Ordentliga prissänkningar på Samsung igår.
Det bådar gott inför BF och Julhandeln, då är de med i urvalet för min del igen ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
15 relaterade trådar
Postad 25 September 2018 - 07:21 Ordentliga prissänkningar på Samsung igår. Det bådar gott inför BF och Julhandeln, då är de med i urvalet för min del igen Postad 25 September 2018 - 10:57
Ingenstans.
Vänta tills den har gjort minst en kalibreringscykel av svärtan innan du kalibrerar.
Så här ser min snart 3 år gamla OLED ut:
Postad 25 September 2018 - 11:53 Det såg ju mycket bättre ut, även om dom tunna vertikala strecken är lite dumma. Men jag vet att det finns både bra och dåliga exemplar av alla tvs. Jag personligen gillade inte dom worst-case som jag såg av LGB7/C7 och som jag skrev personligen orkar jag inte med panel lotteri och skulle hata att få ett av dom skräck-exempel. Jag valde då en tv där dom worst-case jag hittade var långt mildare.
Jag är jättenöjd med min tv just nu. Jag tycker bilden i film/serier ofta är bättre än min gamla Kuro och til spel är den helt suverän. Super happy.
Jag hoppas att kunna byta til en 75" Oled som är minst lika bra som min Q9 på uniformitet inom några år til ett överkomligt pris och hoppas då på ett uppsving av bildkvalitet. Priset var ju tydligen också bara en nästan godkjänd grund, vilket låter lite märkligt, men jag har iallafall inte råd med 90-tusen för en tv idag. Postad 26 September 2018 - 16:08 Hm, sitter med storsäljaren ks 7000 från 2016 och undrar om utvecklingen verkligen gått framåt så mycket att det är värt med en Q9? Sökt på 2016 vs 2018 med olika variabler men ganska tyst om detta på nätet. Men vad jag förstår har ljuset en LCD kan trycka ur sig ökat. Postad 26 September 2018 - 17:06 Om jag inte minns fel så fick de nyare modellerna sämre kritik mot 2016 års modeller. Jag har en 8005 och det är min första och sista Samsung. Inte för att bilden är dålig utan att det överlag är massa småstrul med 4K på min. Tappar signal ju mer bandbredd den får ta emot, irriterande och jag har lagt ner massor med tid utan att det blir bättre. en reset av tvn så funkar det ett tag för att sedan återkomma igen. Garantin är ute med ett par månader så det blir att bita i det sura och investera en Panasonic nästa gång. Stor skillnad i kvalité! Postad 26 September 2018 - 17:15
En Q9N spöar förstås en KS7 ganska duktigt men det är i dagsläget inte nödvändigtvis bästa köpet om man vill byta upp sig.
Postad 27 September 2018 - 15:27
Då har 8K racet börjat. Ladan har listat på ingång nästa månad QE65Q900R för 50 papp, 75” versionen för 70 papp och bamsingen 85” endast 150000. Bägge sista finns tillgängliga i november. Man får nog vänta till BF nästa år för humanare priser. Ingen som sett nån rewies än?
Postad 28 September 2018 - 09:26
8K är bara ett sätt att sälja fler TV-apparater. Det ger ingenting i bildkvalitet om man inte går upp i typ 100" storlek.
Tvärtom kommer det säkert att skapa nya problem med bildprocessorer som inte hinner med, vilket resulterar i sämre bildbehandling, högre input lag osv. Lägg därtill att det i stort sett inte finns något material att visa. 99,9999% (ingen exakt siffra I dagsläget är det dumheter, framförallt när det handlar om 65" apparater. Kan tänka mig hur det kommer att låta när personalen i elladorna ska sälja in det till okunniga: - Hur är den här TVn då? - Haha, det är ju en gammal 4K-modell. Det är 8K som gäller nu! - Jaha, men den gamla är ju en OLED och bilden ser mycket bättre ut. - Det spelar ingen roll. 8K är framtiden. Du kan inte köpa en gammal TV! Redigerat av Ageve, 28 September 2018 - 09:27. Postad 28 September 2018 - 09:39 Mer och större siffror har ju alltid vart säljargument. Kommer ihåg rejset på digitalkameror och filmkameror. Allt som hände där var att filerna blev ohanterbart stora og såg ut som skit när de skalerades av windows innbyggda bildvisare, dessutom gick det trögt när man visade fram via olika slideshows på tv osv, och bildkvaliteten var inte ett dugg bättre då själva optiken til synelåtande var ungefär det samma.
Men det handlar ju såklart också om att visa att man har R&D som är på och att man är först med ny teknoligi, så det er ganska mycket "polistiskt" och för att stärka märket. Troligtvis har dom använt en god del av marknadspengar-kassan på detta.
