Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs SlimFit 32" CRT HDTV

1156 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung WS-32Z308P (TV) 2 4,69 (15) Inga priser
Samsung WS-32Z409PQ (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung WS-32Z409TQ (TV) 1 7 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 01 augusti 2005 - 16:09

jontebs
  • jontebs
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
dialect IT

Postad 02 augusti 2005 - 09:57

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Någon som vet om den finns för demonstration någonstans i huvudstaden?

Postad 02 augusti 2005 - 12:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Eller i reservhuvudstaden? (Göteborg) ;)
Den borde väl ha hittat till Tele-Hå eller Ljudkällarn eller nå't vid det här laget?

Postad 02 augusti 2005 - 14:29

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Finns det nån återförsäljare som säljer den med typ 5-års försäkring a'la elgiganten som täcker allt? Åskan tog senaste tv'n och det känns trist om det händer igen och man köpt en så dyr...

Postad 02 augusti 2005 - 14:55

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0

Finns det nån återförsäljare som säljer den med typ 5-års försäkring a'la elgiganten som täcker allt?  Åskan tog senaste tv'n och det känns trist om det händer igen och man köpt en så dyr...

<{POST_SNAPBACK}>

Ett överspänningsskydd löser problemet. Finns att köpa på många ställen, och de flesta har garanti på tusentals € om dina apparater går sönder vid blixtnedslag.

Postad 02 augusti 2005 - 21:16

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
*phew* har ni läst igenom denna tråd.....

Nått som är intressant med den nya US modellen som nån länkade tillför några sidor sen är ju följande: 3:2 Pull Down Film Frame Rate Correction

Detta är ju kanon om man kan införa det på pal apparater också då det förbättrar bilden avsevärt på NTSC filmer. Har sett på film hos min polare som har en projektor med 3:2 pull down och det är verkligen skillnad. (för er som inte vet: på ntsc så visas vissa bildrutor 2 ggr vilket resulterar i en hackig bild. detta syns tydligt om man tittar på långsamma panoreringar tex. Detta fenomen finns inte alls på pal)

ot: brukar 3:2 pull down finnas på lcd/plasma i EU ?

Postad 02 augusti 2005 - 22:43

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Okej, wtf. nu har det gått ett par veckor, ni som har TV'n har en testrapports-skyldighet :). Med olika källor... Såå... DVD bilden var bra, Analoga tvsändningar var bra?, Låna hem en polares xbox, så ni kan testa standardupplösningen i spel, och sedan, om den är chippad ställa om den till 1080i eller 720p och sniffa runt i menyerna, divx filmer i 720 upplösning flyter ju faktiskt på på xboxen http://www.divx.com/hd/ rekomenderar madagaskar-trailern (bäst bild). Köper någon den i malmötrakten så kommer jag gärna förbi och testar runt med min xbox :) . har komponentkablar också.

Postad 03 augusti 2005 - 12:54

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag är helt nollad på tekniska termer, men blír intresserad av denna tv då den är så "liten"...

Blev övertalad att köpa en PANASONIC TX28PM1F för 4995 istället för PHILIPS 32PW8620 för 4990 av säljaren på elgiganten då han sa att linjerna skakar mer i 32'an som inte hade digitalt kamfilter jmft. med 28" som hade digitalt.... Tycker vissa texter är suddiga och ibland ser man att TVn fokuserar de efter ett tag.

Vill ha 32" men tar för mkt plats. Nu ser jag denna Samsung....och jag har 30 dagar att lämna tillbaka 28"an.......

Finns väl ingen tvekan att bilden på samsungen är ljusår bättre?

Postad 03 augusti 2005 - 14:17

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
FYI

http://downloadcente...S62A-aadj-3.pdf

Postad 03 augusti 2005 - 15:06

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Schysst servicehandbok!

