Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 16 oktober 2009 - 17:11
leadolfsson
-
leadolfsson
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Nedanstånde länk verkar bli allt mer intressant... http://svt.se/2.1097...amp;lpos=lasMerDu har helt rätt (men vad annars när vår guru skriver något) , tyvärr bytte jag inte nätdel när jag bytte box då det inte var det som var fel på den förra. Så nu skall de skicka mig en ny nätdel och som en test bytte jag nätdel med min HD-box utan hårddisk och nu fungerar boxen igen.
Postad 16 oktober 2009 - 17:13
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Angående fjärrkontrollen kan jag konfirmera att jag har fått samma problem nu. Har aldrig haft detta innan!
Det handlar inte om deynamisk kontrast på tv'n eller ngn annan störning då jag har provat både med en Harmony och originalfjärren.
Jag får sätta fjärren dikt an mot ir ögat på boxen och sedan får jag trycka fort som f-n på knappen för att den skall reagera och det är BARA i My TV läget då jag skall komma åt inspelade program!
Nu åker skiten ut!!!
//
HaJa
Postad 16 oktober 2009 - 18:14
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Har med märkt att den är lite seg i My TV, tar ett tag innan det händer nåt. Men sen så går det fint att bläddra runt i My TV, tills boxen hänger sej
Ska testa lite mer i morgon om det händer hela tiden om man rotar för mycket där inne, nu får jag inte röra boxen mer i kväll, tanten blir lite grinig då
Fast med den nya mjukvaran så funkar iaf texten bra igen och ingen Text-TV som dyker upp ibland.
Och bläddra i EPG:n är ju riktigt skoj nu
Redigerat av Mazak, 16 oktober 2009 - 18:20.
Postad 17 oktober 2009 - 08:37
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Får inte ut 5.1 ljud på de kanaler som sänder 5.1 om jag ställer ljudet som hemmabio. Ställer jag det som stereo så kommer det ljud. Kör med hdmi till Pioneer 5090H sen från tvn så har jag optiskt kabel till förstärkaren. Är det kanske bättre att köra direkt till förstärkaren? Är det en sådan HÄR kabel som ska användas mellan box och förstärkare för ljudet?
Redigerat av Matte75, 19 oktober 2009 - 20:09.
Postad 17 oktober 2009 - 10:12
erlander
-
erlander
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Får inte ut 5.1 ljud på de kanaler som sänder 5.1 om jag ställer ljudet som hemmabio. Ställer jag det som stereo så kommer det ljud. Kör med hdmi till Pioneer 5090H sen från tvn så har jag optiskt kabel till förstärkaren. Är det kanske bättre att köra direkt till förstärkaren? Är det en sådan HÄR kabel som ska användas mellan box och förstärkare för ljudet eller kanske DENNA?
Kör spdif, funkade utmärkt för mig iaf. Lär knappast vara skillnad i kvalle på optisk och spdif då båda är digitala signaler.
Postad 17 oktober 2009 - 16:11
Unregistered77c7121b
-
Unregistered77c7121b
-
Rookie
-
6 inlägg
Har nu haft min box igång i ett dygn 1 stort problem som jag ser det (hör) är brummanded från boxen har den i en tv bänk med front glas kan inte stänga glaset då blir det mer högre brummande. så den står öppen för tillfället, satte också i extra dämpning under på tassarna och detta hjälpte till också lite, kollade lite på om man kan öppna den och se om man kan dämpa fläkten lite men kom inte underfynd hur man får av skalet. någon som har ett bra tips hur man öppnar den på bästa sätt?
ska det verkligen låta så mycket om den? eller ska jag kontakta CD för en ny?
Postad 17 oktober 2009 - 19:31
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Har nu haft min box igång i ett dygn 1 stort problem som jag ser det (hör) är brummanded från boxen har den i en tv bänk med front glas kan inte stänga glaset då blir det mer högre brummande. så den står öppen för tillfället, satte också i extra dämpning under på tassarna och detta hjälpte till också lite, kollade lite på om man kan öppna den och se om man kan dämpa fläkten lite men kom inte underfynd hur man får av skalet. någon som har ett bra tips hur man öppnar den på bästa sätt?
