Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

747 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 december 2016 - 13:03

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

HW45 är identisk med HW65(med iris fullt öppen) på denna punkten.

HW40 vill jag minnas lämnade i stort sett samma ljusflöde som dagens maskiner men gick inte att kalibrera lika bra. Även HW55 lämnade detsamma. HW50 bör ligga något under samt ge lite sämre svärta, men jag har inga exakta siffror till dig.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack!

Postad 15 december 2016 - 10:36

wicked_1
  • wicked_1
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hade uppdaterings problem men den löste det av sig själv visst!? =)

Redigerat av wicked_1, 15 december 2016 - 10:47.

Postad 26 december 2016 - 13:07

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Har dve skivan liggandes och vill göra en kalibrering, är nybörjare när det gäller detta. Vad är ett bra utgångsläge att ställa in projektorn på om man tänker sig gamma, färgrymd osv...,

Jag har Hw65 med euroscreen react 3.0 72'', ljust rum (vita tapeter). ca 3meter mellan lins/duk.. Tack på förhand.

Postad 26 december 2016 - 18:16

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Om du ska använda DVE så rekommenderar jag att läsa den fina guiden som Perra1 skrivit på Component: http://www.component.se/docs.php?id=65

Postad 26 december 2016 - 19:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har dve skivan liggandes och vill göra en kalibrering, är nybörjare när det gäller detta. Vad är ett bra utgångsläge att ställa in projektorn på om man tänker sig gamma, färgrymd osv...,

Jag har Hw65 med euroscreen react 3.0 72'', ljust rum (vita tapeter). ca 3meter mellan lins/duk.. Tack på förhand.

Blir ju lite moment 22 där, tanken är ju att du ska använda DVE för att avgöra vilket bildläge som är bäst/mest korrekt att utgå ifrån.

Men iaf, nånstans ska man ju börja, så vill jag minnas att Reference-läget gör mest rätt.

Postad 26 december 2016 - 20:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Har dve skivan liggandes och vill göra en kalibrering, är nybörjare när det gäller detta. Vad är ett bra utgångsläge att ställa in projektorn på om man tänker sig gamma, färgrymd osv...,

Använd dig av gamma 2,2 och ställ vitbalansen till D55 eftersom duken drar lite åt det blåa i tonen. Är nog en bra utgångspunkt :)

Postad 27 december 2016 - 17:14

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Använd dig av gamma 2,2 och ställ vitbalansen till D55 eftersom duken drar lite åt det blåa i tonen. Är nog en bra utgångspunkt :)

Blir ju lite moment 22 där, tanken är ju att du ska använda DVE för att avgöra vilket bildläge som är bäst/mest korrekt att utgå ifrån.

Men iaf, nånstans ska man ju börja, så vill jag minnas att Reference-läget gör mest rätt.

Om du ska använda DVE så rekommenderar jag att läsa den fina guiden som Perra1 skrivit på Component: http://www.component.se/docs.php?id=65

Tack för tipsen och guiden :), Ska sätta mig ner ikväll och göra ett försök och kalibrera med dve skivan.

Postad 05 januari 2017 - 12:54

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Uppgraderade min gamla trotjänare med en hw65es för ett tag sedan, så här långt väldigt nöjd med resultatet uppgraderad till firmware 1.301 som är den senaste såvitt jag kan se/hitta.

MEN,
Har ett problem som jag sett rätt mycket skrivet om när man söker på modellnamn och flicker.

De poster jag sett i ämnet verkar vara inriktade på att lampläget är boven, men mitt fall och mina empiriska erfarenheter så här långt är andra och jag undrar nu om någon har det problemet jag nu kommer att beskriva och kanske har en lösning som inte innebär omstart av projektorn.

För mig och min uppsättning så när jag ser startar en blu-ray film fungerar det perfekt hela filmen, men om jag vid något tillfälle tar upp blu-ray spelarens grundmeny så börjar ett svagt flimmer i bilden från projektorn som varar tills att den stängs och startas igen, har så här långt inte funnit något sett att få flimret att sluta med mindre än avstängning.

