Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 10 november 2009 - 14:08
Unregisteredccd10f48
-
Unregisteredccd10f48
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej, Jag beställde detta paket förra måndagen o fick hem grejerna igår. När jag packade upp var det första jag noterade att kartongen med boxen i var nerknölad och klämd mot parabolen så emballaget blivit skadat. När jag sedan öppnar kartongen med boxen i finns ingen skyddsplast på boxen ö h t dock så ser boxen ny ut. Kartongen som boxen ligger i var knäckt i innerförpackningen samt att det var rivskador på emballaget.
Jag ringde kundtjänst o frågade om det skulle vara såhär, vilket de svarade att det var helt ok jag kunde vara trygg i att boxen var ny... Tillåt mig tvivla...
Min fråga är egentligen om man kan lita på att boxen är ny? Hur var era förpackade? Kan man jämföra serienummer nånstans?
/Mike
Detta är väl något du måste ta med fraktbolaget, eller? Är väl inte riktigt företag A:s fel om företag B klantar sig med leverans... Men som någon nämnde, fungerar boxen? Säger CD att allt är lugnt så är det väl bara o köra, du har ju garanti från dem ändå. Eller ville du ställa upp/ut kartongerna och emballaget i någon skönhetstävling?
Postad 10 november 2009 - 14:52
MikeSkip
-
MikeSkip
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Detta är väl något du måste ta med fraktbolaget, eller? Är väl inte riktigt företag A:s fel om företag B klantar sig med leverans...
Men som någon nämnde, fungerar boxen? Säger CD att allt är lugnt så är det väl bara o köra, du har ju garanti från dem ändå. Eller ville du ställa upp/ut kartongerna och emballaget i någon skönhetstävling? 
Alltså ytteremballaget var helt oskadat, det enda som var skadat var hd-pvrens låda som ligger i den stora låda med parabol o kablar o sånt. Så detta var inget jag såg när jag hämtade den på "posten". Ytteremballaget helt oskadat men inte det som låg i detta! Självklart ska jag testa, men man kan ju undra varför det ser ut som det gör när man beställer nytt. Framförallt så undrar jag (om den nu är begagnad) varför den blev återskickad första gången...
Redigerat av MikeSkip, 10 november 2009 - 15:16.
Postad 10 november 2009 - 20:43
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej, Jag beställde detta paket förra måndagen o fick hem grejerna igår. När jag packade upp var det första jag noterade att kartongen med boxen i var nerknölad och klämd mot parabolen så emballaget blivit skadat. När jag sedan öppnar kartongen med boxen i finns ingen skyddsplast på boxen ö h t dock så ser boxen ny ut. Kartongen som boxen ligger i var knäckt i innerförpackningen samt att det var rivskador på emballaget.
Jag ringde kundtjänst o frågade om det skulle vara såhär, vilket de svarade att det var helt ok jag kunde vara trygg i att boxen var ny... Tillåt mig tvivla...
Min fråga är egentligen om man kan lita på att boxen är ny? Hur var era förpackade? Kan man jämföra serienummer nånstans?
/Mike
Det lät som en exakt beskrivning av hur min box var förpackad när den dök upp i fredags. Boxen låg dock i en påse av mjölkvit plast. Inte hermetiskt tillsluten men ändå format precis efter boxen. Fjärren däremot låg i en sluten påse. Tänkte precis som du, att jag fått en begagnad box men jag tror inte det, Kablar och alla tillbehör såg "fabrikspackat" ut.
Postad 12 november 2009 - 13:00
Lamajo
-
Lamajo
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ett problem efter senaste uppdateringen av boxen.
Denna fanns inte förut i v2.2.0
Hittar det inte riktigt i bugglistan.
När jag spelar in ett program och börjar titta på det och spolar mig ifatt inspelningen så avbryter boxen uppspelningen och jag återgår till den kanal jag tittat på innan jag gick in i My Tv och startade uppspelningen av min pågående inspelning. Inspelningen fortsätter som programmerat. Sedan måste jag spola mig in i programmet från början igen. Den kommer inte ihåg vart tittandet bröts någonstans.
Vid inspelning va två kanaler samtidigt så blir det lika om jag spolar mig ifatt en inspelning. Men då återgår jag till en av dom kanaler som jag spelar in eller om jag har tittat på en marksänd kanal senast.
