Hehe...
Fick ett roligt telefonsamtal nyss..
En kompis till mej som har varit hemma hos mej och lyssnat lite blev sugen på att bygga en egen subba.
Han har en egen snickerifirma, så själva byggandet är ju inte direkt några problem för honom.
Han frågade om tips på element, och som vanligt ville han ha en sån liten låda som möjligt, och han ville helst inte importera element från utlandet.
Jag förklarade att det var ont om vettiga element i Sverige, och att dom flesta byggde på Peerless, och att dom inte är så där jättebra om man inte vill fylla hela rummet med lådor.
Jag tipsade om SDX10 eller 12 som finns i Svea för hyfsat rimliga pengar.
Han beställde en SDX10 och frågade hur han skulle bygga.
På deras sida står det lådförslag på en sluten 24 liters med ett F3 på 44 hz, och en portad på 43 liter avstämd till 24,5 hz.
När han började räkna på det blev han givetvis såld på lådan på endast 24 liter.
Jag förklarade för honom att ett F3 på 44 hz innebär att det är en subba som främst lämpar sej för musik om han ska spela högt, och att han inte ska förvänta sej att kunna spela som hemma hos mej, och att han skulle hålla sej ifrån allt vad bomber och explosioner heter om han vill spela högt...
Han byggde en provlåda, och kom sedan på att han inte hade något att driva den med, och ringde och frågade om jag hade något han kunde få låna ?
Eftersom jag hade två Behringer A500 låg hemma och samlade damm så sa jag att han kunde få låna ett av dom, men att han fick vara lite försiktig med volymen.
För en stund sen ringde han...
Frågade, "låter det här bra ?", och höll telen vid basen...
Det lät ungefär som när en plogbil skrapar rent mot asfalt...
Jag sa ut honom att skruva bort elementet och kolla om det fanns några synliga fel, eller om elementet luktade bajs.
Då frågade han om "den där gula flexibla saken som sitter under konen", allså spidern, skulle ligga löst mot korgen !!
Jag förklarade att...nja...den bör nog vara fastlimmad...
Jag frågade vad han hade gjort, och hur högt han hade spelat...?
"Jag slog på Die Hard" sa han... "Men när explosionerna kom så lät det ju knappt nåt.."
"Jaha ? Vad gjorde du då då ?"
"Jag drog på steget på nästan max, och jävvlar vad bra det lät, en stund."
Jag förklarade för honom att han hade stoppat in fyra gånger så mycket effekt i elementet som han borde ha gjort, och att han hade pressat elementet att spela frekvenser som det egentligen inte ville, och att det var därför det inte höll.
I det här fallet var det nog iofs bra att spidern gick innan spolen brann..
Sen kan man ju undra om det inte var något konstruktionsfel, då spidern släppte helt från korgen runt om..
Han skulle försöka reklamera basen och spela dum.
Jag sa att spidern förmodligen går att limma om dom inte tar det på reklamation.
Så där ser man hur det kan gå om man inte tänker efter före !!