Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 October 2004 - 23:16

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

hrc4U:
jag matar komponent med Philips 963. Testade ikväll ryktet att interlace är bättre än komponent men kan dementera detta, vad gäller min lägre upplösning. Däremot vore det kul att pröva 1080i, jag minns när den firmwaren kom men det var så mkt strul i början att jag sket i den... man kanske skulle prova nu i stället? Var hittar jag den, nuförtiden, och riskerar man att bli av med sin reg-frihet?

skickat pm åt dig...

annars....hur flyttar man sitt inlägg?..el. raderar..
såg just att mitt tidigare inlägg passar bättre under "projector".. :)

Postad 12 October 2004 - 00:13

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Men om jag nu ska beställa en 700 från technickdirekt där dom tar 15068 kr
för denna projje så får jag alltså betala svensk moms på detta med?

http://www.technikdi...=fr&history=set

Svar nej. Technikdirekt lägger inte på någon svensk moms. De säljer väl antagligen mindre än Hi Fi Components. Båda två är dock stora och välrenommerade firmor som är trygga att handla ifrån.

Postad 12 October 2004 - 01:25

Unregisteredb1065a2a
  • Unregisteredb1065a2a
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Greve G : Ja, det blir enorm skillnad med HD-material! Det finns även i bättre kvalité i rå MPEG2 (TransportStream) och det blir sjukt snyggt!

Nu är detta lite OT för jag kör med en Panna200 och med en 700 borde bilden se himelsk ut! Dvd går inte att jämnföra med.

Postad 12 October 2004 - 09:26

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ja märker bara av vb när ja matar den med sniksignaler som komposit från digitaltv boxen alt komponent från xboxen.

Sen ska ja tillägga att när ja matar den me komponent från xboxen så får ja 535p ignal som e inte helt frisk. Det e störningar på bilden, mkt irriterande.

Någon som har nåra tips till inställningar och mjukvaror till xboxen vore ja tacksam

Just nu kör ja på

-evoxdash 3925
-xbmc 20041020 el nåt sånt
Har aktiverat 720p, 480p i msdash.

Btw. Är det någon som fått 720p signal i XBMC?? Det vore mycket intressant o höra mer om, för om man kollar i skins mappen så ska den ju vara byggd för det, ivilket fall om man kör me projekt mayhem skinet.

Postad 12 October 2004 - 11:58

Unregistered5b60ce3b
  • Unregistered5b60ce3b
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
XMC har stöd för 720p och 1080i, gå in på settings menyn bara där nånstans så finns det en inställning för det. (kan inte i huvet exakt var men det är inte svårt o hitta)

XBMP (den gamla varianten av mediaplayer för xbox) finns en 720p inställning i config filen (config.xml)

--

Håller inte med om att du kallar Component från xboxen en "sniksignal", det är det bästa en xbox kan ge ut och en ny projje som 700an ska utan störningar och VB kunna återge en sådan signal.

Att säga att HDMI är det enda läget som ger minimalt med VB håller inte, det ska funka utan VB även med komposit även om då såklart bilden i allmänhet är sämre.

Postad 12 October 2004 - 12:22

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått sin 700:a från fyndbörsen ännu? Jag beställde den 4 september och har då inte sett skymten av mitt ex än ivf! Börjar bli jobbigt när man läser här att det är så många som har fått redan och så sitter man här och väntar och väntar...

Postad 12 October 2004 - 12:32

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej.

Har läst tråden och fattar inte detta med lensshift.
Om jag har en 103" duk monterad 90cm öveg golv och skall ha projektorn på väggen mitt emot. På vilken höjd skall jag placera projjen?

MVH NBorve

Postad 12 October 2004 - 12:33

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Ja märker bara av vb när ja matar den med sniksignaler som komposit från digitaltv boxen alt komponent från xboxen.

Sen ska ja tillägga att när ja matar den me komponent från xboxen så får ja 535p ignal som e inte helt frisk. Det e störningar på bilden, mkt irriterande.

Någon som har nåra tips till inställningar och mjukvaror till xboxen vore ja tacksam

Just  nu kör ja på

-evoxdash 3925

Btw. Är det någon som fått 720p signal i XBMC?? Det vore mycket intressant o höra mer om, för om man kollar i skins mappen så ska den ju vara byggd för det, ivilket fall om man kör me projekt mayhem skinet.

