Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba MT200 *

673 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 september 2005 - 12:35

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tjena

jag är sugen på att köpa en mt 200.

undrar vad folket tycker är SÄMST med den?

jag tänkte koppla in datorn, dvd samt tv. tanken är väl då att datorn går via vga eller dvi(beroende på kabellängd) tvn får också gå via vga eller dvi(via adapter) och till sist dvdn via prog component. hur låter detta? hur har ni löst anslutningarna för att få bäst bild. det finns ju s-video och composit också men de skall ju vara de sämsta anslutningarna.

:) :) :)

najken

Postad 14 september 2005 - 14:48

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det som är sämst med Mt200 är offseten, vill man som jag ha duken över tv´n så får man vinkla projektorn mycket, fast den sitter nära taket. Men annars är det en mycket bra projektor, lite lågupplöst för data men till film är den mycket bra. Jag kör vga från HTPC och komponent från Xbox i 480p, mycket bra bild!

Postad 14 september 2005 - 16:05

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

• 1 098 inlägg
  • 0

Varför sparas inte inställingarna jag gör? Varje gång jag stängt av projektorn så måste jag ställa om allting vilket är lite irriterande. Någon som vet varför och om det går att fixa?

En polare hade samma problem, och vi försökte med det mesta för att lyckas spara inställningarna.
Till slut så provade vi att koppla ur komponentkabeln från dvdspelaren (Pioneer) och då fungerade det konstigt nog.
Testa att koppla ur allt utom strömkabeln och se om inställningarna sparas då.

Postad 14 september 2005 - 17:16

big ben
  • big ben
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag tycker offseten är en av de bättre sakerna, passar perfekt i mitt rum :lol: men du borde kolla upp detta ,så den passar ditt rum.

Sämsta enligt mig är den egna interlacen som inte är speciellt bra, men vid filmtittande och en bra dvd är det inga problem. Det visar sig främst om du t.ex spelar tv-spel. Jag spelade mkt innan och det är absolut ingen katastrof men kunde varit bättre.

En annan sak är upplösingen är inte jättehög, även det visar sig vid tv-spel men också vid tv tittande och framförallt vid data-användning.

Den är även ljuskänslig. (för mig är detta bara positivt...) men uppfattas av många som negativt vid t.ex tv tittande

- Interlacen
- Upplösningen
- Ljuskänslig

Du får fundera vad du ska ha den till. Det jag har räknat upp är inga problem om du främst ska titta på film och har en bra dvd spelare. Då spelar inte interlacen någon roll.
Ska du titta mkt på tv samt datoranvändning hade jag tittat efter en annan projektor. Eftersom du kanske inte alltid vill sitta i ett mörktrum eller ha lågupplösning.

Nu har jag inte sagt något positivt eftersom du bara ville ha det negativa :D .
Kan bara säga att jag är super nöjd med min. Jag använder den till film 90% tv-spel 8% och tv (vissa större sportevenemang) 2%

Postad 15 september 2005 - 02:25

skottiråttan
  • skottiråttan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Kan ingen lägga upp några bilder på hur det ser ut då ni surfar på nätet
med era mt200er och hur upplever ni bilden ? går det läsa text eller blir det oläsbart

Postad 15 september 2005 - 22:39

wilhelm3
  • wilhelm3
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Min strömkabel är lite för kort till toshiban. Vart får jag tag i längre (5m) strömkabel?
Är inte så sugen på att klippa och förlänga den befintliga. Hur har ni gjort ni som har den hängandes i taket?

Mvh Wilhelm

Postad 17 september 2005 - 00:33

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Kan ingen lägga upp några bilder på hur det ser ut då ni surfar på nätet
med era mt200er  och hur upplever ni bilden ? går det läsa text eller blir det oläsbart

<{POST_SNAPBACK}>

Skriver detta på min Mt200 och det är fullt acceptabel bild, kör dock 800x600 upplösning men det är ju rätt till denna projektor.

Postad 19 september 2005 - 09:27

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Jag tror att alla problem med denna projektor är belysta.

Några funderingar angående den är dock, olika inställningar för PAL resp NTSC sparas inte utan denna är samma.

Keystone korrigering inte att föredra men nästan ett måste vid lite större bild.
Vid 2m bred bild måste projektorn vara ca60cm ovan bildens övrekant.
Förstår itne hur man skall kunna ha 2,5m bred bild. Men å andra sidan så är nog 2m nästan det största som kan rekommenderas pga upplösning och ljusflöde.

