Epson's nya hemmabio modeller 2014, TW5100, TW6600, TW6600W
788 svar till detta ämne
Postad 11 January 2016 - 20:06
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Oj, hur stor duk har du? Sen vilken modell på projektor är det du har.
Är väl därför det finns kurvade dukar så att ljusets avstånd ifrån linsen till duken blir samma över hela ytan. (..bara en tanke). Sen det där är väl ett generellt "problem" i mellan/budget-klassen där det inte sitter dyraste optiken. Men kanske inte bör vara så där?
Redigerat av HenkeEdge, 11 January 2016 - 20:20.
Postad 11 January 2016 - 20:22
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Oj det var stor skillnad. Har inte testat mitt exemplar på det sättet. Men ska det verkligen diffa så mycket?
Stör det upplevelsen när du kollar som "vanligt"?
I film syns det förstås inte pga. att det är konstant rörelse. Visst projektorn kanske inte ska användas till att projicera Windows "men kom igen!" lite så känner jag.
Är väl därför det finns kurvade dukar så att ljusetsavstånd till linsen blir samma över hela ytan. (..bara en tanke)
90" duk. Modellen är EH-6600 alltså inte den trådlösa. Kan faktiskt ha att göra med ljusavståndet eftersom jag använder lensshift så längst till vänster är det längst bort från projektorn så att säga. Men det bör väl inte vara det? Hmm eller?
Redigerat av PureBlue, 11 January 2016 - 21:32.
Postad 11 January 2016 - 21:25
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Är väl därför det finns kurvade dukar så att ljusets avstånd ifrån linsen till duken blir samma över hela ytan. (..bara en tanke). Sen det där är väl ett generellt "problem" i mellan/budget-klassen där det inte sitter dyraste optiken. Men kanske inte bör vara så där?
det är nu använder anamorfiska linser
Postad 11 January 2016 - 21:30
Unregistered6f7eca8a
-
Unregistered6f7eca8a
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
I film syns det förstås inte pga. att det är konstant rörelse. Visst projektorn kanske inte ska användas till att projesera Windows "men kom igen!" lite så känner jag.
90" duk. Modellen är EH-6600 alltså inte den trådlösa. Kan faktiskt ha att göra med ljusavståndet eftersom jag använder lensshift så längst till vänster är det längst bort från projektorn så att säga. Men det bör väl inte vara det? Hmm eller?
Jag upplever denna diffushet på en benq w1350, skillnad mellan höger/vänster sida, en sida i taget går att få bra fokus på.
Postad 11 January 2016 - 21:37
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Henke you magnificent bastard . Det verkar vara ljusavståndet från linsen som varit boven under hela denna tid.
Med projektorn i mitten (på soffan i testningssyfte) så är skärpan betydligt bättre, jag skulle vilja gå så långt som att säga nästan perfekt över hela duken. Så antingen är det ljusets avstånd eller lensshift som ställer till det.
Postad 11 January 2016 - 22:30
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Har du flyttat projektorn närmare duken? Eller vad blev bättre med vad? Jag upplever att projektorn har problem med panoreringar. Tycker det är mycket "oskärpa" när kameran liksom sveper. Min tio år gamla projektor har nog ett bättre flyt. Hur är det möjligt?
Är lite sugen på att byta till en dlp men vet inte om en sån gör mig mer nöjd?
Postad 11 January 2016 - 23:05
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Har du flyttat projektorn närmare duken? Eller vad blev bättre med vad?
Jag upplever att projektorn har problem med panoreringar. Tycker det är mycket "oskärpa" när kameran liksom sveper. Min tio år gamla projektor har nog ett bättre flyt. Hur är det möjligt?
Är lite sugen på att byta till en dlp men vet inte om en sån gör mig mer nöjd?
Centrerat den. Den projicerade parallellt med den högra delen av duken, vilket jag korrigerade med lensshift. Detta gav mig en bild där det iprincip bara var skarpt mitten av duken.
Måste köpa ett takfäste som går att ha i snedtak för att kunna ha den centrerad dock, jag testade bara temporärt genom att lägga den på soffkudden.
Postad 11 January 2016 - 23:15
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Centrerat den. Den projicerade parallellt med den högra delen av duken, vilket jag korrigerade med lensshift. Detta gav mig en bild där det iprincip bara var skarpt mitten av duken.