Jag sitter idag 3m ifrån 75" och det är inte mycket skillnad på 1080p och 4k i film, det är fortfarande produktionen och komprimering (eller avsaknad av), som har mer att säga än antal pixlar. Postad 28 September 2018 - 11:47 Grejen med Samsungs 8k tv är uppskalningen ska vara grymt bra. Men som sagt 100" är väl minimum för att det ska vara värt det. Postad 28 September 2018 - 13:21
Spot on. Det blev nog en 4K tv såld där ja...
Annat besök i ellada, annan observation: kunden får höra: "ja du har ju OLED eller LED. Och så har du även QLED, vilket är Samsungs motsvarighet till OLED". Redigerat av pacman, 28 September 2018 - 13:24. Postad 30 September 2018 - 18:51 Om man har köpt en 2018 QLED efter 7/9 så kan man registrera sitt serienummer och få gratis 10års garanti mot inbränningar.
Jag har registrerat min tv och fått kvitto på detta (på Norska Samsung): Tilbud Gave 10-års skjerminnbrenningsgaranti og Quantum Dot kvalitetssikring er gyldig i 10 år fra kjøpsdatoen Redigerat av Demon Slayer, 30 September 2018 - 18:51. Postad 30 September 2018 - 19:29
Allt för å försöka sno kunder från potentiella oled köpare. 10 års garanti ger inte så mycket för en Samsung håller aldrig 10 år Postad 30 September 2018 - 19:39
Kan kan man väl men risken är nog rätt liten Postad 30 September 2018 - 19:45
Er sagt tidigare i tråden. Postad 02 October 2018 - 12:57
Jag har en Samsung 40¨M87 den är 11 år nu! Postad 02 October 2018 - 13:08 Hej Alla, jag hittade ingen bra tråd där lillebror Q8DN inte FN. diskuteras. Någon som har hemma eller testat? kommer inte skilja så många 1000lappar under BFriday men ska man behöva köpa Q9FN för att bli nöjd? Största anledningen att jag funderar på Q8DN är att jag slipper OneConnect då det blir smidigare hemma hos mig. Gör de extra zonerna mycket för svärtan och är det något i bildinställningar eller liknande som den saknar? Jag är ingen expert men jag har tyvärr lärt mig att se fel och störa mig på brister hos moderna tv apparater motionflow och glooming t.ex. Jag spelar mycket och jag har oftast inte helt becksvart i vardagsrummet på kvällarna när vi ser på film/TV.
Tack på förhand alla duktiga tv-kännare! Postad 02 October 2018 - 17:52 Samsung Q8DN ligger lite högt i pris, 19-20000:- hade vart bättre. Q8 kan väl jämföras med Sony XF9005. https://www.rtings.c...4!threshold*0.1 Redigerat av Gallo69, 02 October 2018 - 17:53. Postad 03 October 2018 - 07:30
Den länken hänvisar till Q8 FN..... Redigerat av mstoltz, 03 October 2018 - 07:36. Postad 03 October 2018 - 08:08
Q8DN i europa och Q8FN i USA är samma tv och dom är bakbelysta. Q8FN i europa är dock edge led. Det här med modellnamn alltså....... Redigerat av Jaxione, 03 October 2018 - 11:22. Postad 03 October 2018 - 08:33
Ha ha...ja håller med dig, är ju bara förvirrande Postad 03 October 2018 - 18:26 Är det någon som vet om man kan anpassa knappar eller virtuella knappar på Samsung One Remote? Har Telia digital-tv och har inte hittat något sätt att trycka på knappen "Menu" för att kunna komma åt playtjänster. Skulle även vilja kunna trycka på Stop på ett enklare sätt (än "färgknapparna" / mer / bläddra två steg åt höger / Stop) om möjligt. Postad 03 October 2018 - 18:50 Testa aktivera CEC och se. Jag hade gjort det av misstag när jag fipplade runt lite i början och fick nästan chock när jag kunde styra min Kodi-box med samsung-fjärren helt plötsligt. Dessutom kunde jag styra Yamahans volym med Kodi-fjärren...trodde jag var i framtiden en stund innan jag fattade vad det var. Redigerat av Demon Slayer, 03 October 2018 - 18:50. Postad 03 October 2018 - 20:21
Tackar för svar. Men jag har uteslutit Sony'n dels för imputlag är hög samt att jag hade hemma 3st XE930 från 2017 och alla hade en extremt synlig vit ring över hela displayen då LEDen lyste igenom. Så Sony blir det inte igen. är det värt bildmässigt de extra att gå upp till en Q9FN även om det blir en 55"Q9FN istället för en 65"Q8DN Postad 03 October 2018 - 21:14
CEC är aktiverat. Styra teliaboxen kan jag göra med samsungfjärren redan, det är bara Menu knappen jag saknar. Postad 07 October 2018 - 16:08 Nu kom 1153.3
Instruction
- 2018 TV Firmware Kant
- M2(T
- KTM2DEUC)
- Model : NU7000 ~ 9000, QLED, LS03 Series - Region : EU / CIS
- Purpose
Improved usability
Improved picture quality (required "Reset Picture")
Improved browser performance
Improved app performance
Improved stability
Redigerat av Demon Slayer, 07 October 2018 - 16:09. Postad 08 October 2018 - 17:12 Q9 eller Q8D 75" för den delen är intressant, och var till en lada som hade Q9 75" uppsatt men där var väggen toom. Det visade sig att det blev fel på panelen och Samsung tagit tillbaka den. vilket fel ville säljaren inte säga! Postad 08 October 2018 - 20:47 1153.3 gav mig det problemet som har visats på Internet, dvs att i HarryPotter så kan bilden bli alltför mörk. Man kan ställa lokal dimming til "hög" så ser bilden bra ut, men det är dumt. Jag har dock bara sett detta i just HarryPotter och ingen annan film/serie.