Bilden är i alla fall bland det bästa jag sett och grönstick har jag inget, att se dithering vid svart bakgrund måste jag gå riktigt nära för att se. Enligt mig är dessa alltså inga problem.
Svärtan är riktigt bra (jmf visserligen med några äldre projektorer och LCD Z3, TW200 mm ), riktigt mkt bättre än dessa.

Postad 20 september 2005 - 11:32

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
jag blir mer och mer sugen på denna apparat :P

men precis som "skåttiråttan" skrev (fyndigt namn förresten :D ) så skulle det vara bra med lite kamerabilder tagna då ni kör datorbild. visserligen blir ju dessa skärmdumpar någorlunda missvisande men vi får i alla fall en hint om hur det ser ut.

men offseten är ju brutal. kolla coolspots galleri och vinklingen på projjen :D :)

det stör väl inte att den sitter så men jämfört med många andra projjar så är vinklen brutal.

//N

Postad 21 september 2005 - 10:58

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Jag börjar tycka att det tar längre och längre tid innan projjen går igång ordentligt. Det känns som den går i kanske 2/3 delar lampstyrka direkt när man sätter på den, och sen efter 15-20 min drar den i gång på normal ljusstyrka (normal = inställd på låg lampstyrka). Någon annan som uppmärksamat det? Är det ett tecken på att lampan börjar ta slut?

Postad 21 september 2005 - 12:33

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
kollade upp projjen på www.projectorcentral.com

jag var först lite orolig ang upplösningen, eftersom jag tänkte koppla den till datorn och 854*480 låter inte så upphetsande.

men projectorcentral skriver så här:

Display: Type:
DLP (1)
Color Wheel Segs: 6
Color Wheel Speed: 5x
Native: 854x480 Pixels
Maximum: 1024x768 Pixels
Aspect Ratio: 16:9 (WVGA

vad betyder "Maximum: 1024*768 Pixels" ? kan projektorn visa en datorbild med upplösningen 1024*768? :huh: för då blir den ju genast mycket mer intressant, eftersom det är stor skillnad på 854*480 och 1024*768. hur ställer man om detta i projjen? eller det kanske inte ställs om, utan den känner av själv vilken upplösning den blir matad med?

gäller detta alla projektorer där man kollar native jämfört med maximum?

//najken

Postad 21 september 2005 - 12:41

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Mycket konstigt sätt att skriva enligt mig.
Jag kan inte tolka det som annat än att högsta datorupplösning som kan tas emot är 1024x768.
Till film hanterar den 720p och 1080i.

Till dator har jag inte testat på denna, men till panasonic 100 som jag ägde tidigare var inte datorbilden någon höjdare. Så att välja denna projj till primärt datoranvändande rekommenderas inte.

Postad 21 september 2005 - 18:12

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
För er som ville se MT200 och data så finns bilder i mitt galleri. Jag är kass på att fotografera, ser bättre ut irl.

Postad 21 september 2005 - 19:37

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tackar för bilderna coolspot. ger en lite bättre uppfattning i alla fall. texten ser ju helt ok ut.

coolspot eller någon annan, har ni några teorier eller rent av vet hur det ligger till med det jag skrev i mitt förra inlägg:
Native: 854x480 Pixels
Maximum: 1024x768 Pixels

vilken upplösning kan projjen egentligen visa? och går det både på dvi, samt vga?

//najken

Postad 21 september 2005 - 20:18

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Maximum: 1024x768 Pixels menas att detta är den högsta upplösning som projektorn kan hantera, alltså format på insignal, över 1024 så står det "signalen stöds ej" uppe i vänstra hörnet. bilden kommer fortfarande att skalas ned till 854x480 pixlar.

Postad 22 september 2005 - 13:49

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Väldigt suddiga bilder... testa att ställa kameran på ett bord eller liknande så tror jag att bilderna kan bli bättre.

Dessutom, en tajtare konstruktion mot taket skulle kanske hjälpa dig lite med offseten, den där monteringen ser nämligen sjuk ut, med ganska mycket vinkel.
Jag tyckte jag hade mkt vinkel (läs 3-4 grader).

Anser du fortfarande att bilden trots vinkel blir skarp både uppe och nere på bilden?

om du bortser från bilderna och försöker beskriva verkligheten, känns bilden från dator skarp nog trots det låga antalet pixlar?

Redigerat av Unregistered5376ab7e, 22 september 2005 - 13:55.