Postad 03 augusti 2005 - 15:42

jontebs
  • jontebs
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Redlum-X är du nöjd med din DVd spelare till TV ?
Vad har du sett som man skall tänka på har också beställt en slimmare till mig men leverans om 2 veckor

Postad 03 augusti 2005 - 17:05

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Well, jag är mkt nöjd med bilden med dvdspelaren som jag kör med komponent. Det enda som jag kan tänka mig att folk har problem med är geomatriproblemet som finns när man kör 4:3. Jag kollar aldrig på det formatet utan kör autozoom och det funkar hur bra som helst. Dessutom så går det att ordna till geomatriproblemet med servicemenyn. Jag är helt klart nöjd med tvn. Den är väldigt prisvärd!

Postad 03 augusti 2005 - 23:32

Unregistered3b7d908f
  • Unregistered3b7d908f
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Gött! Ingen som testat Xbox ännu??

Postad 04 augusti 2005 - 09:15

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Den här CRTn verkar ju jättebra som sagt. Speciellt tillsammans med en DVD-spelare med komponent, en XBox och en dator med ett XGI-grafikkort ( http://www.bigbruin....v3xt/index2.php , http://www.butik.it/...V38TVD&top=true )... :)

Det som stör mig dock är avsaknaden av DVI eller HDMI. Om nu mediabolagen och hårdvarutillverkarna går över till kopieringsskyddade digitala HDTV-signaler av något slag - hur ska man kunna ta emot dem med denna TV. Finns det lagliga/semi-lagliga konverteringsboxar för HDMI->komponent? :)

Och PS3an kommer med två HDMI-uttag! :P

Jag tycker det låter lite lurt vad den där Samsungpersonen sa lite tidigare i tråden, att DVI uteslutits då det inte skulle ge bättre kvalitét. Det må vara sant för just denna TV, med det är ju främst MÖJLIGHETEN att kunna använda digitala HDTV-signaler som man vill åt. Konspirationsteorivarning här men jag skulle tro att de uteslöt HDMI/DVI för att pressa priset för tillfället och kanske sedan kunna lansera ytterligare en "Second edition"-modell om ett år eller så. Det är inte första gången vi konsumenter blir blåsta på det sättet. :D

Postad 04 augusti 2005 - 09:28

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Den här CRTn verkar ju jättebra som sagt. Speciellt tillsammans med en DVD-spelare med komponent, en XBox och en dator med ett XGI-grafikkort ( http://www.bigbruin....v3xt/index2.php , http://www.butik.it/...V38TVD&top=true )... :)

Det som stör mig dock är avsaknaden av DVI eller HDMI. Om nu mediabolagen och hårdvarutillverkarna går över till kopieringsskyddade digitala HDTV-signaler av något slag - hur ska man kunna ta emot dem med denna TV. Finns det lagliga/semi-lagliga konverteringsboxar för HDMI->komponent? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns omvandlare som gör om hdmi till vga så det finns nog hopp ändå att nån snart gör en hdmi till komponent också :)

http://www.spatz-tec...tz/dvi_hdcp.htm

Dyr, men de lär ju sjunka i pris när det blir aktuellt att skaffa hdtv.

Postad 04 augusti 2005 - 09:33

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Dyr, men de lär ju sjunka i pris när det blir aktuellt att skaffa hdtv.

Hoppas det, om de inte förbjuds och försvinner...

Postad 04 augusti 2005 - 09:35

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är SÅ nära beställningsknappen nu....
Men innebär det alltså att den är HDTV klar men det finns ingen anslutning att använda för det på tv'n ?

Och det innebär att bilden inte kommer bli sämre när HDTV "kommer", men inte bättre heller?

Postad 04 augusti 2005 - 09:44

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Det enda som hindrar mig från att köpa denna intressanta tv, är att jag inte sett den in action ännu, samt att jag inte vet var jag skall placera min centerhögtalare... Annars så står det mellan denna eller en Tysklandsimporterad TX-32PD50 för 9,500:-

Postad 04 augusti 2005 - 10:08

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
TX-32PD50 <<<<<<<<<<< har du en länk till den tv? Blir nyfiken ju
::)

Postad 04 augusti 2005 - 10:23

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0

TX-32PD50 <<<<<<<<<<< har du en länk till den tv? Blir nyfiken ju
::)

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan kolla olika priser antingen på Idealo.de eller på Preissuchmaschine.de det är några prissökningssajter av flera.

