Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 28 oktober 2009 - 22:27
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Månadskostnaden blir lite lägre än med comhem samt att deras hd-pvr kostar drygt 1000:- mer...
Ev går det att sälja de boxar jag har nu vilket borde inbringa en tusenlapp eller så?!
Edit:
Kom på den sak till.
Vad kan man behöva för antenn för att få in marksända kanaler? Har ju centralantenn från comhem idag så den kan jag ju glömma. Vill inte lägga en förmögenhet på antennen...
Redigerat av Tobyponken, 28 oktober 2009 - 22:31.
Postad 29 oktober 2009 - 10:03
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Bordsantenn duger ofta, det beror givetvis på var du bor och hur bra signal som finns. finns enkla bordsantenner från 150 kr (som duger om du är granne med masten) eller mer avancerade för 700-800 kr. Köp en billig antenn på öppet köp av Clas Ohlson eller Kjell&Co och se om den duger, det är mitt tips om du tror dig ha bra signal.
Samt notera att denna tråd är för diskussion om boxen, ej kostanden för abb.. bara så vi inte glider in där.
Postad 29 oktober 2009 - 18:43
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Det med antennen hör ju till boxen, tanken med frågan var om boxen var kräsen med signal eller inte...
Postad 29 oktober 2009 - 21:49
Unregistered67fa056e
-
Unregistered67fa056e
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jahapp, där försvann mina inspelningar också.. kul.. min hängde sig igår efter att ha fungerat ganska klanderfritt efter uppgraderingen. Nu blev det knock-out direkt istället... skitbox! - Hedman Verligen oroväckande, är det en "bomb" som man sitter med? Är det bara de boxar som har haft problem med HDD material försvinner innan uppdatering som har fått detta (det som "fixades" med uppdateringen) eller är det vi andra som aldrig haft det?
Postad 30 oktober 2009 - 00:30
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Jag har haft min box i drygt 2 år och är i stort nöjd. MEN nu undrar jag om min inspelningsfunktion!! Varför står titeln de inpslelade programmen på DANSKA (eller är det Norska? och ibland är det engelska). Smultronstället, en av sveriges mest kända filmer kallas för "Ved vejs ende", helsjukt!! Kan man fixa till det här ELLER? Ingmar skulle nog vändd sig i graven (inbillar jag mig) om han viste. Ha en bra dag och natt.
Redigerat av Peter B, 30 oktober 2009 - 00:36.
Postad 30 oktober 2009 - 08:27
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Ja, EPGns info har de fått för sig ska utbilda oss i de nordiska språken. Norska och danska kan man se i den men ännu inte finska. Kanske kommer? En god tanke är det men lite felkriktad.
Intressanta är att jag ivartfall en gång sett hur boxen skiftat språk på infon om en film i EPGn när jag bläddrat förbi den två gånger på en liten stund. En mystisk bug eller är det en önskad funktion enligt ovan?
Redigerat av Monshi, 30 oktober 2009 - 08:32.
Postad 31 oktober 2009 - 01:22
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Förut brukade dom marksända kanelerna försvinna ur favoritlistan (eller åtminståne bytas ut) men efter senaste uppgraderingen så fösvinner även Eurosport HD spårlöst ur listan, har hänt flera ggr nu!
Fler som upplevt detta?
Redigerat av skaris, 31 oktober 2009 - 01:23.
Postad 31 oktober 2009 - 12:20
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Tjenare igen,
tja CD har inte hört av sig ännu så jag vet inte vad de anser om mina problem ännu 
I vilket fall som helst så har mitt problem tillfälligt självläkt utan input från min sida. Inga hängningar längre och fjärrkontrollen fungerar igen vid varje knapptryckning.
Jag avskyr självläkande fel för då vet man att det är något pg som kan slå till utan förvarning och svårt att diagnosticera. Nåväl jag är ju fast i 3 månader till nu så jag avvaktar händelseförloppet.
//
Håkan
Postad 01 november 2009 - 13:30
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Odokumenterad funktion upptäckt, inte heller sett den omnämnd här: Serieinspelning! Leta reda på en serie på SVT eller Kanal 5 (de jag testat lite snabbt) i EPGn Klicka på inspelningsknappen en gång och det står Episode Rec i som inspelningsstatus. Klicka en gång till och det står Series RecGå ur guiden och titta på kommande inspelningar, serier markeras då med ett gult S. Detta fungerar dock inte på C+-kanalerna, på serierna där. De går dock på fasta tider, inget problem att programmera. Övriga kanaler vet jag inte. Exakt vilka avsnitt som spelas in vet jag inte, om repriser även tas med. Det får framtiden utvisa. Trevligt, eller hur!
