Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2013 - 20:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dessa har jag siktat in mig på, men känner jag mig själv rätt så gör jag en till beställning 10 minuter senare med resten ;)

Avec les Bons Voeux
Fade to Black
La Rulles Cuvée Meilleurs Voeux
Methusalem Monarchy of Musselland
Samichlaus Bier
Smuttynose Big A IPA
St Bernardus
Christmas Ale
Stronzo Coffee Badger
Yeti

Warrior

Postad 01 December 2013 - 20:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Drack en Mikeller Santas Little Helper. Äcklig.

Postad 01 December 2013 - 20:47

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Såg nu att Yetin hade problem med EAN-koden. Osäkert om den dyker upp imorgon.

Postad 01 December 2013 - 22:31

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Ja får se vad man införskaffar sig. Har ju inte provat nursens christmas ale heller. Jack hammer som är med i 4packet tycker ja är alldeless för somrig...

Kul stefan ölsvammel att du varit på smöf. Mitt revir nästan :))

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 01 December 2013 - 22:47.

Postad 02 December 2013 - 07:43

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Ja får se vad man införskaffar sig. Har ju inte provat nursens christmas ale heller. Jack hammer som är med i 4packet tycker ja är alldeless för somrig...

Kul stefan ölsvammel att du varit på smöf. Mitt revir nästan :))

Electric Nurse Christmas Ale är också väldigt somrig, hade varit grym under våren och sommaren tror jag.

Jasså, då antar jag att du också besöker SMÖF? Jag brukar åka dit faktiskt och har bara missat några enstaka år sedan det började. Festivalen har blivit något av en favorit faktiskt och i år fick jag äran att rapportera live. Jäkligt kul att se allt från början till slut och det är imponerande hur hela orten ställer upp och gör det möjligt. Du var inte förbi mitt bord på festivalen förresten?

Postad 02 December 2013 - 17:33

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Var tyvärr inte där detta året då ja hade andra förhinder men åker garanterat dit nästa år iaf. Mmm en härlig familjär stämning är det utan massa tjaffs. Härligt att lilla bärke kan annordna sådant.

Postad 03 December 2013 - 00:07

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Köpte en låda av innis&gunn karlssons choice idag, mycket god!
Som att avnjuta en god whiskey!

Postad 04 December 2013 - 15:49

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
har precis beställt 1 flaska 1½ liter Eklagrad Belgisk IPA från Eskilstuna Ölkultur. någon som provat denna?

Postad 04 December 2013 - 22:23

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

har precis beställt 1 flaska 1½ liter Eklagrad Belgisk IPA från Eskilstuna Ölkultur. någon som provat denna?

Jag provade den icke ekfatslagrade varianten på fat i helgen. Grymt hög hinkabilitet på den, känns dock osäkert vad ekfatslagring kan bidra med. Skulle dock utan problem kunna dricka flera glas på rad. Klockren sommaröl dessutom, men jag skulle inte sparat den till sommarn.

Postad 04 December 2013 - 22:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Beställt och fått bekräftat ett par pavor.

Postad 05 December 2013 - 09:39

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jag provade den icke ekfatslagrade varianten på fat i helgen. Grymt hög hinkabilitet på den, känns dock osäkert vad ekfatslagring kan bidra med. Skulle dock utan problem kunna dricka flera glas på rad. Klockren sommaröl dessutom, men jag skulle inte sparat den till sommarn.

låter ju som att den kan slinka ner då :) egentligen är inte ekfatslagrade och liknande lagrade öl min grej men flaskan var cool och e-tuna brukar göra bra öl.

Postad 05 December 2013 - 09:44

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Beställt och fått bekräftat ett par pavor.

Om du inte ska ha kvar flaskorna efter att du druckit ur dem så tar jag dem gärna. Dock måste de sköljas efter att de druckits ur så att det inte torkar fast en massa guck i botten. Kan byta tomflaskor mot ett par hembrygder ;)

Edit: Gäller förstås även om det är någon annan i Örebro-trakten som köpt denna öl.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 05 December 2013 - 09:46.

