Jag skulle bli mycket förvånad om du gör detta på en AX2AV då den inte klarar ovanstående(1080p alltså), har du däremot en AX2AS är det inget problem med det du skriver. (Tråden handlar om AX2AV och AX4AV. Det finns en annan tråd för AX2AS.)OM någon fortfarande läser denna tråd!!??!
Klarar denna stärkare 1080p passthrough/convert...?
vill mata component in med 1080p och vill få ut den via HDMI i 1080p
är detta möjligt? Jag har sökt överallt men jag hittar inte denna info.
någon?
Matar min Förstäkrare med en PS3(1080p) och den skickar igenom signalen utan några som helst problem. Har
dock inte testat med 1080p via komponent endast 720p(Xbox 360) och det fungerar fint....
/M
* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*
Pioneer VSX-AX4AVi
(Förstärkare)
|
1
|
(31)
|
Inga priser | |
Pioneer VSX-AX2AV
(Förstärkare)
|
1
|
(37)
|
Inga priser |
Värde på förstärkare på andrahandsmarkanden? (13 inlägg)
|
8 år sedan |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
Högtalare till Pioneer AX2AV eller AX4AVi? (25 inlägg)
|
19 år sedan |
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg)
|
19 år sedan |
Pioneer VSX-1015 + Focal Cinemascope. (11 inlägg)
|
20 år sedan |
Ny reciever till Canton LE (6 inlägg)
|
20 år sedan |
HJÄLP! Pioneer vs H/K! (25 inlägg)
|
20 år sedan |
Gästbok för ErOx ( inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 30 January 2008 - 22:45
Postad 31 January 2008 - 23:45
Problemet är att jag inte får något ljud...
Har varit inne i setupen och ändrat på den hdmi ingången jag använder att det ska vara optisk ljud-signal istället. Men det är fortfarande tyst
Någon som har en lösning?
Redigerat av Unregistered1ab12904, 31 January 2008 - 23:46.
Postad 01 February 2008 - 10:27
När jag kopplar datorn från DVI-HDMI in i recievern så får jag bild. Ljudet har jag kopplat med en optisk kabel.
Har varit inne i setupen och ändrat på den hdmi ingången jag använder att det ska vara optisk ljud-signal istället. Men det är fortfarande tyst![]()
Det låter ju trist! Lite det jag undrade över om stärkaren antar att du får både ljud och bild via HDMI, men du kunde välja optisk för ljudet vilket låter bra...
Vad köpte du för kablar? Kostade? Är du nöjd med bilden?
Hoppas att du lyckas få till ljudet!!
Beskriv gärna hur du gjorde för i nästa vecka är jag i samma sits som du.
Postad 02 February 2008 - 15:53
När jag kopplar datorn från DVI-HDMI in i recievern så får jag bild. Ljudet har jag kopplat med en optisk kabel.
Har varit inne i setupen och ändrat på den hdmi ingången jag använder att det ska vara optisk ljud-signal istället. Men det är fortfarande tyst![]()
Det låter ju trist! Lite det jag undrade över om stärkaren antar att du får både ljud och bild via HDMI, men du kunde välja optisk för ljudet vilket låter bra...
Vad köpte du för kablar? Kostade? Är du nöjd med bilden?
Hoppas att du lyckas få till ljudet!!
Beskriv gärna hur du gjorde för i nästa vecka är jag i samma sits som du.
Jag använder mig av supras kablar. (Prisvärda och tillräckligt bra för min smak) Du behöver bara gå in i input setup menyn och ändra på den kanal du önskar. Går att modifiera väldigt där,så du får det precis som du vill ha det.
Fast jag har fortfarande inte lyckats att få ljud
Ingen som har en lösning?
Postad 09 February 2008 - 15:48
Jag har inte lyckats få bild äns....Jag använder mig av supras kablar. (Prisvärda och tillräckligt bra för min smak) Du behöver bara gå in i input setup menyn och ändra på den kanal du önskar. Går att modifiera väldigt där,så du får det precis som du vill ha det.
Fast jag har fortfarande inte lyckats att få ljud![]()
Ingen som har en lösning?
Hur gjorde du?
Jag har valt input-2 i hdmi valet som bildkälla....
Hur lägger jag till ljudkällan då??
Har ställt om datorn till att sända bild till två skärmar men jag ser endast bild på monitorn just nu....
