Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 57 307:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 114 998:-
1 relaterade trådar

Postad 25 augusti 2022 - 16:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

var beställde du ? ovanligt att använda postnord , brukar vara DHL

Postad 25 augusti 2022 - 18:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

var beställde du ? ovanligt att använda postnord , brukar vara DHL

Hembiobutiken. Behövde en ny receiver och ville fortsätta med Yamaha så då blev allt beställt där.

Postad 26 augusti 2022 - 08:44

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Ny recension av xw7000. https://www.whathifi...ny-vpl-xw7000es

Postad 26 augusti 2022 - 10:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

Ny recension av xw7000. https://www.whathifi...ny-vpl-xw7000es

Lite oväntat att det ges minus för rörelsehanteringen på en Sony. Tyckte inte det fanns något att klaga på när jag tittade på lillebror XW5000.

Postad 26 augusti 2022 - 11:05

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Lite oväntat att det ges minus för rörelsehanteringen på en Sony. Tyckte inte det fanns något att klaga på när jag tittade på lillebror XW5000.

Reagerade också på det. Har det nåt med att göra vilken hz panelerna är?

Kan någon annan verifiera detta?

Postad 26 augusti 2022 - 12:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 4

Reagerade också på det. Har det nåt med att göra vilken hz panelerna är?

Kan någon annan verifiera detta?

Vad What Hifi någonsin skriver har nog väldigt lite med paneler och Hertz att göra. Mer läsning för den som undrar ifall pingvinerna i BBC Earth ser krispiga ut. Eller som här där vi för våra 160 000 kronor tydligen får skärpa på sjöskummet i Dunkirk

Postad 26 augusti 2022 - 14:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1

Vad What Hifi någonsin skriver har nog väldigt lite med paneler och Hertz att göra. Mer läsning för den som undrar ifall pingvinerna i BBC Earth ser krispiga ut. Eller som här där vi för våra 160 000 kronor tydligen får skärpa på sjöskummet i Dunkirk

😂

Postad 26 augusti 2022 - 16:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 3

Då kom min xw7000 idag. Ska bli kul att se hur den presterar ihop med MadVr.

Postad 26 augusti 2022 - 17:23

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Då kom min xw7000 idag. Ska bli kul att se hur den presterar ihop med MadVr.

Kommer bli väldigt förtvivlad om inte pingvinerna ser krispiga ut.

Postad 26 augusti 2022 - 17:54

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Kommer bli väldigt förtvivlad om inte pingvinerna ser krispiga ut.

Mina 7000 pingviner är krispiga;)

Skämt åsido. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den

Redigerat av beatelund, 26 augusti 2022 - 18:01.

Postad 26 augusti 2022 - 18:45

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 1

Den är på plats och kör just nu bara "tv" mot min DNP 100 tum.

Det jag kan säga direkt är ju skärpan, den är ju helt outstanding.

Och ett underbart tryck i bilden. När tjejen säger att det är som "3d" och "titta ut genom ett fönster", då är det ett bra betyg.

Hon märker aldrig nåt annars :)

Redigerat av Duddits1, 26 augusti 2022 - 20:37.

Postad 27 augusti 2022 - 10:23

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Nu har jag testat i ett ganska bra mörklagt rum med svart tak och väggar.

Bredd på duk 270 cm, gain 1.0, format 2:35:1

Jag älskar verkligen hur mycket ljus den trycker ut. Färgerna upplever jag bättre än tidigare, mer "mättade".

Ställde genast upp lasern runt 70% och kontrast runt 50 vid HDR material.

Det blir ett sånt tryck och pop i bilden så man nästan skulle haft solglasögon. Men jag älskar det.

Personligen så tyckte jag svärtan var största problemet (har tidigare haft Jvc). Man kan inte få allt ;)

Jag ställde dynamiska lasern till "full" och de filmer jag testade igår passade det bäst.

Och skärpan, gode tider så grym. Helt otroligt, som sagt.

Däremot så tyckte jag inte att jag fick till det med reglagen för HDR tonemapping.

Kunde se lite på en film, tyckte allt såg bra ut, tills t.ex en explosion kom så klippte det i ljusa partier.

Drar jag ned reglagen för tonemapping, kontrast, så tappar bilden det övriga jag vill ha.

Nu ska det nämnas att jag tidigare kört med MadVr, samt att jag ville testa Sonys egna lösning.