Japp, inga problem med 720P i XBMC. Körde med 720P även på den gamla AE100. Det märks tydligt nu att man kör "nativeupplösningen", texten i menyer o så var lite kantiga med AE100.

Postad 12 October 2004 - 12:39

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
min skickades igår/idag från fyndbörsen. Har iofs inte kollat på trackingen var den befinner sig utan förlitar mig i detta fall helt på mailet jag fick från butiken.

Postad 12 October 2004 - 14:02

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
nborve: Om jag förstått dig rätt så har du monterat duken så dess undre del är 90 cm ovanför golvet, stämmer det? Om så är fallet så gäller följande:

Du har en duk på 103" vilket innebär att den har en höjd av 128 cm. Om du ska montera projektorn utan lens-shift så måste den vara mitt i bilden:
90 cm (höjd ovanför golv) + 64 cm (halva dukens höjd) = 154 cm

Då måste alltså projektorn vara placerad på 154 cm höjd ovanför golvet på andra sidan rummet.

Om du däremot vill använda lensshift så mycket som möjligt kan du flytta projektorn:
128 cm (dukens höjd) * 0,63 (63% lens-shift) = 80,64 cm (avrunda till 80 cm).

Det innebär att du kan flytta projektorn max 80 cm från dukens mitt, uppåt eller neråt:
154-80 (neråt)=74 cm ovanför golvet
eller
154+80 (uppåt) = 234 cm ovanför golvet.

Så du kan placera din projektor mellan 74 cm - 234 cm från golvet, förutsatt att du inte vill använda lens-shift åt sidorna, för då kan man tydligen inte använda den vertikala lens-shiftens maxvärde.

Postad 12 October 2004 - 14:57

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Gah! Skulle fått min idag men var självklart på jobbet när UPS dök upp, de gör ett nytt försök i morrn. Ringde och ändrade till arbetsplatsen som leveransadress istället, skulle tänkt på det tidigare så kunde jag haft jätteskoj i kväll... Attans.

Postad 12 October 2004 - 15:21

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Ekapisten: Murphy du vet.. suck. Jag lider med dig men å andra sidan får du jäkligt roligt i morgon kväll istället. Den mest kritiska dagen för leverans är ju annars Fredagar. Hur många gånger har man inte väntat på en pryl på en fredag så man skall kunna leka med den på helgen.

Skall bli kul att höra dina intryck när du fått den.

Postad 12 October 2004 - 15:41

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
e Det någon som e bra på att ställa in Projektorns bild via Datorns DVi (kör powerdvd),, typ inställningar,, i prollen,, skicka mig ett pm.. ell adda på [email protected]
Tycker att jag inte får det tillräckligt. el så e jag krässen ;)

Postad 12 October 2004 - 15:42

Unregisteredf15f2547
  • Unregisteredf15f2547
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Nån som har ett bra tips på hur man kopplar en Pana 700 till digitalboxen? Är scart bäst eller finns det andra alternativ? Kan man ställa in så man får 720p signal? Vad kommer det för signal annars?

Postad 12 October 2004 - 16:37

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Just  nu kör ja på

-evoxdash 3925

Japp, inga problem med 720P i XBMC. Körde med 720P även på den gamla AE100. Det märks tydligt nu att man kör "nativeupplösningen", texten i menyer o så var lite kantiga med AE100.

Hmm, men aså ja hittar ingen inställning för 720p.... Signalen när ja trycker på Picture på remoten e 525p då har ja aktiverat alla i msdah... hajar inte.. letat efter 720 inställningar över allt i xbmc(tror ja ;) )

Vet inte om ja fått nåt måndags ex el nåt eftersom ja har störningar via min komponent. skumt som fan..

Ska terra me min vga sladd för xbox som ja köpta för dyra pengar me.. Kanske går bättre me den.

Va kör ni me för kablar?
Vad kör ni me för mjukvaror på boxen?

Så jäkla coolt me xbmc nu me pyhtonscript, kör movie trailers genom xbmc, han hämtar från apple.com/trailers. Sen finns de script för gamespot.com alltså speltrailers, sen självklart även shoutcast me över 6000st servrar...

