Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny generation Samsung plasma till kanonpris!

2163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 juli 2005 - 00:56

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Situationen är helt sanslös i mitt tycke. S5h och S5hx är olika, hur ska dom ha det? Kan känna mig lyckligt lottad då jag har s5h versionen (enligt servicemenyn), tack samsung för de 200 extra cd/m2.

Tycker synd om resten av er som har en sämre apparat, syftar på s5hx. Dock känner jag att det är bra vilseledande av samsung gentemot svenska kunder.

Men min skepsism håller fortfarande i sig, tycker nämligen att det är för lite information ang den svenska modellen, ingen som fått Swe vs Ger apparaterna bekräftade från samtliga sidor? Stämmer all information?

Vi vet ju hur lätt det blir felstavningar i siffror samt bokstäver.

Håller fortfarande i hatten :) .

Edit: Netonnet har fortfarande inte hört av sig ang HDCP stödet.

Här kommer mitt mejl som skickades i fredas.

Hejsan. Jag har nu efter ett tag fått reda på att min tv, samsung ps42s5h, inte stödjer ett format kallat HDCP. Då TVn bär loggan HD-ready så måste den i praktiken ha HDCP annars får inte loggan användas alls. Därför vädjar jag till er att kolla upp noggrant om den har HDCP eller ej. Är det så att den ej har HDCP så vill jag häva köpet på öppetköpgarantin.

Infogar en skrift från www.homecinemachoice.com där kraven för HD-Ready står. Notera sista punkten!

Källa:

Requirements for the label “HD ready”
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label "HD ready":
1. Display, display engine - The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

2. Video Interfaces
* The display device accepts HD input via: Analogue YPbPr1; and DVI or HDMI

* HD capable inputs accept the following HD video formats: 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive ("720p"), and 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced ("1080i")

--->* The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)." <----

Notera: När jag skickade detta mejl var jag ej medveten ang. s5h = hdcp s5hx = ej ev. hdcp.

Hur netonnet behandlar detta återstår att se.

Har varit ute i världen och kikat lite.

Samsung Ungern: S5H--> http://www.samsung.c...ns/ps_42s5h.asp

endast 1300cd/m2

Redigerat av Lorryquai, 26 juli 2005 - 01:44.

Postad 26 juli 2005 - 02:50

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Är det någon som har tid & lust att lägga ut en bild på fjärrkontrollen? Det skulle uppskattas!

<{POST_SNAPBACK}>

La upp en i mitt galleri, fjärren funkar bra men jag kör inte med den utan har en NAD HTR-2 multifjärr ist..

-Jag kan bekräfta att Samsungen fungerar med HDMI mot min Pioneer 668.
Har bara tittat en liten stund på denna fina skärm men allt ser lovande ut. Färger, kontrast mm. är för mycket  påställt från fabrik.

Har ni andra användare några tips på Edra inställningar så att man kommer "rätt" snabbare?

Min snabbinställning blev:

Kontrast 60
Ljusstyrka 50
Skärpa 0
Färg 25
Färgton Sval2

Brusreducering Av

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, oxså fått intrycket att allt är pådraget på tok för mycket från fabrik, har minskat i princip allt men inte lika våldsamt mycket som dig, ska testa dina inställningar och se hur det blir :)
men rosa/rött är det 1:a att minska på, alla ser ut som det är solnedgång på vissa kanaler default, har dragit ner andra färger oxså men inte lika mycket..

Ingen fortfarande som kört DVE eller meckat i servicemenyn så man kan få lite mer inställningar att jämföra med?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, postade lite såna inställingar ett par sidor bakåt.. läs igen.

Postad 26 juli 2005 - 04:55

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Angående bildinställningar så har jag en högklassig Sony Tv som referens sida vid sida. Ett tips är att ta hudtoner som ett referensmärke, folk ska inte se ut som "kokta kräftor"

Senare i veckan ska mina referens dvd laddas!

Postad 26 juli 2005 - 09:08

Unregisterede4bc69dc
  • Unregisterede4bc69dc
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
/Leven - Tack för bilden på fjärren! Jag funderar också på att köra med en multifjärr, så slipper man ha alla dosor framme.

