Apple TV 4
2304 svar till detta ämne
Postad 04 November 2015 - 12:52
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Kort recension.
Ok, nu har min anlänt. Och nedan följer några reflektioner:
ATVn är ansluten till en LG OLed TV via en Yamaha Reciever. Tillsammans med detta körs en Synology DS415Play NAS, med en Plex Server. Ethernet är trådat.
Installationen gick väldigt smidigt. Inställningarna togs från min iPhone via BT, utan några större problem.
Plustecken:
- Lätt att komma igång
- HBO Nordic app. Verkar köra HD, dock med väldigt hög kompression. Vid mycket rörelse i bilden, tex panoreringar så blir det "grötigt"
- Att det finns en app store ger framtidshopp.
- Snygg Plex app med bra interface. Dock bara transkodat till 60p, även om materialet är 24p. Upplever att bilden från Plex appen i TVn (WebOS) ger en betydligt bättre bildkvalitet, både vad gäller flyt (den stöder 24p) men även bildkvalitet. Men ändå, det är smidigt.
- Snabbt interface.
Minustecken:
- Inget stöd för 24p varje sig i egna eller externa appar. (Detta ser jag personligen som den största bristen)
- Upplever bildkvaliteten lite "grötigare" än tex Lg WebOs appar, MiniX box eller PS3.
- Konstig App Store. Går inte browsa efter appar. Finns bara 3 kategorier "I Blickfånget" / Köpta / Sök. Och sök innebär att man måste veta ungefär vad appen heter. Jag skulle vilja browsa i alla appar med nån form av filtrering.
- Nån bugg i Hdmi interfacet, om allt är ställt på auto så blir det "myrornas krig" ibland, speciellt vid byte till skärmsläckare.
- Dålig textinmatning. Alla bokstäver ligger i en lång rad istället för i tangentbordslayout. Blir väldigt mycket fram och tillbaka på touchpaden.
Men den är ju generellt bättre än en ATV3. Så det är en keeper. Jag misstänker att allt utom 24p går att fixa.
Undrar hur det bli med Kodi när det gäller 24hz när kodi släpps... det är ju inbyggt i programmet.. men atv4 kanske inte har stöd för det..?
Är ju riktigt irriterande om det blir märkbart judder, 3:2 osv...
Postad 04 November 2015 - 13:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
- HBO Nordic app. Verkar köra HD, dock med väldigt hög kompression. Vid mycket rörelse i bilden, tex panoreringar så blir det "grötigt"
Minustecken:
- Inget stöd för 24p varje sig i egna eller externa appar. (Detta ser jag personligen som den största bristen)
Men den är ju generellt bättre än en ATV3. Så det är en keeper. Jag misstänker att allt utom 24p går att fixa.
Att HBO-appen var kass har rapporterats i HBO Nordic-tråden. Förmodligen något HBO snabbt snickrade ihop i panik över att de aldrig fick med den i ATV3. Nu kanske vi vet varför...
Att ATV4 inte kan ge 24p som utsignal har varit känt sedan långt innan release. Dock vet jag inte vad du menar med att appar inte har stöd för 24p? Det har de. Tex ligger Netflix filmer lagrade som 1080/24p så självklart har appen stöd för det, men boxen kan ej ge det som utsignal.
Postad 04 November 2015 - 13:30
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Att HBO-appen var kass har rapporterats i HBO Nordic-tråden. Förmodligen något HBO snabbt snickrade ihop i panik över att de aldrig fick med den i ATV3. Nu kanske vi vet varför...
Att ATV4 inte kan ge 24p som utsignal har varit känt sedan långt innan release. Dock vet jag inte vad du menar med att appar inte har stöd för 24p? Det har de. Tex ligger Netflix filmer lagrade som 1080/24p så självklart har appen stöd för det, men boxen kan ej ge det som utsignal.
OK, det förklarar HBO's bildkvalitet. Då får vi hoppas dom jobbar lite på det. Det var tittbart, men lite irriterande.
Vad jag menar med 24p är att ATV i sig bara har inbyggt stöd för 50p och 60p. Och vad jag förstått ligger det i plattformen. Och allt material kommer kodas om till tex 60p. Vad jag skulle vilja är att det är materialets format som styr ATV. tex Netflix 24p material skulle gå rakt igenom opåverkat som 24p. Men jag tror inte det kommer vara möjligt.
