Sony PlayStation VR
(VR-glasögon)
|
9
|
(24)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation VR - Worlds Bundle (inkl. Kamera)
(VR-glasögon)
|
9
|
(18)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation VR (inkl. Kamera & Move)
(VR-glasögon)
|
9
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 17 October 2016 - 15:29
Postad 18 October 2016 - 06:34
Testat en del i helgen, Upplevelsen och inlevelsen är total, lätt värt pengarna ( i nuläget iaf ) . Headsettet sitter riktigt bra och även fast upplösningen/grafiken inte når upp till vive/occulus så glömmer man bort det efter en liten stund och är helt inne i spelet. Köpte med VR worlds och upplevelserna där känns roliga just nu även fast de mer är som ett tech-demo. London Heist med move sticks är riktigt underhållande i alla fall.
Postad 18 October 2016 - 07:28
Nån som lirat?
Postad 18 October 2016 - 07:56
gamla playroom eller playroom vr? Testat en del i playroom vr, men de var mest roliga i mp/soff-co-op med kompisar.
Postad 18 October 2016 - 08:26
Är de snurr på stolen?
Japp
Redigerat av New Player, 18 October 2016 - 08:26.
Postad 18 October 2016 - 08:49
VRgamla playroom eller playroom vr? Testat en del i playroom vr, men de var mest roliga i mp/soff-co-op med kompisar.
Robots Rescue heter det nog.
Redigerat av pacman, 18 October 2016 - 08:50.
Postad 18 October 2016 - 10:20
Nån som vet om mediamarkt fått upp några för test i butik?
Media Markt i Malmö (Svågertorp) hade PSVR för test i lördags iaf ![]()
Postad 18 October 2016 - 10:22
Media Markt i Malmö (Svågertorp) hade PSVR för test i lördags iaf
Tack!
Har vägarna förbi Lund idag så jag kollar med dem först, annars får det bli svågertorp.
Postad 18 October 2016 - 12:20
VR
Robots Rescue heter det nog.
Det är sjukt bra faktiskt, enkelt men väldigt skoj.
Postad 18 October 2016 - 14:43
Plattforms-delen av Playroom verkar, om man får tro GAF, vara killer-appen för PSVR, typ.
Nån som lirat?
Mm jag testade det igår, det är ganska intressant. Som spel alldeles för lätt, kort och riktat till småbarn. Men själva grejen är väl inlevelsen när man t.ex. går in i en grotta med roboten och du kan ta bort växterna som hänger ner med huvudet. Det går ju t.ex. att spela ett Mariospel på det sättet, fast jag skulle nog inte föredra det framför TV:n i nuläget.
Postad 18 October 2016 - 16:46
Postad 18 October 2016 - 16:52
Postad 18 October 2016 - 16:59
Kollat lite gameplay på Batman VR, ser ju sjukt coolt ut! Och dykarspelet såg också riktigt bra ut ![]()
Dock verkar ju närmaste titlarna rätt begränsade i hur man själv rör sig runt i spelvärlden t.ex.
Postad 18 October 2016 - 17:01
Postad 18 October 2016 - 17:19
Jag tyckte det var coolt bara att använda händerna och att kunna luta sig framåt.
Jo allt är väldigt coolt och snyggt gjort, men frågan är bara hur "begränsad" man kommer vara i övrig rörlighet. Kanske skulle vara risk för åksjuka om man kunde röra sig fritt iofs..
Postad 18 October 2016 - 17:36
ni har inte lust att skriva om hur dåligt vr är istället för hur coolt det är? ![]()
nästa helg skulle mm få in det tydligen. Marcus, skaru hänga på?
Postad 18 October 2016 - 18:07
ni har inte lust att skriva om hur dåligt vr är istället för hur coolt det är?
Finns mycket som är dåligt i nuläget. Grafiken är ju såklart inte den bästa, särskilt på saker på avstånd, det är suddigt och svårt att läsa viss text för mig - man måste hålla sig inom en liten sweet spot, blir varmt om man har på sig det länge, och så väger det ju som andra headset ett halvt kilo ungefär och det är såklart mer komfortabelt att inte ha det på huvudet än att ha det (vet inte om man kan luta sig tillbaka mot ryggstödet eftersom det finns lampor baktill på den), massa sladdar överallt och man tittar dessutom som i ett cyklop.