Jag har slagit till och beställt ett exemplar nu. Det känns skönt att man äntligen bestämt sig. Jag lär återkomma när skönheten har landat på tv-bänken för diskussion om alla inställningar... :)

Postad 26 juli 2005 - 10:51

Unregistered1d985f58
  • Unregistered1d985f58
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har provat att komma in i servicemenyn men det verkar vara omöjligt!
Vist är det info+menu+mute+power on?

Postad 26 juli 2005 - 12:46

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Satt i natt och pillade lite bildinst. efter LJNs inlägg.
Så här blev det:

KONTRAST : 75
LJUSSTYRKA : 51
SKÄRPA : 47
FÄRG :25
FÄRGTON : SVAL 1

lite nyfiken på H vs. HX-diskussionen. Såg att det stod H på min kartong, och Skärmen är köpt på EXPERT så den borde vara svensk. Ska leta lite längre bak i foumet och ta mig in i servicemenyn och se vad det står.
Såg en liten insekt krypa omkring innanför glaset föresten, läste att fler var drabbade av detta. Pratade med en kompis som var ute för detsamma på sin TFT-skärm. Men med tanke på att jag sitter typ 3,5 meter från skärmen så lär det inte störa, han får väl bo där.... Bara han inte bjuder in sina polare. :)

Postad 26 juli 2005 - 13:00

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Insekter innanför glaset?! Jag trodde den första personen som skrev om spindlar i plasman menade att pixlarna hade gått sönder o format något spindel liknande mönster! Jag tycker det låter helt bedrövligt att man får insekter i sin nya dyra plasma! Det är ju äckligt... och irriterande... Det konstiga är att det verkar vara relativt vanligt med kryp i de här samsung plasmorna?! Kanske är något det är tänkt att man ska stå ut med pga att den är billigare än de flesta övriga högupplösta plasmorna... :) Man får MER för pengarna.......

Redigerat av thetias, 26 juli 2005 - 13:01.

Postad 26 juli 2005 - 14:43

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
NU ska även jag beställa plasma. HAr bara en fråga, om man nu väljer/får en "hx" med 200 mindre cd/m2, kommer man märka av det, eller är det typ skitsamma?

Postad 26 juli 2005 - 18:30

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Det är inte sant, hemmabiobutiken sköt upp leveransen till mitten av augusti nu. Så går det när man vill ha billigt och litar på företag. Ska ringa dom imorrn och fråga vad för leverantörer dom har, svårt o tro att svenska samsung skulle ge en seriös butik datum efter datum och aldrig kunna hålla leveransen. Speciellt när andra butiker har den i lager just nu.

Om uppskutningen stämmer tänker jag avbeställa min bums. Ville ha min på semestern och inte veckorna efter.

Undra om inwarehouse kan hålla 29/7

Redigerat av wesslan, 26 juli 2005 - 18:31.

Postad 26 juli 2005 - 19:10

miwa60
  • miwa60
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Satt i natt och pillade lite bildinst. efter LJNs inlägg.
Så här blev det:

KONTRAST    : 75
LJUSSTYRKA : 51
SKÄRPA        : 47
FÄRG            :25
FÄRGTON      : SVAL 1

Några andra som gjort några andra inställningar. Har svårt att få en riktig skärpa.
Annars gillar jag plasman kanon. Fick den idag från NetOnNet.

Postad 26 juli 2005 - 20:07

miwa60
  • miwa60
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Det var ngn som sa att hans blåa lampa lös hela tiden. Min lyser endast då jag använder fjärrkontrollen.

Postad 26 juli 2005 - 20:49

kmzbe
  • kmzbe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tja.

Inhandlat nytt grafikkort, trådlöst tgb o mus.

Spelat Half Life 2 som en dåre på Samsungen, funkar prima fint både 720p och 1080i.
Graffen är hur bra som helst, inga eftersläpningar och alla färger ser bra ut.
Trode inte det skulle vara så häftigt o lira påen 42"are och full fräs på surrounded i vardagsrummet... mumma.

Något jag starkt kan rekomendera. Doom 3 nästa, hörde att dom slängt in 16:9 stöd i senaste patcharna.,

Postad 26 juli 2005 - 21:27

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Grattis thetias!!! Välkommen till kubben, hur många insekter har du? Jag knäcker med 2!! Och inte nog med det så har jag en störig blålampa som blinkar lite när den vill... :)

Det var ngn som sa att hans blåa lampa lös hela tiden. Min lyser endast då jag använder fjärrkontrollen.

