Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2019 - 20:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

jag verkar ha fått något problem med bilen.  märkte idag när jag skulle ut på långkörning att det gick väldigt trögt att få i lägre växlar när jag låg i 90. inte bara lite trögt utan jag fick ta i för att få i växlarna.
det kändes också som att det var något i vägen så det "kluckade" till när växeln gick i.
vid vissa tillfällen uppstod också ett skrapande ljud när jag fick i växeln. dock uppstod inte det ljudet alls ofta.

Ju saktare jag körde, desto lättare var det att få i växlarna. när jag står still eller kör 20-50 km/h så känns det som vanligt.
Det är mest när jag växlar ner detta problemet uppstår.

det är en Ford Focus 2014

Jag ska såklart ringa ford på måndag men är det någon som varit med om samma eller vågar sig på en gissning på vad det kan vara för fel?

jag har några månader kvar på min 5 åriga nybilsgaranti så förhoppningsvis går reparationen genom det, eller så kan det kanske gå på bilförsäkringen?

Ingen aning om felet, men kanske det kan vara så enkelt som att fylla på/byta växellådsolja?

Postad 09 February 2019 - 08:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ingen aning om felet, men kanske det kan vara så enkelt som att fylla på/byta växellådsolja?

ja kanske? det får verkstaden kika på i så fall och avgöra. inget jag vet något om :)

Postad 11 February 2019 - 13:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Låter som något är riktigt galet i lådan, har du märkt något läckage där bilen stått parkerad? Tror inte lådan håller många mil till

Postad 11 February 2019 - 13:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Låter som något är riktigt galet i lådan, har du märkt något läckage där bilen stått parkerad? Tror inte lådan håller många mil till

Nej det har jag int märkt av

Postad 11 February 2019 - 15:00

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Kom symptomen fort eller har det blivit sämre över en längre tid? Viner det om lådan?

Kan även vara kopplingen som inte kopplar ur helt men då borde det även vara svårt att få i växel när du står still

Redigerat av id_t83, 11 February 2019 - 15:07.

Postad 11 February 2019 - 17:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Kom symptomen fort eller har det blivit sämre över en längre tid? Viner det om lådan?

Kan även vara kopplingen som inte kopplar ur helt men då borde det även vara svårt att få i växel när du står still

märkte det i fredags när jag körde och skulle växla ner till 4:an. gå gick det skittrögt och jag fick ta i. samma sak när jag testade trean och tvåan.

sen efter ett tag så gick det lättare. efter det har det kommit och gått. men tycker inte att det går jämnt och smidigt att få i några växlar. Det känns som att något tar emot vid varje växel, att det kluckar till nästan mellan varje växel som att det skulle ligga något ivägen.

inget vinande från lådan vad jag kan höra.

Har i alla fall lämnat in bilen nu så får jag se vad dom säger. har fortfarande kvar min nybilsgaranti så jag hoppas det går på den. men dom säger säkert att det är mitt fel eller nåt så jag får stå för allt själv :(

Postad 12 February 2019 - 09:03

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

märkte det i fredags när jag körde och skulle växla ner till 4:an. gå gick det skittrögt och jag fick ta i. samma sak när jag testade trean och tvåan.

sen efter ett tag så gick det lättare. efter det har det kommit och gått. men tycker inte att det går jämnt och smidigt att få i några växlar. Det känns som att något tar emot vid varje växel, att det kluckar till nästan mellan varje växel som att det skulle ligga något ivägen.

inget vinande från lådan vad jag kan höra.

