Google Chromecast (gen 1)
1018 svar till detta ämne
Postad 27 september 2014 - 16:08
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Köpte en sån här idag till mina föräldrar men testade Viaplay hemma nyss via iphonen och det fungerar utmärkt.
helt ok bild och text fungerar också.
Beställt ny router till dem också så jag hoppas det kommer fungera bra även hos dem trots längre avstånd mellan routern och CC samt att de bara har ADSL 24/8
Postad 27 september 2014 - 16:18
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
De påstår sig ju köra 2.1 - vilket ju får betraktas som "flerkanal". Eller menar de egentligen 2.0 ???
Dom kör inte 5,1 i alla fall som frågeställaren var ute efter, sen om dom har ett lfe spår eller inte låter jag vara osagt.
Postad 28 september 2014 - 12:09
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Dom kör inte 5,1 i alla fall som frågeställaren var ute efter, sen om dom har ett lfe spår eller inte låter jag vara osagt.
Viasat påstår sig köra 2.1 - och säger sig också bara köra stereo.  Det är nog ganska tydligt att påståendet om 2.1 är felaktigt...
Postad 06 oktober 2014 - 20:29
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Såg precis ett avsnitt av serien deadbeat på viaplay via min HTPC och det "programmet" har 5.1 ljud (PCM)
Postad 07 oktober 2014 - 07:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Såg precis ett avsnitt av serien deadbeat på viaplay via min HTPC och det "programmet" har 5.1 ljud (PCM)
Silverlight klarar 5.1 PCM, det är Dolby Digital som inte går. Mycket möjligt att Viasat kundtjänst inte har begripet skillnaden.
Postad 07 oktober 2014 - 10:16
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
är du säker på att det är 5.1 pcm ? windows har en tendens att flagga allt ljud 5.1 om man ställt in 5.1 i ljudhanteraren.
Redigerat av jimjans, 07 oktober 2014 - 10:17.
Postad 07 oktober 2014 - 12:35
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Tror det eftersom om jag kollar på andra streamingtjänster så står det enbart 2.0 in på receivern.
(Har den på straight)
Postad 12 oktober 2014 - 18:45
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Köpte en Chromecast nyligen och det uppstod direkt ett problem. I Netflix får jag detta felmeddelande på ett flertal titlar: " Det går inte att spela upp denna titel just nu (There Is A Problem Playing This Title At The Moment)"Jag har provat det som står på Netflix:s support på nätet men det hjälpte inte. Jag har också provat att ändra inställning i Chromecast från Sverige till USA (körde en återställning). Läste någonstans att routern måste vara inställd på Multicast och enligt Tele2 så är den router jag använder förinställd på detta. Har provat att starta om både appar och Chromecast och även gjort en återställning. Även varit inne i routerns inställning och rotat. Jag kör UnblockUS, funderar på om det kan vara problemet. Men om det är det så kan jag lika gärna lämna tillbaka Chromecasten eftersom jag inte är intresserad av svenska Netflix och skaffar i sånt fall något annat. Någon som haft detta problem och lyckats lösa det?
Postad 12 oktober 2014 - 19:52
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Ja, den är inställd till googles servrar och dom vet var du är. Inga unblocktjänster fungerar med CC
Om du ställer routern på USA har jag för mig det ska fungera
Postad 13 oktober 2014 - 06:58
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Ja, den är inställd till googles servrar och dom vet var du är. Inga unblocktjänster fungerar med CC Om du ställer routern på USA har jag för mig det ska fungera
Tackar! Ska prova det ikväll, funkar det inte så ger jag upp. Synd på en annars bra produkt.
Postad 13 oktober 2014 - 07:10
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Det är defintiivt pga att du kör unblock-us, det kommer säkert att funka för dig om du byter tillbaks till sverige.
Chromcast skickar alltid till google's dns servrar som benkke skrev ovan, du behöver ha en router med någon tredje parts firmware som t.ex dd-wrt där du kan intercepta och addressera om utgående dns-paket och tvinga dem till ditt val av dns-server. Finns såvitt jag vet inga konsument routers som kan det out-of-the-box, utan du måste flasha någon annan mjukvara.
(Har haft precis samma problem, men körde som tur var redan dd-wrt så det gick ganska smidigt att fixa för mig)
Postad 13 oktober 2014 - 09:41
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Det är defintiivt pga att du kör unblock-us, det kommer säkert att funka för dig om du byter tillbaks till sverige.
Chromcast skickar alltid till google's dns servrar som benkke skrev ovan, du behöver ha en router med någon tredje parts firmware som t.ex dd-wrt där du kan intercepta och addressera om utgående dns-paket och tvinga dem till ditt val av dns-server. Finns såvitt jag vet inga konsument routers som kan det out-of-the-box, utan du måste flasha någon annan mjukvara.