Redigerat av Monshi, 01 november 2009 - 13:32.
Postad 01 november 2009 - 18:44
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Måste man ha dubbla kablar från LNB med denna boxen för att köra spela in två program samtidigt?
Postad 01 november 2009 - 18:47
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Då så har jag lagt en beställning på denna box på CD´s hemsida. Hoppas jag blir nöjd...
Postad 01 november 2009 - 19:54
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Måste man ha dubbla kablar från LNB med denna boxen för att köra spela in två program samtidigt?
JA och denna info finns det i klar tydlighet i denna tråd femtielva gångar och på CD hemsida. men med de skällsorden, ingen fråga är en dum fråga
Postad 01 november 2009 - 20:36
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Dansk TV startade en HD-kanal i marknätet idag. Blev impad av att boxens markmodul klarar HDTV-signaler. Så nu ligger DR HD bland CD:s HD-kanaler i min favoritlista, klart praktiskt. Så bor ni som jag i närheten av Öresund så ratta in denna på kanal 51! Övriga danska kanaler ligger nu på en ny frekvens, kanal 53. Rikta antenn mot Hove rakt väster om Köpenhamn.
Postad 02 november 2009 - 08:29
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Jaha och när jag kom ner i morse så hade boxen hängt sig och när vi startade om så fanns det ingen bild på hdmi??.
Den hade ställt om i inställningarna, hur fan kan den det?
när jag får låna boxen för ungarna ska jag se om den har gjort något mer.
Postad 02 november 2009 - 09:24
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
den här boxen kan tyvärr göra en del saker som den inte borde. Har konstaterat att min box några dagar efter en återställning åter hängt sig på 1080i på alla kanaler. Nåja, det ser bättre ut än 720p-konvertering av 1080i-material men inte optimalt. Samt undrar om inte min TV är bättre på att skala upp vanlig SD-TV? Tycker nog att C+ fotbollsändningar på SD-kanalerna var skarpare med Comboboxen och SCART än med denna box och 1080i. Kanske säger sig självt när man sitter med en Plasma med 1024x768 i upplösning. 570i till 1080i till 1024x768 eller 570i direkt till 1024x786. Ett steg mindre ger mindre störningar i bilden.
Ingen bild via HDMI? Du fick tillbaka bilden? Fram med en SCART sladd eller annan lösning?
Postad 02 november 2009 - 13:48
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Japp fram med scartsladden och ställa om efter lite bökande i tv bänken  .
Inga andra problem funna ännu så länge.
Min box har skött sig sen jag fick den i december 07, typ kanske en hängning i månaden inte mer.
Tyst och bra bild så jag är nöjd med min (än så länge) , enda som jag inte gillar är time shift buggen!!!!!!!!!
Postad 02 november 2009 - 13:54
icamannen
-
icamannen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jaha och när jag kom ner i morse så hade boxen hängt sig och när vi startade om så fanns det ingen bild på hdmi??. Den hade ställt om i inställningarna, hur fan kan den det? när jag får låna boxen för ungarna ska jag se om den har gjort något mer.
Jag fick liknande fel. Ingen bild via HDMI. Kom dock på efter en tids felsökning att jag sett på Comedy Central kvällen innan, så när jag skulle se på tv dagen efter var ju fortfarande Comedy Central på, vilket gjorde att jag fick svart bild dagen efter eftersom de börjar sända först kl. 19 på kvällen. Det är inte så att du gjort samma misstag som jag gjort? //Henrik
Postad 02 november 2009 - 22:25
Unregistered96c62822
-
Unregistered96c62822
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
.
Redigerat av Unregistered96c62822, 03 november 2009 - 00:45.
Postad 02 november 2009 - 23:29
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Japp fram med scartsladden och ställa om efter lite bökande i tv bänken . Inga andra problem funna ännu så länge.
Min box har skött sig sen jag fick den i december 07, typ kanske en hängning i månaden inte mer. Tyst och bra bild så jag är nöjd med min (än så länge) , enda som jag inte gillar är time shift buggen!!!!!!!!!
