** Officiell tråd - ffdshow **
584 svar till detta ämne
Postad 07 januari 2006 - 21:33
TomasO
-
TomasO
-
Användare
-
-
247 inlägg
Hm, följer jag guiden från Home Theater PC så funkar det fint med dvd och andra filmer utan att det hackar.
Däremot så hackar det fruktansvärt om jag försöker använda ffdshow med 1080p klipp. Kräver det en monster dator för att klara av och visa dom med ffdshow och använda dom inställningar som guiden hänvisar till?
Har 1080p encoder i grafikkortet, så utan ffdshow så flyter det hur fint som helst. Men då får jag väl inte nytta av dom fininställningar som ffdshow kan ge mig? OM det nu behövs med hdtv klipp förstås?
Har ett 7800gt kort, X2 3800+ och 2gb PC4000 DDR
<{POST_SNAPBACK}>
Blir enormt mkt information som ska behandlas jmf med std dvd, om du ska behandla 1080p. Mkt beror helt klart på vad du ställt in ffdshow på i resize. Tänk dig själv om du valt x3, matar med 1080 och till sist låter den stackars cpu:n försöka köra denoise mm, kan bli lite tungt.... Iofs kan du köra resize sist men då förloras lite av behandlingen, fast det blir ändå MKT mer cpu jobb än för vanlig dvd. Men du behöver väl knappast använda fdshow till hdfilm i 1080p, eller?! Mvh
Postad 07 januari 2006 - 22:43
EatMyRam
-
EatMyRam
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Hm, följer jag guiden från Home Theater PC så funkar det fint med dvd och andra filmer utan att det hackar.
Däremot så hackar det fruktansvärt om jag försöker använda ffdshow med 1080p klipp. Kräver det en monster dator för att klara av och visa dom med ffdshow och använda dom inställningar som guiden hänvisar till?
Har 1080p encoder i grafikkortet, så utan ffdshow så flyter det hur fint som helst. Men då får jag väl inte nytta av dom fininställningar som ffdshow kan ge mig? OM det nu behövs med hdtv klipp förstås?
Har ett 7800gt kort, X2 3800+ och 2gb PC4000 DDR
<{POST_SNAPBACK}>
Blir enormt mkt information som ska behandlas jmf med std dvd, om du ska behandla 1080p. Mkt beror helt klart på vad du ställt in ffdshow på i resize. Tänk dig själv om du valt x3, matar med 1080 och till sist låter den stackars cpu:n försöka köra denoise mm, kan bli lite tungt.... Iofs kan du köra resize sist men då förloras lite av behandlingen, fast det blir ändå MKT mer cpu jobb än för vanlig dvd.
Men du behöver väl knappast använda fdshow till hdfilm i 1080p, eller?!
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, jag behöver väl inte avända fdshow till 1080p klipp. Men, är inte en normal 1366x768 lcd tv bäst i sin native upplösning? Och skalar inte en dator + fdshow ner bilden bättre än lcd-tvn gör? Eller gäller det främst att skala upp bilden så nära native upplösningen som möjligt, inte ner..?
Redigerat av EatMyRam, 07 januari 2006 - 22:51.
Postad 08 januari 2006 - 20:24
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
LCD tv'n kommer inte att skala om bilden utan det kommer grafik-kortet att göra oavsett.
Använder du ex. Resize x2 och grafik-kortet är inställt på 1366x768 så kommer du att via Resize (720x2 = 1440 och 480x2=960) mata grafik-kortet med en 1440x960 upplösning som sedan grafik-kortet skalar ner till 1366x768.
Tanken bakom detta är att Resize gör ett bättre jobb att skala upp bilden än vad grafik-korten själva gör, om inte annat konfigurerbart.
Samt att grafik-korten gör ett bättre jobb att skala ner.
Det var där det började, just nu vet jag inte personligen om dom bättre korten gör ett bättre jobb än Resize.
Oavsett så kommer grafik kortet att skala så tillvida du inte ställt in 1366x768 i Resize och sen har en upplösning på 1366x768. Då kommer grafik-kortet att bara mata ut bilden.
Men 1080p är ju så pass bra att det finns ingen anledning att köra en Resize, möjligtvis när vi får displayer med 2868x1620 upplösning (eller vad nästa steg nu blir)
Postad 18 januari 2006 - 09:38
Unregisteredd1f8514d
-
Unregisteredd1f8514d
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag är newbie när det gäller ffdshow men efter att sett screenshots på resultatet så vill jag gärna testa själv
Nu till min fråga. Kan man använda VLC i kombination med ffdshow? Nån som isåfall har en länk till guide eller liknande? Om inte, vilka program ska jag välja i dagsläget? Måste jag använda SONIC som video decoder?
