* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 01 juli 2009 - 15:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
De nya meddelanden som jag informerat om som tillkommit i den senaste versionerna av GUI-programvaran har ju refererat till lite olika adresser på www.telia.se.
Nu har en av dom blivit aktiverad i alla fall:
www.telia.se/nybox
Det meddelande som refererar till denna sida visas då aktuell codec, dvs MPEG4, inte hanteras av boxen, dvs av 1510 boxen.
Gissningsvis så går de kanaler som omnämns just nu på den sidan (DR1, DR2, NRK, TV2 Norge, TV Finland, TVE International, TV Polonia, HRT1 och Jaam-e-jam) att gå över till MPEG4 kodning rätt snart (vad jag kan konstatera så sänder DR1, DR2 och TV Finland fortfarande med MPEG2). Men nåt är på gång i alla fall vad gäller övergång till MPEG4...
/Peter Cigéhn
Kan väl meddela att de redan sänds i mpeg4 och har man kopplat in sin 1910 box så kommer man att få dessa strömmar istället. Det är väldigt få kunder som har dessa kanaler då de bara går att beställa för kunder som bor i ett fårtal föreningar och har LAN. värt att notera är att kanalerna sänds i mpeg 4 och inte HDTV format. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 juli 2009 - 15:53
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ja det var ju ingen veteskaplig bedömning av mig endast lite gissning och koll på LED på mediakonverteraren.
Men kollen vilket vilka kanaler man får titta på måste skötas på annat ställe än att boxen går med i en multicastgrupp.
En ny gissning från min sida: Funkar det så här när man byter kanal. När jag väljer kanal på fjärrkontrollen så skickar boxen användarkoden till en Telia server som om du har rätt till kanalen skickat tillbaka till boxen vilken multicastgrupp du skall ansluta till och boxen ansluter till gruppen.
Om det funkar något så när likt detta så borde det inte räcka med att boxen bara går ur multicastgruppen samt att inte heller radering av koder räcker då det är en funktion för att rensa boxen inte logga ur "servern"
Som sagt detta är bara en gissning från min sida jag har inte "sniffat" trafiken och har något belägg för detta.
Vad gäller vilka kanaler som ingår i kanallistan, dvs de kanaler som boxen tillåter att man kan byta till, styrs av den information som boxen får från inloggninsservern då den loggar in. Då fås en lista med kanaler som ingår i det aktuella abonnemanget. Denna lista med kanaler uppdateras kontinuerligt var 5-10 minut då boxen "pingar" inloggninsserver och får då en uppdaterad lista med kanaler. Det görs ingen kontroll mot någon server vid själva kanalbytet, utan listan hålls uppdaterad med jämna mellanrum. Information om vilka multicastgrupper som gäller för respektive kanal är också något som boxen redan har information om vid själva kanalbyte (denna distribuerars via speciall systeminforamtionströmmar där även EPG information ingår). Sedan har vi hela dimensionen med kryptering och utbyte av dekrypteringscertifikat också. Här har dock inte alla detaljer klart för mig hur detta funkar. I huvudsak så utbyts dekrypteringscertifikat vid själva inloggningen, men jag misstänker att det också utbyts nya dekrypteringscertifikat även vid övriga tidpunkter, t ex vid behov då man byter till en ny kanal. Men jag betvivla att detta görs vid varje kanalbyte (det skulle ta för lång tid och lasta ned certifikatsserver för mycket). Vad gäller "Ta bort användarkoder" så är det som jag skrivit tidigare så att det faktiskt görs ett anrop tillbaka till inloggninsservern. Så det är inte enbart en funktion för att bort koderna från boxen. Sedan att detta anrop till inloggninsservern inte funkar som det är tänkt är ju en annan sak. Jag misstänker att det är utbytet av dekrypteringscertifikat som kan vara problemet (det är två separata servrar i Telias nät, en för inloggning och en annan för dekrypteringscertifikaten). Så utloggningen mot inloggninsserver "tar inte" mot servern för dekrypteringscertifikat... En liten gissning även från min sida. /Peter Cigéhn
Postad 01 juli 2009 - 22:50
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Precis kopplat in min telia box och bb, var bara bredbands telefonin som inte fungerade.
Har några funderingar bara, skall man alltid ha "routern" igång eller kan man stänga den på natten? men jag antar att telefonin inte fungerar om den stängs av, vill bara kolla.
En annan fråga: tittade lite på tv innan och gick igenom inställningarna, varför kan man inte ändra bilden så det sänds i 720p? är på 576 eller något nu.
Postad 02 juli 2009 - 05:43
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Precis kopplat in min telia box och bb, var bara bredbands telefonin som inte fungerade. Har några funderingar bara, skall man alltid ha "routern" igång eller kan man stänga den på natten? men jag antar att telefonin inte fungerar om den stängs av, vill bara kolla. En annan fråga: tittade lite på tv innan och gick igenom inställningarna, varför kan man inte ändra bilden så det sänds i 720p? är på 576 eller något nu.
Har du en 1910 box, vilket du måste ha eftersom du presis fått det, kan du ändra till 720p el. 1080p. Bryt strömmen till boxen, håll infoknappen inne när du startar upp boxen, då får du upp menyn för att ändra upplösningen.
Postad 02 juli 2009 - 12:01
Unregistered11101bc2
-
Unregistered11101bc2
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tja!