Sen är det ju det med spelen, jag har inte testat så många ännu, men har inte hittat något jag hellre spelar än vanliga spel så att säga. Men jag får testa lite fler och se om det är något. RIGS blev jag inte åksjuk av iaf, men jag fattade inte så mycket (kanske för att jag satt och studerade detaljerna på roboten jag satt i medan de förklarade reglerna). Det där man dyker ner i havet i en bur var för kort imo och N64-vattenytan tog väl bort känslan en del.
Att stapla klossar i Tumble däremot var coolt, hyfsat verklig fysik liksom. Perfekt tracking. Men frågan är hur kul det ändå är i längden. Kan tänka mig att det finns en del potential i pusselspel dock, sånt funkar sällan i vanliga spel på skärm, men här kan man faktiskt lägga och lösa pussel som i verkligheten.
Plattformsspelet i Playroom VR (Robot Rescue) var väldigt inlevelsefullt, men för enkelt som sagt.
Edit: Testa själv är det enda rådet jag kan ge.
Redigerat av Zoiler, 18 October 2016 - 18:09.
Postad 18 October 2016 - 19:46
Angående content så finns det en del smått och gott att testa i början. Jag köpte bara VR worlds men med Playroom VR och alla demon man kan hämta ner så är man ganska sysselsatt. Köpte Batman och körde igenom det igår. Utan tvekan ett must-buy! Fantastisk VR experience! Ser dessutom fram emot Crytek's Robinson: Journey som kommer i början av nov. Andra intressanta upplevelser var otippat Amuette, en kortfilm med inspiration från Flickan med svavelstickorna. Battlezone, Job Simulator, London: Heist är några jag inser jag återkommer till med jämna tillfällen.
Är ofantligt nöjd med köpet.
Redigerat av basselito, 18 October 2016 - 19:48.
Postad 18 October 2016 - 20:52
Postad 18 October 2016 - 21:35
Today, Ubisoft announced that its first Virtual Reality game, Eagle Flight, is now available on Oculus Rift and will be available on PlayStation®VR on November 8 and HTC Vive on December 20.
Postad 19 October 2016 - 01:24
Spelade resterande VR-demospel idag.
Headmaster: Nicka en fotboll mot poängtavlor. Fast jag tyckte inte att mina nickningar motsvarade hur bollbanan skulle gått i verkligheten. Förmodligen dålig fysik =P. Rätt roligt dock.
Wayward Sky: "Titta och klicka"-spel där man styr en tjej på ett spelbräde uppifrån. Får lösa pussel i förstavy när det behövs, vilket var två gånger (snurra på en ventil och lägga ihop ett enkelt rörpussel). Eh, kanske kul men alldeles för kort demo med för enkla pussel.
London Heist: Bara en skjutbana men faktiskt häftigt att plocka upp ammo med vänsterhanden och ladda pistolen som jag håller i högerhanden och siktar och skjuter på saker med.
Driveclub: Man sitter i en bil, fast känner sig större än man förmodligen borde. Grafiken är för dålig, väldigt suddigt.
Battlezone: Verkade häftigt det lilla jag kunde spela. Får verkligen känslan av att vara inne i en tank och styra kanonen som sitter på sidan. Kul gameplay också att skjuta tanks, kändes som nån nöjesfältsattraktion typ. Fattades bara rörliga stolar. Tyvärr kraschade mitt demo och frameraten gick ner i ental, vilket kändes konstigt, men inget spel har fått mig att må illa ännu.
Eve: Valkyrie: Lite samma sak som Battlezone här med att man känner att man sitter i en farkost. Fick lite rusningskänsla när rymdskeppet åkte iväg ur moderskeppet, sedan tog demot slut efter en minut så atteh....
Intressant teknik för att vara precis i början. Men vet inte om det är värt pengarna fortfarande. Bra inlevelse, men man får ju offra så mycket.
Redigerat av Zoiler, 19 October 2016 - 01:26.