Har sett att en del klagar på högt ljud, här i tråden. Då har jag nog haft tur, för om jag skall höra något får jag nästan lägga örat till den, för att höra ett svagt surr. Då har jag den på en öppen hylla i massiv MDF, som nog inte ger ifrån sig någon resonans.
Postad 17 oktober 2009 - 21:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fläkten och HDD'n låter något men ska normalt inte låta mer än TV-ljudet. För att bedömma om det är något fel är enklast att höra om man kan påverka ljudet genom att trycka lätt på några ställen på locket. Det problem som nämligen kan finnas är att fläkten ligger an mot chassie och då kan locket komma i svängning och det kan höras långt över TV-ljudet. Om du kan påverka ljudet genom att trycka på locket så tycker jag att du börjar med att ta kontakt med CD. Annars siter den skruv som håller locket under en etikett i botten av locket, du får försiktigt öppna upp etiketten från sidan, locket skjuter du sedan bakåt, men tänk på garantin. Du kan läsa mer i inlägg #3 sidan 1 med bilder på boxen
Postad 18 oktober 2009 - 00:46
Unregistered77c7121b
-
Unregistered77c7121b
-
Rookie
-
6 inlägg
Fläkten och HDD'n låter något men ska normalt inte låta mer än TV-ljudet. För att bedömma om det är något fel är enklast att höra om man kan påverka ljudet genom att trycka lätt på några ställen på locket. Det problem som nämligen kan finnas är att fläkten ligger an mot chassie och då kan locket komma i svängning och det kan höras långt över TV-ljudet. Om du kan påverka ljudet genom att trycka på locket så tycker jag att du börjar med att ta kontakt med CD. Annars siter den skruv som håller locket under en etikett i botten av locket, du får försiktigt öppna upp etiketten från sidan, locket skjuter du sedan bakåt, men tänk på garantin. Du kan läsa mer i inlägg #3 sidan 1 med bilder på boxen
jupp trycker jag på locket blir det ok tyst så nu för tillfället har jag en tung ljuslyckta står på den för att minska ljudet. får nog ringa till CD på måndag och höra med dom innan jag börjar pilla lite själv med luckan! Har jag inte ljuslycktan på så överöstar den lätt TV:n, har inte kopplat in hembion än men ska inte låta som den gör ändå!
Postad 18 oktober 2009 - 06:39
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
jupp trycker jag på locket blir det ok tyst så nu för tillfället har jag en tung ljuslyckta står på den för att minska ljudet. får nog ringa till CD på måndag och höra med dom innan jag börjar pilla lite själv med luckan!
Har jag inte ljuslycktan på så överöstar den lätt TV:n, har inte kopplat in hembion än men ska inte låta som den gör ändå!
Tyvärr så verkar det som det fortfarande kommer ut boxar med ljudproblem, då det tar mindre än en minut att fixa detta i produktionen så är det konstigt att Sagem inte har infört något bättre. Fläkten kan ha två kontaktytor mot chassie och det är fläktens fästöra (som inte används) som man ska lägga någon typ av gummi under samt kanten runt öppnen i chassie till HDD'n. Jag använde tätning till fönster. Men låt du CD byta ut den istället Råkade ut för ytterligare någon typ av marginalsättningsproblem igår, kör med +5minuter efter program. Jag satte ett program mellan 18.00-18.30 och skulle sedan sätta ett melan 18.30-19.00 på samma kanal, då fick jag upp att det var konflikt med fler inspelningar än 2 (fastän det var det ju inte, inte ens med marginalen)!! Konstigt nog så kunde jag göra precis samma en halvtimme senare och då gick det? Har nu gjort en fabriksresert, får se om det hjälper
Redigerat av Unregistered124686ac, 18 oktober 2009 - 06:43.
Postad 18 oktober 2009 - 09:50
Unregistered77c7121b
-
Unregistered77c7121b
-
Rookie
-
6 inlägg
då har jag vart i kontakt med CD hör jag inget av deras Tekniker inom 48timmar så skickar dom ut en ny box!