Har precis fått hem min nya digitalbox från telia och får den inte att fungera ihop med min router...jag ahr ringt till telia och dom har gett mig korrekt instruktioner om hur man ska koppla när man använde ren router vid sidan om. Jag har en sitecom dc-202 v601....Jga harr uppgraderat programvaran i denna till den senaste men det hjälper inte. Telia digital-tv står fult och ler med en enda fjuttig gul symbol vid uppstartsskärmen..Någon som har en ide vad jag kan göra? Vill helst slippa byta sladd emellan när man ska spela xbox och när man ska kolla på digitaltv!!
Mvh Carl.
Postad 02 juli 2009 - 12:26
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Gjorde en hårdboot tog ur sladden och i igen, nu vid uppstartsbilden 2 av2 vid 38% står det: "Could not load file :-( "
Nån fler som råkat ut för detta?
Postad 02 juli 2009 - 12:57
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
Har du en 1910 box, vilket du måste ha eftersom du presis fått det, kan du ändra till 720p el. 1080p.
1080p fanns inte sist jag tittade? 1080i är dock möjligt...
Postad 02 juli 2009 - 12:58
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Tja! Har precis fått hem min nya digitalbox från telia och får den inte att fungera ihop med min router...jag ahr ringt till telia och dom har gett mig korrekt instruktioner om hur man ska koppla när man använde ren router vid sidan om. Jag har en sitecom dc-202 v601....Jga harr uppgraderat programvaran i denna till den senaste men det hjälper inte. Telia digital-tv står fult och ler med en enda fjuttig gul symbol vid uppstartsskärmen..Någon som har en ide vad jag kan göra? Vill helst slippa byta sladd emellan när man ska spela xbox och när man ska kolla på digitaltv!!
Mvh Carl.
Du använder alltså det silverfärgade Zyxel modemet 660 eller vad det heter? Det med 4 färgade utgångar bak och en separat router? Isåfall kopplar du bara din router till det röda uttaget (1) och din digitalbox till det gula uttaget (2) så ska det fungera perfekt! Kopplar du in din digitalbox i din router så kommer det inte att fungera.
Postad 02 juli 2009 - 13:42
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Kan väl meddela att de redan sänds i mpeg4 och har man kopplat in sin 1910 box så kommer man att få dessa strömmar istället. Det är väldigt få kunder som har dessa kanaler då de bara går att beställa för kunder som bor i ett fårtal föreningar och har LAN. värt att notera är att kanalerna sänds i mpeg 4 och inte HDTV format.
Markus Johansson Telia Kundservice
Finns det någon anledning till att inte alla kunder kan beställa dessa kanaler? Över lag tycker jag att kanalutbudet är ganska så skralt, t.ex. jämfört med ComHem som har sina 8 favoriter eller vad det heter... /P
Redigerat av Unregistered38610, 09 juli 2009 - 07:32.
Postad 02 juli 2009 - 14:45
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Kan man titta på film från videobutiken på samtliga boxar om man har fler än en box? Jag pratade med kundtjänst igår och de sade att det inte går pga "tekniska begränsningar". Borde det inte framgå av informationen om vad som ingår i de olika kanalpaketen i så fall? Är det egentligen rätt att man får betala fullt pris för det abonnemang som saknar "video-möjlighet"?
Jag är kollektivansluten via min bostadsrättsförening och har två boxar med lagompaketet, vill jag ha paketet Stor så får jag betala fullt pris för det, får då iofs en extrabox. Tycker att det är kasst att det inte går att uppgradera befintligt paket men det blir ju ännu sämre när man inte ens får möjlighet att titta på filmerna från video-tjänsten.
Stämmer det här verkligen?
Postad 02 juli 2009 - 15:13
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Kan man titta på film från videobutiken på samtliga boxar om man har fler än en box? Jag pratade med kundtjänst igår och de sade att det inte går pga "tekniska begränsningar". Borde det inte framgå av informationen om vad som ingår i de olika kanalpaketen i så fall? Är det egentligen rätt att man får betala fullt pris för det abonnemang som saknar "video-möjlighet"?
Jag är kollektivansluten via min bostadsrättsförening och har två boxar med lagompaketet, vill jag ha paketet Stor så får jag betala fullt pris för det, får då iofs en extrabox. Tycker att det är kasst att det inte går att uppgradera befintligt paket men det blir ju ännu sämre när man inte ens får möjlighet att titta på filmerna från video-tjänsten.
Stämmer det här verkligen?
Jag har forskat lite i detta eftersom mina föräldrar har kollektiv digital-tv från Telia. Detta gäller: Alla kollektiva koder man får genom sin bostadsrättsförening eller samfällighet eller dylikt är registrerade på just samfälligheten eller bostadsrättsföreningen. Telia vet alltså inte vem det är som använder koden och det är därför som man inte kan hyra film. Man kan kontakta Telia och få en ny kod som endast innehåller ditt kollektiva utbud men som då registreras på dig privat. På den boxen som du använder denna kod kan du nu hyra film. När jag kontrollerade detta så kunde man inte få två sådana koder som innehöll sitt kollektiva utbud. Alternativet var att man tecknade sig för ett tilläggspaket, t.ex. Disney för 39kr/mån. När man utökar med tilläggspaket får du en ny kod som är registrerad på dig privat och som innehåller ditt kollektiva utbud plus ditt tilläggspaket. Nu kan man hyra film även från denna box. Sorry om det blev lite rörigt!
