Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 09 oktober 2007 - 13:17

Jonas I
  • Jonas I
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har inte fått .ISO/.IMG att spelas upp, trots att jag sett folk hävda att de fått det att funka. Kom gärna med tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag mountar .iso/.img etc genom Toast (brännarprogget). Oerhört simpelt och vips när man startar front row så tror den att det är en fysisk dvd typ.

Postad 09 oktober 2007 - 13:23

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har inte fått .ISO/.IMG att spelas upp, trots att jag sett folk hävda att de fått det att funka. Kom gärna med tips.

Jag använder DVD Assist för att spela mina ISO filer. Gör man som det står i Readmen så funkar det ypperligt. De måst dock ha ändelsen .iso (bara att döpa om img om du har sådana) och så ska du ha en film med samma namn som ison i samma mapp. Efter att jag fick det att funka smidigt så orkar jag inte rippa in mina filmer i x264 mera.

Intressant också att inte din orkar med 1080p. Med vilka inställningar är det då? Har iofs bara testat med de som finns på apples hemsida men de funkar fint.

//Edvard

Postad 09 oktober 2007 - 14:36

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Finns info om ett trådlöst keyboard som funkar okej med minin i mitt galleri.
Notera dock att mediaknapparna på tangentbord som är gjorda för windows sällan funkar i OS X.
På mitt funkar vol+ vol- och mute okej men resten av knapparna händer det ingenting när man trycker på.

Alla "vanliga" knappar lirar dock ok.

EDIT: Hm, verkar finnas ett exakt likadant keyboard som mitt nu under nytt namn men med fler återförsäljare https://www.prisjakt...ukt.php?p=67035

Redigerat av Unregistered93573766, 09 oktober 2007 - 14:41.

Postad 09 oktober 2007 - 15:21

Jocke74
  • Jocke74
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Intressant piranhamcse.
Vad är det för räckvidd??

/Jocke

Postad 09 oktober 2007 - 15:33

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har bara testat upp till hela vardagsrummets bredd (ca 8-10m) går jag längre än så så ser jag ju inte TVn och kan avgöra om det fortfarande lirar =)

Postad 09 oktober 2007 - 15:36

Jocke74
  • Jocke74
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Sweet! Låter som en helt klart mycket intressant lösning! Betydligt billigare än Macs egna också!
Nice. Tack för tipset!

Postad 09 oktober 2007 - 17:13

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag har lillebror till det där vita systemet.. mitt heter Logitech S510, och skillnaden är väl att mitt är svart/silvergrått och musen är för både höger- och vänsterhänta... det fungerar bra upp till typ 4m iaf, har inte testat längre p g a lägehnetsstorlek. ska prova det med mac så fort jag får hem det. :rolleyes:
vill helst inte rekommendera Labtec då jag har ett kasst sånt trådlöst paket i garderoben.

Postad 09 oktober 2007 - 18:55

Jonas I
  • Jonas I
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Finns info om ett trådlöst keyboard som funkar okej med minin i mitt galleri.
Notera dock att mediaknapparna på tangentbord som är gjorda för windows sällan funkar i OS X.
På mitt funkar vol+ vol- och mute okej men resten av knapparna händer det ingenting när man trycker på.

Alla "vanliga" knappar lirar dock ok.

EDIT: Hm, verkar finnas ett exakt likadant keyboard som mitt nu under nytt namn men med fler återförsäljare https://www.prisjakt...ukt.php?p=67035

<{POST_SNAPBACK}>

Riktigt sugen på det där. Hade tänkt vänta på att nya Apple Wireless keyboard finns i lager igen men tror det kan bli ett sånt där istället. Mycket smidigt med mus och tangentbord i samma. En fråga bara, visst funkar "windowstangenten" som äppletangenten i mac os x?

Postad 10 oktober 2007 - 12:09

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Japp

Postad 11 oktober 2007 - 08:05

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag använder DVD Assist för att spela mina ISO filer. Gör man som det står i Readmen så funkar det ypperligt. De måst dock ha ändelsen .iso (bara att döpa om img om du har sådana) och så ska du ha en film med samma namn som ison i samma mapp. Efter att jag fick det att funka smidigt så orkar jag inte rippa in mina filmer i x264 mera.

Intressant också att inte din orkar med 1080p. Med vilka inställningar är det då? Har iofs bara testat med de som finns på apples hemsida men de funkar fint.