Måste köpa ett takfäste som går att ha i snedtak för att kunna ha den centrerad dock, jag testade bara temporärt genom att lägga den på soffkudden.
Ok. Hur vet man när lensshiften är i "originalläget"? Jag har oxå använt shiften och vet inte vart utgångsläget är?
Postad 11 January 2016 - 23:36
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Ok. Hur vet man när lensshiften är i "originalläget"? Jag har oxå använt shiften och vet inte vart utgångsläget är?
Tror inte det är shiften i sig utan att ljuset har längre avstånd till ena sidan om den inte är centrerad.
Man vet att den är i standardläget när du hör ett litet klick. 
Postad 12 January 2016 - 14:56
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har upplevt precis samma fenomen med min Epson tw 6600. Köpte den på mellandagsrean. Fick den inte skarp över hela bilden hur jag än försökte. Fick jag den skarp i ena hörnet, så blev den oskarp i det andra. Jag fick enbart skarp bild över hela ytan om jag "maxade" storleken på bilden. Vid inzoomning (mindre bildyta) fick jag tillbaka problemet. Projektorn var inom rätt kastavstånd, med både keystone och lensshit i netutralläge. Slutade med att jag lämnade in dem på service. Har ej ännu fått tillbaka den, men jag hoppas att problemet ska vara löst när jag får tillbaka den. Kör med 104 tum react 2.1. Någon som haft liknande problem?
Postad 12 January 2016 - 15:44
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Jag har upplevt precis samma fenomen med min Epson tw 6600. Köpte den på mellandagsrean. Fick den inte skarp över hela bilden hur jag än försökte. Fick jag den skarp i ena hörnet, så blev den oskarp i det andra. Jag fick enbart skarp bild över hela ytan om jag "maxade" storleken på bilden. Vid inzoomning (mindre bildyta) fick jag tillbaka problemet. Projektorn var inom rätt kastavstånd, med både keystone och lensshit i netutralläge. Slutade med att jag lämnade in dem på service. Har ej ännu fått tillbaka den, men jag hoppas att problemet ska vara löst när jag får tillbaka den. Kör med 104 tum react 2.1. Någon som haft liknande problem?
Dålig optik så enkelt är det vanligt i denna prisklass.
Postad 12 January 2016 - 17:34
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Positioneringen spelar stor roll här. Eller, aa om du läser tråden så gjorde det för mig iaf. Men du kanske redan har den centrerad?
Postad 12 January 2016 - 19:27
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Upplever också sämre skärpa på en sida. Man ser det ganska tydligt när man tex har xbox one hemmenyn på. Bokstäverna på vänstra sidan är skarpare än på den högra sidan.
Hur sjutton ska man åtgärda detta? Har inte använt shiften speciellt mycket tycker jag. På min gamla projektor var det inte så här. Vet inte om jag kommer att kunna "leva" med det.
Hur menar du Pureblue, hittade du centrum mellan lins och duk? Det skulle innebära att flytta på takfästet någon cm åt ett håll. Det är ju just därför man köper en projektor för shiften. Slippa skruva ner allt för nån cm hit o dit. Enligt Epsons broshyr har de ställt projektorn väldigt icke centrerat för att påvisa hur mycket man kan flytta bilden.
Postad 12 January 2016 - 19:52
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Upplever också sämre skärpa på en sida. Man ser det ganska tydligt när man tex har xbox one hemmenyn på. Bokstäverna på vänstra sidan är skarpare än på den högra sidan.
Hur sjutton ska man åtgärda detta? Har inte använt shiften speciellt mycket tycker jag. På min gamla projektor var det inte så här. Vet inte om jag kommer att kunna "leva" med det.
Hur menar du Pureblue, hittade du centrum mellan lins och duk? Det skulle innebära att flytta på takfästet någon cm åt ett håll. Det är ju just därför man köper en projektor för shiften. Slippa skruva ner allt för nån cm hit o dit. Enligt Epsons broshyr har de ställt projektorn väldigt icke centrerat för att påvisa hur mycket man kan flytta bilden.
Någon centimeter hit eller dit spelar inte någon som helst roll. Så det är inte det. Om det nu är så pass lite.