Postad 19 October 2016 - 07:20
ni har inte lust att skriva om hur dåligt vr är istället för hur coolt det är?
nästa helg skulle mm få in det tydligen. Marcus, skaru hänga på?
Kan vara sugen på det
Och sen kika surrar kanske? Får dra med mig dotter också isåfall, hon får utvärdera VR från ett barns perspektiv ;P
Postad 19 October 2016 - 07:50
Det finns ingen forskning på om VR är säkert för barn och deras outvecklade syn. Därför rekommenderar jag att hon får prova det med måtta som mestKan vara sugen på det
Och sen kika surrar kanske? Får dra med mig dotter också isåfall, hon får utvärdera VR från ett barns perspektiv ;P
Postad 19 October 2016 - 08:16
Dock så görs VR rätt så är de ju ingen skillnad mot hur vi fokuserar irl. Det är strålningsrisken möjligen. Osäker där vad emitterar mer strålning större monitor eller projektor med lite större avstånd från tittaren vs mobilpaneler?. Nu måste ju tvn va på ändå så de blir kaka på kaka förvisso.
Postad 19 October 2016 - 08:20
Det finns ingen forskning på om VR är säkert för barn och deras outvecklade syn. Därför rekommenderar jag att hon får prova det med måtta som mest
Jo jag var lite ironisk
Jag har läst mycket om diverse paddnacke och allt vad det heter som barn kan råka ut för
Postad 19 October 2016 - 09:31
hehe ja ev nackbesvär de är ju ett reellt problem. Kan säga att min nacke är bra öm efter allt eagle flight lirande igår kombinerat med simracingen. Får sätta timer. Ska testa köra i snurrstol i stället för standing men det är ju lite tråkigt. Kul gå ner i störtloppsställning när man ska in i någon tunna på marknivå.
Postad 19 October 2016 - 11:26
hehe ja ev nackbesvär de är ju ett reellt problem. Kan säga att min nacke är bra öm efter allt eagle flight lirande igår kombinerat med simracingen. Får sätta timer. Ska testa köra i snurrstol i stället för standing men det är ju lite tråkigt. Kul gå ner i störtloppsställning när man ska in i någon tunna på marknivå.
Du har köpt VR alltså? Vad tycker du så här långt?
Postad 19 October 2016 - 13:17
Du har köpt VR alltså? Vad tycker du så här långt?
Jodå jag är nöjd i alla fall för mina simulatorer så är de guld
. Gällande VR så har jag köpt rift/vive inte PSVR ännu. Finns egentligen bara ett riktigt stort minus och det är pixeltätheten. Sen finns det ju diverse små minus som drunknar i jämförelse med alla fördelar man får med korrekt skala, djupseende, perspektiv, headtracking etc. Men upplösningen är ju rejält låg som sakt så man kör många spel i 2D trots allt även om man kan skönja att de är egentligen menade att köras i VR ![]()
Redigerat av oqvist, 19 October 2016 - 13:22.
Postad 20 October 2016 - 10:23
Fungerar VR lika bra med alla PS4-versioner, eller kommer det att fungera bättre med PS4 PRO?
Postad 20 October 2016 - 10:52
Fungerar VR lika bra med alla PS4-versioner, eller kommer det att fungera bättre med PS4 PRO?
Funkar väl på både gamla och Pro, förmodligen bättre på Pro såklart
Vet dock inte skillnaderna
Postad 20 October 2016 - 11:56
Konstigt att det är så få (ingen?) i denna tråden som har nämt de stora problemen med Screen Drifting som PSVR lider av. Jag köpte hela kitet den 13:e och har testat alla möjliga konstellationer av kameraplacering, placering av mig själv kontra kameran, olika trix etc men inget löser det. Om man söker på nätet så märker man också att man inte är ensam, det är väldigt många som upplever detta i varierande grad.
Ett exempel, man kör Driveclub VR. Efter ett lopp så har du en scoreboard framför dig och när du tittar åt vänster och höger så är den kvar i mitten...som det ska vara. Problemet är att vad spelet/konsolen anser vara mitten är inte mitten. Den har vridits åt vänster eller höger, tydligen klart vanligast med vänster, och detta blir bara värre och värre allt efter du spelar. Att använda Options-knappen för att resetta hjälper inte heller, den påverkar inte Viewpoint:en utan man måste stänga ner spelet, ut i menyn och kalibrera om. Därefter är det oftast rätt men bara ett tag, sedan kommer problemet igen, och igen, och igen, och igen...