Postad 10 February 2008 - 21:16
Postad 10 February 2008 - 22:07
Hur gör man för att tex ps3 står i displayen hela tiden, nu när jag väljer ingång står det typ i 5 sek sen försvinner det. jag skulle villja att det står hela tiden när man använder respektive källa.
Hej,
Du kan ändra en befintlig ingång enligt följande[förstärkaren kopplad till TV:n]:
-> Tryck på "setup" knappen.
-> Välj alternativ: "6. Input Setup"
-> Välj sedan vilken ingång du vill ändra namn på.
Följt av: HDMI,Optical input etc ...
-> I slutet av menyn finns: Input Name. Välj denna och tryck på [ENTER].
-> Ändra Namnet och tryck sedan [ENTER].
-> Ingången är nu ändrad!!
Ett problem dock är att när man har bytt namn så dycker inte denna upp
i menyn "Input Setup". Någon som vet varför?
/MVH
Mikael
Postad 11 February 2008 - 14:20
nope, men jag har tänkt på det, trycker du enter igen ser du att ditt valda namn kommer upp väl inne...Ett problem dock är att när man har bytt namn så dycker inte denna upp
i menyn "Input Setup". Någon som vet varför?
/MVH
Mikael
Jobbigt att gå in i t. ex Video 2 läget för att se att det är PS3 mode...
Håller med dig om att det vore smidigare att se PS3 direkt istället för Video 2 :-(
Nu har jag fått bild men är i samma läge som Bigsound, dvs inget ljud.
Undrar om det är inställningen för ljudkortet som måste ändras.
Jag har ett Creative Soundblaster 2 ZS, någon som har tips på program som gör det lätt att välja ljudutgångar som skall användas, eller sprutas ljudet ut i alla utgångar samtidigt tro?? (dvs kanske inte behöver välja någon specifik)
Vet att Creative har en egen lösning för vissa ljudkort men inte mitt vad jag förstår...
När jag tittar på optiskakabeln så lyser det rött och jag antar att det är ett bra tecken, MEN innebär det att det är ljud elelr lyser det alltid? Borde det lysa i impulser eller ett fast sken??
Redigerat av Numero1, 11 February 2008 - 14:52.
Postad 11 February 2008 - 15:27
och undrar 1) i vilka kontakter ska jag sätta den optiska kabeln och 2) vilka inställningar behöver jag göra i PCn samt i stärkaren?
Soundblaster.jpg 49.21K
1 Antal nerladdningar
Baksida_Pioneer_VSX_AX2.bmp 1.35MB
3 Antal nerladdningar
Postad 11 February 2008 - 19:04
Postad 12 February 2008 - 14:48
För mig står det PS3 hela tiden.....Jo så långt är jag med hur man ändrar namnen på ingångarna, men min fråga var hur man gör för att det ska stå tex ps3 i displayen hela tiden när man använder just den ingången. Som nu tex när jag väljer ps3 så står det i ca 5 sek sen försvinner texten, skulle villja att det står hela tiden mär man använder den ingången.
Det kanske går att välja typ "Display time" inget jag har sett dock....
Konstigt, jag vet faktiskt inte....måste kolla hemma igen. det kanske försvinner för ala efter 5 sek??
Postad 13 February 2008 - 09:18
Tänkte på dig i går och kollade på min stärkare och du har rätt, efter ca 5 sek försvinner PS3 och den visar vilka hägtalare som är inkopplade och vilka inställningar som jag har valt....Hmm vad skumt, jaja du kan ju se om du hittar något.
T: ex THX PL osv...
Vet inte om det går att få PS3 att stå hela tiden?
Postad 18 February 2008 - 15:26
Inga förslag?Hittade några bilder som stämmer rätt bra överrens med vad jag har hemma
och undrar 1) i vilka kontakter ska jag sätta den optiska kabeln och 2) vilka inställningar behöver jag göra i PCn samt i stärkaren?Soundblaster.jpg 49.21K 1 Antal nerladdningar
Baksida_Pioneer_VSX_AX2.bmp 1.35MB 3 Antal nerladdningar
Postad 22 February 2008 - 10:55
Postad 22 February 2008 - 19:42
Kan man alltså inte få igenom 1080p genom den?
Har en FullHD TV och har läst om HDMIN 1.1 som det är på receivern:
HDMI Info
"Q. What’s new in the HDMI 1.3 Specification?
