Hejja.
Behöver lite hjälp att veta namnet på den bildel som jag råkat skada och behöver beställa nytt!
Jag har råkat skada locket/dysan (eller vad det nu kan heta) till oljefiltret, har råka repa den (gjord av alu) så o-ringen håller inte tätt ![]()
Hittar inte ett sånt lock som reservdel hos mekonomen, autoexperten och några andra lite större handlare, troligen då jag inte vet vad jag ska söka efter för namn på delen.
SÅ lite hjälp mottages väldigt tacksamt, ska vara till en Chevrolet Captiva 2013 (2.2D AWD diesel)
Tacker fur helpen ![]()
Bild på mitt "lock" nedan
Postad 09 April 2019 - 21:08
Postad 09 April 2019 - 21:17
Vet inte om jag är ett enda dugg till hjälp nu, men verkar heta ”oil filter cover” på engelska i alla fall.Hejja.
Behöver lite hjälp att veta namnet på den bildel som jag råkat skada och behöver beställa nytt!
Jag har råkat skada locket/dysan (eller vad det nu kan heta) till oljefiltret, har råka repa den (gjord av alu) så o-ringen håller inte tätt
Hittar inte ett sånt lock som reservdel hos mekonomen, autoexperten och några andra lite större handlare, troligen då jag inte vet vad jag ska söka efter för namn på delen.
SÅ lite hjälp mottages väldigt tacksamt, ska vara till en Chevrolet Captiva 2013 (2.2D AWD diesel)
Tacker fur helpen
Bild på mitt "lock" nedan
Jag lyckas dock inte hitta något likadant ”cover” som ditt på de utländska sidorna, men kollade bara snabbt.
Postad 09 April 2019 - 21:30
Vet inte om jag är ett enda dugg till hjälp nu, men verkar heta ”oil filter cover” på engelska i alla fall.
Jag lyckas dock inte hitta något likadant ”cover” som ditt på de utländska sidorna, men kollade bara snabbt.
Det närmsta jag kommer är detta på ebay: https://www.ebay.co.... hela kitet! ![]()
Postad 10 April 2019 - 06:23
Måste väl finnas ?
Postad 10 April 2019 - 10:07
Postad 10 April 2019 - 15:58
Kia är det man ska köpa om man vill ha en krångelfri bil verkar det som ![]()
http://www.vibilagar...-minst-och-mest
Bifogad fil(er)
Redigerat av andreassofus, 10 April 2019 - 15:59.
Postad 10 April 2019 - 16:28
De hamnar aldrig i denna statistik mer än det 8:e året normalt sett.
Statistik säger inte allt...
Postad 10 April 2019 - 16:32
Kia har 7 års garanti och Hyundai 5 år.
Postad 10 April 2019 - 17:36
Det är därför de har 7 års garanti...
De hamnar aldrig i denna statistik mer än det 8:e året normalt sett.
Statistik säger inte allt...
anmäler man inte reparationer till försäkringsbolaget även om det finns en gällande nybilsgaranti?
Postad 10 April 2019 - 17:54
Nej varför skulle man göra det.
det var jag som ställde frågan så det är ingen ide att du ställer samma motfråga till mig ![]()
Postad 10 April 2019 - 18:21
På våran ceed -13 har jag fått båda framlyktorna bytta på garanti och så smorde jag upp bromsarna förra helgen 😄
Annars har den bara tuffat på
Postad 10 April 2019 - 19:18
det var jag som ställde frågan så det är ingen ide att du ställer samma motfråga till mig
Svaret är att det inte rapporteras eftersom försäkringsbolagen inte är inblandade överhuvudtaget i garantiärenden, det ör något mellan bilmärket och kunden.
Följaktligen kommer statistiken att visa fel eftersom de med endast 2 års garanti (3 års reklamationsrätt enligt lag för ursprungsfel dock) kommer stt behöva utnyttja sin försäkring under 6 år medan de med 7 års garanti endast behöver 1 år.
Postad 10 April 2019 - 19:30
Jahap..
Jag som just bytt bakrutetorkarearmen och bakrutetorkarbladet.
Då började bilen huckra och gå jäveltrött.
Inte bara bakluckelåset som ska fixas, utan nu även planerat oljebyte+filter, kupefläkt + filter, luftfilter, kärvande handbroms nu alltså.
Nu ska även felsökning ske.