Postad 02 juli 2009 - 15:26
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag har forskat lite i detta eftersom mina föräldrar har kollektiv digital-tv från Telia. Detta gäller: Alla kollektiva koder man får genom sin bostadsrättsförening eller samfällighet eller dylikt är registrerade på just samfälligheten eller bostadsrättsföreningen. Telia vet alltså inte vem det är som använder koden och det är därför som man inte kan hyra film. Man kan kontakta Telia och få en ny kod som endast innehåller ditt kollektiva utbud men som då registreras på dig privat. På den boxen som du använder denna kod kan du nu hyra film. När jag kontrollerade detta så kunde man inte få två sådana koder som innehöll sitt kollektiva utbud. Alternativet var att man tecknade sig för ett tilläggspaket, t.ex. Disney för 39kr/mån. När man utökar med tilläggspaket får du en ny kod som är registrerad på dig privat och som innehåller ditt kollektiva utbud plus ditt tilläggspaket. Nu kan man hyra film även från denna box.
Sorry om det blev lite rörigt!
Tack för informationen! Jag kontaktade telia just för att få den koden som jag kan hyra film med så det hade jag koll på men av ditt svar så tolkar jag det som att det inte är "tekniska begränsningar" som ligger bakom att man inte kan hyra film från båda boxarna för då skulle det ju inte funka på den tredje nya boxen heller....eller? Eftersom vi har två Lagom-paket och video-tjänsten ingår i det paketet så borde vi också få två pin-koder att hyra film med kan man ju faktiskt tycka.
Postad 02 juli 2009 - 15:43
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag har forskat lite i detta eftersom mina föräldrar har kollektiv digital-tv från Telia. Detta gäller: Alla kollektiva koder man får genom sin bostadsrättsförening eller samfällighet eller dylikt är registrerade på just samfälligheten eller bostadsrättsföreningen. Telia vet alltså inte vem det är som använder koden och det är därför som man inte kan hyra film. Man kan kontakta Telia och få en ny kod som endast innehåller ditt kollektiva utbud men som då registreras på dig privat. På den boxen som du använder denna kod kan du nu hyra film. När jag kontrollerade detta så kunde man inte få två sådana koder som innehöll sitt kollektiva utbud. Alternativet var att man tecknade sig för ett tilläggspaket, t.ex. Disney för 39kr/mån. När man utökar med tilläggspaket får du en ny kod som är registrerad på dig privat och som innehåller ditt kollektiva utbud plus ditt tilläggspaket. Nu kan man hyra film även från denna box.
Sorry om det blev lite rörigt!
Riktigt illa om det är så. Man måste ju kunna få ett "tvillingabbonemang" på det privata och då kunna hyra på båda boxarna. Jag sitter i samma sits men hade inte kommit längre än skaffa ny kod med pin1 för att kunna hyra. //Paul
Postad 02 juli 2009 - 19:28
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Tack för informationen! Jag kontaktade telia just för att få den koden som jag kan hyra film med så det hade jag koll på men av ditt svar så tolkar jag det som att det inte är "tekniska begränsningar" som ligger bakom att man inte kan hyra film från båda boxarna för då skulle det ju inte funka på den tredje nya boxen heller....eller?
Eftersom vi har två Lagom-paket och video-tjänsten ingår i det paketet så borde vi också få två pin-koder att hyra film med kan man ju faktiskt tycka.
Som jag förstått det är det en begränsning på 1st kod som Telia kan ge ut som endast innehåller det kollektiva utbudet. Kan ju ha ändrats sedan dess förstås. Dvs det är ingen teknisk begränsning i nätet utan verkar endast vara administrativt på något sätt. Om man skulle beställa ett tilläggspaket och sedan köra tvilling på tilläggspaketet så har man ju 3 koder som man kan hyra film ifrån. Dvs Box 1. Kollektivt utbudet. Box 2. Kollektivt utbud + tilläggspaket Box 3. Tvilling på Box 2 (kollektivt utbud + tilläggspaket). Förstår att det känns lite surt att behöva beställa tilläggsutbud bara för att kunna hyra film på sin andra box. (om Telia inte har ändrat så att man kan få fler koder för det kollektiva utbudet). Riktigt illa om det är så. Man måste ju kunna få ett "tvillingabbonemang" på det privata och då kunna hyra på båda boxarna. Jag sitter i samma sits men hade inte kommit längre än skaffa ny kod med pin1 för att kunna hyra.
//Paul
Kanske är möjligt numera att lägga tvilling på det privata. Du får ringa kundtjänst och fråga och sedan rapportera här!
Postad 02 juli 2009 - 21:59
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tack för informationen! Jag kontaktade telia just för att få den koden som jag kan hyra film med så det hade jag koll på men av ditt svar så tolkar jag det som att det inte är "tekniska begränsningar" som ligger bakom att man inte kan hyra film från båda boxarna för då skulle det ju inte funka på den tredje nya boxen heller....eller?
Eftersom vi har två Lagom-paket och video-tjänsten ingår i det paketet så borde vi också få två pin-koder att hyra film med kan man ju faktiskt tycka.
