Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 23 oktober 2009 - 09:55
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Rapporterade tidigare att det var problem med timern när man ska spela in från olika kanaler (om man har lagt in marginaltid före och efter när man programmerar via epg). Har nu testat lite mer och kommit fram till att jag inte drog rätt slutsats den gången. Om man programmerar två inspelningar där en slutar xx.xx och en annan börjar tid xx.xx (samma tid alltså) och lägger marginal på y minuter både före och efter så ska det bli ett överlapp på 2*y minuter. Detta är inget konstigt och fungerar när det är två kanaler som sänder via satellit. Däremot, om den första inspelningen sker från markmottagaren (TV6 i mitt fall) så startar inte inspelningen av programmet från satellitkanalen förrän den första inspelningen är avslutad -> inget överlapp och inspelningen startar y minuter efter utsatt tid. Har testat att manuellt sätta ännu större marginal på inspelning 2 utan framgång. Denna bugg är ny. Ingen annan som sett den?
Postad 23 oktober 2009 - 11:27
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Rapporterade tidigare att det var problem med timern när man ska spela in från olika kanaler (om man har lagt in marginaltid före och efter när man programmerar via epg).
Har nu testat lite mer och kommit fram till att jag inte drog rätt slutsats den gången.
Om man programmerar två inspelningar där en slutar xx.xx och en annan börjar tid xx.xx (samma tid alltså) och lägger marginal på y minuter både före och efter så ska det bli ett överlapp på 2*y minuter. Detta är inget konstigt och fungerar när det är två kanaler som sänder via satellit. Däremot, om den första inspelningen sker från markmottagaren (TV6 i mitt fall) så startar inte inspelningen av programmet från satellitkanalen förrän den första inspelningen är avslutad -> inget överlapp och inspelningen startar y minuter efter utsatt tid. Har testat att manuellt sätta ännu större marginal på inspelning 2 utan framgång.
Denna bugg är ny.
Ingen annan som sett den?
Inte just denna men jag stötte på ett annat problem. Om jag spelar in ett program kl 20.00-21.00 och sedan ett annat program på samma kanal 21.00-22.00 så går det inte. Kanske är en självklarhet men det gör att jag inte kan använda marginalfunktionen alls.
Postad 23 oktober 2009 - 11:40
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Inte just denna men jag stötte på ett annat problem.
Om jag spelar in ett program kl 20.00-21.00 och sedan ett annat program på samma kanal 21.00-22.00 så går det inte. Kanske är en självklarhet men det gör att jag inte kan använda marginalfunktionen alls.
Råkade också ut för detta, men när jag testade ytterligare en gång med två andra inspelningar efter vart annat så fungerade det. Prova först med en fabriksåterställning, det är det bästa man kan göra efter varje uppdatering av mjukvara så har du inte gjort en så gör en. Då vet man i alla fall vad man utgår ifrån. Jag ska testa lite olika varianter men man tycker att om man som i detta fall har två efterföljande på samma kanal så ska boxen strunta i marginalsättningen. Är det två efterföljande på två olika kanaler så ska den utföra marginalsättningen. Ordningen hur man sätter dem till inspelning kan kanske också spela roll??? om det är som jag har det 0 i start och +5min efter inspelning, så kanske det spelar roll i vilken ordning som man sätter inspelningen i listan. Det bör ju också gå att justera listan efteråt för att trycka in en inspelning till om den nu vägrar
Postad 23 oktober 2009 - 12:07
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Inte just denna men jag stötte på ett annat problem.
Om jag spelar in ett program kl 20.00-21.00 och sedan ett annat program på samma kanal 21.00-22.00 så går det inte. Kanske är en självklarhet men det gör att jag inte kan använda marginalfunktionen alls.
När jag gjort denna operation så tog boxen bort marginal efter första och marginal före andra (det blev 19.58 - 21.00 och 21.00 - 22.02 istället för 19.58 - 21.02 och 20.58 - 22.02 som det var tidigare, med 2 minuter före & efter). Men jag har bara programmerat inspelningarna i den ordning de ska ske i detta fall.
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 23 oktober 2009 - 12:08.
Postad 24 oktober 2009 - 15:58
Unregistered356d76bd
-
Unregistered356d76bd
-
Användare
-
-
122 inlägg
Min fjärrkontroll har funkat dåligt hela tiden.Nu fick jag en sagem HD boxer som jag har i sovrummet och tidigare har jag haft trådlösöverföring från CDboxen och har då styrt denna med fjärren.Det har funkat dåligt även det.Men nu när jag har boxers hdbox i sov rummet så ändras även kanalerna i vardagsrummet.Provade då att använda Boxerns fjärr då i stället och det funkar hur bra som helst,Alltså är det fjärren som är dålig och inte boxen från CD.
Har det kommit ut någon ersättningns fjärr?Har provat att programera pionerfjärren men tycker inte att det blir bra.