Postad 05 augusti 2005 - 07:11

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Ok man tackar bara surfa runt nu då :D

Postad 05 augusti 2005 - 09:17

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Är SÅ nära beställningsknappen nu....
Men innebär det alltså att den är HDTV klar men det finns ingen anslutning att använda för det på tv'n ?

Och det innebär att bilden inte kommer bli sämre när HDTV "kommer", men inte bättre heller?

<{POST_SNAPBACK}>

Om de enbart kör med hdmi-utgången på kommande digitalboxar så lär du inte kunna använda en Slimfit för att se på HDTV utan nån form av dyr omvandlare (som inte ens finns än).

Men vänta och se, Canal digital ska ju börja med hdtv i september, det är ju inte alls långt dit. Då vet du om de låter komponentutgången vara aktiverad.

Tänk även på att den här tvn "bara" har en upplösning på ca 800x1080i (enligt vad nån skrev tidigare i tråden) och hdtv i 1080i är ju 1920x1080i så du tappar ju rejält i horisontell upplösning mot vad du kunnat få.
Den här tvn ser säkert bäst ut av alla tvapparater som finns i Sverige idag och du kommer säkert kunna se rejäl skillnad mellan 1080i och vanlig pal men den kan ju bli lite bättre :D

När en version av den här tvn kommer till Sverige och klarar full 1920x1080i (och helst även 1280x720p) utan att tappa upplösning så ska jag helt klart pensionera min gamla Sony och köpa en SlimFit.

Angående xbox 360 så kommer säkert de flesta spelen köras i 720p då progressivt läge passar spel bättre. Så en tv som klarar 720p lär vara att föredra, speciellt om xboxen (som nu) inte klarar att själv göra om från 720p till 1080i utan upplösningarna måste hårdkodas i spelen.
Matar man SlimFit med 720p så visar den ju ingen bild, så för xbox 360s skull ska man nog lugna sig med ett SlimFit-köp tills man vet hur xboxen funkar :D

Postad 05 augusti 2005 - 10:54

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Angående xbox 360 så kommer säkert de flesta spelen köras i 720p då progressivt läge passar spel bättre. Så en tv som klarar 720p lär vara att föredra, speciellt om xboxen (som nu) inte klarar att själv göra om från 720p till 1080i utan upplösningarna måste hårdkodas i spelen.
Matar man SlimFit med 720p så visar den ju ingen bild, så för xbox 360s skull ska man nog lugna sig med ett SlimFit-köp tills man vet hur xboxen funkar :D

<{POST_SNAPBACK}>

upplösningarna hårdkodas inte i xbox360, man kan välja allt mellan 480i och 1080i i konsollens setup (alla mer eller mindre vanliga upplösningar kommer finnas med, inkl. 1024x768p, 1280x720p, 1920x1080i osv.)

Postad 05 augusti 2005 - 16:01

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Om man vill se filmer i HD-upplösning, kan man köra med tidigare nämnda BBK-DVD, DV971, och denna TV? Vilket gränssnitt ska man isf använda om inte DVI finns? Vilket ger bäst bild?

Postad 05 augusti 2005 - 17:02

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Om man vill se filmer i HD-upplösning, kan man köra med tidigare nämnda BBK-DVD, DV971, och denna TV? Vilket gränssnitt ska man isf använda om inte DVI finns? Vilket ger bäst bild?

<{POST_SNAPBACK}>

Komponent är det bästa alternativet för denna tv'n, vissa, särskilt DVD-Spelare i de lite dyrare klasserna har sådana utgångar...

Postad 05 augusti 2005 - 17:03

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

lol upfattade frågan helt fel :D

Redigerat av Unregistered639c6a9b, 06 augusti 2005 - 13:51.

Postad 06 augusti 2005 - 12:22

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har fått min Slim fit nu....har lite geometri problem...i 16:9 så buktar det lite innåt på mitten.

