Ok, låter brajo de ser bra ut, jag har ju min bakom soffan nu så jag ser den ju aldrig, men förut så hade jag den bredvid frontarna och det såg ju inte fel ut.
Postad 22 March 2004 - 21:17
Postad 23 March 2004 - 12:59
finns det någon som kan berätta för mig varför det kostar så mycket mer....är det jag som har fel eller?
Postad 23 March 2004 - 13:34
Postad 23 March 2004 - 14:50
Postad 23 March 2004 - 18:58
Är det någon som vet hur man kopplar in XTZ 99 W? För att koppla in XTZ 10 och XTZ 12 R så behöver man väl någon form av Y-kabel, eftersom den har två lågnivåingångar. Detsamma gäller nog för 99:an. Var får man tag på en sådan förgrening? Troligtvis säljs de på Fyndbörsen, men jag ser inte exakt vilken sladd det är.
Postad 23 March 2004 - 19:06
Är det någon som vet hur man kopplar in XTZ 99 W? För att koppla in XTZ 10 och XTZ 12 R så behöver man väl någon form av Y-kabel, eftersom den har två lågnivåingångar. Detsamma gäller nog för 99:an. Var får man tag på en sådan förgrening? Troligtvis säljs de på Fyndbörsen, men jag ser inte exakt vilken sladd det är.
De finns annars på Factory-Outlet.
Redigerat av KJE, 23 March 2004 - 19:07.
Postad 23 March 2004 - 19:15
Redigerat av Unregisterede9a63b93, 23 March 2004 - 19:16.
Postad 23 March 2004 - 19:16
min kompis har precis beställt 2 xtz 10 svart (1 till mej 1 till han! väntar ivrigt
blev lite rädd när man läste på sida 17 om ni som var missnöjda!
men det ska nog inte vara några problem! ska använda sub'en till film, lite musik!
har redan 2 högtalare med 2st 12or i varje (1000watt) så dunk kan jag få med mina hardtrance låtar
nån som kan rekomendera nåra kraftiga bas effekt scener från film?
själv rekomenderar jag rymdskeppet i event horizon!
(hoppas att jag inte har för stora förväntningar på suben, vill att det ska vara jordbävning i rummet när det är effekt)
en fråga till ?
det funkar väll lika bra att koppla in 1 video/låg nivå kabel in på line in L eller R från subwoofer out på recivern, istället för att använda en y-kabel? (blir d nån skillnad på rca lr video sladd?)
Redigerat av Unregistered8ec2cdc5, 23 March 2004 - 19:24.
Postad 23 March 2004 - 20:34
Angiven info av återförsäljaren:
Helgjutna guldpläterade ändkontakter.
Perfekt för att koppla till sub-bas med två ingångar.
Ökar då känsligheten på basen.
Recension av en användare av Factory-outlets produkt:
Behovet av denna produkt finns såfort du har en sub med 2 lågnivåingångar, och använder en vanlig reciever med en subutgång. Då skickar man samma signal till bägge ingångarna! Ger mer tryck i basen!
Denna produkt är prisvärd och bra för att prova om man tycker skillnaden märks bra. Tyvärr är just denna dåligt skärmad, vilket gav brum-ljud i sub-en.
Jag tror dock inte det spelar speciellt stor roll hur bra skärmad en sådan här sladd är eftersom den ändå är så kort och förhoppningsvis inte kommer i närheten av störanda faktorer. Jag tror även att man ska ha en väldig otur om man ska drabbas av störningar oavsett vilken RCA-kabel man använder. Sjäv märkte jag ingen skillnad mellan vanliga noname-RCA och Prosons Subkabel (från Fyndbörsen) kopplade till en Audio Pro Sub Nova.
Inte heller vet jag hur stor skillnad man kan tänkas märka mellan att använda Y-kabeln eller inte, men man kan ju alltid prova.
Postad 24 March 2004 - 00:12
har redan vanlig låg nivå kabel, men vet inte vad dom kallas, kan inte hitta dom nånstans i kjedjorna, men den jag har e för kort!