Har i alla fall lämnat in bilen nu så får jag se vad dom säger. har fortfarande kvar min nybilsgaranti så jag hoppas det går på den. men dom säger säkert att det är mitt fel eller nåt så jag får stå för allt själv :(

Jag hade samma symptom på min Volvo V50 när den var kall. Dom hade då samma låda som Ford Focus, och jag gissar att dom än idag använder sig av samma tillverkare och samma modell på lådorna hos Ford. Är det kallt ute så blir den väldigt trög och ett oljebyte är nog det första dom skulle göra om dom ens gör någonting. Har du inga oljud eller andra problem med lådan så tror jag inte man gör någonting, så länge det inte är ett känt fel på just den lådan. Sen vet jag inte exakt hur trög just din växellåda är, är den extremt trög så kan det ju hända att dom måste ta ner och titta på den!?

Postad 12 February 2019 - 13:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag hade samma symptom på min Volvo V50 när den var kall. Dom hade då samma låda som Ford Focus, och jag gissar att dom än idag använder sig av samma tillverkare och samma modell på lådorna hos Ford. Är det kallt ute så blir den väldigt trög och ett oljebyte är nog det första dom skulle göra om dom ens gör någonting. Har du inga oljud eller andra problem med lådan så tror jag inte man gör någonting, så länge det inte är ett känt fel på just den lådan. Sen vet jag inte exakt hur trög just din växellåda är, är den extremt trög så kan det ju hända att dom måste ta ner och titta på den!?

problemet är tvärtom här tycker jag. Att den blir värre när bilen är helt varm och jag kört en stund.

Men den är inte superlätt när den är kall heller ibland.

Men detta kommer och går. Ibland tycker jag den är som vanligt. och när bilen står still eller om jag kör sakta så är den jättemjuk och fin.

Postad 12 February 2019 - 19:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

@Depeche

Har du varit in för bytet av packningen ännu? Får  inte till android auto nu, visst fungerade det för dig genom kabel?

Är den servad enligt boken på auktoriserad verkstad, så ska det gå på garantin. Kopplingen däremot, då gäller inte den förlänga garantin :)

Redigerat av mcmike, 12 February 2019 - 19:47.

Postad 12 February 2019 - 19:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

@Depeche

Har du varit in för bytet av packningen ännu? Får  inte till android auto nu, visst fungerade det för dig genom kabel?

Är den servad enligt boken på auktoriserad verkstad, så ska det gå på garantin. Kopplingen däremot, då gäller inte den förlänga garantin :)

ja den ska vara servad enligt plan. det är till och med dom som servade den sist gång :)

tänkte mer om dom säger att jag kört vårdslöst med bilen eller så.

ja då får jag hoppas att det inte är kopplingen i alla fall.

Postad 12 February 2019 - 21:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Du kan med all säkerhet vara lugn då👍

Bifogad fil(er)

Postad 12 February 2019 - 21:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Du kan med all säkerhet vara lugn då

ja vi får se vad dom säger. jag hoppas på det bästa men förbereder mig på det värsta.

jag vet ju dock inte hur förra ägaren har skött/misskött bilen.

känns som att bilföretag alltid kan vända saker och ting så att det blir mitt fel.

Postad 12 February 2019 - 21:46

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Du kan med all säkerhet vara lugn då👍

Va!?!?! Ingår inte torkarblad i garantin hos Ford??

OBS! Tisdagsironi! ;) :)

Postad 12 February 2019 - 21:50

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Varför skulle det inte gå på garantin?
Skulle det inte gå på garanti har du maskinskadeförsäkring istället men de lär nog lvertyga Ford om att det är en garantifråga i så fall.
Vet du med dig att du misshandlat bilen så visst...

Postad 12 February 2019 - 23:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Varför skulle det inte gå på garantin?
Skulle det inte gå på garanti har du maskinskadeförsäkring istället men de lär nog lvertyga Ford om att det är en garantifråga i så fall.
Vet du med dig att du misshandlat bilen så visst...

Jag ringde försäkringsbolaget om detta. Om jag skulle gå via dom så skulle deras tekniker gå igenom bilen och se om skadorna kunde tas genom dom.

Så godkänner inte Ford att ta det genom nybilsgarantin så gör säkert inte mitt försäkringsbolag det heller.