Postad 24 oktober 2009 - 19:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Min fjärrkontroll har funkat dåligt hela tiden.Nu fick jag en sagem HD boxer som jag har i sovrummet och tidigare har jag haft trådlösöverföring från CDboxen och har då styrt denna med fjärren.Det har funkat dåligt även det.Men nu när jag har boxers hdbox i sov rummet så ändras även kanalerna i vardagsrummet.Provade då att använda Boxerns fjärr då i stället och det funkar hur bra som helst,Alltså är det fjärren som är dålig och inte boxen från CD. Har det kommit ut någon ersättningns fjärr?Har provat att programera pionerfjärren men tycker inte att det blir bra.
Hänger inte riktigt med. Med vilken fjärr fungerar boxen bättre, fabrikat etc på boxern? Har testat lite med att sätta inspelningar - sätter man en inspelning och har +5 efter så blir det för 1timme tex 20.00-21.05 - lägger man sedan in en inspelning till efter denna på samma kanal så blir det 20.00-21.00 på den första och 21.00-22.05 på den andra. Dvs den uppdaterar den redan lagda inspelningen i listan (smart) - lägger man däremot in en inspelning på en annan kanal så blir den första inspelning kvar som 20.00-21.05 och nästa blir då 21.00-22.05
Postad 24 oktober 2009 - 19:05
gurra123
-
gurra123
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag får meddelandet "Ej tillgänglig" när jag öppnar listan över inspelade program. Dock har jag bara 32% av hårddisken tillgänglig (som det borde vara med synliga inspelningar). Har försökt med omstarter och fabriksåterställning utan resultat. Det går att spela in program som vanligt som hamnar i listan. De gamla inspelningarna syns inte.
Vad jag förstått har några här råkat ut för detta. Har ni lyckats lösa problemet eller är det bara att beställa en ny box?
Detta hände för mig med idag. Går det få tillbaka de gamla inspelningarna? Om inte hur får man tillbaka det förlorade utrymmet, jag har bar 28% ledigt? Hur formaterar men hårddisken, jag hittar ingen meny för det?
Postad 24 oktober 2009 - 19:52
Unregistered356d76bd
-
Unregistered356d76bd
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hänger inte riktigt med. Med vilken fjärr fungerar boxen bättre, fabrikat etc på boxern?
Har testat lite med att sätta inspelningar
- sätter man en inspelning och har +5 efter så blir det för 1timme tex 20.00-21.05 - lägger man sedan in en inspelning till efter denna på samma kanal så blir det 20.00-21.00 på den första och 21.00-22.05 på den andra. Dvs den uppdaterar den redan lagda inspelningen i listan (smart) - lägger man däremot in en inspelning på en annan kanal så blir den första inspelning kvar som 20.00-21.05 och nästa blir då 21.00-22.05
Förstog att det blev lite rörigt  Jag har altså fått en Robert HD box med hårddisk.Den har jag i sovrummet.Den påverkar Canaldigitals motagare som står i vardagsrummet via trådlösa bildöverföringen pga att bägge boxarna använder samma fjärrsignal.Då provade jag Robert fjärren direkt på CDboxen och då fungerar den jättebra.Dock så fungerar inte alla funktioner.Slutsatsen blev då att fjärren har dålig funktion på CD boxen.
Postad 25 oktober 2009 - 06:13
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Förstog att det blev lite rörigt  Jag har altså fått en Robert HD box med hårddisk.Den har jag i sovrummet.Den påverkar Canaldigitals motagare som står i vardagsrummet via trådlösa bildöverföringen pga att bägge boxarna använder samma fjärrsignal.Då provade jag Robert fjärren direkt på CDboxen och då fungerar den jättebra.Dock så fungerar inte alla funktioner.Slutsatsen blev då att fjärren har dålig funktion på CD boxen.
Din Robert box, är det också en Sagem box, den platta, som ser ut som CD's satellitbox från Sagem?
Postad 25 oktober 2009 - 13:28
Unregistered356d76bd
-
Unregistered356d76bd
-
Användare
-
-
122 inlägg
Din Robert box, är det också en Sagem box, den platta, som ser ut som CD's satellitbox från Sagem?
Ja det är en Sagem .
Postad 25 oktober 2009 - 15:54
Unregistered252dea20
-
Unregistered252dea20
-
Rookie
-
4 inlägg
Vad säger de på supporten om att byta nätdel? För CD's tekniker som jag pratade sa att det var en möjlig orsak, att spänningen var för låg till boxen.
Supporten har inte sagt ett ord om att byta nätdel, dom tyckte att jag skulle ta den till en återförsäljare (3:dje gången). Undrar vad en ÅF:are gör...Tömmer hårddisken så man blir av med allt inspelat samt säger att det är inget fel men vi kan komma å ställa in parabolen, kostnad 700:-, Parabolens mottagning har varit fläckfri i 5 år men när CD gör en uppgradering då skall den vara ännu bättre eller vad???
Postad 25 oktober 2009 - 17:39
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har precis fått hem och allt installerat med denna box: Sagem HD PVR 101-ST
Har hört och läst en del i denna tråd att den skulle vara buggig etc och visst har jag upplevt några "krascher" då den startat om sig eller bara stängt av sig men än så länge är jag iaf mkt nöjd!