(Har haft precis samma problem, men körde som tur var redan dd-wrt så det gick ganska smidigt att fixa för mig)
vet att flera av netgears routrar fixar det provat själv tror även det går att ställa in i asus routrar out of The box.
Redigerat av jimjans, 13 oktober 2014 - 09:42.
Postad 13 oktober 2014 - 11:38
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Postad 13 oktober 2014 - 19:00
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
http://support.unblo...port-chromecast
jag använder unblock-us och chromecast och det funkar utmärkt även med tex en netgear router utan special firmware. Asus kör väl en variant av dd-wrt nu förtiden så där borde det inte vara några problem.
Redigerat av jimjans, 13 oktober 2014 - 19:26.
Postad 13 oktober 2014 - 20:27
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
jag använder unblock-us och chromecast och det funkar utmärkt även med tex en netgear router utan special firmware. Asus kör väl en variant av dd-wrt nu förtiden så där borde det inte vara några problem.
Smidigt
Postad 13 oktober 2014 - 22:10
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Jag provade att byta land i routern men det löste inte problemet.
Jag har en Netgear-router från Tele2. Vad är det du gjort i screenshotten Jimjans? Jag har routern inställd på "Get Dynamically from ISP" just nu. Ser att det går att ändra till "Use Static IP Adress" och där sätta IP Adress och IP Subnet Mask o.s.v. Ska de vara inställda som ovan?
Postad 14 oktober 2014 - 10:48
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag har en Netgear-router från Tele2. Vad är det du gjort i screenshotten Jimjans? Jag har routern inställd på "Get Dynamically from ISP" just nu. Ser att det går att ändra till "Use Static IP Adress" och där sätta IP Adress och IP Subnet Mask o.s.v. Ska de vara inställda som ovan?
Nej. Dynamisk eller fast IP har inget med saken att göra. Trixet är att när någon burk försöker anropa Googles DNS (8.8.8.8) så dirigeras det om till den egna routern istället (eller valfri dummy-IP) och blockeras helt enkelt. Ungefär så...
Redigerat av Unregistered277056c3, 14 oktober 2014 - 10:59.
Postad 14 oktober 2014 - 10:50
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Det första du skall göra är att använda den dns du fått från unblock.us som routerns dns. Sen skall du tvinga chromecasten att använda unblocks dns istället för sin inbyggda. Detta gör du under Static route där gateway ip adressen är din router adress så gör du precis som i exemplet en för 8.8.8.8 och en för 8.8.4.4
Postad 14 oktober 2014 - 10:59
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Här hittade jag en riktig guide help.unotelly.com/support/articles/171252
Redigerat av jimjans, 14 oktober 2014 - 11:00.
Postad 14 oktober 2014 - 11:04
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Hur är det egentligen, blockeras eller omdirigeras dns-anropen med en statisk route enl guiden?
Eftersom inga portar definierats så lär ju dns-anrop bara hamna i luften, precis som pingandet, eller va?
Postad 14 oktober 2014 - 13:46
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Spelar ju inte så stor roll men det du gör är ju i detta fall dirigerar om anropen till din ISP att gå via din router och i slutändan unblock.us .
Du kan även hindra google dns servern helt också i sådant fall har chromecasten en failsafe som gör att den använder routerns egna dns inställningar.
Postad 15 oktober 2014 - 08:02
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
... i detta fall dirigerar om anropen till din ISP att gå via din router och i slutändan unblock.us .
Om du menar att chromecastens "direktanrop" till 8.8.8.8 routas om och sen inte kommer längre så är vi överens, men det jag undrade var om det med en statisk route enl guiden alls går att få ett direktanrop till 8.8.8.8 att skickas till den dns som är angiven i routern. Jag tror inte det, men kan ha fel. Du kan även hindra google dns servern helt också i sådant fall har chromecasten en failsafe som gör att den använder routerns egna dns inställningar.
Finns det där beskrivet nånstans?
Postad 15 oktober 2014 - 10:04
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Tack för alla svar  Jag var borta hela dagen igår men ska prova detta ikväll.
Postad 15 oktober 2014 - 11:27
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Då jag inte fått någon helt klar bild av detta så ställer jag frågan.
Är Chromecast samma sak som en apple tv i grunden?
Jag har en apple tv idag och vill gärna ha något jag kan streama videos ifrån telefonen till tv:n i sovrummet. Men känns lite väl saftigt att ge pengarna som en apple tv kostar för det lilla den kommer användas.