Ingen bild/osynkad bild kan bero på att Du kanske har HDMI-DVI kabel (TVn saknar hdmi ingång=äldre flattv) Har själv haft det problemet men böt till modern TV
Postad 03 november 2009 - 00:52
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Nepp hdmi till hdmi verkligen skumt att den kunde ändra bildinställningarna från hd ut till scart ut..
Postad 03 november 2009 - 14:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det där med att kunna programmera serieinspelning, det var ingen nyhet för de som läser denna tråd? Jag hade fått känslan av att det var en funktion som skulle komma till nästa uppdatering.
Men kan säga att den verkar fungera som den ska. Enda abret är nog att den kan spela in även repriser även om jag ej testat just det. Men det är ju bara att radera de extra avsnitten, inget problem egentligen.
Varför är CD norska sida sååå mycket bättre än den svenska? På den norska finns det ju faktiskt lite information att hämta!
Postad 03 november 2009 - 14:55
Unregistered26979672
-
Unregistered26979672
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Samt undrar om inte min TV är bättre på att skala upp vanlig SD-TV? Tycker nog att C+ fotbollsändningar på SD-kanalerna var skarpare med Comboboxen och SCART än med denna box och 1080i. Kanske säger sig självt när man sitter med en Plasma med 1024x768 i upplösning. 570i till 1080i till 1024x768 eller 570i direkt till 1024x786. Ett steg mindre ger mindre störningar i bilden.
Så uppfattar jag det med. Tycker SD -kanalerna är oskarpa med min Plasma (HD- ready) och 720p, jämfört med min gamla ip-box (RGB -scart). HD -kanalera helt ok iaf.
Postad 03 november 2009 - 15:05
J35Draken
-
J35Draken
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Men fy fan va mycket störningar det är på TV4HD!
Ca var tionde minut i snitt - bilden fryser till någon tiondel med/i ett oregelbundet rutmönster.
Jag ringde och klagade: Stäng av apparaten var kväll... den "orkar" inte vara strömsatt hela tiden - därför får du störningar??? Jag har provat... samma skit som vanligt!
Postad 03 november 2009 - 15:34
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Då har CD "hört av sig" dvs skickat en ny box igen nr 3 på två år.
Uppenbarligen vet de med sig att kvaliteten på Sagem är dålig men varför i hela friden byter de inte leverantör?
Nåväl jag ger det 3 mån till sen blir det Viasat om det inte är bättre.
HaJa
Postad 03 november 2009 - 16:10
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Så uppfattar jag det med. Tycker SD -kanalerna är oskarpa med min Plasma (HD- ready) och 720p, jämfört med min gamla ip-box (RGB -scart). HD -kanalera helt ok iaf.
Vore nog trevligt att kunna ställa vilken signal man vill ha ut för respektive insignal. Har inte testat med 570p som boxen även kan spotta ur sig eftersom man inte orkar hålla på och skifta varvid det är ointressant. Testat lite snabbt att ansluta SCART -> DVD -> TV men usch vilken dålig bild. Nåja, det är bara på C+ sport sändningar jag ser någon skillnad, på vanlig (icke sport) SD-TV är det bättre bild med denna än med gamla comboboxen. Hakjar Önskar dig all lycka. Apropå kvalitén antar jag att detta även kostar Sagem en hel del prestige och pengar. Och frågan är om CD håller kvar vid dem som leverantörer efter detta. Det finns några att välja på så att säga.
Redigerat av Monshi, 03 november 2009 - 16:11.
Postad 03 november 2009 - 17:54
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Jag har en tysk box som skickar rakt igenom vad den tar emot till TV:n, det blir mycket bättre då min TV har en betydligt bättre scaler.
Postad 03 november 2009 - 19:21
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Nu måste jag bara fråga här i tråden.
Är det någon mer som upplever att bildkvaliten blivit betydligt sämre på sista tiden ?
Har fått en märkbar kvalitetsörsämring,överlag på dom flesta kanaler, grynig, färgkrypningar, pixlig, m. m.
Har kollat utrustning, inställningar och kopplingar men hittar inget fel.
Därför tänkte jag nu att kanske sändningen som är sämre.
Förresten, har ni bytat ut den billiga, medföljande HDMI-kabeln till bättre, Men det borde ju heller inte göra någon skillnad, eller ?