Postad 27 March 2004 - 23:48
Postad 28 March 2004 - 10:24
Skicka tillbaka. Så ska det inte vara. Btw under garantitiden så ska Fyndbörsen stå för frakten inte du!Jag har ett problem med volymkontrollen. Subben blir helt tyst vid ett par tillfällen när jag vrider på den, ungefär mellan "klockan" 1-2 och runt 5. Detta är inget som plågar mej eftersom att jag inte har volymen så högt ställd. Har funderat på att skickatillbaka den för att få det fixat men har ingen större lust att lägga några pengar på frakten mer än eventuellt en väg. Borde jag skicka tillbaka? Är förövrigt bra nöjd.
Redigerat av zsh, 28 March 2004 - 10:25.
Postad 28 March 2004 - 13:45
Postad 29 March 2004 - 13:34
För ett antal inlägg sedan så diskuterades det ang, on-off switchen som verkar fungera lite sisådär.. min tex, vill inte fungera i "auto" läget så den får stå på för det mesta. Och då kan man ju undra som villaägare vad det kostar i EL-förbrukning! men det är ingen fara gott folk, jag testade i helgen med en mätare.
Påslagen utan signal drar den c:a 13W, det lustiga var att när jag slog av den så drog den fortfarande 10W.......!
Vid normal ljudnivå låg det på c:a 20W, och plågar man den så kommer man väl upp runt 30W, och det är ju ingen fara direkt...
Så ni som varit oroliga, låt den stå på.....
/Danne...
Postad 05 April 2004 - 17:49
Edit: Fick äntligen lös den efter en del blodspillan och ha blivit tvungen att skruva ur högtalaren.
Redigerat av andreas_bfs, 05 April 2004 - 19:28.
Postad 06 April 2004 - 14:31
Postad 06 April 2004 - 14:42
Har ingen anning om hur de tänker men jobbar med returer på ett annat företag och jag kan förstå att man undviker att skicka tunga baslådor hos posten mer än nödvändigt.....
Posten är DUKTIGA på att smasha paket.....
Vet ett svenskt högtalarmärke från skåne som fick in en MYCKET smashad högtalarkabinett för reparartion. Den såg för jävlig ut trots att den var packad i originalkartongen. Deras serviceverkstad hade ett tomkabinett... De släppte det från 1,5 meters höjd i asfalten 3 ggr innnan den var lika smashad som lådan de hade fått in via posten....
Säger väl en del....
Fråga Fyndbörsen om du inte kan får något plåster på såret
Postad 20 April 2004 - 00:46
Jag har Proson Conquest 66 frontar(och de tillhörande center+satteliter)kopplade till en Sony Str-Db780 (5*100W) och har sen 1 år tillbaka saknat bas i film, musik och tvspel(oavsett inställningar i förstärkaren och de möbleringsalternativ mitt rum tillåter)
Nu såg jag dels XTZ 8 för endast 1 tusing och sen "krockskadad" XTZ 10 för 1800 och då undrar jag om detta är lösningen, botet mot min bastomma-existens.
Jag kan nada om subwoofers men tycker om min nuvarande anläggning förutom just att det saknas bas så in i norden. Jag har grejjerna lite konstigt möblerat på långsidan av ett väldigt rektangulärt rum på c:a 20 kvm
Lyssnar mkt på musik men även massa filmtittande och tv-spelande(då alltid i surround
Vad tror ni som kan mer än jag? Har väldigt ont om pengar just nu så även bara en tusing är något jag hellre sparar om XTZ 8:an bara är "skräp". Å andra sidan kommar jag ha bra mycke mindre pengar en lång tid framöver (börjar plugga i höst
Är XTZ 8:an en ok sub, värd åtminstone en tusing och duger till film+musik eller är det solklart att jag måste köpa en XTZ 10:a fort innan det är dags för köp av kurslitteratur? Eller har ni andra direkta förslag(är helt lost i subbornas värld)för typ 1000-1500 som passar min konfig så är jag mkt tacksam för tips. Alla svar är varmt välkommna
Mvh Färskingen
Redigerat av Unregistered0cd480d8, 20 April 2004 - 00:48.