Annars så har jag inga hängningar eller missade inspelningar mm. Allt flyter på kanon bra. Bilden perfekt.
Kan nämna då att detta är min 4 box. Uppenbara kvalités svängningar i boxarna.
Fick byta ut boxar & ström adaptrar direkt när jag tecknade abonnemanget. Allt från väldiga missljud till att dom inte ville starta mm. Har nu fungerat ca 1 år väldigt bra.
lamajo
Postad 12 november 2009 - 15:10
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Ett problem efter senaste uppdateringen av boxen. Denna fanns inte förut i v2.2.0 Hittar det inte riktigt i bugglistan.
När jag spelar in ett program och börjar titta på det och spolar mig ifatt inspelningen så avbryter boxen uppspelningen och jag återgår till den kanal jag tittat på innan jag gick in i My Tv och startade uppspelningen av min pågående inspelning. Inspelningen fortsätter som programmerat. Sedan måste jag spola mig in i programmet från början igen. Den kommer inte ihåg vart tittandet bröts någonstans.
Detta fanns innan uppdateringen. Har inte brytt mig eftersom jag oftast inte "hinner ifatt" sändningen. Misstänker att boxen tolkar det som färdigtittat på inspelningen om man kommer ifatt.
Postad 13 november 2009 - 07:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Min fungerar också bra nu, inga hängningar i myTV
Postad 13 november 2009 - 14:01
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Min fungerar också bra nu, inga hängningar i myTV
Jag har haft en hängning i MyTV senaste veckorna. Men jag har börjat med att stänga av boxen varje natt så jag vet inte om det beror på det eller uppdateringen. Hur som helst är jag riktigt nöjd nu
Postad 13 november 2009 - 14:20
rogsm
-
rogsm
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag har haft en hängning i MyTV senaste veckorna. Men jag har börjat med att stänga av boxen varje natt så jag vet inte om det beror på det eller uppdateringen. Hur som helst är jag riktigt nöjd nu 
Jag upplever också betydligt färre hängningar än förut. Det gäller bara att inte vara för het på gröten; om man försöker starta en uppspelning innan previewen är igång så hänger den sig obönhörligen...
Postad 13 november 2009 - 17:12
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Den nya boxen jag fick fungerar ännu så länge utan problem.
Inga hängningar och alla kommandon från fjärren fungerar som de skall.
Nu är ju frågan hur länge denna boxen håller?!
Postad 13 november 2009 - 17:15
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Kan bara hålla med, nu känns boxen helt OK. Enda problemet är väl att uppspelning avbryts när en schemalagd inspelning startar, men nuförtiden när det händer säger min fru bara "det är en känd bugg!" och efter 30 sekunder är vi tillbaka där det bröts
Postad 15 november 2009 - 09:42
Unregisteredd6f92722
-
Unregisteredd6f92722
-
Rookie
-
2 inlägg
Jaha, det är mitt första inlägg här på forumet. Denna box har jag haft ca 1,5 år nu med hyfsad funktionalitet. Ny FW har förbättrat funktionaliteten och jag har upplevt den som ganska ok. Men förra lördagen försvann alla inspelningar från hårddisken. Det stod "ej tillgänglig" i programlistan på inspelade program. Hårddisken var dock fylld till 55%. Jag ringde supporten och frågade vad som har hänt och fick då svaret att den senaste mjukvaran har en bugg som gör att alla inspelningar kan försvinna. Hur får jag tillbaka den då? frågade jag. De finns ju på disken fast dolda. Det går ej, fick jag som svar, utan jag måste formatera om hårddisken för att frigöra allt utrymme. Fabriksåterställning fungerar inte. Jättekul, tänkte jag det fanns ju en del man inte tittat på eller ville spara för barnen. Jag krävde då kompensation och fick en månad krediterad. Bra?? Då undrade jag om det är någon ny FW på gång som fixar detta och hon sa att det är på gång.
I övrigt funkar den som dagt ganska bra nu, men det är ju inte kul att det dyker upp alvarliga buggar vid nya FW släpp.
Postad 15 november 2009 - 11:24
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Ny FW på gång... Med tanke på hur det har gått tidigare så blir det väl nästa år.
Jag trodde att problemen med texten var över men så var det inte. Jag spelade in SVT24 och när jag spelade upp så var halva bilden täckt av texttv. Det värsta är inte dessa buggar utan att bilden är sämre efter alla uppdateringar.