Verkar som jag låg bak ett par firmwares.
Hoppas dom fixar det snart, kan man annars byta tillbaka eller går det inte att nedgradera? Postad 09 October 2018 - 06:12
Har du en länk till den video där dom visar detta fenomen ? Postad 09 October 2018 - 09:00 Är ju det problemet uppdateringen ska ha fixat om man kollar på avsforum.
Edit: Det gällde uppdateringen före.
Redigerat av Zerox_no1, 09 October 2018 - 09:12. Postad 09 October 2018 - 09:22 Jag hade inte detta alls med en gammal firmware, men nu har jag det. MEN om man sätter local dimming på "high" så upstår det inte lika illa. Jag tror det är väldigt olika vad folk har för inställningar, väldigt många i tråden på Avsforum kör på dynamic och med brightness på +2 osv, dvs helt fel och inkorrekt bild.
Så det kan gott hända att Samsung har fixat det om man kör standard, dvs lokal-dimming på "high", auto contrast på "medium", cepe mycket backlight osv, iallafall i ett första lopp. Ifall man skulle gå til supporten så skulle jag tro att det första dom gör att att fabriksinställa tvn och se om fenomenet uppstår?
Jag kan försöka filma ikväll. Ska också se om det går att nedgradera FW.
Vill fortfarande påpeka att även om det är lite av en katastrof, så har jag aldrig sett det i något annat material än just denna filmen. Redigerat av Demon Slayer, 09 October 2018 - 09:22. Postad 09 October 2018 - 09:26
Jag är mer orolig för Dirty screen. I stort sett alla recensioner nämner detta och det är grymt störande om man är sport intresserad. Förstår inte hur Samsung kan ha sådana problem med detta när det knappt existerar på Sonys fald apparater.
Postad 09 October 2018 - 10:31 Det tror jeg inte stämmer. Sökte en god del på detta innan jag köpte och det finns videor som visar DSE på Sony fald. Jag fick intrycket att det generellt sett var innanför på Q9FN, lite upp och lite ned, men hittade inget riktigt dåligt worst case.
Jag tänker som så att det som spelar roll är vad är worst case scenario. Om man inte orkar byta femtielva gånger så bör man gå för ett märke där dom här felena i värsta fall är överkomliga för ens egen personliga smak.