Det var nog mig du menade och nej, den lyser inte hela tiden, den blinkar lite då och då i superspar energiläge.

Tänkte lite på det med h ochj hx, det konkretaste jag kan tänka mig är att h samt hx är samma tv. Tror att det är samsung.de som har felskrivit sig. Hittade idag ett kistermärke bakom min appart där modelbeteckningen är hx, när det i s-menyn står h. Det där med dessa 200cd/m2 i skillnad har nog samsung.de blandat ihop med 840x modellen för den har 1500 medans 1024x har 1300.

Bidrar med mina inst. samt inst från grafikkort på datorn.

Dator: ATI Radeon 9200 skala 1-100 via d-sub

Gamma :10
Ljusstyrka:45
Kontrast:80

KONTRAST : 65
LJUSSTYRKA : 47
SKÄRPA : 55
FÄRG :35
FÄRGTON : SVAL 2

EDIT:stavfel

Redigerat av Lorryquai, 26 juli 2005 - 21:28.

Postad 26 juli 2005 - 22:34

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Det verkar inte som om de blandat ihop några modeller. H och HX är två olika och det som skiljer verkar vara just 1300 vs 1500 cd. (läs produktbladet bifogat i tidigare inlägg). Även om nästan alla tyska återgförsäljare menar att det är 13 bits, så tror jag att ljusstrykan stämmer. Jävligt rörigt är det iallfall och man kan ju inte vara säker på nått. Det viktigaste är ju att båda stödjer HDCP och det verkar ju inte vara uträtt ännu! Varför skulle de inte anonsera ut HDCP stödet om det fanns? Det borde de ju skylta med tycker jag!

Någon som fått det bekräftat att HX stödjer HDCP? Tänkte ringa till svenska samsung imorgon, ingen större idé att ringa återförsäljarna de har ju ingen pejl, det kanske inte svenska samsung har heller :)

Postad 26 juli 2005 - 22:45

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Nu ser jag... kollade fort igenom pdf:n förut och la inte märke till att den har 1500 cd/m2.

Enligt kvittot på netonnet så har jag köpt en s5h, s5h står det i s-menyn men på baksidan står det s5hx... snurrsnurrsnurr.

Ska blir kul att höra vad samsungsupport säger. Fråga dom ang hur det är med den tyska modellen för hela supporten sitter i Irland så vitt jag vet, där borde svensken kunna fråga tysken.

Edit: Ni som köpt tv:n på svensk mark, tex i butik och ej på internet, gå in is-menyn (info+menu+mute+power on obs! tv:n ska vara avstängd vid kommando) och kolla modellbetekning. Står högst upp i gul text.

Redigerat av Lorryquai, 26 juli 2005 - 22:48.

Postad 27 juli 2005 - 06:27

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Ni som är "avancerade" Samsungägare!

Jag är nyfiken på att stänga av DNIe-funktionen, går detta att göra i
servicemenyn?

Postad 27 juli 2005 - 10:46

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Nu har jag pratat med samsung support som f.ö sitter i skottland :)

Hon jag pratade med kunde inte på rak arm svara på om den hade HDCP stöd eller inte men jag bad henne kolla upp det och hon fick jobba lite och trippelkollade det med sina kollegor. Hon sa att det fanns HDCP stöd för HX modellen också. Och när jag undrade vad det var för skillnad på H och HX modellen så svarade hon att om det bara skillde en bokstav på slutet på en modell så var det bara olika leverantörer till olika marknader. Men hon kunde inte svara på skillnaderna på olika märken på olika marknader. Men att det troligen inte var någon skillnad på modellerna.

Nu undrar jag om det inte är tyska samsung som har "fu-kat up" hela deras spec. och som lorryquai sa blandat ihop den lågupplösta och den högupplösta...och desutom satt dit 13 bits istället för 12 som sedan tyska samsung tog tillbaka. Men fortfarande ligger ju felaktiga specar ute på de tyska sidorna, det är ju bedrägeri!!