Postad 15 november 2009 - 18:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det lär var en ny SW på gång, vet dock inte när den är tänkt att släppas, tveksamt om det är i år. Om nu HDD buggen är så allvarlig som den verkar så försöker de nog skynda på. Det var visst tänkt att försöka få med timeshift buggen också på något sätt, vi får se.
Postad 15 november 2009 - 18:23
Unregistered68c6c288
-
Unregistered68c6c288
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jaha, det är mitt första inlägg här på forumet. Denna box har jag haft ca 1,5 år nu med hyfsad funktionalitet. Ny FW har förbättrat funktionaliteten och jag har upplevt den som ganska ok. Men förra lördagen försvann alla inspelningar från hårddisken. Det stod "ej tillgänglig" i programlistan på inspelade program. Hårddisken var dock fylld till 55%. Jag ringde supporten och frågade vad som har hänt och fick då svaret att den senaste mjukvaran har en bugg som gör att alla inspelningar kan försvinna. Hur får jag tillbaka den då? frågade jag. De finns ju på disken fast dolda. Det går ej, fick jag som svar, utan jag måste formatera om hårddisken för att frigöra allt utrymme. Fabriksåterställning fungerar inte. Jättekul, tänkte jag det fanns ju en del man inte tittat på eller ville spara för barnen. Jag krävde då kompensation och fick en månad krediterad. Bra?? Då undrade jag om det är någon ny FW på gång som fixar detta och hon sa att det är på gång. I övrigt funkar den som dagt ganska bra nu, men det är ju inte kul att det dyker upp alvarliga buggar vid nya FW släpp.
har råkat ut för samma sak....men hur formaterar man om hårddisken?? måste man ta ut den ur låddan?
Postad 15 november 2009 - 20:23
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Det lär var en ny SW på gång, vet dock inte när den är tänkt att släppas, tveksamt om det är i år. Om nu HDD buggen är så allvarlig som den verkar så försöker de nog skynda på. Det var visst tänkt att försöka få med timeshift buggen också på något sätt, vi får se.
Hmm, jag skrev häromdagen att jag är nöjd med boxen nu, men hade inte insett det här med HDD buggen, där sitter man ju på en bomb som kan explodera när som helst, har massor med filmer och program inspelat som vi inte sett ännu... och inte kan man på nåt enkelt sätt tanka över det på extern hdd heller
Postad 15 november 2009 - 21:40
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
har råkat ut för samma sak....men hur formaterar man om hårddisken?? måste man ta ut den ur låddan?
Finns i tråden tidigare men skadar inte att skriva det igen: För att komma in i servicemenyn är man kan felkontrollera och formatera hårdisken: Meny - Information - Produktdata Tryck sedan på röd knapp, i-knappen & grön knapp i en följd. Välj hårddisk & välj sedan Formatera HD.
Postad 15 november 2009 - 21:58
Gurkakungen
-
Gurkakungen
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Jag har en Panasonic PV70E av någon anledning slutade båda HDMI ingångarna att fungera ifredags kväll
kom då på att prova komponent och letade upp några gamla kablar ( 15år) som låg och skräpade
från någon gammal stereo
och efter ett par dags tittande kan jag konstatera att det är ju kanonbild
framför allt färger och kontrast är ju mycket bättre
mycket lättare att ställa in en bra bild
Frågan är då ?
Har jag haft problem med HDMI funktionen på tv´n tidigare eller är det så att komponent
är lika bra eller bättre ?
och kan det bli ännu bättre om jag köper riktiga kablar ?
Postad 16 november 2009 - 11:33
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej Jag har en Panasonic PV70E av någon anledning slutade båda HDMI ingångarna att fungera ifredags kväll kom då på att prova komponent och letade upp några gamla kablar ( 15år) som låg och skräpade från någon gammal stereo och efter ett par dags tittande kan jag konstatera att det är ju kanonbild framför allt färger och kontrast är ju mycket bättre mycket lättare att ställa in en bra bild Frågan är då ? Har jag haft problem med HDMI funktionen på tv´n tidigare eller är det så att komponent är lika bra eller bättre ? och kan det bli ännu bättre om jag köper riktiga kablar ?
