Officiell tråd - Panasonic TH-PW7
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 januari 2005 - 22:39
Tänkte dela med mig mina bild inställningar
Bilden är matad från en Philips 963SA progressivt genom komponent kortet.
Jag använde The Calibrator och ställde in bilden enligt den.
Avancerade kontroller är avstängda på tv-n
Contrast 16
Ljusstyrka 2
Färg 0
Tint 0
Skärpa 8
Normal färg inätällning
Color menag. AV
Peak Limit PÅ
Tyckte att bilden blev för mörk med avanverade kontroller PÅ, even om jag inte använde Black Ext.
Det var nån som sa att det inte blev nån skillnad på bilden mellan scart och komponent.
Detta är troligtvis pga. DVD, tror jag.
När jag matar tv-n progressivt genom kompenent kortet så är bilden ljusår bättre, än med scart från samma DVD.
O andra sidan så är 963-an erkänt ruskigt bra genom komponent progressiv utgången.
Postad 14 januari 2005 - 05:24
Angående PX20, tack för svaret. Är pinnarna som ska in i plasman runda? Jag har isåfall möjlighet att svarva ned dem till önskad dimension för att få in dem i plasman.
/Xiter
Postad 14 januari 2005 - 09:04
Det funkar fint! Det är denna som är den rätta foten till plasman.
Kolla billderna som jag har lagt inn här...
Pinnerna på PX20 är runda ovantill och ovala nedantill...
Postad 14 januari 2005 - 09:11
Visst, principen är: in med antensladden, sen vidare ut via SCART eller vad det nu finns för utgångar. Sen finns det rimligtvis även en kanalsöknings- och lagringsfunktion i DVD-recordern.Undrar fortfarande hur det funkar rent praktiskt att ha dvd inspelare som tuner.
Lagring av stationer, byten,pip,kopplingar (är det bara antenn inn scart ut?+ljud ut till förstärkare?)
I mitt system har jag DVD-recorder och receiver "i ett". Antensladden rakt in i uttaget (som på vilken VHS eller tuner som helst). Kanalsökning och lagring tog någon minut. Sen kör jag digitalboxen in i systemet via en SCART-ingång. Kopplar jag på digitalboxen eller stoppar i en DVD-platta tar dessa över, tar jag ut DVD-skivan eller stänger av digitalboxen visas kabel-kanalerna. Rubb och stubb kör jag ut till skärmen via en SCART-RGB-utgång.
Postad 14 januari 2005 - 09:20
Tacksam för lite mera info om "Primares lilla låda". Typ en länk eller typbeteckning skulle sitta fint...Primares lilla låda kostar 2500:- så inte så farligt. På nya recievers och processorer så finns det ibland möjlighet att kunna justera ev lip-sync.

EDIT: Hittade den själv på http://www.primare.net -- "Delaybox"
Redigerat av madmakz, 14 januari 2005 - 09:33.
Postad 14 januari 2005 - 09:48

Postad 14 januari 2005 - 11:29
MVH
Xiter.
Postad 14 januari 2005 - 12:35
Men det har ju inget med plasman att göra.Tja
Kör också Boxer box, upplever väldigt lite lässync på trean, men mycket på femman.
Du får ju samma syncproblem om du tittar på en 14" crt.
Postad 14 januari 2005 - 15:04
Men en viktig fråga att börja med är: Hur högt upp skall den på väggen. Jag har sett någon som förespråkar 50 cm från golvet, är det bra? låter lite lågt. Jag behöver hjälp med åsikter.
Postad 14 januari 2005 - 15:13
Sätt dig i TV-soffan och fundera på om du vill titta rakt fram eller uppåt. Jag vill hålla huvudet rakt när jag tittar, och min skärms underkant är ca 60 cm från golvet. En lägre soffa hade gett en smula lägre skärmhöjd. Alltså: Skärmens höjd är avhängig av "sitthöjden"...Men en viktig fråga att börja med är: Hur högt upp skall den på väggen. Jag har sett någon som förespråkar 50 cm från golvet, är det bra? låter lite lågt. Jag behöver hjälp med åsikter.