Postad 03 november 2009 - 20:28
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
ffodil, vilka kanaler? alla?
och nej, några sådana fel ger inte en dålig HDMI och på det korta avstånd det är mellan box och TV, dvs korta HDMI-kabel, spelare det i princip ingen roll om kabeln är gjord av 100% ren koppar eller ej.
Postad 03 november 2009 - 20:47
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
ffodil, vilka kanaler? alla? och nej, några sådana fel ger inte en dålig HDMI och på det korta avstånd det är mellan box och TV, dvs korta HDMI-kabel, spelare det i princip ingen roll om kabeln är gjord av 100% ren koppar eller ej.
Ja, tycker det gäller alla kanaler, även plus-kanalerna, mer el. mindre, utom HD-kanalerna är nog oförändrade. Något har hänt. Boxen el. TVn. Har t.ex. kollat med att ändra inst. från ycbcr till RGB utan någon skillnad. Tidigare var det betydligt bättre på ycbcr. Vilket iofs. skulle indikera något fel på boxen. Signalstyrkan från parabolen skall ju heller inte ha någon betydelse, så länge den som nu ligger gott och väl inom ramen 170-180.
Postad 04 november 2009 - 06:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det där med att kunna programmera serieinspelning, det var ingen nyhet för de som läser denna tråd? Jag hade fått känslan av att det var en funktion som skulle komma till nästa uppdatering.
Men kan säga att den verkar fungera som den ska. Enda abret är nog att den kan spela in även repriser även om jag ej testat just det. Men det är ju bara att radera de extra avsnitten, inget problem egentligen.
Varför är CD norska sida sååå mycket bättre än den svenska? På den norska finns det ju faktiskt lite information att hämta!
Jag visste inte att de hade startat med serieinspelningar, får testa idag Bildstörningar på TV4HD ja (rutmönster i del av bild, frysningar etc). I övrigt så tuggar boxen på som den ska, inga nya problem.
Redigerat av Unregistered124686ac, 04 november 2009 - 06:46.
Postad 04 november 2009 - 21:17
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jag visste inte att de hade startat med serieinspelningar, får testa idag
Bildstörningar på TV4HD ja (rutmönster i del av bild, frysningar etc). I övrigt så tuggar boxen på som den ska, inga nya problem.
Min box spelar in lite olika avsnitt av samma serie, repriser etc. Dock främst spelat in från SVTs kanaler. Inte märkt några störningar på några kanaler. Dock har min box en tendens att hänga sig (kan bara rycka strömsladden) när jag är inne i "myTV" och kollar på vad jag spelat in och ska radera. Som tur är så finns inspelningarna kvar trots sladdryckning, men vad finns det för alternativ? Någon som testat att ansluta en DVD-inspelare till denna box? Vill som sagt kunna spela upp det jag spelat in på HD:n på annan TV i huset som då har DVD så tänkte jag att det kanske går med just en DVD-inspelare men de jag har tittat på verkar bara kunna spela in via antenn och jag vill kunna spela in från HDMI, component och optiskt eller i värsta fall Scart.
Postad 04 november 2009 - 21:40
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Rycka sladd - har du testat hålla inne på-knappen på fronten av spelaren? Det borde räcka då det motsvarar en mjuk-reset av en dator, dvs lite snällare mot enheten då den får en chans att stänga filer innan den stängs av.
ja, testat en gång koppla DVD till. Blev ganska sunkig bild ska erkännas men den går kanske att trimma, bild blir det.
Postad 05 november 2009 - 06:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Min box spelar in lite olika avsnitt av samma serie, repriser etc. Dock främst spelat in från SVTs kanaler. Inte märkt några störningar på några kanaler. Dock har min box en tendens att hänga sig (kan bara rycka strömsladden) när jag är inne i "myTV" och kollar på vad jag spelat in och ska radera. Som tur är så finns inspelningarna kvar trots sladdryckning, men vad finns det för alternativ?
Någon som testat att ansluta en DVD-inspelare till denna box? Vill som sagt kunna spela upp det jag spelat in på HD:n på annan TV i huset som då har DVD så tänkte jag att det kanske går med just en DVD-inspelare men de jag har tittat på verkar bara kunna spela in via antenn och jag vill kunna spela in från HDMI, component och optiskt eller i värsta fall Scart.