Det har skrivits om detta tidigare och det är säkert beroende på vad man har för TV, hur den TV klarar HDMI kontra kompoenent. Boxen ger ju ut HD signal i båda. Man skulle kunna gissa att man är mer känslig för kablar när det gäller komponent än HDMI. Själv får jag bättre bild på HDMI, men det gäller inte bara från boxen utan även från DVD'n Såg en liten bugg til igår i EPG'n (gamla layout), om man är i högerbild och klickar ner för nästa program och nästa program etc, så byter den inte dag. Säkert ett sätt att snabba upp hanteringen i EPG'n, det är först när man slutar klicka som den då flyttar sig till +2-3 dagar framåt. Men man blir lurar ibland då man inte vet vilket dag det är. Är väl OK as is, bara man tänker på det
Redigerat av Unregistered124686ac, 16 november 2009 - 11:37.
Postad 16 november 2009 - 12:09
per415
-
per415
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är det någon mer som har problem med att spara TV6 bland favoriterkanaler. Det går bra att lägga in den men efter några dagar eller vecka så försvinner den. I mitt fall blev det TV400 på den kanalplatsen istället??
Hade samma problem före programuppdateringen.
Postad 16 november 2009 - 12:18
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Är det någon mer som har problem med att spara TV6 bland favoriterkanaler. Det går bra att lägga in den men efter några dagar eller vecka så försvinner den. I mitt fall blev det TV400 på den kanalplatsen istället?? Hade samma problem före programuppdateringen.
Varje gång man gör en kanalsökning försvinner TV6 ur favoitkanallistan och esätts med något annat. Det är alltså en bugg av det mindre slaget.
Postad 16 november 2009 - 17:42
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Vore bra att veta för om de fixar timeshift buggen går jag inte över till Viasat när min bindiningstid går ut. Är nämligen en av de få som älskar de udda filmerna på Silver HD och att se allsvenskan i HD.
Postad 16 november 2009 - 21:34
FlatFuru
-
FlatFuru
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hmm, jag skrev häromdagen att jag är nöjd med boxen nu, men hade inte insett det här med HDD buggen, där sitter man ju på en bomb som kan explodera när som helst, har massor med filmer och program inspelat som vi inte sett ännu... och inte kan man på nåt enkelt sätt tanka över det på extern hdd heller 
Hmm, där small min bomb.  13% ledigt utrymmet och alla filmer och inspelade program borta. Tills nu nöjd användare av boxen och har inte haft några större problem de senaste 1,5 åren. Visst har jag känt av de fel som alla råkar ut för med avbruten uppspelning då inspelning börjar och omstyvningar av markkanalerna i favoritlistan, men annars har boxen funkat bra. Blir till att formattera HDD direkt för att få rätsida på veckans inspelningar... Ett samtal till CD lär det bli imorgon också.
Postad 16 november 2009 - 22:40
Saftsvalle
-
Saftsvalle
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Varje gång man gör en kanalsökning försvinner TV6 ur favoitkanallistan och esätts med något annat. Det är alltså en bugg av det mindre slaget.
Denna bugg gäller alla kanaler du sparar i favoritlistan som hämtas från det fria marksända utbudet (TV6, Access, TV4 lokalt etc) Boxen sparar kanalen som ligger efter på frekvenslistan, fattar ej varför den gör detta. (tex TV4 lokalt blir alltid kanal 5 via marknätet, dvs kodad kanal)
Postad 17 november 2009 - 07:01
lekan666
-
lekan666
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej!
Har nu råkat ur för HDD buggen (alla inspelningar från hårddisken försvinner och det står "ej tillgänglig" i programlistan på inspelade program. Hårddisken är dock fylld till som tidigare) Detta verkar vara en bugg i den senaste mjukvaran, nu är det 5:e gången som det händer, sista gången med en "ny" box CD skicka ut till mig.
Tror det blir så när du "timerar" en ny inspelning med spärr/lås och sedan slår av boxen. När du sedan slår på den är detta ett faktum....oftast!!!
Tänkte påpeka detta för CD, fan vad trött jag blir, annars tycke jag dom hade fått till mjukvaran skapligt på sistone!
Någon som har samma problem?!
mvh lekan
Postad 17 november 2009 - 09:14
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hej!
Har nu råkat ur för HDD buggen ..snip..