Experimentera lite, en sak som jag inte kan förklara varför men fungerar är att sätta handen nära linsen och täcka det området runt det som är suddigt och se om det blir skarpare. T.ex. ha text där det är suddigt sedan täcker du över linsen runt den delen då blir det helt plötsligt skarpt. Det var så jag började misstänka att det hade med ljusavståndet att göra och inte optiken i sig,
Postad 12 January 2016 - 19:53
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Har ni dom 100% rakt,vinkeltätt & plant ej tiltat emot filmduken då? Key stone reglaget skall man icke pilla på överhuvudtaget.
Postad 12 January 2016 - 20:01
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Har ni dom 100% rakt,vinkeltätt & plant ej tiltat emot filmduken då? Key stone reglaget skall man icke pilla på överhuvudtaget.
Att få till 100% kräver väldigt exakta mätinstrument. Men enligt ögat har jag fått till det rakt.
Postad 12 January 2016 - 20:03
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Att få till 100% kräver väldigt exakta mätinstrument. Men enligt ögat har jag fått till det rakt.
den står inte på en kudde eller soffa då?
Postad 12 January 2016 - 20:17
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Postad 12 January 2016 - 20:20
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Postad 12 January 2016 - 20:30
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Men taket är nog inte 100% rakt, så att utgå helt från taket blir fel. Finns ingen konstruktion i en vanlig villa som är exakt i vinkel.
Postad 12 January 2016 - 20:32
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Precis som Magnus 76 upplever jag min som skarpare i vänstra delen av bilden jämfört med högra. Mitten är skarp, men ju mera mot höger jag tittar, desto mera oskarp bild. Syns som sagt tydligast med windows som bakgrund eller Xbox. Det märkliga är att om jag vrider zoomen så att det största bildytan visas och sedan placerar projektorn närmare duken så att bildytan passar innanför ramen, då är bilden nålskarp. magnus, har du provat det? Du kanske också får en skarp bild över hela ytan då?
Postad 12 January 2016 - 20:33
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Fan va skumt då har bara svårt att tänka mig att det är optiken som är reklammationsmässig.
Postad 12 January 2016 - 20:44
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Min skärpa på den ena, central placering😊
Postad 12 January 2016 - 21:17
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Vet inte om kameran gör det rättvist, men vill du visa att den är jämnskarp? Sen fotar du snett vilket försvårar bedömningen.
Postad 12 January 2016 - 21:23
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Precis som Magnus 76 upplever jag min som skarpare i vänstra delen av bilden jämfört med högra. Mitten är skarp, men ju mera mot höger jag tittar, desto mera oskarp bild. Syns som sagt tydligast med windows som bakgrund eller Xbox. Det märkliga är att om jag vrider zoomen så att det största bildytan visas och sedan placerar projektorn närmare duken så att bildytan passar innanför ramen, då är bilden nålskarp. magnus, har du provat det? Du kanske också får en skarp bild över hela ytan då?
Du menar att göra bilden så stor som möjligt med zoomen och flytta fram den? Får du då en jämn skärpa över hela duken?
En epson som stoltserar med bra zoom och lensshift borde ju klara det bättre. Ganska meckigt att skruva ner takfästet och göra om installationen närmare duken. Om jag ska öppen upp zoomen och flytta fram, det blir säkert nån meter eller två närmare duken skulle jag tippa på.
Att jag valde just epsonen var just att den skulle vara enkel att placera. Flyttar jag fram projektorn hamnar jag ganska nära den öppna spisen som stundom är varm. Om jag ändå måste placera närmare duken kunde jag lika gärna köpt en short throw projektor. Man har ju betalat lite mer för att få den lite var man vill.
Men blir bilden perfekt med det du beskrivit kan det ju vara värt det, trots att det kräver några timmar, längre kablar etc.
Fast vad rent fysiskt/optiskt gör att det blir bättre av att zooma upp och flytta närmare?
Postad 12 January 2016 - 22:07
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Du menar att göra bilden så stor som möjligt med zoomen och flytta fram den? Får du då en jämn skärpa över hela duken?
En epson som stoltserar med bra zoom och lensshift borde ju klara det bättre. Ganska meckigt att skruva ner takfästet och göra om installationen närmare duken. Om jag ska öppen upp zoomen och flytta fram, det blir säkert nån meter eller två närmare duken skulle jag tippa på.