Inte mycket..men tillräckligt för att man ska störa sig på det. Har testat och lekt med sercive menyn men får det inte bättre.

Har ngn löst detta problem?

Kan man ringa på en tekniker från Samsung eller? Kostar det?

:D

Postad 06 augusti 2005 - 13:53

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Har fått min Slim fit nu....har lite geometri problem...i 16:9 så buktar det lite innåt på mitten.

Inte mycket..men tillräckligt för att man ska störa sig på det. Har testat och lekt med sercive menyn men får det inte bättre.

Har ngn löst detta problem?

Kan man ringa på en tekniker från Samsung eller? Kostar det?

;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag märker inte nått alls när jag kör 16:9. Men samsung har ju den där home-service eller nått så man kan bara ringa till dom och boka en tid.

http://www.samsung.c...ome_service.htm

Du kan ju höra med dom. Har du kört med en testbild för att fixa problemet?

Postad 06 augusti 2005 - 15:13

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Nej...iof inte.

testade där det var widescreen...man ser ganska tydligt där.

ska kolla med samsung.

Postad 08 augusti 2005 - 10:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Har hållt mig lugn ett tag i den här tråden och inväntat mina svar från Samsung, här är det första.

Hej Martin

Den tar emot 1080i via komponent, men skalar mycket riktigt ned bilden för att anpassa den till vad apparaten klarar av (som en HD-ready plasma ungefär).

Mvh
Andreas

Postad 08 augusti 2005 - 13:16

Bonzinho
  • Bonzinho
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
beställde från TechnikDirekt den 29 juli, och fick just besked att den kommer inom en vecka.....semestertempo verkar det som, men förhoppningsvis innan veckans slut så...

Postad 08 augusti 2005 - 13:29

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
De här geometrifelen ni snackar om, finns de på alla vanliga crt'er - dyra som billiga ?

Postad 08 augusti 2005 - 13:55

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Då är vi ju nöjda, inte alls långt efter en HD-ready plasma

Postad 08 augusti 2005 - 17:14

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Då är vi ju nöjda, inte alls långt efter en HD-ready plasma

<{POST_SNAPBACK}>

Förutom att den inte har DVi eller HDMI. Fasiken alltså!

Postad 08 augusti 2005 - 19:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

Har hållt mig lugn ett tag i den här tråden och inväntat mina svar från Samsung, här är det första.

Hej Martin

Den tar emot 1080i via komponent, men skalar mycket riktigt ned bilden för att anpassa den till vad apparaten klarar av (som en HD-ready plasma ungefär).

Mvh
Andreas

Det där har nog ingen ifrågasatt, Martin.M. :) Frågan är vad den har för linjeupplösning..!? Om den verkligen har 800x1080i så är det troligen mer än tillräckligt för att visa HD-material på en 32-tummare. Ja, såvida man inte sitter 1,5 meter ifrån den då... :P

Postad 08 augusti 2005 - 20:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Jamen, det stod ju på sidan som Martin.M länkade till och som jag citerade...
Det enda som såg lite skumt ut där var ju att man angav 720p (interlaced)!?, men jag antar att det innebär att tv'n kan ta emot 720p men sen inte visar bilden proggressiv utan interlaced...

Native Resolution Display format
1080i/480p/720p Interlaced

Native Resolution kan ju inte tolkas som något annat än att tv'n "ritar" upp 1080i, 480p (och så det där frågetecknet kring 720p Interlaced)...

För övrigt så står det i samma dokument:

Built-in ATSC/NTSC Tuner (Tunes &
processes 720p, 1080i, 480p and 480i signals)

Vilket faktiskt också innebär att tv'n kan ta emot och arbeta med 720p, 1080i, 480p/i. Jag antar att den svenska versionen av denna tv har ersatt (eller kompletterat) NTSC-tunern med en PAL-tuner också...

Vilket borde innebära att den dessutom kan ta emot 576i också (tror inte att den fixar 576p, eftersom det innebär ett större antal linjer än 1080i (vid 25Hz Framerate), det blir ju ungefär som med 720p (50Hz) signalerna)...