Tror det blir så när du "timerar" en ny inspelning med spärr/lås och sedan slår av boxen. När du sedan slår på den är detta ett faktum....oftast!!! ..snip..
nu när du har en tom hårddisk, antar att du formaterat den, kan du kanske verifiera att det är detta som triggar det hela?
Postad 17 november 2009 - 09:31
lekan666
-
lekan666
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
som sagt har provat några gånger, men har inte alltid blivit så. Fortsätter du spela in (utan att formatera om disken) efter felet har inträffat brukar det gå bra!!
Fick en "ny" box från CD, den hade mjukvara 2.2.0 (föregående) men jag körde i den nyaste och vips hade jag samma problem igen! Och så vitt jag vet har jag aldrig haft detta problem med den tidigare mjukvaran!!
nån mer som känner igen sig?!
Postad 17 november 2009 - 10:25
FlatFuru
-
FlatFuru
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hmm, där small min bomb. 13% ledigt utrymmet och alla filmer och inspelade program borta. Tills nu nöjd användare av boxen och har inte haft några större problem de senaste 1,5 åren. Visst har jag känt av de fel som alla råkar ut för med avbruten uppspelning då inspelning börjar och omstyvningar av markkanalerna i favoritlistan, men annars har boxen funkat bra. Blir till att formattera HDD direkt för att få rätsida på veckans inspelningar... Ett samtal till CD lär det bli imorgon också.
Enligt kundtjänst hade det kommigt "en bug" på HDD.  Var tydligen inte kopplat till en bug i mjukvaran, utan ett fel som uppstått på HDD. Omformatteringen skulle hjälpa och felet skulle inte uppstå igen.  Jösses säger jag bara. Alla som får felet: Ring till CD kundtjänst så att dom fattar att dom har en allvarlig bug som inte kan vara kopplat till individuella HDD:er.
Postad 17 november 2009 - 21:16
Santa_Claus
-
Santa_Claus
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har haft ökade störningar på HD kanalerna, framför allt på TV4HD (som vanligt) sedan några månader. Förmodligen har parabolen flyttat sig marginellt vid någon kraftig kuling. Vid förra uppdateringen sänktes signalvärdet på SAT1 från 172 till 162 (även SAT2 minskade) men återgivningen av respektive HD-kanal var densamma. Det var bara värdet som ändrade sig. CD har förmodligen gjort detta för att kunna skylla på oss i stället för boxen, för det skedde precis vid uppdateringstillfället. Ringde CD men dom sa bara att jag skulle ta hem en installatör. Gjorde en justering av parabolen och fick tillbaka bilden som jag hade innan som var lite bättre men inte bra. Så långt inget konstigt (utom sänkningen av signalvärdet).
Jag kunde dock inte förstå varför jag inte hade bra mottagning med min 60x70 parabol och fri sikt. Enligt Almsat.se borde det vara fullt tillräckligt med den parabolstorleken, en 50 cm räcker. Han bad mig kolla med en single-LBN. Då visade de sig att värdet gick upp med 10 enheter och jag fick en störningsfri mottagning. Det var alltså CD´s skit-LBN som var problemet hela tiden :-( Ringde CD men ville inte byta den dåliga medskickade quad-LBNén trots att garantitiden inte gått ut. Dom kunde bara råda mig att köpa en ny quad-LBN (då hade jag väl inte behövt ringa dom, idi...er). Har nu köpt en bra dual-LBN och det fungerar utan störningar.
CD supportavd. verkar ha en ny giv att säga till alla att ta hem en installatör eller liknade för alla problem, alltså att bekosta allt själv. Är dom desperata eller?
Postad 17 november 2009 - 21:31
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Enligt kundtjänst hade det kommigt "en bug" på HDD. Var tydligen inte kopplat till en bug i mjukvaran, utan ett fel som uppstått på HDD. Omformatteringen skulle hjälpa och felet skulle inte uppstå igen. Jösses säger jag bara.
Alla som får felet: Ring till CD kundtjänst så att dom fattar att dom har en allvarlig bug som inte kan vara kopplat till individuella HDD:er.
Där rök min hårddisk. Jag har mejlat CD och i morgon får de ett hett samtal från mig. Det var totalt fjärde boxens inspelade material som jag blev blåst på. Att de på CD inte skäms och säger upp sig?