Vi kan ju hoppas att Kodi kan fixa det, men ligger det i plattformen så är det nog svårt.
Postad 04 November 2015 - 15:33
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1989 inlägg
Är det nån som märker av det kända buffrandet från Plex när ni kör den på nya ATV 4?
Kör min trådat och har testat flera olika filer. Inget lagg alls här Plex från dator till Apple tv.
Postad 04 November 2015 - 16:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Vad jag menar med 24p är att ATV i sig bara har inbyggt stöd för 50p och 60p. Och vad jag förstått ligger det i plattformen. Och allt material kommer kodas om till tex 60p. Vad jag skulle vilja är att det är materialets format som styr ATV. tex Netflix 24p material skulle gå rakt igenom opåverkat som 24p. Men jag tror inte det kommer vara möjligt.
Vi kan ju hoppas att Kodi kan fixa det, men ligger det i plattformen så är det nog svårt.
Har de inte löst 24p lär de aldrig göra det. Mer intressant vore om den kunde få UHD-stöd.
Hur tänkte du med Kodi? ATV output är densamma oavsett app.
Postad 04 November 2015 - 16:27
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Kör min trådat och har testat flera olika filer. Inget lagg alls här Plex från dator till Apple tv.
Inga problem med Plex för mig heller.
Också trådat.
Plex Server på en Synology DS415Play NAS.
Har de inte löst 24p lär de aldrig göra det. Mer intressant vore om den kunde få UHD-stöd.
Hur tänkte du med Kodi? ATV output är densamma oavsett app.
Ja, det är just det som är problemet. Att inte ens Kodi kommer kunna komma runt den problematiken. begränsningen ligger i själva plattformen (ATV).
Postad 04 November 2015 - 16:41
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Jkligt mycket snabbare i allt den gör,efter att ha testat lite nu.Loggade in med svenska kontot o tog hem lite appar o sedan med US kontot och kan köra appar från båda regionerna hursomhelst, och allt ligger fint samlat 
Postad 04 November 2015 - 17:22
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Inga problem med Plex för mig heller.
Också trådat.
Plex Server på en Synology DS415Play NAS.
Ja, det är just det som är problemet. Att inte ens Kodi kommer kunna komma runt den problematiken. begränsningen ligger i själva plattformen (ATV).
"Ja, det är just det som är problemet. Att inte ens Kodi kommer kunna komma runt den problematiken. begränsningen ligger i själva plattformen (ATV)."
Då går den bort som streamer i vardagsrummet iaf... kan störa mig sjukt mycket på judder... Kanske en till sovrummet isf... för playapparnas skull, och se lite serier som ligger på HTPCn
Postad 04 November 2015 - 17:23
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Ändrade bara språk till engelska,så dök Siri upp förresten älskar denna redan
Postad 04 November 2015 - 17:45
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
"Ja, det är just det som är problemet. Att inte ens Kodi kommer kunna komma runt den problematiken. begränsningen ligger i själva plattformen (ATV)."
Då går den bort som streamer i vardagsrummet iaf... kan störa mig sjukt mycket på judder... Kanske en till sovrummet isf... för playapparnas skull, och se lite serier som ligger på HTPCn
Jag tycker också det är väldigt märkligt att ATV fortfarande inte stöder 24p. Håller med om att jag aldrig skulle köra en bra film på projektorn med den hackande bilden. Märkligt att Apple inte vill återge materiel som det är tänkt, de brukar ju vilja ha kvalitet.
Postad 04 November 2015 - 22:35
Unregistered204d2313
-
Unregistered204d2313
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ändrade bara språk till engelska,så dök Siri upp förresten älskar denna redan
Fungerar Siri som det ska. Du har alltså bara ändrat språk, inte region eller något annat?
Postad 05 November 2015 - 06:39
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
marca, den 04 Nov 2015 - 22:35, skrev:marca, den 04 Nov 2015 - 22:35, skrev:marca, den 04 Nov 2015 - 22:35, skrev:
Fungerar Siri som det ska. Du har alltså bara ändrat språk, inte region eller något annat?