Att jag valde just epsonen var just att den skulle vara enkel att placera. Flyttar jag fram projektorn hamnar jag ganska nära den öppna spisen som stundom är varm. Om jag ändå måste placera närmare duken kunde jag lika gärna köpt en short throw projektor. Man har ju betalat lite mer för att få den lite var man vill.
Men blir bilden perfekt med det du beskrivit kan det ju vara värt det, trots att det kräver några timmar, längre kablar etc.
Fast vad rent fysiskt/optiskt gör att det blir bättre av att zooma upp och flytta närmare?
Precis så menar jag. Zooma ut helt och flytta fram projjan. Det fungerade för mig, dock har jag valt att inte köra så med tanke på nya borrhål i taket och dessutom skaffade jag denna pga att kunna placera på ett bra sätt bakom soffan. Min teori om att varför det fungerar är helt ovetenskaplig, men jag drar paralleller med objektiv till kameror. Många av de "enklare" zoomarna till kameror är oftast lite mera oskarpa ju längre man zoomar. I vidvinkelläget är det många som är skarpare än just i teleläget. Min teori är att detta även gäller för denna projektor, alternativt har det blivit något produktionsfel på min modell eller så har den råkat ut för ngn smäll som gjort att linserna har kommit fel i förhållande till varandra.
Redigerat av Unregistered0f31c6e5, 12 January 2016 - 22:09.
Postad 12 January 2016 - 22:10
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ja du har ju skaffat denna pga bra placeringsmöjligheter precis som mig. Vill helst inte ha den i blickfånget framför soffan.
Så nu när du placerat den där du vill, kommer du alltså nöja dig med sämre skärpa på högerkanten?
Postad 12 January 2016 - 22:27
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har faktiskt reklamerat den, med hopp om att felet ska bli åtgärdat. Om det inte blir fixat får jag ta ett beslut om att köpet får återgå, eller leva med den något sämre skärpan till höger. I övrigt är du projjan väldigt bra med tanke på ljusstyrkan mm. Jag behöver just ljuset till min reactduk i mitt vanliga vita vardagsrum.
Postad 12 January 2016 - 22:35
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ja jag tänker nog inte lämna in den på service. Har öppet köp ett tag till och byter hellre då till en annan.
Är faktiskt inte jätteimponerad över bilden med blu-ray heller. Min gamla 720p projektor känns faktiskt bättre i vissa avseenden. Speciellt i snabba panoreringar. Sen så presterar den sådär med Xbox one spel.
Kanske är jag för kräsen. Men en projektor för runt 12000kr borde upplevas betydligt bättre än en tio år gammal projektor.
Postad 12 January 2016 - 22:49
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Behöver inte vara 100%. Som sagt för mig löstes det att bara lägga den på soffan mitten av duken.
Hade precis likadant, rätt länge. Fick egentligen bara som svar att det är normalt, vägrade att acceptera det dock. Störde mig på det enormt.
Min skärpa på den ena, central placering
Det där är alldeles för tjock text för att göra någon sorts bedömning, enligt mig iaf.
Jag har faktiskt reklamerat den, med hopp om att felet ska bli åtgärdat. Om det inte blir fixat får jag ta ett beslut om att köpet får återgå, eller leva med den något sämre skärpan till höger. I övrigt är du projjan väldigt bra med tanke på ljusstyrkan mm. Jag behöver just ljuset till min reactduk i mitt vanliga vita vardagsrum.
Bra val, men tror inte det är fel på den. Försök att experimentera med allt först, plötsligt händer det.
Ja jag tänker nog inte lämna in den på service. Har öppet köp ett tag till och byter hellre då till en annan.
Är faktiskt inte jätteimponerad över bilden med blu-ray heller. Min gamla 720p projektor känns faktiskt bättre i vissa avseenden. Speciellt i snabba panoreringar. Sen så presterar den sådär med Xbox one spel.
Kanske är jag för kräsen. Men en projektor för runt 12000kr borde upplevas betydligt bättre än en tio år gammal projektor.
Ditto. Eftersom jag precis varit med om exakt samma saker som ni. Men man vet aldrig Epson kanske har en taskig kvalitetskontroll.
Postad 13 January 2016 - 01:09
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Vad för typ hade du innan LCD eller DLP?