Ser man mycket på sport och sammtidigt är känslig för DSE så kansje man ska värdera annan teknik då det verkar otroligt sällsynt med 0% uniformity issues. Postad 09 October 2018 - 11:21
Som tur är ser jag inte mycket på sport, inget alls faktiskt Postad 09 October 2018 - 11:25 Det är just det problemet som jag då först såg med nyaste firmware, och bara i HarryPotter filmen. Har inte sett det någon annan stans. Det blir mer normalt om man då ställer dimmingen til high. Postad 09 October 2018 - 11:45 Tänkte posta mina inställningar för att andra ska kunna testa ut olika möjligheter. För att få riktig bild så måste man gråskalekalibrera så dessa är endast för att ha något att utgå ifrån:
För film/Serier i SDR. 120 nits på min tv: Filmmode Backlight: 11 Brightness: 0 Contrast: 40 Sharpness: 0 Color: 26 Tint: 0 Digital clean view: Off Auto motion plus: Off Local Dimming: Standard Contrast enhancer: Off HDR+ Mode: Off Film Mode: Off Color Tone: Warm 2 BT.1886: +2 Color space: Custom
Film/Serie HDR: Filmmode Backlight: 50 Brightness: 0 Contrast: 45 Sharpness: 0 Color: 26 Tint: 0 Digital clean view: Auto Auto motion plus: Custom Local Dimming: High Contrast enhancer: Off HDR+ Mode: Off Film Mode: Off Color Tone: Warm 2 ST.2048: +2 Color space: Auto
SDR Game-Mode: Game Mode Backlight: 20 Brightness: 0 Contrast: 40 Sharpness: 3 Color: 26 Tint: 0 Digital clean view: Off Auto motion plus: Off Local Dimming: High Contrast enhancer: Off HDR+ Mode: Off Film Mode: Off Color Tone: Standard BT.1886: 0 Color space: Auto
HDR Game-mode: Game Mode Backlight: 15 Brightness: 0 Contrast: 43 Sharpness: 3 Color: 26 Tint: 0 Digital clean view: Off Auto motion plus: Off Local Dimming: High Contrast enhancer: Off HDR+ Mode: Off Film Mode: Off Color Tone: Standard ST.2048: 0 Color space: Auto Redigerat av Demon Slayer, 20 November 2018 - 11:00. Postad 09 October 2018 - 14:08 Varför är färgmättnaden högre i SDR-spelläget gentemot ordinarie SDR? Postad 09 October 2018 - 14:50 Haha ingenting går förbi dig. Gamemode har en onaturlig look. Ut av box har den massa filter och sharpness och ser helt förskräckligt ut men folket hemma gillade poppen det hade och allting flyter på väldigt bra. Jag har försökt bibehålla det bra som denna modus har men tona ner detta onaturliga så mycket som möjligt men sammtidigt ge en look som poppar lite.
Det kan hända att jag måste kalibrera detta pånytt då jag pillade lite på CMS, men så satte jag det på auto och det nästan ut som att det inte är någon skillnad mellan custom och auto så jag undrar om auto baserar sig på custom. Hur somhelst så ser native helt galet ut med för mycket färger som den har som standard i gamemode så det kan vara att färger och gråskala ska nollställas, och så kalibrera gråskalan igenn, och så se hur färgerna ser ut.
Men 2-punkts balansen ser ganska lik ut för SDR-game och HDR-game.
SDR-Game med custom eller auto color och master color på 35: R-Gain: 19 G-Gain: 0 B-Gain: -33 R-Osffset: 4 G-Offset: 0 B-Offset: 1
HDR-game med native color och master color på 25: R-Gain: 20 G-Gain: 0 B-Gain: -34 R-Osffset: 3 G-Offset: 0 B-Offset: 2
Av någon grund så ser HDR-game mycket mer naturligt ut med color på Native. Så om man då byter til Nintendo som inte har HDR och kör color 25 och så native så blir det på tok för mycket färger. Mina justeringar är för att PS4 och Nintendo ska se så lika ut som möjligt med en bild som poppar men inte så man får chock. Postad 09 October 2018 - 15:11 Ser ju iofs inte varför spel skulle "poppa" mer än film/video.
Så, hur gör man för att spela spel med vettig bild? Postad 09 October 2018 - 15:33
Det är ju upp til var och en, hos mig är det PS4 HDR som "förstört" kan man säga. Men jag tycker nog att Mario ser lite mera overklig ut hursomhelst än vad riktiga skådespelare gör.
Men det är inga som helst problem att ställa SDR-game-mode helt likt som SDR-film. Redigerat av Demon Slayer, 09 October 2018 - 15:35. Postad 09 October 2018 - 15:59 Precis som Pacman säger så förstår jag inte varför spel skulle "poppa" särskilt mycket. Standarderna är ju inte riktigt framtagna för att det du ser ska ser verkligt eller overkligt ut utan snarare för att en likvärdig bild ska kunna återges hemma hos dig som hos spelutvecklaren eller coloristen.
Ett tips angående SDR-spel är att Switch och övriga Nintendo-konsoler sedan Wii U (även Mini-konsolerna) skickar ut RGB i videonivåer. Om du har ställt in din PS4 på att skicka ut RGB i fullnivå kommer nivåerna inte att vara detsamma. Jag använder fullnivå för allt spelande, inte minst då OSSC och XRGB-Mini använder det. Postad 09 October 2018 - 16:13
Det blir ju upp till var och en hur man vil ha det. I verkligheten är det inte så mycket skillnad.
Jag kör limited på allt. Kommer nog mest av att jag använder ps3 och ps4 til Blu-ray som barna hyr från biblioteket osv. och jag en gång i tiden ville att allt skulle vara likadant. Postad 09 October 2018 - 17:26 Har nu kontrollerat inställningarna och det var nog en del pill i cms där. Har ställt om allting och färger på 26 ser bra ut nu med colors på auto. Uppdaterar inlägget ovanför. Redigerat av Demon Slayer, 09 October 2018 - 17:28. Postad 09 October 2018 - 18:00
Blir det nån skillnad i lag, overscan eller annat med full vs limited för att tvn går i "pc-mode"? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |