Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 December 2009 - 23:16

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Nästa firmware (1.1) verkar inte vara färdigtestad än i alla fall, har just skickats ut till en begränsad grupp Maemo-utvecklare.

http://www.gossamer-...community/56354

Undrar hur länge de tänker vänta på feedback från dem. Får ju hålla tummarna att de inte hittar några showstoppers i alla fall

Postad 25 December 2009 - 01:35

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Linsskyddet på min N900 är defekt. Efter att ha skjutit linsskyddet fram och tillbaka några gånger började det kärva. Locket som håller fjädern på plats var inte ordentligt fäst. Detta fick fjädern att hoppa ur läge och repa undersidan på skalet. Sedan när jag skulle peta tillbaks fjädern i läge så lossnade både lock och fjäder. Så i morgon blir det reklamation. Hoppas Nokia kan skicka ut ett utbyte först och samtidigt hämta den ursprungliga via UPS. För jag har inte lust att vara utan telefon i 1-2 veckor. Så en varning till alla nyblivna N900-ägare: Kolla att linsskyddet fungerar som det ska och att locket är ordentligt ditlimmat. Annars är jag nöjd...

Sådär ja, nu är mitt linsskydd också trasigt, använt kameran ett par gånger. Mitt har gått isär lite och man ser en stålfjäder som sticker ut :/

Jag har dessutom denna reboot-bug i min:
https://bugs.maemo.o...bug.cgi?id=6334
Har ändrat en flagga som dom pratar om i kommentarerna, och den blev mycket bättre, men har ändå startat om några gånger vid hårt användande.

Får bli reklamation för mig efter julen tyvärr. Gillar telefonen skarpt, men många buggar finns, man kan till exempel inte ringa nummer som börjar på *, så med Telia-refill kan man inte kolla sitt saldo som är nummer *120#.

Postad 25 December 2009 - 02:04

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag har dessutom denna reboot-bug i min:
https://bugs.maemo.o...bug.cgi?id=6334
Har ändrat en flagga som dom pratar om i kommentarerna, och den blev mycket bättre, men har ändå startat om några gånger vid hårt användande.
Får bli reklamation för mig efter julen tyvärr. Gillar telefonen skarpt, men många buggar finns, man kan till exempel inte ringa nummer som börjar på *, så med Telia-refill kan man inte kolla sitt saldo som är nummer *120#.

Min har inte boot om en enda gång än, jag använder den tydligen inte tillräkligt hårt. ;-)
Lite synd att inte *120# fungerar utan man måste ringa 454 istället för att "höra" saldot.
Men det är tydligen på väg att fixas :-)

Postad 26 December 2009 - 02:12

Unregistereddacb5a1e
  • Unregistereddacb5a1e
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Om ni inte vet det redan så nu varsågoda
Mera appz i N900

http://theunlockr.co...our-nokia-n900/

//Coolaf

Postad 26 December 2009 - 09:57

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om ni inte vet det redan så nu varsågoda
Mera appz i N900

http://theunlockr.co...our-nokia-n900/

//Coolaf

Extras är säkert, extras-testing borde inte strula för mycket men kan ändå ge problem, och extras-devel rekommenderas starkt att bara lägga till enstaka program från och sedan inaktivera det. Man ska absolut inte köra uppdateringar när det är aktiverat i alla fall, om man bryr sig om att kunna använda telefonen.

Postad 26 December 2009 - 12:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Största faran med extra devel är ju att en hel del är inte optimerat så det är stor risk att allt minne fylls snabbare än snabbt och de kan bli lite problem..

Har också läst om risk med att ta emot uppdateringar i extra devel..

Vad exakt är det som är dåligt med det ?
Att nån uppgraderar ett program man har fast uppdateringen är dålig å telefonen blir knäpp ?

Postad 26 December 2009 - 12:40

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Största faran med extra devel är ju att en hel del är inte optimerat så det är stor risk att allt minne fylls snabbare än snabbt och de kan bli lite problem..

Att nån uppgraderar ett program man har fast uppdateringen är dålig å telefonen blir knäpp ?

Samma sak som att installera från devel. Den fyller upp root då du installerar uppdatering.

Postad 26 December 2009 - 12:56

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
HJÄLP!!

Min N900 har hängt sig i startupp läget...