Det är ju samma typ av villkor. Det ska vara fabrikationsfel i så fall. Inte handhavandefel.

Men jag ör en bra chaufför och vet hur man kör en bil och tar hand om den.

Postad 14 February 2019 - 16:24

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Jag ringde försäkringsbolaget om detta. Om jag skulle gå via dom så skulle deras tekniker gå igenom bilen och se om skadorna kunde tas genom dom.

Så godkänner inte Ford att ta det genom nybilsgarantin så gör säkert inte mitt försäkringsbolag det heller.

Det är ju samma typ av villkor. Det ska vara fabrikationsfel i så fall. Inte handhavandefel.

Men jag ör en bra chaufför och vet hur man kör en bil och tar hand om den.

Har du fått något svar från verkstaden?

Postad 14 February 2019 - 21:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Har du fått något svar från verkstaden?

Bilen blev klar idag. Dom försökte och kopplade upp på dator, dom provkörde och gjorde det dom kunde. Hittade inga fel och kände inget av det jag berättade för dom.

Kände heller inget fel när jag körde.
Kanske det bara var något tillfälligt. Skulle det återkomma skulle jag bara höra av mig.

Det fick på garantin så det var inga konstigheter 😊

Enda kostnaden var min hyrbil som kostade mig totalt 41kr/dygn i fyra dagar 😊

Postad 14 February 2019 - 21:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Bilen blev klar idag. Dom försökte och kopplade upp på dator, dom provkörde och gjorde det dom kunde. Hittade inga fel och kände inget av det jag berättade för dom.

Kände heller inget fel när jag körde.
Kanske det bara var något tillfälligt. Skulle det återkomma skulle jag bara höra av mig.

Det fick på garantin så det var inga konstigheter

Enda kostnaden var min hyrbil som kostade mig totalt 41kr/dygn i fyra dagar

Hur var vädret när det hände för dig o parkerar du utomhus?

Tanken jag har är om något var fruset?

Postad 14 February 2019 - 22:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Hur var vädret när det hände för dig o parkerar du utomhus?

Tanken jag har är om något var fruset?

jag parkerar utomhus. kommer inte ihåg vädret vi hade i fredags men inte superkallt. tyckte ocksåp att växlarna var trögare när jag kört en stund och bilen var varm.

men när bilen stod still eller om jag körde sakta så gick det superlätt att växla.

Postad 18 February 2019 - 16:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Nya Focus ST :)

https://www.at.ford....JjQZRClEKxtKO6g

https://www.youtube.com/watch?v=24CdH_usULU

Redigerat av mcmike, 18 February 2019 - 17:25.

Postad 22 February 2019 - 12:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Får  inte till android auto nu, visst fungerade det för dig genom kabel?

Efter senaste uppdateringen i telefonen, fungerar android auto nu efter lite pill. Det ör ju sjukt smidigt att styra "behovet" med rösten, vill man inte vara utan nu :)  Någon som kör Waze eller testat mot google maps? 

:D

https://www.autoexpr...SjWe2191ORvNF9g

Redigerat av mcmike, 22 February 2019 - 12:58.

Postad 04 March 2019 - 15:48

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Volvo begränsar toppfarten till 180km/h från och med 2020.

https://www.media.vo...a.volvocars.com

Postad 04 March 2019 - 16:23

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Volvo begränsar toppfarten till 180km/h från och med 2020.

https://www.media.vo...a.volvocars.com

Känns som ett spel för galleriet. Hur fort går en V70 diesel? 200 km/h i medvind och solen i ryggen? Varför inte 140km/ så det hade gjort nån nytta?

Postad 04 March 2019 - 17:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Gör bilar som håller sig på vägen i dom farterna ist

Postad 04 March 2019 - 18:32

matså
  • matså
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 1
Det är väl bara dårar som kör mer än skylten tillåter? Bra av Volvo, för lite, men rätt väg. Önskar det fanns fler poliser som kunde böta fartdårarna.