Postad 09 December 2013 - 12:41

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Smakade denna i helgen, är inget fan av Innis & Gun i vanliga fall men denna var faktiskt helt OK!

Halva nöjet var att den kom i en kartong och att dom som vanligt har snygga etiketter och flaskor ;)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild 1.JPG   439.82K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild 2.JPG   541.01K   1 Antal nerladdningar

Postad 09 December 2013 - 12:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dom blir ju tvungna att har kartong eftersom dom har klara flaskor :)

Postad 11 December 2013 - 15:25

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1
Gottestund:

Bifogad fil  2013-12-11_15-21-10_596.jpg   1.39MB   1 Antal nerladdningar

Postad 11 December 2013 - 22:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Gottestund:

Bifogad fil  2013-12-11_15-21-10_596.jpg   1.39MB   1 Antal nerladdningar

Mumma!

Postad 13 December 2013 - 21:16

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Vet inte varför bilderna bli sneda, men detta är kvällens laguppställning som vaktas av Homer!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1.64MB   0 Antal nerladdningar

Postad 14 December 2013 - 13:41

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
så jävla gött att Systemet nu har Brewdog Dead Poney Club! den perfekta gaming ölen ;)

Postad 29 December 2013 - 23:48

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Är bra trött på julöl nu alltså. Ser fram emot februari med lite goa ölsläpp. :D

Postad 30 December 2013 - 00:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag orkar inte vänta, så det är några lådor på väg från Belgien med massa surt och annat gott!

Postad 30 December 2013 - 10:33

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Surt låter inte dumt. Hoppas 2014 blir året då Bolaget tar inte lite fler surisar från kontinenten i sortimentet. Men det kanske är för mycket att hoppas på...

Postad 30 December 2013 - 10:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Surt låter inte dumt. Hoppas 2014 blir året då Bolaget tar inte lite fler surisar från kontinenten i sortimentet. Men det kanske är för mycket att hoppas på...

Med tanke på mängden öl som krävs för att komma in i fasta sortimentet så kommer det nog bli väldigt svårt. Å andra sidan kommer det ju en del i tillfälliga släpp.

Själv ska jag till Köpenhamn i början av februari så då kan det nog bli en del inköp. Bra att jag rensat i förrådet under hela hösten.

Postad 30 December 2013 - 11:29

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Har ni något tips på en bra IPA som finns i prisklassen 15-25kr?

Postad 30 December 2013 - 11:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

vilka har du provat och vilka gillar du?

Postad 30 December 2013 - 12:11

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Punk IPA och Modus Hoperandi är ju givna! Två av mina absoluta favoriter. Men det finns flera bra i den prisklassen. Som sagt, vad har du druckit tidigare?

Postad 30 December 2013 - 12:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är ju billigt och ofta fri frakt från Belgien, så det stör mig inte så mkt egentligen att behöva beställa :)
Sen är ölen där mycket billigare än om de skulle hamna på systembolaget!

Postad 30 December 2013 - 13:27

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Jag har druckit lite blandat, druckit en del APA och IPA från St Eriks som jag tycker om. PUNK IPA är också riktigt bra, Modus Hoperandi är jag osäker på så den ska jag kika in!

Gillade Punk ipa som hade rätt fruktig och fräsh smak jämfört med t.ex St Eriks ipa. Även om jag gillar dem på olika sätt :)

Postad 30 December 2013 - 13:46

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Dales Pale Ale
Brewdog Dead Pony Club
Oppigårds Amarillo
Oppigårds Indian Tribute
Lagunitas New Dogtown Pale Ale
Mohawk Extra IPA
Epic Armageddon IPA

vissa av dessa kanske kostar någon slant mer men ligger runt 20-30kr

Postad 30 December 2013 - 13:55

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Dales Pale Ale
Brewdog Dead Pony Club
Oppigårds Amarillo
Oppigårds Indian Tribute
Mohawk Extra IPA
Epic Armageddon IPA

Tack för bra tips! Då blir det några gobärs på nyår :)