Jag laddade luren igårkväll, och efter detta vägrar telefonen att starta!

En Nokia-logga dyker upp men efter det inget mer...

Kommer inte så långt som till att skriva in pin för SIM-kortet...

Den blå "laddlampan" lyser nere till höger...

Nokia-loggan syns i displayen ca 20 sekunder, sedan dör telefonen...

NÅGON som varit med om detta, och vet hur man skall fixa det??

TACK PÅ FÖRHAND!

Postad 26 December 2009 - 13:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Testa med ett annat fulladdat batteri om du känner nån som har samma batteri...

Eller flasha den men samma sak där..

Hur flashar man sin N900?'

Läs på svenska maemoforumet

http://www.maemoswed...ar-man-sin-n900

Postad 26 December 2009 - 14:47

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Min N900 har hängt sig i startupp läget...
Jag laddade luren igårkväll, och efter detta vägrar telefonen att starta!
En Nokia-logga dyker upp men efter det inget mer...
Kommer inte så långt som till att skriva in pin för SIM-kortet...
Den blå "laddlampan" lyser nere till höger...
Nokia-loggan syns i displayen ca 20 sekunder, sedan dör telefonen...
NÅGON som varit med om detta, och vet hur man skall fixa det??
TACK PÅ FÖRHAND!

Den blå lampan ska bara lysa för detta.
Programutlöst ljusavisering (mottagna SMS,
chattmeddelanden eller e-postmeddelanden
Har du aktiverat test och eller devel repot på den?

Postad 26 December 2009 - 16:18

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Testa med ett annat fulladdat batteri om du känner nån som har samma batteri...

Eller flasha den men samma sak där..

Hur flashar man sin N900?'

Läs på svenska maemoforumet

http://www.maemoswed...ar-man-sin-n900

Ok, tack,

MEN,

vid en omflashning då försvinner väl all inlagd data i den..?

Alltså en återställning till fabriksinställningar?

Har ju tagit en hel del foto i jul, som jag inte kan göra backup på nu ju...

Postad 26 December 2009 - 17:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Nopp..

reset all the settings, but still had my pictures and contacts and calendar on the device!

That's because firmware update only reflashes the rootfs. It does NOT reflash partitions located on the 32 GB eMMC memory, and that's where user data like e.g. images or videos are stored.

www.my-symbian.com

Från wiki

Updating the firmware

Beware that flashing a new image on your device will reset the device back to factory defaults and remove all data not on the memory card: preferences, bookmarks, installed applications, with a single exception that any previously-set lock code will be kept and not reset to the factory-default of "12345".

The "Backup/Restore" application only saves a list of your repositories and installed applications (the applications you can reinstall after flashing), files in /home/user/MyDocs, some settings in /home/user, gconf and /etc, and additional files reported by applications on install. In general, properly packaged applications tell the backup tool what to back up, but if you've created extra shell scripts or files outside MyDocs, you'll have to back them up yourself.

http://wiki.maemo.or...ng_the_firmware

Du kan ju även flasha det inbyggda minnet om du tex vill sälja den sen

Postad 26 December 2009 - 18:55

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Nopp..

reset all the settings, but still had my pictures and contacts and calendar on the device!

That's because firmware update only reflashes the rootfs. It does NOT reflash partitions located on the 32 GB eMMC memory, and that's where user data like e.g. images or videos are stored.

www.my-symbian.com

Från wiki

Updating the firmware

Beware that flashing a new image on your device will reset the device back to factory defaults and remove all data not on the memory card: preferences, bookmarks, installed applications, with a single exception that any previously-set lock code will be kept and not reset to the factory-default of "12345".

The "Backup/Restore" application only saves a list of your repositories and installed applications (the applications you can reinstall after flashing), files in /home/user/MyDocs, some settings in /home/user, gconf and /etc, and additional files reported by applications on install. In general, properly packaged applications tell the backup tool what to back up, but if you've created extra shell scripts or files outside MyDocs, you'll have to back them up yourself.

http://wiki.maemo.or...ng_the_firmware

Du kan ju även flasha det inbyggda minnet om du tex vill sälja den sen

Funkar tyvärr INTE...

N900 displayen tänds inte då det sitter en kabel till den, oavsett om det är till laddare eller till datorn.