Xboxen äger ja säger bara de.. hehe

Postad 12 October 2004 - 16:39

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hur är det med VB på denna?

Ni som äger en kanske kan skriva en snutt.

Postad 12 October 2004 - 16:43

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0

nborve: Om jag förstått dig rätt så har du monterat duken så dess undre del är 90 cm ovanför golvet, stämmer det? Om så är fallet så gäller följande:

Du har en duk på 103" vilket innebär att den har en höjd av 128 cm. Om du ska montera projektorn utan lens-shift så måste den vara mitt i bilden:
90 cm (höjd ovanför golv) + 64 cm (halva dukens höjd) = 154 cm

Då måste alltså projektorn vara placerad på 154 cm höjd ovanför golvet på andra sidan rummet.

Om du däremot vill använda lensshift så mycket som möjligt kan du flytta projektorn:
128 cm (dukens höjd) * 0,63 (63% lens-shift) = 80,64 cm (avrunda till 80 cm).

Det innebär att du kan flytta projektorn max 80 cm från dukens mitt, uppåt eller neråt:
154-80 (neråt)=74 cm ovanför golvet
eller
154+80 (uppåt) = 234 cm ovanför golvet.

Så du kan placera din projektor mellan 74 cm - 234 cm från golvet, förutsatt att du inte vill använda lens-shift åt sidorna, för då kan man tydligen inte använda den vertikala lens-shiftens maxvärde.

Tackar för infon Horrabin

Postad 12 October 2004 - 16:43

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Fick min Ae 700 idag från Pipro skickades med ups standard 7/10 och skulle komma 12/10 vilket den gjorde.
Jag bara HÄPNAR av den otroliga bilden, tack Panasonic för att ni finns. Kör med en 10 meters scart från Clas-ohlsson kopplad till min digitalbox Nokia 9311s och bilden blir ju hur skarp och bra som helst. Kommer inte att behöva köra någe hdmi i framtiden det står alldeles klart.
Har en bättre scart som jag ändå givetvis ska nyttja.
Hur tusan har dom lyckats bygga en sådan här projektor.
Kolla bilden i mitt galleri men den är tagen med låg upplösning, se färgerna. Duken är ett målat lakan med vanlig vit takfärg. Bara skriver till er KÖP ae700 om ni ännu inte gjort det, gör min jämförelse med infocus 4805 nu.

Postad 12 October 2004 - 18:17

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Skiman.. När gjorde du beställningen?
Ja beställde från Pipro för nån dag sen. Betalningen har inte kommi fram än. VIll ha projjen nuu...

Postad 12 October 2004 - 18:31

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Just  nu kör ja på

-evoxdash 3925

Hmm, men aså ja hittar ingen inställning för 720p.... Signalen när ja trycker på Picture på remoten e 525p då har ja aktiverat alla i msdah... hajar inte.. letat efter 720 inställningar över allt i xbmc(tror ja ;) )

Vet inte om ja fått nåt måndags ex el nåt eftersom ja har störningar via min komponent. skumt som fan..

Ska terra me min vga sladd för xbox som ja köpta för dyra pengar me.. Kanske går bättre me den.

Va kör ni me för kablar?

Så jäkla coolt me xbmc nu me pyhtonscript, kör movie trailers genom xbmc, han hämtar från apple.com/trailers. Sen finns de script för gamespot.com alltså speltrailers, sen självklart även shoutcast me över 6000st servrar...

Nja, då kan du inte letat speciellt mycket. Det finns ju inte SÅ många ställen att leta på i XBMC. :)

Postad 12 October 2004 - 18:33

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Fick min Ae 700 idag från Pipro skickades med ups standard 7/10 och skulle komma 12/10 vilket den gjorde.
Jag bara HÄPNAR av den otroliga bilden, tack Panasonic för att ni finns. Kör med en 10 meters scart från Clas-ohlsson kopplad till min digitalbox Nokia 9311s och bilden blir ju hur skarp och bra som helst. Kommer inte att behöva köra någe hdmi i framtiden det står alldeles klart.
Kolla bilden i mitt galleri men den är tagen med låg upplösning, se färgerna. Duken är ett målat lakan med vanlig vit takfärg. Bara skriver till er KÖP ae700 om ni ännu inte gjort det, gör min jämförelse med infocus 4805 nu.