Redigerat av Unregisteredd1f8514d, 18 januari 2006 - 10:22.
Postad 18 januari 2006 - 10:44
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
VLC har sina egna kodecs, så den kan du nog inte använda. Jag är dock ingen vlc guru så det finns kanske möjlighet att koppa bort dom.
Zoom Player är populärt...
Jag har själv lekt med ffdshow ganska mycket för att få kvaliteten jag sett på screenshotsen, men tycker inte det är värt det. Det börjar hacka, samma inställningar fungerar inte på alla filmer så det blir bara ett ###### meck varje gång man ska se film. Sen tycker jag att både zoom player och ffdshow är ganska långt ifrån användarvänliga.
Postad 18 januari 2006 - 11:11
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
VLC har sina egna kodecs, så den kan du nog inte använda. Jag är dock ingen vlc guru så det finns kanske möjlighet att koppa bort dom.
Jag har själv lekt med ffdshow ganska mycket för att få kvaliteten jag sett på screenshotsen, men tycker inte det är värt det. Det börjar hacka, samma inställningar fungerar inte på alla filmer så det blir bara ett ###### meck varje gång man ska se film. Sen tycker jag att både zoom player och ffdshow är ganska långt ifrån användarvänliga.
<{POST_SNAPBACK}>
Exakt! Du har helt rätt FFDshow är inte värd besväret!
Postad 18 januari 2006 - 12:13
Unregisteredd1f8514d
-
Unregisteredd1f8514d
-
Amatör
-
-
56 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Så vad ska jag använda för program om jag vill skala upp till 1080i och vill ha användarvänlighet? Räcker min P4 2,8 med Radeon X800?
Postad 18 januari 2006 - 13:17
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Så vad ska jag använda för program om jag vill skala upp till 1080i och vill ha användarvänlighet?
Räcker min P4 2,8 med Radeon X800?
<{POST_SNAPBACK}>
SORRY!! INTE ENS OM DU DUBBLAR DIN CPU !!!
Postad 18 januari 2006 - 13:59
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Så vad ska jag använda för program om jag vill skala upp till 1080i och vill ha användarvänlighet?
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hur dubblar man sin CPU?  Byter han till en stekhet Prescott eller en briljant Athlon 64 så skall det inte vara några problem att skala upp till 1920x1080.
Postad 18 januari 2006 - 14:13
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hur dubblar man sin CPU? 
Byter han till en stekhet Prescott eller en briljant Athlon 64 så skall det inte vara några problem att skala upp till 1920x1080.
<{POST_SNAPBACK}>
Hade en Athlon 64 4000+ och det räckte inte när jag labbade med FFDshow. 1440x1152 går fint. HD material får man släppa igenom utan uppskalning. Sedan fibblar FFDshow till Ac3/DD/DTS ljudet. Inge kul.
Postad 18 januari 2006 - 15:11
EatMyRam
-
EatMyRam
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
*fel*
Redigerat av EatMyRam, 18 januari 2006 - 15:12.
Postad 18 januari 2006 - 15:12
EatMyRam
-
EatMyRam
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Måste nog hålla med angående FFdshow.. Efter mycket mekande med det så är det inte värt besväret. Behöva justera för varje film man ska se för bästa prestanda.
DivX/Xvid funkar fint att skala om x2 eller till 1366x768, men försöker jag göra detsamma med en DVD så börjar det hacka.. fast det fungerade förstås när XP var nyinstallerat.. Älskar XP som bara blir segare och segare med tiden.. även om man avinstallerar diverse program som man installerat tidigare så verkar skiten ta ta kraft från systemet.
Kör X2 3800+ och kör i 2300mzh.. (2gb DDR, raptor hd) Hm, finns inga skalprogram som utnyttjar x2 mer effektivt än ffdshow?
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 19 januari 2006 - 21:26
Unregisteredd1f8514d
-
Unregisteredd1f8514d
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det kommer diverse grafikkort som tydligen ska kunna skala upp till 720p, kan det va nått?
ATI vet jag har ett som heter x1800 och Nvidia har redan ett som jag inte vet vad det heter...
Postad 19 januari 2006 - 21:59
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det kommer diverse grafikkort som tydligen ska kunna skala upp till 720p, kan det va nått?