* Higher speed: Although all previous versions of HDMI have had more than enough bandwidth to support all current HDTV formats, including full, uncompressed 1080p signals, HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth to 340 MHz..."
Borde inte då VSX-AX4AVi-S klara av att hantera 1080p?
Är det någon inställning som måste till?
Vore jäkligt trist att behöva koppla mer sladdar än vad som behövs!
HDMI ska ju räcka tycker jag.
Postad 23 February 2008 - 17:47
Jag fick det inte att funka i min AX2AV. Hade tyvärr redan köpt en ny när jag fick läsa om att det finns en diskussion om detta på AVSForums där de säger att det inte går även efter en firmwareuppgradering. Det var flera som fått sina utbytta mot nyare LX-modeller!!! Detta även i Europa! De fick den utbytt pga den inte stödjer HDMI 1.1 standarden som de anger i manualer osv. HDMI 1.1 ska visst kunna köra "passthrough" på 1080p signal men AX2AV gör det inte. Du kan ju alltid testa att bråka med Pioneer och byta upp dig med den hänvisningen? Kolla denna diskussion: http://www.avsforum....569072-p-8.htmlJag har AX4AVi-S
Kan man alltså inte få igenom 1080p genom den?
Har en FullHD TV och har läst om HDMIN 1.1 som det är på receivern:
HDMI Info
"Q. What’s new in the HDMI 1.3 Specification?
* Higher speed: Although all previous versions of HDMI have had more than enough bandwidth to support all current HDTV formats, including full, uncompressed 1080p signals, HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth to 340 MHz..."
Borde inte då VSX-AX4AVi-S klara av att hantera 1080p?
Är det någon inställning som måste till?
Vore jäkligt trist att behöva koppla mer sladdar än vad som behövs!
HDMI ska ju räcka tycker jag.
Jag tycker det är synd att de gjort fel i modellen så att den inte funkar som förväntat.
Lycka till. Rapportera gärna här om hur det går.
(Min LX60 låter däremot förvånande mycket bättre än AX2AV!)
EDIT: Fixat länken.
Redigerat av _green_, 23 February 2008 - 19:45.
Postad 23 February 2008 - 19:13
Jo, då ska jag också börja bråka lite.
Har du fått din utbytt och hur gammal var din ax2 då?
Jag låter er veta hur det går...
Postad 23 February 2008 - 19:55
Hej igenLänken fungerade inte.
Jo, då ska jag också börja bråka lite.
Har du fått din utbytt och hur gammal var din ax2 då?
Jag låter er veta hur det går...
Sorry fick till länken fel. Skall funka nu.
Vad gäller om jag fått min utbytt så fick jag som jag skrev, veta om detta med eventuella bytesmaskiner, efter att jag redan köpt mig en ny LX60. Så nej, jag har inte fått en utbytt. Jag tror man får vara RÄTT påstridig om Pioneer i sverige går med på en sådan sak... Men, man vet ju aldrig. Jag hade helt klart testat att få dem att byta ut den om jag haft kvar min!!!
Den var köpt juni 2006. Surt, hade tänkt att ha den minst 5 år.
Jag blev helt klart förvånad när det visade sig att min AX2 bara stängde av HDMI så fort jag skickade 1080p genom den. Dum som jag är kollade jag inte upp detta med att få den utbytt/fixad innan, utan sålde iväg den så fort jag kunde och köpte en LX60 istället. Visserligen låter den bättre än den gamla men inte 5000kr bättre.
Men jag håller tummarna för dig och alla andra som har samma problem.
Redigerat av _green_, 23 February 2008 - 20:00.
Postad 24 February 2008 - 16:26
Känner ni till något om det? Är det ett inställningsfel eller är det bara så att receivern kan ta emot digitalt ljud från
HDMI?
Får hoppas på att allt löser sig i vecka. Garantin går nämligen ut 1/3-08. För jag antar att det bara är 2 års garanti på en
receiver.
Postad 24 February 2008 - 21:54
Ställ in PS3 att skicka ut PCM-ljud så funkar det. Testa sedan att köra en BD-film och kör med Uncompressed PCM-audio spåret från filmen. Vilket lyft i ljudkvalitet!!!!Undrar om jag ska ta med när jag klagar att AX4AViS;en inte klarar av att ta emot 5.1 ljudet från PS3an när jag kollar på Blueray.