Postad 13 January 2016 - 06:39
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Postad 13 January 2016 - 09:24
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Eftersom jag har oskärpa på del av högersidan borde jag kunna ställa in fokus så högersidan blir bra. Och då borde ju vänstersidan bli oskarp. Ska kolla detta i eftermiddag.
Postad 13 January 2016 - 15:54
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Gjorde ett test nu angående skärpan.
Öppnade jag upp zoomen (så stor bild som vanligt) kunde jag få in skärpan ganska bra på både höger/vänster. Det skulle som diskuterats innan kräva att jag flyttar fram projektorn.
Innan jag zoomade jag upp provade jag att få till skärpan på högersidan, och då blev det sämre på vänstersidan. Så på mitt avstånd kan inte projektorn få en jämn skärpa.
Då återstår alltså att flytta fram projektorn och använda full zoom för att få bättre skärpa. Problemet är att jag hamnar nära kaminen. Sen har jag relativ låg takhöjd (ca 222cm, gillestuga). Epsonen är ju så pass stor att projektorn skulle hänga i taket på mitten av rummet, kommer se ut som en stor svart klump.
Då kan man ju lika gärna köpa en projektor som är vit, mindre och kanske lika bra. Valet av epsonen var ju placeringsmöjligheterna, och faller det försvann ju vitsen med den.
Så tack Ellas, din teori verkar stämma.
Postad 13 January 2016 - 16:31
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Gjorde ett test nu angående skärpan.
Öppnade jag upp zoomen (så stor bild som vanligt) kunde jag få in skärpan ganska bra på både höger/vänster. Det skulle som diskuterats innan kräva att jag flyttar fram projektorn.
Innan jag zoomade jag upp provade jag att få till skärpan på högersidan, och då blev det sämre på vänstersidan. Så på mitt avstånd kan inte projektorn få en jämn skärpa.
Då återstår alltså att flytta fram projektorn och använda full zoom för att få bättre skärpa. Problemet är att jag hamnar nära kaminen. Sen har jag relativ låg takhöjd (ca 222cm, gillestuga). Epsonen är ju så pass stor att projektorn skulle hänga i taket på mitten av rummet, kommer se ut som en stor svart klump.
Då kan man ju lika gärna köpa en projektor som är vit, mindre och kanske lika bra. Valet av epsonen var ju placeringsmöjligheterna, och faller det försvann ju vitsen med den.
Så tack Ellas, din teori verkar stämma.
Undra vad det beror på. Dåligt av Epson att inte ens skriva med det i manualen. Det är knappast från exemplar till exemplar när tre st på forumet upplever samma sak.
Postad 13 January 2016 - 16:35
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Hade du samma bekymmer pureblue?
Ja det är riktigt illa. Hade den varit vit och lite mindre skulle jag gärna flytta fram den. Men tyvärr är den ju vrålstor och svart. Ser sådär bra ut i ett annars helt vitt rum.
Blir nog en retur. Inte ok att inte ha flexiblare shift.
Postad 13 January 2016 - 16:42
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Frågan är bara vad man ska byta till? Har tagit en hel del tid av research för att komma fram till tw6600. Funderar lite på benq w1350/w2000. Dlp förvisso, och jag vet inte om jag är känslig för sånt. Alltså rainboow effect.
Redigerat av magnus76, 13 January 2016 - 16:42.
Postad 13 January 2016 - 16:50
Crillus
-
Crillus
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag är inne på min tredje projektor av denna model inom en månad,
Den första led av att om man skakade den lite försiktigt så lät
det som om något låg löst inne i projektorn, något metaliskt ljud,
Så det blev en retur direkt efter köp, fick en ny med mig hem,
Men den led av en röd lysande pixel mitt i bilden på duken, lagom roligt,
Så det blev en retur på den med, men Elgiganten fick beställa en ny till mig då dom inte hade
flera hemma, det tog endast tre dagar så hade jag den hemma, och har inte hittat något fel på denna ännu,
MEN märkte att på alla tre så var det samma oskärpa på den vänstra nedre delen av bilden
(jag har den hängandes uppochner i taket), så det verkar som att det är ett vanligt "fel" på denna modell tyvärr, min gamla epson 3200 hade inte detta problem, som någon skrev så syns det tydligt på Xbox one när det vissas text, jag har inte provat att köra datorn på projektorn ännu..