ATI vet jag har ett som heter x1800 och Nvidia har redan ett som jag inte vet vad det heter... 
<{POST_SNAPBACK}>
Alla grafikkort kan "skala upp" till 720p (kör igång en lågupplöst video i fullskärm när du har en hög upplösning inställd och vips så skalas bilden upp), den här diskussionen rör alternativa metoder för interpolering som resulterar i bättre bildkvalitet. På den fronten gör inte Radeon X1800 något direkt annorlunda jämfört med ett gammalt GeForce 3 tex.
Postad 19 januari 2006 - 22:42
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Postad 07 mars 2006 - 14:47
adzer
-
adzer
-
Användare
-
-
174 inlägg
finns det inget lätt sätt att byta imelnna pal och ntsc?
har läst hela tråden men är lite osäker kan nån förklara exakt vad det e man måste göra för att kunna se på dom olika?
måste man ändra hz i power strip? hz i reclock? force pal connection i nvidia codecsen?
Redigerat av adzer, 07 mars 2006 - 16:06.
Postad 07 mars 2006 - 17:35
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
finns det inget lätt sätt att byta imelnna pal och ntsc? har läst hela tråden men är lite osäker kan nån förklara exakt vad det e man måste göra för att kunna se på dom olika?
<{POST_SNAPBACK}>
Enkelt eller inte, det beror på vad du själv vill ha för skillnader när du spelar upp PAL respektive NTSC, vilka DX-filter och program du använder, vilka upplösningar/frekvenser du vill använda osv.
Postad 18 mars 2006 - 23:58
TomasO
-
TomasO
-
Användare
-
-
247 inlägg
Tänkte damma av tråden igen.
Ingen som några nya erfarenheter, eller lyckats bättre med någon av de nyare versionerna? Själv testade jag den från 21:a dec 2005, vilket jag bittert ångrar!!! Körde in denna och glömde sätta en 'system restore point' innan, och nu får jag inte tillbaka det som var innan... Så denna version fungerade inte alls för mig, var helt kass.
/TomasO
Postad 18 augusti 2006 - 10:09
Hanspettersson
-
Hanspettersson
-
Amatör
-
-
74 inlägg
kan man få ffdshow att funka med VLC?
Postad 18 augusti 2006 - 10:25
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
kan man få ffdshow att funka med VLC?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inte såvitt jag vet. VLC har ju alla "codecs" hårdkodade, det är completely standalone. Finns inga själ att använda programmet, IMO.
Postad 18 oktober 2006 - 23:35
Pipen
-
Pipen
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
den URLn i första inlägget fungerar inte, någon som har någon annan vettig guide till hur man confar ffdshow?
Funkar vilken spelare som helst? Jag använder windows media player till uppspelning utav mina Xvids
Postad 19 oktober 2006 - 09:47
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Inget att gråta blod över, jag testade den guiden och fick bedrövligt resultat. En ny uppdaterad guide hade klart varit intressant.
Postad 19 oktober 2006 - 11:18
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
den URLn i första inlägget fungerar inte, någon som har någon annan vettig guide till hur man confar ffdshow?
Funkar vilken spelare som helst? Jag använder windows media player till uppspelning utav mina Xvids
<{POST_SNAPBACK}>
Här kan du nog hitta en del info. FFdshow Walkthrough: Basic, Intermediate, Advanced Configurations.
Postad 26 december 2006 - 20:33
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Någon som kan ge mig en spark så jag kommer igång?
Jag har installerat Media Player Classic 6.4.9.0 och FFDShow samt Dscaler4.1.15.
Jag tittade i guiden från "Jocke Gbg" (Basic) men får inte till det.
1) Jag kan inte välja FFDshow MPEG2 Video decoder? Jag antar att man skall ha en MPEG2 decoder för DVD-fillm. I guiden används FFDshow som Audio decoder??
2) I guiden används Dscaler4 som video decoder, men den kan jag inte heller välja i VMP? Finns inte som val i Extrenal filters.
3) Jag har aktiverat OSD (FFDshow ) men nada. Jag kan inte heller se någon process i Aktivitetshanteraren som heter ffdshow.
Helst skulle jag vilja använda PowerDVD6 och förbättra bilden (DVD-film) på något sätt. Antingen med FFDShow eller Dscaler. Men tydligen kan man inte använda andra codecs i PowerDVD (eller?) utan man måste välja en annan media spelare typ MPC.
Kan väl tillägga att min HTPC inte är någon super dator (2.4Ghz P4) så risken är väl att den inte orkar skala om bilden i CPU:n.