//Edvard

<{POST_SNAPBACK}>

DVD-assist...hmm jag ska kolla upp det. Givetvis fungerar det med att mounta ison via findern/toast, men integrationen med Frontrow blir ju inget vidare om man antingen måste mounta alla sina isos, eller avsluta FR för att mounta den iso man vill kolla på.

Ärligt talat tror jag att den *orkar* 1080p, men det går inte att ställa in den upplösningen i Macen. Har dock sett någonstans att det finns ett program som heter nåt i stil med SwitchX som skall hantera detta och skall borra lite mer i detta.

*Edit*. SwitchResX heter programmet http://www.madrau.co.../SRX/About.html

Skall testa detta i kväll.

Redigerat av starg4ze, 11 oktober 2007 - 08:26.

Postad 11 oktober 2007 - 08:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Ipod Touch eller Iphone blir helt plötsligt den ultimata fjärren med nya Remote Buddy :)

Postad 11 oktober 2007 - 11:37

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
word.. blev riktigt sugen på en direkt :)

Remote Buddys hemsida för de som inte hittar själva... kolla in videon :)

Postad 11 oktober 2007 - 12:21

njaffie
  • njaffie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej.

Försöker som så många andra få ihop ett mediacenter. Har endast kikat på PC etc. men råkade se Mac Mini tråden. Är helt grön på Mac. Ett par frågor som kanske någon hugad kan hjälpa mig med:
(har skummat inläggen men inte hittat svar (varför kan man inte visa alla inlägg/svar på samma scrollsida, eller kan man?))

1. Har idag Canal Digital. På PC-sidan använder man isådall ett FloppyDTV S2/CI + Conax för att kunna se på betalkanalerna (har ej ett sånt men har förstått att det skall fungera).
Hur gör man med Mac:n? Misstänker att detta är ett problem...

2. En klassiker. Förutom i allrummet vill vi ha en TV i ett par andra rum. Inga överkrav här att kunna se på fler kanaler samtidigt utan det räcker med den som huvudkortet tunat in. Vill helst slippa RF-modulatorer/trådlöst RF etc. Vill förstås kunna utnyttja nätverket och ha mediaextenders i de andra rummen. (Jag tycker inte att en sån skall behöva kosta mer än 1000-1500. Varför har inte alla nya plattTV inbyggt nätverksstöd...?)
Finns det nån bra lösning för detta till Mac:n?

/ Peter

Postad 11 oktober 2007 - 15:38

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag har själv inte tänkt ha nån tv-inspelningsgrej på min mac mini.. men det som används är väl Elgato EyeTV? har dock ingen aning om kort och grejor...

Postad 12 oktober 2007 - 08:45

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
SwitchResX fungerar klockrent. Nu kan jag köra 1080P på min plasma. Inga problem för minimacen att hantera detta.

Tyvärr verkar DVD-assist inte gilla att köra .ISO från mitt NAS... trots katalogen "DVD IMAGES" i roten och i övrigt via readme-filen, så laddar den inte filmen. Någon som kör DVD-assist tillsammans med nätverksdiskar(CIFS/SMB)?

/Starg4ze

Postad 12 oktober 2007 - 13:20

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Hej.

Försöker som så många andra få ihop ett mediacenter. Har endast kikat på PC etc. men råkade se Mac Mini tråden. Är helt grön på Mac. Ett par frågor som kanske någon hugad kan hjälpa mig med:
(har skummat inläggen men inte hittat svar (varför kan man inte visa alla inlägg/svar på samma scrollsida, eller kan man?))

1. Har idag Canal Digital. På PC-sidan använder man isådall ett FloppyDTV S2/CI + Conax för att kunna se på betalkanalerna (har ej ett sånt men har förstått att det skall fungera).
Hur gör man med Mac:n? Misstänker att detta är ett problem...

2. En klassiker. Förutom i allrummet vill vi ha en TV i ett par andra rum. Inga överkrav här att kunna se på fler kanaler samtidigt utan det räcker med den som huvudkortet tunat in. Vill helst slippa RF-modulatorer/trådlöst RF etc. Vill förstås kunna utnyttja nätverket och ha mediaextenders i de andra rummen. (Jag tycker inte att en sån skall behöva kosta mer än 1000-1500. Varför har inte alla nya plattTV inbyggt nätverksstöd...?)
Finns det nån bra lösning för detta till Mac:n?