Så idag blir det att testa med MadVr.

En annan sak som var irriterande var ett konstigt ljud från fläkten eller något annat i projektorn.

Något ljud som lät som en mekanisk hårddisk, svårt att förklara. Det överröstade fläktens annars ganska låga ljudvolym.

Det var inte ett konstant ljud utan det kom och gick.

Postad 27 augusti 2022 - 11:17

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

"En annan sak som var irriterande var ett konstigt ljud från fläkten eller något annat i projektorn.

Något ljud som lät som en mekanisk hårddisk, svårt att förklara. Det överröstade fläktens annars ganska låga ljudvolym.

Det var inte ett konstant ljud utan det kom och gick."

Det där låter ju inte ok ! ska du höra med Sony ? 

Postad 27 augusti 2022 - 11:34

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

"En annan sak som var irriterande var ett konstigt ljud från fläkten eller något annat i projektorn.

Det var inte ett konstant ljud utan det kom och gick."

Det där låter ju inte ok ! ska du höra med Sony ? 

Jag vet inte än. Tänkte några fler som har dessa kan identifiera liknande ljud.

Ljudet påminner om en datorfläkt som håller på att gå sönder.

Men det är så svårt att beskriva. Ska lyssna mer idag.

Postad 27 augusti 2022 - 11:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0

Jag vet inte än. Tänkte några fler som har dessa kan identifiera liknande ljud.

Ljudet påminner om en datorfläkt som håller på att gå sönder.

Men det är så svårt att beskriva. Ska lyssna mer idag.

Det är inte nåt bildläge som är på? Vet på epson 9400 kan det väl bli nåt lite irreterande ljud om man matar den med 1080p och har 4k enhanced på, eller va det va...

Postad 27 augusti 2022 - 11:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Det är inte nåt bildläge som är på? Vet på epson 9400 kan det väl bli nåt lite irreterande ljud om man matar den med 1080p och har 4k enhanced på, eller va det va...

Tänker lite så också. Nu låter det hela tiden.

Håller på att testa olika % på lasern m.m.

Postad 27 augusti 2022 - 13:32

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Fick min 5000 igår.

Har monterat och kollat lite TV samt Netflix 4K utan att ändra några settings utom laserstyrkan.
(Precis som Marcus säger är det inte så stort omfång på laserstyrkan från max till min).
Jag upplever dock inte bilden alldeles för stark. Kommer fungera!

TV (telia äver fiber) ser lite konstlat ut, där kommer krävas lite justeringar.

4K på Netflix såg ganska bra ut ut box, givetvis finns det justeringsbehov men jag tyckte det såg rätt bra ut. Dock flyter det dåligt. Oklart om det är Netflix elker projjen eller en kombo.

Köpte nya Top Gun på Appletv+, det ser spontant bedömt ut riktigt bra, där flyter det också till 100% (jag är känslig för video/film som inte flyter bra).

Ej hunnit testa UHD Blyray, ej hunnit mäta kontrast än. Det kommer…

Postad 27 augusti 2022 - 13:42

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Vad har du för bildstorlek ? 

Postad 27 augusti 2022 - 14:07

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Vad har du för bildstorlek ?

Om du frågar mig, 230cm bred 16:9, (104”) React 3.

Postad 27 augusti 2022 - 14:42

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

React 3 . är det en typ av duk för ljusa väggar o tak ? som förstärker ljuset rakt fram mot tittaren ? 

Postad 27 augusti 2022 - 15:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Sony har konsument  UHD dvs 3840x2160 upplösning om man jämför detta med Epsons laser så har

den 4096x2160 .

Vad betyder det för användaren ? om det betyder något ?  varför väljer epson o sony olika upplösningar ? 

Postad 27 augusti 2022 - 16:00

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1 174 inlägg
  • 0

Sony har konsument  UHD dvs 3840x2160 upplösning om man jämför detta med Epsons laser så har

den 4096x2160 .

Vad betyder det för användaren ? om det betyder något ?  varför väljer epson o sony olika upplösningar ? 

4K (4096) och UHD (3840) är olika standarder även om namnen blandas friskt idag. I princip all konsumentmaterial är i UHD. 4K är inte 16:9-format så mot en 16:9-duk så blir det svarta kanter på sidorna vid visning av UHD-material m man vill ha 1:1 pixelmatchning. Jag zoomar ut bilden så de kanterna ligger utanför dukens bildyta så det är bara UHD-delen av bilden som fyller dukens bildyta.