Postad 18 oktober 2009 - 11:14
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Det här är de problemen jag fortfarande har kvar efter den senaste uppdateringen 2009-10:Min nuvarande problemlista: ----------------------------------- - Boxen hänger sig titt som tätt, oftast i MyTV. När man går in i listningen för inspelade program och skall starta en inspelningen, kan det ibland bara visas en svart liten bild + inget ljud i visningsrutan. Inga åtgärder fungerar förutom att hålla inne onoff-knappen på boxen en längre tid eller göra boxen strömlös och starta om. - Kanaler ändras i "favoritlistan", oftast marksända kanaler som TV6 som man då får söka upp och lägga in igen. - Fortfarande något dålig respons mellan fjärrkontroll och box, rikningskänslig. T.ex. man spolar fram eller bak och ska återgå till play, får trycka fler ggr och sen hamnar man i osynk, spolningen kan öka i fart etc. (Fungerar bättre med en IR-förlängare som jag har på övervåningen för att styra boxen) - Textningen ligger inte i synk, kan ligga irriterande efter eller före, gäller fler kanaler, men oftast i C+, men även TCM, Discovery Living m.m. Fel jag hade tidigare som jag inte vet om de är kvar eller är åtgärdade: ---------------------------------------------------------------------------------------- - Textningen på flera kanaler fungerar knackigt då ca 2-3 av 10 textremsor kan försvinna. - Varnar om att två inspelningar som krockar: "En annan inspelning är schemalagd om ett par sekunder. (forts...)" - fast det bara är EN inspelning som pågår och ingen annan är schemalagd, detta händer ibland när man slår på boxen under en timer-inspelning. Och vilken varning sen, 2 sekunder...vem hinner inte reagera på det! - Helt plötsligt kan Text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna (Canal+, Travel and Living mycket problem) - Efter uppdatering i våras så blir det oftare fel namn angivet för inspelningen, det blir ibland ett programnamn som ligger innan den satta inspelningen, eller så kan titeln bli på norska/danska (The Mist som går på C+ blev "Tågen - en gyser"). - Sammanslagning av inspelat fungerar inte riskfritt, risk att sammanslagningen försvinner om man lämnar My TV och går tillbaka (har inte testat detta med nya progvaran). - Ränder i bilden ibland, syns speciellt i ansiktena (ett fel som kommer väldigt sällan ska jag säga, men ändå), se bild. /Niklas
Redigerat av Nicce70, 18 oktober 2009 - 11:19.
Postad 18 oktober 2009 - 11:50
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Fick upp varningsrutan om dubbel inspelning igår och den inspelningen som skulle starta försvann från rec listan.
fortfarande inte löst detta.... helt sorgligt dåligt.
Postad 18 oktober 2009 - 15:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fick upp varningsrutan om dubbel inspelning igår och den inspelningen som skulle starta försvann från rec listan. fortfarande inte löst detta.... helt sorgligt dåligt.
Jo, det är ju något snarlikt som jag också har sett. Har gjort en fabriksåterställning nu, så får jag se om det hjälper. Har dock inte ännu haft några hängningar i MyTV efter den nya uppdateringen
Postad 18 oktober 2009 - 18:51
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jo, det är ju något snarlikt som jag också har sett. Har gjort en fabriksåterställning nu, så får jag se om det hjälper.
Har dock inte ännu haft några hängningar i MyTV efter den nya uppdateringen
Hej, Har haft 3 hängningar i MyTV sedan uppgraderingen. Bara ström-sladd-ur hjälper. Ett stort lyft att man trokat ur sirapen från EPGn, nu gårt den iallafall att använda normalt igen. /S7
Postad 18 oktober 2009 - 19:52
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Tycker inte att jag haft några problem med boxen sedan uppdateringen och epg går ju nu att använda. En omstart har jag haft sedan jag tog bort locket så ville de bara fixa till att man slipper avbrytas när man ser på en inspelning när en ny börjar, vore jag rätt nöjd (förutom TV4 HD som jag numera, för skerhets skull, aldrig väljer att spela in ifrån).