Detta måste få en lösning.
Postad 20 October 2016 - 12:08
Problem med tracking nämns lite varstans. Vet inte om det är relaterat till ditt problem i driveclub. Jag har 0.0 % drifting i tracking med rift/vr i mina bilspel så de ska ju inte behöva va så. När man körde med trackIR fick man hålla på och recentrera emellanåt dock även efter de introducerade de tre mätpunkterna även om de då höll kalibrationen klart bättre.
Ska finnas en bug att man måste stänga av PS 4 mellan varven.. Låter man den gå i restmode och sen väcker upp ska de tydligen va mer knas med jitter och skit i trackingen.
Mediamarkt har ännu inte någon PSVR station uppe. Målbilden är i helgen hette det.
PS 4 Pro kommer kunna ge lite bättre skärpa eller bättre perstanda kan man nog räkna med. Fast vi kanske inte får lir som kör 120 native istället för 60 fps speglat med interpolation.
Såg de hade Hustle Kings VR? Kan va värt en titt Pool Nation VR är riktigt skönt ![]()
Postad 20 October 2016 - 13:10
Problem med tracking nämns lite varstans. Vet inte om det är relaterat till ditt problem i driveclub. Jag har 0.0 % drifting i tracking med rift/vr i mina bilspel så de ska ju inte behöva va så. När man körde med trackIR fick man hålla på och recentrera emellanåt dock även efter de introducerade de tre mätpunkterna även om de då höll kalibrationen klart bättre.
Ska finnas en bug att man måste stänga av PS 4 mellan varven.. Låter man den gå i restmode och sen väcker upp ska de tydligen va mer knas med jitter och skit i trackingen.
Ja, jag har läst massor på temat (reddit, neogaf, etc) men inte här.
Det är inte bara Driveclub VR som jag upplever problemet med utan det är i alla spel och likadant är det för väldigt många men där är ju självklart de som inte har problem alls också. Det är det som får mig att tänka i banorna att det är hårdvarurelaterat och inte mjukvaran då alla världen över kör samma mjukvara (väl?).
Fler exempel:
Playroom VR - I menyn efter man startat spelet är det oftast ok. Väl inne i spelet så driftar det mer o mer o mer allt eftersom man spelar. Det yttrar sig främst genom att den virtuella handkontrollen man har framför sig roterar mer o mer.
Driveclub VR - Redan direkt när man startar spelet och har den svarta bakgrunden ovanpå vilken loggan "Driveclub VR" i röd text ligger är det snett. Och då startar man ändå från en helt centrerad/kalibrerad Playstation-meny. Sedan blir det värre o värre ju mer man spelar, ju fler banor man kör etc.
Rigs - Samma här, förvärras mer o mer ju mer man spelar.
VR Worlds - Oftast centrerat i menyn direkt efter att man startat det. Sedan blir det även här värre o värre, speciellt tydligt i London Heist där ens händer är helt off, vridna till sidan och texter mellan scener ligger helt åt sidan. Även där, som övriga, värre o värre ju mer man spelar.
Jag har testat alla tänkbara placeringar av kameran (v2), både högt och låg likväl som att sitta närmre (så nära som ca 1,5 meter) och längre bort. Jag har testat med alla tänkbara ljusförhållanden i vardagsrummet, allt från fullt belyst till nattsvart, ingen skillnad. Jag har t o m fått bytt ut min kamera för att testa med en annan men problemet kvarstår.
Redigerat av zinned78, 20 October 2016 - 13:11.
Postad 20 October 2016 - 13:17
Kommer vara snyggare/skarpare med Pro. Kan man ta bort aliasing så är mycket vunnet.
Postad 20 October 2016 - 18:58
Kommer bli en gimmick tror jag. Vilket vanligt folk vill sitta som en supernörd med dessa över ansiktet? Det kommer säkert vara häftigt att testa o spela det men tror aldrig det kommer att slå brett. Och slår det inte brett kommer det inga bra spel heller.