Postad 30 December 2013 - 13:56

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Dales Pale Ale
Brewdog Dead Pony Club
Oppigårds Amarillo
Oppigårds Indian Tribute
Mohawk Extra IPA
Epic Armageddon IPA

Håller med om dessa, iallafall om det inte är strikt enbart IPA som gäller. Lägger även till dessa:

Amager Modern IPA
Oppigårds Thurbo DIPA (en av de bästa svenska DIPAs i min mening)
Eskilstuna Anders DIPA
Slottskällans DIPA

De sista två kan vara riktigt bra men har också fått en del flaskdifferenser. Samma sak med Oppigårds för övrigt, men då tycker jag ändå att de sämre flaskorna är toppklass.

Appropå Punk IPA, har de fått ordning på den ölen nu? De flaskor jag druckit sen de flyttade produktionen till Eton har verkligen inte varit bra. T.o.m. mina mindre nogräknade polare kände att det inte var samma klass på ölen längre. Sista flaskan jag drack från var nog batch 89 eller något sånt. Har de inte fått ordning på processen på så lång tid så förutsatte jag att de aldrig skulle få ordning på det så jag slutade köpa den.

Tack för bra tips! Då blir det några gobärs på nyår :)

Lycka till! Det var kö in på bolaget här i Örebro idag. Får hoppas att du har bättre tur. Tur att jag har kylen full så att jag står mig "ett par dagar". :P

Postad 30 December 2013 - 14:05

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Appropå Punk IPA, har de fått ordning på den ölen nu? De flaskor jag druckit sen de flyttade produktionen till Eton har verkligen inte varit bra. T.o.m. mina mindre nogräknade polare kände att det inte var samma klass på ölen längre. Sista flaskan jag drack från var nog batch 89 eller något sånt. Har de inte fått ordning på processen på så lång tid så förutsatte jag att de aldrig skulle få ordning på det så jag slutade köpa den.

jag har druckit några riktigt dålia Punk IPA tidigare i år men enda sedan dem kom in på Burk har dem smakat bra. iaf dem jag köpt på bolaget nära mig. har ingen koll på batch etc...

Postad 30 December 2013 - 14:07

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Jag är ju ute i sista sekund så får se hur smidigt systembolaget går idag...bor i Övik som har 1 systembolag och drygt 60K invånare :P

De PUNK Ipa jag druckit sist har varit bra, osäker på om jag är duktig nog att jämföra dom med hur dom smakade förut.

Postad 30 December 2013 - 18:15

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Då har man länsat lagret på humlegården ,nu skall de bryggas öl.
Känns som detta kan bli den roligaste julklappen man köpt till sig själv på år och dar.
Blir att göra en vanlig pale ale och en ipa till att börja med.
Sen vill ja gärna kunna lyckas göra en god stout.
Någon mer som börjat/hållt på ett tag

Postad 30 December 2013 - 19:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Jag har bryggt ett par år, galet kul hobby :)

Postad 30 December 2013 - 20:10

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Då har man länsat lagret på humlegården ,nu skall de bryggas öl.
Känns som detta kan bli den roligaste julklappen man köpt till sig själv på år och dar.
Blir att göra en vanlig pale ale och en ipa till att börja med.
Sen vill ja gärna kunna lyckas göra en god stout.
Någon mer som börjat/hållt på ett tag

Hur ser det ut med kostnad och så? Vore jäkligt kul faktiskt! Pris per flaska ungefär?

Postad 30 December 2013 - 20:38

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med kostnad och så? Vore jäkligt kul faktiskt! Pris per flaska ungefär?

Verkar finnas en uppsjö med prylar man kan köpa eller inte köpa, men ja köpte boken brygg öl och köpte utrustningen som dem valde ha med i boken+malt,humle m.m för ungefär 40-45 liter färdig öl. Man kan väl säga att utrustningen kostade 2000 kr sen några hundra för ingredienserna. Köpte biltemas 25 liter kastrull med tappkran,kylväska ,60 flaskor,hävert,kapsylmaskin,kapsyler m.m ja listan kan göras lång haha

Måste även slå ett slag för sigtunas organic ale för ynka 14.90 kr på bolaget. Helt klart prisvärd

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 30 December 2013 - 20:52.