Hade inte så mycket tid igår men vad jag kunde se så ändrades betydelsen för inspelningsknappen i EPG, på några program så stod den för enkelinspelning och för en hel del så kom det upp serieinspelning. Första frågan är hur är det tänkt att man ska styra detta, det är ju inte säkert att man vill sätta en serie till inspelning? Hur som helst så valde jag en inspelning av en serie  det valda avsnittet spelades in men inget är kvar i Meny > Rec listan så det borde betyda att inget mer kommer att spelas in. Är den verkligen aktiverad? Jag har spelat över en hel del till DVD recorder, men ännu mer via ett USB TV kort med komposit/Svideo anslutning, har nog ett par hundra timmar på extern hårddisk. Resultatet tycker jag är OK. Problemet är ju att du kan enbart spela ut det som du just tittar på, så boxen är låst till detta och det sker i realtid, så det går åt tiiiiid. Vet man att man vill ha något sparat så är det så klart det bästa att göra det samtidigt som man ser på programet. HDMI utgången och SCART/SVideo är aktiverade samtidigt. Du har också möjligheten att dra iväg en kabel via komposit eller svideo eller att göra en RF konvertering från SCART till "antennkabel" och lägga ut den signalen i en annan plats i huset
Postad 05 november 2009 - 09:23
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Serieinspelning, se norska hemsidan deras guide.
Men enkelt
när det är en serie ändrar ikonen och texten i EPGn, blir en "dubbel" ikon. Vanligt program
rec_en.jpg 665bytes
4 Antal nerladdningar till serie
rec_se.jpg 818bytes
2 Antal nerladdningar.
Trycker du en gång på Rec-knappen spelar du in det avsnittet av serien.
ikonen blir då
rec_ep.jpg 1,04K
3 Antal nerladdningar
Trycker du två gånger på Rec-knappen spelar du in alla avsnitt av den serien, ikonen
rec_s.jpg 1,13K
6 Antal nerladdningar visar det.
Tryck en gång till för att ta bort programmeringen.
om du sedan går till inspelningsmenyn ser du att det är en serieinspelning via ett gult s.
Detta fungerar dock inte på alla kanaler. Tv3 och C+ verkar det inte fungera på.
Bilder från Canal Digitals norska sida.
Postad 05 november 2009 - 10:49
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Har provat lite med serieinspelning i veckan, verkar som att det jag har lagt som serie ligger kvar i inspelningslistan med datum och tid för första inspelningen tills ett nytt avsnitt dyker upp i EPGn då ändras det till den tiden i inspelningslistan. Verkar som att den spelar in alla repriser och inte bara nya avsnitt, lite jobbigt om man vill spela in nån serie på kanalerna som sänder samma avsnitt 5-6 gånger på några dagar
Postad 05 november 2009 - 11:33
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
De borde kunna flagga i EPGn att det är en repris och du i boxen ställa in att enbart spela in originalsändning. Eller att boxen kollar av mot existerande inspelade avsnitt och inte spelar in samma igen.
Du som användare kan även enkelt radera de extra gäller bara att man är hemma och fixar det innan boxen blir full.
Många enkla möjligheter finns det.
Postad 05 november 2009 - 11:40
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
De borde kunna flagga i EPGn att det är en repris och du i boxen ställa in att enbart spela in originalsändning. Eller att boxen kollar av mot existerande inspelade avsnitt och inte spelar in samma igen. Du som användare kan även enkelt radera de extra gäller bara att man är hemma och fixar det innan boxen blir full.
Många enkla möjligheter finns det.
Jo fast ska den spela in alla repriser så tycker jag nog att det är enklare att ställa in inspelningen för samma tid och dag varje vecka.
Postad 05 november 2009 - 11:48
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jo fast ska den spela in alla repriser så tycker jag nog att det är enklare att ställa in inspelningen för samma tid och dag varje vecka.
Men med tanke på hur ofta TV4 (och framförallt på TV4HD) klantar till utsändningarna - inget ljud, fördröjt ljud, SD bild istället för HD bild, ej 16:9, etc. så känns det skönt att den även spelar in repriser
Postad 05 november 2009 - 11:53
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hehe iofs är nog bara Äntligen hemma som jag brukar spela in från TV4 HD, Playa del sol har jag spelat in från SVT HD, men sen sände de helt plötsligt nåt annat samtidigt som den gick på vanliga SVT och bara reprisen på SVT HD. Å helt plötsligt lägger ju kanalerna in nåt annat än de man brukar spela in den tiden så sånt slipper man ju iofs med att använda sig av serieinspelning.