Den ligger och startar om hela tiden, man hör små "burrningar" eg. vibrationer,

ca 2 ggr i minuten...

Är N900 "kabellös", så startar den med tänd display och visar loggan, men slocknar som sagt efter ca 20 sekunder...

Vad göra??

Postad 26 December 2009 - 19:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Du har testat flasha den ?

N900: XP (SP3) / Vista (SP2) / Windows 7

Microsoft Windows users willing to update the N900 can use the Nokia Software Updater or see the Flasher documentation.

It is possible to flash the N900 directly without using the Nokia Software Updater (NSU). This is handy when you like to update the device with the same firmware that is already installed on the N900 (reflash). The NSU will update only if there is a version newer than the one installed on the device.

To flash directly from the XP/Vista/Windows 7 command line, follow these steps:

* Download and install the latest version of Flasher (e.g. maemo_flasher-3.5_2.5.2.2.exe)
* Download the latest firmware (.bin) file and save to C:\Program Files\maemo\flasher-3.5\ (default installation path of Flasher) or to the custom path of your choice.
* Fully charge the battery.
* Unplug charger and switch off the device.
* Open the Command Prompt by going to Start then Run (or Windows Logo key + R) and type cmd then press Enter.
* Change directory to the flasher's program path (TIP: Use the TAB key to auto-complete the commands and file-names)

cd "c:\Program Files\maemo\flasher-3.5"

* Connect the USB cable while pressing 'u' key on the N900 (details on the wiki)
* Run the following command:

flasher-3.5.exe -F RX-51_2009SE_1.2009.42-11_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin -f -R

Remember to replace the RX-51_2009SE_1.2009.42-11_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin with the firmware you wish to update with.

The update will take about 3 minutes after which the N900 will reboot and display the Welcome screen with Regional settings.

Fixa ett annat fulladdat batteri och testa..verkar spöka ibland..
Funkar inget så skicka tillbaka den

edit tydligen kan den hamna i reboot cirkel om du har för lite ström..
från maemosweden
Först och främst måste man se till att ha ett laddat batteri. Har man inte detta går telefonen inte att flasha.

Förhoppningsvis har du någon i närheten som har antingen en N900 eller en 5800 som du kan låna ett batteri av, har du inte detta måste du dessvärre få tag på en extern batteriladdare.

edit
leta/fråga på www.maemo.org

Redigerat av moparman, 26 December 2009 - 19:15.

Postad 26 December 2009 - 20:08

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Funkar tyvärr INTE...

N900 displayen tänds inte då det sitter en kabel till den, oavsett om det är till laddare eller till datorn.

Den ligger och startar om hela tiden, man hör små "burrningar" eg. vibrationer,

ca 2 ggr i minuten...

Är N900 "kabellös", så startar den med tänd display och visar loggan, men slocknar som sagt efter ca 20 sekunder...

Vad göra??

Kolla denna länk.
Lycka till!

Postad 26 December 2009 - 20:15

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Du har testat flasha den ?

N900: XP (SP3) / Vista (SP2) / Windows 7

Microsoft Windows users willing to update the N900 can use the Nokia Software Updater or see the Flasher documentation.

It is possible to flash the N900 directly without using the Nokia Software Updater (NSU). This is handy when you like to update the device with the same firmware that is already installed on the N900 (reflash). The NSU will update only if there is a version newer than the one installed on the device.

To flash directly from the XP/Vista/Windows 7 command line, follow these steps:

* Download and install the latest version of Flasher (e.g. maemo_flasher-3.5_2.5.2.2.exe)
* Download the latest firmware (.bin) file and save to C:\Program Files\maemo\flasher-3.5\ (default installation path of Flasher) or to the custom path of your choice.
* Fully charge the battery.
* Unplug charger and switch off the device.
* Open the Command Prompt by going to Start then Run (or Windows Logo key + R) and type cmd then press Enter.
* Change directory to the flasher's program path (TIP: Use the TAB key to auto-complete the commands and file-names)

cd "c:\Program Files\maemo\flasher-3.5"

* Connect the USB cable while pressing 'u' key on the N900 (details on the wiki)
* Run the following command:

flasher-3.5.exe -F RX-51_2009SE_1.2009.42-11_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin -f -R

Remember to replace the RX-51_2009SE_1.2009.42-11_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin with the firmware you wish to update with.