Hur som helst så skulle jag vilja se en närbild av bildrörets skuggmask (syna dotpitchen). Gärna med en tumstock eller liknande referens i samma bild.

Är det inte någon av Er som redan har samsungs-slimfit som skulle vilja göra mej (och alla andra intresserade) den tjänsten? :)

Postad 08 augusti 2005 - 20:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det där har nog ingen ifrågasatt, Martin.M. :) Frågan är vad den har för linjeupplösning..!? Om den verkligen har 800x1080i så är det troligen mer än tillräckligt för att visa HD-material på en 32-tummare. Ja, såvida man inte sitter 1,5 meter ifrån den då... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jo då :blink: Det var ju så tjafset började.
Jag nöjer mig nu i alla fall när Samsung själva säger att den inte klara 1080i utan nerskalning!
Sen att det är fullt tillräckligt på en 32" håller jag med om.

Postad 08 augusti 2005 - 21:01

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Martin, från början trodde du ju att den eventuellt bara visade progressiv pal, men den visar ju högre upplösning

Postad 08 augusti 2005 - 21:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Martin, från början trodde du ju att den eventuellt bara visade progressiv pal, men den visar ju högre upplösning

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men det har jag "erkänt" ett antal gånger. Jag är inte sämre att jag kan rätta mig om jag har fel.

Krasse: Dom mätte dotpinchen i stora slimfit-tråden på avsforum och var allt annat än imponerade.

Postad 08 augusti 2005 - 22:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Du har inte en länk till den tråden, martin?

Avs-forum är ju allt annat än "lätt-browsat" :) ...

Vad det gäller samsung-supportens uttalande om nerskalning av 1080i så stämmer det väl med specen OM man tar hänsyn till den horisontella upplösningen (tv'n klarar visst bara att "rita upp" i runda slängar 800 punkter längs en horisontell linje).

Detta är iochförsej inte en nerskalning av samma typ som man normalt pratar om i sådana här sammanhang. Förmodligen så är det dels en begränsning i elektroniken som kontrollerar elektronstrålens intensitet (den elektronik som "tänder" och "släcker" bildpunkterna) och dels en begränsning i skuggmasken.

Det spelar ju inte någon större roll om elektroniken kan styra elektronstrålens intensitet i 1920 punkter, om det inte finns fosfor-fält som motsvarar dessa punkter i skuggmasken...

Jag är trots detta nyfiken på hur denna skuggmask ser ut eftersom jag tidigare i denna tråden fick en känsla av att skuggmasken faktiskt har ganska mycket bättre "dotpitch" än vad en vanlig tv har.

Till skillnad från t.ex. Philips pixel-plus maskiner och Sonys DRC-maskiner, som har "vanliga" bildrör med ungefär samma dotpitch som alla andra.

Om denna tv klarar eller inte klarar HDTV i alla avseenden är helt klart intressant (även om det inte är troligt), men det som är allra mest intressant ändå, tycker jag är hur bildkvaliteten ifrån denna tv står sej mot vilken annan 32"-are som helst.

När det väl kommer till kritan så behöver vi ju egentligen inte diskutera så mycket OM den klarar hdtv eller ej, det som är relevant är ju hur bilden ser ut i en jämförelse med andra maskiner i samma pris och storleks-klkass...

Vem har glädje av en "äkta" hdtv om bildkvaliten TROTS detta inte är bättre än vilken annan 32" tv?

Jag menar: HDTV-upplösning i 32"-format är ju egentligen bara intressant om man sitter upp till en meter ifrån tv'n, det finns ju så många andra parametrar som känns minst lika viktiga...

Postad 09 augusti 2005 - 03:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ska försöka hitta det när jag kommer hem från jobbet. Vill inte sitta här och gå in på forumet med mest reklam i världen, man vet aldrig vad för snusk man blir länkad till där :)

Postad 09 augusti 2005 - 07:57

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Oj vad fort denna tv förlorade i respekt nu...

Det nämndes i samma inlägg hur stor dotpitch en sony-tv har.