Kör med ett US apple id(finns guider på nätet,lätt fixat, och får tillgång till mer appar) och engelska,det räcker.Behövde inte byta region som dom påstår här :
http://macworld.idg....iri-pa-apple-tv
Men enligt denna artikel är det pga av olika uttal i olika länder av skådisar mm som gör att svenska siri dröjer,men inte bör vara långt borta.Läste även att siri kommer implementeras till att köra apple music i början på nästa år.Just nu är det väl bara film/tv som funkar.
Redigerat av Unregistered40562de1, 05 November 2015 - 06:44.
Postad 05 November 2015 - 06:47
uberweiss
-
uberweiss
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Om nu MrMC/Kodi kommer till Apple TV 4, vet man om det då kommer att finnas möjlighet att läsa filer direkt från en nätverkshårddisk (Time Capsule)? Vore ju fint att slippa ha en dator igång med Plex Media Server.
Postad 05 November 2015 - 06:59
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Om nu MrMC/Kodi kommer till Apple TV 4, vet man om det då kommer att finnas möjlighet att läsa filer direkt från en nätverkshårddisk (Time Capsule)? Vore ju fint att slippa ha en dator igång med Plex Media Server.
Ja eftersom det är Kodi's funktion.
Dom har aldrig krånglat med någon server.
Postad 05 November 2015 - 07:44
uberweiss
-
uberweiss
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Ja eftersom det är Kodi's funktion.
Dom har aldrig krånglat med någon server.
Vad fint! Tänkte bara så att det inte fanns någon teknisk begränsning i ATV gällande att läsa från hårddisk.
Postad 05 November 2015 - 09:34
iviany
-
iviany
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag ska hämta ut min idag! Jag förhandsbokade på netonnet när de öppnade förhandsbokningen. Fick mail igår eftermiddag med kollinr =)
Nån som hört om cmore är på g med en app?
Om det är cmore sport du ska kolla på skulle jag rekommendera TV4 Play premium. Då slår du 2 flugor på en smäll. TV4´s utbud samt Cmores sportkanaler.
5-600kr mer för dubblat lagringsutrymme. lätt val tycker jag.
Vet nån hur mycket av lagringsutrymmet redan är upptaget av OS:et "out-of-the-box", från start helt enkelt?
Postad 05 November 2015 - 09:45
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Vad fint! Tänkte bara så att det inte fanns någon teknisk begränsning i ATV gällande att läsa från hårddisk.
ATV kan inte ansluta en extern hårddisk. Att en tredjeparts-app kan det från en nätverksdisk är en helt annan sak.
Postad 05 November 2015 - 09:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Time Capsule kan inte lagra något annat än backup från ansluta OSX-enheter. Inte strömma media. Däremot kan du ansluta en USB-disk till Time Capulse varvid det blir som vilken nätverksdisk som helst.
Postad 05 November 2015 - 10:44
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Time Capsule kan inte lagra något annat än backup från ansluta OSX-enheter. Inte strömma media. Däremot kan du ansluta en USB-disk till Time Capulse varvid det blir som vilken nätverksdisk som helst.
Går alldeles utmärkt att lagra vilka filer man vill på en Time Capsule.
Postad 05 November 2015 - 11:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Går alldeles utmärkt att lagra vilka filer man vill på en Time Capsule.
Ok, jag korrektar mig. Men ska man streama från den inbyggda disken måste det vara från en iTunes-katalog vad jag kan hitta...
Postad 05 November 2015 - 11:51
Bjorn_N
-
Bjorn_N
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Om det är cmore sport du ska kolla på skulle jag rekommendera TV4 Play premium. Då slår du 2 flugor på en smäll. TV4´s utbud samt Cmores sportkanaler.
Vet nån hur mycket av lagringsutrymmet redan är upptaget av OS:et "out-of-the-box", från start helt enkelt?
Problemet är dock att jag har cmore sport utbudet genom comhem och då ingår även cmore:s streamingtjänst. Tror inte det funkar med samma inloggning via tv4 play premium. Eller?
Postad 05 November 2015 - 11:57
iviany
-
iviany
-
Rookie
-
6 inlägg
Problemet är dock att jag har cmore sport utbudet genom comhem och då ingår även cmore:s streamingtjänst. Tror inte det funkar med samma inloggning via tv4 play premium. Eller?
Ok då tror jag inte att det går att logga in via TV4 play. Prova går ju dock alltid 
Postad 05 November 2015 - 12:00
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Ok, jag korrektar mig. Men ska man streama från den inbyggda disken måste det vara från en iTunes-katalog vad jag kan hitta...