Postad 22 september 2005 - 19:02

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Bilden luras lite, den är inte så mycket vinklad som det ser ut jag har +6 i keystone så det är ingen fara alls. Sen så pga av min höga dukplacering så kan jag med fördel(!) vinkla duken och då behövs ingen keystone knappt. När jag vinklar duken så blir faktiskt intrycket att duken är mer rättplacerad. Så jag kommer köra med duken vinklad (vinklad =tryckt mot väggen i nederkant och 6cm från vägg i överkant) Jag har f.ö inga problem med suddig bild någonstans.

Ang. modifiera fäste så rör jag inte projektorn ur fläcken, ett rent h-e att ställa in. SMS fästet är ren skit enl. mig.

Bildkvalitén från dator tycker jag är mycket bra, men sen vet man ju inte vad andra har för krav.

Framöver blir det plasma så att duken kan gå ned framför plasman, så som jag har monterat det nu så är det precis att bilden fyller duken, fast alla avståndsberäkningsprogram beräknar att det skall vara goda marginaler!

Summa utav allt det här är väl att jag ska sluta knäppa bilder, skapar mer förvirring än det upplyser =)

Postad 23 september 2005 - 15:14

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
lite klarhet blev det nog allt. bilden från soffan(?) där du har prisjakts hemsida uppe ser helt ok ut. brukar du köra spel via datorn på projjen oxå? hur är kvaliten då?

jag var o demade denna projjen på hifiklubben i hbg igår. måste säga att med en bild på 2m bredd, och ett avstånd till soffan från duken på ca 3,5-4m så var jag mäkta imponerad för vad man kan få för en relativt billig peng.

bilden var inte pixlig utan skarp med bra tryck i färgerna. självklart var den bäst när det var nersläckt, men även med "lagom" mycket ljus, exempelvis vid en fotbollsmatch vill man ju kunna se polarnas ansiktsuttryck och kunna se ölen :) :P så var bilden mycket fin. det gäller bara att välja vilka lampor som skall vara tända och var de skall vara placerade. det viktigaste är att inte ha direkt ljus mot duken.

men f*n, det är den där upplösningen jag stör mig på. coolspot, var bor du? om du bor på västkusten någonstans, skulle man kunna få en privatvisning? pm:a mig om du inte vill kasta ut din hemstad på forumet.

mvh

//N

Postad 23 september 2005 - 15:33

skottiråttan
  • skottiråttan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vad var det för duk,spelare och kablar dom demade Mt200 an med?

Postad 23 september 2005 - 16:15

skottiråttan
  • skottiråttan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ok 1 st Mt200 beställd :)

jag tyckte att Coolspots bilder visade att det såg hyfsat ut

Tack Coolspot för bilderna

Postad 23 september 2005 - 17:38

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
först såg jag den på en vit duk på hifiklubben, med dvi och en fet denon.dvd.

sedan såg jag den på hallbäcks, med en greylineduk. tyckte att färger o svärta blev betydligt bättre på den gråa duken. där körde de både via dvi o prog comp. komponenten gav en mjukare bild och dvin en skarpare bild. jag kan inte säga att någon av dem var bättre uten det är mer tycke o smak.

skåttiråttan, var beställde du din projje ifrån? såg på www.technikdirekt.se att du kan få den ink leverans för 8000kr. :)

vad fick du betala, ink frakt?

f*n va sugen man blir....

//N :P

Postad 23 september 2005 - 22:13

skottiråttan
  • skottiråttan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
9400:- från Pipro

Postad 23 september 2005 - 23:32

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
ingen som har kollat in och jämfört med mt 500. bättre zoom o ingångar o högre upplösning. priset är inte fel heller. 1000 euro från www.technikdirekt.de

har läst tråden för 500an men den dör förvånansvärt fort.

ingen som har kollat dessa två projjar jämte varandra? 500an ser på pappret ut att ha det som 200an saknar: fler ingångar, högre upplösning.

eller? :) :P ;)

//N

Postad 24 september 2005 - 03:07

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ok 1 st Mt200 beställd  :)

jag tyckte att Coolspots bilder visade att det såg hyfsat ut

Tack Coolspot för bilderna

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du har beställt! Du kommer garanterat att bli nöjd.

Jag kollade just på filmen Be cool, kanonbild i den filmen. Riktigt facinerande bild när man spelar en bra dvd. Be cool och hajar som hajar är dom två filmerna som jag tyckt haft bäst bild på MT-200...hittils!

Postad 24 september 2005 - 07:21

daval
  • daval
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Är det någon som provat denna projektor men med en rullgarding TUPPLUR från IKEA som projektorduk?