Om jag förstår dig rätt så har du utöver det "kollektiva utbudet" skaffat lagom-paketet till dina två boxar. I så fall har du ju redan fått koder till dessa två abonnemang, Koderna skall finnas på det papper där inloggninguppgifterna finns för respektive abonnemang. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med uppgraderingen. Det är väl klart att du kan skaffa Stor istället för ett av dina Lagom som du har idag. Då betalar du fullt pris för Stor och halva priset för ditt andra Lagom. Precis som du idag betalar fullt för det ena Lagom och halva för tvillningabonnemanget. mvh Andreas
Postad 02 juli 2009 - 22:07
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Om jag förstår dig rätt så har du utöver det "kollektiva utbudet" skaffat lagom-paketet till dina två boxar. I så fall har du ju redan fått koder till dessa två abonnemang, Koderna skall finnas på det papper där inloggninguppgifterna finns för respektive abonnemang. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med uppgraderingen. Det är väl klart att du kan skaffa Stor istället för ett av dina Lagom som du har idag. Då betalar du fullt pris för Stor och halva priset för ditt andra Lagom. Precis som du idag betalar fullt för det ena Lagom och halva för tvillningabonnemanget. mvh Andreas
Postad 02 juli 2009 - 22:14
Unregistered11101bc2
-
Unregistered11101bc2
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Du använder alltså det silverfärgade Zyxel modemet 660 eller vad det heter? Det med 4 färgade utgångar bak och en separat router? Isåfall kopplar du bara din router till det röda uttaget (1) och din digitalbox till det gula uttaget (2) så ska det fungera perfekt! Kopplar du in din digitalbox i din router så kommer det inte att fungera.
Tackar...hade inte använt wan-utgången på routern utan en vanlig utgång...därför det inte fungerade innan!
Postad 03 juli 2009 - 06:57
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Om jag förstår dig rätt så har du utöver det "kollektiva utbudet" skaffat lagom-paketet till dina två boxar. I så fall har du ju redan fått koder till dessa två abonnemang, Koderna skall finnas på det papper där inloggninguppgifterna finns för respektive abonnemang.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med uppgraderingen. Det är väl klart att du kan skaffa Stor istället för ett av dina Lagom som du har idag. Då betalar du fullt pris för Stor och halva priset för ditt andra Lagom. Precis som du idag betalar fullt för det ena Lagom och halva för tvillningabonnemanget.
mvh
Andreas
Hej Andreas, Lagompaketen ingår i det kollektiva avtalet så vi betalar 0 kr för det. Man får inga koder som går att använda för att hyra film till dessa boxar initialt men kontaktar man telia så får man en kod till en av boxarna (fast vi har två boxar med lagomabonnemang där det enligt info på Telias hemsida ingår att kunna hyra film). Det jag menar med att uppgradera är att få Stor-paketet eller annat på den ena eller båda boxarna. Skulle jag välja att göra det så måste jag beställa en ny box, betala alla avgifter för den samt fullt pris för abbonemanget. Det går alltså inte att utöka kanalerna på befintliga boxar och det är heller inte tal om några tvillingabonnemang. Mvh /V
Postad 03 juli 2009 - 07:23
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Som jag förstått det är det en begränsning på 1st kod som Telia kan ge ut som endast innehåller det kollektiva utbudet. Kan ju ha ändrats sedan dess förstås. Dvs det är ingen teknisk begränsning i nätet utan verkar endast vara administrativt på något sätt. Om man skulle beställa ett tilläggspaket och sedan köra tvilling på tilläggspaketet så har man ju 3 koder som man kan hyra film ifrån. Dvs Box 1. Kollektivt utbudet. Box 2. Kollektivt utbud + tilläggspaket Box 3. Tvilling på Box 2 (kollektivt utbud + tilläggspaket).
Förstår att det känns lite surt att behöva beställa tilläggsutbud bara för att kunna hyra film på sin andra box. (om Telia inte har ändrat så att man kan få fler koder för det kollektiva utbudet).
Kanske är möjligt numera att lägga tvilling på det privata. Du får ringa kundtjänst och fråga och sedan rapportera här!
Om jag förstått det rätt så kommer det också att tillkomma en krypteringsavgift på box 2, något som vi inte betalar idag enligt det kollektiva avtalet. Det blir alltså inte bara en extra månadskostnad på 39kr utan även en ökad kostnad på (osäker på beloppet) ca 250kr per halvår. Jag skall väl egentligen inte gnälla, jag tycker faktiskt att vårt gemensamma avtal är ganska bra men jag tycker att reglerna är lite konstiga och ologiska om man vill utöka sitt abonnemang och jag känner mig lite lurad på hyra-film-funktionen. Den dagen Telia erbjuder en box med PVR-funktion (med möjlighet att spela in två kanaler och samtidigt titta på en tidigare inspelad, kanske inte så troligt eller?) så kommer jag hyra en tredje box men fram till dess håller jag mig till Boxer som, i mina ögon, har en mycket smidigare, snabbare och trevligare lösning. Mvh /V
Postad 03 juli 2009 - 08:22
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
snälla snälla telia, kan ni inte släppa HDTV snart? och gärna med olika bitrates, så att vi som sitter på fiber inte behöver ha någon snål-kvalitet på sändningarna.
och när ni ändå är igång, låt mig få ta in sändningarna via min HTPC (HTMac). det är ju ändå 2009.
edit: till alla film/tv-bolag; jag vet att ni oroar er över piratkopiering och därför inte vill att vi konsumenter ska få möjligheten att titta på tv via våra datorer på ett enkelt sätt och i bra kvalitet, för tänk vad enkelt det skulle vara att piratkopiera då! newsflash, för många av oss är det just bristen på att enkelt få tillgång till material i bra kvalitet och till ett rimligt pris som gör att man överväger piratkopiering. ge oss hdtv via våra datorer och filmbutiker på webben där vi kan hyra de senaste HD-filmerna till, om inte billigare så i alla fall, samma pris som i videobutiken på hörnet.
mina 2
Redigerat av ellerström, 03 juli 2009 - 08:30.