Du verkar ha gjort ett eget fäste till din AE700. Har du ritningar/mått på hur hålen ska vara?

Postad 12 October 2004 - 18:39

berguven_3
  • berguven_3
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Skall köpa 700an nästa vecka. Jag har SAEGEM 64 och Yamakawa 365. Behöver kabelängd minst på 11m. Tänker köpa Supra eller Kjell & COMP scart-scart 15m till boxen-Projektro. Till DVD funkar väl ej DVI-HDMI (dvd har ej -hdcp) och så är det väl för lång sträcka. Vill ej köpa för dyr SCART-komponent kabel eftersom en jag skall köpa en ny DVD med HDMI utgång. Var kan man få tag på en billig SCART-Komponent kabel eller komponent-komponent med omkopplare (scart-komponent) som är min 11m?

Redigerat av berguven_3, 12 October 2004 - 18:40.

Postad 12 October 2004 - 19:20

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

e Det någon som e bra på att ställa in Projektorns bild via Datorns DVi (kör powerdvd),, typ inställningar,, i prollen,, skicka mig ett pm.. ell adda på [email protected]
Tycker att jag inte får det tillräckligt. el så e jag krässen :)

Skulle vara intressant att veta för flera här antar jag. Iaf för mig ;)

Postad 12 October 2004 - 19:24

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Just  nu kör ja på

-evoxdash 3925

Va kör ni me för kablar?

Nja, då kan du inte letat speciellt mycket. Det finns ju inte SÅ många ställen att leta på i XBMC. :)

Sorry, hittade nu. Var ju bara o bläddra på Upplösningsmenyn, trodde de bara fanns 4:3 o 16:9 där hehe.

Men mina vertikal streck försvinner inte. Kanske mindre synliga men ändå. Inget fint aså..

Postad 12 October 2004 - 19:25

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Ja beställde från Pipro för nån dag sen. Betalningen har inte kommi fram än. VIll ha projjen nuu...

Enligt Pipro är leveranstiden 2-3v.

Postad 12 October 2004 - 19:40

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Beställde den 23/9 men då hade Pipro inte fått några projektorer.

Postad 12 October 2004 - 19:44

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
ganska snabb leverans ändå

Postad 12 October 2004 - 19:46

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Du verkar ha gjort ett eget fäste till din AE700. Har du ritningar/mått på hur hålen ska vara?

Nja har monterat projektorn på en träplatta och hålen i den borrade jag när jag hade projektorn i näven. Tog bra ett papper och placerade de på undersidan av projektorn och tryckte hål i papperet där skruvarna ska sitta. Hade då en mall för hålen.

Postad 12 October 2004 - 19:48

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Ska tillägga det ochså att gud vad jag har väntat på denna projektor och den är värd nästan hur lång väntan som helst om det kan vara någon tröst för er som beställt nyligen

Postad 12 October 2004 - 21:16

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
sitter och trixar i inställningarna,, blir inte nöjd alltså,, blir tokig..

visst det e inget fel på bilden,, men den känns inte levenade som på en tv . och inte heller som den gjorde på visning med en Hitachi px100...

E det verkligen så grym skillnad på en pionner 668 dom hade och demade hitachi porllen med? blir det så grym bild? mot datorns dvd och en gammal dvd 515 pioneer spelare me scart.

personligen tyckte jag itne bilden var bättre med DVi från datorn än med min gamla dvd spelare,, kanske lite ,, men det e inte mycket alltså.

;)

Något som har ett förslag till mig för att få ut max av prollen?
köpa en dyr dvd spelare med hdmi då el? :)

Postad 12 October 2004 - 21:38

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har hittat problemet med fläktljudet för min del. Som jag skrev tidigare varvade fläkten upp en del efter ca 30-40 min tittande och sedan låg den kvar på denna nivå. Det är inte fläkten på fronten utan fläkten vid luftintaget på sidan som drar igång.