Postad 25 september 2005 - 01:14

nilin
  • nilin
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har en fråga angående placeringen av MT-200. Offseten ska tydligen vara enorm - runt 50 grader(!?). Jag undrar om någon människa som fattar hur man kan räkna på denna offset kan hjälpa mig med följande:

Jag har en duk som är 180 bred (runt 80 tum diagonalt). Jag vill panga på så att bilden kommer vara ca 1 meter över marken dvs nederkant av bild ca 1.5 meter från taket. Kan denna projje klara detta utan att den behöver vinklas galet mycket så att jag måste använda keystone? Funderar på ett "tajt mot taket"-takstativ från kjell&Co men det kanske inte funkar ändå? (skjutavstånd bakåt är inga problem för mig)

Tacksam för svar - är i köpetankar från www.technikdirekt.se;)

Redigerat av nilin, 25 september 2005 - 01:14.

Postad 25 september 2005 - 06:44

Unregistered1047
  • Unregistered1047
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
nilin: Prova med att fylla i dina värden i denna kalkylator om du nu inte redan provat:

http://www.avdtech.se/pdf/mt200.xls

Postad 25 september 2005 - 15:02

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har en fråga angående placeringen av MT-200. Offseten ska tydligen vara enorm - runt 50 grader(!?). Jag undrar om någon människa som fattar hur man kan räkna på denna offset kan hjälpa mig med följande:

Jag har en duk som är 180 bred (runt 80 tum diagonalt). Jag vill panga på så att bilden kommer vara ca 1 meter över marken dvs nederkant av bild ca 1.5 meter från taket. Kan denna projje klara detta utan att den behöver vinklas galet mycket så att jag måste använda keystone? Funderar på ett "tajt mot taket"-takstativ från kjell&Co men det kanske inte funkar ändå? (skjutavstånd bakåt är inga problem för mig)

Tacksam för svar - är i köpetankar från www.technikdirekt.se;)

<{POST_SNAPBACK}>

180cm bred duk på 3,5m avstånd(?), nedre bilkant 1m från golvet och 240cm takhöjd(?) så blir offseten 54,8cm, alltså skall projektorn vara ca 20cm ÖVER taket om du ej skall behöva vinkla den. antingen får du flytta ned duken till 80cm från golvet eller så får du vinkla.

Lycka till!

Postad 25 september 2005 - 17:58

daval
  • daval
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur ser formeln för ovanstående beräkning ut? I excelfilen såg jag ingenting om att beräkna ut offseten?

Jag har också funderingar kring offset iom att jag måste placera duken en bra bit upp på väggen, ovanför befintlig TV.

Blir det mkt sämre resultat om man korrigerar bilden/vinkeln med t.ex keystone eller andra tillgängliga metoder?

Postad 26 september 2005 - 08:49

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Offset är ca 31% av bredden, dvs 2 m bred bild ger 60 cm offset.
För att få upp projektorn rekommenderar jag ett avkapat Biltema stativ, detta bygger ca 7cm med bibehållen funktion.
Största problemen med Keystone är att det blir sämre skärpa i övre eller undre halvan av bilden, samt att bilden får en trapezoid form.

Kan man undvika så skall man undvika keystone, själv skulle jag säga att 6° verkligen är max vinkling.

Om man nu vill ha duken väldigt högt kanske man ska överväga att placera projektorn på en hylla eller ett bord, alternativt en annan projektor.

En fråga jag har, någon som ansett sig behöva ändra gain värdena för RGB?
Jag har ändrat kontrasten till +1, det är allt, vilket känns riktigt konstigt, att den skall vara så pass bra från kartong.
Några tweaks för att få ur ännu mer kontrast ?

/A

Redigerat av Unregistered5376ab7e, 26 september 2005 - 09:10.

Postad 26 september 2005 - 10:32

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Jag matar min MT200 med 720p via dvi från en BBK DV971H (inställd på PAL) och har efter kalibrering med DVE följande inställningar.

R: +3
G: -5
B: +5

Kontrast: +6
Ljusstyrka: -3 (el. 4 :wub: )

Jag upplever JUST NU dessa inställningar som optimala för min anläggning. Blev själv förvånad hur mycket det går att pressa kontrasten utan att tappa bildkvalitet, speciellt med tanke på att jag har en låggain-duk. Måste dock säga att jag var mycket nöjd med hur det såg ut *out-of-the-box* men kan det göras bättre så varför inte.....