Det problem/fundering jag har är angånde HD-tv kanalerna och deras uppspelning på min Samsung M87 40 tums Full HD tv. Den info som jag får från TV:n ifråga är att den tar emot en bild som anges till 1920x1080 i 50Hz och via boxen står det att den ska mata ut i 1080i. Men jag "missar" eller saknar en del av bilden på sidorna och längst ner... Detta syns mkt tydligt om jag kopplar över till scarten med samma kanal på boxen. Boxen är ansluten till TV:n via både HDMI och scart.
Någon som har upplevt samma problem och har någon bra lösning? Ska ta bilder så ni kan se vad jag menar samt försöka testa på en nyare TV.
Postad 25 oktober 2009 - 17:54
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Har precis fått hem och allt installerat med denna box: Sagem HD PVR 101-ST
Har hört och läst en del i denna tråd att den skulle vara buggig etc och visst har jag upplevt några "krascher" då den startat om sig eller bara stängt av sig men än så länge är jag iaf mkt nöjd!
Det problem/fundering jag har är angånde HD-tv kanalerna och deras uppspelning på min Samsung M87 40 tums Full HD tv. Den info som jag får från TV:n ifråga är att den tar emot en bild som anges till 1920x1080 i 50Hz och via boxen står det att den ska mata ut i 1080i. Men jag "missar" eller saknar en del av bilden på sidorna och längst ner... Detta syns mkt tydligt om jag kopplar över till scarten med samma kanal på boxen. Boxen är ansluten till TV:n via både HDMI och scart.
Någon som har upplevt samma problem och har någon bra lösning? Ska ta bilder så ni kan se vad jag menar samt försöka testa på en nyare TV.
Tryck på TV på fjärren så kan du välja vilken storlek du vill ha, det är lite avhängigt vilket format programmet sänds i.
Postad 25 oktober 2009 - 18:12
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Tryck på TV på fjärren så kan du välja vilken storlek du vill ha, det är lite avhängigt vilket format programmet sänds i.
Tack för det! Av någon anledning så stod den på "strech" som troligen beror på som du säger att det beror på vilket format programmet sänds i. Tusen tack igen! Drar väl till med några fler frågor  1. USB porten och Nätverksporten går i nuläget inte att använda enligt manual (eller?) men kommer man kunna använda dem i framtiden via uppdatering eller "hack" typ 3 parts programvara? 2. Jag skulle vilja sprida bilden till flera TV:s och har kolla på HDMI splitter men de kostar minst sagt en del, finns det något lättare och billigare? Typ Scart-splitt, har sett trådlösa som inte fungerar så bra pga konflikt med WLAN så det är troligen inte så aktuellt, går det med lång scart sladd tro? Medveten om sämre bild då men det är ok. 3. Kopiera ut från befintlig hårdisk? Hur kan jag lättast göra detta eller är det inte möjligt i nuläget. Hör väl delvis ihop med fråga 1 och 2
Postad 25 oktober 2009 - 18:42
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
1: Nätverksporten sägs komma igång vid nästa uppdatering och med den on-demand tjänster. Den som lever får se. USB vette tusan men man kan hoppas.
2: Du får splitta signalen på önskat vis. Inga direkta tips tyvärr. Enda jag har än en s-videokabel till datorn (dock ingen vidare bild, kan bero på lång kabel)
3: Det som främst omnämns i tråden är Hauppauges box som kan ta emot komponent och mata in det i datorn. Sök i tråden. Då kan du få ut det i HD men den kostar. Annars koppla valfri DVD-inspelare och mata ut RGB till den och du har det i SD-upplösning.
Postad 25 oktober 2009 - 19:23
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Tack för det! Av någon anledning så stod den på "strech" som troligen beror på som du säger att det beror på vilket format programmet sänds i. Tusen tack igen!
Drar väl till med några fler frågor 
1. USB porten och Nätverksporten går i nuläget inte att använda enligt manual (eller?) men kommer man kunna använda dem i framtiden via uppdatering eller "hack" typ 3 parts programvara?
2. Jag skulle vilja sprida bilden till flera TV:s och har kolla på HDMI splitter men de kostar minst sagt en del, finns det något lättare och billigare? Typ Scart-splitt, har sett trådlösa som inte fungerar så bra pga konflikt med WLAN så det är troligen inte så aktuellt, går det med lång scart sladd tro? Medveten om sämre bild då men det är ok.
3. Kopiera ut från befintlig hårdisk? Hur kan jag lättast göra detta eller är det inte möjligt i nuläget. Hör väl delvis ihop med fråga 1 och 2 
Har presis kopplat in min till sovrumsTVn också, med hjälp av en elektrisk HDMI splitter, IR förlängare, 10 m HDMI- kabel- clicktronic. Allt från Kjell.com, 1598:- totalt. Funkar helt perfekt, även HD, med högsta kvalite i båda rummen.
Postad 25 oktober 2009 - 19:41
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har presis kopplat in min till sovrumsTVn också, med hjälp av en elektrisk HDMI splitter, IR förlängare, 10 m HDMI- kabel- clicktronic. Allt från Kjell.com, 1598:- totalt. Funkar helt perfekt, även HD, med högsta kvalite i båda rummen.
Ska först tacka Monshi! 1.Det låter vettigt med nätverksporten men de borde haft trådlöst... 2. Kör du utan ljud då eller med bara S-video sladd? Oxå till ffodil, något liknande jag funderat på. Körde du med dyra splittern för 799kr (nr 98277) lr den för 399kr (nr: 98323) med 4 ingångar? Sen behöver jag nog minst 15m men tror det ska fungera ändå. IR-linken för 349kr (nr 66030) som är trådlös såg oxå bra ut, den du tog? Galen på att man inte kan länka direkt till kjell...
Postad 25 oktober 2009 - 19:57
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Kan boxens markmottagare ta emot MPEG4, dvs HDTV via marknätet? DR HD börjar sända 1 nov och sänder fritt i danska marknätet, når en bra bit in i Skåne. En massa bra program utlovas.
Postad 25 oktober 2009 - 20:01
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Givetvis ljud också med självklara RCA->stereopropp. Bara bild e inge kul, inge kul alls. Måste bara se om jag kan få till lite bättre bild, 15 m s-video ger en del krypningar:
capture_20091025_195301.jpg 33,5K
5 Antal nerladdningarnästan så att komposit ser bättre ut:
capture_20091025_195515.jpg 24,89K
6 Antal nerladdningarbrusigare men inga krypningar. Ha, vi får se. Det är mitt problem, inte erat. Ska du splitta en signal måste du i praktiken ha en spänningsatt splitter annars blir det inte mycket kvar av signalen (oavsett signaltyp). Framförallt inte om du ska lång kabel. Samt att splittern har stöd för HDCP! och ja, MPEG4 via marknätet är inget problem. SVT HD i Mälardalen via marknätet fungerar utmärkt. ed: länka till Kjell&Co går utmärkt http://www.kjell.com/?item=98277
Redigerat av Monshi, 25 oktober 2009 - 20:23.
Postad 25 oktober 2009 - 20:06
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Ska först tacka Monshi! 1.Det låter vettigt med nätverksporten men de borde haft trådlöst... 2. Kör du utan ljud då eller med bara S-video sladd?
Oxå till ffodil, något liknande jag funderat på. Körde du med dyra splittern för 799kr (nr 98277) lr den för 399kr (nr: 98323) med 4 ingångar? Sen behöver jag nog minst 15m men tror det ska fungera ändå. IR-linken för 349kr (nr 66030) som är trådlös såg oxå bra ut, den du tog? Galen på att man inte kan länka direkt till kjell...
Den ända HDMI splittern som fungerar är HDMI-2*HDMI nr.98-277, alla dom andra funkar inte. IR förlängare nr. 66-030. funkar utmärkt, har ett rum imellan. 15m. HDMI skall inte vara några problem, men för säkerhets skull bäst att satsa på Clicktronic
Postad 25 oktober 2009 - 22:10
murbeck
-
murbeck
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Är det bara jag som blev av med alla inspelade filmer i morse?
I morse frös boxen och efter att jag startat om den var samtliga inspelade filmer borta. Det enda som var kvar var en inspelning från samma morgon. Jag har endast 63% ledig plats kvar så filmerna borde ju ligga på disken?
Kan detta ha med övergången till vintertid att göra eller ska man reklamera boxen? Har bara haft den i ca två veckor...
// Martin
Postad 26 oktober 2009 - 13:36
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Är det bara jag som blev av med alla inspelade filmer i morse?
I morse frös boxen och efter att jag startat om den var samtliga inspelade filmer borta. Det enda som var kvar var en inspelning från samma morgon. Jag har endast 63% ledig plats kvar så filmerna borde ju ligga på disken?
Kan detta ha med övergången till vintertid att göra eller ska man reklamera boxen? Har bara haft den i ca två veckor...
// Martin
Är detta tredje rapporten om hårddiskar med försvunna inspelningar? Känns ju lite oroväckande. Är inte hemma men det skulle uppskattas om någon kunde kommentera om de har kommit tillbaka eller inte.
Postad 26 oktober 2009 - 13:54
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Den ända HDMI splittern som fungerar är HDMI-2*HDMI nr.98-277, alla dom andra funkar inte. IR förlängare nr. 66-030. funkar utmärkt, har ett rum imellan. 15m. HDMI skall inte vara några problem, men för säkerhets skull bäst att satsa på Clicktronic
Vill bara bekräfta att 98-277 fungerar utmärkt. Kör från en dator med två utgångar. Den ena går via DVI till en datorskärm. Den andra är en HDMI utgång som jag splittar med en 98-277 där bilden sen går till en andra datorskärm och till en plasma tv. Provade flera andra billigare varianter innan men fick det aldrig att fungera. Kan alltså få ut samma bild från datorn till tre olika skärmar. Fungerar givetvis också att splitta från Canal Digital boxen eller från en DVD spelare. Har för mig att jag även provade från blu-ray och att det fungerade men ska inte svära på det.
Postad 26 oktober 2009 - 14:41
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Är detta tredje rapporten om hårddiskar med försvunna inspelningar? Känns ju lite oroväckande. Är inte hemma men det skulle uppskattas om någon kunde kommentera om de har kommit tillbaka eller inte.
Fick inte tillbaka inspelningarna. Formatterade om. Efter det hänger sig boxen mer än innan. Supporten sa att det skulle bli mindre hängningar. Man formatterar om i en servicemeny som kräver en speciell knappkombination för att öppna (kommer inte ihåg kombinationen nu).
Postad 26 oktober 2009 - 17:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Verligen oroväckande, är det en "bomb" som man sitter med? Är det bara de boxar som har haft problem med HDD material försvinner innan uppdatering som har fått detta (det som "fixades" med uppdateringen) eller är det vi andra som aldrig haft det?
Postad 26 oktober 2009 - 18:39
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Verligen oroväckande, är det en "bomb" som man sitter med? Är det bara de boxar som har haft problem med HDD material försvinner innan uppdatering som har fått detta (det som "fixades" med uppdateringen) eller är det vi andra som aldrig haft det?
Har haft boxen 3-4 mån. nu, spelar in något, några program varje dag och allt flyter, funkar som det ska, hitintills. Inga hängningar, raderingar, el. annat strul, utom då textningen och det var visst någon inspelning som hela inte kom med, före uppgraderingen. Den går dessutom tyst, vilket inte alla håller med om här, tror jag. Har alltså inget att klaga på, efter uppgraderingen.
Postad 27 oktober 2009 - 10:35
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Nu har jag varit i kontakt med supporten igen och de skall höra av sig.
Talade om för dem att om vi inte kan lösa mina problem kommer jag säga upp mitt abbonemang och gå över till viasat trots att de har ett sämre utbud (utom F! då  ) pga att de har en värdelös leverantör av box.
Mina problem som har uppstått sedan senaste uppdateringen är följande:
För att se till att allt är korrekt gör jag alltid en fabriksreset och formattering efter uppdatering.
Trots detta hänger sig boxen varje gång jag går in i antingen guide/inspelning/mytv. Den vägrar ta emot några kommandon via fjärr och lampan på fronten blinkar inte ens för att indikera ett mottaget kommando (och nej det har inte med belysning eller störning att göra). Ibland hänger den sig totalt och det enda då är sladd eller knappboot. Andra gånger tar den kommando efter några minuter och hänger sig igen efteråt.
Det spelar ingen roll om jag använder originalfjärren eller min harmony.
Detta är oacceptabelt efter två år 3 nätaggregat och två boxar !!!
Tjejen i kundtjänst förstod i alla fall min åsikt men jag tror inte det leder till något  . Nu förlängs mitt abbonemang med 3 månader då mina två bundna år går ut sista Oktober men sedan är det som sagt slut om de inte kan lösa detta med Sagem. Sämre produkt får man leta efter.
Nu har jag spytt galla tillräckligt för idag
ha en bra dag.
//
Håkan
Postad 27 oktober 2009 - 10:54
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
80-90% av dom som skriver här är väl dom som har problem, men man kan ju i sitt stilla sinne fundera på hur många det egentligen är där ute som är rätt nöjda med boxen och den tuffar och går för dom utan större problem än dom gemensamma buggar som vi alla ändå har men som för många kanske går att leva med ändå.
Jag har kört CD's HD-box utan hårddisk sen 2007 (numer i sovrummet) och den med hårddisk sen 2008. Jag har aldrig haft såna stora problem att jag behövt byta box eller nätagg e.dyl. på nån av boxarna. Är det så att man helt enkelt har en sagolik tur? Är boxarna otroligt känsliga för övrig utrustning som dom kopplas mot och den miljö dom används i? Är det därför en del har stora problem och andra nästan inga alls?
Frågorna ovan kräver inget svar, det är bara mina funderingar som jag luftar bl.a. som motinlägg till alla probleminlägg.
Postad 27 oktober 2009 - 11:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
80-90% av dom som skriver här är väl dom som har problem, men man kan ju i sitt stilla sinne fundera på hur många det egentligen är där ute som är rätt nöjda med boxen och den tuffar och går för dom utan större problem än dom gemensamma buggar som vi alla ändå har men som för många kanske går att leva med ändå.
Räkna snarare med att majoriteten av box-ägare inte är medlemmer i detta forum och därför sitter hemma i det tysta och lider med sina problem. Så är det förmodligen med vilken typ av apparat som helst, annars skulle väl forumet ha 100.000-tals medlemmar om ALLA skulle vara med och skriva om sina problem...
Postad 27 oktober 2009 - 11:16
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det enda som verkat klart med denna box är att Sagems kvalitetsprogram, det ISO whatever cert, torde sjunkit som ett torpederat skepp. För klart är att det finns massor med kunder som är nöjda med boxen, att den överlag fungerar ganska bra. Det spelar in det man vill, den hänger sig inte, den surrar lite, fjärren är enkel och nätt, den är ganska snygg osv. Någonstans har de sparat en krona för mycket. Fläktkonstruktionen är ett exempel och fjärrkontrollen en annan. (borde jobba på annan frekvens/annan kodning) Samtidigt, det vore intressant att besöka Hakjar som har så mycket problem med sin box och då ta med en box som bevisat fungerar (den jag har exempelvis) och se om den fungerar hos honom, se om han kan få den att krascha... Är det något hemma hos Hakjar som extra belyser de kvalitetsproblem som finns i boxen? Är det något i användarmönstret som skiljer? Eller har Hakjar helt enkelt haft en jekla otur och fått hem flera måndagsexemplar? Jag betvivlar inte att Hakjar har problem med sin(a) box(ar), inte alls. Inte heller att han använder dem fel. Felet ligger givetvis hos boxen, inte hos användaren. Och ja, boxen har brister/buggar. Det motsäger jag definitivt inte. ed: kul att du skriver innan mig Agpath då det är din gamla box jag har. Du kan ju alltid motsäga mig om hur den fungerar, jag kan säga att den hänger sig ivartfall inte för mig, fjärrkontrollen fungerar klockrent, inspelningar sker när de ska (man hittills inga krockar) och ger bra bild (om än ful text-tv text)
Redigerat av Monshi, 27 oktober 2009 - 11:18.
Postad 27 oktober 2009 - 11:20
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Jag har kört CD's HD-box utan hårddisk sen 2007 (numer i sovrummet) och den med hårddisk sen 2008. Jag har aldrig haft såna stora problem att jag behövt byta box eller nätagg e.dyl. på nån av boxarna. Är det så att man helt enkelt har en sagolik tur? Är boxarna otroligt känsliga för övrig utrustning som dom kopplas mot och den miljö dom används i? Är det därför en del har stora problem och andra nästan inga alls?
Frågorna ovan kräver inget svar, det är bara mina funderingar som jag luftar bl.a. som motinlägg till alla probleminlägg. 
Jag har kört boxen sedan förra sommaren. Hade några problem med dåliga lödningar av den ena mottagare och ett uppdateringsfel (har diskuterats tidigare i tråden). Vilket resulterade i två utbytta boxar. Men bytet gick smärtfritt, snabbt och lätt utav CD-kundtjänst. Visst har jag haft lite småhängningar då och då. Men inget som gjort mig speciellt irriterad. Utan de största problemen har varit seg EPG, vilket nu är åtgärdat och Timeshift-buggen. Just Timeshift-buggen är enormt irriterande. Men får mig inte att byta bolag. Så jag tillhör väl den lilla skaran som är nöjd och lurkar här på forumet.
Postad 27 oktober 2009 - 12:57
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
ed: kul att du skriver innan mig Agpath då det är din gamla box jag har. Du kan ju alltid motsäga mig om hur den fungerar, jag kan säga att den hänger sig ivartfall inte för mig, fjärrkontrollen fungerar klockrent, inspelningar sker när de ska (man hittills inga krockar) och ger bra bild (om än ful text-tv text)
Ja, den boxen har funkat bra. Det är en av de första som skickades ut i nov-07. Den har vid enstaka tillfällen startat om sig, men annars är det bara de allmännt kända buggarna som har spökat. Dessutom är just denna box väldigt tyst, åtminstone jämfört med min nya Pace-box som flåsar på som den värsta PC.
Postad 27 oktober 2009 - 13:12
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Ja, den boxen har funkat bra. Det är en av de första som skickades ut i nov-07. Den har vid enstaka tillfällen startat om sig, men annars är det bara de allmännt kända buggarna som har spökat. Dessutom är just denna box väldigt tyst, åtminstone jämfört med min nya Pace-box som flåsar på som den värsta PC.
Pace-boxen trodde jag skötte sig på den punkten... men men, kanske jag då med denna box ska besöka Hajkar och se om den fungerar hos honom. fast, nej, det orkar jag nog inte och det skulle nog inte ge något...
Redigerat av Monshi, 27 oktober 2009 - 13:13.
Postad 27 oktober 2009 - 13:27
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Tja, den som bor i Karlskrona är välkommen på fika m dopp om de tar med sin box 
Nu har jag provat med en ny fabriksåterställning men det är llika dj-la värdelöst som innan. Till och med så illa att hängningarna knappt tillåter mig att komma igenom återställningen med efterföljande inställningar.
Jag kan inte ens formatera HDD igen för nu stannar den på valet Ja/Nej och låter mig inte gå vidare vad jag än gör.
Det blir värre och värre för varje dag som går. Är väl ytterligare en box och nätagg. som går till skroten. Sagem har inte imponerat på mig kan jag säga och då har jag ändå sysslat med elektronik, datorer och styrsystem i över 20 år
Det är rent ut sagt skitkasst av Sagem att släppa ut det här. Fransmän och Italienare skall hålla sig till design och låta andra syssla med tekniken.
Postad 27 oktober 2009 - 14:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Testa i samma meny att göra felkoll på hårddisken... vet inte vad den kan ge då jag aldrig gjort det eller bett någon men kanske?
Om nu det ofta stannar vid hårddisk-arbete kan man ju misstänka just hårddisken. Antar att din box inte är varmare än andras, att hårddisken ligger mellan 37-43 grader?
Tyvärr, jag bor i strax utanför Stockholm inget besök från mig
Redigerat av Monshi, 27 oktober 2009 - 14:01.
Postad 27 oktober 2009 - 14:39
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Främst till er som använder denna box till flera olika TV:s i olika rum. Jag har tidigare vart inne på att köra med en HDMI splitter och det verkar ju fungera enligt flera av er. Men jag funderar även på att köpa en ny Receiver varför jag undrar om jag kanske kan använda den som "splitter", någon som testat det? Exempelvis denna: http://www.hifiklubb...eiver_svart.htmDå tänker jag mig att jag kör component ut till en TV och optiskt/koaxialt ljud till första TV:n och så en längre HDMI sladd till den andra, tror ni att det skulle gå? Kanske främst rör extra utrustning till denna box men testar  FÖ kan jag bara berömma denna box då den fungerat/fungerar mkt bra för mig! Underbart att kunna spela in och titta samtidigt etc, grymt smidigt! hakjar, tyvärr bor jag oxå för långt bort för att kunna hjälpa för kaffet lockar onekligen
Redigerat av Unregisteredccd10f48, 27 oktober 2009 - 14:40.
Postad 27 oktober 2009 - 15:52
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Räkna snarare med att majoriteten av box-ägare inte är medlemmer i detta forum och därför sitter hemma i det tysta och lider med sina problem. Så är det förmodligen med vilken typ av apparat som helst, annars skulle väl forumet ha 100.000-tals medlemmar om ALLA skulle vara med och skriva om sina problem... 
Det har du så klart helt rätt i! Samtidigt ska man ha klart för sig att majoriteten av dom som skriver i ett forum ofta skriver där för att dom har ett problem. Det är på nått sätt naturligt för dom flesta forum. I och med det så kan det vara lätt att få en skev bild av egentligen hur problembenägen en produkt egentligen är. Vad man än väljer för produkt att googla på och hitta forum så kan man bli ganska avskräckt inför ett köp eftersom man i forum oftast hittar problembilden.
Postad 27 oktober 2009 - 16:46
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Pace-boxen trodde jag skötte sig på den punkten...
men men, kanske jag då med denna box ska besöka Hajkar och se om den fungerar hos honom. fast, nej, det orkar jag nog inte och det skulle nog inte ge något...
Lite OT, men i jämförelse mellan dessa båda boxar så har Sagem en relativt liten fläkt, monterad i botten, som tyvärr kan skapa resonans pga falektiga monteringar vad jag har förstått av denna tråd. Pace däremot använder en stor fläkt monterad på baksidan (och en något ljudligare hårddisk). Den har inga monteringsproblem, men låter pga av sin storlek en del mer (uppfatar jag det som). Å andra sidan är det samma princip som i min Sony BD-spelare och den för ju lika mycket liv av fläkten och en skiva som snurrar. (För att inte tala om fläkten i en projektor.) Ska man ha en tyst anläggning så är det bara att backa några år och köra standardbox utan hårddisk på en tjock-tv utan fläktar (eller gå till övervåningen där just denna setup råder)...
Postad 27 oktober 2009 - 18:35
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Tjenare, det är inte HDD det är fel på. Det är helt enkelt boxen som inte fungerar. Vilken meny jag än går in i så hänger den sig, antingen obotligt eller i ett bra tag. Det gäller även att bara trycka på Info knappen så hänger det sig. Får se vad de säger när de ringer på torsdag. Testa i samma meny att göra felkoll på hårddisken... vet inte vad den kan ge då jag aldrig gjort det eller bett någon men kanske?
Om nu det ofta stannar vid hårddisk-arbete kan man ju misstänka just hårddisken. Antar att din box inte är varmare än andras, att hårddisken ligger mellan 37-43 grader?
Tyvärr, jag bor i strax utanför Stockholm inget besök från mig
Postad 27 oktober 2009 - 19:33
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Antar att det börjar dra ihop sig mot att beställa denna box. Mitt comhem-abb går ut om en månad ungefär.
Har några frågor först.
Kan denna boxen ge signal ut på hdmi och komponent samtidigt? Vill köra hdmi till tv och komponent till projjen.
Använder alltid min ljudanläggning vid tv-tittande och min reciever har inte hdmi så jag undrar även om den kan skicka ljud via optisk eller koax samtidigt som bilden går via hdmi?
Postad 27 oktober 2009 - 20:38
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Det har du så klart helt rätt i! Samtidigt ska man ha klart för sig att majoriteten av dom som skriver i ett forum ofta skriver där för att dom har ett problem. Det är på nått sätt naturligt för dom flesta forum. I och med det så kan det vara lätt att få en skev bild av egentligen hur problembenägen en produkt egentligen är. Vad man än väljer för produkt att googla på och hitta forum så kan man bli ganska avskräckt inför ett köp eftersom man i forum oftast hittar problembilden.
Jag har en Western Digital TV HD som jag är väldigt nöjd med. Skriver ändå i det forumet. https://www.minhembi...amp;pid=2620513
Redigerat av ruva, 27 oktober 2009 - 20:39.
Postad 27 oktober 2009 - 21:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tjenare, det är inte HDD det är fel på. Det är helt enkelt boxen som inte fungerar. Vilken meny jag än går in i så hänger den sig, antingen obotligt eller i ett bra tag. Det gäller även att bara trycka på Info knappen så hänger det sig.
Får se vad de säger när de ringer på torsdag.
men å andra sidan jobbar den säkerligen mot disk stup i kvarten så vem vet? Kanske en hårddisk med dåliga sektorer kan få boxen att bete sig på det viset? Det kan även vara saker som dåliga kondingar, lödningar eller liknande i boxen. Inget vi kan veta, inget vi kan felsöka. men helt klart, om din box hänger sig av tryck på info-knappen är det bara att packa ihop den i sin låda och skicka den till Canal Digital. Antingen med beskedet att nu är det slut, abbet avbrutet/reklamerat eller att nu får de för fasiken skicka en box som fungerar...
Postad 28 oktober 2009 - 09:10
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Antar att det börjar dra ihop sig mot att beställa denna box. Mitt comhem-abb går ut om en månad ungefär.
Har några frågor först. Kan denna boxen ge signal ut på hdmi och komponent samtidigt? Vill köra hdmi till tv och komponent till projjen.
Använder alltid min ljudanläggning vid tv-tittande och min reciever har inte hdmi så jag undrar även om den kan skicka ljud via optisk eller koax samtidigt som bilden går via hdmi?
Svar JA på båda!
Postad 28 oktober 2009 - 14:07
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Svar JA på båda!
tackar för svaret. Då återstår bara frågan om man vågar slå till på canal digitals hd-pvr?! Har någon fått avsluta abonnemang i förtid pga att CD inte kunnat levera en fungerande box?
Postad 28 oktober 2009 - 15:40
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
tackar för svaret. Då återstår bara frågan om man vågar slå till på canal digitals hd-pvr?! Har någon fått avsluta abonnemang i förtid pga att CD inte kunnat levera en fungerande box?
Varför avsluta ett icke påbörjat abg? Jag pratade med deras kundtjänst och de sa att de fanns på lager varför jag beställde från deras hemsida (fick billigare då). Inom en vecka hade parabol och box kommit. Sen beroende på om du har parabol eller ej så får du koppla upp allt och därefter kommer avtal från Canal+ som returneras. Jag var lite skeptisk i början till deras box och hur det skulle fungera med inspelning etc men nu är jag mkt nöjd då allt fungerar över förväntan. Guld värt att kunna spela in från två kanaler samtidigt och då även kunna kolla på något tredje som du spelat in sen tidigare på HD:n.
Postad 28 oktober 2009 - 17:12
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Varför avsluta ett icke påbörjat abg? Jag pratade med deras kundtjänst och de sa att de fanns på lager varför jag beställde från deras hemsida (fick billigare då). Inom en vecka hade parabol och box kommit. Sen beroende på om du har parabol eller ej så får du koppla upp allt och därefter kommer avtal från Canal+ som returneras.
Jag var lite skeptisk i början till deras box och hur det skulle fungera med inspelning etc men nu är jag mkt nöjd då allt fungerar över förväntan. Guld värt att kunna spela in från två kanaler samtidigt och då även kunna kolla på något tredje som du spelat in sen tidigare på HD:n.
Var lite otydlig där. Undrade om någon som haft problem med denna box, som fått den utbytt utan att den nya fungerat bättre, har fått lämna tillbaka allt och kliva ur bindningstiden innan den gått ut. Har ingen lust att sitta med en box och abonnemang i 24 månader som jag inte tycker fungerar bra?!
Postad 28 oktober 2009 - 18:30
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tror mig läst om de här som reklamerat efter ett antal strulande boxar och tagit sig ur abbet. Svaret på din fråga är alltså ja, det har skett.
Men om du är nytecknare av abb har väl CD än en 14-dagars nöjd-kund-garanti?
Postad 28 oktober 2009 - 19:52
SwedishBadger
-
SwedishBadger
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Tobyponken: Canal Digital löste upp min avtalstid plus att de köpte tillbaks HD-PVR boxen just för att byte av ett antal boxar inte avhjälpte mina problem.
Jag skulle gärna hoppa på och bli kund hos dem igen om de fick ordning på boxen eller kunde leverera en annan HD PVR box som fungerar som det är tänkt.
Postad 28 oktober 2009 - 22:02
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Då blir det troligtvis en beställning inom kort.
Farsan har haft denna box i drygt ett år och är mycket nöjd, jag som hänger här på forumet har en annan bild, men jag vill ha HD-tv NUUUU...
Postad 28 oktober 2009 - 22:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hoppa på tåget du om du nu har de finansiella resurser, du kommer troligen inte ångra dig. jag tror nog de allra flesta boxarna som levereras fungerar som de ska.
Med reservation för de kända buggarna.
Redigerat av Monshi, 28 oktober 2009 - 22:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|