Postad 14 januari 2005 - 15:54
Du ska ha centrum av skärmen på ögonhöjd, om dina ögon är på 100cm höjd när du sitter i din soffa eller stol så ska du ha centrum av skärmen på 100cm höjd.Nu har plasman landat hos återförsäljaren och skall inom kort montera upp den.
Men en viktig fråga att börja med är: Hur högt upp skall den på väggen. Jag har sett någon som förespråkar 50 cm från golvet, är det bra? låter lite lågt. Jag behöver hjälp med åsikter.
Själv har jag 108cm.
Har dock inte fått plasman ännu men den kommer i nästa vecka.
Redigerat av Optoma, 14 januari 2005 - 15:55.
Postad 14 januari 2005 - 16:00
TjaMen det har ju inget med plasman att göra.Tja
Kör också Boxer box, upplever väldigt lite lässync på trean, men mycket på femman.
faktiskt inte, för att CRT har snabbare bildbehandling än plasma.
Detta är plasmas flaskhals, men inget jag stör mig på.
Postad 14 januari 2005 - 16:01
Då löser ni alla ljudproblem och annat tjafs.
Postad 14 januari 2005 - 16:02
hmm... det beror nog inte på plasman ifall det är olika synk på trean och femman...Tja
...men det stämmer att det är en viss fördröjning i skärmen... dock inget som stör mig heller
Postad 14 januari 2005 - 17:42
TjaDet är ju bara köpa en scaler för det kommer ni väl ändå köpa senare antar jag?
Menar du att, om jag nu köper en scaler och kopplar den med DVi ingång på Plasman så kan jag mata den med vilka signaler som helst(S-video, ScartRGB, kompomnent eller DVI) så kan jag scala upp bilden till 720p eller 1080i genom Scalern oavsett källa???
Postad 14 januari 2005 - 17:58
Ja om du köper rätt scaler typ Iscan HD+ eller en dyrare Lumagen.TjaDet är ju bara köpa en scaler för det kommer ni väl ändå köpa senare antar jag?
Menar du att, om jag nu köper en scaler och kopplar den med DVi ingång på Plasman så kan jag mata den med vilka signaler som helst(S-video, ScartRGB, kompomnent eller DVI) så kan jag scala upp bilden till 720p eller 1080i genom Scalern oavsett källa???
Men DVI kortet tar endast 720p och 1080i vid 60Hz så det du gör är att du skalar upp bilden till detta och gör en frekvensomvandling från 50 till 60Hz.

Redigerat av Optoma, 14 januari 2005 - 17:59.
Postad 14 januari 2005 - 20:49
Om det var mig du menar så skrev jag så:Det var nån som sa att det inte blev nån skillnad på bilden mellan scart och komponent.
När jag matar tv-n progressivt genom kompenent kortet så är bilden ljusår bättre, än med scart från samma DVD.
O andra sidan så är 963-an erkänt ruskigt bra genom komponent progressiv utgången.
Prova även komponent till DVD:n lite snabbt. Kändes som bilden var lite stabilare men det var inget märkbart. En bättre DVD spelare hade gjort mer skillnad. Ska testa mer sen.
Nu när jag kollat mer med komponent så är det faktiskt bättre bild. Stabilare bild som sagt men även en grym skärpa. Tänker inte byta tillbaka

Postad 14 januari 2005 - 21:50
Visste är det lite fördröjning i skärmen, men nog måste bildavkodningen ske i mottagaren och bildsignalen som skickas till plasmaskärmen vara lika oavsett TV-kanal? Inte kan väl Kanal5s bildsignal från TV-mottagaren vara "tuffare" att avkoda för plasmaskärmen? RGBsignal som RGB-signal eller har jag fattat fel?hmm... det beror nog inte på plasman ifall det är olika synk på trean och femman...Tja
...men det stämmer att det är en viss fördröjning i skärmen... dock inget som stör mig heller

Postad 15 januari 2005 - 00:54
Kanske bara är jag som gillar "low-profile/slacker" stilen?