Postad 15 oktober 2014 - 12:01
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Då jag inte fått någon helt klar bild av detta så ställer jag frågan. Är Chromecast samma sak som en apple tv i grunden? Jag har en apple tv idag och vill gärna ha något jag kan streama videos ifrån telefonen till tv:n i sovrummet. Men känns lite väl saftigt att ge pengarna som en apple tv kostar för det lilla den kommer användas.
Dom skiljer sig rätt mycket, Apple TV är ju en mediaspelare. Chromecast är uteslutande streaming Ska du streama videos från telefonen och har en Apple produkt så skulle jag säga att inget slår Apple TV. Chromecast funkar bra med Netflix, Chrome webbläsare, YouTube och PLEX. Resten har jag själv inte så mycket erfarenhet av
Postad 15 oktober 2014 - 12:04
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Då jag inte fått någon helt klar bild av detta så ställer jag frågan. Är Chromecast samma sak som en apple tv i grunden? Jag har en apple tv idag och vill gärna ha något jag kan streama videos ifrån telefonen till tv:n i sovrummet. Men känns lite väl saftigt att ge pengarna som en apple tv kostar för det lilla den kommer användas.
Har du iphone är det inget snack. Appletv ger bättre funktionalitet än Chromecast i ditt fall, eftersom den senare fortfarande har väldigt begränsat stöd för det du vill göra. Netflix och Youtube funkar utmärkt med Chromecast dock...
Postad 15 oktober 2014 - 12:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det är inte samma sak. Apple TV har appar, vilket Chromecast i sig inte har. Chromecast kan endast streama från en annan enhet. Å andra sidan var det ju det du ville.
Postad 15 oktober 2014 - 12:10
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Har du iphone är det inget snack. Appletv ger bättre funktionalitet än Chromecast i ditt fall, eftersom den senare fortfarande har väldigt begränsat stöd för det du vill göra. Netflix och Youtube funkar utmärkt med Chromecast dock...
Plex funkar dock fint med chromecast vilket appletv inte gör.
Postad 15 oktober 2014 - 13:10
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Finns app till android/apple som funkar bra med streaming av bilder/filmer?
Postad 15 oktober 2014 - 22:35
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Okej så att säg att jag skulke streama en film från min telefon så funkar inte chromecast något vidare?
Postad 16 oktober 2014 - 06:13
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Okej så att säg att jag skulke streama en film från min telefon så funkar inte chromecast något vidare?
Jo, jag tycker Chomecasten funkar bra utöver att jag inte får UnblockUS att funka (hann inte prova det som skrev ovan igår). Ska du köra svenska Netflix, Youtube o.s.v. så funkar den väldigt bra.
Postad 16 oktober 2014 - 07:08
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jo, jag tycker Chomecasten funkar bra utöver att jag inte får UnblockUS att funka (hann inte prova det som skrev ovan igår). Ska du köra svenska Netflix, Youtube o.s.v. så funkar den väldigt bra.
Okej nu vet jag inte vad UnblockUS är för något, men säg att jag skulle streama från svt play så funkar det helt ok? För det är väl främst dessa streams som kommer användas.
Postad 16 oktober 2014 - 07:35
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Okej nu vet jag inte vad UnblockUS är för något, men säg att jag skulle streama från svt play så funkar det helt ok? För det är väl främst dessa streams som kommer användas.
UnblockUS är en tjänst som låser upp Netflix amerikanska utbud. Tror den även ger tillgång till lite andra länders utbud också men minns inte. Det blir väldigt stor skillnad på utbudet hur som helst. Har ingen koll på SvtPlay då jag sällan använder den och är inte hemma så jag kan kolla. Den ligger inte med som fungerande app. Men jag vet inte om du kan använda Chrome (webbläsaren) för att kolla på SvtPlay. Dessa funkar i dagsläget: https://www.google.s...e-slide-netflixJag var dock endast intresserad av Netflix.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 16 oktober 2014 - 07:37.
Postad 16 oktober 2014 - 13:55
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Plex funkar dock fint med chromecast vilket appletv inte gör.
Ja, men kräver ju en del extragrejs för att funka.  ...säg att jag skulle streama från svt play så funkar det helt ok? För det är väl främst dessa streams som kommer användas.
Funkar hjälpligt, men förutsätter att man kör en icke officiell SVT Play-app i kombination med en Cast-app. Inte provat på länge, så ta det med en nypa salt. SVT säger sig sedan något år jobba på en uppdaterad app med stöd för ChromeCast, men verkar ha gått vilse...
Postad 16 oktober 2014 - 15:09
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Vad är det för "extragrejs" för att plex ska funka menar du? Nu hade jag visserligen plex på datorn redan men utöver det är det ju bara att ladda hem appen till respektive telefon/padda och logga in.