Postad 30 December 2013 - 21:02

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Verkar finnas en uppsjö med prylar man kan köpa eller inte köpa, men ja köpte boken brygg öl och köpte utrustningen som dem valde ha med i boken+malt,humle m.m för ungefär 40-45 liter färdig öl. Man kan väl säga att utrustningen kostade 2000 kr sen några hundra för ingredienserna. Köpte biltemas 25 liter kastrull med tappkran,kylväska ,60 flaskor,hävert,kapsylmaskin,kapsyler m.m ja listan kan göras lång haha

Måste även slå ett slag för sigtunas organic ale för ynka 14.90 kr på bolaget. Helt klart prisvärd

Tack för bra svar! Är nog helt klart en bok man ska börja med, lära sig grunderna :) har en bekant som gjorde någon öl förut som inte var dum. Även om det tar tid så blir det ju en spännande väntan :)

Postad 31 December 2013 - 17:28

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Kul att ni ska börja brygga. Kan ge er ett par tips redan nu:

- Håll koll på renligheten. Desinficera allt som inte kokas.
- Ha tålamod! (seriöst, det tar tid innan ölen är klar)
- Börja enkelt (det lär ni er mer på)
- Det finns massor av sätt att göra saker på. Ju mer ni sätter er in i processen kommer ni inse att det finns väldigt få måsten även om många forumiter (hembryggarforum) kommer hävda det ;)
- Bryggarprogram är väldigt bra att ha, välj det som era polare använder för att göra det enkelt för er. De gör i princip samma sak allihopa.

Sen svar på några frågor som alla nybörjare för eller senare ställer sig:
- Är ölen klar?
Om den slutat jäsa så är den klar, men ge den gärna lite tid att städa upp efter sig. Sätt ingen bestämt sluttid utan låt jästen bestämma när ölen är klar. Ta vörtprov under tidens gång och när den slutar sjunka så har den slutat jäsa. Pluppar det i jäsröret så jäser det fortfarande. Det kommer jäsa (pluppa) jättemycket de första dagarna och sen kommer den stå och småputtra några veckor.

- Blev ölen förstörd ni, ska jag hälla ut?
Nej den är i 99% av fallen helt ok och diverse konstiga dofter, beteenden och smaker kommer troligtvis från jästen. Låt ölen jäsa klart och se vad resultatet blir.

Postad 02 January 2014 - 08:27

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Kul att ni ska börja brygga. Kan ge er ett par tips redan nu:

- Håll koll på renligheten. Desinficera allt som inte kokas.
- Ha tålamod! (seriöst, det tar tid innan ölen är klar)
- Börja enkelt (det lär ni er mer på)
- Det finns massor av sätt att göra saker på. Ju mer ni sätter er in i processen kommer ni inse att det finns väldigt få måsten även om många forumiter (hembryggarforum) kommer hävda det ;)
- Bryggarprogram är väldigt bra att ha, välj det som era polare använder för att göra det enkelt för er. De gör i princip samma sak allihopa.

Sen svar på några frågor som alla nybörjare för eller senare ställer sig:
- Är ölen klar?
Om den slutat jäsa så är den klar, men ge den gärna lite tid att städa upp efter sig. Sätt ingen bestämt sluttid utan låt jästen bestämma när ölen är klar. Ta vörtprov under tidens gång och när den slutar sjunka så har den slutat jäsa. Pluppar det i jäsröret så jäser det fortfarande. Det kommer jäsa (pluppa) jättemycket de första dagarna och sen kommer den stå och småputtra några veckor.

- Blev ölen förstörd ni, ska jag hälla ut?
Nej den är i 99% av fallen helt ok och diverse konstiga dofter, beteenden och smaker kommer troligtvis från jästen. Låt ölen jäsa klart och se vad resultatet blir.