Detta med att "få igång" flimret fungerar varje gång, dvs in i grumdmenyn på blu-ray spelaren startar klockrent flimret som fortlever när filmen startas.

-ld99

Postad 06 januari 2017 - 08:08

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Uppgraderade min gamla trotjänare med en hw65es för ett tag sedan, så här långt väldigt nöjd med resultatet uppgraderad till firmware 1.301 som är den senaste såvitt jag kan se/hitta.

MEN,
Har ett problem som jag sett rätt mycket skrivet om när man söker på modellnamn och flicker.

De poster jag sett i ämnet verkar vara inriktade på att lampläget är boven, men mitt fall och mina empiriska erfarenheter så här långt är andra och jag undrar nu om någon har det problemet jag nu kommer att beskriva och kanske har en lösning som inte innebär omstart av projektorn.

För mig och min uppsättning så när jag ser startar en blu-ray film fungerar det perfekt hela filmen, men om jag vid något tillfälle tar upp blu-ray spelarens grundmeny så börjar ett svagt flimmer i bilden från projektorn som varar tills att den stängs och startas igen, har så här långt inte funnit något sett att få flimret att sluta med mindre än avstängning.

Detta med att "få igång" flimret fungerar varje gång, dvs in i grumdmenyn på blu-ray spelaren startar klockrent flimret som fortlever när filmen startas.

-ld99

Vilken inställning har du på Motionflow? Impulse kan ge flimmer.  dock konstigt att det endast kommer när du öppnar menyn och att det finns kvar efteråt-

Redigerat av dan_88, 06 januari 2017 - 08:22.

Postad 06 januari 2017 - 08:20

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

1.301 är den senaste.. jag har försökt uppdatera min men lyckas inte... Jag sitter på Mac dator och när jag får ner filen till datorn blir det en .bin fil... och vad jag förstod så ska man öppna upp den komprimerade filen och skicka över innehållet på usb. Tyvärr lyckas jag inte öppna denna.  :blink:

Postad 06 januari 2017 - 21:12

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Vilken inställning har du på Motionflow? Impulse kan ge flimmer.  dock konstigt att det endast kommer när du öppnar menyn och att det finns kvar efteråt-

Ska kika, upptaget just nu :) återkommer.

1.301 är den senaste.. jag har försökt uppdatera min men lyckas inte... Jag sitter på Mac dator och när jag får ner filen till datorn blir det en .bin fil... och vad jag förstod så ska man öppna upp den komprimerade filen och skicka över innehållet på usb. Tyvärr lyckas jag inte öppna denna.  :blink:

Så här gjorde jag:
Använde ett äldre usb 2.0 minne 8gb för säkerhetsskull

Så,
Ett tomt USB fat32 formaterat med endast den här foldern i roten: (fås vid extrakt av zip filen)
sony_dtv0FA30A07A0A7_00012900

Och i den foldern:
00012900_01d70000.bin

Firmware nedladdat från,
http://www.sony.se/p.../SET_151116_PSG

Ladda ned pdf'n också för säkerhetskull och läs igenom.
http://www.sony.se/p...nstructions.zip

Från länken,
http://www.sony.se/p.../SET_151116_PSG

Uploading the System Software
Please read installation instructions before downloading.

CAUTION: During the update process, do not remove the USB device or turn off the projector.

1. Power off the projector.
2. Make sure no other USB device is connected to the projector before starting the update.
3. Insert the USB storage device containing the update folder into USB port of the projector.
4. Power on the projector. The update process starts automatically.
5. When the update is finished, the projector will turn off.
6. Turn on the projector to complete the update process

Note: If the version number is 1.301, the firmware update was successful.

Funkar det inte på Mac'en färdigställ USB minnet på någon kompis/släktings PC.

Obs!

Allt på egen risk.

-ld99

Postad 07 januari 2017 - 07:47

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Tack, Nu hänger jag med bättre :), Har nu följt detta och min vill inte uppdatera :angry:. När du startade upp projektorn efter du satt i usb'n, Visar den då att uppdatering utförs eller får du bara en svart bild?.. Jag får nog prova att färdigställa detta på en PC. Jag har usb 2.0 16gb Fat32.. provade även en gång att formatera om usb.