Postad 18 oktober 2009 - 20:58
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Har haft 3 hängningar i MyTV sedan uppgraderingen. Bara ström-sladd-ur hjälper. /S7
Att hålla inne knappen på fronten i några sekunder duger inte? Har under den tid, snart en månad, jag haft boxen haft en hängning och då räckte det med knappen i fronten.
Postad 19 oktober 2009 - 18:30
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Att hålla inne knappen på fronten i några sekunder duger inte?
Har under den tid, snart en månad, jag haft boxen haft en hängning och då räckte det med knappen i fronten.
Sant, kollade inte det. Testar nästa gång och återkommer. /S7
Postad 19 oktober 2009 - 19:11
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Får inte ut 5.1 ljud på de kanaler som sänder 5.1 om jag ställer ljudet som hemmabio. Ställer jag det som stereo så kommer det ljud. Kör med hdmi till Pioneer 5090H sen från tvn så har jag optiskt kabel till förstärkaren. Är det kanske bättre att köra direkt till förstärkaren? Är det en sådan HÄR kabel som ska användas mellan box och förstärkare för ljudet eller kanske DENNA ?
Kör spdif, funkade utmärkt för mig iaf. Lär knappast vara skillnad i kvalle på optisk och spdif då båda är digitala signaler.
Det blir stor skillnad på kvallen mellan optisk och coax från boxen då det inte finns någon optisk utgång Kör coax/SPDIF som erlander säger. Även om det funnits optisk utgång så är det svårt att svara vilken kabel du ska använda om man inte vet vad som sitter i andra ändan. Den optiska kabel du länkar till är med stor sannolikhet inte änvändbar på varken boxar eller förstärkare då en 3.5mm optisk kontakt nästan uteslutande används på portabla enheter som MD etc. Optisk koppling mellan Box/DVD och förstärkare brukar snarare vara en sådan här
Postad 20 oktober 2009 - 06:05
marw77
-
marw77
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Du har helt rätt (men vad annars när vår guru skriver något) , tyvärr bytte jag inte nätdel när jag bytte box då det inte var det som var fel på den förra. Så nu skall de skicka mig en ny nätdel och som en test bytte jag nätdel med min HD-box utan hårddisk och nu fungerar boxen igen.
Nu hände det igen. sätt in digitalkortet i digitalboxen på alla kanaler hela tiden. värsta gången hittills. Gjorde en fabriksåterställning igen och den fungerar som den skall igen. Får ringa CD idag igen för den måste ju vara något annat som är fel.
Postad 20 oktober 2009 - 20:53
Unregistered252dea20
-
Unregistered252dea20
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu har jag fått mitt nya kort, men får hela tiden upp texten "sätt in digitalkortet i digitalboxen" liksom tidigare. Min gamla HD-box fungerar som den ska med samma kort och eftersom allt började efter mjukvaruppdateingen samt att signastyrkan sjönk från 196 till 175 samt att de största problemen är på HD-kanalerna som är pixliga till skillnad mot den gamla boxen där de är perfekta. Mu har jag mejlat CD och undrar vad de kommer till för slutsats denna gång.
Har samma symptom, förutom nytt kort, (endast SAT-kanalerna) pratat med supporten två ggr. 1:a gången så provade jag med en fabriksåterställning, då kom kanalerna tillbaka. Men endast i 2 dagar... Gjorde då en kanalsökning så kom de tillbaka (även på favoriter). Men den glädjen varade bara till dagen efter: "Sätt in digitalkortet...". Ringde supporten igen och sa att senaste uppdateringen inte var bra (vet av egen erfarenhet vad som är mjuk- resp hårdvarufel), men det tyckte inte CD, dom tycker att jag ska ta boxen till en ÅF som ska kontrollera den... Men va fan håller dom på med på CD? Så nu lever man på en fabriksåterställning om dagen... CD
Postad 21 oktober 2009 - 05:41
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har samma symptom, förutom nytt kort, (endast SAT-kanalerna) pratat med supporten två ggr. 1:a gången så provade jag med en fabriksåterställning, då kom kanalerna tillbaka. Men endast i 2 dagar... Gjorde då en kanalsökning så kom de tillbaka (även på favoriter). Men den glädjen varade bara till dagen efter: "Sätt in digitalkortet...". Ringde supporten igen och sa att senaste uppdateringen inte var bra (vet av egen erfarenhet vad som är mjuk- resp hårdvarufel), men det tyckte inte CD, dom tycker att jag ska ta boxen till en ÅF som ska kontrollera den... Men va fan håller dom på med på CD?