Postad 04 March 2019 - 18:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Känns som ett spel för galleriet. Hur fort går en V70 diesel? 200 km/h i medvind och solen i ryggen? Varför inte 140km/ så det hade gjort nån nytta?

Hur många nya V70 går att köpa år 2020?

Volvo idag har nog på ett ungefär i snitt samma motorstyrka som andra premium-biltillverkare som Audi, BMW, Merca etc.

Redigerat av pacman, 04 March 2019 - 19:23.

Postad 04 March 2019 - 19:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=wmplk52fznQ

Postad 04 March 2019 - 19:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Hur många nya V70 går att köpa år 2020?

Volvo idag har nog på ett ungefär i snitt samma motorstyrka som andra premium-biltillverkare som Audi, BMW, Merca etc.

Tror du verkligen det? Utan varken sexor, åttor eller tolvor i modellprogrammet? Min känsla är att medelvärdet ligger betydligt högre hos de tre nämnda tyska.

Edit: Stavfel

Redigerat av Erik_N, 04 March 2019 - 20:24.

Postad 04 March 2019 - 20:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tror du verkligen det? Utan varken sexor, åttor eller tolvor i modellprogrammet? Min känsla är att medelvärdet ligger betydligt högre hos de tre nämna tyska.

Något kanske men relativt sett lär de inte sälja så många bilar som är klart över 400 hästar för att göra nån stor skillnad. Volymerna ligger inte där.

Hur fort resp märke körs kan nog vara en annan femma dock. :D (tror mao inte Volvos beslut drabbar dem nämnvärt)

Redigerat av pacman, 04 March 2019 - 20:24.

Postad 04 March 2019 - 20:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Ja, volymen lär ju ligga på de motorsvagare. Medianvärdet lär dock bli högre på de tyska.

Å andra sidan finns det marknader som inte har så fåniga skattesystem på bilar (som t.ex. Sverige) där de säljer mer av de motorstarkare varianterna. Tror inte jag sett en enda fyrcylindrig E-klass i USA, kanske inte ens säljs där?

Postad 04 March 2019 - 20:47

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ja, volymen lär ju ligga på de motorsvagare. Medianvärdet lär dock bli högre på de tyska.

Å andra sidan finns det marknader som inte har så fåniga skattesystem på bilar (som t.ex. Sverige) där de säljer mer av de motorstarkare varianterna. Tror inte jag sett en enda fyrcylindrig E-klass i USA, kanske inte ens säljs där?

Av lite nyfikenhet.... Varför är det "fånigt" att beskatta en motorstarkare bil högre? Eller för att vara mer korrekt när det gäller Sverige, en bil som släpper ut mer skit.....

Postad 04 March 2019 - 21:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Så Volvo vill sluta sälja bilar i Tyskland och på andra stora marknader?

Och räknas en Polestar som en Volvo eller är det ett märke inom märket?

Postad 04 March 2019 - 21:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Av lite nyfikenhet.... Varför är det "fånigt" att beskatta en motorstarkare bil högre? Eller för att vara mer korrekt när det gäller Sverige, en bil som släpper ut mer skit.....

Vi hade redan ett system med tillräckligt stor skillnad, det som infördes 1 juli 2018 ser jag som löjligt. Det står inte i proportion till de utsläpp som kommer från personbilar. Det handlar bara om miljökommunister som har för mycket att säga till om och att mjölka så mycket skatt som möjligt.

Postad 04 March 2019 - 22:29

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Och nya skatten med högre skatt 3 första åren? Blir bilen renare efter 3 å när skatten går ner?
Är det inte konstigt?

Postad 05 March 2019 - 06:16

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Jaha, vi ska lägga ner Volvo personbilar med.. :P

Redigerat av Unregistered8c5802be, 07 March 2019 - 15:08.