MvH / Andreas

Postad 26 september 2005 - 16:23

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Det lutar mer o mer åt denna maskin....
Har fått ett pris på 850€ inkl. frakt ifrån Screenmaxx vilket måste vara svårslaget både på denna proj och pris/prestanda i allmänhet.

//Daniel

Postad 26 september 2005 - 17:09

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
hmm har försökt ställa min så rakt som möjligt..har liksom inte förstått de där..bilden blir ju inte spikrak hur ja än gör...varken med keystone eller så..bäst blire om ja tar 2 st fun-light korkar och ställer under projektor dynerna under..men så ska de väl inte behöva vara? :S

blir de bättre om man hänger den upp i taket kanske?

Postad 26 september 2005 - 22:08

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
om man kopplar dvdn via komponent, datorn via dvi. finns det då något sätt att koppla in digitalboxen (som endast har scart och komposit-ut) UTAN att använda kompositutgången eller s-video(via scartadapter)?

det jag vill få fram är att mt200 ska ju klara av att ta emot RGB via VGA-kontakten(? :D ?) så kan man då skicka bilden från digitalboxen till VGA-ingången på projektorn och därmed få bättre bild än om man använder komposit eller S-video?

någon som har förslag på sladdar som skall användas samt diverse adaptrar för att exempelvis omvandla signalen från scart-uttaget till vga-ingången. funkar detta alls? går det?

//N

:wub:

Postad 27 september 2005 - 01:05

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Scart-VGA kabel finns t.ex på kjell.com men jag är inte säker på om det funkar att koppla så till MT-200. Det borde funka fint men... ska se om jag hittar något i manualen lite senare.

Postad 27 september 2005 - 08:20

Unregistered1047
  • Unregistered1047
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
najken: MT200 tar inte RGB Scart på VGA porten , inte component heller tyvärr.

Redigerat av Unregistered1047, 27 september 2005 - 08:42.

Postad 27 september 2005 - 09:34

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
ok. tackar!

coolspot, hittar du ngt så skriv.

hittade kabeln http://www.hembiobut...p?pgrpnr=107500
men attans om det inte funkar. det borde ju bli bättre bild med en sån här kabel istället för att köra komposit eller s-video

//N

Postad 01 oktober 2005 - 23:19

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
hm om jag vill ändra till 1080i på min dvd...så blir de konstig bild 720 verkar fungera bäst..hur kan man fixa så att även 1080 ser snyggt ut? Har en: BBK DV971H som dvd..och en dvi kabel däremellan

Redigerat av Elakt, 01 oktober 2005 - 23:21.

Postad 02 oktober 2005 - 20:53

Unregisteredc0400291
  • Unregisteredc0400291
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har matat min mt200 med interlace komoonent ett bra tag, var väldigt nöjd med färgåtergivningen.
Jag har nu köpt en progressiv DVD spelare, och när jag nu kör progressiv komponent så blir bilden på tok för grön! Dags för en färgkalibrering m.a.o.
Jag undrar hur i h-sike man ska bära sig åt? Bara att justera en gråramp tills man tycket det ser neutralt och fint ut eller? Det är ju fruktansvärt svårt.
Det deprimerande är att så fort jag slår tillbaka DVD spelaren till interlaced så får jag en jättefin färgbalans. Har mt200an problem med färgbalansen på progressive signaler?

Postad 03 oktober 2005 - 21:47

svenssoon
  • svenssoon
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kan projektorn ta skada av att man inte stänger av den på strömbrytaren? Eller är det sak samma om man låter fläkten stå och susa jämnt och ständigt?

Postad 03 oktober 2005 - 22:19

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Projektorn tar inte skada av att stå på hela tiden.
Det enda som händer är att fläkten snurrar och den drar tror jag 12w/h så det är ju en onödig utgift. Sen snurrar en fläkt inte hur länge som helst heller så jag skulle nog rekommendera dig att slå av den mellan gångerna!

Postad 04 oktober 2005 - 19:56

daval
  • daval
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
På DigiComs sida för MT-200 står följande:

Trådlös anslutning som tillbehör ( Lite Show )
Nätverksanslutning som tillbehör ( Projector net software )

Någon som har erfarenhet av dessa? Jag har inte hittat någon mer information på nätet. Jag är intresserad av pris, omdömen m.m

Direktlänk till sidan: Digicom MT-200

Postad 07 oktober 2005 - 04:19

Defbunk
  • Defbunk
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag undrar om nån av er som har införskafat mt-200 har märkt någon eller några döda pixlar. Eller att nån subpixel har lagt av.
Ville bara veta om det är en förekommande problem.