/ Peter

<{POST_SNAPBACK}>

1. Eye-TV! De har version för DVB-T, DVB-C och DVB-S. Dyrare än på PC sidan men det ska fungera bra.
http://www.elgato.co...o=24&signal=all
Det finns lite mer information om Eye-TV här på forumet om du söker lite.

Postad 12 oktober 2007 - 13:23

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
För övrigt har jag köpt mig en Mac Mini i USA och vill inget hellre än att åka hem och koppla in den! 7.5h till planet lyfter....

Postad 12 oktober 2007 - 16:23

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Är det någon som använder DVD Assist för att spela upp Video_TS filer i Front Row?

Finns det något bra och enkelt sätt att få upp filmomslagen i Front Row eller är man bunden till texttitlar?

MVH Kribban

Postad 12 oktober 2007 - 16:33

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Jag läste på 123Macmini.com/forum att Front Row i Leopard ska klara av att spela upp Video_TS mappar utan att behöva program som DVD Assist. Är det någon som känner till något om detta? Jag försöker få det bekräftat på 123Macmini.com men tänkte att någon kanske vet det här.

MVH Kribban

Postad 12 oktober 2007 - 17:12

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Det är bekräftat ;)

Postad 12 oktober 2007 - 19:19

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

För övrigt har jag köpt mig en Mac Mini i USA och vill inget hellre än att åka hem och koppla in den! 7.5h till planet lyfter....

<{POST_SNAPBACK}>

Kul, vad har de för moms i staterna?

Postad 13 oktober 2007 - 10:14

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Kul, vad har de för moms i staterna?

<{POST_SNAPBACK}>

Beror på stat.. Men det brukar vara mellan 5-8%
Jag betalade lite drygt 5600 för min 2.0Ghz-variant (som jag precis kopplat in). Ska nog sova lite innan jag kopplar in den i hemmabioanläggningen!

Postad 13 oktober 2007 - 14:31

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Nu går ryktet på Appleinsider att MacMini ska utgå ur sortimentet :)

Postad 14 oktober 2007 - 09:36

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag läste på 123Macmini.com/forum att Front Row i Leopard ska klara av att spela upp Video_TS mappar utan att behöva program som DVD Assist. Är det någon som känner till något om detta? Jag försöker få det bekräftat på 123Macmini.com men tänkte att någon kanske vet det här.

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Leopard 9a559 och kan bektäfta att det fungerar "out-of-the-box". Jag skapar en mapp med filmens namn och i den placerar jag VIDEO_TS. Mappen ligger på mitt NAS, och sedan skapar jag ett alias till mappen som jag placerar i mappen %User%/Film

/SG

Postad 14 oktober 2007 - 10:23

Jonas I
  • Jonas I
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Leopard 9a559 och kan bektäfta att det fungerar "out-of-the-box". Jag skapar en mapp med filmens namn och i den placerar jag VIDEO_TS. Mappen ligger på mitt NAS, och sedan skapar jag ett alias till mappen som jag placerar i mappen %User%/Film

/SG

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med .iso/.img filer?

Postad 14 oktober 2007 - 12:46

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Vad kör du för mac? , jag har mac minin (1,83ghz) och jag provade samma version av leopard igår, måste säga att det kändes vääldigt segt om man jämför mot tiger ( te x när man minimerar ett fönster med "timglas" varianten så gick det inte lika rappt som i tiger.

Även att köra coverflow i te x programmappen gjorde att processorn gick upp i 50% nästan, även lite lagg här...

Hoppas det bara är "betan" som är såhär, för mer optimerat måste det väl ändå vara, hoppas inte apple kör en "vista". Behöver en Mac pro för att allt ska flyta på helt okej !!

Postad 14 oktober 2007 - 21:57

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

/SG

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med .iso/.img filer?

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr inte. Samma som i 10.4

Vad kör du för mac? , jag har mac minin (1,83ghz) och jag provade samma version av leopard igår, måste säga att det kändes vääldigt segt om man jämför mot tiger ( te x när man minimerar ett fönster med "timglas" varianten så gick det inte lika rappt som i tiger.

Även att köra coverflow i te x programmappen gjorde att processorn gick upp i 50% nästan, även lite lagg här...