Postad 27 augusti 2022 - 16:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Aha så sonys är "bättre" i det avseendet att den passar bättre till UHD , dvs fyller hela 16:9 duken ? då kan man ju undra varför epson väljer 4k? är det billigare ? 

Jag tycker jag känner igen detta från en 1080 P proj som jag har ? den verkar inte helt 100 % stämma med vad "duken vill ha" ? ibland zoomar jag ut o får en bild som ligger kant i kant med kortsidorna , men då måste jag låta den svarta dukramen ta hand om en liten del av bilden uppe o nere, kanske max 10 mm 

Låter detta rimligt ? 

Postad 27 augusti 2022 - 16:45

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

React 3 . är det en typ av duk för ljusa väggar o tak ? som förstärker ljuset rakt fram mot tittaren ?

Lite så.

Jag kan styra ljusinsläppet i rummet helt men det är ett vardagsrum med vita väggar. Har dock breda mörkläggningsgardiner på bägge sidor om duken.
React är lite både okk, bra för min gamla ljussvagare proj om man såg tv och hade lite belysning för att tex äta middag.

Med denna proj blir nästa duk vanlig vit som min förra. Ska faktiskt hänga upp den gamla och kika hur det upplevs.
Byter till bredare duk när det byts då denna projj har ljuskraft till det.

Postad 27 augusti 2022 - 16:58

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Aha så sonys är "bättre" i det avseendet att den passar bättre till UHD , dvs fyller hela 16:9 duken ? då kan man ju undra varför epson väljer 4k? är det billigare ? 

Jag tycker jag känner igen detta från en 1080 P proj som jag har ? den verkar inte helt 100 % stämma med vad "duken vill ha" ? ibland zoomar jag ut o får en bild som ligger kant i kant med kortsidorna , men då måste jag låta den svarta dukramen ta hand om en liten del av bilden uppe o nere, kanske max 10 mm 

Låter detta rimligt ?

Nej, det är knappast pga anledningen ”billigare”.

Det är helt enkelt två olika standarder kan man säga.

Går man på bio är den digitala projektorn sannolikt 4K med 4096 x 2160. Det finns en koppling till hur filmerna mastras och den upplösning de får. 4K (4096 x 2160) passar bäst då.
Visas en film som är UHD (16:9) av någon anledning maskas sidorna på bioduken nog oftast så bildytan blir 16:9.

Hem-filmvärlden har valt en annan standard då 16:9 formatet regerar. 4K (4096 x 2160) är lite bredare bild än 16:9 så 2160P med 16:9 blir 3840x2160.

UHD Bluray är nog alltid 3840x2160, när det är 16:9.
Det finns många olika format så det blir alltid en kompromiss.

Min 5000 passar inte helt mot min react 3 av någon outgrundlig anledning, måste kolla vinklar etc igen med den är inte specielle snett monterad. Optoman(HD82) passade exakt, högst 1 mm avvikelse

Postad 27 augusti 2022 - 17:08

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Så om man kör 3840 mot en 16;9 duk då måste jag zomma ut ännu mer för att få bilden ut i höger o vänster m dvs ännu mer av bilden kommer utanför ner o upp, jag blri helt snurrigt på dessa upplösningar .

Så för att fylla min 16,9 duk utan att zooma o få utanför borde jag välja epson ? 

Postad 27 augusti 2022 - 17:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
3840x2160 är 16:9 och ska passa exskt

De nya XW-projjarna ska passa mot 16:9.

Redigerat av AAKEE, 27 augusti 2022 - 17:44.

Postad 27 augusti 2022 - 17:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1
Projektorer med upplösning 3840x2160 och 1920x1080 är båda format 1.78:1 (16:9) och passar alltså alltid på en standard 16:9 duk. Passar det inte är duken fel format, projektorn felaktigt placerad/monterad eller några inställningar som är fel.

På maskiner med 4096x2160 så får man välja läget för UHD om det ska passa på en 16:9 duk.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 27 augusti 2022 - 18:14

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Tack Marcus , med andra ord det har egentligen absolut ingen som helst betydelse vilken maskin man väljer just i det avseendet ? 