Postad 03 juli 2009 - 10:04
Unregisteredc9db960b
-
Unregisteredc9db960b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Får Fiberlan indraget om några veckor. Vill avvakta HD-tv. Någon som har en aning om när HD kan tänkas lanseras i Telias nät?
Postad 03 juli 2009 - 10:25
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Får Fiberlan indraget om några veckor. Vill avvakta HD-tv. Någon som har en aning om när HD kan tänkas lanseras i Telias nät?
Vad man kan läsa här så verkar testerna hållt på ett bra tag, och dom verkar ta väldigt god tid på sig. Jag förväntar mig ingen HD TV den närmaste tiden.
Postad 03 juli 2009 - 11:27
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Har installerat telias digitaltv nu och det varkar fungera bra, bara tittat sporadiskt dock. Har programpaket stor med canal+.
Nu till mitt dilemma:
Vill även ha tv till andra våningen, vad tycker ni man skall välja? funderar på att köra boxer på den tvn eller skall man välja tvillingabonemang från telia? Vilket blir billigast? drar man ner hastigheten väldigt mycket på internet om man kör en box till genom telia? Bästa lösningen vad är det?
En annan sak oxå:
Har bredbandstelefoni oxå från telia, måste man ha telefonen i jacket där bbtelefoniadaptern sitter eller kan man ha den i andra jack?
Postad 03 juli 2009 - 12:28
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
En annan sak oxå: Har bredbandstelefoni oxå från telia, måste man ha telefonen i jacket där bbtelefoniadaptern sitter eller kan man ha den i andra jack?
Du kan ha den (eller fler telefoner) i andra telejack.
Postad 03 juli 2009 - 12:38
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
'krypteringsavgift', vad är det för trams, har Telia _ingen_ stolthet?
/jonas
Postad 03 juli 2009 - 13:12
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
'krypteringsavgift', vad är det för trams, har Telia _ingen_ stolthet?
/jonas
Hade man haft det så hade de levererat HDTV i november förra året då det sas att det skulle finnas till kund. Att de väljer att kryptera å sedan ta ut en avgift för det är väl lite konstigt???
Postad 03 juli 2009 - 18:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Delay? Under pågeånde fotbollsmatch på TV4 upptäckte jag till min stora förvåning att min granne (radhust vägg-i-vägg) låg ungefär 5-10 sekunder före mig, när Sverige gjord 2-3 så tog det ca 5-10 sekunder innan jag kunde se målet i "direktsänding", vi har båda IPTV från TELIA med rj kabel till vardagsrummt, skillnaden är att jag har en tv-switch till två boxar... irriterande!
Jag startade om boxen och nu vid 3-3 var vi synk... skumt.
EK
Det kan ibland vara skillnad mellan olika boxar, och precis som du skrev hjälper det oftast att starta om boxen så blir det rätt. Det har med tekniken att göra att det blir så, det varierar mellan olika leverantörer hur lång fördröjningen är dessutom. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 03 juli 2009 - 18:31
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Markus, är det verkligen så Telia vill att det ska fungera, jmf Boxer? Om man nu har två boxar. Som i vår BRF förening med basutbud med 3 boxar 1510. Å så har jag ett privat 1910 med större kanalutbud. Varför skulle jag inte få/kunna flytta mitt utökade ubud mellan boxarna istf att flytta boxarna ... ? Det handlar ju bara om att titta på en itaget!
Som det är nu kommer jag säga upp mitt utökade (bindningstid) och istället fortsätta använda Boxer för filmkanaler etc. Då jag nu har TV både i V- och S-rum med T-DBV och HD, men fortsätter med Teliia Kök och Barnens rum ... om jag arbetatde på Telia skulle jag bäva om de kunder som är mer krävande (HD, PVR, flyttbara abonemang, bildkvalitet etc) väljer bort Telia, att kunkurera med låga priser istf bra teknik och funktion som går att ta betalt för ...
Jag har skrivit detta förut innan du Markus kom in i forumet, så ett utförligare svar är på sin plats ...
Jag kan väl börja med att skriva att jag inte direkt jobbar med utveckling då jag jobbar på supporten. Det finns tekniska begränsningar med alla typer av tjänster och så även med den tjänst som Telia tillhandahåller. Det finns en teoretisk möjlighet att en kund kan ha ”två” aktiva boxar samtidigt med samma kanalpaket om man kan logga ut boxen och skifta box väldigt snabbt. Detta är ju inget leverantörerna tycker om utan ställer krav på Telia att det inte ska gå. Det ska gå att logga ut på en box och sen logga in på en annan box efter en viss tid. Hur lång tid vet jag inte på rak arm, och den varierar mellan olika tidpunkter beroende på att allt inte uppdateras i realtid. Som vi skrivit tidigare så sänds i dagsläget vissa kanaler i mpeg4, vilket är en bättre bildkvalité, HD-tv kommer snart, likaså PVR boxar. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 03 juli 2009 - 18:33.
Postad 03 juli 2009 - 18:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu när jag jag fick min senaste faktura så märkte jag att det var pålagt krypteringsavgift på denna. Detta tyckte jag var väldigt märkligt eftersom jag har IPTV via min bostadsrättsförening. Jag ringde till kundtjänsten och där fick jag svaret att jag var tvungen att betala det eftersom jag hade lagt till discoverypaketet till mitt abonemang.