Känner ni till något om det? Är det ett inställningsfel eller är det bara så att receivern kan ta emot digitalt ljud från
HDMI?
Får hoppas på att allt löser sig i vecka. Garantin går nämligen ut 1/3-08. För jag antar att det bara är 2 års garanti på en
receiver.
Postad 25 February 2008 - 11:00
En snubbe som hette Jon. Ganska trevlig men jag upplevde att
han inte förstod mitt problem.
Hur som helst ringde jag sedan Pioneer-supporten i Umeå och jag blev ombedd
att titta förbi med receivern så de kunde fixa med firmwaren. Efter vad jag läst ska det kunna
funka bättre efter det.
Har en fundering: Får man verkligen skriva att en produkt klarar HDMI 1.1 men sedan klarar den i själva verket bara "delar" av vad HDMI 1.1 lovar?
Det som är konstigt är att bara de som har fel på sin AX4 (eller rättare sagt upptäckt felet) får lämna in den kostnadsfritt. Borde vara så att alla skulle bli uppmanade att lämna in den. Jag menar ju att har man betalat 12'000kr för en sak så borde pioneer visa lite "goodwill".
Ska testa att ställa in som du sade _green_ . Tror dock att det redan är inställt men skadar inte att testa igen.
Jag återkommer med mer info när jag lämnat Receivern!
edit: Fungerade inte att ställa om PCM
Redigerat av Master_Daniel, 25 February 2008 - 14:26.
Postad 26 February 2008 - 12:34
Förklarade vad som var fel och får se om de kan fixas.
Tar typ 3 veckor och förmodligen får de skicka från Umeå till stockholm.
Nämnde de fel jag hade med S-video till HDMI samt att PCM laggade när man matade receivern
med en HDMI-signal.
Vidare sade jag det med att receivern inte kodade av HDMI-ljud.
Vad gäller 1080p så SKA inte AX4AVi-S klara av att hantera den oavsett hur man ställer in receivern.
Däremot AX4SI eller vad den heter kan det om man kör "TROUGH".
Får se vad som händer nu.
Postad 26 February 2008 - 12:48
Fast det står inte i manualen att den inte stödjer 1080p. Det står att den stödjer HDMI 1.1.Nu har jag lämnat in receivern.
Förklarade vad som var fel och får se om de kan fixas.
Tar typ 3 veckor och förmodligen får de skicka från Umeå till stockholm.
Nämnde de fel jag hade med S-video till HDMI samt att PCM laggade när man matade receivern
med en HDMI-signal.
Vidare sade jag det med att receivern inte kodade av HDMI-ljud.
Vad gäller 1080p så SKA inte AX4AVi-S klara av att hantera den oavsett hur man ställer in receivern.
Däremot AX4SI eller vad den heter kan det om man kör "TROUGH".
Får se vad som händer nu.
HDMI 1.1 klarar 1080p.
This unit has been designed to be compliant with HDMI (High Definition Multimedia Interface) Version 1.1. Depending on the component you have connected, using a DVI connection may result in unreliable signal transfers.
Redigerat av _green_, 26 February 2008 - 12:56.
Postad 26 February 2008 - 14:04
Hej
Som vi sa på telefon så uppdateringen som du beskriver används om du har problem med HDMI porten enligt nått av de alternativ som nämns i texten från den amerikanska supporten. Men det problem du har har inget med uppdateringen att göra, det går helt enkelt inte att få ut 1080p på AX4AVi. Max 1080i, men den senare modellen AX4ASi klarar av 1080p genom Trough men i det läget konverterar den inget å man kan inte plocka ut ljud via HDMI i det läget.
Det står ingenstans i specifikationerna att den skall klara 1080p, att den har HDMI1.1 innebär ej att den klarar av allt vad HDMI1.1 kan skicka.
De surround format som den klarar är följande:
Dolby Digital
Dolby Digital EX
Dolby Pro Logic
Dolby Pro Logic II
Dolby Pro Logic IIx
DTS
DTS-ES Matrix 6.1
DTS Neo: 6
DTS 96/24
WMA 9 Pro
Har du provat kört med något av dessa format och ändå inte fått ut något ljud? kolla isåfall så inte HDMI porten står på Through, fungerar det fortfarande inte kan du prova göra en Reset på förstärkaren genom att göra följande:
1. Ställ förstärkaren i Standby
2. Håll in AV PARAMETER knappen på fronten och tryck samtidigt på Stanby/on knappen i ca 3 sekunder. Displayen visar RESET?