Postad 07 januari 2017 - 08:41

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ni som har Sony projektorer. Använder ni motionflow? Fattar inte riktigt vad de är bra för och när det är tänkt att användas?

Postad 07 januari 2017 - 08:45

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Tack, Nu hänger jag med bättre :), Har nu följt detta och min vill inte uppdatera :angry:. När du startade upp projektorn efter du satt i usb'n, Visar den då att uppdatering utförs eller får du bara en svart bild?.. Jag får nog prova att färdigställa detta på en PC. Jag har usb 2.0 16gb Fat32.. provade även en gång att formatera om usb.

Nu var det en stund sedan, men jag har för mig att den inte "så något" och att uppgraderingen tog så pass lång tid att jag trodde det gått åt skogen och hade hängt sig.

Dvs,
Att den startar med svart visar väl att den känt igen något på USB minnet som jag ser det, och om du från länken ovan fick ned en zip fil med extension zip och uppackningen gav dig foldern med filen med extension bin låter det lite rätt ihop med svart projektor så kanske du inte väntar länge nog?

Sedan är det verkligen intressant om du laddade ned instruktions pdf filen som är packad i en zip om du kunde packa ur den och läsa den för det visar att det programmet du använder för zip antagligen fungerar.

Kör själv med 7zip som är gratis och underbart för pc men jag inte tror finns i mac version, men som sagt nog bäst för säkerhetsskull färdigställa usb minnet på en pc.

-ld99

Postad 07 januari 2017 - 08:57

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Vilken inställning har du på Motionflow? Impulse kan ge flimmer. dock konstigt att det endast kommer när du öppnar menyn och att det finns kvar efteråt-

Har nu provat betydligt mer och kommit fram till följande,
DVD grund meny med low lamp som på något sätt ändrats från high ihop med i impulse startar flimmer. (tack för idé n som fick in mig på rätt spår)
Och att i filmen ändra från low lamp till high fram och tillbaka "slår av det" och det kan jag leva med nu när det finns en lösning som inte kräver omstart av projektorn.

Ni som har Sony projektorer. Använder ni motionflow? Fattar inte riktigt vad de är bra för och när det är tänkt att användas?

Ger mjukare rörelse i bilden, prova att rotera mellan valen när du tittar på något med panorereing och se skillnaden om något läge tilltalar.

Jag tycker den gör ett riktigt bra jobb på detta och gillar själv smoth low rätt ofta men det varierar med materialet.

-ld99

Redigerat av Unregistered8addaf2c, 07 januari 2017 - 08:59.

Postad 07 januari 2017 - 18:05

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Personligen använder jag aldrig det. Sport och liknande kör jag i neutralläget (off) och det fungerar kanon! (Spontant känns smooth-inställningen inte alls lockande för film,, men vi är alla olika)

Annars är det väl främst för sport det är tänkt att användas till

Postad 07 januari 2017 - 18:12

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag kollar mest på film och TV-serier, sällan på sport, och har motion flow avstängt. Det ser bra ut.

Postad 08 januari 2017 - 13:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Personligen använder jag aldrig det. Sport och liknande kör jag i neutralläget (off) och det fungerar kanon! (Spontant känns smooth-inställningen inte alls lockande för film,, men vi är alla olika)

Precis vi är juh det! Jag har alla "förbättringar" avslagna inkl reality creation, tycker den bara tillför artefact  :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 08 januari 2017 - 13:05.

Postad 08 januari 2017 - 13:20

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Kör alltid med MF avstängt. Däremot RC på låga nivåer gillar jag. Och vanliga sharpness reglaget i princip på 0.

Postad 08 januari 2017 - 13:50

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag kör också med förbättringsteknikerna avstängda.
Jag har en Hw45 med React duk och tror jag är ganska nära sanningen med följande inställningar.