Hjälp!
Postad 12 maj 2007 - 20:23
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
http://www.htpcnews....=132&Itemid=54:In order to utilize ffdshow you have to tell the program you are using to send the DVD video through ffdshow post processing. Most standard DVD playing software does not support this (for example WinDVD, PowerDVD, NVDVD).
Kan man använda postprocessing när man spelar upp DVD i MCE och/eller i MediaPortal?
Postad 23 maj 2007 - 17:51
Unregistered4caf00ca
-
Unregistered4caf00ca
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har ett problem får inte ffdshow att fungera i Theatertek det händer ingenting, tidigare i zoomplayer så såg man ju text med cpuload, upplösning, etc i det uppre vänstra hörnet men inte i Theatertek. Jag har ställt allt enligt länk på förstasidan och valt ffdshow i Theatertek för post processing. Vad kan vara knas? Har bara testat på hd-film från microsoft skall det inte fungera med dom?
versionerna är: Theatertek 2.06 ffdshow 20050122
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har precis samma problem. Ffdshow verkar inte vara aktiverat trots att jag angett det som first post processing filter + att jag kryssat i alla filtyper och kryssat ur rutan för hårdvaruaccelerattion. Detta problem verkar rätt vanligt för nybörjare enligt olika forum, och de flesta verkar få det att fungera, men ingen talar om HUR. Bara att de lyckats få igång det.
Postad 23 maj 2007 - 19:33
Keyser_Soze
-
Keyser_Soze
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Vad krävs för cpu för att använda ffdshow på hd-film med h.264? Vet att även GPUn spelar in...
MVH Erik
Postad 28 juni 2007 - 17:41
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Ända problemet med FFDS för mig just nu som jag iofsig bara lagt någon timmes "felsökande" på är att så fort jag väljer uppskalning till 1280x720 så hamnar mina subtitles 1/3 del upp på skärmen i vänstra delen av bilden.. Mycket irriterande och jag har hitintills inte löst problemet.
Postad 28 juni 2007 - 18:34
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Vad använder du för program/filter för att visa dina undertexter?
Postad 01 juli 2007 - 12:03
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag kör rezise&aspect 1280x720 inställt
DScaler filter TL_gamma (sedan igår. HELT JÄKLA UNDERBART!)
Perspective correktion
Subtitles (men denna verkar inte gör något vad jag än ställer den på) Kanske bara funkar med Divx etc med separata subs filer.
Är det något mer ni rekomenderar för övrigt att slå på och hur det skall ställas in för bättre bild upskattar jag det också.
Har lekt med en massa av funktionerna som jag sätt andra använt men tyckt att endel knappast gör bilden till det bättre.
Postad 01 juli 2007 - 12:31
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Kanske står redan i denna tråd men orkar inte leta igenom 18 sidor, är det nån som vet om det finns en vers som stödjer flera kärnor??
Postad 01 juli 2007 - 13:23
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Har nu lagt till Sharpening efter lite testande och verkar som Asjarp med HQ blocking blir det som funkar bästa.. Xsharp etc muppar ju upp färgskalan.
Postad 01 juli 2007 - 18:32
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Ända problemet med FFDS för mig just nu som jag iofsig bara lagt någon timmes "felsökande" på är att så fort jag väljer uppskalning till 1280x720 så hamnar mina subtitles 1/3 del upp på skärmen i vänstra delen av bilden.. Mycket irriterande och jag har hitintills inte löst problemet.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sett samma fenomen men endast då jag kör enbart ffdshow som videodecoder. Om jag istället kör en annan decoder, typ dscaler 5 och lägger på ffdshow som "extra" filter försvinner detta problem. Har dock inte riktigt koll på vad som är bäst. Enbart ffdshow eller ffdshow som "post processing" tillsammans med annan videodecoder?
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 01 juli 2007 - 18:39.
Postad 01 juli 2007 - 22:26
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag kör rezise&aspect 1280x720 inställt DScaler filter TL_gamma (sedan igår. HELT JÄKLA UNDERBART!) Perspective correktion Subtitles (men denna verkar inte gör något vad jag än ställer den på) Kanske bara funkar med Divx etc med separata subs filer.
Är det något mer ni rekomenderar för övrigt att slå på och hur det skall ställas in för bättre bild upskattar jag det också. Har lekt med en massa av funktionerna som jag sätt andra använt men tyckt att endel knappast gör bilden till det bättre.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag LÅNGT ifrån haj inom detta området men vad jag läst och testat själv så finns det inte detta.