F.ö undrar jag om inte all HDMI stödjer HDCP, kan det vara så enkelt? Blädrat igenom en del "hemmabioskolor" och det verkar nästan vara så. Mailade Hemmabiobutikens support och frågade om det var så att all HDMI stödjer HDCP, väntar på svar.

Postad 27 juli 2005 - 10:53

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Hej Jonas!

HDCP ingår i standarden för HDMI, Samsungskärmen är således HDCP kompatibel. Det är ingen skillnad på 42S5HX & 42S5H berättade Samsung när vi talade med dem. Märkligt nog hade dom ingen förklaring på varför det finns flera produktnamn på samma apparat.

Vänliga hälsningar / Best Regards
---------------------------------------------------------------
Markus Brauer [email protected]

Jaa så enkelt var det. Hehe, dumma tyskar.

Postad 27 juli 2005 - 10:56

Unregisterede4bc69dc
  • Unregisterede4bc69dc
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hej Jonas!

HDCP ingår i standarden för HDMI, Samsungskärmen är således HDCP kompatibel. Det är ingen skillnad på 42S5HX & 42S5H berättade Samsung när vi talade med dem. Märkligt nog hade dom ingen förklaring på varför det finns flera produktnamn på samma apparat.

Vänliga hälsningar / Best Regards
---------------------------------------------------------------
Markus Brauer  [email protected]

Jaa så enkelt var det. Hehe, dumma tyskar.

<{POST_SNAPBACK}>

Starkt forskat Jonas! Känns bra att höra att man inte har beställt ett bantat exemplar...!

Edit: Lagt till text

Redigerat av Unregisterede4bc69dc, 27 juli 2005 - 10:58.

Postad 27 juli 2005 - 13:39

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Det var det jag misstänkte....hehe! ;)

Postad 27 juli 2005 - 14:58

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Edit: Ni som köpt tv:n på svensk mark, tex i butik och ej på internet, gå in is-menyn (info+menu+mute+power on obs! tv:n ska vara avstängd vid kommando) och kolla modellbetekning. Står högst upp i gul text.

<{POST_SNAPBACK}>

Heh, för att ytterligare späda på förvirringen så..
I min servicemeny står det _inte_ modellbeteckning högst upp, går jag däremot in under Option Table (menyalt 2) så kan jag jag flippa mellan 42s5h/42s5s/42d5s.

På baksidan står det: PS-42S5H, på ett litet klistermärke brevid volym och programknapparna står det PS42S5HX/XEE..

bifogar bild på menyn som dyker upp när jag startar tv:n med info+menu+mute+power.

Är din annorlunda lorryquai?

Bifogad fil(er)

Postad 27 juli 2005 - 16:28

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Heh, för att ytterligare späda på förvirringen så..
I min servicemeny står det _inte_ modellbeteckning högst upp, går jag däremot in under Option Table (menyalt 2) så kan jag jag flippa mellan 42s5h/42s5s/42d5s.

På baksidan står det: PS-42S5H, på ett litet klistermärke brevid volym och programknapparna står det PS42S5HX/XEE..

bifogar bild på menyn som dyker upp när jag startar tv:n med info+menu+mute+power.

Är din annorlunda lorryquai?

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här... Märkligt. ;)

Postad 27 juli 2005 - 17:22

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Hm.. jag har samma sympton. Infogar bilder..verkar som om samsung inte kunnat bestämma sig ang. modelbetekning.

Bifogad fil(er)

Postad 27 juli 2005 - 19:38

Unregistered04e49dc2
  • Unregistered04e49dc2
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
50-tummaren ser riktigt trevlig ut, får väl börja spara så att man har råd med en sådan när den släpps. ;) en 42-tummare känns tyvärr för liten i mitt vardagsrum, speciellt när man blivit bortskämd med projektor ganska länge. :lol:

Postad 27 juli 2005 - 20:13

Unregistereda43e508c
  • Unregistereda43e508c
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej på er,
ska idagarna införskaffa en plasma och undrar över några saker...
Samtliga som köpt Samsungs nya HD plasma verkar vara nöjda till mycket nöjda - det som jag slås av är att svärtan i flera butiker visat sig suga rejält - då verkar det som att samsungs låg upplösta föregångare S4 regerar.