Detta slår ju väldigt snett eftersom krypteringsavgiften är mer än vad discoverypaketet kostar och man kan ju tycka att krypteringsavgiften borde ingå i vad bostadsrättsföreningen betalar. Det slutade med att hon plockade bort avgiften om jag sade upp discovery vilket jag gjorde.
Väldigt synd iom att jag egentligen vill ha och är beredd och betala för discoverypaketet. Dessutom så är det ju en förlust för Telia eftersom de får svårare att sälja tilläggsabonemang till de som redan har TV via föreningen.
Förutom detta så tycker jag dock att Telias IPTV är en kanonbra tjänst!
Kan väl bara reda ut ett begrepp här, föreningen betalar en krypteringsavgift och du betalar en. Det går ju att använda samtliga boxarna samtidigt. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juli 2009 - 18:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
...
Redigerat av Leatherface, 03 juli 2009 - 18:56.
Postad 03 juli 2009 - 18:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Gjorde en hårdboot tog ur sladden och i igen, nu vid uppstartsbilden 2 av2 vid 38% står det: "Could not load file :-( " Nån fler som råkat ut för detta?
Det händer för en del, orsaken är nästan alltid att det är något problem med att det tar för lång tid att ladda ner data till boxen, har man ADSL beror det oftast på att det är dålig hastighet mellan boxen och telestationen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juli 2009 - 18:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Finns det någon anledning till att inte alla kunder kan beställa dessa kanaler? Över lag tycker jag att kanalutbudet är ganska så skralt, t.ex. jämfört med ComHem som har sina 8 favoriter eller vad det heter...
Det går numera för nästan alla kunder att beställa dessa kanaler. - DR1 & DR2
- NRK1 och TV2 Norge
- TV Finland
- TVE International (spansk)
- TV Polonia (polsk)
- HRT1 (kroatisk)
- Jaam-e-jam (iransk)
Paketet med norsk och dansk tv kostar 39 kr/månad styck och de övriga kanalerna kostar 29 kr/månad och går att beställa från kundtjänst. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juli 2009 - 19:41
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
krav på Telia att det inte ska gå.
Det ska gå att logga ut på en box och sen logga in på en annan box efter en viss tid. Hur lång tid vet jag inte på rak arm, och den varierar mellan olika tidpunkter beroende på att allt inte uppdateras i realtid.
Markus Johansson Telia kundservice
Hej Markus Skulle du kunna forska lite i exakt vilka tider som gäller och vad som är mintid för utloggning från en box för att sedan kunna logga in på en annan. Jag har tjatat och frågat Telia detta i två års tid utan att få ett svar och du verkar ju vara väldigt kunnig och bra på att ge svar på saker och ting. Denna fråga är väldigt viktig för många av oss ADSL-kunder som vill ha möjlighet att kunna flytta tvtittandet från ett rum till ett annat inom rimlig tid.
Postad 03 juli 2009 - 20:06
Unregistered92072e46
-
Unregistered92072e46
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
någon som kan svara här på mitt problem. Har fiberlan och har just fått hem ip-tv boxen vip 1910-9 och en inteno XG6745 bredbandswitch. Har kopplat dessa rätt enligt anvisningar, har prövat byta kablar osv osv.
Själva internet fungerar fint men får inte igång själva ip-tv boxen. Den stannar alltid på första punkten som gul.
Har kopplat den i "gula hålet", prövat olika kablar som sagt. Men ingenting hjälper... Så jag fundera nu att kan detta ha något att göra med att mitt själva tvpaket avtal startdatum är imorgon? Men bör man int ändå kunna få boxen igång och kunna kolla på gratis kanaler?
Jag vill inte ändå ringa telia support i onödan. Om det är nu någo liten fel som gjort eller kanske någon har för tillfället också problem med ip-tv. Kanske någon driftstörning? Bor själv i Huddinge... Men som sagt internet fungerar fint så det bör inte vara det. Har kollat på aktivitets leden som lyser när något data skickas på ethernetporten. Men inget...
Hoppas någon kan hjälpa. Vill ännu tillägga att har prövat starta om både ip-tv/digiboxen och själva bredbandswitchen flera gånger.
Redigerat av Unregistered92072e46, 03 juli 2009 - 20:09.
Postad 03 juli 2009 - 20:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Skulle du kunna forska lite i exakt vilka tider som gäller och vad som är mintid för utloggning från en box för att sedan kunna logga in på en annan. Jag har tjatat och frågat Telia detta i två års tid utan att få ett svar och du verkar ju vara väldigt kunnig och bra på att ge svar på saker och ting. Denna fråga är väldigt viktig för många av oss ADSL-kunder som vill ha möjlighet att kunna flytta tvtittandet från ett rum till ett annat inom rimlig tid.
Jag kommer att återkomma i den frågan om jag kan få något svar på det. någon som kan svara här på mitt problem. Har fiberlan och har just fått hem ip-tv boxen vip 1910-9 och en inteno XG6745 bredbandswitch. Har kopplat dessa rätt enligt anvisningar, har prövat byta kablar osv osv. Själva internet fungerar fint men får inte igång själva ip-tv boxen. Den stannar alltid på första punkten som gul. Har kopplat den i "gula hålet", prövat olika kablar som sagt. Men ingenting hjälper... Så jag fundera nu att kan detta ha något att göra med att mitt själva tvpaket avtal startdatum är imorgon? Men bör man int ändå kunna få boxen igång och kunna kolla på gratis kanaler?