Va mycket hype kring move också och det blev inte mycket vettigt med det...Sen bland teknikintresseade kommer det säkert uppskattas.
Jag ser Demolition man framför mig när Bullock och Stallone skulle ha sex...
Haha, inte bara jag som tänkte på Demolition man tydligen. Men kan tänka mig att det kan bli väldigt populärt inom den genren. En sådan där plastburk med mjukt innanmäte och VR.
Skämtåsido så tycker jag Playstation VR håller riktigt bra. Har bara haft mitt i 3 dagar, läste dock om tracking problemen som finns hos http://www.vrcentralen.se före köpet så var förberedd. Men har lyckats lösa det genom att man alltid gör en hard reset. Problemet ligger i att man försätter PS4:an i stand-by. Stänger man av det helt så tappar inte PSVR och kameran trackingen. Värt att veta för de som också köpt eller tänker köpa ett.
Postad 21 October 2016 - 05:57
har redan fått in vanan att trycka option mellan spelen i vr worlds, fungerar bra för mig i alla fall. Gör jag inte det så drar den iväg rätt friskt efter en stund.
Postad 21 October 2016 - 23:59
oqvist, den 20 Okt 2016 - 13:08, skrev:
Det ser ut att vara påväg att lösas dock. Det du säger med att inte låta den gå i rest/standby stämmer helt och hållet: http://www.vrcentral...t-med-tracking/
Postad 23 October 2016 - 10:38
Jag testade Driveclub på MM i Kalmar och efter ett varv fick jag vrida huvudet ca 45 grader åt vänster för att se vägen. Hoppas verkligen att de fixar det snart för det var verkligen en skön känsla innan det hände.
Postad 25 October 2016 - 18:11
Enda som gick att testa var ett "Kitchen" demo, oavsett hur jag gjorde fick jag ingen direkt bra skärma med eller utan glasögon och upplösningen kändes 480i med betoning på i. Väldigt låg upplösning och aliasing galore så det nästan skar i ögonen.
Vet inte vad de gjort men fick inget bra intryck förutom att inlevelsen ändå var mycket god.
Hade inte tid att greja så mycket och pilla på inställningar (som var på spanska, och min är rostig).... men möjligt att någon fackat till upplösningen...
Tummen upp för headsetet annars, bra komfort och vikt.
Postad 25 October 2016 - 18:55
Enda som gick att testa var ett "Kitchen" demo, oavsett hur jag gjorde fick jag ingen direkt bra skärma med eller utan glasögon och upplösningen kändes 480i med betoning på i. Väldigt låg upplösning och aliasing galore så det nästan skar i ögonen.
Det blir ingen bra upplösning i PSVR tyvärr, men PRO bör kunna fixa det värsta iaf (förbättra aliasing speciellt). Sen skiljer det från spel till spel också. Kan också vara så att de hade smutsiga linser, kan nog bli så med många som testar. Annars ska det bli en duglig upplösning i spel åtminstone.
Postad 25 October 2016 - 19:11
enligt killen på MM där jag testade det sa han att de inte skulle bli någon förbättring på bilden med Pro över vanliga PS4 gällande bilden/upplösningen/skärpan.
Postad 25 October 2016 - 19:28
enligt killen på MM där jag testade det sa han att de inte skulle bli någon förbättring på bilden med Pro över vanliga PS4 gällande bilden/upplösningen/skärpan.
Såklart att killen på MM säger det. Han vill ju kränga iväg ett ex till dig nu och inte sen.
Har dock för mig att det är upp till utvecklarna att välja vad man vill använda den extra kraften i Pro till. Antingen högre upplösning eller högre framerate.
Postad 25 October 2016 - 19:38
men vänta nu, är inte upplösningen i själva glasögonen du tar på dig redan satt? hur kan den ökas?
Postad 25 October 2016 - 19:44
Han har ingen koll med andra ord. Det är klart det blir förbättringar.