Finns varken någon fördel eller nackdel med respektive upplösning ?

Men just i detta fall borde det vara billigare med Epsons variant ? eftersom det inte är äkta 4k ? 

Redigerat av nyborjare, 27 augusti 2022 - 18:30.

Postad 27 augusti 2022 - 18:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1
Att vi har konsumentmaskiner med 4096x2160 beror på att det inte har funnits några UHD-chip så man tog dem helt enkelt från pro-sidan som jobbar med den upplösningen. Man har oftast ingen direkt nytta av den extra bredden på panelen som hemmaanvändare. Man tappar lite i kastavstånd om optiken är densamma med den högre upplösningen så det är en liten fördel med de nya chipen från Sony.

Epson har som du skriver ingen 4k-panel utan sin egen billigare lösning med pixelshift. Den har inga fördelar, mer än priset, om man inte grottar ner sig på detaljnivå.

Postad 28 augusti 2022 - 08:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Har ju varit en stor shootout på andra sidan dammen som Kris Deering har kalibrerat och ordningsställt. Han redogjorde dessa siffror för Sony...

SDR (100 nits for each projector plus or minus 3 nits):

5000: 13,000:1 (full black, not single pixel which raised black noticeably)
6000: 9000:1 (same as 5000, not single pixel)
7000: 11,000:1 (same as others, not single pixel)

HDR (full output of the projectors, I will list nit level measured off screen (ST130 120" diagonal 16x9):

5000: 13,000:1 at 131 nits (full black, not SP)
6000: 8700:1 at 183 nits (full black, not SP)
7000: 14,000:1 at 200 nits (full black, not SP)

As I reported earlier, the Sony projectors elevate their black floor quite noticeably when I use the single black pixel pattern, so their overall usable dynamic range is lower than listed here (this would represent only the black floor). This was demonstrated to the Sony rep on hand and he was quite surprised how much it was raised in the test. It will be discussed with Sony engineers in a conference call I have with them early this week. Banding was also quite evident in quite a bit of content that we looked at before the event including Spears and Munsil Montage, The Meg and Farmaggedon. Turning on Smooth Gradiation helped slightly (not fully eliminated) but also hurt fine detail in some other content. This was also noted by the Sony reps on hand for investigation. The Sony reps were awesome in terms of looking at issues I've seen with these and in the past and looking for feedback on improvements for both daily use/features and even calibration. I'm hoping this week's meeting will be productive for improvements via firmware on these models and/or future models.

Postad 28 augusti 2022 - 10:36

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Att vi har konsumentmaskiner med 4096x2160 beror på att det inte har funnits några UHD-chip så man tog dem helt enkelt från pro-sidan som jobbar med den upplösningen. Man har oftast ingen direkt nytta av den extra bredden på panelen som hemmaanvändare. Man tappar lite i kastavstånd om optiken är densamma med den högre upplösningen så det är en liten fördel med de nya chipen från Sony.

Epson har som du skriver ingen 4k-panel utan sin egen billigare lösning med pixelshift. Den har inga fördelar, mer än priset, om man inte grottar ner sig på detaljnivå.

Du menar den har fördelar jämfört med sonys lösning om man går ner på detaljer ? jag trodde att äkta 4k borde ge bättre bild än en "budget" lösning ?

Postad 28 augusti 2022 - 11:49

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Du menar den har fördelar jämfört med sonys lösning om man går ner på detaljer ? jag trodde att äkta 4k borde ge bättre bild än en "budget" lösning ?

Oklart vilket du avser ur Marcus citat (nedan), tex 4096/JVC eller Epson?

Epsons Pixelshift är inte äkta 4K/UHD (antar att du har koll på det) utan man använder ett DLP-chip med lägre upplösning och låter varje (DLP-) pixel projiceras på flera ställen.

Även om pixelshift till synes fungerar rätt okey blir det nog i vart fall aldrig bättre än en äkta 4K/UHD-panel. Det är så jag tolkar att Marcus menar.

För 4096 pixlar i bredd (tex JVC) går det välja att bara använda 3840. Nackdelen, som dock väldigt få borde råka ut för är att Zoom-området förändras med ca 6.7%. Dvs man måste ha projektorn 6.7% länge bort för att fylla dukens bred. Torde vara ovanligt att man är i gränslandet, men det räknar man såklart ut före köp. Funkar det med duk och rum är det inte längre en märkbar nackdel.