3. Tryck ENTER. Displayen visar RESET OK?
4. Tryck på SETUP för att bekräfta.
Om detta inte hjälper kontakta oss igen.
Mvh Pioneer Support
Och tidigare samma vecka hade jag fått samma svar:
Hej
Vi pratades vid tidigare idag och jag hoppas du finner en lösning på problemet.
Angående HDMI så klarar standarden av att skicka 1080p men video konverteringen i förstärkaren stödjer det inte, de är två skillda saker.
Vad jag har funnit nu när jag letat lite till är att den senare modellen av AX4, den som heter ASi stödjer 1080p på Trough läget, men det gör inte din modell som heter AVi. Så det går inte att köra nån firmware uppdatering som aktiverar det på din modell. 1080i/720p är maximalt in din reciver med den hårdvara som sitter i video delen.
Mvh Pioneer Support
Hur som helst är den på service nu ändå.
Får se vad de kommer fram till.
edit: försökt göra det mer lättläst
Redigerat av Master_Daniel, 26 February 2008 - 14:08.
Postad 26 February 2008 - 15:14
Det är ju iofs sant. Men som kund är det INTE roligt att få veta en sådan här sak långt efter inköpet. Vilket jag är övertygad om att du håller med mig om. Detta sätt att ange specifiaktioner för en maskin är klart vilseledande.Fick detta svaret (Bl.a.):
[i]
Det står ingenstans i specifikationerna att den skall klara 1080p, att den har HDMI1.1 innebär ej att den klarar av allt vad HDMI1.1 kan skicka.
Jag har kollat manualen flera gånger och ingenstans anger de maxbegränsning för upplösning. Vilket de bör göra om de hänvisar till att de kör med HDMI 1.1 versionen utan att stödja den fullt ut. Dåligt Pioneer!
Men, jag tänker inte lägga ner mer tid i tråden om detta ämne, eftersom jag inte har min AX2AV kvar. Men jag är fortfarande ganska sur på Pioneer för detta. Men det hjälper ju inte att sitta här å gnälla på dem...
Jag hoppas det löser sig för dig, Master_Daniel.
Postad 26 February 2008 - 19:27
Kolla in här igen o några veckor så får du höra slutet på historien!
Postad 06 March 2008 - 14:59
Får se vad de gör med den.
to be continued...
Postad 12 March 2008 - 21:33
Tidigare var det version 15, nu är det 22.
Jag är fortfarande i en diskussion med Pioneer angående att få den utbytt.
Det står som sagt inget i manualen om att den inte klarar 1080p. Bara på ett ställe att den kan hantera 1.1.
Med andra ord hade jag ingen channs att veta att den inte tog 1080p.
Rätten bör vara på min sida. Ska prata med en konsumentrådgivare och se hur det slutar.
Postad 18 March 2008 - 11:06
Men när jag kopplar min dvd (en gammal hederlig 656) via komponent till förstärkaren matas ingen signal ut via hdmi.
Annars funger det bra. Väljer jag Ipod så matas bilden ut via hdmi. Likadant med Playstation 3 via hdmi 1.
Kan inte ax2 konvertera component till hdmi?
Har valt comp-1 på dvd-ingången i setupen på stärkaren. Kopplar jag dvdn direkt till tvn via component får jag bild.
Postad 21 March 2008 - 22:38
Men det du ska göra är att ta kontakt med Pioneers support.
De fixar så du får lämna in din receiver. VSX-AX4an är en "ny" receiver med den
senaste firmwaren. Samma med AX2an.
Edgarallen, det ska fungera som det är, men se till att fixa firmwaren innan garantin gåt ut!
Speciellt om du använder den med PS3.
Har fått tillbaka min från service och nu har den massa automatiska funktioner som ej fanns innan.
Postad 22 March 2008 - 23:10
Hur går det med 1080p nu? Kan du skicka det igenom den nu? Har inte hört nått på ett tag.Nu har de uppgraderat mjukvara. Får tillbaka receivern på fredag.
Tidigare var det version 15, nu är det 22.
Jag är fortfarande i en diskussion med Pioneer angående att få den utbytt.
Det står som sagt inget i manualen om att den inte klarar 1080p. Bara på ett ställe att den kan hantera 1.1.