Hur stämmer detta med er bild?

Frågande.

Postad 27 juli 2005 - 20:18

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Själv så har jag ingen anmärkning på svärtan alls... visst den är inte super med fabr.inst. men man får trixa lite så ordnar det sig. Det är på den punkten butikerna är mindre bra på så räkna med bättre bild hemma än vad du ser i butik.

Köp den du, men akta dig för krypen som ev. kan medfölja! ;)

EDIT: Fick detta mejl idag av netonnet.

Hej!

För att kunna ge dig ett korrekt svar behöver vi lite mer information i denna fråga. Därför har vi vidarebefordrat detta mail till vår Produktansvarig.

Vi återkommer så fort som vi fått svar från dom.

Med vänliga hälsningar / Best regards

Gustav K

Websäljare/kundtjänst

Ärende:

Produktinformation

Meddelande:

Hej igen. Jag undrar hur det går med min fråga som jag skickade till er den 21/7

Infogar frågan.

Hejsan. Jag har nu efter ett tag fått reda på att min tv, samsung ps42s5h, inte stödjer ett format kallat HDCP. Då TVn bär loggan HD-ready så måste den i praktiken ha HDCP annars får inte loggan användas alls. Därför vädjar jag till er att kolla upp noggrant om den har HDCP eller ej. Är det så att den ej har HDCP så vill jag häva köpet på öppetköpgarantin.

Infogar en skrift från www.homecinemachoice.com där kraven för HD-Ready står. Notera sista punkten!

Källa:

Requirements for the label “HD ready”
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label "HD ready":
1. Display, display engine - The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

2. Video Interfaces
* The display device accepts HD input via: Analogue YPbPr1; and DVI or HDMI

* HD capable inputs accept the following HD video formats: 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive ("720p"), and 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced ("1080i")

--->* The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)." <----

http://www.homecinem...ews.php?id=7396

Redigerat av Lorryquai, 27 juli 2005 - 20:39.

Postad 27 juli 2005 - 20:49

miwa60
  • miwa60
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Vad gör man för inställningar i servicemenyn? Hur kommer man åt den? Vad har ni gjort i den?

Postad 27 juli 2005 - 21:28

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Vad gör man för inställningar i servicemenyn? Hur kommer man åt den? Vad har ni gjort i den?

Jadu... jag har mest kikat lite, sänkt volymen på start/avstängnings ljudet. Väntar med att pilla så värst mycket förräns tv.n är "inkörd"

Annars så kan du pilla med en massa roligt där. ;) MEN :lol: va noga med orginalinst. Skriv ner dom på ett papper, om du gör nåt galet så har du en säkerhet.

Här har du kommando till s-menyn.

Stäng av din tv i stanby. Tryck nu info+menu+mute+power on, tv:n slås på och du ser gul text i vänstra hörnet, där har du den. Starta om tv:n...nu är den borta!!

Redigerat av Lorryquai, 27 juli 2005 - 21:30.

Postad 28 juli 2005 - 16:52

miwa60
  • miwa60
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Hur har ni ställt erat inbränningsskydd? Jag har 2,4,4.

Postad 28 juli 2005 - 21:05

1Mikael
  • 1Mikael
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag kollade på denna (ps42s5h) lite snabbt mendan tjejen handlade på rea:n. Har inte intresserat mig så mycket över TV då jag blir lite trött på svarta kanter och korta tjocka gubbar i 4:3.

Nåväl! ett av mina stoooora sorger har varit att texten kommer "mitt" i bilden...Men när jag kollade så slog det mig att bilden var placerad i överkant och texten mot underkant( dvs ett tjockt svart fält i botten där texten låg). ;)

Flytta text vet jag går med Panasonic DVD. Men försäljaren sa att det var tv:n som gjorde detta (Component koppling?)..Stämmer det och i så fall är det vanligt att plasmor klarar detta?

Redigerat av 1Mikael, 28 juli 2005 - 21:10.

Postad 28 juli 2005 - 21:11

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
En annan anmärkning om servicemenyn. Har varit inne där och vänt 2 ggr och vid båda tillfällena nollas mina bildinst. och blir orginal igen, lätt störande.