Nej inte om man använder Infuse eller annat program som klarar av att ansluta till nätverksdisk. Något som kommer att komma till ATV4
Postad 05 November 2015 - 16:06
zidewinder
-
zidewinder
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej allihopa. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att förstå vad mina problem är med ATV4 och Plex 
Jag har kört ATV2 och Xbmc/Kodi i många år.
Har en gammal dator med någon Amd X2 CPU som server. Kör mest .mkv (h264) filmer. Inga som helst problem. När man snabbspolar i filmer så händer det i realtid.
Nu köpte jag ATV4 och installerade Plex för det säger folk är bra det med. Om jag kollar på någon .avi film så flyter allt på bra. Men .mkv (h264) filmer tar ju flera sekunder att starta. Och sen när jag snabbspolar så ska den tänka (buffra) i flera sekunder. Med undertexter på så är det runt 5-10 sekunders väntetid.
Och min stackars server står i 100% load hela tiden.
Vad beror detta på? ;(
Har ATV2 hårdvarustöd för .mkv ?
Eller är bara Kodi överlägset?
Kodi bränner ju heller inte in undertexterna i mina filmer.
Jag får en känsla av att Kodi kör med en egen filmspelare som klarar alla format då ATV2 är jailbreakad och detta kan inte Plex göra. Så den konverterar alla filmerna och tar livet av min CPU 😬
Tacksam för svar då jag lagt 1700:- på en sämre multimedia lösning 😃
Redigerat av zidewinder, 05 November 2015 - 16:09.
Postad 05 November 2015 - 16:20
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Jag får en känsla av att Kodi kör med en egen filmspelare som klarar alla format då ATV2 är jailbreakad och detta kan inte Plex göra. Så den konverterar alla filmerna och tar livet av min CPU
Helt korrekt.
Postad 05 November 2015 - 20:24
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Fråga ang HDMI CEC, hittar inge inställningar för detta på ATV4.
Har följande uppsättning ATV4 -> Marantz SR6007 -> Panasonic GT60
Och vill uppnå följande:
När jag slår på ATV ska allt slås på.
När jag stänger av ATV vill jag att bara ATV stängs av, alltså inte receiver och TV.
Postad 05 November 2015 - 20:30
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Och vill uppnå följande:
När jag stänger av ATV vill jag att bara ATV stängs av, alltså inte receiver och TV.
Går inte,allt eller inget.
Postad 05 November 2015 - 20:34
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Och vill uppnå följande:
Sätt automatisk vila så kort som möjligt då stänger den ju av sig själv efter en stund. Tror inte den stänger av andra enheter då?
Redigerat av endumen, 05 November 2015 - 20:35.
Postad 06 November 2015 - 00:23
zidewinder
-
zidewinder
-
Rookie
-
4 inlägg
Helt korrekt.
Nu har jag hunnit testa mera.
När jag kör en film/tv-serie utan text så ligger min server CPU rätt stilla på 2%
Sen när jag slår på undertexter så PAnG 100% 😐
Funderar på att plocka upp min ATV2 igen.
Allt var så mycket enklare med Kodi.
Postad 06 November 2015 - 08:26
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Går inte,allt eller inget.
Hittar inte ens HDMI CEC -> Off ???
Postad 06 November 2015 - 09:09
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Hittar inte ens HDMI CEC -> Off ???
Det står inte exakt HDMI CEC men inställningen finns.
Alt att du stänger av på tv'n https://support.appl.../sv-se/HT205225
Redigerat av lappen71, 06 November 2015 - 09:19.
Postad 06 November 2015 - 10:20
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Tror inte att det går att stänga av, men rätta mig gärna 
Postad 06 November 2015 - 11:32
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Tror inte att det går att stänga av, men rätta mig gärna 
Punkt 2 http://m.imore.com/h...control-your-tv
Postad 06 November 2015 - 12:43
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Jag tycker också det är väldigt märkligt att ATV fortfarande inte stöder 24p. Håller med om att jag aldrig skulle köra en bra film på projektorn med den hackande bilden. Märkligt att Apple inte vill återge materiel som det är tänkt, de brukar ju vilja ha kvalitet.
Ja, tycker jag med... får väl se om nån testar om det funkar med Kodi på den punkten...