Med andra ord hade jag ingen channs att veta att den inte tog 1080p.
Rätten bör vara på min sida. Ska prata med en konsumentrådgivare och se hur det slutar.
Postad 24 March 2008 - 11:11
Däremot kan den hantera PCM samt flerkanalsljud genom påde optiskt och HDMI.
Det kunde den inte innan. Den laggar inte heller när signalen är PCM.
Tycker också att den ställer in ljudet bättre när man kör auto-inställningen. Alltså ett stort pluss.
En annan fin finess är att den i displayen visar vad den har för insignal eller hur den kodar signalen.
Typ DTS EX eller DD Sterio osv.
Vad gäller ett utbyte så är jag i kontakt med stället där jag köpte den och såhäär långt har de gått med
på att "sälja" AX4an åt mig. Jag vill dock fortfarande att pioneer ska ta tillbaka den. Informationen
i produktbladen var så dålig att jag köpte fel sak. Det är åtminstone så jag ser det.
Får se vart det tar vägen.
Jag håller er informerade
Några mer frågor om AX4Avi så tror jag att jag skulle kunna svara ganska bra vid det här laget.
Vi hörs...
Redigerat av Master_Daniel, 24 March 2008 - 11:12.
Postad 02 May 2008 - 15:06
Tacksam för hjälp
Redigerat av Ayla666, 18 May 2008 - 12:12.
Postad 13 June 2008 - 14:26
filmens inställningsmeny att du ska spela upp DTS.
Efter det så måste du ställa in stream direct. Då borde det fungera.
Sedan måste du förståss ha en digital överföring mellan DVD och receiver.
(HDMI, Optisk eller coaxial)
Postad 11 December 2008 - 01:58
Dessutom så låter de nyare modellerna bättre, faktum är att slutstegen är likadana i 4 och 2 modellen, men att 2 modellen låter bättre än det större syskonet. Enligt A-B test och högst subjektiva reportrar då...
Förutom i-link så får man ju en USB, men det är ju precis (eller iaf snudd på) den fuktionen man har med HDMI till datorn, mig veterligen, så varför betala mer för mindre?
Nu är ju detta (Dec 2008) också gamla nyheter, men för den som kan komma över en billig demo-produkt eller beggat så kan det vara av mycket stort värde då åtminstone AX2AS låter klart bättre än de nyare modellerna enligt mig, som testat en aning.
Det är mycket märkligt att AS-modellen inte fått mer uppmärksamhet!!! - fast förståeligt iom släppet alldeles innan LX-seriens nya design och att de inte har dekoders för HD-ljuden.
Byggkvalitén har, enligt mig, märkbart förskjutits nedåt på skalan iom de nya (LX) modellerna, alla modeller verkar ha flyttats ett steg nedåt i hiearkin pris/prestanda också. Märkligt men sant.
Det man isf försakar med ett köp av AX2/4AS jämtemof LX-seriens motsvarande - är sagda dekodning av de nya HD-formaten, vilket inte gör speciellt mycket då PCM via HDMI fungerar utmärkt med formaten om man har en HD-spelare/avkodare typ PS3 eller liknande.
Obs! 2 - Viktigt är också att veta att just tidiga modeller av AX2 hade problem med HD-ljuden och PCM, speciellt då LFE/bas så man kan få den gratis servad med firmware och då får man korrekt bas och en del annat på köpet. PM:a för instruktion i hur du kollar version på din maskin.
Enligt en användare med "koll" och viss erfarenhet så gav han sin o-uppdaterade ett mycket förnöjt ljud-betyg på 6 av 10, men efter att ha skickat maskinen på update ett rungande 9 av 10(!), visserligen i efterhand av "servicen" men så pass stor skillnad kan det tydligen vara och det kan mycket väl förklara varför vissa inte känner igen sig i beskrivningar av "klen bas", "tunt ljud" eller liknande. Denna person var formligen lyrisk över de ljudmässiga skillnaderna.
Jag har personligen den nyaste firmwaren och min respekt för AS-maskinen har ärligt talat bara växt (trots sina få minus) sedan den dag jag inhandlade den. Den låter sagolikt bra och mer eller mindre bättre än alla andra produkter jag har haft eller har lyssnat på. I flerkanalslägret och inom halv-sansad budget då.