Jag vill inte ändå ringa telia support i onödan. Om det är nu någo liten fel som gjort eller kanske någon har för tillfället också problem med ip-tv. Kanske någon driftstörning? Bor själv i Huddinge... Men som sagt internet fungerar fint så det bör inte vara det. Har kollat på aktivitets leden som lyser när något data skickas på ethernetporten. Men inget...
Hoppas någon kan hjälpa. Vill ännu tillägga att har prövat starta om både ip-tv/digiboxen och själva bredbandswitchen flera gånger. 
Tycker du ska ringa om du är säker på att du har kopplat rätt. Ett vanligt fel är att kunderna förväxlar port 1 med wan porten i bredbandsswitchen och då får digital-tv boxen ingen ip. Felet du har betyder att boxen har länk på lan porten men får ingen ip. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juli 2009 - 21:37
Unregistered92072e46
-
Unregistered92072e46
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej, joo kollade upp portarna...de är rätt.
Men kontakta supporten. De sa att det lönar sig att vänta tills imorgon när själva startdatumet är.
Och om det inte då fungerar så får man ta kontakt med dem igen.
Hoppas det fungerar imorgon då... Synd, skulle gärna ha vilja se på tv idag
Postad 03 juli 2009 - 21:39
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Det går numera för nästan alla kunder att beställa dessa kanaler.
- DR1 & DR2
- NRK1 och TV2 Norge
- TV Finland
- TV Polonia (polsk)
- HRT1 (kroatisk)
- Jaam-e-jam (iransk)
Paketet med norsk och dansk tv kostar 39 kr/månad styck och de övriga kanalerna kostar 29 kr/månad och går att beställa från kundtjänst.
Bra. Tror Canal digital tar över 100 sek för dessa kanaler.
Postad 04 juli 2009 - 00:44
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Bra. Tror Canal digital tar över 100 sek för dessa kanaler.
Ska nog förtydliga för säkerhet skull att det är 29 kr per kanal och månad för kanalerna som inte var i paket och kostade 39 kr / månad /m
Redigerat av mrymry, 04 juli 2009 - 00:45.
Postad 04 juli 2009 - 08:15
Unregisteredc9db960b
-
Unregisteredc9db960b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
...HD-tv kommer snart, likaså PVR boxar.
OK. Telia-Markus, förstår att du inte kan lova något. Men hjälp mig lite grann med "snart" Alt 1: Under 2009 Alt 2: Under 2010
Postad 04 juli 2009 - 11:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
OK. Telia-Markus, förstår att du inte kan lova något. Men hjälp mig lite grann med "snart"
Alt 1: Under 2009 Alt 2: Under 2010
En kvalificerad personlig gissning är alt 1. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 04 juli 2009 - 11:33
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
En kvalificerad personlig gissning är alt 1.
En gissning vad gäller oss som har Telia via ADSL, kommer vi även få ta del av HDTV om när det kommer ?! Jag fick Telia Digitaltv nu i veckanoch har precis fått igång allt nu, upplever bilden som bra mkt bättre än Boxer dock tog det mig ett tag att förstå hur man ställde om till 1080  Prova på var dock inget erbjudande när man väljer till extra kanaler, skumt! Nu är det bara en inspelningsbar box och HDTV kvar så slipper jag hitta nytt boende med Comhem framöver.
Redigerat av motif, 04 juli 2009 - 13:27.
Postad 04 juli 2009 - 13:24
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ni ska inte ta det jag säger som sanning på något sätt, men enligt en kompis till mig som jobbar på Telia kommer huruvida man kan få HDTV via ADSL att bero på hur bra kvalitet på lina man har mellan sin bostad och sin telestation, på samma sätt som att det är det som avgör hur snabb uppkoppling man kan få. Men vi kan väl egentligen bara vänta och se.
Postad 04 juli 2009 - 13:38
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Här tjatas det flitigt om HDTV. Själv så väntar jag och ser, endera kommer det eller också inte. Kommer den vilket jag tror, så blir jag glatt överraskad.
Ni kanske tror annorlunda men jag tror nog att den arbetstagare på Telia som lade ut här när HDTV skulle komma innan Telia hade haft sin officiella premiär inte skulle bli så populär hos sin arbetsgivare.
Postad 04 juli 2009 - 13:50
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
HD-tv kommer snart, likaså PVR boxar.
Hårddisk eller N-PVR?
Postad 04 juli 2009 - 15:28
Malagant
-
Malagant
-
Rookie
-
7 inlägg
Hoppade på telias erbjudande om iptv, bredband och ip telefoni, beställde det vid den 2'a april, efter kopiösa mängder strul och en otrolig väntan fick jag äntligen mitt paket cirka 2.5 månader senare. (Katastrof)
När jag väl fick det hela kopplades det hela in och det fungerade över förväntan. Självklart hade de inte uppgraderat mitt internets hastighet, men jag hade i alla fall tv, och det vart ju bra. Trodde jag. Efter cirka 15 timmar så hängde sig min gateway (thomson 787). Den fastnade i något typ av "uppdateringsfel" och enligt telias support så var det inte helt ovanligt.
Jag bad om en ny gateway och de skickade en ny thomson 787, efter sex dagars väntan så kom en ny gateway.