Postad 05 november 2009 - 13:16
Saftsvalle
-
Saftsvalle
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
YES
Postad 05 november 2009 - 15:34
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Men med tanke på hur ofta TV4 (och framförallt på TV4HD) klantar till utsändningarna - inget ljud, fördröjt ljud, SD bild istället för HD bild, ej 16:9, etc. så känns det skönt att den även spelar in repriser 
Pröva Letterman på TV4 Komedi. Där finns repriser varje dag, men endast ett avsnitt spelas in vid "serieinspelning" Hur det är med andra serier typ "Heartbeat" där både 'nya' och gamla avsnitt körs huller om buller vet jag inte.
Postad 05 november 2009 - 18:20
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jag har spelat över en hel del till DVD recorder, men ännu mer via ett USB TV kort med komposit/Svideo anslutning, har nog ett par hundra timmar på extern hårddisk. Resultatet tycker jag är OK. Problemet är ju att du kan enbart spela ut det som du just tittar på, så boxen är låst till detta och det sker i realtid, så det går åt tiiiiid. Vet man att man vill ha något sparat så är det så klart det bästa att göra det samtidigt som man ser på programet. HDMI utgången och SCART/SVideo är aktiverade samtidigt. Du har också möjligheten att dra iväg en kabel via komposit eller svideo eller att göra en RF konvertering från SCART till "antennkabel" och lägga ut den signalen i en annan plats i huset
Via ett USB-TV kort? Länk på den produkten eller liknande? Jag har ett sådant kort men aldrig nästan använt det...onödigt köp, tja kanske men kändes bra vid köptillfället Har kollat lite på denna: http://www.webhallen...d.php?id=103776Och om jag tolkar det rätt har den HDMI ingång vilket borde underlätta en del, tänker mig att jag kör från CD boxen till Samsung inspelaren och sen till TV, tror ni det skulle kunna gå? Förstår tanken med att koppla till S-video men känns som om kvaliteten kommer att bli ganska så lidande men samtidigt så sparar man väl lite plats  Vill helst få ut det som finns på CD boxens HD via USB eller nätverk som båda finns men inte fungerar enligt det jag läst mig till... Är inte helt med på hur du menar med "RF kovertering"? Ja jag är NOOB så lär mig
Postad 05 november 2009 - 20:09
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
HDMI ingång - nono. inte på en DVD inspelare. Då ryker företagets HDMI-licens på fem röda. Tyvärr. Du som tolkar en luddig text fel.
RF-konvertering, dvs sända ut signalen över vanlig antennsladd. Ingen konstigt.
Om du har ett TV-kort idag redan och det har s-video-ingång är det nog det mest ekonomiska alternativt om du vill spara film "för evigt". Fast visst, s-video är bara så bra kvalitetsmässigt. Lååångt ifrån HDTV
jag hoppas på det osannolika, att CD aktiverar USB på boxen och låter en kopiera ut på en extern disk.
Postad 05 november 2009 - 21:55
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
HDMI ingång - nono. inte på en DVD inspelare. Då ryker företagets HDMI-licens på fem röda. Tyvärr. Du som tolkar en luddig text fel.
RF-konvertering, dvs sända ut signalen över vanlig antennsladd. Ingen konstigt.
Om du har ett TV-kort idag redan och det har s-video-ingång är det nog det mest ekonomiska alternativt om du vill spara film "för evigt". Fast visst, s-video är bara så bra kvalitetsmässigt. Lååångt ifrån HDTV
jag hoppas på det osannolika, att CD aktiverar USB på boxen och låter en kopiera ut på en extern disk.
Det var här jag läste om att nämnd produkt skulle ha HDMI ingång: https://www.prisjakt...kt.php?e=298502Men har även försökt kolla på Samsungs hemsida och där står det inget så det är nog som du säger, tyvärr. http://www.samsung.c.../...&fullspec=FMen RF-konvertering borde ju gå  Ska kolla upp det mer! Sen så får jag oxå instämma med att CD aktiverar USB porten! Skulle underlätta en hel del  Vet inte om det vart upp förut men i Telia tråden så har de ju en representant, varför har inte CD motsvarande?