Postad 28 augusti 2022 - 11:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag menar att det finns ingen teknik som är bäst på allt, alla har sina för och nackdelar om man just grottar ner sig i alla detaljer. Men överlag är Sony och JVC:s teknik bättre än Epson, men också dyrare.

Postad 28 augusti 2022 - 11:56

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Projektorer med upplösning 3840x2160 och 1920x1080 är båda format 1.78:1 (16:9) och passar alltså alltid på en standard 16:9 duk. Passar det inte är duken fel format, projektorn felaktigt placerad/monterad eller några inställningar som är fel.

För mig är det tydligen duken som ändrat form något alldeles kosmiskt.
(Linnea tab tension med react 3).

Såg inte vidden av detta när jag monterade upp projjen själv och justerade på håll med testbilden.
Duken är svårt timglasformad på sidorna och undersidan bananformad med runt 2 cm häng längst ned.
Har sett antydningar på svågerns duk innan, det kanske är normalt.

Har vart på en ca 3 veckors resa och veckorna innan har vi nog kört väldigt lite projje med.
Ska låt duken hänga nere och se om det går till sig.

Postad 28 augusti 2022 - 12:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

För mig är det tydligen duken som ändrat form något alldeles kosmiskt.
(Linnea tab tension med react 3)….

Att dukar med Tab-Tension kan ändra form och proportioner över tid är normalt, inom vissa gränser. Tid, fukt, värme, underhåll etc påverkar detta. Man kan som ägare själv justera spänningen löpande för att reducera problemet och även se till att alla tabbar är hela och ligger an spänntråden. Men lika säkert och stabilt som en ramspänd duk blir det ändå aldrig.

Postad 28 augusti 2022 - 13:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Jag har haft min TAB i snart 13 år, motordriven rullar bara ner vid film , ser ut som ny inte ändrat sig en mm .. 

Postad 28 augusti 2022 - 13:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag har haft min TAB i snart 13 år, motordriven rullar bara ner vid film , ser ut som ny inte ändrat sig en mm ..

Har du mätt den? Du skrev tidigare att din nuvarande 1080–maskin inte riktigt passade på duken…

Annars är det bara att gratulera till en hållbar duk!🙂

Postad 28 augusti 2022 - 13:25

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Att dukar med Tab-Tension kan ändra form och proportioner över tid är normalt, inom vissa gränser. Tid, fukt, värme, underhåll etc påverkar detta. Man kan som ägare själv justera spänningen löpande för att reducera problemet och även se till att alla tabbar är hela och ligger an spänntråden. Men lika säkert och stabilt som en ramspänd duk blir det ändå aldrig.

Japp, det är tydligt. Vi ska inte kapa tråden med dukfrågor :-)

Postad 28 augusti 2022 - 13:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Har du mätt den? Du skrev tidigare att din nuvarande 1080–maskin inte riktigt passade på duken…

Annars är det bara att gratulera till en hållbar duk!

Inte samma duk , inte samma proj , var några år sen , hade faktiskt "bio" på 3 platser  i huset , tv rummet , källaren o uterummet :) 

Postad 30 augusti 2022 - 13:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Nu har jag faktiskt fått ca 60 min demo av sony 5000 och epson 12000 sida vid sida, växlat bild fram o tillbaka i samma scener.

Jag har inte jättestor erfarenhet av att bedöma olika bilder och utan att någon säger till mig vad jag skall "titta på" o jämföra tyckte jag det var väldigt svårt , båda var bra :)  men med lite vägledning så kom jag nog fram till att de svarta partierna i bilden var mer svarta i Sonys där epson var lite , men bara lite mer åt grått, samt att sonys bild kändes på nåt sätt mer "wow" vad det gnistar om bilden och färgerna känns effektfulla , på nåt sätt som att bilden blev "modernare" svårt att förklara . Om det sen är något man uppskattar i längden vet jag inte .

Men när min medföljande fru fick jämföra utan vägledning var det mer "wow" från Sony .

Postad 30 augusti 2022 - 21:16

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Har hunnit se Top Gun 2 via AppleTV och so far är jag väldigt nöjd. Bilden är (subjektivt) ganska bra rakt ur box i ’Reference’. Gjorde några små justeringar men har inte noterat vad, så jag avstår att gissa vad jag spelade runt på.