Färgtemp D55
Skärpa 8
Gamma 2.2
Kulörrymd BT.709
Sen utgår jag från referens läget på projektorn, kontrast och ljusstyrka har jag justerat med hjälp av DVE skivan. Resten är orört.

Redigerat av Unregistered3d2d4d0e, 08 januari 2017 - 18:11.

Postad 17 januari 2017 - 15:56

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Ni som har en Sony 550es och inte kunnat se serier på Netflix som har HDR t.ex från Panasonic ub900 eller Nividia Shield gör en liten ändring på Sonys Hdmi format - välj enhanced isf standard. Testade detta idag, funkade klockrent!

Postad 21 januari 2017 - 01:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Wow gått från Epson tw9000 som la av häromdagen till Sony hw65 och vilken skillnad till det bättre :) Svärtan och färgerna samt ett lugn i bilden och en så underbar filmlik bild som både var mjukare men ändå skarpare än den Epson uppvisade. Jag har hitintills inte stött på en bättre bild hos mig från en projektor, å andra sidan har jag bara haft tre tidigare, Optoma hd65, Epson tw2900 samt senast Epson tw9000. Kommer nog tuffa på med Sony i fortsättningen med för den här har bilden jag varit ute efter!

Redigerat av film-fanatiker, 21 januari 2017 - 01:18.

Postad 21 januari 2017 - 07:01

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Wow gått från Epson tw9000 som la av häromdagen till Sony hw65 och vilken skillnad till det bättre :) Svärtan och färgerna samt ett lugn i bilden och en så underbar filmlik bild som både var mjukare men ändå skarpare än den Epson uppvisade. Jag har hitintills inte stött på en bättre bild hos mig från en projektor, å andra sidan har jag bara haft tre tidigare, Optoma hd65, Epson tw2900 samt senast Epson tw9000. Kommer nog tuffa på med Sony i fortsättningen med för den här har bilden jag varit ute efter!

Välkommen i klubben :D

Postad 21 januari 2017 - 12:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Välkommen i klubben :D

Tackar :)

Postad 21 januari 2017 - 13:11

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Fin uppgradering där, mycket bild för pengarna med HW65.

Postad 23 januari 2017 - 19:17

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Fin uppgradering där, mycket bild för pengarna med HW65.

Tack jo speciellt när den fanns som grade a demo hos hembiobutiken för 21990kr :) Är mycket nöjd med bilden men har en fråga den manuella irisen hur mycket är brukligt att strypa ljuset i ett ljuskontrollerat rum?

Postad 23 januari 2017 - 19:20

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Tack jo speciellt när den fanns som grade a demo hos hembiobutiken för 21990kr :) Är mycket nöjd med bilden men har en fråga den manuella irisen hur mycket är brukligt att strypa ljuset i ett ljuskontrollerat rum?

Prova att köra på auto och se vad du tycker om det.

... och kör minst en hel film på det sättet!

Jag uppskattar den funktionen (visserligen på en HW30, men de är ju kusiner) och är nöjd. Givetvis kan man ha andra erfarenheter :)

Redigerat av FEA, 23 januari 2017 - 19:24.

Postad 23 januari 2017 - 19:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Prova att köra på auto och se vad du tycker om det.

... och kör minst en hel film på det sättet!

Jag uppskattar den funktionen (visserligen på en HW30, men de är ju kusiner) och är nöjd. Givetvis kan man ha andra erfarenheter :)

Provade men de har gjort något med auto irisen på hw65 så den är långsammare än i tidigare modeller tyvärr. Och det märks för den hänger inte riktigt med mellan ljusa och mörka scener ibland så därför föredrar jag den manuella just nu.

Postad 23 januari 2017 - 19:32

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Provade men de har gjort något med auto irisen på hw65 så den är långsammare än i tidigare modeller tyvärr. Och det märks för den hänger inte riktigt med mellan ljusa och mörka scener ibland så därför föredrar jag den manuella just nu.

Jag förstår. Trist och märkligt att de gjort den funktionen sämre!