Postad 05 november 2009 - 22:11
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tittar lite snabbt i manualen för den spelaren. Hittar där bara en HDMI-utgång. (har lagt till en ändring av data på Prisjakt, den har ingen HDMI-ingång. )
Även om den hade HDMI-ingång skulle den med 150% sannolikhet ej kunna spela in från denna pga HDCP-reglerna.
RF-konvertering bara om du vill sprida signalen i huset via antenn. Vill du spela in är SCART bättre, dvs RGB och s-video är bättre. komposit sämre.
CD och deras kundmottagande är inte riktigt i samma klass som Telias. De har inte vågat gå i svar för denna i vissa avseenden undermåliga box.
Redigerat av Monshi, 05 november 2009 - 22:13.
Postad 06 november 2009 - 11:18
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Pröva Letterman på TV4 Komedi. Där finns repriser varje dag, men endast ett avsnitt spelas in vid "serieinspelning" Hur det är med andra serier typ "Heartbeat" där både 'nya' och gamla avsnitt körs huller om buller vet jag inte.
Funkade i två dar, men den 6.nov sket det sig. Dubbla inspelningar (samma avsnitt, olika datum) Kan det vara så att repriser samma dag igenkännes och inte spelas in?
Postad 09 november 2009 - 08:18
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Har testat lite med serieinspelning.
Första försöket gick ok förutom att alla avsnitt av Criminal Minds spelades in (inklusive repriser).
Detta kan jag leva med. Bara att radera.
Men nu kan jag inte programmera serieinspelning för många serier (TV3 & TV6 stöds inte alls, men det är nog inte så konstigt), utan jag får ett felmeddelande som ser ut ungefär såhär: "Kan inte spela in tidigare avsnitt".
Detta trots att jag valt något som sänds bara någon timma senare (så att tidigare avsnitt inte kan spelas in känns självklart). Detta verkar vara mest frekvent på kanal5. Testade en serie på svt och det fungerade.
Kort sagt: Får fortsätta som förr och programmera alla avsnitt var för sig.
Postad 09 november 2009 - 17:24
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Har testat lite med serieinspelning.
Första försöket gick ok förutom att alla avsnitt av Criminal Minds spelades in (inklusive repriser). Detta kan jag leva med. Bara att radera. Men nu kan jag inte programmera serieinspelning för många serier (TV3 & TV6 stöds inte alls, men det är nog inte så konstigt), utan jag får ett felmeddelande som ser ut ungefär såhär: "Kan inte spela in tidigare avsnitt". Detta trots att jag valt något som sänds bara någon timma senare (så att tidigare avsnitt inte kan spelas in känns självklart). Detta verkar vara mest frekvent på kanal5. Testade en serie på svt och det fungerade.
Kort sagt: Får fortsätta som förr och programmera alla avsnitt var för sig.
Jag har fått detta märkliga meddelande på andra kanaler, minns inte exakt, troligen TV4HD, SVTHD. Inte ens inspelningen av det aktuella programmet/episoden blir markerad...
Postad 10 november 2009 - 11:54
MikeSkip
-
MikeSkip
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hej,
Jag beställde detta paket förra måndagen o fick hem grejerna igår. När jag packade upp var det första jag noterade
att kartongen med boxen i var nerknölad och klämd mot parabolen så emballaget blivit skadat.
När jag sedan öppnar kartongen med boxen i finns ingen skyddsplast på boxen ö h t dock så ser boxen ny ut.
Kartongen som boxen ligger i var knäckt i innerförpackningen samt att det var rivskador på emballaget.
Jag ringde kundtjänst o frågade om det skulle vara såhär, vilket de svarade att det var helt ok jag kunde vara trygg i att boxen var ny...
Tillåt mig tvivla...
Min fråga är egentligen om man kan lita på att boxen är ny? Hur var era förpackade?
Kan man jämföra serienummer nånstans?
/Mike
Postad 10 november 2009 - 12:18
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nu har jag bara köpt en begagnad box så jag vet inte exakt vilka "förseglingar" som ska finnas. Boxen jag fick var dock exemplariskt förpackad i originalförpackning med boxen i en plastpåse/plastfodral i förpackningen.
Men mitt råd till dig är att dokumentera läget, ansluta det hela och se om allt fungerar som det ska. Om nu boxen inte bär några spår av tidigare användning, vad har du att protestera emot? Visst, har någon returnerat den ska den inte skickas ut som ny, det god kutym mot kunden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|