Provade idag att köra med den dynamiska Irisen avslagen och vips så ligger den kvar på tyst och fin nivå hela tiden. Någon som kör med Irisen påslagen och ändå har oförändrade fläkthastigheter? Ev. har jag för varmt i rummet för kör jag iris på så går den upp i varv efter en 30 min.

Har än så länge inte märkt någon större skillnad med att köra Iris på/av och i mitt fall väljer jag helt klart den av ifall det är det som krävs för att få den "helt" tyst.

Postad 12 October 2004 - 23:15

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Jag tänkte spara en slant på takfästet och skaffa mig en journalist istället.

Postad bild

Vilka tror ni döper en hylla till journalist om inte... IKEA!

99 kr!

Tror ni att det funkar?
Bredd: 46 cm
Djup: 36 cm

Redigerat av Unregistered94f939c2, 12 October 2004 - 23:17.

Postad 12 October 2004 - 23:31

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Giles: Antar att du tänkt sätta Journalisten i taket och ställa projen rättvänd. Hur högt i tak har du? Du lär ju få köra en hel del lensshift för att få ner bilden, kolla även så den verkligen räcker. Eller har du tänkt montera projen upp och ned på Journalistens undersida? Eftersom 700 projicerar bilden centralt (50% ovanför och 50% under linsens centrum) så lär inte det bli någon större skillnad mot att sätta den rättvänd på ovansidan. Du får ändå köra lensshift som jag ser det.

Själv har jag den på en hylla bakom soffan och det funkar klockrent, men det kanske inte passar i ditt rum.

Postad 13 October 2004 - 07:49

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Själv har jag den på en hylla bakom soffan och det funkar klockrent, men det kanske inte passar i ditt rum.

E-Man upplever du inte några reflektioner från duken (från lampan på projjen) när du projicerar bilden rakt framifrån? Jag menar om du ser en lampa mitt i duken? Vad kör du med för duk? Ramspänd eller hängande?

Hur långt har du från bakre vägg till väggen där duken är?

Redigerat av Unregistered8abf939b, 13 October 2004 - 07:50.

Postad 13 October 2004 - 07:50

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Igår kom den efterlängtade leksaken :)
Köpt från Pipro och kan som många andra rekomendera att handla därifrån!
Riggade upp allt provisoriskt igår för jag väntar fortfarande på en del prylar/möbler mm för att få ett fullgott biorum!
Matar för tillfället med en gammal Pioneer DV-525 via s-video och tyckte att bilden var kanon med undantag för lite taggar på texten men inget som störde mig då detta är min första projje så jag har inte hunnit bli kräsen ;) .
Väntar på en Pionner 868AVi och en 10m HDMI kabel från Oehlbach så det kan ju bara bli bättre ;) .
Kör bilden på en 86" DIY duk av mörkläggningstyg från en markis/persienn firma.
Bilder kommer.
Nu ska jag bara njuta!

Lycka till alla övriga projje-ägare!

/ X-MaX

ps. Om någon har hålbilden klart för sig så dela gärna med er! Om inte så avvakta, jag ska försöka mäta upp hålbilden till mitt kommande takfäste!

Postad 13 October 2004 - 07:52

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Igår kom den efterlängtade leksaken  :)
Köpt från Pipro och kan som många andra rekomendera att handla därifrån!
Riggade upp allt provisoriskt igår för jag väntar fortfarande på en del prylar/möbler mm för att få ett fullgott biorum!
Matar för tillfället med en gammal Pioneer DV-525 via s-video och tyckte att bilden var kanon med undantag för lite taggar på texten men inget som störde mig då detta är min första projje så jag har inte hunnit bli kräsen  ;) .
Väntar på en Pionner 868AVi och en 10m HDMI kabel från Oehlbach så det kan ju bara bli bättre  ;) .
Kör bilden på en 86" DIY duk av mörkläggningstyg från en markis/persienn firma.
Bilder kommer.
Nu ska jag bara njuta!

Lycka till alla övriga projje-ägare!

/ X-MaX

ps. Om någon har hålbilden klart för sig så dela gärna med er! Om inte så avvakta, jag ska försöka mäta upp hålbilden till mitt kommande takfäste!

Trevligt! Skulle va kul att höra hur du upplever en 10m hdmi kabel, då jag måste ha något liknande om jag köper en proj...