Har en fråga till alla här som använder boxer ihop med denna skärm. Vad är era erfarenheter ang. bildkvalitet??
Är som sagt ny med plasma men det känns inte hundra, långt ifrån. Ibland är TVbilden ok, förstår att det har med kvaliteten på det jag kikar på att göra men det känns lite väl kritiskt.... Så fort det inte är perfekt ljus så blir folk "tokplasma" i ansiktet och bilden känns överlag grynig. DVD över RGB-scart är helt ok så skärmen är säkert ok. Vill ha era åsikter och vill veta vad ni använder för mottagare. Själv har jag en FORCE 530T kopplad via RGBscart. Tips om inst. som kan minska mitt missnöje tas taksamt emot, känns riktigt trist att sitta på kvällarna och sakna den gamla förlåtande 28tummaren. HJÄLP ;)

Postad 29 juli 2005 - 04:18

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Hur har ni ställt erat inbränningsskydd? Jag har 2,4,4.

Samma här....men vad som är optimalt begriper jag dessvärre inte.

Postad 29 juli 2005 - 10:04

joas3695
  • joas3695
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
För er som tänkte beställa kan jag meddela att inwarehouse har fått in sina idag. Typiskt med tanke på att jag för 2 timmar sen beställde från Dustin och fick betala 1500 mer.... men nu är den uppe!!!

Postad 29 juli 2005 - 12:29

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Enligt deras hemsida så har dom inga i lager och nästa leverans mitten av augusti.

Postad 29 juli 2005 - 13:03

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
JAg vill också köpa en nu, men inwarehouse har inga i lager, man får vänta till nästa leverans om man ska ha. Finns det nått alternativ än att vänta, för de 3 billiga ställerna netonnet, hemmabiobutiken och inwarehouse har alla typ 2 v väntertid, och jag är inte sugen på att ge 1500kr extra för den....

jag är sur nu, har suttit och väntat in att de ska komma i lager, så man kan ta den butiken som får dem först, men tydligen är det ingen som lagerför dessa plasmor, för de går åt som smör.... ;)

Postad 29 juli 2005 - 13:28

joas3695
  • joas3695
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
beställde min från dustin istället, beställde kl. 09.00 och hade den hemma 10.15, det kallar jag service. Visst blev det 1500 kr dyrare än inwarehouse men det kan jag leva med.

Postad 29 juli 2005 - 13:54

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Alternativet för mig känns som att det är att beställa från tyskalnd. Men skulle nån vänlig själ kunna förklara för mig hur det var det funkade. hur lång blir garantin, och har man Samsungs fina garanti, så man slipper skeppa tillbaka tvn om den krånglar? Sedan undrar jag också hur lång tid det tar om man beställer den från ex topvision.com, som verkar vara den "bästa" butiken.

mvh Martin

Redigerat av Unregistered5697a427, 29 juli 2005 - 14:15.

Postad 29 juli 2005 - 14:24

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Enl. tecnistore.se WEB-sida har dom den i lager.
Lite dyra men det går nog att pruta.
Butik i Högdalen C. men tok bra service.

Postad 30 juli 2005 - 00:06

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Expert har ett erbjudande. 32000kr för Samsung ps42s5h(som har 1500 i ljusstyrka enlogt dom) + 20st dvdfilmer....det blir dyra filmer om man köper tv:n där.

Postad 30 juli 2005 - 00:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Ett reklamblad jag såg på tunnelbanan idag sålde en regional kedja HX för 2290€ och H för 2490€.

Stod inte mycket om vad skillnaden var men enbart H hade en HD-Ready logga....

Ingenting jag kommer gräva vidare i då priserna sowieso är för höga.

Postad 30 juli 2005 - 01:37

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Mysteriet lever vidare...har fortfarande inget bekräftat från netonnet.

Dels så vekar det som om samsung har problem med korrekt info på produkterna. Här kommer ett till exmpel. Läs först produkttexten. 1500cd/m2.

Titta sedan på spec. ;)

http://www.samsung.c...a/ppm42m5ss.asp

Redigerat av Lorryquai, 30 juli 2005 - 01:42.