The update will take about 3 minutes after which the N900 will reboot and display the Welcome screen with Regional settings.

Fixa ett annat fulladdat batteri och testa..verkar spöka ibland..
Funkar inget så skicka tillbaka den

edit tydligen kan den hamna i reboot cirkel om du har för lite ström..
från maemosweden
Först och främst måste man se till att ha ett laddat batteri. Har man inte detta går telefonen inte att flasha.

Förhoppningsvis har du någon i närheten som har antingen en N900 eller en 5800 som du kan låna ett batteri av, har du inte detta måste du dessvärre få tag på en extern batteriladdare.

edit
leta/fråga på www.maemo.org

Tack för specen,

det är PRECIS de stegen jag följt..

Dvs fram till att koppla in N900 med USB till datorn.

Jag håller "U" intryckt och on/off med andra handen,

Då vibrerar den, indikatorlampan lyser orange, displayen tänds EJ,

och sen dör den efter 20 sek.

Sedan börjar den automatsikt om, utan att jag tryckt på den.. ?

Dennna procedur håller på ända tills jag tar ut battieriet..

Vete f-n om jag är sugen på att behålla den... hade först MYCKET strul med att få in backup från N86 8MP i den,

det gick efter ett tag, men då gick det bara att få över 350 MB,

av 5GB...

Är det någon här på Forumet som är sugen på att köpa den för inköpspris 5995:- så är det helt ok!

Jag skickar den till service på måndag för garantirep,

Nokia lär ju då skicka en NY!

och jag skickar kvittot/garanti från Nokia till ev köpare!

Någon intresserad??

Postad 26 December 2009 - 20:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ok...

Testat med ett annat fulladdat batteri ?

From what some posts have said that I have read on forums here, the N900 boots up to a charging mode. So if you have no juice left in the battery then the N900 can't boot up to charge. If this is the problem then the only solution is to charge it using a desktop charger or put the battery from another phone

Jag kan ta den gratis :D

Redigerat av moparman, 26 December 2009 - 20:48.

Postad 26 December 2009 - 21:02

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

De program som ligger i extras-devel är under utveckling och vid en viss tidpunkt ger utvecklarna inga garantier för att de 1) fungerar och 2) inte strular till telefonen (drar 100% CPU och kör ned batteriet på en timme, fyller upp rootfs etc). När de börjar bli klara skickas de till extras-testing, och därmed säger utvecklaren att det ska fungera som det ska.

Postad 26 December 2009 - 21:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo jag är på det klara hur program avancerar mellan repositories..
Tänkte bara på vad som var faran med att låta program uppdateras som kommer från extras devel..

Postad 26 December 2009 - 21:52

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Ok...

Testat med ett annat fulladdat batteri ?

From what some posts have said that I have read on forums here, the N900 boots up to a charging mode. So if you have no juice left in the battery then the N900 can't boot up to charge. If this is the problem then the only solution is to charge it using a desktop charger or put the battery from another phone

Jag kan ta den gratis :D

Tack för ditt engagemang "Moparman"!

Tyvärr har jag inte något annat batteri att testa med...

Har min N86 8MP:s BL-5K,

men N900 har ju BL-5J...

Vaddå desktop-charger??

ALLA mina förra Nokia har kunnat laddas med batteriet iiiiii luren..

Kan du ta den gratis..? Tycker du inte att 5995:- e "nästan" gratis och billgt då?

Du kommr ju att få en helt fabriks-NY N900 ?

:-)

(saknar mer och mer min N86 8MP...)

Postad 26 December 2009 - 23:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vet inte om de passar..Testa :D

Eller googla på det..

Ingen du känner som har en nokia 5800 ...Det batteriet ska då funka

Tyvärr är jag pank...Därför jag väntar på Tre

Postad 26 December 2009 - 23:26

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
AragornB

Prova att sätta i laddarn långsamt. Vet att vissa gånger börjar den inte ladda om man sätter i den för snabbt.
En annan sak du kan prova är att samtidigt som du sätter i batteriet håll in power knappen. Det funkar alltid för att få liv i Nokia telefoner med symbian som varit i vatten. Dom brukar få samma symptom att dom kommer endast till nokia loggan sedan startar dom om. Fråga inte av mig vad den gör men så brukar jag få liv i dem :D

Postad 27 December 2009 - 00:09

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Vet inte om de passar..Testa :D

Eller googla på det..