Postad 20 juli 2007 - 00:59
VictoryKid
-
VictoryKid
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hallå allihop.
Ok jag börjar gå igenom min utrustning:
Pioneer plasma 50-tum, en HTPc med Windows Vista home premium.
kör med Ffdshow, AC3-filter samt Haali media splitter.
Jag har börjat titta på högupplösta filmer via mitt mediacenter i Vista. Det fungerar nästan som det ska. Bilden ser bra ut men jag tycker att bilden ibland blir lite grynig vid mörka partier, t ex i dokumentärserien Planet Earth när dom filmar inne i grottorna. Det blir liksom otroligt gryningt. Undrar om det helt enkelt är filerna det är fel på eller om det har någonting med spelaren att göra. Måste man göra speciella inställningar för att få Ffdshow att aktiveras i Vista MCE? Och ska ma ha några speciella inställningar i själva configurationen av ffdshow, i så fall vilka?
Vore ju asbra med en lättbeskrivlig guide eller nåt sånt som steg för steg förklarar alla inställningar man ska ha. Jag tror att jag har typ default inställningarna som vart när man installerade programmet. Och sen undrar jag om man kan ta bort/ändra texten medan man tittar med något specialkommando eller nåt.
Mycket tacksam för svar...
//Fabbe
Postad 21 juli 2007 - 21:19
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Ibland blir man ju så underbart lycklig.. Fått FFDshow att fungera enligt vad jag lyckats med hitintills göra underverk med min bild till min Prolle. Min gamla DVD spelade upp DVDerna som det var en VHS man tittade på och allt var nästan frid och fröjd. Iafall mipplade vidare med ett problem att Fivxfilmer givk i 1/3 av hastigheten men lyckades inte råda bot på detta. Nu VÄGRAR iafall så fort ja i Zoomplayer väljer FFDshow som video codec att spela upp dvd eller ja för den delen något annat material. Avinstallerade både FFDshow och Zoomplayer men det funkar fortfarande inte. Läste nu i forumet denna text Har du testat att avinstalla FFDShow för att sedan installera det på nytt? Du kan använda
REGSVR32.EXE för att registrera/avregistrera DShow-filter om du har problem med dess egna
installationsprogram. Exempelvis kan man använda kommandoraden "regsvr32 /u
C:\Program\ffdshow\ffdshow.ax" för att avregistrera FFDShow. Använd utan parametern /u för
att registrera.
Skall detta detta nu om jag får det att fungera. Sedan har jag ett problem till som jag även när allt fungerade INTE lyckades lösa. Så for ja väljer FFDshow som audio decoder och pausar filmer eller spolar så börjar ljudet HACKA helt sjukt. Ibland försvinner ljudet också totalt och kommer inte tillbaks förns jag stoppar skivan och startar om hela filmen. Väljer jag nvidia audio codec funkar det helt perfekt men ljudet är lite tråkigare då. Någon som kan hjälpa mig med detta irriterande problem. Btw ändrar jag Spdif inställningarna så visar FFDshow volymstaplar per kannal att allt spelar men surrkanalerna kommer i frontarna.
Postad 24 juli 2007 - 17:49
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Happ då svarar jag mig själv då
Löst problemet med ljudet nu äntligen iafall...
FFDShow video codec kvarstår dock problemet lite med..
Får det att fungera om jag väljer nvidias codec som primär och lägger ffdshow ovanpå detta..
Dock blir skillnaden då minimal om ens någon när man gör på detta visset..
Som primär går det fortfarande dock inte...
Postad 03 augusti 2007 - 18:24
gadu
-
gadu
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
En fråga om FFDShow...
Jag kör Mediaportal och avinstallerat nästan allt vad alla andra codec heter och kör enbart med FFDShow. Cpu'n ligger på typ 30% vid uppspelning av divX/Xvid, men om jag kör FFDShow på TV kortet så ligger den konstant på 100%. Nån som vet anledningen?
TV Kortet är ett analogt Hauppauge.
Postad 25 september 2007 - 18:03
davidrone
-
davidrone
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Jag får konstiga färger när jag kör divX 5/6 genom ffdshow. Kör jag utan ffdshow får jag rätt färger men då används ju inte de tweaks jag gjort i ffdshow. Någon som känner till detta problem? Det funkar bra med xvid och andra codecs.
Edit: Efter att ha fixat och trixat började det helt plötsligt funka, vet dock inte exakt vad som gjorde det.
Redigerat av davidrone, 25 september 2007 - 20:07.