Tack för tipsen, det är alltid bra att veta vad man ska tänka på innan man startar. Jag har kikat runt lite och kommer nog bestämma mig att göra så enkel öl som möjligt till att börja med.

Jag kan inte säga att jag blir jätte ölsugen av bilderna osv, men är detta ett bra "kit" att börja med? http://www.coopershe...rs-diy-beer-kit

Postad 02 January 2014 - 23:36

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Tack för tipsen, det är alltid bra att veta vad man ska tänka på innan man startar. Jag har kikat runt lite och kommer nog bestämma mig att göra så enkel öl som möjligt till att börja med.

Jag kan inte säga att jag blir jätte ölsugen av bilderna osv, men är detta ett bra "kit" att börja med? http://www.coopershe...rs-diy-beer-kit

Jag började själv med ett bryggarkit (dock inte Coopers) och väldigt spartansk utrustning, men har bara bryggt så tre ggr, resten har varit i brygglokaler med större grejer. Vet faktiskt inte något alls om det där kittet annat än att jag skulle sakna många prylar. Men det går förstås att komplettera i efterhand.

Om/när jag flyttar till ett hus med källare så tänkte jag bygga en egen brygglokal. Beroende på ekonomi så blir det antingen en Braumeister (eller motsvarande) eller så köper jag en gryta med kran. Mäskning tänkte jag köra i någon form av isolerad behållare och sen ett par jäskärl. Det är alltid bra att ha minst två jäskärl för eventuella omtappningar. Sen finns det en drös med utrustning som är bra att ha. T.ex.:
- kapsyleringsmaskin
- slangar av olika mått
- hydrometer och mätglas
o.s.v. orkar inte lista allt här, finns gott om såna listor på nätet. Malt Magnus har t.ex. ett par färdiga kit i olika prisklasser.

Postad 03 January 2014 - 08:31

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jag började själv med ett bryggarkit (dock inte Coopers) och väldigt spartansk utrustning, men har bara bryggt så tre ggr, resten har varit i brygglokaler med större grejer. Vet faktiskt inte något alls om det där kittet annat än att jag skulle sakna många prylar. Men det går förstås att komplettera i efterhand.

Om/när jag flyttar till ett hus med källare så tänkte jag bygga en egen brygglokal. Beroende på ekonomi så blir det antingen en Braumeister (eller motsvarande) eller så köper jag en gryta med kran. Mäskning tänkte jag köra i någon form av isolerad behållare och sen ett par jäskärl. Det är alltid bra att ha minst två jäskärl för eventuella omtappningar. Sen finns det en drös med utrustning som är bra att ha. T.ex.:
- kapsyleringsmaskin
- slangar av olika mått
- hydrometer och mätglas
o.s.v. orkar inte lista allt här, finns gott om såna listor på nätet. Malt Magnus har t.ex. ett par färdiga kit i olika prisklasser.

Okej! Ja det är säkert mycket man kommer sakna när man vet vad som behövs, men jag tror nästan jag ska börja med ett sådant kit eller kolla in det där på maltmagnus, det verkade faktiskt lite mera seriösa kit där.

Man blir ju som lite småpirrig av tanken att göra egen öl! Har varit med på buteljering av våran egen whisky, det var riktigt skoj och man blev som ett litet barn!

Postad 03 January 2014 - 10:47

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Imorrn är det dags och ja har gått igenom brygg öl boken 14x. Har en undring om lakningen.
Skall ju blanda malten med 5 liter 76 gradigt vatten i en kylväska som blir 67 grader +någon liter om de blir för kallt.
Skall stå en timme. Då ska man koka upp 15 liter til?
Sen när ja ska börja laka med hink i hink metoden skall man föra över mäsken till hinken med hål i botten.
Tappa upp 1 liter och häll på igen tills den blir relativt klar.
Sen skall man tillföra ny vätska ,1 liter i taget. Och det skall bli runt 15.5 liter vört då.

Frågan är blir det totalt 20 liter vätska man skall använda ? Kommer viss vätska försvinna i malten? Dvs typ 4 liter?
Annars har ja förstått allting. Tror ja

Postad 03 January 2014 - 12:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 1
Paket från Belgien har anlänt!