Postad 17 november 2009 - 21:36
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Där rök min hårddisk. Jag har mejlat CD och i morgon får de ett hett samtal från mig. Det var totalt fjärde boxens inspelade material som jag blev blåst på. Att de på CD inte skäms och säger upp sig?
Stämmer teorin som postats tidigare om att det är när en ny låst/spärrad inspelning ska ske och boxen stängts av inför detta som det dagen efter är tomt på hårddisken?
Postad 17 november 2009 - 22:09
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Stämmer teorin som postats tidigare om att det är när en ny låst/spärrad inspelning ska ske och boxen stängts av inför detta som det dagen efter är tomt på hårddisken?
Det är 48% kvar och texten "Ej tillgänglig" i gult i i fältet för de inspelade stället för något av de inspelade materialet.
Redigerat av Huddingebo, 17 november 2009 - 22:09.
Postad 18 november 2009 - 08:29
svh9633
-
svh9633
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Igår försvann alla mina inspelningar också!!!! Min son kommer att bli helt galen.
Hur kan man vänta med att uppdatera när man har hittat en sån här stor bug? Det är anmärkninsvärt.
Dessutom hänger sig boxen minst en gång per dag, mest i mytv läget när man ska bläddra eller starta olika inspelade klipp. Dessutom tar det en evighet att få den tyst efter att man stängt av.
Är riktigt sne på denna box, har haft den nu sen den kom. Att vi accepterar att vara försökskaniner!
/Sam
Postad 18 november 2009 - 09:04
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Huddingebo och svh9633
Det jag undrar är alltså vad ni gjort med boxen innan felet uppstår, om den nämnare lekan666 ger oss stämmer hos er andra som drabbats av detta? Om så är fallet kan vi ju utföra en varning mot att programmera in låsta inspelningar. Enkel fråga, enkelt svar önskas. Ja, nej, kanske, vet ej.
Postad 18 november 2009 - 09:50
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Samma här 62% ej tillgängligt. Vad säger CD att man ska göra? Huddingebo och svh9633
Det jag undrar är alltså vad ni gjort med boxen innan felet uppstår, om den nämnare lekan666 ger oss stämmer hos er andra som drabbats av detta? Om så är fallet kan vi ju utföra en varning mot att programmera in låsta inspelningar.
Enkel fråga, enkelt svar önskas. Ja, nej, kanske, vet ej.
Nej, aldrig pillat med spärr
Postad 18 november 2009 - 09:53
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Ajdå, då var det inte så enkelt. Trist.
Postad 18 november 2009 - 10:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag håller på att fråga CD (inget svar ännu) om det finns någon skyddsåtgärd man kan göra i väntan på en SW-fix, eller vad som nu behövs.
Vore utmärkt om vi kunde få in så många inlägg som möjligt vad som hände precis innan my-TV listan tappade kontakten med HDD'n, vilka steg utfördes innan vad hände. Samt vad visas i my-TV, hur ser listan ut, visas det något i rutorna eller är de helt svarta?
Redigerat av Unregistered124686ac, 18 november 2009 - 10:31.
Postad 18 november 2009 - 10:30
lekan666
-
lekan666
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
säger inte att det "bara" blir så när man lägger in spärr/lås men jag har upplever att det skiter sig oftare då. Någon som haft den tidigare mjukvaran 2.2.0 (tror jag) och fått detta fel att allt på hårddisken inte går att komma åt?!
måste ju vara en bugg i mjukvaran, fick en "ny" box och det blev likadant direkt....hmmm
Postad 18 november 2009 - 10:42
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Huddingebo och svh9633
Det jag undrar är alltså vad ni gjort med boxen innan felet uppstår, om den nämnare lekan666 ger oss stämmer hos er andra som drabbats av detta? Om så är fallet kan vi ju utföra en varning mot att programmera in låsta inspelningar.
Enkel fråga, enkelt svar önskas. Ja, nej, kanske, vet ej.
Mitt feu uppstod när jag hade en serieinspelning och bilden blev svart på det programm jag såg på och att den hängde sig, så jag var tvungen att brytta strömmen för att få npgon billd och då måste hårddisken ha låst sig.
Postad 18 november 2009 - 11:09
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Mitt feu uppstod när jag hade en serieinspelning och bilden blev svart på det programm jag såg på och att den hängde sig, så jag var tvungen att brytta strömmen för att få npgon billd och då måste hårddisken ha låst sig.