Postad 20 May 2004 - 23:02
Verkar ju som sagt att många är väldigt nöjda med sina subbar , var först inne på
audiopro sub focus som ligger i samma prisklass. Efter att läst denna tråden var jag fast besluten om att det var en xtz 12 r jag skulle ha .
återkommer med recension!
Postad 20 May 2004 - 23:16
Jag tror att en xtz8 duger bra för dig. Du kommer garanterat att få ett lyft när du spelar/tittar på film. Till musik vet jag inte, då jag inte har hört den, men jag hade en Proson sub 8.1 och den dög till musik.Hej alla! Har läst de flesta sidorna i denna tråd + tråden om "XTZ 8" subben och avgörande frågan kommer nu.
Jag har Proson Conquest 66 frontar(och de tillhörande center+satteliter)kopplade till en Sony Str-Db780 (5*100W) och har sen 1 år tillbaka saknat bas i film, musik och tvspel(oavsett inställningar i förstärkaren och de möbleringsalternativ mitt rum tillåter)![]()
Nu såg jag dels XTZ 8 för endast 1 tusing och sen "krockskadad" XTZ 10 för 1800 och då undrar jag om detta är lösningen, botet mot min bastomma-existens.![]()
Jag kan nada om subwoofers men tycker om min nuvarande anläggning förutom just att det saknas bas så in i norden. Jag har grejjerna lite konstigt möblerat på långsidan av ett väldigt rektangulärt rum på c:a 20 kvm
Lyssnar mkt på musik men även massa filmtittande och tv-spelande(då alltid i surround)
Vad tror ni som kan mer än jag? Har väldigt ont om pengar just nu så även bara en tusing är något jag hellre sparar om XTZ 8:an bara är "skräp". Å andra sidan kommar jag ha bra mycke mindre pengar en lång tid framöver (börjar plugga i höst) och då kommer det defenitivt inte bli aktuellt med nå sub-inköp men jag kommer använda min anläggning som bara den(gör jag hela tiden).
Är XTZ 8:an en ok sub, värd åtminstone en tusing och duger till film+musik eller är det solklart att jag måste köpa en XTZ 10:a fort innan det är dags för köp av kurslitteratur? Eller har ni andra direkta förslag(är helt lost i subbornas värld)för typ 1000-1500 som passar min konfig så är jag mkt tacksam för tips. Alla svar är varmt välkommna
Mvh Färskingen
Vänta dig inte att huset rasar när en explosion äger rum i en film men av det jag minns från min Proson sub så basar det på rätt bra.
Postad 25 May 2004 - 00:23
hittade den här tråden nu! och får känslan att jag gjort ett bra köp!!
Postad 08 June 2004 - 10:10
Det jag undrar över är om jag bör spela in den eller om det bara är att köra på.
Postad 08 June 2004 - 10:12
Steget behöver inte spelas in...Jag skrev för ett tag sen att jag hade kämpat med att plocka ur förstärkaren ur min 10"a för att kunna skicka in och få den utbytt. Och nu efter diverse förseningar (från min sida) har jag nu skickat in och fått tillbaka den.
Det jag undrar över är om jag bör spela in den eller om det bara är att köra på.
Mvh JB
Postad 08 June 2004 - 10:57
Tack för det svaretSteget behöver inte spelas in...Jag skrev för ett tag sen att jag hade kämpat med att plocka ur förstärkaren ur min 10"a för att kunna skicka in och få den utbytt. Och nu efter diverse förseningar (från min sida) har jag nu skickat in och fått tillbaka den.