Postad 25 October 2016 - 19:45
Ska ta mig tid att testa något mer men som demot ikväll var kändes det PS1-era på upplösning. Sjukt mycket aliasing...Det blir ingen bra upplösning i PSVR tyvärr, men PRO bör kunna fixa det värsta iaf (förbättra aliasing speciellt). Sen skiljer det från spel till spel också. Kan också vara så att de hade smutsiga linser, kan nog bli så med många som testar. Annars ska det bli en duglig upplösning i spel åtminstone.
Postad 25 October 2016 - 19:52
jo men hur kan upplösningen ökas? den är ju inbyggd i glasögonen, han sa att upplösningen aldrig kan ökas vare sig PS4 vanlig eller pro, däremot kunde spelen bli lite bättre om spelutvecklarna valde att göra spelen i framtiden till bara pro, men dock aldrig upplösningen, kanske lite bättre uppdateringsfrekvens?
och det jag såg när jag provade var i jämförelse med VHS upplösning, dock var upplevelsen bra, men som sagt, lite suddigt och rätt dålig upplösning. Var sugen ett tag men tyvärr sätter upplösningen stopp för köp.
Postad 25 October 2016 - 20:11
Ska ta mig tid att testa något mer men som demot ikväll var kändes det PS1-era på upplösning. Sjukt mycket aliasing...
Ja det är inte alltid snyggt. Har inte spelat köksdemot dock, men jag tycker det är "tillräckligt" eller uthärdligt kanske jag ska säga i andra spel. Man får ju offra upplösning för immersion typ.
jo men hur kan upplösningen ökas? den är ju inbyggd i glasögonen, han sa att upplösningen aldrig kan ökas vare sig PS4 vanlig eller pro, däremot kunde spelen bli lite bättre om spelutvecklarna valde att göra spelen i framtiden till bara pro, men dock aldrig upplösningen, kanske lite bättre uppdateringsfrekvens?
och det jag såg när jag provade var i jämförelse med VHS upplösning, dock var upplevelsen bra, men som sagt, lite suddigt och rätt dålig upplösning. Var sugen ett tag men tyvärr sätter upplösningen stopp för köp.
"kunde spelen bli lite bättre om spelutvecklarna valde att göra spelen i framtiden till bara pro". Han pratar i nattmössan tbh, många av de redan existerande spelen kommer att patchas så att de blir bättre, man får inte ens göra Pro-exklusiva spel. Nu vet jag inte hur mycket bättre det blir eftersom Pro inte är ute, men "lite bättre", nja, aliasing är bland de värsta bovarna. Supersampling kommer att hjälpa mycket tror jag. Upplösningen i glasögonen är som de är, men om man pushar mer pixlar på skärmen så blir det ändå bättre eftersom du kan städa bort mycket artefakter och får skarpare texturer/bättre drawdistance/snyggare objekt.
Tänk på att PS4 Pro är som om att du gör ett VR-spel till PS4 och utnyttjar den till max och sedan har du en och en halv PS4 till som du glömt och plötsligt kan utnyttja.
Här har du lite matnyttigt att läsa.
http://uploadvr.com/...-ps4-pro-ps-vr/
https://www.reddit.c...1mp&sh=eac3e3ba
We’ll support the PS4 Pro for launch. Right now are treating it as hardware between the PC and PS4 SKUs, taking advantage of the extra power to render the world at a higher resolution for a more accurate final image.
The resolution of the headset will not change, but the internal buffers will get higher. In some PSVR games right now, you can see bluriness and some shimmering of aliased pixels. Thanks to rendering to bigger internal buffers, devs can super sample them and have much sharper and clean picture on HMD display. It's straight forward to implement so most of the games will probably get updated in time.
We've got full native in photomode (jaw dropping), during gameplay at 60Hz we rasterize at 7680x2160 and shade at 1920x1080 and then combine to 4K. The result is that we have 4K native on geometry but upscaled shading on textures. Since we don't use too many textures the difference is hard to see in motion. In photomode we have temporal supersampling in 4K which produces print quality images. Be warned thou since PNGs at this resolution can be as big as 12-16MB.
As one of Bound devs I can confirm that except for adding 4K to 2D mode, VR upgrade on PRO will consist of additional effects and almost twice as many pixels rendered. Bound in VR is super sharp on regular PS4 right now, but on PRO it will be hard to see any shimmering pixels at all.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
3 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?