Finns aldrig nån ultimat mediaspelare, är det inte det ena som funkar, så är det nåt annat som inte passar eller saknas osv... 
Postad 06 November 2015 - 13:16
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ja, tycker jag med... får väl se om nån testar om det funkar med Kodi på den punkten...
Finns aldrig nån ultimat mediaspelare, är det inte det ena som funkar, så är det nåt annat som inte passar eller saknas osv... 
Vilket tjat om Kodi och 24p. Apple TV ger 50 eller 60 hz ut. Punkt.
Postad 06 November 2015 - 14:42
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Vilket tjat om Kodi och 24p. Apple TV ger 50 eller 60 hz ut. Punkt.
Håller med och se någon skillnad när man har 60hz inställt är omöjligt.
Postad 06 November 2015 - 15:06
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Håller med och se någon skillnad när man har 60hz inställt är omöjligt.
Absolut inte omöjligt att se. Det finns två situationer där man ser det direkt.
1. En panorering där hela scenen rör sig åt vänster eller höger. 24p omformat till 60p ger då en klart ryckig bild.
2. Någon liten detalj som rör sig i sidled mot en stillastående bild. Tex en vy mot horisonten där en bil på långt håll kör i sidled. Då ser man lätt hur den rycker sig fram i sin rörelse.
Vissa har svårt att de det, men har man en gång upptäckt det så kommer man för alltid irritera sig på det.
Så det absolut inte orelevant med 24p stöd.
Problemet är dock inte isolerat till ATV. Samma problem finns även på tex ChromeCast. Dock inte på Min MiniX med Android och XBMC (Kodi)
Postad 06 November 2015 - 15:09
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Absolut inte omöjligt att se. Det finns två situationer där man ser det direkt.
1. En panorering där hela scenen rör sig åt vänster eller höger. 24p omformat till 60p ger då en klart ryckig bild.
2. Någon liten detalj som rör sig i sidled mot en stillastående bild. Tex en vy mot horisonten där en bil på långt håll kör i sidled. Då ser man lätt hur den rycker sig fram i sin rörelse.
Vissa har svårt att de det, men har man en gång upptäckt det så kommer man för alltid irritera sig på det.
Så det absolut inte orelevant med 24p stöd.
Problemet är dock inte isolerat till ATV. Samma problem finns även på tex ChromeCast. Dock inte på Min MiniX med Android och XBMC (Kodi)
Hög nördfaktor och något som gemene man inte bryr eller ens ser.
Apple riktar sig till den stora massa som inte ser eller bryr sig så sluta att tjata om detta nu.
Är det ett sådant stort problem.....köp en annan mediaspelare.
Postad 06 November 2015 - 15:25
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Jobbigt när man råkar trampa fans på tårna... (hatar själv att jag irriterar mig på tex judder... men vad ska man göra när man är bildnörd... )
Blir nog en sån här till sovrummet sen efter jul... har en CC där... men vill ha en "fysisk" fjärrkontroll, och apples fjärrkontroller är riktigt smidiga, ungefär som boxeens... behöver inte vara 50 knappar på en mediaspelare... 
Verkar ju komma bra appar direkt med.
Hur spolar man förresten? Tänkte på i netflix etc..?
Redigerat av Garrett, 06 November 2015 - 15:30.
Postad 06 November 2015 - 15:29
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Apple riktar sig till den stora massa som inte ser eller bryr sig så sluta att tjata om detta nu.
Ja, lite "nördigt" är det väl. Men då "film-nördigt". Man vi ju se materialet på ett njutbart sett, så som det var tänkt, speciellt om man ser på sin projje.
Jag har ju redan en annan spelare i min Mini-X, men den har ju sina brister. Man hoppas ju alltid att det ska dyka upp nåt som uppfyller alla önskemål, och där gör ju denna detta, förutom just denna grej.
Men jag misstänker att det väl inte bara jag som är så "nördig" så det finns nog fler som skulle önska att detta problem inte finns.
Men jag inser ju att det inte kommer ändras denna gång. Så jag får väl göra som alla andra vi Svenskar gör: Tyst acceptera
Postad 06 November 2015 - 15:53
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Ja, lite "nördigt" är det väl. Men då "film-nördigt". Man vi ju se materialet på ett njutbart sett, så som det var tänkt, speciellt om man ser på sin projje.