A Sony 30" something-or-other was sitting next to it in the store, and while it was hard to measure (because the pitch was so fine), it appeared to be about 36dpi, or a dot pitch of about .73mm.

Med en dotpitch på ca 525 pixlar i horisontell upplösning så är ju inte denna tv'n något annan än Samsungs svar på Philips Pixel-plus och Sony's DRC...

Men jag hade nog velat se en bild på skuggmasken ändå...
(De egna ögonen säger alltid mer än andras utlåtande :) )...

Det borde ju inte vara så svårt att ta en bild av bildröret, kan man tycka...

Postad 09 augusti 2005 - 08:02

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Jag har verkligen inte någon koll på hur man mäter dotpitchen på ett korrekt sätt. Nu har dock flickan kommit hem från sin resa. Således har jag tillgång till digitalkameran igen och kan givetvis ta lite bilder ikväll när jag kommer hem från jobbet. Hur bör jag ta bilden?

Postad 09 augusti 2005 - 11:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Jag har verkligen inte någon koll på hur man mäter dotpitchen på ett korrekt sätt. Nu har dock flickan kommit hem från sin resa. Således har jag tillgång till digitalkameran igen och kan givetvis ta lite bilder ikväll när jag kommer hem från jobbet. Hur bör jag ta bilden?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du har ett måttband så kan du ju tejpa fast måttbandet någonstans i kanten på bildröret. Sen ställer du kameran i "makro-läge" (närbilds-tagning) och tar ett kort ifrån nära håll där både måttbandet och bildröret syns.
Använder du blixt så får du vinkla kameran så att inte blixten slår i bildröret, lite från sidan alltså...

Med hjälp av måttbandet så blir det hyffsat lätt att se till så att skärpan är bra också...

Postad 09 augusti 2005 - 16:18

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Verkar ju som det är mindre dots centralt på en crt.

Postad 09 augusti 2005 - 21:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Verkar ju som det är mindre dots centralt på en crt.

<{POST_SNAPBACK}>

Va!?
Var har du fått det ifrån??
Jag har iochförsej inte kollat, men jag har svårt att förstå varför det skulle vara olika storlekar på hålen i skuggmasken??

Postad 09 augusti 2005 - 22:20

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Läser du tråden i AVS forumet så är det någon som säger det

Postad 10 augusti 2005 - 12:29

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hmm, om man nu skulle vilja köpa den här TVn och pumpa komponentsignaler till den från en dator, vilken av följande metoder tror ni man bör använda? Har någon av er någon erfarenhet av:

* Sigmas XCard (add-on MPEG2/4-kort med komponent ut)
* XGI Volari V3XT (AGP-grafikkort 128MB med komponent ut)
* Kjell & Co's DVI/VGA->komponent kabelkonverter (billiga, <200kr)
* Grand Hi - Vision II (lite dyrare hårdvaru VGA->komponent konverterbox)

Just Kjells & Co konverter verkar ju elegant om den funkar, men den lär ju knappast konvertera en VGA signal till säg 1080i (som Grand Hi'en gör). Antar att man får ställa in den signalen själv i OSet.

Några idéer?

Postad 10 augusti 2005 - 17:10

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Har nu räknat och får fram det till 13 linjer (röd, grön eller blå) på 10 mm. Vilket borde vara en dotpitch på 0.77 mm?

Redigerat av Unregistered639c6a9b, 10 augusti 2005 - 17:18.

Postad 10 augusti 2005 - 17:25

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Har nu räknat och får fram det till 14 linjer (röd, grön eller blå) på 10 mm. Vilket borde vara en dotpitch på 0.71 mm?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, verkar ju vara lite lägre dpi än ovanstående TV. Äsch, det är egentligen helt egalt för min del, huvudsaken är ju hur man upplever bilden på det avstånd man vanligtvis kollar på den. :lol:

Redlum-X, nu när du haft TVn ett tag och kört din BBK på den, vad tycker du om bilden? Testat någon annan källa via komponent? RGB-SCART? Dator? Hur står sig vanliga TV-kanaler på den? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.