Det är uppriktigt sagt ett mysterium, för mig, hur dom kan ha lyckats göra midbasen så dynamisk och kraftfull, hur transienter spritter ut och detaljer fortfarande bevaras längre upp, hur mjukt och sprudlande ljudet tycks i all sin detaljerade, skarpa återgivning, men också att basen fortfarande har tyngd och djup, och en snabb och dynamisk respons som enligt mig är svår att hitta överallt. (Tills det här priset!)
Man brukar få kompromissa!, det brukar vara en balansering som antingen ger mer eller mindre av något register och kompromissar på andra punkter, men denna maskin har enligt mig en helt perfekt balans.
Obs! 3 - Injustering är ett måste, användarfel läser man om titt som tätt, PM:a för ett potentiellt ljudlyft om ni har "problem" med ljudet - jag kan ge ett par tips och råd när det gäller inställningar och handhavande.
Korrekt inställd SKA du ha ruskigt bra ljud...
(och alla bildkällor av idag ska passera och konverteras, eller switchas hur bra som helst med AS-modellen)
För er som i slutet av 2008 har en budget som inte tillåter vad som helst, men med brinnande begär efter så bra som möjligt, kolla demo-ex eller beggade AX2AS:or!
Det är möjligt att det är för sent för demo-ex, men beg är ju ett hett tips inför julen (min är inte till salu)...
Jag vet att jag sade det om min Marantz SR7500 också, men den här gången är det allvar, den här släpper jag inte förän den har lagt av
God Jul i förskott!
Här är för övrigt tråden om AS-modellerna >>> https://www.minhembi...howtopic=122303
Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 December 2008 - 02:29.
Postad 23 May 2009 - 23:25
Om man köper en Bluray spelare som klarar PCM bit-streaming av dom nya DTS-HD formaten klarar denna då att spela upp dessa genom HDMI? Jag vet ju att bilden max blir 1080i men klarar den ljuden?
Postad 26 August 2009 - 13:13
Detta är vad jag har:
En Pioneer VSX-AX4AVi-S (dvs den äldre modellen).
En Pioneer DV989AVi-s (DVD-spelare)
En Panasonic TH42-PW4 med typ 800 x 400 (ingen hd).
En Samsung DVB-P770z (ComHem's PVR utan HD-stöd)
Eftersom skärmen inte har scart, använder jag en converter för scart->component mellan digitalboxen och multireceivern och sen också ut från multireceivern via component till skärmen.
Om jag köper en ny modern skärm med scart idag, borde jag väl kunna förvänta mig märkbart bättre bildkvalite även om jag inte har stöd för HD i de andra komponenterna?
Mvh
Arn
Postad 15 September 2009 - 22:18
Kopplar min PC via grafikkortets DVI ut till en HDMI ingång på receivern.
Kopplar en optisk kabel ut från datorns ljudkort till en optisk ingång på receivern.
Hur får jag receivern att hantera BÅDE ljud och bild via dessa två kablar från datorn samtidigt?
Bild vidare till TV:n och ljudet ut i högtalarna.
Hittar inte rätt inställning på input menyerna.
Postad 08 December 2009 - 23:23
Postad 10 December 2009 - 00:08
Jag har en VSX-AX4AVi-S och skall köpa en BD-spelare. Går det att få högupplöst bild och ljud via HDMI. Tänkte köra bilden från spelaren till projektorn via recivern.
Har ax2av och undrar samma sak? Nån som vet om det går att få HD ljud från en tvix 6500 i den här förstäraren och isf hur??
Postad 11 December 2009 - 14:04
Har ax2av och undrar samma sak? Nån som vet om det går att få HD ljud från en tvix 6500 i den här förstäraren och isf hur??
Jag hade en AX2AV förut och är nästan säker på att den bara tar bild via HDMI.
Postad 12 December 2009 - 20:06
Jag hade en AX2AV förut och är nästan säker på att den bara tar bild via HDMI.
Ok,det va ju inget kul =(
Postad 13 December 2009 - 01:06
Postad 23 December 2009 - 17:57
Tror ni att det blir ett lyft att uppgradera till Onkyo TX-SR607?
Finns det någon som tycker något?
Postad 16 January 2010 - 17:34
Är det nån instälning jag missat eller går det inte???
Postad 29 January 2010 - 19:02
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Värde på förstärkare på andrahandsmarkanden?
31 bilder
528 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?