Postad 13 January 2016 - 16:54
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Frågan är bara vad man ska byta till? Har tagit en hel del tid av research för att komma fram till tw6600. Funderar lite på benq w1350/w2000. Dlp förvisso, och jag vet inte om jag är känslig för sånt. Alltså rainboow effect.
Du kommer att ha problem med focus och andvändning av lensshift i dessa prisklasser däremot säljs ju en jvc x30 för 11000kr i marknaden dock något ljussvagare och begagnad.
Du lär inte hitta en bättre projektor för de pengarna den har bra optik och flexibel zoom och lensshift.
Postad 13 January 2016 - 18:15
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag är inne på min tredje projektor av denna model inom en månad,
Den första led av att om man skakade den lite försiktigt så lät
det som om något låg löst inne i projektorn, något metaliskt ljud,
Så det blev en retur direkt efter köp, fick en ny med mig hem,
Men den led av en röd lysande pixel mitt i bilden på duken, lagom roligt,
Så det blev en retur på den med, men Elgiganten fick beställa en ny till mig då dom inte hade
flera hemma, det tog endast tre dagar så hade jag den hemma, och har inte hittat något fel på denna ännu,
MEN märkte att på alla tre så var det samma oskärpa på den vänstra nedre delen av bilden
(jag har den hängandes uppochner i taket), så det verkar som att det är ett vanligt "fel" på denna modell tyvärr, min gamla epson 3200 hade inte detta problem, som någon skrev så syns det tydligt på Xbox one när det vissas text, jag har inte provat att köra datorn på projektorn ännu..
Testa du med, med zoomen.
Min låter när jag skakar på den . Inget som är lidande, men man vet aldrig.
Postad 13 January 2016 - 18:55
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Testade lite med fokusen och har kommit fram till att jag alltid kommer att störa mig på det. Har man väl fått den känslan brukar den sitta. Jag kanske dessutom har ett "måndagsex".
Tycker dessutom att bilden är hyfsat dålig även med bluray om jag jämför med min gamla. Känns som en "hinna" med oskärpa när man ser saker som rör sig, framförallt bakgrunderna. Provade filmen avatar, och i den är det mycket färger, snabba kamerasvep med berg i bakgrunden. Man blir nästan lite yr. Provade samma film på min vanliga 55" tv och det var mycket bättre tryck och skärpa i bilden.
Så i helgen får man packa ner, åka tillbaka med den, och sen börja fundera på vad man ska köpa istället. Att man inte kan bli nöjd på en gång...
En vanlig tv är ju betydligt enklare att köpa och bli nöjd med. En projektor är lite omständigare.
Postad 13 January 2016 - 21:49
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
Testade lite med fokusen och har kommit fram till att jag alltid kommer att störa mig på det. Har man väl fått den känslan brukar den sitta. Jag kanske dessutom har ett "måndagsex".
Tycker dessutom att bilden är hyfsat dålig även med bluray om jag jämför med min gamla. Känns som en "hinna" med oskärpa när man ser saker som rör sig, framförallt bakgrunderna. Provade filmen avatar, och i den är det mycket färger, snabba kamerasvep med berg i bakgrunden. Man blir nästan lite yr. Provade samma film på min vanliga 55" tv och det var mycket bättre tryck och skärpa i bilden.
Så i helgen får man packa ner, åka tillbaka med den, och sen börja fundera på vad man ska köpa istället. Att man inte kan bli nöjd på en gång...
En vanlig tv är ju betydligt enklare att köpa och bli nöjd med. En projektor är lite omständigare.
Skumt jag har inga problem med panoreringar på avatar med min 6600w .
På 117 tum 4 meter ifrån .
Postad 13 January 2016 - 22:06
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Tycker bilden känns lite ryckig och oskarp i den filmen. Men jag kanske har ett måndagsexemplar eller så är jag alldeles för kräsen.
Postad 13 January 2016 - 22:13
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Du lär inte hitta en bättre projektor för de pengarna den har bra optik och flexibel zoom och lensshift.
Nä precis och den hoppar åttor runt Epsonen 
Skumt jag har inga problem med panoreringar på avatar med min 6600w .
Upplever inget av de heller på mina 
Redigerat av mcmike, 13 January 2016 - 22:13.