Postad 26 september 2007 - 09:59
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Tänkte bara höra med er av hur mycket av nybörjar guiden i första posten som ni använder? om man lär köra hela skiten med klippa in saker som han skriver och klippa in i nån notepad i programet eller om ni bara ställer in ffdshow demo lite?
Provade rätt länge med mycke som stog där och de slutade med att de hackade nått som fan.. ljudet vart helt skit.
Inte skickat ut de till tvn än men tänkte kolla lite först så de ser ut att funka någolunda så man vet vart man ska ändra när de väll är på tvn
Postad 26 september 2007 - 11:08
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Några frågor: Det verkar vara väldigt mycket problem med att hitta en generell fungerande konfiguration för ffdshow. Den här tråden är 18 sidor lång och den är ju knappast full av success stories. Är det så att det finns en relativt väl fungerande grundkonfiguration och att problemen uppstår vid finjustering, eller har man helt enkelt bara en chans på hundra att lyckas över huvud taget? Agerar ffdshow väldigt olika beroende på hårdvara, är det därför som folk har så vitt skilda problem? Slutligen, var ska man börja? Är följande guide fortfarande hyfsat aktuell eller är det allt för mycket som skiljer från nuvarande version? http://www.htpcdiges...w-tutorial.htmlJag har också läst "guiden" som det länkas till i trådens första inlägg, men jag förstår den inte. Kanske klarnar det när jag har ffdshow framför mig, men nu framstår texten som otroligt rörig och knappast ens kronologisk. Varför är den inte skriven i kronologisk punktform? Motsvarar varje parti i den guiden inställningar för ffdshow, eller för flera olika program? Guiden ser mer ut som en massa anteckningar om workarounds för felmeddelanden och annat. Det verkar inte heller som att folk här har speciellt stor framgång med inställningarna som anges där? Behöver man alltså installera åtminstone åtta olika program bara för att få detta att fungera? Ledsen att dumpa så mycket förvirring på er, men ffdshow verkar helt klart vara det mest komplicade att konfiguera som jag hittills har stött på. Jag är inte främmande för långa timmar av tweakande och felsökning, men det här verkar nästan medvetet utstuderat krångligt.
Redigerat av Unregistered735fb370, 26 september 2007 - 11:09.
Postad 26 september 2007 - 16:26
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Precis!
Dom första typ 3-4 är ju bara olika program man kör filmerna i vad jag förstod.
Men resten är som killen innan sa. ett ###### virvar av text.
Hoppas de kommer något lättare program.
Hoppas även att de ser någolunda bra ut från start så man kan göra så.. är väll bara att fixa rätt upplösning.
Tyckte guiden allafall inte va så specielt mycke för nybörjare
Postad 30 september 2007 - 11:40
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Det verkar inte vara så mycket liv i den här tråden nu för tiden, antingen lyckas alla utom jag att direkt få bra resultat, eller så använder alla något annat? HTPC:n är nu i alla fall hemma och jag har kunnat börja experimentera med codecs och spelare. Jag kör MPC och har installerat CoreAVC, ffdshow, dscaler, Haali och AVISynth. Jag försöker följa guiden som nämns i trådens första inlägg och det går sådär. Mina första frågor om det finns någon här som kan besvara dem:
1. Vilka filtyper ska ffdshow helst associeras med? Nu har jag valt bara Divx och xvid, eftersom det verkar som om att DVD-uppspelning och uppspelning av dessa format kräver olika inställningar, och hur ska man då lösa det på ett enkelt sätt? Kan man inte göra inställningar som passar till vad det än är man vill spela upp via ffdshow?
2. Det tog ett tag för mig att förstå att när folk säger t.ex. "Resize x2", så menas det "Multiply by: 2.00". Om jag ställer in resize på "Specify horizontal and vertical size" på t.ex. 1280x720 så funkar allt bra. Om jag däremot ställer in Multiply på 2 så blir bilden helt störd vid uppspelning, den dras ut, blir skev och större delen hamnar utanför skärmen, samtidigt som färgerna blir mycket konstiga (grågrönt/lila typ).
3. Om jag försöker följa inställningarna för t.ex. LimitedSharpenFaster så hackar det ofelbart pga inställningarna i AVISynth, även om jag ändrar till AssumeBFF som det står i guiden. Jag tror inte att det beror på mitt system som är nytt och kraftfullt. Jag testade inställningarna för SeeSaw och det funkar extremt dåligt, långa laddningstider och horriblelt hackande, men ändå går inte CPU load över 70%.