Ingen du känner som har en nokia 5800 ...Det batteriet ska då funka

Tyvärr är jag pank...Därför jag väntar på Tre

Nej, N86 8MP:S BATTERI PASSAR INTE I n900... tyvärr..

Nej känner ingen med 5800...

Du kan väl alltid låna $ av någon. och köpa min N900 ! ?

:-)

Postad 27 December 2009 - 00:16

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

AragornB

Prova att sätta i laddarn långsamt. Vet att vissa gånger börjar den inte ladda om man sätter i den för snabbt.
En annan sak du kan prova är att samtidigt som du sätter i batteriet håll in power knappen. Det funkar alltid för att få liv i Nokia telefoner med symbian som varit i vatten. Dom brukar få samma symptom att dom kommer endast till nokia loggan sedan startar dom om. Fråga inte av mig vad den gör men så brukar jag få liv i dem :D

Jag har nu provat att sätta i laddaren "långsamt" (antar att du menar kontakten i telefonen..? )

Tyvärr ingen förändring av hur N900 beter sig...

Provade oxå att hålla inne powerknappen samtidigt som jag satte i det urtagna batteriet,

men tyvärr funkade inte det HELLER...

Nu har den ju inte varit i vatten och inte heller är det Symbian...,

men tackar för tipset!

Lutar åt att jag får skicka den på måndag om jag/någon här på forumet inte kommer på en genial lösning :-)

Isåfall MÅSTE jag be Support-verkstaden att ta en backup och bränna till mig, för jag vill ju inte bli av med alla fotona som jag tagit dessa juldagar, + kalenderuppgifter jag lagt in de senaste dagarna...

Tror ni Nokia-support har så bra service?

Postad 27 December 2009 - 00:41

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Joo jag är på det klara hur program avancerar mellan repositories..
Tänkte bara på vad som var faran med att låta program uppdateras som kommer från extras devel..

Nu har jag ju ingen N900 så jag vet inte riktigt hur det ser ut men om du installerat ett program från något av de andra repona så kanske man inte tänker på att uppdateringen kommer från -devel eftersom man inte uttryckligen installerar programmet därifrån.

Postad 27 December 2009 - 00:45

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jag har nu provat att sätta i laddaren "långsamt" (antar att du menar kontakten i telefonen..? )

Tyvärr ingen förändring av hur N900 beter sig...

Provade oxå att hålla inne powerknappen samtidigt som jag satte i det urtagna batteriet,

men tyvärr funkade inte det HELLER...

Nu har den ju inte varit i vatten och inte heller är det Symbian...,

men tackar för tipset!

Lutar åt att jag får skicka den på måndag om jag/någon här på forumet inte kommer på en genial lösning :-)

Isåfall MÅSTE jag be Support-verkstaden att ta en backup och bränna till mig, för jag vill ju inte bli av med alla fotona som jag tagit dessa juldagar, + kalenderuppgifter jag lagt in de senaste dagarna...

Tror ni Nokia-support har så bra service?

Ok, synd de inte funka.

Här i Finland var de åtminstone inte vara något problem att få dom att ta en backup senast jag hade en Nokia telefon på service.

Postad 27 December 2009 - 01:13

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min ett tag och jag har inte varit inne så mycket sen jag fick den. Så jag undrar lite:
1. Vet någon när uppdateringen kommer?
2. Varför fungerar inte *#06# och sånna koder, finns det ett annat sätt att få igång dessa, man kan inte ens se sitt saldo om man har kontantkort ju?
3. Idag fick jag ett fel meddelande som irriterade mig extremt mycket, jag försökte skicka ett sms och då säger telefonen att lagringsutrymmet är fullt och att jag måste tömma det innan jag kan skicka eller ta emot meddelande, det roliga är att jag har ca 13GB fritt på telefonen har inte använt något då jag har minneskort, dessutom så har jag inte så många sms på den så vet inte vad problemet är, är det någon som vet vad det kan vara eller om man kan ställa in att sms hamnar på något annat ställe.
4. Jag vill kunna installera program på telefonen, fler än dem som ligger i den tråkiga programhanteraren vet någon var man ska vända sig eller hur man gör?
5. Porträtt-läge kommer det på den nya uppdateringen eller inte?

Batteriet är kasst som alla vet, men jag är trots allt nöjd med telefonen, visst är jag besviken på en hel del, men den e schyst jag gillar den..
//Mobilproffs

Postad 27 December 2009 - 01:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Du kan ju aktivera Extras...Extras testing..Extras devel

Du bör dock ta det lite lugnt med Extra devel för där är det en hel del program som inte igentligen är klara för allmänheten...

När dom varit där ett tag och klarat tester så avancerar dom till Extra testing där testas dom vidare och folk röstar på program + att dom ligger i karantän där ett tag...Ska vara betydligt säkrare än Extra devel..

Sen kommer de till Extras...Då ska de inte vara nå större problem ..

Så det beror på hur mycket du gillar att hjälpa till å leta buggar/testa program vad du vill aktivera..

De enda som är sagt ska komma i porträttläge är webbläsaren.

Redigerat av moparman, 27 December 2009 - 01:21.

Postad 27 December 2009 - 11:19

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min ett tag och jag har inte varit inne så mycket sen jag fick den. Så jag undrar lite:
1. Vet någon när uppdateringen kommer?
2. Varför fungerar inte *#06# och sånna koder, finns det ett annat sätt att få igång dessa, man kan inte ens se sitt saldo om man har kontantkort ju?
3. Idag fick jag ett fel meddelande som irriterade mig extremt mycket, jag försökte skicka ett sms och då säger telefonen att lagringsutrymmet är fullt och att jag måste tömma det innan jag kan skicka eller ta emot meddelande, det roliga är att jag har ca 13GB fritt på telefonen har inte använt något då jag har minneskort, dessutom så har jag inte så många sms på den så vet inte vad problemet är, är det någon som vet vad det kan vara eller om man kan ställa in att sms hamnar på något annat ställe.
4. Jag vill kunna installera program på telefonen, fler än dem som ligger i den tråkiga programhanteraren vet någon var man ska vända sig eller hur man gör?
5. Porträtt-läge kommer det på den nya uppdateringen eller inte?

1. Den är ute på testning nu (PR 1.1), så jag skulle tippa på slutet av januari.
2. Fixat i uppdateringen som kommer, var missat i specen från början.
3. Det låter skumt, de hamnar i en underkatalog till /home/user/ som är 2GB stor (samma som program installeras till). Har du installerat program från extras-testing eller extras-devel?
4 svarade moparman på.
5. Tyvärr inget porträttläge för webbläsaren i 1.1 enligt en testare (och inget genomgående heller).

Postad 27 December 2009 - 15:02

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Batteriet är kasst som alla vet, men jag är trots allt nöjd med telefonen, visst är jag besviken på en hel del, men den e schyst jag gillar den..
//Mobilproffs

Jag laddar min 900 ungefär var tredje dag, så att orginal batteriet är kasst är väl att ta i. :-)
Jag har följt råden från denna länk.

Postad 27 December 2009 - 15:59

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
:unsure:

Jag kan nu meddela att "plötsligt" dök usb-symbolen upp uppe till höger i displayen. Jag tror jag har testat och trixat på 1000 olika sätt med batteri och kabeln, men för en timme sedan så dök usb symbolen alltså upp! (i den släckta displayen, eftersom den inte tändes då kabeln satt i).

Därmed kunde jag flasha om den! och nu har den startat upp som den gjorde då jag tog upp den ur lådan första gången. Tyvärr så blev jag ju av med alla mina foto jag tagit i jul... :-(

Kalender-uppgifter och kontakter är kvar.

Tack till alla som tipsat mig!!

Någon som vet vilken dag sw 1.1 släpps?

Postad 27 December 2009 - 16:55

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

:unsure:

Jag kan nu meddela att "plötsligt" dök usb-symbolen upp uppe till höger i displayen. Jag tror jag har testat och trixat på 1000 olika sätt med batteri och kabeln, men för en timme sedan så dök usb symbolen alltså upp! (i den släckta displayen, eftersom den inte tändes då kabeln satt i).

Därmed kunde jag flasha om den! och nu har den startat upp som den gjorde då jag tog upp den ur lådan första gången. Tyvärr så blev jag ju av med alla mina foto jag tagit i jul... :-(

Kalender-uppgifter och kontakter är kvar.

Tack till alla som tipsat mig!!

Någon som vet vilken dag sw 1.1 släpps?

Varför inte spara bilder på minneskortet i fort.?

Postad 27 December 2009 - 16:56

Unregisteredbaa7fc0d
  • Unregisteredbaa7fc0d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
"Batteriet är kasst som alla vet, men jag är trots allt nöjd med telefonen, visst är jag besviken på en hel del, men den e schyst jag gillar den..
//Mobilproffs"

Nja, man kan inte räkna med att allt ska fungera till 100%. Den kostar ju bara 6000 spänn......Hahahahaha!
Ska nog avbeställa min.

Postad 27 December 2009 - 17:05

AragornB
  • AragornB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det kommer snart ett "superbatteri" till N900,

så det blir nog bra!

Batteritiden nu är VÄLDIGT kass...

http://www.maemoswed...vaeg-fran-mugen

Postad 27 December 2009 - 18:10

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

"Batteriet är kasst som alla vet, men jag är trots allt nöjd med telefonen, visst är jag besviken på en hel del, men den e schyst jag gillar den..
//Mobilproffs"

Nja, man kan inte räkna med att allt ska fungera till 100%. Den kostar ju bara 6000 spänn......Hahahahaha!
Ska nog avbeställa min.

Vad trodde du att det var för telefon du beställde? Jag förstår inte alla de som lägger 6000:- på något utan att ens veta vad det är...

Postad 27 December 2009 - 19:34

mydisaster
  • mydisaster
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag fattar inte heller hur alla kan klaga så mycket på batteriet? Jag ser ingen skillnad från tex iphone. Testade för skoj skull att stänga av wifi när jag inte surfade och använde den väldigt lite i ett par dagar. (tittade på nätet ett par ggr om dagan, kanske 1,5 timmar totalt på en dag, lyssnade lite musik (1timme) och kikade lite film (1timme).
Min n900 höll i 3dagar+nätterna med denna användning och jag är ganska övertygad på att det är bättre än vad en iphone hade presterat, eller iallafall lika bra. Jag använde den dock inte till att ringa från eller skicka sms då jag har 3's sim kort. Kanske är simkorten som drar väldigt mycket kraft?

Postad 27 December 2009 - 19:35

Rutger_J
  • Rutger_J
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Ska nog avbeställa min.

Man brukar inte börja med en F1 då man nyss lärt sig köra bil. ;-)
Det kommer troligtvis att bli en supertelefon för alla, bara lite fler buggar blir fixade.
Så börja leverera lite bugg raporter till maemo.org nu. :-)

Postad 27 December 2009 - 20:45

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
6000 är ju som hittat för den prylen. Tycker ni inte det så byt. Men har svårt att se någon som är roligare. Dock finns det ju bättre telefoner på marknaden om man är ute telefondelen. Tycker n900 klarar sig över förväntan. Är det bara jag som trodde att den skulle vara bra mycket buggigare?

Redigerat av theclone, 27 December 2009 - 20:46.

Postad 28 December 2009 - 01:00

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Det kommer snart ett "superbatteri" till N900,

så det blir nog bra!

Batteritiden nu är VÄLDIGT kass...

http://www.maemoswed...vaeg-fran-mugen

WOOOT - ett sådant SKA jag ha, är ju grymt nöjd med telefo.. ehm datorn men som sagt, batteritiden är riktigt kort, men då använder jag ju en e71a just nu så jag är kanske lite bortskämd på den fronten :lol:

*Edit* eller kanske inte, såg nu att den blir tjockare så det går bort..

Redigerat av SRICE, 28 December 2009 - 01:04.

Postad 28 December 2009 - 01:09

Unregisteredbaa7fc0d
  • Unregisteredbaa7fc0d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hahaha!
Ni behöver inte försvara era köp för mig! Jag är inte er flickvän/fru! Haha! Och kan ni inte hitta på något roligare för 6000 kr så lider inte jag av det! Hahaha! Grattis Nokia!