Postad 13 January 2016 - 22:24
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Kul att ni är nöjda. Mitt exemplar imponerade inte så mkt mot min gamla projje. Så antingen fel på projektorn eller på min syn
Postad 13 January 2016 - 22:50
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Nä precis och den hoppar åttor runt Epsonen 
Upplever inget av de heller på mina 
Inte i 3D om det jag läst på nätet stämmer 
Kul att ni är nöjda. Mitt exemplar imponerade inte så mkt mot min gamla projje. Så antingen fel på projektorn eller på min syn 
Njae, den slutsatsen vettetusan. Verkar ganska gemensamt att skärpan är ett problem på denna projje.
Postad 14 January 2016 - 00:39
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Tjena grabbar
Vi får nog reda ut en del här. För det första TW6600 är en mycket bra modell i sin klass. Är den perfekt, nej absolut inte. Den har en del brister, framförallt i svärtan som tydligast visar sig i ett någorlunda mörkt rum på en vit duk.
Några specifika eller generella problem med skärpan finns inte på TW6600, iaf inte på de olika exemplar som jag har sett och kalibrerat. Det betyder inte att skärpan är 100% över hela ytan och om ni förväntar er det på en projektor i denna prisklass så har ni felaktiga eller för höga förväntningar. Ett stort zoomomfång och lensshift är flexibilitet som kostar pengar och/eller ett visst mått av ojämnhet i skärpa. Min uppfattning är att TW6600 är en av de skarpaste modellerna i sin klass, speciellt med tanke på att den är relativt flexibel.
En korrekt inställd TW6600 med en källa som gör rätt visar en betydligt bättre bild än en gammal AE900, så var den saken ur världen. Men det är förstås en del som kan gå fel om kunskapen inte finns hos den som installerar. Viktigt att förstå är att en projektor som TW6600 är mycket skarpare i bilden och mycket ljusstarkare än en gammal AE900 och den är således också mycket mer benägen att ta fram brister i källa/material. Så om något inte är rätt i kedjan syns detta betydligt mer på en nyare, bättre maskin.
Ett kort tips är här att inte utvärdera projektorn kopplad till en dator/HTPC. En dator är den mest opålitliga källa man kan tänka sig och är ingen bra utgångspunkt, speciellt inte om man är nybörjare inom bild eller inte vet vad man ska förvänta sig.
Har förstås inte sett några av era exemplar och ni verkar inte ha tagit er tiden och åkt på en bra demo så det blir väldigt svårt att ringa in vart era problem ligger med de förutsättningarna. Men ni ska nog inte göra TW6600 till en syndabock för felaktiga/för höga förväntningar eller brister i kringutrustning/kunskap.
Har ni specifika frågor så försöker jag hjälpa till. Allt skrivit i välmening.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 14 January 2016 - 01:01.
Postad 14 January 2016 - 04:54
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Tack för ditt inlägg Markus, alltid intressant att ta del av personer som är kunniga.
Jag försöker inte göra projektorn till en syndabock men hade bara förväntat mig något än det jag verkar ha fått. Att flexibel placering kan ske på bekostnad av "sämre" bild tycker jag dåligt. Det informeras det inte om. I mitt fall verkar ju skärpan bli bättre av att zooma ut fullt vilket tyvärr innebär en omplacering närmare duken.
Iof kanske en panna ae900 var en bra projektor när det begav sig. Den kostade ca 12000kr för tio år sedan och det kanske motsvarar en projje i dagens kurs en för runt 20000kr? Så kanske måste jag gå upp en klass för att bli ner nöjd?
Tycker detta är svårt. Om jag byter, blir jag nöjdare? Köpa en dlp som är lite svårare att placera men samtidigt ge bättre bild när projektorn är på plats kanske är vettigt.....
Postad 14 January 2016 - 07:22
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Jag försöker inte göra projektorn till en syndabock men hade bara förväntat mig något än det jag verkar ha fått.
Jag förstår det. Men det är ju för att du har försökt läsa dig till vad som ska passa dig och inte tittat först. Att köpa projektorlösning ÄR komplext och inte något som man bara kan chansa på eller läsa sig till som om du skulle köpa en bok på nätet. Mycket kan gå snett och framförallt så påverkar ditt rum, montering och dina krav väldigt mycket och det skiljer sig mycket från olika individer och förutsättningar. Hade det varit enkelt hade jag inte haft något jobb.