Postad 30 juli 2005 - 10:41

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Haha, jag trodde vi hade kommit till botten med det hela, men jag måste erkänna att jag inte är helt hundra på att det INTE är någon skillnad mellan H och HX. Men HDCP stödet har vi ju fått bekräftat (båda har ju HDMI) så då är det ljusstyrkan som hänger kvar och spökar. Vad har andra produkter för extra bokstäver hos samsung, tänkte om man kunde se något mönster på ett extra X på slutet om det skulle vara något bra eller dåligt? Kanske H modellen är någon uppgraderad lågupplöst och därför har ljusstyrkan varit kvar? (inte så troligt).

Jag tänkte beställa min HX så snart Hemmabiobutiken och ska kräva att få byta om det visar sig att HX är någon slags budget variant! När de ringer till samsung så måste de väl komma längre än till nån support i skottland!

Postad 30 juli 2005 - 11:16

Unregisteredd6b26766
  • Unregisteredd6b26766
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har min plasma i källaren och måste sänka Ljusstyrkan rejält för att int ebli bländad.
Sitter just nu och lägger in detta inlägg framför TV:n. Ca 2,5m ifrån. Och jag kan bara säga att WOW vilken känsla mot 28" TV! OCh 17" skärm!

Kollade på film via datorn igår och testade även med Komponent 720p via mulimediaboxen och jag kan bara säga att plasman är toppen! Jag har kollat på Plasmor i snart 2 år innan jag slog till och köpte denna!

Anledning till köp: 12 bitars bildbehandling(4096 gråskalor) 10000:1 kontrast då jag sitter så nära apparaten! Och naturligtvis HD ready. Har fått HDCP frågan besvarad från hembiobutiken och som en del trådar redan påpekat så har HDMI alltid HDCP kodning! OCh HD ready loggan får inte sitta på produkten om detta inte har uppfyllts. Litar till fullo på detta. :)

Postad 30 juli 2005 - 11:59

Unregisterede4bc69dc
  • Unregisterede4bc69dc
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
/Lorryquai

Vad har leverantören/butiken sagt om dina kryp?? Man tycker att de borde fixa det eller byta ut skärmen. Eller?! De kan väl knappast säga att man ska godta det när man betalar 24 tsek för en plasma. :)

Postad 30 juli 2005 - 14:29

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Enligt netonnet så får jag skicka den på service precis när jag vill. Känner inte för det just nu men framöver så blir det nog aktuelt... Det värsta är att jag inte är den ända som har drabbats...

Surt av samsung att inte komma hem och byta tv:n....

Postad 30 juli 2005 - 14:55

Trigger
  • Trigger
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har följt den hör tråden med stort intresse sedan denna plasma kom ut på marknaden. Tråkigt nog vekar det finnas väldigt få superlativ som WOW vilken j..v.. bra bild.

Efter att ha spanat in PS-42S5H ett par gånger så förstår jag... bilden är verkligen urvattnad i jämförelse med endel andra plasmor. Svärtan är hästlängder efter tex TH-42PA50 som trots sin lägre upplösning upplevs som en betydligt trevligare bild enligt mig. Efter lite pillande med inställningar på samsungen får man till en bra bild med massor detaljer och utan synliga eftersläpningar och annat faktiskt ! Problemet med svärtan och att bilden är aningens livlös går dock inte justera bort, tyvär. Visst kan endel bero på signalkvalitet mm men när man ser pannan matad med samma signal vid sidan om samsungen så finns det inga ursäkter.

Som sagt, smaken är som baken.... men det blir ingen samsung för mig

/Trigger

Postad 30 juli 2005 - 14:58

Unregisterede4bc69dc
  • Unregisterede4bc69dc
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Är det till NoN du skall skicka den då? Jag hade nog flippat ur om jag hade haft kryp innanför skärmen. Hade nog inte kunnat fokusera på något annat än krypen...

Har själv haft lilla julafton hemma idag. Jag har UPC, som suger hårt, i huset där jag bor i Sthlm. Provade idag att koppla in Boxer med en flat antenn. Fick in bild genom den, det är dock svårt att kommentera kvalitén på bilden är man sitter med en 26'' crt. Känns riktigt nice att kunna kliva in på Canal + och se Premier League på plasman! :) Hos UPC kostar det ca 490 kr om man skall ha deras C+ digitalt, man kan inte enbart ta C+ paketet utan måste ta ett monsterpaket där C+ ingår. Hos Boxer betalar jag nu totalt 340 kr per månad. Man tappar någon match i Boxerpaketet, men det får jag ta. Sambon kommer kanske inte bli överlycklig över all fussball som kommer rulla på skärmen...