Postad 05 March 2019 - 16:35

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Heja Sverige! Koenigsegg går ”lite” mot strömmen och släpper Jesko med hypotetisk toppfart på 480km/h :)

https://www.mestmoto...ste-ggetnansin/

Postad 08 March 2019 - 23:59

Gew
  • Gew
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Nån här som har provkört en Jaguar Sovereign (åttiotal) som skulle kunna berätta lite om körkänslan?

Redigerat av Gew, 09 March 2019 - 00:01.

Postad 27 March 2019 - 10:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Kollega på jobbet fick sin nya tjänstebil igår med nya layouten på regskylten (tre bokstäver, två siffror och en bokstav i slutet)...

KUU siffra siffra K

Tyckte det var lite fnissigt :)

Edit: siffrorna var dessutom två av samma :)

Redigerat av MrSpokk, 27 March 2019 - 19:07.

Postad 27 March 2019 - 11:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

:)

https://youtu.be/oJ0P0tWxZi4?t=36

Postad 31 March 2019 - 16:31

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Hmmm vad har det med bilar att göra?

Postad 31 March 2019 - 16:53

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Hmmm vad har det med bilar att göra?

Troligen föregående inlägg ....

Postad 01 April 2019 - 07:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 1

Ja självklart syftade jag på MrSpokks inlägg :) Var den kopplingen verkligen så svår.

Postad 02 April 2019 - 02:28

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Nej inte när man hade läst hans inlägg kollade filmen först! :)

Postad 02 April 2019 - 07:24

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Körde en förarkurs igår med S.A.D. (Swedish Active Driving) på Falkenbergs Motorbana. Detta är något jag tycker att alla bilförare borde genomföra regelbundet för fy fan vilka uppenbarelser man fick. 
Bara som ett exempel - skillnaden i att tvätnita + väja i 95 km/h istället för 90km/h - skillnaden var enorm! 
Förbannat skoj och förbannat lärorik dag! :) 

Postad 04 April 2019 - 12:27

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0

Och där släpper Volvo på sin HVO100-ångest:

https://www.media.vo...gens-volvobilar

Gäller från SPA och CME-plattformarna...verkar inte som min "gamla" VEA motor inte inkluderas. :(

Postad 08 April 2019 - 15:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Körde en förarkurs igår med S.A.D. (Swedish Active Driving) på Falkenbergs Motorbana. Detta är något jag tycker att alla bilförare borde genomföra regelbundet för fy fan vilka uppenbarelser man fick. 
Bara som ett exempel - skillnaden i att tvätnita + väja i 95 km/h istället för 90km/h - skillnaden var enorm! 
Förbannat skoj och förbannat lärorik dag! :)

Jag tycker alla borde få tillgång till en flygraka och testa sina gränser någon gång. Lite aktiv körning är alltid nyttigt för att både lära känna bilen och även lära sig förutse/hantera olika situationer.

Postad 09 April 2019 - 14:43

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Fem veckors leveranstid kvar på min V60 T8, längtar! 
Har fortfarande inte provkört varken T6 eller T8, det får bli en överraskning när man väl sätter sig bakom ratten och kör iväg ;) 

Postad 09 April 2019 - 16:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Härligt, själv har man 7-8 veckor kvar till denna anländer :)

Dock en produkbild.

Bifogad fil  00_a_class_041.jpg   182.18K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  iris.jpeg   103.92K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  iris (1).jpeg   111.73K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 09 April 2019 - 17:11.

Postad 09 April 2019 - 16:30

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Min Skoda Kodiaq skulle levererats 1/4, men än så länge ingen bil... Enligt säljaren så kommer den NOG tillverkas i maj/juni... Fantastiskt!!!

Postad 09 April 2019 - 19:30

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Härligt, själv har man 7-8 veckor kvar till denna anländer :)
Dock en produkbild.
attachicon.gif00_a_class_041.jpg
attachicon.gifiris.jpeg
attachicon.gifiris (1).jpeg

Grattis, väldigt snygg!

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.