Hann prova lite kort med MadVR/HDR och här blev det riktigt bra på några korta försök. Resten av
madVR kommer i tas i tråden om just MadVR men jag noterade att mitt 1050ti jag skaffade till HTPC:n när den byggdes för bla just MadVR går fort att maxxa så det måste
bli en uppgradering där.

På jobb en vecka, hann inte mäta kontrast men det blir direkt jag kommer hem för att ha ett relativt nyvärde.

Postad 01 september 2022 - 10:49

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Fördel Sony i detta test 

https://www.youtube....h?v=JdZMjrpXnmU

I detta test framstår skärpan så mkt bättre på sony jämfört epson , det syns tydligt i videon , dock såg jag inte samma skillnad i den demo jag fick , ser nästan ut som Epson inte är skärpeinställd ? 

Redigerat av nyborjare, 01 september 2022 - 11:53.

Postad 01 september 2022 - 13:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

Fördel Sony i detta test 

https://www.youtube....h?v=JdZMjrpXnmU

I detta test framstår skärpan så mkt bättre på sony jämfört epson , det syns tydligt i videon , dock såg jag inte samma skillnad i den demo jag fick , ser nästan ut som Epson inte är skärpeinställd ?

Här är en sammanställning av de relevanta inläggen i den AVS-tråd som diskuterar den ”shootout” som mcmike refererar till ovan. Där jämförs bl a XW5000 med LS12000 och NP5 (RS1100 i USA). Det ska nog även komma ett längre inlägg och en video från arrangörerna. För de som har gott om tid och vill roa sig med en av tidernas mest urspårade och förgiftade trådar rekommenderas att läsa den från början! Be warned! 😎

https://www.avsforum...0#post-61935683

Postad 01 september 2022 - 15:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 933 inlägg
  • 0

Herregud , de orkar jag inte , kan någon sammanfatta , är videon fajke?

Postad 01 september 2022 - 17:11

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Jvc är bäst, Sony är sämst. Så, sammanfattat ;)

Postad 01 september 2022 - 17:47

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 1

Jag kan bara, åter igen, rekommendera att testa MadVr om man har ett hyfsat grafikkort och möjlighet att koppla via en dator.

Det kommer göra sådan skillnad med HDR material oavsett projektorns egna DTM lösning.

Läs @arcspin utomordentliga guide han gjort här i tråden "madVR-Pc varianten"

https://www.minhembi...opic=341995&hl=

Såg "The Martian" precis och ja, vad ska man säga. Hakan slog i bordet flertalet gånger ;)

Tror jag aldrig varit så nöjd med en projektor som Sony XW7000 faktisk, och jag har haft en del.

Allt har varit så okomplicerat med inställningarna. Det har bara flutit på utan problem.

(jo iofs så kommer det en ny projektor från Sony, har fel på fläkten på den jag har nu, men det löste Sony support galant

ihop med företaget The Rock Hemmabio AB).

Postad 02 september 2022 - 15:24

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Jag behöver inte ens madVR för att inse att xw7000 är den bästa projje jag haft. Och i combo med Vertex2 ger min Reavonspelare Dolby vision DTM, det blir ett makalöst resultat-tryck med detaljer i ljusa scener (Meg och Aquaman) och synliga detaljer i mörka scener (Geminiman och 1917). Vi har börjat se om ”gamla” filmer och de har fått ett helt nytt liv. Fantastiskt!

Postad 02 september 2022 - 15:49

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 1

Jag behöver inte ens madVR för att inse att xw7000 är den bästa projje jag haft. Och i combo med Vertex2 ger min Reavonspelare Dolby vision DTM, det blir ett makalöst resultat-tryck med detaljer i ljusa scener (Meg och Aquaman) och synliga detaljer i mörka scener (Geminiman och 1917). Vi har börjat se om ”gamla” filmer och de har fått ett helt nytt liv. Fantastiskt!

Trevligt, det är mitt nästa projekt, köpa en Vertex 2.

Postad 03 september 2022 - 07:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Grattis grabbar kul att ni är nöjda😊

Nu har Kris D mätt klart en full produktions xw7000 enhet, inte så imponerande siffror..

Bifogad fil(er)

Redigerat av mcmike, 03 september 2022 - 07:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.