Postad 16 oktober 2014 - 15:57
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Vad är det för "extragrejs" för att plex ska funka menar du? Nu hade jag visserligen plex på datorn redan men utöver det är det ju bara att ladda hem appen till respektive telefon/padda och logga in.
Appen är extragrejs  Kostar några kronor också.
Postad 17 oktober 2014 - 07:29
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ja, men kräver ju en del extragrejs för att funka. 
Funkar hjälpligt, men förutsätter att man kör en icke officiell SVT Play-app i kombination med en Cast-app. Inte provat på länge, så ta det med en nypa salt.
SVT säger sig sedan något år jobba på en uppdaterad app med stöd för ChromeCast, men verkar ha gått vilse...
Ursäkta min otydlighet, men syftade mest på att det ska streamas över "airplay" alltså skicka från telefonen. Men det antar jag fungerar helt ok?
Postad 17 oktober 2014 - 09:23
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Ursäkta min otydlighet, men syftade mest på att det ska streamas över "airplay" alltså skicka från telefonen. Men det antar jag fungerar helt ok?
Kör på en Apple TV, du kommer inte hitta något smidigare än den om du ska streama bilder/filmer/annat från en iPhone.
Postad 17 oktober 2014 - 11:02
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Har redan en apple tv i vardagsrummet och sen väldigt begränsat med utrymme i sovrummet (ingenstans att ställa apple tvn så något litet smidigt hade vart perfekt
Postad 17 oktober 2014 - 11:24
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Har redan en apple tv i vardagsrummet och sen väldigt begränsat med utrymme i sovrummet (ingenstans att ställa apple tvn så något litet smidigt hade vart perfekt 
Dubbelhäftande tejp bakpå TVn?
Postad 20 oktober 2014 - 08:01
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Hur litet sovrum har du egentligen om du inte får plats med en liten appletv?
Postad 20 oktober 2014 - 08:06
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Tyvärr inte. Youtube, Netflix och några till funkar helt ok, men skall du streama något annat blir det i bästa fall knöligt och ibland nästan omöjligt. Exakt vad är det du vill streama?
Postad 20 oktober 2014 - 23:22
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ja just det, det gåt väll skicka fjärrsignalen via taket om man har den bakom tvn?
Sovrummet är inte speciellt litet men har ingen bänk eller liknande att ha den på 
Det som främst kommer streamas är väll sambon som kollar på kanal 9, tv3, kanal 5 play för diverse serier. Samt även någon film från dreamfilm eller netflix då
Postad 21 oktober 2014 - 07:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Ja just det, det gåt väll skicka fjärrsignalen via taket om man har den bakom tvn? Sovrummet är inte speciellt litet men har ingen bänk eller liknande att ha den på  Det som främst kommer streamas är väll sambon som kollar på kanal 9, tv3, kanal 5 play för diverse serier. Samt även någon film från dreamfilm eller netflix då 
Chromecast kommunicerar helt och hållet via wifi, dvs det behöver inte vara fri sikt. (om det var det du tänkte på) Av de du nämner är det tyvärr bara Netflix som garanterat funkar. Svenska playkanaler har generellt inget stöd alls för Chromecast.
Postad 21 oktober 2014 - 08:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Chromecast kommunicerar helt och hållet via wifi, dvs det behöver inte vara fri sikt. (om det var det du tänkte på)
Av de du nämner är det tyvärr bara Netflix som garanterat funkar. Svenska playkanaler har generellt inget stöd alls för Chromecast.
Samma sak med Apple TV. Därför funkar det utmärkt att gömma den bakom TVn om man inte vill se den. Man måste förstås använda Remote appen då. Orginalfjärren är IR som vanligt.
Postad 21 oktober 2014 - 20:16
najkks
-
najkks
-
Användare
-
-
111 inlägg
Kan jag med chromecast streama film från min laptop direkt till tvn i 720/1080?
Vore skönt att slippa koppla in hdmikabel varje gång man vill kolla på film
Postad 21 oktober 2014 - 20:18
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Postad 23 november 2014 - 17:45
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Min chromecast har plötsligt slutat fungera. Började med att den ville att jag skulle konfigurera enheten mha chromecast-appen. Fungerar fram till att jag anger lösenordet till routern. Får felmeddelande att det är fel WPA2 nyckel, vilket det inte är.
Några tips på vad det kan vara som spökar?
Postad 24 november 2014 - 09:29
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Android-appen SVT Play Beta funkar nu med ChromeCast. Jädrar vilken tid det tagit, men SVT fick tummarna loss till sist...
Lollipop castar förresten vad som helst nu, t o m Spotify. Tappar dock kontakten ibland. Är det Spotify som medvetet jävlas???
Postad 24 november 2014 - 10:41
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
SVT får se till att fixa stöd för IOS också tycker jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|