Postad 28 December 2009 - 01:30

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag skickar ganska mycket sms.
Och nu har en del frågat varför jag ibland skickar exakt samma sms två gånger samtidigt.
Jag misstänker att telefonen gör omförsök vid problem, men ibland felaktigt.
Det är kanske ett av 50 sms som blir så, svårt att veta exakt.

Postad 28 December 2009 - 06:50

Tobbe Nukem
  • Tobbe Nukem
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hahaha!
Ni behöver inte försvara era köp för mig! Jag är inte er flickvän/fru! Haha! Och kan ni inte hitta på något roligare för 6000 kr så lider inte jag av det! Hahaha! Grattis Nokia!

Troll är söta. :lol:

Postad 28 December 2009 - 12:09

Pu1ver
  • Pu1ver
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har följt den här tråden sen den startade.
Sitter och petar på min n900 i stort sett konstant.!

Återstår ett par problem som jag vill ha fixade; mail for exchange, bättre hantering av musik (välja mappar i mediaspelaren)

Hursom helst är jag överlag nöjd med den.
Men snart är det dags att jobba igen och då kan det vara skönt att ha nånting att förvara telefonen i.
Vill inte ha ett tjockt läderfodral eller midjeväska, utan en liten ficka som liknar Ericsons P1´s fodral.
"Hittade" ett fodral som passar perfekt för mina preferenser.
Postad bild

Jag kommer beställa ett sånt till mig, men frakten är ju rätt dyr i förhållande till priset på fodralet.
http://www.sfbags.co...phone-cases.php
$9 för fodral
$25 för frakt till .SE

Frågan är om det är nån mer som kan tänka sig vilja ha ett liknande fodral?
Jag kan tänka mig att hålla i ett samköp (givetvis kan man ju beställa till andra modeller samtidigt.)
Skicka ett PM till mig så startar jag en ny tråd om intresset är tillräckligt stort.

Postad 28 December 2009 - 14:12

devileye86
  • devileye86
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Gör egna teman till N900:
http://konttoristhou...r-for-n900.html

Är det någon som har lyckats att göra teman?
jag har inte lyckats.

Redigerat av devileye86, 28 December 2009 - 14:23.

Postad 28 December 2009 - 15:02

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
måste man köpa "document to go" för att kunna läsa exel och word??
Har aldrig lyckat med trail så...
eller någon som har ett gratis program på lager :lol:
Samt hade en windows mobil innan som jag skrev massa "notes" som jag har på minneskortet men n900 kan ju inte läsa dom filerna något tips hur man löser?? (.pwi står det efter filen)
Samt hoppas att googlemap kommer snart!

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 28 December 2009 - 15:19.

Postad 28 December 2009 - 17:50

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att spara destinationer i maps så att man slipper söka varje gång?

Maps måste ju Nokia gör något åt. Är ju en smärre katastrof. Känns ju som om det är från "medeltiden"

Redigerat av theclone, 28 December 2009 - 18:09.

Postad 28 December 2009 - 18:03

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Klas, nu efterhand, hur var det att släppa n900'an enbart hos nokia shops pga fw 1.1? Har ni fått skrikande kunder?
Dessutom verkar 1.1 vara sen.

Raptor

Postad 28 December 2009 - 18:51

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Finns det inget litet enkelt program för att skicka filer från en windowsburk till telefonen ungefär som Skypes "skicka fil funktion" på windows?
Jag efterlyser ett enkelt sätt att skicka filer via Wlan så om någon vet något så berätta gärna (gärna en kort guide om det inte är självförklarande :lol:).
Tack på förhand!!!

Postad 28 December 2009 - 19:29

devileye86
  • devileye86
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
min mobil hittar inte mitt minnes kort. har formaterat det till fat32 och till ntfs. det är ett sandisk 8gb m2
snälla hjälp

Postad 28 December 2009 - 20:05

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Finns det inget litet enkelt program för att skicka filer från en windowsburk till telefonen ungefär som Skypes "skicka fil funktion" på windows?
Jag efterlyser ett enkelt sätt att skicka filer via Wlan så om någon vet något så berätta gärna (gärna en kort guide om det inte är självförklarande :)).
Tack på förhand!!!

du kan ju köra igång en ftp på din dator å ett klientprogram på telefonen

hittade detta men har ingen aning om hur man gör heh

OpenSSH server and an SFTP client on your computer. Works great.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.