Bryta strömmen via knapp på fronten eller norsk reset (rycka sladden)?
Postad 18 november 2009 - 12:43
Unregistered8e7bb77f
-
Unregistered8e7bb77f
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har sökt och bläddrat runt ganska flitigt i den här eminenta tråden, ser att några nämner ett problem som även vi har med vår Sagembox: Att när man "zappar" runt bland kanalerna så väldigt ofta visar inforutan nedtill inte vilket program som går just nu utan nääästa program som börjar om 10/30 minuter...
Jag kan så vitt jag förstår inte se den buggen i Que's eminenta bugglista så den kunde ju vara trevlig att addera där, kanske att någon från CD kikar på listan ibland.
Eller om någon vet av något sätt att åtgärda det problemet själv, jag betvivlar att det går för det känns som en klockren "bug". Och detta saboterar en av de mina tidsfördriv, att på ett manligt sätt sitta och snabbt zappa runt i kanallistan :-) Och ofta är det ju reklamavbrott och då "ser" man inte alls vilket program som går nu utan att behöva stanna upp och trycka Info...
I övrigt är vi väldigt nöjda nu med vår box efter sista uppdateringen, "timeshift-buggen" är irriterande men det är oftast bara på fredagar vi drabbas av den när vi har en "trippelkollision" i vårt TV-tittande (Idol, Morden i Midsumer och Eureka samtidigt) då vi spelar in två satellitkanaler samtidigt som vi ser på TV6 via markantennen och sen börjar se Midsumer när Eureka är slut - när då del två av Idol börjar spelas in så <bom> - man börjar bli en rackare på att snabbspola med 600x....
I övrigt fungerar den bra nu, ja förutom zappproblemet här då...
Cheers!
/Rikard
Postad 18 november 2009 - 13:04
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Bryta strömmen via knapp på fronten eller norsk reset (rycka sladden)?
Norsk reset då inga knapptryckningar fungerade på box eller fjärr. Visst var jag medveten om att den pågående inspelningen skulle brytas, men inte att hela hårddisken skulle låsa sig. Jag har nu gjort en fabriksreset och formatterat hårddisken så nu rullar det igen. CD skall återkomma.
Postad 18 november 2009 - 13:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Norsk reset då inga knapptryckningar fungerade på box eller fjärr. Visst var jag medveten om att den pågående inspelningen skulle brytas, men inte att hela hårddisken skulle låsa sig. Jag har nu gjort en fabriksreset och formatterat hårddisken så nu rullar det igen. CD skall återkomma.
Fungerar alltså INTE att hålla in frontknappen i ett antal sekunder? Vet inte hur många sekunder det är som krävs men det ska få den starta om. Jag vill tro att denna omstart är snällare än en norsk reset iochmed att den inte bryter strömmen tvärt utan låter hårddisk och annat parkera sig. Att bryta en hårddisk mitt i arbetet är aldrig bra. Det är ju samma sak med Windows-datorer på FAT-filsystem. Om de kraschar brutalt vid skrivning till disk kan hela operativet krascha! (NTFS-system skyddade med mer extensiv loggning av händelser). Ett fel som det kan man tycka att CDs box ska klara av att hantera och jag hoppas att jag har fel. Jag kan ha fel, knappen på framsidan kanske bryter lika tvärt som en norsk reset. Vem vet?
Redigerat av Monshi, 18 november 2009 - 13:21.
Postad 18 november 2009 - 13:33
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har sökt och bläddrat runt ganska flitigt i den här eminenta tråden, ser att några nämner ett problem som även vi har med vår Sagembox: Att när man "zappar" runt bland kanalerna så väldigt ofta visar inforutan nedtill inte vilket program som går just nu utan nääästa program som börjar om 10/30 minuter...
Jag kan så vitt jag förstår inte se den buggen i Que's eminenta bugglista så den kunde ju vara trevlig att addera där, kanske att någon från CD kikar på listan ibland.
Eller om någon vet av något sätt att åtgärda det problemet själv, jag betvivlar att det går för det känns som en klockren "bug". Och detta saboterar en av de mina tidsfördriv, att på ett manligt sätt sitta och snabbt zappa runt i kanallistan :-) Och ofta är det ju reklamavbrott och då "ser" man inte alls vilket program som går nu utan att behöva stanna upp och trycka Info...