Att flexibel placering kan ske på bekostnad av "sämre" bild tycker jag dåligt. Det informeras det inte om.
Det är naivt att tro att tillverkaren skulle informera om detta. Har du någonsin sett att en tillverkare skriver om sin kameraoptik. Denna kamera har en lång zoom och det ger en sämre bild än konkurrenten x modell som har kort/ingen zoom...Eller biltillverkaren som skriver att denna modell av bil har en diselmotor, den är inte lika tyst som konkurrent x bil med bensinmotor...
Nä, självfallet skriver tillverkaren alla bra egenskaper i sin reklam och det är din uppgift att lära dig vad du har för krav och vad du behöver köpa för att bli nöjd. I fallet projektorlösning så behöver man då titta på maskiner, inte läsa databladen.
I mitt fall verkar ju skärpan bli bättre av att zooma ut fullt vilket tyvärr innebär en omplacering närmare duken.
Skärpan på optiken borde rimligen vara bättre om projektorn placeras längre från duken. Om du placerar projektorn närmare duken behöver du zooma in mer och därmed använda kanterna på optiken mer, där optiken är erkänt sämre. Svårt att säga något om ditt enskilda fall då jag inte vet mycket om dina förutsättningar(rum/duk), ditt exemplar av projektorn eller krav för att bli nöjd. Men det är sådana här saker som jag bollar varje dag med mina kunder som jag visar projektorer och dukar.
Iof kanske en panna ae900 var en bra projektor när det begav sig. Den kostade ca 12000kr för tio år sedan och det kanske motsvarar en projje i dagens kurs en för runt 20000kr?
Nä! Så kan det vara i vissa fall, men AE900 är inte en sådan maskin. Dagens maskiner är mycket bättre och det är få(om ens någon) egenskaper som en AE900 hänger med på OM den nya maskinen får rätt förutsättningar(vilket jag inte vet något om i ditt fall).
Så kanske måste jag gå upp en klass för att bli ner nöjd?
Det är omöjligt för mig att svara på då jag inte vet något om dina krav. Det är ju min första uppgift när en kund kliver in i min butik...Alltså att försöka ta reda på vilka krav kunden har. Innan dess vet jag ju inte vilken produkt eller lösning jag ska rekommendera.
Tycker detta är svårt. Om jag byter, blir jag nöjdare?
Självklart är det svårt, att välja projektorlösning är som sagt rätt komplext om det ska bli bra eller om man har höga krav. Jag ha gjort detta i mer än 15 år och lär mig fortfarande nya saker varje dag. Det första du behöver göra är att ringa in vilka krav du har och det gör du inte framför datorn genom att läsa om vad andra tycker eller jämföra datablad.
Köpa en dlp som är lite svårare att placera men samtidigt ge bättre bild när projektorn är på plats kanske är vettigt.....
En projektor med annan teknik kommer att ge lite andra fördelar OCH nackdelar. Just DLP i detta billigare segment av maskiner har ju massor av andra nackdelar och min uppfattning är att TW6600 är generellt lite bättre än de flesta enklare DLP maskiner. Men åter igen, för att kunna svara på vad du gillar eller behöver så behövs det mer feedback kring dina behov och det enklaste sättet att ge dig det är att få direktfeedback när man tittar tillsammans på olika produkter. Det går att göra som du gör också, men det blir ofta en väääldigt lång omväg och lite av ett lotteri.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 14 January 2016 - 07:51
buffel
-
buffel
-
Användare
-
-
123 inlägg
Vad rekommenderas det för slags duk till denna projektor, under förutsättningarna att den används i ett relativt ljust vardagsrum (ljusgrå väggar, vitt tak men mörkläggningsgardiner)? Kravet är att den är upprullningsbar med vit kassett och ca 120". Elektrisk eller ej spelar ingen roll.
Jag förstår att många skulle säga React eller annan högkontrastduk. Då blir dock prislappen ganska saftig om man ska ha 120"... Skulle det kunna fungera med en grå duk, som t.ex. denna: https://www.hembiobu...omat-greylight/
Tänker att det kanske inte är så farligt med grå duk till denna i och med att den är så ljusstark och samtidigt har lite problem med svärtan.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|