Den nya gateway jag fick fungerade utmärkt i cirka 2 timmar. Sedan började den reboota sig var 5'e minut. Efter 2 till 3 timmars telefonerande till telia så fick jag tala med en person visade på ett sätt som man kunda komma runt den "korrupterade databasen" i gatewayen.
Efter att följt de instruktioner till punkt och pricka som jag fick så bootar gatewayen fortfarande om sig själv lite då och då. Medan jag har skrivit detta meddelande så har jag sett den boota om sig 2 gånger.
Jag tror faktiskt det är värmen, det är cirka 27 28 grader i min lägenhet här så det måste ju vara det, kan ju omöjligt ha sådan otur att jag har fått två st gateway skickade til mig som båda blir defekta omedelbart.
Men o andra sidan kan det ju inte vara möjligt att en ny gateway inte klarar av 27 graders värme, helt skyddad från all fönster, inget solljus direkt med mera.
Är det någon annan som har sett sina thomson 787 reboota sig?
Jag är förstås extremt besviken och väldigt ledsen att jag har sådana problem med de saker jag har beställt. Under dessa veckor som har passerat sedan jag har fått mitt paket har jag kanske haft möjlighet att använda (titta på tv, surfa på nätet) kanske sammanlagt 10 timmar. Helt oacceptabelt förstås.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu faktiskt (hah där bootade gateway grejen om sig igen, 3 gånger nu under detta meddelandet) , någon som har något förslag? : )
Postad 04 juli 2009 - 19:06
Unregistered92072e46
-
Unregistered92072e46
-
Rookie
-
9 inlägg
Jaahas... så har man väntat hela dagen att ip-tv skulle börja fungera. Men nej.
Har ringt tidigare till supporten och de sa att jag skall ringa till kundservicen så gjorde jag det.
De hade int kopplat upp själva digitv/ip-tv till mig. Men sa att den skall nog börja fungera idag nåttag. Men inget ännu heller... börjar bli lite störd med detta. Att vara utan tv och så. Hur svårt kan detta nu vara. Jag hoppas faktiskt att inte hårdvaran är sönder!  Har startat om digiboxen flera gånger bytt kablar igen osv. Men inget.
Postad 04 juli 2009 - 19:28
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jaahas... så har man väntat hela dagen att ip-tv skulle börja fungera. Men nej. Har ringt tidigare till supporten och de sa att jag skall ringa till kundservicen så gjorde jag det. De hade int kopplat upp själva digitv/ip-tv till mig. Men sa att den skall nog börja fungera idag nåttag. Men inget ännu heller... börjar bli lite störd med detta. Att vara utan tv och så. Hur svårt kan detta nu vara. Jag hoppas faktiskt att inte hårdvaran är sönder! Har startat om digiboxen flera gånger bytt kablar igen osv. Men inget.
Sicken otur du har......... När jag beställde tv från telia gick det igång ca 2 dagar innan startdatumet. Tråkigt nog visste jag inte att det var igång pga en trasig nätverkskabel :-( Dagen det borde gått igång ringde jag Telia för att felanmäla men dom kunde inte hitta något fel och dom meddelade att det varit igång i ett par dagar. Åkte tillbaka till data Företaget som gjort kabeln åt mig så dom kunde testa den o visst var den trasig. Det var ingen bra början för mig heller
Postad 04 juli 2009 - 23:01
Unregistered917a1f4c
-
Unregistered917a1f4c
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Det går numera för nästan alla kunder att beställa dessa kanaler.
- DR1 & DR2
- NRK1 och TV2 Norge
- TV Finland
- TV Polonia (polsk)
- HRT1 (kroatisk)
- Jaam-e-jam (iransk)
Paketet med norsk och dansk tv kostar 39 kr/månad styck och de övriga kanalerna kostar 29 kr/månad och går att beställa från kundtjänst.
Hej Markus! Jag bor i en fastighet där vi har fått indraget Telia Fiber-lan ganska nyligen. Enligt mitt fastighetsbolag ska detta vara jätte modernt och vi ska kunna beställa alla kanaler Telia har. Till min stora förvåning så påstår kundtjänsten på Telia att vi INTE kan beställa de utländska kanalerna pågrund av att vi bor i ett A-nät! Vad det innebar kunde hon jag pratade med inte förklara. Min fastighetsägare blev mycket irriterad på Telia när jag påtalade svaret jag fått, för dem. Man har ALDRIG tidigare pratat något om A-B-C nät hos Telia när detta blev indraget i fastigheterna utan enbart att detta är det modernaste och vi ska kunna beställa allt INKLUSIVE utländska kanaler. Och nu får man detta mycket märkliga svar från Telia kundtjänst. Kan du förklara närmare vad man menar med A-B-C nät? Sen när blev det olika klasser på fiber?? Mvh: Patrick , Helsingborg.
Postad 05 juli 2009 - 19:17
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hårddisk eller N-PVR? 
Hårddisk. /A
Postad 05 juli 2009 - 20:59
Gezuz
-
Gezuz
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Har en Motorola VIP1510 som jag misstänker har slutat att fungera.
Igår kväll när jag skulle kolla på TV så blinkade den röda lampan på boxen. Den liksom flämtade och sedan vart det svart. Provade att dra ur sladden och stoppade tillbaks den och fortfarande svart. Fick stå så ett tag och efter c:a 10 min. så började den att blinka igen. Naturligtvis så får jag ingen bild.
Finns det någon som har några tips så blir jag glad.
Mvh/Richard
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|