Då förstår jag att du vill ha en fast bländarinställning. Det är nog olika i olika rum skulle jag säga, oavsett om det är ljuskontrollerat eller inte. Du får prova dig fram.

Postad 24 januari 2017 - 02:03

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Jag förstår. Trist och märkligt att de gjort den funktionen sämre!

Då förstår jag att du vill ha en fast bländarinställning. Det är nog olika i olika rum skulle jag säga, oavsett om det är ljuskontrollerat eller inte. Du får prova dig fram.

Har provat lite mer nu och sett att det är vid full som den inte hänger med alla gånger mellan scenerna medan begränsad fungerar helt ok, dock är jag mer intresserad av den manuella irisen och att lära mig att ställa in den korrekt. Så om någon som är kunnig kan ge lite tips där så vore jag tacksam :)

Postad 24 januari 2017 - 08:54

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har provat lite mer nu och sett att det är vid full som den inte hänger med alla gånger mellan scenerna medan begränsad fungerar helt ok, dock är jag mer intresserad av den manuella irisen och att lära mig att ställa in den korrekt. Så om någon som är kunnig kan ge lite tips där så vore jag tacksam :)

Jag är inte kunnig men försökt tänka med lite sunt förnuft =)

När det gäller den manuella irisen så får du nog gå på egen känsla i hur mycket ljus du behöver såvida du inte har tillgång till att mäta fram hur mycket ljus du har på duken. Då finns det rekommendationer beroende rumstyp samt duktyp men det är ändå din känsla som avgör. Om du var nöjd innan med ljuset ur gamla projektorn så försök hitta en iris-öppnings om ger ungefär samma känsla.

Bäst hade ju naturligvist varit och mätt ljusstyrkan i gamla projektorn och kanske ställt den lite högre i nya för att slippa mäta om efter en kort tid när lampan tappat lite ljus.

Varför inte köpa en X-Rite i1Display Pro (anses om en av de bättre i budgetklass). Då kan du mäta både ljuset och göra en hyffsad inställning av gråskalan (färgerna med men är betydligt svårare) med gratisprogrammet HCFR. Det gjorde jag till min TW7200 och jag ångrar mig inte. Jag kanske iof hade mer att vinna på att fippla med gråskalan då jag har en React-duk.

Postad 24 januari 2017 - 10:35

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Jag är inte kunnig men försökt tänka med lite sunt förnuft =)

När det gäller den manuella irisen så får du nog gå på egen känsla i hur mycket ljus du behöver såvida du inte har tillgång till att mäta fram hur mycket ljus du har på duken. Då finns det rekommendationer beroende rumstyp samt duktyp men det är ändå din känsla som avgör. Om du var nöjd innan med ljuset ur gamla projektorn så försök hitta en iris-öppnings om ger ungefär samma känsla.

Bäst hade ju naturligvist varit och mätt ljusstyrkan i gamla projektorn och kanske ställt den lite högre i nya för att slippa mäta om efter en kort tid när lampan tappat lite ljus.

Varför inte köpa en X-Rite i1Display Pro (anses om en av de bättre i budgetklass). Då kan du mäta både ljuset och göra en hyffsad inställning av gråskalan (färgerna med men är betydligt svårare) med gratisprogrammet HCFR. Det gjorde jag till min TW7200 och jag ångrar mig inte. Jag kanske iof hade mer att vinna på att fippla med gråskalan då jag har en React-duk.

Jag har nu ställt iris på 50 och ställt in ljusstyrka, kontrast samt Color utifrån det med hjälp av Jke dve HD-basic skivan jag har. Det blir bättre än med gamla projen som enbart hade en jobbig autoiris som knastrade och förde liv men funktionen var ganska bra dock. Lite svårt att mäta då den gamla Epson projen är död och inte vill tända lampan utan bara kör fläkten och blinkar gör uppvärmning av lampa. Får fundera lite på en sådan mätare men just nu är kontot för investeringar tomt, rummet och ny oplanerad projektor åt upp alla pengar hehe 😁

Postad 26 januari 2017 - 18:36

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Inte säker på att jag fattat rätt men antingen har ni eller jag fått något om bakfoten.