4. Jag har också testat med Zoomplayer med resultaten blir liknande, även om de olika spelarna funkar olika bra med olika format (vilket jag inte heller kan tolka).
Skulle någon kunna skriva ned en lista över vad som ska göras och i vilken ordning? Alltså typ:
1. Installera mediaspelare (vilken? inställningar här?)
2. Splitter? (Vad är det, behöver den konfigureras?)
3. Installera codecs (vilka? Räcker en? Inställningar?)
4. Installera AVISynth
Eller vad? Det måste ju vara så att det är något mer fundamentalt fel i min setup om jag är den enda som får så dåliga resultat av guiden.
Postad 30 september 2007 - 16:16
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
2. Splitter? (Vad är det, behöver den konfigureras?)
2. En splitter delar upp datan (ljud, video) i en container (mkv, avi, etc) så att codecarna kan avkoda. Haali Media Splitter funkar för mig och behöver inte konfigureras.
Postad 30 september 2007 - 16:37
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Aha, då vet jag det. När jag installerade Haali fick man dock kryssa i vilka format som skulle stödjas, från början lät jag det vara men när jag senare har haft problem med avi-uppspelning ominstallerade jag Haali och klickade i avi-stöd också, men det gjorde nog ingen skillnad. Rent teoretiskt, skulle det fungera att göra såhär från början till slut?
1. Installera Media Player Classic
2. Installera Haali
3. Installera ffdshow
4. Installera AVIsynth
5. Konfigurera ffdshow enligt guiden inklusive konfig av AVIsynth
6. Tadaa, allting funkar?
Vad saknas? Hur löser man uppspelning av DVD på bäst sätt, är det bättre att använda PowerDVD eller AnyDVD typ? Måste Media Player Classic konfigureras på något speciellt sätt? Behöver man andra codecs än ffdshow? Jag har ett antal testfiler i formaten .mkv, .avi och .wmv som jag prövar hela tiden, men jag har ännu inte fått ffdshow att klara av dem alla på ett tillfredsställande sätt. Antingen har jag problem med hackande när jag utgår ifrån guiden, eller så är det bisarra bildeffekter (utdragning och knäppa färger) på grund av att jag aktiverar Multiply i Resize i ffdshow.
Mitt långsiktiga mål är att kunna spela allting genom Media portal, borde jag kunna använda ovanstående arbetsgång för att uppnå det? Vad kan jag fastna i för fällor?
Ledsen om jag har en lite desperat ton här, men det är det jag är så det är så det kommer ut  Vad jag försöker få fram är nån sorts generell hållbar kronologisk arbetsgång som fler än jag kan ha användning av. När man läser om ämnet så verkar det ofta som om att var enda person som försöker sig på det måste uppfinna hjulet på nytt.
Redigerat av Unregistered735fb370, 30 september 2007 - 16:45.
Postad 30 september 2007 - 21:18
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Vad saknas? Hur löser man uppspelning av DVD på bäst sätt, är det bättre att använda PowerDVD eller AnyDVD typ? Måste Media Player Classic konfigureras på något speciellt sätt? Behöver man andra codecs än ffdshow? Jag har ett antal testfiler i formaten .mkv, .avi och .wmv som jag prövar hela tiden, men jag har ännu inte fått ffdshow att klara av dem alla på ett tillfredsställande sätt.