Postad 13 October 2004 - 08:48

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
E-man, jag bor i en eta med en typisk fönstervägg. Självklart har jag lyckats möblera stereon på motsatta väggen (kortsidan). Jag har 241 cm i tak så jag får använda lensshift. Planen var att ja projektorn rättvänd. Linsen kommer att vara 480 cm från duken och jag tänkte ha 90" duk. Om jag räknat rätt kommer dukens översida att hamna ca 30-40 cm under taket beroende på hur låg journalisten är. Jag kommer att sitta runt 3 m från duken. Tror ni att den hamnar för högt? Ungefär en meter över golvet tror jag.

Postad 13 October 2004 - 08:51

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

E-Man upplever du inte några reflektioner från duken (från lampan på projjen) när du projicerar bilden rakt framifrån? Jag menar om du ser en lampa mitt i duken? Vad kör du med för duk? Ramspänd eller hängande?

Hur långt har du från bakre vägg till väggen där duken är?

Jag har inte sett någon "lampa" i centrum, typ att den skulle lysa mer där, å andra sidan har jag inte direkt letat efter det heller. Skall kolla ikväll när jag kommer hem.

Idag kör jag på en Tupplur. Måste säga att jag blev förvånad att det blev så pass bra som det blev på Tuppluren. Jag skall dock prova med riktig duk och se hur stor skillnad det är. Bilden på Tuppluren är dock helt ok, detta med en matning endast från en hederlig 444 via scart.

Avståndet från linsen på projektorn till duken är 3.8 meter och jag kör idag en bild som är 1.80 bred.

Postad 13 October 2004 - 09:30

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

E-man, jag bor i en eta med en typisk fönstervägg. Självklart har jag lyckats möblera stereon på motsatta väggen (kortsidan). Jag har 241 cm i tak så jag får använda lensshift. Planen var att ja projektorn rättvänd. Linsen kommer att vara 480 cm från duken och jag tänkte ha 90" duk. Om jag räknat rätt kommer dukens översida att hamna ca 30-40 cm under taket beroende på hur låg journalisten är. Jag kommer att sitta runt 3 m från duken. Tror ni att den hamnar för högt? Ungefär en meter över golvet tror jag.

Giles: Om du tänkt köra 90" duk får du en höjd på 112 cm. Jag räknade på ditt exempel och du har räknat rätt. Överkanten får du på 2.26 minus Journalistens höjd. Räknar vi Journalisten på 20 cm ger det underkanten ca 95 cm ovan golv. Jag tror inte det blir för högt om du sitter på 3m. Däremot kommer du få en duk som är 198cm bred på 3m vilket kanske blir väl stort. Bildstorleken är såklart personlig, själv kör jag ca 180cm bred bild på 3.8m vilket jag tycker är bra. Skulle ev kunna tänka mig aningen mindre men inte större i alla fall. Tumregel är Sittavstånd = 2 x dukens bredd.

Hur högt man vill ha duken är ju också lite smaksak, jag kör själv på ca 1m ovan golv tror jag, skall mäta när jag kommer hem. En tumregel är att ögonhöjden skall vara en tredjedel upp från dukens underkant men personligen tycker jag det blir väl lågt. Beror ju även lite på hur man sitter/ligger i soffan.

PS. tänk på att du inte kan använda maximal lensshift vertikalt om du även tänker använda lensshiften horisontellt. Ds

Redigerat av Unregistered8fc1f5e5, 13 October 2004 - 09:31.

Postad 13 October 2004 - 09:32

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag tänkte spara en slant på takfästet och skaffa mig en journalist istället.

Postad bild

Vilka tror ni döper en hylla till journalist om inte... IKEA!

99 kr!

Tror ni att det funkar?
Bredd: 46 cm
Djup: 36 cm

Den ser ju klart intressant ut. Vet du vad den (journalist) har för höjd?

Postad 13 October 2004 - 09:51

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Skulle vilja säga 18-20cm hög, men det är ju bara ögonmått så lite mätningar kunde ju vara på sin plats. ;)

Postad 13 October 2004 - 10:14

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Jag mätte på skärmen och räknade. Jag tror du har rätt. :) Mycket proffsigt, inte sant! ;)

E-man, tack för hjälpen. Jag tänkte köra med tupplur och testa mig fram. Jag maskar den svart till rätt storlek när jag känt in min smak. Jag har ingen projektor nu.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 13 October 2004 - 10:18.