Att ställa in irisen manuellt utesluter väl inte användandet av så kallad autoiris. Man ställer in lagom ljusmängd med bländaren, i mitt fall låg lampa och 55, sedan jobbar autoirisen med högre och lägre ljusflöde beroende på scen men med den manuella inställningen som grund.

Postad 26 januari 2017 - 19:31

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Inte säker på att jag fattat rätt men antingen har ni eller jag fått något om bakfoten.

Att ställa in irisen manuellt utesluter väl inte användandet av så kallad autoiris. Man ställer in lagom ljusmängd med bländaren, i mitt fall låg lampa och 55, sedan jobbar autoirisen med högre och lägre ljusflöde beroende på scen men med den manuella inställningen som grund.

Det är väl bara en bländare i projektorn? Jag har förstått det som att man kan välja att ha den i fast läge eller i auto läge, men inte båda lägen på samma gång.

Postad 26 januari 2017 - 19:33

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Nä du har fått det på framfoten, helt klart

Postad 26 januari 2017 - 19:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Nu använder jag sällan autoiris eftersom jag tycker att den ställer till mer ofog än den gör nytta. Men jag är rätt säker på att den fungerar som du beskriver. Är inte i butiken nu, men det är ju lätt att kolla.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 26 januari 2017 - 19:52

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Det verkar vara lite olika på modellerna.

På min HW30 kan man ställa in bländaren manuellt också, och då är det värdet låst, och ändras alltså inte.

De automatiska lägena kallas Auto 1 resp. Auto 2 och sedan kan man även välja tre olika känsligheter.

Postad 26 januari 2017 - 20:13

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Ja det varierar lite mellan HW modellerna som FEA är inne på.

HW30:

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-01-26 kl. 20.06.16.png   81,89K   3 Antal nerladdningar

HW50:

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-01-26 kl. 20.10.02.png   78,76K   2 Antal nerladdningar

HW65:

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-01-26 kl. 20.12.02.png   86,12K   5 Antal nerladdningar

Postad 07 februari 2017 - 06:48

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Gamma correction var ju lite av en gamechanger som jag missat. 2.4 ser mycket bättre ut i min cave än 2.2. Var sugen på 2.6 men kom till slut fram till att det nog blev lite mörkt.

Redigerat av baetis, 07 februari 2017 - 06:51.

Postad 07 februari 2017 - 11:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Gamma correction var ju lite av en gamechanger som jag missat. 2.4 ser mycket bättre ut i min cave än 2.2. Var sugen på 2.6 men kom till slut fram till att det nog blev lite mörkt.

Jag har gamma correction inställd på 2.6 och det fungerar fint hos mig.

Postad 07 februari 2017 - 12:23

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Jag körde en runda med dve-skivan I helgen för första gången med 65an (mest för att sätta brightness och contrast) och blev lite konfunderad på  var jag hamnade.

Förstår att det varierar beroende på duk/rum (react/ljust rum) osv men är det rimligt att behöva höja brightness till 55?

(allt annat mer eller mindre standard reference läget = gamma correction off).

Var ligger ni andra I brightness? (vet ju att här finns fler med liknande förutsättningar)

Redigerat av martiin82, 07 februari 2017 - 12:23.

Postad 07 februari 2017 - 13:45

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Jag körde en runda med dve-skivan I helgen för första gången med 65an (mest för att sätta brightness och contrast) och blev lite konfunderad på var jag hamnade.

Förstår att det varierar beroende på duk/rum (react/ljust rum) osv men är det rimligt att behöva höja brightness till 55?
(allt annat mer eller mindre standard reference läget = gamma correction off).

Var ligger ni andra I brightness? (vet ju att här finns fler med liknande förutsättningar)

Tycker inte det verkar onormalt högt, har ljusstyrka på 49 till blu-ray och 50 till uhd spelaren, annars ligger de två spelarna mycket nära varandra i kontrast som är på 99. Detta i ett mörkt rum med vit duk.