<{POST_SNAPBACK}>
MPEG 2 elr DVD som det kallas spelar du helst upp med hjälp utav nvidia purevideo elr nån 'annan-avläsare-som-jag-bara-inte-kommer-på-namnet-på-bara-så-där'? Störande...  .. brukar bli bättre bild med dem två men en del föredrar även FFDshow's inbyggda MPEG 2 codec.. Ahhja, för att lira upp mkv (x264) elr andra High definition format så passar sig CoreAVC lämpligast till det. Kanonbild helt enkelt! Det verkar inte som att du får allting att funka? Högerklicka och välj filters..finns alla filters med som du har laddat ned och som ska användas? Elr saknas det t.ex. CoreAVC i listan när du lirar upp en mkv. fil? Isåfall kan du behöva konfiguera detta själv..i spelaren! och hur du gör detta har jag ingen aning för jag använder inte media player classic, tycker du bör köra på Zoomplayer eller KM i stället Nåt annat som du kan behöva ladda hem för att uppnå bästa ljud & bild är även en annan ljudrenderare och bildrenderare: Ljud: Reclock Bild: VMR9
Postad 01 oktober 2007 - 08:20
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Tack för det svaret, nu var det mycket som blev klarare! Detta är resultatet av morgonens testande:
Installerat Reclock
Valt Video renderer: VMR9 Renderless i Zoomplayer
Installerat ffdshow tryouts, valt formaten Divx och Xvid, dock helt okonfigurerad i övrigt
Har importerat CoreAVC som external filter i media player classic och kryssat i "prefer"
Såhär ser det ut bland filters när jag spelar upp i de olika spelarna:
Zoomplayer:
Spela upp .mkv:
Ingen audiocodec laddas i Zoomplayer, trots att Reclock är markerat i audio-inställningar
CoreAVC funkar
VMR9 funkar
Spela upp .avi:
ffdshow funkar
VMR9 funkar
Ljud funkar ej
Spela upp .wmv:
VMR9 funkar
Reclock funkar
Ljud funkar
Media Player Classic:
Spela upp .mkv:
Reclock funkar
CoreAVC funkar
VMR9 funkar
DTS decoder (?) aktiveras
Spela upp .avi:
ffdshow funkar
VMR9 funkar
Reclock funkar
Också någon AC3 audio decoder aktiveras
Spela upp .wmv:
VMR9 funkar
Reclock funkar
CoreAVC funkar ej, istället WMVideo decoder DMO och någon annan konstig ljducodec
Media Portal:
All bild funkar
Ljud funkar bara med .wmv-filer, inte med varken .avi eller .mkv
Man kan ju använda external player, men det känns inte lika snyggt
Återstår då att få pli på DVD-uppspelningen, men det får bli kvällens projekt.
Postad 01 oktober 2007 - 11:36
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jeg driver også å prøver å finne de beste Codecene. Tenkte jeg skulle følge guiden på avsforum.
Er det noen som vat om man skal benytte Seesaw, Limitedsharer i sammen eller skal man kun benytte èn av dom.
Fra Avsforum:
Postad 01 oktober 2007 - 18:35
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Man kan väl bara använda en åt gången? Jag tyckte till och med att det stod i instruktionerna att det kunde skapa problem att ha båda filerna i AVISynths pluginkatalog.
Efter alla bra tips jag nyss fick här har jag haft en hel del framgång. Idag anslöt jag HTPC:n till min Panasonic PX70 för första gången och det har lyckats ganska bra. Jag har dock haft lite svårt att välja upplösning. Från början gjorde jag en customupplösning via Catalyst Control Center vilken funkade rätt bra, fyllde precis ut skärmen som den skulle. Efter att ha testat lite olika material så tyckte jag dock att bilden inte flöt på helt mjukt utan liksom småhackade sig fram. Jag kunde inte hitta något sätt att bota det genom mina codecs, men då snubblade jag över en text på nätet där det antyddes att det kunde ha med utmatningsfrekvensen att göra. Jag testade att ändra till 50Hz (då gick det bara att köra upplösningen 1280x720) och helt plötsligt verkade allting flyta mycket bättre. Nackdelen var att jag fick två-tre centimeter svart kant runt den utmatade bilden. Detta justerade jag bort genom att i TV:ns servicemeny sätta maximalt overscan-värde, då räckte bilden precis ut till skärmens kanter.
Nu undrar jag, finns det någon nackdel med det här förfarandet? Egentligen vill jag ju inte dra ut bilden på det sättet med overscan eftersom jag tänker att det måste medföra lite sämre bildkvalitet. Dessutom har jag ju min DVD-spelare kopplad via HDMI också (man kan bara göra en overscan-inställning som gäller för båda portarna), och även om jag har tänkt fasa ut den nu när jag har HTPC så har jag innan justerat overscan åt andra hållet för den, det vill säga jag har i TV:ns servicemeny minskat overscan till ett minimum för att få optimal bildkvalitet. Finns det något sätt att komma runt frekvensproblemet genom annan mjukvara? Hur har ni andra gjort? Har ni fått samma problem som jag? Jag har heller inte konfigurerat ffdshow alls än, men jag tycker nog ändå att mycket av det jag har testat ser rätt bra ut. En sak jag skulle vilja motverka är att jag upplever vissa enfärgade/mjukt tonade ytor som lite "blockiga" och inte så mjuka.
Postad 01 oktober 2007 - 21:01
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jeg kjører 1280x720 60hz med catalyst controllsenter med Abit Fatal1ty med HDMI til min 50px700. Det gir et bra bildet tycker jeg. Forsøker jeg med 50hz blir bildet konstig. Ikke vet jeg hvorfor?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|