Hoppas det bara är "betan" som är såhär, för mer optimerat måste det väl ändå vara, hoppas inte apple kör en "vista". Behöver en Mac pro för att allt ska flyta på helt okej !!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har dels en Macbook Pro, 2.4GHz och dels en MacMini 2.0. Jag har 4GB ram i MBPn och 1GB i MM, och upplever ingen av dem som sega. Har inte studerat CPU-grafen iof, men det känns bra tycker jag. Men det finns all anledning att tro på yttrligare optimeringar framöver.

Postad 15 oktober 2007 - 08:35

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter inte bra...

Postad 15 oktober 2007 - 08:45

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde det ju innan den uppdaterades med c2d också.

Ryktas även att den ska slås ihop med Apple TV till en ännu mer htpc-vänlig mac. Time will tell!

Postad 15 oktober 2007 - 09:58

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Går det att stoppa in en större hårddisk i minin om man får lust, eller måste man plugga in externa varianter?

Nån som har koll på strömförbrukningen på en mini? Bra att veta ifall den ska stå på 24/7...

Mvh Henke

Postad 15 oktober 2007 - 12:13

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Går det att stoppa in en större hårddisk i minin om man får lust, eller måste man plugga in externa varianter?

Nån som har koll på strömförbrukningen på en mini? Bra att veta ifall den ska stå på 24/7...

Mvh Henke

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det ska gå att uppgradera den själv, men garantin bryts. Finns många guider på nätet hur man byter hårddisk, ram-minne och processor.

Postad 15 oktober 2007 - 13:14

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vad gäller effektförbrukningen har jag inte hittat några siffror för C2D versionerna av Mac Mini men de här siffrorna för Core Duo Mac Mini kan ju vara nån slags referens i alla fall: http://docs.info.app...l?artnum=304952

Postad 15 oktober 2007 - 16:41

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
clnr>> Tack för all info! Jag får leta upp lite guider och studera detta närmare! Det vore ju trevligt att kunna stoppa in mer minne och bättre prolle i framtiden oxå. :)

Effektförbrukningen lär ju vara lägre på C2D-Minis! Nån som har lite nyare uppgifter, eller kanske nån har kollat förbrukningen på sin egen Mini? Jag skulle nämligen vilja jämföra effektförbrukningen mot en NAS-server...

Mvh Henke

Postad 15 oktober 2007 - 20:04

Jocke74
  • Jocke74
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Lite utanför topic men.....

Pratar med Apples kundtjänst idag för att höra om de hade fått någon mer info ang. releasen av Leopard. Fick då veta att de precis fått info om att den blir framflyttad igen. Troligtvis till runt jul eller januari. Någon mer som hört detta?? Finns ingen info på Apples hemsida än.

Postad 15 oktober 2007 - 20:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Lite utanför topic men.....

Pratar med Apples kundtjänst idag för att höra om de hade fått någon mer info ang. releasen av Leopard. Fick då veta att de precis fått info om att den blir framflyttad igen. Troligtvis till runt jul eller januari. Någon mer som hört detta?? Finns ingen info på Apples hemsida än.

<{POST_SNAPBACK}>

om det är sant så känns det lite som att de skjuter sig själva i foten :) :P

Postad 15 oktober 2007 - 21:13

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag undrar lite om temperaturer på minin... min ligger runt

CPU: 65 grader
Ambient 52 grader
Northbridge 1: 54
Northbridge 2: 53

HDD: 52

är det inte lite högt värde på CPU:n? detta är alltså vid minimalt användande, spelar musik, surfar typ...

Postad 15 oktober 2007 - 21:44

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Den nuvarande designen, ja. Precis som iMac fick ett ansiktslyft är det snart dags för mac mini att få ett.

Postad 15 oktober 2007 - 22:51

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Precis som iMac fick ett ansiktslyft är det snart dags för mac mini att få ett.

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt, men hur snart är "snart"? ;)

Postad 16 oktober 2007 - 00:55

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Ambient 52 grader

är det inte lite högt värde på CPU:n? detta är alltså vid minimalt användande, spelar musik, surfar typ...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad får du för temperatur vid uppspelande av HD? (720p) filmer?

Jag tror inte 65 grader ska vara någon fara, min går dock som högst upp i 61-63 (vid stor belastning).
Har ju däremot 1.83 ghz versionen, du har väl 2 ghzren?

Annars är mina temperaturer vanligtvis:

CPU 53 grader
HD 45 grader

CPU: 57-59grader vid uppspelning av hd film.