Du har alltså stängt av gamma correction? Varför? Jag har också utgått från reference läget och har gamma correction inställt på 2,6 Men det är vad jag tyckte passade bäst i just mitt rum med de förutsättningar jag har där.

Redigerat av film-fanatiker, 07 februari 2017 - 15:42.

Postad 07 februari 2017 - 14:21

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jag har gamma correction inställd på 2.6 och det fungerar fint hos mig.

Det är ju definitvt lockande med 2.6. Ska testa lite mer ikväll och utvärdera. Helt klart är iaf att 2.2 varit en stor bov i varför jag tyckt att projen sett lite urvattnad ut jämfört med tvn.

Postad 07 februari 2017 - 15:44

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Det är ju definitvt lockande med 2.6. Ska testa lite mer ikväll och utvärdera. Helt klart är iaf att 2.2 varit en stor bov i varför jag tyckt att projen sett lite urvattnad ut jämfört med tvn.

Ja du får testa dig fram och se hur du upplever det. Det fungerar bra i det rummet jag har och efter mitt tycke och smak :)

Postad 07 februari 2017 - 22:34

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Du har alltså stängt av gamma correction? Varför? Jag har också utgått från reference läget och har gamma correction inställt på 2,6 Men det är vad jag tyckte passade bäst i just mitt rum med de förutsättningar jag har där.

Det är väl "off" per default i reference!(?) (var det på min iaf). Ändrade till 2.2 och körde en vända till med skivan. Med lite glirande på ögonen fick jag ner brightness till 53 (lägre kan jag inte ursäkta). Klart nöjd

Postad 07 februari 2017 - 22:44

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Det är väl "off" per default i reference!(?) (var det på min iaf). Ändrade till 2.2 och körde en vända till med skivan. Med lite glirande på ögonen fick jag ner brightness till 53 (lägre kan jag inte ursäkta). Klart nöjd

Haka inte upp dig på siffror utan se till så den tredje stapeln innefrån räknat och ut precis försvinner in i bakgrunden. Den är svartare än svart. Syns inte de så klipper något i kedjan svartare än svart. Skulle något göra det och det inte går att ordna så kan man ta stapeln längst in på båda sidorna och sänka tills den är precis sebar med blotta ögat.

Ja det är kanske av från början, men för det betyder det inte att det är fel att ställa in gamman. Du har valt det läge som oftast används just i ljusare miljöer.

Redigerat av film-fanatiker, 07 februari 2017 - 22:49.

Postad 07 februari 2017 - 23:51

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Min lampa började flimmra nu när jag ikväll precis sett en film och drog igång datorn efter, har kört upp den på högt lampläge nu och det slutade men behöver den bara stabilisera sig i 100h ungefär på high mode eller är det fel på lampan?

Postad 08 februari 2017 - 08:51

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag körde min på high i 100 timmar. Nu är den på cirka 160 timmar och anade flimmer i i en scen i arrival. Har sett om scenen efteråt och använt den cirka 5-6 timmar och inte sett det igen. Vettifan om det var inbillning eller om problemet är på g även för mig.

Postad 09 februari 2017 - 22:32

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Jag körde min på high i 100 timmar. Nu är den på cirka 160 timmar och anade flimmer i i en scen i arrival. Har sett om scenen efteråt och använt den cirka 5-6 timmar och inte sett det igen. Vettifan om det var inbillning eller om problemet är på g även för mig.

Min verkar ha varit tillfälligt bara för växlade ned på low lamp och efter bara någon timme och flimret har inte uppenbarat sig än så länge.

Postad 09 februari 2017 - 23:09

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Min verkar ha varit tillfälligt bara för växlade ned på low lamp och efter bara någon timme och flimret har inte uppenbarat sig än så länge.

Det är flera som upplevt samma sak.

Jag med. Jag behövde bara växla lampläge i några minuter för att lösa problemet. I mitt fall dök fenomenet upp först efter 2000 timmar på lampan. Jag bytte lampa ett tag senare, och har kvar den gamla som reserv (eftersom den ännu är hel)

Även taggad med SONY

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.