Är det någon av er ägare som kör via Boxer idag? Tänkte om ni var nöjda med bilden.

Postad 30 juli 2005 - 15:01

jocef
  • jocef
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Mysteriet lever vidare...har fortfarande inget bekräftat från netonnet.

Dels så vekar det som om samsung har problem med korrekt info på produkterna. Här kommer ett till exmpel. Läs först produkttexten. 1500cd/m2.

Titta sedan på spec. :)

http://www.samsung.c...a/ppm42m5ss.asp

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag tittar på specen ser jag "Rek. Upplösning 1366x768 pixlar (WVGA)" och kollar jag i pdf specen står där 852x480...

Postad 30 juli 2005 - 15:22

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Har följt den hör tråden med stort intresse sedan denna plasma kom ut på marknaden. Tråkigt nog vekar det finnas väldigt få superlativ som WOW vilken j..v.. bra bild.

Efter att ha spanat in PS-42S5H ett par gånger så förstår jag... bilden är verkligen urvattnad i jämförelse med endel andra plasmor. Svärtan är hästlängder efter tex TH-42PA50 som trots sin lägre upplösning upplevs som en betydligt trevligare bild enligt mig. Efter lite pillande med inställningar på samsungen får man till en bra bild med massor detaljer och utan synliga eftersläpningar och annat faktiskt ! Problemet med svärtan och att bilden är aningens livlös går dock inte justera bort, tyvär. Visst kan endel bero på signalkvalitet mm men när man ser pannan matad med samma signal vid sidan om samsungen så finns det inga ursäkter.

/Trigger

<{POST_SNAPBACK}>

Har man inget behov av att ha en digital ingång till sin plasma så är det ju ingenting att fundera på, ta en PA50 lika så om du inte nångång ska använda din plasma som datorskärm. Vill man däremot köra DVD via HDMI så finns det ju klart färre skärmar att välja bland, panna 500 är en av dom men då dom kostar 5000 kr mer så faller valet på den här samsungen, iaf för mig.

Ingen här som har haft den tillräckligt länge för att "bränna" in den å därför vet vi ju inte så mycket om vad som händer med svärta å färger riktigt..

Med bra hdmi, scartkablar etc så tror jag bilden blir svårslagen.

Men det är bra, mer kritik av plasman tack! :)

Postad 30 juli 2005 - 15:53

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0

/Trigger

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag med läst denna tråd och är imponerad av kvaliten på detta forum. Härligt att hjälpa varandra med omdömmen och problem av så dyra maskiner.

Nog babblat, jag kollade Expert där en PA50 stog bredvid S5H och jag måste säga att jag blev imponerad av PA50. Bilden var mycket behaglig och upplevdes djupare och naturtrognare än alla andra på plats. Men jag ska tillägga att butiken har fifflat med inställningarna, då vanliga 32" glastv hade ställts in så hemskt det gick, för att locka till plasmorna. På samma sätt var PA50 snyggast uppställd på alla sätt, som om dom bara ville sälja den. Svårt att förklara, men det var väldigt uppenbart, så jag litar inte på dom...

Kan tillägga att S5H kom 2:a av dom som var där, men PA50 var mycket bättre. Kanske inställningar kan fixa, men ärligt talat är jag mer sugen på att få se den högupplösta versionen, panna 500. Är den lika fin så tror jag de extra pengarna är väl investerade, även om S5H går att justera till lite mera...

Vore grymt att se en inkörd, inställd S5H bredvid en Panna 500...

Ingen som tänkt på saminköp här, för att kunna pruta ner priserna lite?

Är man en 3-5 pers som går ihop och köper samtidigt kan man nog tvinga ner priset en bra bit. Själv prutar jag alltid när jag köper elektronik. Ett exempel är en CVP-208 som då gick för 57000:- Den fick jag ner till 43000:- genom att spela ut butikerna mot varandra. Kände på mig att jag kunde komma ner en bit till, men jag var nöjd och kände mig fräck nog.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.