Postad 07 oktober 2005 - 06:52

Vinny
  • Vinny
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Om kylning!

Upptäckte en intressant grej igår.

Om jag stänger av projen medan den har insignal (VGA från datorn) stänger den av lampan omgående, och fläkten kör vidare i samma styrka lite till, men inte mer än 10-15 sek. Sen dör den helt, och återkommer ca 1 sek senare i Standbyläge, med svagt surrande fläkt,

MEN! Om jag stänger av PC'n först, så söker den efter signal när den tappar PC-signalen. Den hittar inget naturligt nog, och visar NO SIGNAL. Sen stänger jag av den. Då går fläkten UPP i styrka, lampan blinkar i ca 20 sek, sen fortsätter fläkten ytterliggare ca 20 sek för sig själv, och sen går den i Standby.

Med andra ord, stänger man av projen när den är i "No signal" läge, får lampan betydligt mer kylning.

Är det då ohälsosamt att stänga av den när den fortfarande har signal?? Kortar man ner lampans livslängd?

Ngn som har observerat detta tidigare?

Postad 07 oktober 2005 - 07:07

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Tror att det är försumbart.
OT: Men om du vill vara på säkra sidan kanske det är bäst att låta projjen vara avstängd.

Men allvarligt, bara lampan har ordentlig kylning medan den är igång och du itne stänger av och på projektorn hela tiden så tror jag att det inte är några som helst problem.

Postad 07 oktober 2005 - 13:07

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tänkte koppla från compositutgången på digitalboxen till projjen.
men jag borde väl få bäst bild om jag använder en adapter som omvandlar kompositutgången till en s-video-hona (www.kjell.com produktnr 37837) och skickar således signalen i en s-videosladd till s-videoingången på projjen.
detta borde väl ge en bättre bild än om jag kör komposit hela vägen eftersom bilden "mår bättre" va att skickas i en s-video-sladd.

eller? :) :lol:

någon som har testat? eller funderingar?

//N

Postad 07 oktober 2005 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
najken>> Tror skillnanden är försumbar eftersom du har skräpig komposit att utgå ifrån. Om jag skulle vara dig skulle jag försöka använda nån bättre signal från digiboxen.

Postad 07 oktober 2005 - 15:15

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
pacman<<<>>>> tack, tanken har slagit mig, men jag har bara scart och komposit ut från digiboxen. testade med kompositkabel hela vägen och fick förvånansvärt bra bild. en förklaring är att signalen från en digitalbox är stark.

men det borde väl bli bättre eftersom färg odyl går separat i en s-video, vilket de inte gör i en komposit?

annars är det väl scartadapter till s-video som gäller. provade detta men fick en riktigt skräpig o kass bild.

//N

Postad 11 oktober 2005 - 00:16

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Om kylning!

Upptäckte en intressant grej igår.

Om jag stänger av projen medan den har insignal (VGA från datorn) stänger den av lampan omgående, och fläkten kör vidare i samma styrka lite till, men inte mer än 10-15 sek. Sen dör den helt, och återkommer ca 1 sek senare i Standbyläge, med svagt surrande fläkt,

MEN! Om jag stänger av PC'n först, så söker den efter signal när den tappar PC-signalen. Den hittar inget naturligt nog, och visar NO SIGNAL. Sen stänger jag av den. Då går fläkten UPP i styrka, lampan blinkar i ca 20 sek, sen fortsätter fläkten ytterliggare ca 20 sek för sig själv, och sen går den i Standby.

Med andra ord, stänger man av projen när den är i "No signal" läge, får lampan betydligt mer kylning.

Är det då ohälsosamt att stänga av den när den fortfarande har signal?? Kortar man ner lampans livslängd?

Ngn som har observerat detta tidigare?

<{POST_SNAPBACK}>

Testade detta idag genom att byta input på projektorn till en ingång som ej hade signal, mycket riktigt så går fläkten 3-4ggr längre än om man stänger av när projjen har signal. Så ett tips till alla mt200 ägare är att göra detta vid avstängning (om ni inte redan gör det) då det säkerligen sparar på projektorn.

Postad 11 oktober 2005 - 13:17

skottiråttan
  • skottiråttan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Någon som är sugen på att ge tips om en Dvi kabel som ska från ett 4200 grafikkort till min mt200 den ska vara 5meter lång och får max kosta 800:- ,jag har läst många trådar om detta men jag blir bara snurrig i knoppen :blink:
Tacksam för snabba svar då jag ska beställa en idag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.