Så nu lever man på en fabriksåterställning om dagen... CD 
Vad säger de på supporten om att byta nätdel? För CD's tekniker som jag pratade sa att det var en möjlig orsak, att spänningen var för låg till boxen.
Postad 21 oktober 2009 - 07:15
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Jag får meddelandet "Ej tillgänglig" när jag öppnar listan över inspelade program.
Dock har jag bara 32% av hårddisken tillgänglig (som det borde vara med synliga inspelningar).
Har försökt med omstarter och fabriksåterställning utan resultat.
Det går att spela in program som vanligt som hamnar i listan. De gamla inspelningarna syns inte.
Vad jag förstått har några här råkat ut för detta.
Har ni lyckats lösa problemet eller är det bara att beställa en ny box?
Postad 21 oktober 2009 - 14:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag får meddelandet "Ej tillgänglig" när jag öppnar listan över inspelade program. Dock har jag bara 32% av hårddisken tillgänglig (som det borde vara med synliga inspelningar). Har försökt med omstarter och fabriksåterställning utan resultat. Det går att spela in program som vanligt som hamnar i listan. De gamla inspelningarna syns inte.
Vad jag förstått har några här råkat ut för detta. Har ni lyckats lösa problemet eller är det bara att beställa en ny box?
Det har troligen något med den gamla buggen att göra före uppdateringen, hade du då också problem med detta? Skulle tro att när den nya uppdateringen kom så blev det för vissa en nystart i listan och det du ser är inspelningar efter uppdateringen och de gamla är borta, men de ligger på HDD'n och tar plats. Jag tycker du pratar med CD och får kompensation pga förlorade inspelningar och att du sedan formaterar om HDD'n. Du kan ju kopiera ut det du har innan. Efter detta, så borde den fungera som den ska
Postad 21 oktober 2009 - 17:00
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Det har troligen något med den gamla buggen att göra före uppdateringen, hade du då också problem med detta? Skulle tro att när den nya uppdateringen kom så blev det för vissa en nystart i listan och det du ser är inspelningar efter uppdateringen och de gamla är borta, men de ligger på HDD'n och tar plats. Jag tycker du pratar med CD och får kompensation pga förlorade inspelningar och att du sedan formaterar om HDD'n. Du kan ju kopiera ut det du har innan. Efter detta, så borde den fungera som den ska
Tänkte också formatera HDDn. Men hur kan man kopiera ut det man har inspelat? Trodde inte att det går.
Postad 21 oktober 2009 - 17:36
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Tänkte också formatera HDDn. Men hur kan man kopiera ut det man har inspelat? Trodde inte att det går.
Det man får göra är att flytta över materielat till en DVD-bännare med hårddisk. Det tråkiga är att allt HD-mateial blir SD när man kopierat detta.
Postad 21 oktober 2009 - 17:58
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Det man får göra är att flytta över materielat till en DVD-bännare med hårddisk. Det tråkiga är att allt HD-mateial blir SD när man kopierat detta.
Tack för hjälpen. Så det är så enkelt, att bara lägga över det på en dator. Trodde att det var spärrat i boxen på något vis.
Postad 21 oktober 2009 - 18:41
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tack för hjälpen. Så det är så enkelt, att bara lägga över det på en dator. Trodde att det var spärrat i boxen på något vis.
Man kan tyvärr inte tanka direkt via USB, men man kan få över HD-material med 5.1 ljud till PC med denna apparaten från Hauppauge: http://www.hauppauge...data_hdpvr.html Kan köpas till exempel här: http://www.mycom.se/...mp;ref=prisjaktInspelning sker i realtid, antingen medan man ser på programmet eller genom att man spelar upp det från hårddisken. Går via komponent och optiskt ljud.
Postad 21 oktober 2009 - 19:09
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Man kan tyvärr inte tanka direkt via USB, men man kan få över HD-material med 5.1 ljud till PC med denna apparaten från Hauppauge: http://www.hauppauge...data_hdpvr.html Kan köpas till exempel här: http://www.mycom.se/...mp;ref=prisjakt Inspelning sker i realtid, antingen medan man ser på programmet eller genom att man spelar upp det från hårddisken. Går via komponent och optiskt ljud.
Kan man alltså då inte köra över från HDMI på boxen till en hårddisk direkt?
Postad 21 oktober 2009 - 19:11
Unregistered77c7121b
-
Unregistered77c7121b
-
Rookie
-
6 inlägg
då har jag vart i kontakt med CD hör jag inget av deras Tekniker inom 48timmar så skickar dom ut en ny box!
ok liten uppdatering fick min nya box idag och allt är bra inget störande ljud från den nya!
Postad 21 oktober 2009 - 19:32
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
HDMI är kopieringsskyddad och läsa av diskinnehåll med datorn går inte Enda chansen är med Hauppauge PVR och spela in via analogutgången (component)
Postad 21 oktober 2009 - 19:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hauppauge PVR kopierar över i HD, men om man nöjer sig med SD så går det med många TV kort med kabelanslutning via S-video eller komposit. Jag har nog kopierat över flera hundra timmar på det sättet, men det sker i realtid så tid tar det, men jag vill ha över program så att jag kan köra dem via ipod etc
Postad 22 oktober 2009 - 07:21
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Första gången jag fått denna typ av problem. Tjejen på supporten trodde också att det var en variant av den andra hdd-buggen (0% ledigt tror jag det var). Jag har haft problem med att boxen ibland (ett par ggr i veckan) hänger sig när jag bläddrar i listan över inspelat material. Detta skulle bli bättre (försvinna) efter formattering enligt supporten. Formatterade och testade att spela in vilket gick bra. Men när jag skulle radera dessa testfiler hängde sig boxen När jag senare skulle titta på det enda program jag spelade in igår kväll hängde sig boxen igen Känns inte som det blev bättre med formattering
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 22 oktober 2009 - 07:22.
Postad 22 oktober 2009 - 08:15
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Ja, frågan är vad som kaputt i din box.
Något är det som är galet. För varmt? För lite ström? Trasig hårddisk? Allmänt fel?
Om jag hade din box och ingen garanti samt en dator i vilken hårddisken kan anslutas till skulle jag ta ur den ur boxen och köra en felkoll på den. Bara för att utesluta att den börjat braka ihop. Hårddiskar kraschar, det är en sorglig sanning, och det borde mjukvaran i boxen ta hand om den gör det, det kan vi bara gissa. Och jag gissar nej.
Om du har garanti, då blir det att skicka tillbaka och låta CD undersöka boxen. Anser jag.
Någon här med bråkande box som testat hårddisken i datorn? Vore intressant...
Postad 22 oktober 2009 - 08:59
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Ja, frågan är vad som kaputt i din box.
Något är det som är galet. För varmt? För lite ström? Trasig hårddisk? Allmänt fel?
Om jag hade din box och ingen garanti samt en dator i vilken hårddisken kan anslutas till skulle jag ta ur den ur boxen och köra en felkoll på den. Bara för att utesluta att den börjat braka ihop. Hårddiskar kraschar, det är en sorglig sanning, och det borde mjukvaran i boxen ta hand om den gör det, det kan vi bara gissa. Och jag gissar nej.
Om du har garanti, då blir det att skicka tillbaka och låta CD undersöka boxen. Anser jag.
Någon här med bråkande box som testat hårddisken i datorn? Vore intressant...
När går garantin ut? Jag har inte öppnat boxen. I servicemenyn finns förutom formattering även test av HDD. Jag frågade supporttjejen om man borde köra en test, men det tyckte hon inte. Jag frågade även om kraftförsörjningen men fick bara ett svävande svar och order att formattera. Värmen är inga problem. Eller.., har inte varit tidigare. Jag får intrycket att när man är inne i listan över inspelningar så hinner inte boxen alltid med att lägga upp förhandsvisningen och det är då den hänger sig. Det verkade först som de fixat det i senaste mjukvaran, men nu är det ungefär som "vanligt" igen.