Postad 15 januari 2005 - 01:30
Men, om bilden är lite högre(lite) så upllevs billden som större !
Men man skall ju sitta bekvämt och titta på film eller hur ?? (ingen nackspärr)
Folk som hänger upp plasman högt på väggen det är bara för "show off" för att det skall se snyggt ut inredningsmessigt, eller för att dom inte vet bättre.
Postad 15 januari 2005 - 01:33
att man kan ha fötterna eller en vinflaska på bordet utan att det stör !!!
Postad 15 januari 2005 - 02:09
Enligt reglerna ska man ha bilden i ögonhöjd, dvs dina ögon ska peka rakt i centrum av bilden.
Sen kan det så klart diffa på några centimeter.
Allt beror som sagt på vad du sitter i för möbel, en del soffor är väldigt låga, andra sitter du väldigt högt.
På min 50" som ska sättas upp nästa vecka kommer den nedre kanten vara på 70 cm höjd.
Redigerat av Optoma, 15 januari 2005 - 02:12.
Postad 15 januari 2005 - 02:12
Har min 65 cm från golvet, passa perfekt om man sitter eller ligger i soffan.
Möjligtvis att jag lyfter upp den 5 cm till just som någon sa att bilden kanske känns större samt att det kanske blir mer biokänsla.
Postad 15 januari 2005 - 02:15
TjaOm det var mig du menar så skrev jag så:Det var nån som sa att det inte blev nån skillnad på bilden mellan scart och komponent.
O andra sidan så är 963-an erkänt ruskigt bra genom komponent progressiv utgången.Prova även komponent till DVD:n lite snabbt. Kändes som bilden var lite stabilare men det var inget märkbart. En bättre DVD spelare hade gjort mer skillnad. Ska testa mer sen.
Nu när jag kollat mer med komponent så är det faktiskt bättre bild. Stabilare bild som sagt men även en grym skärpa. Tänker inte byta tillbaka![]()
Schysst att det blev bättre bild för dig.
Hos mig är det enorm skillnad.
Bilden känns blek genom scart
Postad 15 januari 2005 - 02:31
Och i så fall vad är skillnaden ?
jag är kanaonnöyd nu med min dvd signal inn på RBG scart, kommer det bli ännu bättre med komponänt? och i så fall skall jag skicha signalen prog. från spelaren ?? någon ?
Postad 15 januari 2005 - 02:39
Jag ser på dina bilder att du har UPC, hur är kvaliten på kanalerna tycker du på din plasma? duger det bra?Har min PW7 45cm från golvet, lågt enligt vissa men förstår mig inte på alla som har sina plasma nästan 1m upp. Av alla dom gallerier jag sett så har nästan alla sin skärm så offantligt högt upp, är betydligt skönare med lägre ner. Ögonen vilar och man blir inte lika trött, är verkligen jobbigt om man måste "spärra" upp ögonen för att se bilden.
Kanske bara är jag som gillar "low-profile/slacker" stilen?
Postad 15 januari 2005 - 02:43
TjaNi som kör komponent: skickar ni en progressiv eller interlaced signal till plasman ?
Och i så fall vad är skillnaden ?
jag är kanaonnöyd nu med min dvd signal inn på RBG scart, kommer det bli ännu bättre med komponänt? och i så fall skall jag skicha signalen prog. från spelaren ?? någon ?
Kör progressivt från Philips 963.
Den gör mycket bättre jobb än dem inbyggda kretsarna.
Postad 15 januari 2005 - 09:30

MVH
Xiter
Postad 15 januari 2005 - 09:48
Grattis Xiter! Har också beställt 42PW7 från Fyndbörsen + komponentkortet!Jaha, då har man tryckt på knappen och beställt en TH-42PW7 från fyndbörsen
dock, utan bordstativ
som blir att beställa från någon annan, förhoppningsvis tillsammans med komponentkort. Tar emot lite att den kanske måste stå i frigolit ett tag innan jag hittar ett bordstativ. Kommer att köra med Force 320T (Boxer) via scart RGB och Xbox med komponentkablage. Det är ett helt företag att hitta alla "kring-produkter" till den här plasman. Efter ett och ett halvt års velande är man igång!
Tack till alla som bidragit till det här forumet.
MVH
Xiter

Tydligen ska det komma in nya bordstativ i början av mars, men säg gärna till om du får napp innan det!
Postad 15 januari 2005 - 13:55
/Xiter
Postad 15 januari 2005 - 15:25
Jag har jämfört PE 30 med 37" och 42" och finner att 37an upplevs skarpare än 42" med samma tittavstånd, ca 3m. Detta är ju rimligt då antalet bildpunkter är detsamma på båda skärmarna och 37ans bildpunkter därför är mindre.
Har hört att optimal storlek tillverkningsmässigt på en lågupplöst plasma är 42" då det är svårt att få bildpunkterna så små som behövs för en 37".
Hur hanterar man då bildpunkterna på en högupplöst 42" plasma, de bör ju bli ännu mindre? Är det någon som är insatt i ämnet som kan lösa knuten.
Postad 15 januari 2005 - 15:33
Postad 16 januari 2005 - 00:10
Good point...!!Jag måste säga att det ändå är viktigt att bilden kommer såpass högt
att man kan ha fötterna eller en vinflaska på bordet utan att det stör !!!