Postad 13 October 2004 - 10:38

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Var och tittade på Panna Ae700 för första gången häromdagen och jag måste säga... WOW!!! Fantastisk sömlös bild. Jag tycker att det ser bättre ut än DLP tom. Helt i nivå med bra CRT. Väldans ljusstark också.

Jag tänkte att nu är mitt letande över ända tills jag började lösa trådarna på olika forum, verkar som om det alltid är problem med Panasonic prylar, VB som kommer krypande efter ett par månader mm gjorde mig livrädd! Synd. Får fortsätta leta, kanske Sanyo Z3 är svaret.. vi får se.

Postad 13 October 2004 - 11:41

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
uncle buck -
var inte rädd. Det är nog bara vi Pana-fans som är lite mer kritiska (eller, förresten, tittar man på andra märkens trådar är dom ju precis lika kritiska kring olika problem). Mina tidigare projjar har varit en Sony, en Sanyo och en NEC, varav jag bytte både Sonyn och Sanyon. Allihopa hade sina egna individuella problem.... alla hade även VB, förresten.... och alla hade mer eller mindre tydlig Screen Door Effect. Något endast Pannan eliminerat helt!

Postad 13 October 2004 - 12:00

Fox
  • Fox
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
IKEATakbeslag

NORREBO
89,00 kr / 2 styck | |
Priset avser vald färg/utförande.
Prisavvikelser på varuhusen kan förekomma.

34-56 cm eller 56-100 cm

Postad 13 October 2004 - 12:26

Flobba
  • Flobba
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla kära inläggare !

Jag får min Projje nästa vecka och undrar vad som är bäst att mata den med.
Har gjort en lista och undrar om den stämmer.

Och denna lista avser matning från DVD spelare

1. HDMI
2. DVI
3. ProggScan genom Komponent video
4. Komponent video utan ProgScan
5. Scart (rgb)
6. S-video
7. Video (rca)

Någon med lite proffskunskap får gärna göra om listan så jag vet vad jag ska satsa på.

Hittade en riktigt billig dvd med DVi anslutning fast är lite osäker på konverteringen till HDMI:
Yamakawa DVD-375 Silver (1412:- inkl frakt) technikdirekt
:lol: :lol: :D <_< <_<

Redigerat av Flobba, 13 October 2004 - 12:36.

Postad 13 October 2004 - 12:38

Unregistered6b9f03ea
  • Unregistered6b9f03ea
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla glada nyblivna AE-700 ägare (och ni andra också förståss)!

Är det verkligen ingen som kan svara på min fråga från några dagar tillbaka om huruvida denna projektor ger 1:1 pixelmappning - eller i alla fall 1:1 bildmappning - när man kör 1280x720 via DVI/HDMI kabel?

Det är busenkelt att göra att första test: Koppla bara ihop projjen med en PC med DVI utgång via en DVI->HDMI kabel (de allra flesta ATI och NVIDA kort har sådan utgång idag). Ställ in 1280x720 upplösning på PC'n och aktivera bilden (i grafikkortsinställningarna så kallas DVI utgången oftast upp som "Digital flat panel" eller liknande). Kolla sedan om precis hela PC bilden visas av projjen - varken mer eller mindre. Om det är en 1:1 bildmappning så ska där inte klippas någon enda rad eller kolumn av pixlar i kanten av bilden (dvs ingen 'overscan'), inte heller ska det bli några svarta 'sorgekanter' (dvs ingen 'underscan').