Det jag undrar över är om jag bör spela in den eller om det bara är att köra på.![]()
Mvh JB
Postad 08 June 2004 - 21:00
att jag vart mer och mer missnöjd med den...
då jag mer och mer har glidit över till 2-kanal så funkade den inte alls...
tycker väl att om man köper en sak så skall den funka till både film och musik...
funkar kanon om man inte är så kinkig.
funkade inte för mig...
mvh
Postad 21 July 2004 - 12:38
nu till min fråga eftersom det finns en del som har denna sub vad har ni för kabel mellan subben och förstärkare/försteg/reciver? överväger att köpa en supra sub-link kabel för 295kr någon som har bättre tips på kabel kanske?
Postad 21 July 2004 - 13:55
Gör dig av med kisen annars, för de e väll på även vanliga högtalar frontar?
//Jimmy
Postad 21 July 2004 - 14:14
jag har funderat att skaffa nån subb! XTZ 10/12" låter lovande. hur låter Canton Ergo AS 2 SC jämfört med XTZ 12"? prisskillnaden är väldig! men att man ändå skulle vilja ha galler istället för lågpris tygront som av sej själv går sönder efter nån tid. och att den då skulle ha samma design som resten.
Redigerat av Unregistered38ab2ed8, 21 July 2004 - 16:30.
Postad 28 July 2004 - 16:53
Postad 28 July 2004 - 16:57
Fassiken också jag skule vilja en den i pianolack ju, hade passat så jäkla mycket bättre till alla de andra högtalarna(dessutom lyxigare )
//jimmy
Postad 28 July 2004 - 17:31
Mneminic, läs ovanstående text igen så blir du nog åter lycklig.va?Beställde en XTZ 10 i söndags och på måndagen så ringde dom för att berätta att den numera endast finns i pianolack. Tänkte informera er om detta då dom inte har ändrat det på sin hemsida.
Fassiken också jag skule vilja en den i pianolack ju, hade passat så jäkla mycket bättre till alla de andra högtalarna(dessutom lyxigare )
//jimmy
Postad 28 July 2004 - 17:41
Beställde en XTZ 10 i söndags och på måndagen så ringde dom för att berätta att den numera endast finns i pianolack. Tänkte informera er om detta då dom inte har ändrat det på sin hemsida.
va?
//jimmy
Mneminic, läs ovanstående text igen så blir du nog åter lycklig.
Men det kanske är lite väl att sälja subben bara för köpa en ny likadan i annan färg?
Postad 28 July 2004 - 22:34
Hon hade velat ha Körsbärsfärg-...
Postad 28 July 2004 - 23:11
Vad har vi (grabbar) lärt oss av detta?Kan ju säga att sambon fick hjärnsläpp när jag tog hem et pat pianolackade XTZ99W2MT :-)
Hon hade velat ha Körsbärsfärg-...
Postad 28 July 2004 - 23:16
Skämt och sido.... Personligen är jag totalsåld på Blanksvarta högtalare....
ELLER riktigt väldesignade högtalare...
Personligen... är detta en JÄKLIGT bra komb.....

Men pengarna räckte inte till så....
Det fick bli...
Postad 06 August 2004 - 21:23
Postad 06 August 2004 - 23:02
Jag fick ingen manual till min, men det kan hända att det hänger med i de nya med pionalack
Och visst är där spikes, men gummi fötter.
Annars var det nog inget som följde med, enbart subben. Men det är bra att de håller nere priset =)
Manualen finns nog på deras hemsida om du inte kan tyda vad de olika grejerna gör.
Och jo jag ska nog faktiskt göra mig av med den jag har och fixa en i pianolack, mest berode på att jag redan har en center i pianolack och att jag snart har ett par frontar (XTZ vad annars).
//Jimmy
Postad 21 August 2004 - 23:26
Har diskuterat lite med en annan kompis som också har en XTZ 10a
Han menar på att den spelar olika högt i olika hz, detta är troligen inget man märker om man inte lyssnar efter det.
Vet ni till någon bra test skiva eller liknande där det spelas en bas från låg hz upp till hög hz? På så vis hade man lätt kunnat märka om det stämmer.