Lånade en OBD-puck och pluggade in:
"Cylinder 2 misfires" ... kollat tändstiften; eller har iaf borstat det (sotigt ofc) och bytt plats på det utan skillnad.. Inte jättesugen på att köpa en tändkassett för en tusing eller två (2600 på mekonomen) bara för att testa om det är den som är problemet..
Fan. Lämna in på verkstaden på generell felsökning är ju lika billigt som att köpa en ny bil.
Postad 11 April 2019 - 10:00
Jahap..
Inte bara bakluckelåset som ska fixas, utan nu även planerat oljebyte+filter, kupefläkt + filter, luftfilter, kärvande handbroms nu alltså.
"Cylinder 2 misfires" ... kollat tändstiften; eller har iaf borstat det (sotigt ofc) och bytt plats på det utan skillnad.. Inte jättesugen på att köpa en tändkassett för en tusing eller två (2600 på mekonomen) bara för att testa om det är den som är problemet..
Fan. Lämna in på verkstaden på generell felsökning är ju lika billigt som att köpa en ny bil.
Vad är det för bil?
Postad 11 April 2019 - 14:30
Jahap..
Dags att börja amortera istället. 😁....Reparera eller amortera .
Brukar komma dit till slut
Postad 12 April 2019 - 12:49
Inte enklast att fråga nått företag som är bra på att laga Chevrolet?
Måste väl finnas ?
Ja e väl bara ringa närmaste chevrolet återförsäljare å fråga vad den kostar
Jo, fick bli så! brukar lyckas hitta själv annars, och till mkt. bättre priser så det var därför jag frågade! sista utvägen är alltid handlaren när man är snål/prisjägare ![]()
Så det löste sig!
men tack för svaren!
Någon som vet var jag kan hitta dessa fälgar, eller vad dom heter mer än märket EtaBeta.
Den på bild är en 17" 5/100
Tack för tips.
(har 3st splittnya sånahära och jagar efter en 4:e)
Bifogad fil(er)
Postad 12 April 2019 - 15:40
Får man lov att fråga vad den hette i Sverige och vad den kostade?Jo, fick bli så! brukar lyckas hitta själv annars, och till mkt. bättre priser så det var därför jag frågade! sista utvägen är alltid handlaren när man är snål/prisjägare
Så det löste sig!men tack för svaren!Någon som vet var jag kan hitta dessa fälgar, eller vad dom heter mer än märket EtaBeta.
Den på bild är en 17" 5/100
Tack för tips.
(har 3st splittnya sånahära och jagar efter en 4:e)
Oljefilterhatten alltså
Postad 12 April 2019 - 15:45
Sitter nu på verkstaden istället och hör hur dom slår och bankar. Även dom verkar ha problem.
Lätt värt 300 spänn för att slippa slitet 😀
Postad 12 April 2019 - 15:47
Inget som 99% av befolkningen av Sverige har liggandes hemma, men en avdragare brukar hjälpa.Skulle byta till sommarhjulen idag. Dom satt fast helt på navet. Slog och sparkade så jag nästan bröt benet utan resultat.
Sitter nu på verkstaden istället och hör hur dom slår och bankar. Även dom verkar ha problem.
Lätt värt 300 spänn för att slippa slitet
Borde verkstan haft/kunnat.
Men 300:- för att slippa svära är det värt ja
Postad 12 April 2019 - 15:52
Inget som 99% av befolkningen av Sverige har liggandes hemma, men en avdragare brukar hjälpa.
Borde verkstan haft/kunnat.
Men 300:- för att slippa svära är det värt ja
Bultarna är inte problemet. Själva fälgarna sitter fast.
Skrattretande. Dom kom ut nu och sa att dom inte klarade få lös dom. Sen hann dom inte fortsätta sa dom.
j*vla amatörer.
Postad 12 April 2019 - 15:59
Postad 12 April 2019 - 16:01
Bara att släppa ner domkraften väldigt sakta på hjulet när bultarna är borta så lossnar hjulet! Alla mina fyra satt fast så ..... inga problem
provade det utan resultat.
Postad 12 April 2019 - 16:29
Bultarna är inte problemet. Själva fälgarna sitter fast.
Skrattretande. Dom kom ut nu och sa att dom inte klarade få lös dom. Sen hann dom inte fortsätta sa dom.
j*vla amatörer.
Ja, en avdragare har man för att dra loss något axiellt från en axel, inte för att lossa skruvar ("bultar").
Postad 12 April 2019 - 16:56
Ja, en avdragare har man för att dra loss något axiellt från en axel, inte för att lossa skruvar ("bultar").
ja? eller vad menar du? är inte riktigt säker på vad du svarar på ![]()
Postad 12 April 2019 - 17:00
Postad 12 April 2019 - 17:17
Lossa bultarna och ut o kör lite hårt (hårda svängar) har funkat för mig. En gång för länge sen så fick en däckfirma skära sönder fälgen med skärbrännare när fälgen fastnat
låter farligt. Låter en annan verkstad fixa detta åt mig istället.
Postad 12 April 2019 - 17:28
Förmodar att detta händer i en större stad.
vet inte vad du svarar på men gäller det fälgarna så kan du inte ha mer fel.
Jag bor i ett litet samhälle med 1200 invånare i dom värmländska skogarna ![]()
Postad 12 April 2019 - 17:36
Just därför man kan använda en avdragare.Bultarna är inte problemet. Själva fälgarna sitter fast.
j*vla amatörer.
Om du googlar ”avdragare” så ser du att det är ”en lång skruv som går igenom en stålklump som har två/tre klor” som drar av något.
Vanligtvis används det för att dra av ett lager från en axel, men att lossa fälgar som fastnat på navet duger det gott till med.
Postad 12 April 2019 - 17:58
Hade en gammal Saab där ena framhjulet vägrade lossna. Till slut ruttnade jag, hissade upp framvagen och lade en klots mellan fälgen och ramen. Sedan startade jag motorn och vred ratten och lät servot jobba. Small till ut av förbannelsen när väl hjulet lossnade.
Som tur var slapp jag göra en hjulinställning efteråt, men det fanns en risk.
Postad 12 April 2019 - 18:13
Just därför man kan använda en avdragare.
Om du googlar ”avdragare” så ser du att det är ”en lång skruv som går igenom en stålklump som har två/tre klor” som drar av något.
Vanligtvis används det för att dra av ett lager från en axel, men att lossa fälgar som fastnat på navet duger det gott till med.
aha ja det vet jag vad det är. använder det vid enstaka tillfällen på jobbet för att få loss kugghjul och lager och liknande saker. Har dock aldrig tänkt på att det finns stora som funkar till fälgar. Men det borde ju verkstaden vetat om kan jag tycka. Jag lär ju knappast vara första personen som har detta problem.
Får åka till en mer kompetent verkstad nästa vecka
Hade en gammal Saab där ena framhjulet vägrade lossna. Till slut ruttnade jag, hissade upp framvagen och lade en klots mellan fälgen och ramen. Sedan startade jag motorn och vred ratten och lät servot jobba. Small till ut av förbannelsen när väl hjulet lossnade.
Som tur var slapp jag göra en hjulinställning efteråt, men det fanns en risk.
ja det kanske funkar. Men kanske risken att andra saker går sönder. Säkert inte helt nyttigt för servon heller skulle jag tro ![]()
Men jag skulle gärna velat sepå när du gjorde det ![]()
Postad 12 April 2019 - 18:56
Dags att börja amortera istället. 😁....Reparera eller amortera .
Brukar komma dit till slut
Inga lån på bilen
Postad 12 April 2019 - 18:58
Förmodar att detta händer i en större stad.
Visst är fördomar härligt. Speciellt när de är fel. Förmodar att du bor i ett mindre samhälle?
Postad 12 April 2019 - 21:50
Postad 12 April 2019 - 22:16
Fördomar? Här byter vi hjul själva på sådär 20minuter.Har gjort 29år i bilsvängen utan alla dessa problem ni lipar över här.
tuff kille du...
Postad 12 April 2019 - 22:39
Postad 12 April 2019 - 22:50
Nej, gubbe 60år men när 3 vuxna inte får av 4 hjul på en bil blev det svårt att knipa igen.
nej och inte bilverkstaden heller i mitt fall.
Du kanske har något tips att komma med istället för att bara vara en idiot ?
Postad 13 April 2019 - 01:08
Inga lån på bilen
Jag tror det var moparmans poäng
Du skaffar en ny, med lån istället för att slänga pengarna ner i det ekonomiska hål som en för gammal bil är.
nej och inte bilverkstaden heller i mitt fall.
Du kanske har något tips att komma med istället för att bara vara en idiot ?
Men gör som någon tidigare tipsade om, lossa hjulbultarna och kör lite sicksack en stund. Kanske tvärbromsa ett par gånger också. Vad tror du ska hända egentligen?
Postad 13 April 2019 - 02:12
Jag tror det var moparmans poäng
Du skaffar en ny, med lån istället för att slänga pengarna ner i det ekonomiska hål som en för gammal bil är.
Men gör som någon tidigare tipsade om, lossa hjulbultarna och kör lite sicksack en stund. Kanske tvärbromsa ett par gånger också. Vad tror du ska hända egentligen?
jag lämnar in den på annan verkstad som jag sa tidigare. Betalar mer än gärna för att slippa problem ![]()
Redigerat av andreassofus, 13 April 2019 - 02:13.
Postad 13 April 2019 - 05:20
Lite tips om du vill prova själv:jag lämnar in den på annan verkstad som jag sa tidigare. Betalar mer än gärna för att slippa problem
http://www.mestmotor...
Postad 13 April 2019 - 07:22
Postad 13 April 2019 - 07:49
Idag ska vintern tvättas bort från bilen 😀 ska prova sonax intensiv avfettning och sen tvätta med sonax wash and wax.Har ni några favoritprodukter till bilvård?
Kallavfettning + Foam lance, eller åtminstone alkalisk avfettning. Guld värt!
Sedan tvätt med Gyeon Bathe+ ger grym vattenavrinning.
Postad 13 April 2019 - 10:11
ja? eller vad menar du? är inte riktigt säker på vad du svarar på
MartinAberg föreslog en avdragare, du svarade att "Bultarna inte var problemet". Det antydde att du trodde att en avdragare var ett verktyg för att lossa på "bultarna" med, varför jag förklarade vad man har en avdragare till.
MartinAberg återkom dock och förklarade detta ovan, och du bekräftade efter det att du förstod vad han menade. ![]()
Angående avfettning så är min favorit nu Turtle Extreme Prewash-T. Mekonomen har nästan alltid "extrapris" 69 kr för en liter. Märkligt nog blir den dyrare att köpa i femlitersdunk. https://www.mekonome...iter-pa266177sv
Postad 13 April 2019 - 10:21
Fördomar? Här byter vi hjul själva på sådär 20minuter.Har gjort 29år i bilsvängen utan alla dessa problem ni lipar över här.
Haha, jösses. Ja du hade en fördom om att han vill byta däck själv så måste han komma från en större stad. Att du inte vet vad ordet betyder är ganska skrämmande om du är 60 år.
Postad 13 April 2019 - 10:27
- Tvätt med nåt Schampo utan vax - Quick detailer som torkstöd som avslutning.
Sonax extreme fälgrengörning / Bilt Hamber - Autowheel till fälgarna...
Till sommaren blir det maskipolering å lackskydd i form av Nanolex si3d som är en favorit
Postad 13 April 2019 - 12:47
Lägge en träkloss mot fälgen och dra till med en slägga på lite olika ställen. Brukar släppa då. Vi gjorde alltid så i min ungdom då jag jobbade extra på däckfirma. Går att banka på rätt bra utan någon större fara.jag lämnar in den på annan verkstad som jag sa tidigare. Betalar mer än gärna för att slippa problem
Ett tipps kan sedan vara att lägga ett tunt lager fett på insidan av fälgarna man sätter dit samt även en droppe olja i bultarna så slipper du framtida problem.
Redigerat av Hoggeman, 13 April 2019 - 12:49.
Postad 13 April 2019 - 13:00
Lite tips om du vill prova själv:
http://www.mestmotor...
ska testa ändå idag och lossa lite på muttrarna och köra lite. verkar ju vara många som gör så. fanns även tips om att slå med en annan fälg med däck på som verkar vara oslagbar enligt ett par personer.
Lägge en träkloss mot fälgen och dra till med en slägga på lite olika ställen. Brukar släppa då. Vi gjorde alltid så i min ungdom då jag jobbade extra på däckfirma. Går att banka på rätt bra utan någon större fara.
Ett tipps kan sedan vara att lägga ett tunt lager fett på insidan av fälgarna man sätter dit samt även en droppe olja i bultarna så slipper du framtida problem.
jag testade ju att sparka som en galning så jag fick ont i benen. provade även att slå med en slägghammare från insidan. Även bilverkstaden slog ju som s*tan när bilen var upphissad så dom fick bättre vinkel och dom klarade det inte. Så jag har inga förhoppningar alls med denna teknik.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?