Att kolla om det är 1:1 pixelmappning och inte bara 1:1 bildmappning är lite svårare, men ett sätt kan vara att öppna ett ritprogram på PC'n och med den skapa en bild med exvis en grå bakgrund med ett antal vita pixlar utspridda (dessa måste vara exakt en pixel stora - kryss *av* 'aliasing' om du använder exvis Photoshop). Sätt bildskärpeförbättring och digital keystone till 0 på projjen (detta är viktigt ananrs säger tested inget!) och kryp sedan riktigt nära projektionsduken. Kolla på de vita pixlarna. Vid 1:1 pixelmappning ska dom alla vara lika stora och täcka precis en 'LCD pixel' (ser ut som liten vit något suddig fyrkant på duken) - de ska alltså alla se lika breda och lika ljusstarka ut. Om en del av dom vita pixlarna ser mörkare och bredare ut när du närstuderar dom så är det inte 1:1. En annan sak man ska titta efter är hur pixlarna närmast runt omkring de vita pixlarna ser ut - är ringen av pixlar närmast en vit pixel mörkare än den grå bakrunden för övrigt? Är pixlarna i 'nästa ring' utåt från den vita pixeln aningen ljusare än den grå bakgrunden? Eller är alla pixlar (förutom de vita) lika ljusa?

m.v.h.

/ Markus

Postad 13 October 2004 - 13:28

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag mätte på skärmen och räknade. Jag tror du har rätt.  <_< Mycket proffsigt, inte sant! <_<

E-man, tack för hjälpen. Jag tänkte köra med tupplur och testa mig fram. Jag maskar den svart till rätt storlek när jag känt in min smak. Jag har ingen projektor nu.

No probs Gilels. Har du funderat på hur du kommer maska din tupplur. Jag har också tänkt maska men inte bestämt mig för hur. Har sett något exempel (i dukforumet, ej live) på någon som gjort det med någon akrylfärg på spray. Det skall tydligen bli bra men ev kan man få någon krypning som förhoppningsvis går bort med strykjärn.

Också hört någon som maskat med bred eltejp från Biltema... vet inte vad som är bäst. Man får väl prova sig fram, Tuppluren är ju inte så dyr så om man sabbar den är det inte hela världen.

Hör av dig om du provar något och vad resultatet blev.

Postad 13 October 2004 - 13:42

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

IKEATakbeslag

NORREBO 
89,00 kr / 2 styck  |    | 
Priset avser vald färg/utförande.
Prisavvikelser på varuhusen kan förekomma. 

34-56 cm eller 56-100 cm

Intressant!
Med viss modifiering borde ju dessa passa utmärkt som takfäste.

Postad 13 October 2004 - 13:42

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hej alla kära inläggare !

Jag får min Projje nästa vecka och undrar vad som är bäst att mata den med.
Har gjort en lista och undrar om den stämmer.

Och denna lista avser matning från DVD spelare

1. HDMI
2. DVI
3. ProggScan genom Komponent video
4. Komponent video utan ProgScan
5. Scart (rgb)
6. S-video
7. Video (rca)

Någon med lite proffskunskap får gärna göra om listan så jag vet vad jag ska satsa på.

Hittade en riktigt billig dvd med DVi anslutning fast är lite osäker på konverteringen till HDMI:
Yamakawa DVD-375 Silver (1412:- inkl frakt) technikdirekt
:lol:  :lol:  :D  <_<  <_<

Hej Flobba.

Det är ju många faktorer som spelar in hur bra bild du kommer få. Men bortser man från kvalite på kabel, kabelns längd, DVD-ns förmåga att skicka ut progressivt, etc etc. och endast ser till formaten i sig så är nog din lista korrekt.

Dock borde det inte vara någon skillnad i kvalite på HDMI/DVI om man bortser från ovanstående. Det HDMI erbjuder utöver DVI är:

- Signal i båda riktningar (inte intressant för projektor)
- Ljud i signalen (inte intressant för projektor)
- Längre kabellängder (bra om du har långt mellan dvd och proj, dock är ju alltid korta kablar att föredra).

Bättre bild blir det dock inte (Bildmässigt är de pinkompatibla, vilket även backas upp att du kan köra DVI->HDMI kabel).

Ser du till 700'an ingångar så har du ju även VGA ingång som du får peta in som ny 3:a (Dock lär du ju inte köra VGA ut från en DVD) om vi tänker rent formatmässigt.

Om du gör lite sökningar på forumet hittar du nog en del inlägg där man upplevt få sämre bild med progressiv komponent ut jämfört med scart ut på samma dvd. I dessa fall har det varit riktigt billiga DVD spelare (runt tusenlappen). Jag tror faktiskt att scalern i Panna-700 står sig rätt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.