Jag har ju redan en annan spelare i min Mini-X, men den har ju sina brister. Man hoppas ju alltid att det ska dyka upp nåt som uppfyller alla önskemål, och där gör ju denna detta, förutom just denna grej.
Men jag misstänker att det väl inte bara jag som är så "nördig" så det finns nog fler som skulle önska att detta problem inte finns.
Men jag inser ju att det inte kommer ändras denna gång. Så jag får väl göra som alla andra vi Svenskar gör: Tyst acceptera
Jag tycker det är ett j*vla gnäll så tyst är det inte.
Gnäll är det när man vet att det är ett faktum och man inte kan göra något åt saken OCH göra det på ett forum som Apple aldrig kommer läsa.
Hade det gått att göra något åt saken mjukvarumässigt hade det varit en diskussion.
Skicka feedback till Apple så har ni alla fall gjort någon nytta.
http://www.apple.com...ck/appletv.html
Postad 06 November 2015 - 15:56
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Och vad är 99% av alla på detta forum? Om inte nördar när det kommer till bild och ljud.
Postad 06 November 2015 - 16:31
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Och vad är 99% av alla på detta forum? Om inte nördar när det kommer till bild och ljud.
Nej snarare att det är 1% som bryr sig om 24Hz men märks som 99%
Faktum är att det blir ingen skillnad att gnälla om det här utan skicka feedback till Apple är det enda som har någon sorts chans att få genomslag.
Postad 06 November 2015 - 16:36
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Nu gjort det.
Nedan text skickad till Apple via ovan länk. Förväntar mig dock inget resultat, men kan ju hoppas många göra samma sak.
I really wish that my new apple TV had the possibility to play my media in the form it is stored. Then referring to frame rate.
As it is now, all media is output either as 50p or 60p depending on ATV settings. This is also the case for material stored as 24p.
24p is the most common format for movies and TV today. If I for example take one of my BluRay disks and convert it to an mpeg file, it will be stores 24p, as it was also produced.
I see the conversion being made in the ATV from 24p to 50/60p as a degradation of the quality. The conversion includes a non wanted jerkiness to the movie, and this is not nice.
Also today, most image devices, TV's, Projectors and such can support 24p, so that would not be a problem.
I suggest that 24p would be supported somehow.
Postad 06 November 2015 - 16:41
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Nu gjort det.
Nedan text skickad till Apple via ovan länk. Förväntar mig dock inget resultat, men kan ju hoppas många göra samma sak.
I really wish that my new apple TV had the possibility to play my media in the form it is stored. Then referring to frame rate.
As it is now, all media is output either as 50p or 60p depending on ATV settings. This is also the case for material stored as 24p.
24p is the most common format for movies and TV today. If I for example take one of my BluRay disks and convert it to an mpeg file, it will be stores 24p, as it was also produced.
I see the conversion being made in the ATV from 24p to 50/60p as a degradation of the quality. The conversion includes a non wanted jerkiness to the movie, and this is not nice.
Also today, most image devices, TV's, Projectors and such can support 24p, so that would not be a problem.
I suggest that 24p would be supported somehow.
Bra 
Postad 06 November 2015 - 18:08
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
- Dålig textinmatning. Alla bokstäver ligger i en lång rad istället för i tangentbordslayout. Blir väldigt mycket fram och tillbaka på touchpaden.
Är bara att swipa åt vänster så får du en bättre tangentbordslayout 
Postad 07 November 2015 - 23:04
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Använt denna i några dgr nu och kan konstatera att Netflix appen gillar jag inte...
Postad 07 November 2015 - 23:49
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Använt denna i några dgr nu och kan konstatera att Netflix appen gillar jag inte...
Du får gärna utvecka 
Postad 08 November 2015 - 07:50
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Använt denna i några dgr nu och kan konstatera att Netflix appen gillar jag inte... Du får gärna utvecka 
De som är vana vid Netflix-appen i ATV3 kommer inte att känna igen sig (där Netflix är låst till apple:s gränssnitt) men det är som den ser ut i ATV4 som den ser ut i de flesta andra mediaspelare/TV-apparater.
Postad 08 November 2015 - 08:24
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Du får gärna utvecka 
Precis som ovan nämnts, trycker den är rörig helt enkelt. Inte överskådlig, tur man har några föregångare också där appen är guld 
Redigerat av mcmike, 08 November 2015 - 08:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|