Däremot kör jag med detta program:

http://www.macupdate...fo.php/id/23137

Fungerar jättebra (inställningarna jag kör är Basespeed: 1500 rpm, lowertreshold 55 C (där kanske du bör köra lite högre, 58 eller något, sen upper treshold 70.

Minin är oftast jättetyst med dessa inställningar, enda gången jag hört minin är när jag konverterat film (tar 100% av processorn)

Postad 16 oktober 2007 - 01:23

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Precis som iMac fick ett ansiktslyft är det snart dags för mac mini att få ett.

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt, men hur snart är "snart"? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt rykten i samband med leopard-releasen den 26e oktober(?).

Postad 16 oktober 2007 - 06:38

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0

Ambient 52 grader

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte 65 grader ska vara någon fara, min går dock som högst upp i 61-63 (vid stor belastning).

CPU 53 grader
HD 45 grader

Fungerar jättebra (inställningarna jag kör är Basespeed: 1500 rpm, lowertreshold 55 C (där kanske du bör köra lite högre, 58 eller något, sen upper treshold 70.

Minin är oftast jättetyst med dessa inställningar, enda gången jag hört minin är när jag konverterat film (tar 100% av processorn)

<{POST_SNAPBACK}>

programmet du länkade till är ju för macbooks, fungerar det verkligen bra till mac mini också? lär ju vara olika kylsystem på dem...

CPU ökar ingenting när jag kör 720p(provade iofs bara top gun ett par minuter, men ändå...)

jag har 2ghz-versionen, ja... men ska jag verkligen ligga så pass mkt högre än dig? tyckte det va lite konstigt.. men de ska nog vara så ;)

Postad 16 oktober 2007 - 10:38

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Ambient 52 grader

<{POST_SNAPBACK}>

CPU 53 grader
HD 45 grader

<{POST_SNAPBACK}>

programmet du länkade till är ju för macbooks, fungerar det verkligen bra till mac mini också? lär ju vara olika kylsystem på dem...

CPU ökar ingenting när jag kör 720p(provade iofs bara top gun ett par minuter, men ändå...)

jag har 2ghz-versionen, ja... men ska jag verkligen ligga så pass mkt högre än dig? tyckte det va lite konstigt.. men de ska nog vara så ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Programmet fungerar utmärkt till mac minin, att fläkten inte ökade vid filmtittande var något jag också märkte :) därför letade jag efter något fan control program, och nu får jag ju mycket bättre temperaturer :).

Apple är rätt kända för att ha varma datorer :), sen är väl det i sig inte jättebra -> tror inte processorn tar stryk alls, men har hört och vet av egen erfarenhet att hårddiskar vid hög temperatur inte håller lika länge !

Postad 16 oktober 2007 - 13:42

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Leopard klart för leverans 26/10 ;)

Postad 16 oktober 2007 - 13:53

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Haha, satt precis och tänkte på dig Kribban och gick in här för att posta denna länk

http://www.99.se/mac...26-oktober.html

Finns lite go info där för dig / de som väntar med köp tills Leopard är ute.

If you buy a qualifying Mac between October 1, 2007 and December 29, 2007, and it does not include Mac OS X Leopard, you’re eligible to get Leopard after it’s released for just $9.95 plus tax.

/mc

Postad 16 oktober 2007 - 14:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Trevligt ;)

Postad 16 oktober 2007 - 14:20

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag köpte min 1 oktober ;) såå... var ska jag vända mig för att få en kopia ASAP? är det apple store som gäller? och när ska man ringa in eller surfa in?

Postad 16 oktober 2007 - 14:30

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Ingen aning?! Ring dem ;)

Det här var lite kul å, köper man från macoteket får man ett USB minne på köpet

http://www.macoteket...duct_id=1131383

Postad 16 oktober 2007 - 14:32

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Innebär detta att Leopard finns förinstallerat i Mac mini från den 26:e?

Postad 16 oktober 2007 - 18:48

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
http://www.apple.com...atures/300.html

Alla 300 nyheter i Leopard. ;)

Postad 17 oktober 2007 - 18:12

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0

Innebär detta att Leopard finns förinstallerat i Mac mini från den 26:e?

<{POST_SNAPBACK}>

det tvivlar jag på eftersom "up to date"-erbjudandet sträcker sig till dec.

http://www.apple.com...acosx/uptodate/ är hemsidan för alla som köpt sin dator efter 1okt och vill ha leopard för 85 SEK.

*beställt*

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.