Bifogad fil  2014-01-03-10.59.jpg   106.28K   6 Antal nerladdningar

Postad 03 January 2014 - 13:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
trevligt trevligt. vad blev det för öl? känne rinte igen flaskorna (N00b)

Postad 03 January 2014 - 14:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
2 Cantillon Kriek 37,5cl
2 Cantillon Rose Gambrinus 37,5cl
2 Cantillon Lou Pepe Framboise 75cl
2 Cantillon Lou Pepe Kriek 75cl
7 Girardin Kriek 37,5cl
6 Lindemans Kriek Cuvée René 75cl
2 3 Fonteinen Oude Geuze 37,5cl
4 Hanssens Oude Kriek 37,5cl
2 HORALs Oude Geuze Mega Blend 75cl
4 Lindemans Gueuze Cuvée René 37,5cl
2 Fantome Chocolat 75cl
1 Westvleteren Blond 33cl
1 Westvleteren Extra 8 33cl
2 Zwarte Piet 33cl
4 Gulden Draak 33cl
4 Gulden Draak 9000 Quadruple 33cl
2 Kleveretien 33cl
2 Pannepeut 33cl
2 Straffe Hendrik Brugs Quadrupel 33cl
1 Troubadour Magma 2012 Sorachi Ace 75cl

Sen sista ska jag tvångsmata herr Ölsvammel med ;)

Postad 03 January 2014 - 14:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag köpte fel öl på bolaget. Jag skulle ha ett par Napa Smith som jag tycker är helt okej, men det råkade bli Napa Smith organic.
Den var fan odrickbar. Fick hälla ut den. Smakade tvål. Ska den vara så, eller var det något fel på den?

Postad 03 January 2014 - 14:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Tycker inte den är speciellt bra, men visst skulle jag kunna tvinga i mig en flaska :)

Postad 03 January 2014 - 14:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är inte ofta jag häller ut öl kan jag lova, men just den var vedervärdig..

Postad 03 January 2014 - 16:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Imorrn är det dags och ja har gått igenom brygg öl boken 14x. Har en undring om lakningen.
Skall ju blanda malten med 5 liter 76 gradigt vatten i en kylväska som blir 67 grader +någon liter om de blir för kallt.
Skall stå en timme. Då ska man koka upp 15 liter til?
Sen när ja ska börja laka med hink i hink metoden skall man föra över mäsken till hinken med hål i botten.
Tappa upp 1 liter och häll på igen tills den blir relativt klar.
Sen skall man tillföra ny vätska ,1 liter i taget. Och det skall bli runt 15.5 liter vört då.

Frågan är blir det totalt 20 liter vätska man skall använda ? Kommer viss vätska försvinna i malten? Dvs typ 4 liter?
Annars har ja förstått allting. Tror ja

Det försvinner en del vätska i malten samt att du sen kommer koka bort en del samt att humle suger upp en del. Du kommer också tappa en del vätska till jästkakan när du jäser o.s.v. Det försvinner helt enkelt vätska genom hela processen. Jag brygger dock på ett lite annorlunda sätt då vi inte bestämmer i förväg hur mycket vätska vi ska få ut eller använda. Utan vi anpassar oss utifrån den effektivitetet vi får i mäskningen. Sen när vi uppnått rätt SG så avslutar vi mäskningen. Dock så börjar vi nu lära oss bryggverket så vi hamnar sällan mer än några liter ifrån det beräknade och med rätt SG. Om du undrar vad jag pratar om så kommer du förstå när du sitter i ett bryggarprogram, där kan du justera värden utifrån vörtprov och se vart du ligger och vart det kommer sluta.

Postad 03 January 2014 - 16:45

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

1 Troubadour Magma 2012 Sorachi Ace 75cl

Sen sista ska jag tvångsmata herr Ölsvammel med ;)

Nej fy fan! Får nog börja gå runt med baseballträ framöver ;) Vill ju inte bli antastad av Sorachi.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.