Visst man får inte allt för 2000 kr, men detta är ju faktiskt ganska viktigt ändå om nu inte det är väldigt lite skildnad.
MVH
Jimmy
Postad 22 August 2004 - 12:50
När ja väl fixat placering och satt dit spiksen var de dags att testa. Första intrycket var: Bra tryck men fy f*n vilken dålig timing. Ja testade me AC DC, Nightwish och LOTR soundtrack och det var lika illa på alla. Då gick ja till en kompis och lät Subben stå och spela på ganska hög volym. Väl tillbaka efter ca 9h var det en skön känsla när man öppnade dörren till rummet, nu var timingen där, inte perfekt men det var en drastisk skillnad. Nu efter några dar är den fullt inspelad och ja är helt klart nöjd me inköpet.
(Fick dessutom bra pris från fyndbörsen efter lite snack me Pelle.)
Postad 22 August 2004 - 15:02
Att basljudet inte låter linjärt genom basregistret beror antingen på på subben eller akustiken i rummet. Är det akustiken som spökar så är den lättaste ågärden att prova olika placeringar och dämpa rummet med mattor, möbler, prylar osv.Han menar på att den spelar olika högt i olika hz, detta är troligen inget man märker om man inte lyssnar efter det.
Vet ni till någon bra test skiva eller liknande där det spelas en bas från låg hz upp till hög hz? På så vis hade man lätt kunnat märka om det stämmer.
Frekvenssvep t.ex. 20-200 Hz, finns att hämta på nätet. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen. Han som söker han finner.
Postad 22 August 2004 - 15:53
Aha, jag har letat en hel del , och inte hittat något gratis, ialla fall inget som är något att använda.Att basljudet inte låter linjärt genom basregistret beror antingen på på subben eller akustiken i rummet. Är det akustiken som spökar så är den lättaste ågärden att prova olika placeringar och dämpa rummet med mattor, möbler, prylar osv.Han menar på att den spelar olika högt i olika hz, detta är troligen inget man märker om man inte lyssnar efter det.
Frekvenssvep t.ex. 20-200 Hz, finns att hämta på nätet. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen. Han som söker han finner.![]()
Så om du snubblar över det igen(och det är gratis) post gärna adr här då =)
//JImmy
Postad 22 August 2004 - 16:04
På datorn hör man så klart inte de nedersta hz, men det går ialla fall jämnt, om det går ojämnt så är det knappt märkbart.
Däremot märker jag större förändingar o volym på XTZ, runt viss hz(vilket jag inte vet vilka det är. Men det låter ganska mycket högra ialla fall.
Kan ju vara så att både jag o min kopmpis har fel resonans i rummet men chansen att båda skule ha det är väll ganska liten chans.
Det är ju inget jag laggt märke till tidigare, och kommer torligen inte göra det i framtiden häller. Men det verkar som om det finns där ialla fall.
Skule vara kul om någon annan också har möjligheten att prova.
//Jimmy
Postad 22 August 2004 - 18:21
Detta kommer att bli min första subwoofer, som de flesta andra (?), förutom 2.1 systemet till datorn som flickan min använder och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd med min XTZ 10 ".
Jag kommer nog att även köpa nya golvhögtalare, XTZ 99 W2MT - som verkar vara hyggliga, då jag har ett par JWS Genexxa-lådor. Sen så behövs en ny center, jag har en Proson 120 W, en ny reciever, jag har en JVC RX-6012R, och ett par nya surround, jag har ett par JVC nånting-4ohm från en ministereo
Detta blir ju dyrt! Man blir ju så sugen när man läser i detta forum om lådor som låter bra och folk verkar väldigt nöjda
Postad 23 August 2004 - 11:02
Det var just vad jag gjorde; snubblade över addressen. Det var en annan gammal tråd som blev aktuell igen och när jag skummade genom den så fann jag länken igen: Här är den.Så om du snubblar över det igen(och det är gratis) post gärna adr här då =)
Ibland skall man ha flyt, eller hur.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub
22 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?