Postad 16 januari 2005 - 00:38
Redigerat av Optoma, 16 januari 2005 - 00:39.
Postad 16 januari 2005 - 09:19
Komponentkortet kan man hitta billigare på nätet än hos Fyndbörsen. Jag beställde mitt från Ultimate Versand i Tyskland (finns i UK också), kostar strax under 100€, dvs det blir hälften av vad FB tar. De har inga kort i lager (finns nästan ingen som har det på nätet), dvs beställningsvara.Jaha, då har man tryckt på knappen och beställt en TH-42PW7 från fyndbörsen
dock, utan bordstativ
som blir att beställa från någon annan, förhoppningsvis tillsammans med komponentkort. Tar emot lite att den kanske måste stå i frigolit ett tag innan jag hittar ett bordstativ. Kommer att köra med Force 320T (Boxer) via scart RGB och Xbox med komponentkablage. Det är ett helt företag att hitta alla "kring-produkter" till den här plasman. Efter ett och ett halvt års velande är man igång!
Tack till alla som bidragit till det här forumet.
MVH
Xiter
www.ultimateversand.de
1 * 278Z845
TY-42TM6Z COMPONENT VIDEO (Auf Anfrage)
Preis: 99,53 €
Produkt Anzahl Preis Preis gesamt
TY-42TM6Z COMPONENT VIDEO (Auf Anfrage) 1 99,53 € 99,53 €
DHL - Postpaket 2,00 €
Ausland 17.99
Versicherung 1,14 €
Gesamt 120,66 €
Postad 16 januari 2005 - 10:36

Ebay-nummer: 5743461163 eller sök på TY-ST42PA20 för flera alternativ.
Räkna med ca 95 USD för frakten med United States Postal Service (7-10 dagar lev.tid enligt hemsidan). Priset för stativet blev för min del 20.5 USD.
/Xiter
Postad 16 januari 2005 - 11:48
Postad 16 januari 2005 - 12:53
Tack tipset! Bra pris - nu har även jag beställt komponentkort...Varför betala dyrt från Tyskland när man kan få billigt från Sverige!?
Komponentkort till PW7 från butik.it

Postad 16 januari 2005 - 14:13
Detta undrar jag med.Vad hände med han som köpte en Supra komponent - VGA kabel? Skulle gärna vilja få bekräftat om PW7 klarar av en progressiv komponent signal in på VGA ingången. Annars blir det att köpa ett instickskort.
Är detta utklarat om det funkar eller har jag missat något?
//vilden
Postad 16 januari 2005 - 14:27
Redigerat av Optoma, 16 januari 2005 - 14:28.
Postad 16 januari 2005 - 15:15
Postad 16 januari 2005 - 15:17
/Xiter
Postad 16 januari 2005 - 15:45

Postad 16 januari 2005 - 16:10
Ja, jag har inte bråttom. Är faktiskt helnöjd med SCART-RGB, och tycker själv jag egentligen borde nöjt mig med det. Men komponent ska ju vara bättre så, och nå'nting lixom bara tvingar en att –– förmodligen ren dumhet...Madmakz, jag hann precis beställa ett komponentkort på TECHNIKDIREKT innan jag såg kortet från butik.it. Vi får väl se vem som får det först, båda företagen måste nog beställa hem det...

Är det förresten någon som vet om komponent kan funka lika bra/bättre om man har en digitalbox med SCART-RGB ut och kör in den i receivern och sedan komponent ut till skärmen? Eller är det bättre att köra SCART-RGB "oförvanskat" direkt till skärmen?
Postad 16 januari 2005 - 17:55
Nej jag har inte fått något, har du skickat?Optoma : Vet inte om du fick mailet tillbaks om UPC!
Postad 16 januari 2005 - 18:12
Bilden är suverän, där själva antenn sladden börjar är från ett annat rum så det blir några meter kabel in till plasman. Sedan kör jag med en noname RGB Scart men ändå är bilden riktigt bra. Ska byta till en bättre scart för att minska lite på blödningarna.
Kvalitén varierar på kanalerna, exempelvis 1,2 och 4 är toppen, även 5an. 3an sänder nog inte i samma kvalité. En trevlig box när man väl lärt sig den, relativt snabbt går det också att byta kanal.
Har inget att klaga på direkt!
Postad 16 januari 2005 - 20:02
Hur kopplar du boxen till plasman? kör du med SCART-kortet i Pannan?Jo jag hade skickat tillbaks! Får väll skriva här om UPC boxen.
Bilden är suverän, där själva antenn sladden börjar är från ett annat rum så det blir några meter kabel in till plasman. Sedan kör jag med en noname RGB Scart men ändå är bilden riktigt bra. Ska byta till en bättre scart för att minska lite på blödningarna.
Kvalitén varierar på kanalerna, exempelvis 1,2 och 4 är toppen, även 5an. 3an sänder nog inte i samma kvalité. En trevlig box när man väl lärt sig den, relativt snabbt går det också att byta kanal.
Har inget att klaga på direkt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar