Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 oktober 2009 - 18:30

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon mer som tycker att boxen blvit lite sämre skärpa i texter å loggor å ljudet.Min fjärr har även blivit sämre plus signalen å när man går in å kollar på singnalen för sat2 så står det baker channel varför det

Tycker bildkvalite, skärpa och ljudet är lika bra som tidigare, om inte bättre.
Signalen är samma som tidigare. Fjärrkontrollen funkar utan problem.
Tycker överhuvudtaget allt fungerar jättebra efter uppdateringen, nästan inget som stör mig längre.

Postad 11 oktober 2009 - 18:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har gjort en uppdatering av bugglistan #3, har dock inte kollat om redigeringsbuggarna finns kvar. Tycker nu att boxen fungerar tillfredställande, de listade buggarna kan man nog nu leva med. Dvs. om hängningarna fortsätter att inte visa sig

Postad 11 oktober 2009 - 19:10

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Tänkte starta ett abbonemang hos canal digital med enbart familjepaketet och har några frågor.

undrar om man ska beställa direkt på webben eller om någon åf har bättre deal på denna?

Vem står för garantin på boxen? Är det CD eller eventuell åf om jag köper genom dem?

Postad 11 oktober 2009 - 21:22

AndeRSVR
  • AndeRSVR
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det ingen mer än jag som har förlorat inspelat material efter uppdateringen, se inlägg 5597?

Redigerat av AndeRSVR, 11 oktober 2009 - 21:23.

Postad 11 oktober 2009 - 21:42

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Tänkte starta ett abbonemang hos canal digital med enbart familjepaketet och har några frågor.

undrar om man ska beställa direkt på webben eller om någon åf har bättre deal på denna?

Vem står för garantin på boxen? Är det CD eller eventuell åf om jag köper genom dem?

Tog själv bara familjepaketet, till att börja med, fick sedan ett erbjudande om + canalerna för 150:- i mån. med 12 mån bindningstid och 2 första mån. fritt, alltså 125:- mån. istället för 239:-. Tyckte jag var ganska bra pris.
Tror nästan det är billigast på webben, där får du extra rabbatt också, men är inte helt säker.

Postad 12 oktober 2009 - 05:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det ingen mer än jag som har förlorat inspelat material efter uppdateringen, se inlägg 5597?

Problemet gäller nog enbart er som hade problem med med HDD'n före uppdateringen. Tycker att du ska ta kontakt med CD för att få någon kompensation för förlorat material. Om inte CD säger något annat så skullle jag föreslå en formatering av HDD'n nu efter insatallationen avden nya mjukvaran och se om det hjälper

Affärer kan vid vissa tillfällen ha något erbjudande, typ cyckel på köpet eller ingen startafgift etc. Så börja att på nätet kolla av vad de stora kedjorna erbjuder, troligen kan du sedan få något snarlikt från CD. Teckna inte massa program mm frivilligt, det bär bättre att få det tryckt på sig med massa rabatter

Garantin på boxen skulle jag tro är CD även om du köper via butik, de förmedlar nog enbart kontrakt. Det är väl inte ens säkert att du får någon box utan enbart får signa ett kontrakt. Säja vad de vill om denna box, men CD support har i alla fall varigt förstående och tagit emot en retur utan massa tjat.

Redigerat av Unregistered124686ac, 12 oktober 2009 - 06:00.

Postad 12 oktober 2009 - 08:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Köpa box, ta en titt hos Netonnet exempelvis. Där kan man för 1999 kr + 1 kr få antingen multifjärr eller fotoram med på köpet.

Å andra sidan får du lite rabatt även hos Canal Digital, ny kund får du 300 kr webbrabatt...
helt enkelt - vill du ha en bonusprodukt, sök i butik, vill du ha lägsta pris är det troligen via CD.

Postad 12 oktober 2009 - 08:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Hej, jag får texten "Stoppa in det digitala kortet" till och från sedan en vecka sedan. Det började med kanske en gång per kväll tills nu då det är oftare blått än bild. Nu tror CD att det är fel på kortet, men jag tror att kortläsaren glappar av någon orsak. Boxen är c:a två veckor gammal då den gamla (4:e) packat ihop. Har någon annan drabbats af samma fel och vad kom ni då fram till vart felet låg, i boxen eller på kortet?

PS. Givetvis har jag gjort fabriksåterställning med oförändrat resultat.

Redigerat av Huddingebo, 12 oktober 2009 - 08:50.

Postad 12 oktober 2009 - 09:35

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Någon som har problem med detta:

Interface:
- verkar fortfarande vara några TV/Box/Receivers med kompabiltetsproblem över HDMI interfacet, vid ett tillfälle låste sig TV'n, ibland har man inte fått ut ljud etc. Det verkar ha blivit bättre än tidigare, man kanske inte ännu helt perfekt.

- efter uppdatering problem med Pionner TV via HDMI interfacet, att vid avstängning av TV och sedan sätter på den igen samtidigt som boxen varit på under tiden, så går boxen in i bildmenyn. En annan användare har rapporterat att den då också har bytt ut YCbCr till RGB, en gång ändrade den valet HD-utsignal från Ja till Nej. Det händer inte varje gång, utan bara ibland och aldrig någon gång innan den senaste uppgraderingen. Ingen av min elektronikutrustning i mitt TV-rum har bytts ut under det senaste året och min TV LG 42PC1 har jah haft i tre år nu utan att min box som jag fick i december 2007 har reagerat på detta sätt.

- Har problem med ljudet via HDMI när jag kör hemmabio, på min Sony stärkare. Vissa kanaler tystnar, inte alla.
Alla funkar dock när jag ställer om till stereo via HDMI eller kör ljudet via SPDIF i inställning hemmabio.

- Yep, jag tappar konstant inställningen för YCbCr efter att SAT boxen gått in i menyläget av sig självt.

Postad 12 oktober 2009 - 10:31

leffemangan
  • leffemangan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla. Har som que problem med bilden när det gäller hdmi. Oavsett vilken upplösning jag ställer in så stretchas bilden ut så att delar av bilden hamnar utanför tv-rutan. Hade inte dessa problem innan uppdateringen.

Que - löste sig problemen med On Demand-knappen?

Andra som har samma problem? Jag har kopplat hdmi in till min Sony-reciever. Receievern skicmkar sedan vidare bilden till TV'n.

/Magnus

Postad 12 oktober 2009 - 10:35

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Köpa box, ta en titt hos Netonnet exempelvis. Där kan man för 1999 kr + 1 kr få antingen multifjärr eller fotoram med på köpet.

Å andra sidan får du lite rabatt även hos Canal Digital, ny kund får du 300 kr webbrabatt...
helt enkelt - vill du ha en bonusprodukt, sök i butik, vill du ha lägsta pris är det troligen via CD.

Jag kollade netonnets priser men fattade inte varför det står 1 kr?! Verkar som startavgift på 695 kr tillkommer ändå. Är det multifjärren och fotoramen som kostar 1 kr?
Hur som helst så är det lägsta pris som jag i första hand söker och det verkar vara Cd som erbjuder bäst rabatt. Missade ett erbjudande om fri startavgift genom telenor men det gick ut 30 sept och de kunde inte ge mig det ändå trots tjat och prutförsök.

Postad 12 oktober 2009 - 11:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag kollade netonnets priser men fattade inte varför det står 1 kr?! Verkar som startavgift på 695 kr tillkommer ändå. Är det multifjärren och fotoramen som kostar 1 kr?
Hur som helst så är det lägsta pris som jag i första hand söker och det verkar vara Cd som erbjuder bäst rabatt. Missade ett erbjudande om fri startavgift genom telenor men det gick ut 30 sept och de kunde inte ge mig det ändå trots tjat och prutförsök.

Tror de måste sätta ut ett pris. Men notera att priset inte är en krona utan 1 + 1999 + 695 kr. + abb om minst 209 kr i 24 månader + kortavgift om 169 kr per kvartal (möjligt att de bjuder på ett kvartal eller två, det har de gjort förr).

Eller med andra ord, det kostar cirka 9 000 kr att köpa boxen med familjepaketet allt i allt över två år. fast denna siffra stämmer EJ med en slutsumma Netonnet ger, undrar om inte de missar att redovisa kortavgiften.

Men nog om detta här, denna tråd ska handla om BOXEN och ej CDs abb.

Postad 12 oktober 2009 - 12:13

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Tror de måste sätta ut ett pris. Men notera att priset inte är en krona utan 1 + 1999 + 695 kr. + abb om minst 209 kr i 24 månader + kortavgift om 169 kr per kvartal (möjligt att de bjuder på ett kvartal eller två, det har de gjort förr).

Eller med andra ord, det kostar cirka 9 000 kr att köpa boxen med familjepaketet allt i allt över två år. fast denna siffra stämmer EJ med en slutsumma Netonnet ger, undrar om inte de missar att redovisa kortavgiften.

Men nog om detta här, denna tråd ska handla om BOXEN och ej CDs abb.

Ledsen om jag postade i fel tråd men priset på boxen tyckte jag hade men boxen att göra... Även om de kallas kortavgift eller startavgift.

Postad 12 oktober 2009 - 18:56

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej, jag får texten "Stoppa in det digitala kortet" till och från sedan en vecka sedan. Det började med kanske en gång per kväll tills nu då det är oftare blått än bild. Nu tror CD att det är fel på kortet, men jag tror att kortläsaren glappar av någon orsak. Boxen är c:a två veckor gammal då den gamla (4:e) packat ihop. Har någon annan drabbats af samma fel och vad kom ni då fram till vart felet låg, i boxen eller på kortet?

PS. Givetvis har jag gjort fabriksåterställning med oförändrat resultat.

Så hade jag på min första box. Fick också prova med ett nytt kort först, efter att ha pratat med supporten.
Men eftersom det inte hjälpte konstaterade de att det måste vara fel på kortläsaren. Fick en ny box.
Hade dock inget glapp, utan det var så konstant.

Postad 12 oktober 2009 - 19:09

matz78
  • matz78
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nån mer som bara får pratljudet från vänstra bakhögtalaren på Hung som går nu på canal+ first och canal+ HD??

Postad 13 oktober 2009 - 07:49

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Ledsen om jag postade i fel tråd men priset på boxen tyckte jag hade men boxen att göra... Även om de kallas kortavgift eller startavgift.

Nej, priset på boxen har inget i denna tåd att göra då du inte köper boxen utan egentligen ett abonnemang. Vänligen respektera trådens innehåll annars blir också denna tråd snart överfull med CD tjafs. :P

Postad 13 oktober 2009 - 09:32

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag har sedan senaste uppdtaringen fått följande problem:

1. Boxen hittar inte alltid kortet och därmed måste kortet tas ut och boxen startas om.
Rätt irriterande då detta inte var ett problem innan boxen uppdaterades.

2. Inspelat material har börjat hacka vid uppspelning och kan hoppa över flera minuters inspelning.
Mosaik-problematiken som diskuterats här tidigare kommer också upp...

Postad 13 oktober 2009 - 10:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Så hade jag på min första box. Fick också prova med ett nytt kort först, efter att ha pratat med supporten.
Men eftersom det inte hjälpte konstaterade de att det måste vara fel på kortläsaren. Fick en ny box.
Hade dock inget glapp, utan det var så konstant.

Nytt kort är på väg, det kan vara så att jag nedgraderade kortet och tog bort filmkanalerna från Canal+ som nedladdning av ny kortinformation som kan ha gått åt pipan. men det är bra att veta att trasiga kortläsare inte är något okänt fenomen i alla fall.

Postad 13 oktober 2009 - 12:01

Ken 65
  • Ken 65
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Här kommer en bug som jag har förväntat mig skulle åtgärdats vid någon uppdatering, men icke.
Det går nämligen inte att söka mer än en kanal på manuell sökning av marksända kanaler.
Efter sökning får man frågan: Spara ja eller nej , men borde först få frågan: Fortsatt sökning.
Kontaktade kundtjänst häromdagen och fick svaret: Tyvärr det är så, inte mycket att göra åt.

Postad 13 oktober 2009 - 15:10

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ingen mer än jag som har fått lipsync problem efter senaste uppdateringen??
I går va det helt vidrigt att titta på tv4 HD!

Ingen mer???

lpc

Postad 13 oktober 2009 - 18:21

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Ingen mer???

lpc

Jo, även hos mig är det syncproblem, men det kom vid förra uppgraderningen. Men jag använder knappt cd-boxen numer - kör med min gamla pvr istället och där är det inga synkproblem, jag missar förstås hdtv-sändningarna. Men snart är min bindningstid slut och då är det adjöss med *censur*.

Postad 13 oktober 2009 - 21:10

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Ingen mer???

lpc

Har nu kollat mer nogrant på lipsynk, men det flyter som ska.
Det är möjligen inte så att du har en TV med hög inputtlag ?

Såg nu efter på ditt galleri, att det ser ut som en Pio, vilken modell kan jag dock inte se.
Då borde det inte vara problem med input, även om den senaste inte är speciellt snabb.

Redigerat av ffodil, 13 oktober 2009 - 21:41.

Postad 13 oktober 2009 - 21:56

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Fick ett problem här ikväll. Har ingen bild på några kanaler, får bara upp ett medelande om , problem att ta emot signalen var god konrollera antennen, trots att jag har full signalstyrka.
Vad kan detta bero på ? någon som har el. har haft liknande problem ?

Fick tillbaka bilden nu igen. Såg att det var dålig signal på markantennen och kopplade bort den, då kom alla programmen tillbaka på sateliten.
Märkligt att det skulle ha med varannat att göra.

Redigerat av ffodil, 13 oktober 2009 - 22:05.

Postad 14 oktober 2009 - 07:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har nu kollat mer nogrant på lipsynk, men det flyter som ska.
Det är möjligen inte så att du har en TV med hög inputtlag ?

Såg nu efter på ditt galleri, att det ser ut som en Pio, vilken modell kan jag dock inte se.
Då borde det inte vara problem med input, även om den senaste inte är speciellt snabb.

Det första man bör veta om man pratar lipsync är ju om man har ljudet via tvn eller en reciever, annars vet man ju inte var fördröjningen sker.

Postad 14 oktober 2009 - 08:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Fick ett problem här ikväll. Har ingen bild på några kanaler, får bara upp ett medelande om , problem att ta emot signalen var god konrollera antennen, trots att jag har full signalstyrka.
Vad kan detta bero på ? någon som har el. har haft liknande problem ?

Fick tillbaka bilden nu igen. Såg att det var dålig signal på markantennen och kopplade bort den, då kom alla programmen tillbaka på sateliten.
Märkligt att det skulle ha med varannat att göra.

Snön har börjat falla över delar av Sverige. Snömoln kan störa både mark- och parabolantenn.

Postad 14 oktober 2009 - 09:36

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Det första man bör veta om man pratar lipsync är ju om man har ljudet via tvn eller en reciever, annars vet man ju inte var fördröjningen sker.

Du har så klart helt rätt. Tog väl mera för givet att han prata om ljudet från TVn, av någon anledning.

Postad 14 oktober 2009 - 09:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Ingen mer???

lpc

Jag har lite problem, dock bara första minuten jag byter kanal, sen kommer den ikapp.

Postad 14 oktober 2009 - 10:02

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

- probelm med korrekt aspect ratio, dvs 4:3 vid 4:3 och 16:9 vid 16:9 i HDMI. Ibland hänger sig aspect ratio i någon slags stretchläge som blir fel BÅDE vid 16:9-sändningar och 4:3-sändingar. Jag upplever att även upplösningen försämras i samband med detta. Jag har läst i tråden att åtminstone ett par andra användare har drabbats av detta. Jag skall testa den där on demand-knappen (som jag aldrig använt tidigare) nästa gång.

Detta kan lösas med att trycka på TV knappen skumt nog, inte on demand då hamnar den i nått skumt stretch mode.

Postad 14 oktober 2009 - 18:44

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag har sedan senaste uppdtaringen fått följande problem:

1. Boxen hittar inte alltid kortet och därmed måste kortet tas ut och boxen startas om.
Rätt irriterande då detta inte var ett problem innan boxen uppdaterades.

2. Inspelat material har börjat hacka vid uppspelning och kan hoppa över flera minuters inspelning.
Mosaik-problematiken som diskuterats här tidigare kommer också upp...

Har haft boxen snart i 2 år och idag så tyckte den att jag skulle sätta i kortet vilket alltid har suttit i. En om start och kortet är i enligt boxen. Helt otroligt. Hoppas att det inte kommer igen för det är så förbannat segt att starta om boxen. Tar ju en evighet.
/M

Postad 14 oktober 2009 - 20:21

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Har haft boxen snart i 2 år och idag så tyckte den att jag skulle sätta i kortet vilket alltid har suttit i. En om start och kortet är i enligt boxen. Helt otroligt. Hoppas att det inte kommer igen för det är så förbannat segt att starta om boxen. Tar ju en evighet.
/M

Fler än jag som har haft detta problem verkar det som....
Att sätta i kortet på nytt har jag fått göra ett antal gånger sedan den senaste uppdateringen. Har dessutom fått ett antal felmeddelanden som inte uppdagats tidigare (observera att jag menar INNAN den senaste uppdateringen)
Förra uppdateringen som kom ut gav resultatet att ett antal abonnenenter gick ut och korrigerade sina paraboler som helt plötsligt ger mindre signalstyrka än innan mjukvaru-uppdateringen....(CD och Sagem HD PVR 101 ST i ett nötskal)
Denna box har även jag haft i snart 2 år och med uppdateringstakten så är det snart dags att se sig om efter ett annat fabrikat på HD-boxen...

Jag instämmer i alla tidiagre buggar som noterats här gällande denna box. Har en reklamationslapp som jag funderade på att använda innan senaste releasen släpptes men de verkar ju ha skapat nya problem. Funderar starkt på att lägga pengar (betydligt mer) på en ny box istället. Måhända de allvarligaste buggarna har rättats till men det finns en hel del kvar att ta tag i innan denna box kan ta upp fighten med sina konkurrenter.

Redigerat av Kurvis, 14 oktober 2009 - 20:55.

Postad 14 oktober 2009 - 22:10

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Fler än jag som har haft detta problem verkar det som....
Att sätta i kortet på nytt har jag fått göra ett antal gånger sedan den senaste uppdateringen. Har dessutom fått ett antal felmeddelanden som inte uppdagats tidigare (observera att jag menar INNAN den senaste uppdateringen)
Förra uppdateringen som kom ut gav resultatet att ett antal abonnenenter gick ut och korrigerade sina paraboler som helt plötsligt ger mindre signalstyrka än innan mjukvaru-uppdateringen....(CD och Sagem HD PVR 101 ST i ett nötskal)
Denna box har även jag haft i snart 2 år och med uppdateringstakten så är det snart dags att se sig om efter ett annat fabrikat på HD-boxen...

Jag instämmer i alla tidiagre buggar som noterats här gällande denna box. Har en reklamationslapp som jag funderade på att använda innan senaste releasen släpptes men de verkar ju ha skapat nya problem. Funderar starkt på att lägga pengar (betydligt mer) på en ny box istället. Måhända de allvarligaste buggarna har rättats till men det finns en hel del kvar att ta tag i innan denna box kan ta upp fighten med sina konkurrenter.

Nu har det hänt igen. förut så var det flera kanaler men nu är det bara Hd kanaler som spökar. Får ringa Kundtjänst imorgon.

Postad 14 oktober 2009 - 22:12

murbeck
  • murbeck
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Fick boxen idag och otroligt nog verkar den funka bra,

MEN - kan man verkligen inte i TV Guiden programmera den att automatiskt spela in alla kommande avsnitt av tex Scooby Doo? Det tog jag för givet (och dessvärre även lovade kidsen)...

Redigerat av murbeck, 14 oktober 2009 - 22:21.

Postad 15 oktober 2009 - 08:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

MEN - kan man verkligen inte i TV Guiden programmera den att automatiskt spela in alla kommande avsnitt av tex Scooby Doo? Det tog jag för givet (och dessvärre även lovade kidsen)...

Nope, det går inte. Men det ryktas om att CD tittar på det och att de kanske, ta detta kanske med en nypa salt, dyker upp i framtida uppdatering.

Det du kan, om Scooby Do har fast tid i tablån, är att manuellt sätta den att spela in vid viss tidpunkt varje dag (eller hur ofta nu Scooby springer runt och larvar sig i rutan).

Postad 15 oktober 2009 - 10:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nope, det går inte. Men det ryktas om att CD tittar på det och att de kanske, ta detta kanske med en nypa salt, dyker upp i framtida uppdatering.

Det du kan, om Scooby Do har fast tid i tablån, är att manuellt sätta den att spela in vid viss tidpunkt varje dag (eller hur ofta nu Scooby springer runt och larvar sig i rutan).

Jo så är det, efter senaste uppdatering så är boxen förberedd att hantera serieinspelning. Enklast idag är att programera en inspelning via EPG och sedan gå in i Menyn och ändra inspelningsdag till varje dag eller liknade

Postad 15 oktober 2009 - 11:16

Olofs
  • Olofs
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

För oss som har den inspelningsbara HD-boxen via kabeltvnätet fick jag detta svar idag från CD.

Den nya mjukvaran till boxen via Kabel-TV håller just nu på att testas. Om inga buggar upptäcks i denna bör den lanseras inom kort..

Hej, har dina problem med boxen blivit lösta.Vilka är dom största problemen.
Jag har också problem med boxen via KABEL TV.
// Olof

Postad 15 oktober 2009 - 12:12

Castlecurrent
  • Castlecurrent
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej, har dina problem med boxen blivit lösta.Vilka är dom största problemen.
Jag har också problem med boxen via KABEL TV.
// Olof

Hej,

Ville bara informera om att jag har skapat en ny tråd för oss med CD:s inspelningsbara HD box för kabel tv.
Canal Digital inspelningsbar HD-box (kabel-TV) HD PVR 102-CT

/Castlecurrent

Redigerat av Castlecurrent, 15 oktober 2009 - 12:15.

Postad 15 oktober 2009 - 20:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Första hängningen med den nya mjukvaran, och en riktig elak en......

- satte en inspelning till 19.30-20.00 +5minuter i marginal i menyn
- satte en inspelning till 20.00-21.00
- satte sedan en inspelning till 20.00-20.30
- fick då varning om mer än två inspelningar, vilket verkar vara Ok eftersom jag har marginalsättningen
- tog då bort marginalen i menyn/rec på den första inspelningen
- satte då igen inspelningen på 20.00-20.30 och då gick det (men jag kollade inte i Meny/rec vad som registrerades)

- 19.30-20.00 inspelning startade och lagrades OK
- 20.00-20.30 inspelning startade men visade varje minut att inspelning pågick!! konstigt
- gick in i MyTV och 20.00-21.00 inspelningen hade inte startat
- gick då till den kanalen och startade den manuellt, men fortfarande ingen visning i MyTV
- när 20.00-20.30 inspelningen var slut och jag gick runt mellan MyTv och TV så gjorde boxen en omstart och startade med rec 20.30, men man kan inte se eller göra något att komma ur rec och bilden är svart. Det går inte att med avbrott på strömmen att komma ur en svart bild och rec.
- när klockan blev 21.05 så stängdes boxen av och gick till vanlig klocka. Gick då in och kollade i MyTv och där fanns de sista 35minuter som var inspelade från det programmet som började 20.00 och slutade 21.00 och med +5 minuter så blev det de 35 minuter

Boxen kom i ala fall ur det låsta läget, men det är tydligen något som fortfarande inte är bra med användandet av marginalsättningar. Ska testa om detta så får jag se hur det går

Redigerat av Unregistered124686ac, 15 oktober 2009 - 20:17.

Postad 15 oktober 2009 - 20:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Förslag - ändra rubrik/underrubrik på denna tråd så att det framgår att det är satellitboxen vi pratar om här.

Postad 15 oktober 2009 - 21:12

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Ångar bittert att jag uppdaterade boxen med den nya mjukvaran. Nu har jag återigen samma problem med fjärrkontrollen som när jag köpte boxen och som då nästan fick mig att lämna tillbaka den. Jag måste trycka minst 5-6 gånger på fjärren för att boxen ska reagera. Detta problem löste sig med den förra mjukvaruppdateringen och fjärren fungerade perfekt, men nu har problemet kommit tillbaka. Ringde idag till Canal Digitals support men de hade givitvis inte hört något om att överföringen hade blivit sämre, utan tvärtom, hade folk ringt in för att tala om vad snabb och bra överföringen hade blivit (hur troligt är det?) Så ni som har samma problem får gärna ringa och klaga så kanske de rättar till problemet någon gång till sommaren.

I övrigt så kan jag inte se att någonting egentligen har förbättrats mot tidigare, men jag har inte använt boxen i någon större utsträckning sedan uppdateringen. Det är inte så roligt att titta på TV när man måste trycka 25-30 gånger på fjärren för att zappa mellan fem kanaler. Men det verkade iallafall som att CD ansåg att en ej fungerande fjärr var tillräckliga skäl att få säga upp abonnemanget trots bindningstid.

Postad 15 oktober 2009 - 22:29

Pexx
  • Pexx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ångar bittert att jag uppdaterade boxen med den nya mjukvaran. Nu har jag återigen samma problem med fjärrkontrollen som när jag köpte boxen och som då nästan fick mig att lämna tillbaka den. Jag måste trycka minst 5-6 gånger på fjärren för att boxen ska reagera. Detta problem löste sig med den förra mjukvaruppdateringen och fjärren fungerade perfekt, men nu har problemet kommit tillbaka. Ringde idag till Canal Digitals support men de hade givitvis inte hört något om att överföringen hade blivit sämre, utan tvärtom, hade folk ringt in för att tala om vad snabb och bra överföringen hade blivit (hur troligt är det?) Så ni som har samma problem får gärna ringa och klaga så kanske de rättar till problemet någon gång till sommaren.

I övrigt så kan jag inte se att någonting egentligen har förbättrats mot tidigare, men jag har inte använt boxen i någon större utsträckning sedan uppdateringen. Det är inte så roligt att titta på TV när man måste trycka 25-30 gånger på fjärren för att zappa mellan fem kanaler. Men det verkade iallafall som att CD ansåg att en ej fungerande fjärr var tillräckliga skäl att få säga upp abonnemanget trots bindningstid.

Det här låter bekannt.

Google "IR interference LCD TV"

Postad 15 oktober 2009 - 23:11

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mitt nya kort, men får hela tiden upp texten "sätt in digitalkortet i digitalboxen" liksom tidigare. Min gamla HD-box fungerar som den ska med samma kort och eftersom allt började efter mjukvaruppdateingen samt att signastyrkan sjönk från 196 till 175 samt att de största problemen är på HD-kanalerna som är pixliga till skillnad mot den gamla boxen där de är perfekta. Mu har jag mejlat CD och undrar vad de kommer till för slutsats denna gång.

Redigerat av Huddingebo, 15 oktober 2009 - 23:13.

Postad 16 oktober 2009 - 06:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Tyvärr så verkar varje uppdatering medför några drawbacks, är väl ett tecken att Sagem går en balansgång med mjukvaran på kanten av en ravin.

Min box fungerar faktiskt bra efter uppdatering, bättre än väntat :P , fast man vet ju aldrig vad som kommer härnäst.

Har inte haft några problem med kortet eller fjärrkontroll. Bäst fungerader faktiskt min fjärrkontroll när boxen kom ut för två år sedan, därefter så har Sagem gjort s.k. förbättringar och den har blivit mer och mer riktningskänslig. Från att från början kunnat göra omslag med kontrollen mot taket, så är det nu enbart rikting med precision mot boxen som gäller, men den fungerar just nu utan större problem. Tycker faktiskt att den är något bättre nu än efter förra uppdateringen. Troligen är det väl kombinationen hur deras justering slår mot vilken typ av TV man har.

Det värsta som hänt var igår då jag under 35 minuter inte hade någon som helst kontroll över boxen, den hade själv tagit över. Ska ta och höra med CD om de har någon förklaring till det.

Postad 16 oktober 2009 - 06:49

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nu har jag fått mitt nya kort, men får hela tiden upp texten "sätt in digitalkortet i digitalboxen" liksom tidigare. Min gamla HD-box fungerar som den ska med samma kort och eftersom allt började efter mjukvaruppdateingen samt att signastyrkan sjönk från 196 till 175 samt att de största problemen är på HD-kanalerna som är pixliga till skillnad mot den gamla boxen där de är perfekta. Mu har jag mejlat CD och undrar vad de kommer till för slutsats denna gång.

Jag hade samma problem i går. mest så är det på hd kanalerna. Pratade med kundservice och dom skulle skicka ett nytt kort. Orkade inte vänta så jag tog mitt kort och gick till grannen som har samma box. Där fungerade kortet bra. Fick lånat hans kort så jag testade det hemma i min box. Samma förbannade text. Sätt i digitalkortet i digitalboxen. Speciellt på hd kanalerna så det kort som jag kommer att få idag lär ju inte hjälpa. Men som tur är så testade jag att göra en fabriksåterställning och detta verkar ha löst problemet för nu har jag sett 8-10h utan problem.

Redigerat av marw77, 16 oktober 2009 - 06:53.

Postad 16 oktober 2009 - 07:06

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tyvärr så verkar varje uppdatering medför några drawbacks, är väl ett tecken att Sagem går en balansgång med mjukvaran på kanten av en ravin.

Min box fungerar faktiskt bra efter uppdatering, bättre än väntat :P , fast man vet ju aldrig vad som kommer härnäst.

Har inte haft några problem med kortet eller fjärrkontroll. Bäst fungerader faktiskt min fjärrkontroll när boxen kom ut för två år sedan, därefter så har Sagem gjort s.k. förbättringar och den har blivit mer och mer riktningskänslig. Från att från början kunnat göra omslag med kontrollen mot taket, så är det nu enbart rikting med precision mot boxen som gäller, men den fungerar just nu utan större problem. Tycker faktiskt att den är något bättre nu än efter förra uppdateringen. Troligen är det väl kombinationen hur deras justering slår mot vilken typ av TV man har.

Det värsta som hänt var igår då jag under 35 minuter inte hade någon som helst kontroll över boxen, den hade själv tagit över. Ska ta och höra med CD om de har någon förklaring till det.

"Har inte haft några problem med kortet eller fjärrkontroll. Bäst fungerader faktiskt min fjärrkontroll när boxen kom ut för två år sedan"

Upplever faktisk samma sak men jag misstänker att batteriena börjar bli dålig.
Skall köpa två st nästa gång man är inne i någon bra butik.
/M

Postad 16 oktober 2009 - 09:09

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Har upptäckt en grej som är bra i vissa fall men en bugg i andra (!).

Fall 1:
Programmerar två inspelningar från samma kanal via epg. Programmen som ska spelas in sänds direkt efter varandra.
Jag har två minuter marginal både före och efter.
Anta första programmet går 20.00-21.00 och andra 21.00-22.00.

I inspelningslistan ser jag följande:

Programmerad inspelning 1: 19.58 - 21.00
Programmerad inspelning 2: 21.00 - 22.02

Detta är ok. Missar ca 10 sekunder när boxen "byter" inspelning.

Fall 2:
Programmerar två inspelningar från olika kanaler via epg. Programmen som ska spelas in sänds direkt efter varandra.
Jag har två minuter marginal både före och efter även här.
Anta första programmet går 20.00-21.00 och andra 20.59-21.59.

I inspelningslistan ser jag följande:

Programmerad inspelning 1: 19.58 - 21.00
Programmerad inspelning 2: 21.00 - 22.01

Detta är INTE ok. Har märkt att kanal5 har konstiga sändningstider i epg:n.
Igår missade jag första minuterna på Criminal Minds på grund av detta.

Kort sagt: Dubbelkolla tiden för inspelningarna efter att ni programmerat via epg!

Postad 16 oktober 2009 - 09:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Fjärrkontrollen - som sagt sorgligt att den inte fungerar för alla. Jag har inga problem annat än att boxen inte vill ta emot kommandon riktigt så snabbt som jag vill skicka dem. (Plasma TV)

Jag antar att Sagem har försökt förbättra mottagningen i boxen, att boxen gör en mer avancerad kontroll av signalen den tar emot, felkontrollerar och kräver en tystnad innan nästa signal kan tas emot. För att eliminera brus men ger som bieffekt att för de som inte har problem att boxen blir lite mindre villig att svara.

En fråga till de som har problem med boxen, har de en DVD eller liknande som kan styras via fjärr? Fungerar den felfritt? Fungerar fjärren felfritt så länge TVn är avstängd?

Lösning? Sätta solskärm på boxen? Skjuta in den längre i hyllan så den hamnar i skugga från störkällan? Kanske köpa in en IR-extender? Köpa multifjärr med starkare signal? Satsa på dyra lösningen, köpa ett RF-system som styr via radio istället för IR? Eller kanske går att sätt ett IR-filter över TVn? Sedan gäller det bara att få CD att erkänna problemet, godta lösningen och kanske kompensera kostnaden med några fria månader?

Problemet är inte unikt för denna box vilket en Google-sökning klart och tydligt avslöjar. Ingen tröst, men kanske det finns råd i någon av länkarna?

Detta svar har getts tidigare
How do you fix infrared transmitter interference from LCD TV?
Turn off your dynamic contrast... its the feature that enhaces the dar, middle and light areas of the pictures.

inte en lösning för alla, men för en del. Toarulle kan fungera som skärm för andra.

Redigerat av Monshi, 16 oktober 2009 - 09:29.

Postad 16 oktober 2009 - 10:38

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem i går. mest så är det på hd kanalerna. Pratade med kundservice och dom skulle skicka ett nytt kort. Orkade inte vänta så jag tog mitt kort och gick till grannen som har samma box. Där fungerade kortet bra. Fick lånat hans kort så jag testade det hemma i min box. Samma förbannade text. Sätt i digitalkortet i digitalboxen. Speciellt på hd kanalerna så det kort som jag kommer att få idag lär ju inte hjälpa. Men som tur är så testade jag att göra en fabriksåterställning och detta verkar ha löst problemet för nu har jag sett 8-10h utan problem.

Nu har jag gjort en fabriksåterställning utan att det blivit bättre. Synd bara att CD inte skickade med två kartonger så kunde jag skicka tillbaka mina två boxar som inte fungerar.

Postad 16 oktober 2009 - 11:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort en fabriksåterställning utan att det blivit bättre. Synd bara att CD inte skickade med två kartonger så kunde jag skicka tillbaka mina två boxar som inte fungerar.

Hörde med CD idag om detta, och det kan var nätdelen. Den som hade en granne skullle kunna låna grannens nätdel för att konfirmera. Kolla också detta med supporten. Byta kort hjälper inte

Postad 16 oktober 2009 - 11:41

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hörde med CD idag om detta, och det kan var nätdelen. Den som hade en granne skullle kunna låna grannens nätdel för att konfirmera. Kolla också detta med supporten. Byta kort hjälper inte

Min box fungerar efter en eterställning så låna grannens nätdel gör nog ingen nytta. Inte hos mig iallafall.

Postad 16 oktober 2009 - 15:06

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Du har helt rätt (men vad annars när vår guru skriver något) , tyvärr bytte jag inte nätdel när jag bytte box då det inte var det som var fel på den förra. Så nu skall de skicka mig en ny nätdel och som en test bytte jag nätdel med min HD-box utan hårddisk och nu fungerar boxen igen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.