Postad 22 oktober 2009 - 09:09
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
När går garantin ut? Jag har inte öppnat boxen.
I servicemenyn finns förutom formattering även test av HDD. Jag frågade supporttjejen om man borde köra en test, men det tyckte hon inte. Jag frågade även om kraftförsörjningen men fick bara ett svävande svar och order att formattera.
Värmen är inga problem. Eller.., har inte varit tidigare.
Jag får intrycket att när man är inne i listan över inspelningar så hinner inte boxen alltid med att lägga upp förhandsvisningen och det är då den hänger sig. Det verkade först som de fixat det i senaste mjukvaran, men nu är det ungefär som "vanligt" igen.
För denna box så kan det inte finnas någon tidsbegränsning, den är så instabil från grunden så allt bör kunna relateras till fabrikationsfel. Begär kompensation för förlorat material och en ny box
Postad 22 oktober 2009 - 09:12
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Postad 22 oktober 2009 - 09:31
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
För denna box så kan det inte finnas någon tidsbegränsning, den är så instabil från grunden så allt bör kunna relateras till fabrikationsfel.
Nja, tre år enlig kkl samt villkoret att man ska anmäla problem inom rimlig tid efter upptäckt. Men visst, CD kan ta en hel del på sin goodwill men det ovan är vad kkl ger dig utöver den vanliga garantin som CD ger. Det där med att testa hårddisken? Gör väl ingen skada att göra det fast troligen kommer det väl inte ut något intressant ur testet.
Postad 22 oktober 2009 - 09:48
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
För denna box så kan det inte finnas någon tidsbegränsning, den är så instabil från grunden så allt bör kunna relateras till fabrikationsfel. Begär kompensation för förlorat material och en ny box
Jag kör med befintlig box ett tag, men tålamodet börjar ta slut. Om den kommer strula varje gång jag ska se på inspelat program så får de skicka en ny...
Postad 22 oktober 2009 - 11:08
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
HDMI är kopieringsskyddad och läsa av diskinnehåll med datorn går inte
Enda chansen är med Hauppauge PVR och spela in via analogutgången (component)
Tar upp denna fråga igen. Bara en liten fundering. Om man använder en elektrisk HDMI splitter, alltså en in från boxen och 2 el. fler ut, till fler monitors ? Då borde inte boxen känna av något HDMI kopieringsskydd, eller? Kanske är jag helt ute och seglar.
Redigerat av ffodil, 22 oktober 2009 - 11:15.
Postad 22 oktober 2009 - 14:23
Unregistereddceea937
-
Unregistereddceea937
-
Användare
-
-
132 inlägg
fick ett erbjudande av cd för oss som är boxer kunder, att få boxen gratis, när jag läst denna tråden förstår jag varför den är gratis, en kan väl inte klaga på saker en fått  , sen skall nog sagem sluta göra boxar di redar inte med det. hade en sagem dvr 64160 till marknätet den har jag inte häller längre https://www.minhembi...s...t&p=2178447Ps tog inte erbjudandet om någon nu trodde det hehehe
Redigerat av Unregistereddceea937, 22 oktober 2009 - 14:25.
Postad 22 oktober 2009 - 15:48
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Är det inte den utan hårddisk ni kan få "gratis"? Jo, så står det på webben. Ni får denna för 1600 kr. dvs 99 kr lägre än helt nya kunder för alla som tecknar sig via webben för en webbrabbat om 300 kr. Lite kreativ marknadsföring från CD minst sagt. Nog om det, i denna tråd ska vi diskutera BOXEN inte CD priser eller erbjudanden.
Postad 22 oktober 2009 - 19:44
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Tar upp denna fråga igen. Bara en liten fundering. Om man använder en elektrisk HDMI splitter, alltså en in från boxen och 2 el. fler ut, till fler monitors ? Då borde inte boxen känna av något HDMI kopieringsskydd, eller? Kanske är jag helt ute och seglar.
Alla HDMI-splitters och växlar skickar med HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) vilket dom måste enligt specen. Det är boxen som skickar ut HDCP så vad hade tänkt att koppla till din HDMI utgång ?
Postad 22 oktober 2009 - 20:03
KrilleB
-
KrilleB
-
Rookie
-
9 inlägg
Har också haft problem efter uppdateringen med att den bliknar att sätt i kortet i mottagaren samt ogiltigt kort. Nu när jag försökte med en fabriksåterställning så började den blinka Pb03 och inget annat hände. Jag ringde till kundservicen och de sa till mig att trycka på OK på fjärren, då kom först Er07, Er01 och sedan ställde den sig i 00-- och blinkade.
Jag fick då rådet att dra ut SAT2 kabel och dra ut strömmen och starta om den. När jag gjorde det hände allt som tidigare plus att den nu står och blinkar Er09.
De kommer att skicka ut en ny strömkabel (som naturligtvis inte hinner komma innan helgen) för att se om detta avhjälper felet, vad tror ni
Postad 22 oktober 2009 - 20:11
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Alla HDMI-splitters och växlar skickar med HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) vilket dom måste enligt specen. Det är boxen som skickar ut HDCP så vad hade tänkt att koppla till din HDMI utgång ? 
Dela upp till två TV, med ir förlängare. Testade en HDMI splitter (ej elektrisk) men det funkade inte, blev bara svart bild.
Postad 22 oktober 2009 - 20:20
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Nej dessvärre. CD skulle naturligtvis kunna välja att öppna USB'n för överföring men underhållningsindustrin är livrädda för vad de menar är obehörig spridning av HD-material. Enda sättet jag känner till att få HD-material med surroundljud ur denna box är Hauppauge PVR'en.
Postad 22 oktober 2009 - 21:27
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Har också haft problem efter uppdateringen med att den bliknar att sätt i kortet i mottagaren samt ogiltigt kort. Nu när jag försökte med en fabriksåterställning så började den blinka Pb03 och inget annat hände. Jag ringde till kundservicen och de sa till mig att trycka på OK på fjärren, då kom först Er07, Er01 och sedan ställde den sig i 00-- och blinkade.
Jag fick då rådet att dra ut SAT2 kabel och dra ut strömmen och starta om den. När jag gjorde det hände allt som tidigare plus att den nu står och blinkar Er09.
De kommer att skicka ut en ny strömkabel (som naturligtvis inte hinner komma innan helgen) för att se om detta avhjälper felet, vad tror ni 
Jag har fått en ny strömkabel och nu rullar boxen utan problem.
Postad 22 oktober 2009 - 21:49
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Hade samma problem som du och jag fick en helt ny omvandlare och sedan dess har det bara fungerat bra.
Postad 22 oktober 2009 - 22:15
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Sant, kollade inte det. Testar nästa gång och återkommer.
/S7
Helt rätt, en "long press" stängde boxen. Efter det gick det att starta upp den igen. Skandal att behöva boot:a om den så här ofta pga av deadlock/hängning. Duger verkligen inte CD! Hade det varit en mobil, Bil eller iPod hade den åkt i retur direkt. Sicket omodernt skräp. CD vakna till!! 2009 funnkar det inte att ha denna låga lägsta nivå i kvallitét. Hade ni inte haft monopol på kanalerna hade ni självdött. Kom in i matchen och prestera en box som motsvarar det fantastiska kanalutbudet. Ni kommer bara att vinna på det. /S7
Postad 23 oktober 2009 - 08:27
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Bara för att uppväga, min box har hängt sig EN gång under de 90 (?) dagarna jag haft den. EN gång innan uppdateringen. Man kan undra vilken kvalitetssäkring Sagem har i sin produktion, med tanke på de problem som många upplever, för när boxen fungerar fungerar den jekligt bra!
Lite dumt GUI tycker väl jag delvis, saknas en del funktioner, men den fungerar. Den gör det jag säger till den, inget annat.
Fast ska sägas, har inte haft behov av att redigera några inspelade filmer ännu, kanske där det klämmer? Kanske har ett annat användarmönster än en del här, inte ser en del buggar?
Har exempelvis in hemmabioanläggning ansluten (än), bara en plasma via HDMI...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|