I övrigt är vi väldigt nöjda nu med vår box efter sista uppdateringen, "timeshift-buggen" är irriterande men det är oftast bara på fredagar vi drabbas av den när vi har en "trippelkollision" i vårt TV-tittande (Idol, Morden i Midsumer och Eureka samtidigt) då vi spelar in två satellitkanaler samtidigt som vi ser på TV6 via markantennen och sen börjar se Midsumer när Eureka är slut - när då del två av Idol börjar spelas in så <bom> - man börjar bli en rackare på att snabbspola med 600x....
I övrigt fungerar den bra nu, ja förutom zappproblemet här då...
Cheers! /Rikard
Är det när du söker programinfo med att trycka pil upp och ner runt OK knappen?
Postad 18 november 2009 - 13:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fungerar alltså INTE att hålla in frontknappen i ett antal sekunder? Vet inte hur många sekunder det är som krävs men det ska få den starta om. Jag vill tro att denna omstart är snällare än en norsk reset iochmed att den inte bryter strömmen tvärt utan låter hårddisk och annat parkera sig. Att bryta en hårddisk mitt i arbetet är aldrig bra.
Det är ju samma sak med Windows-datorer på FAT-filsystem. Om de kraschar brutalt vid skrivning till disk kan hela operativet krascha! (NTFS-system skyddade med mer extensiv loggning av händelser). Ett fel som det kan man tycka att CDs box ska klara av att hantera och jag hoppas att jag har fel.
Jag kan ha fel, knappen på framsidan kanske bryter lika tvärt som en norsk reset. Vem vet?
Jag har använt norsk reset runt en gång i veckan i två år, utan att tappa HDD'n, men inte sedan den nya mjukvaran för då har boxen faktiskt fungerat. Men det är bra om vi kan få in alla möjliga varianter av fall där HDD'n lagt av, för att se om det finns någon gemensam punkt.
Postad 18 november 2009 - 14:12
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Fortfarande inga svar från CD vad som ska göras? Måste man alltså skicka in boxen och få en ny? Själv har jag inte ringt än, vill ha mer info av er
Äsch...orkade inte vänta gjorde en formatering så jag fick bort "klumpen". Får se om det dyker upp igen
Redigerat av Hooch, 18 november 2009 - 14:34.
Postad 18 november 2009 - 14:52
svh9633
-
svh9633
-
Amatör
-
-
73 inlägg
VI spelar aldrig in med låsning men när den fuckade upp så visade den inte hela listan utan den låsta. Men vi har aldrig använt oss av den funktionen. Vi gjorde inget speciellt. Tror att frugan spelade in något via epg på dan och sedan på eftermiddag så var det kört, bara den nya inspelningen synlig, gick inte att bläddra upp/ner/sidledes och när jag raderade den inspelningen så står det bara "inte tillgänglig". Mycket irriterande!!
/Sam
Postad 18 november 2009 - 16:38
Unregistered8e7bb77f
-
Unregistered8e7bb77f
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Är det när du söker programinfo med att trycka pil upp och ner runt OK knappen?
Nej, det är när jag går från en kanalplats till nästa med "nästa/föregående kanal" - direkt efter kanalbytet visas nedtill i TV-bilden då vilket program som "går" för tillfället men problemet är att det väldigt ofta är fel information som visas (info om vilket program som kommer efter det som går nu). Ibland är det dock rätt så det är inte konsekvent... Men mycket ofta/oftast är det fel... Cheers! /Rikard
Postad 18 november 2009 - 17:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nej, det är när jag går från en kanalplats till nästa med "nästa/föregående kanal" - direkt efter kanalbytet visas nedtill i TV-bilden då vilket program som "går" för tillfället men problemet är att det väldigt ofta är fel information som visas (info om vilket program som kommer efter det som går nu).
Jupp, så är det. Bekräftar. Är man inte så snabbt i kanalbytena kommer rätt info upp ganska snart dock ska sägas.
Postad 18 november 2009 - 19:47
THEFOR2
-
THEFOR2
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick min box idag. Har ett bekymmer med att det "poppar" ljudligt i högtalarna när man pausar eller går in i guiden.  Boxen är kopplad med coax-kabel direkt till ljudanläggningen (Logitech Z-5500). Har aldrig haft problem tidigare med ljudkällor kopplade till ljudanläggningen.
Kör man ljudet med HDMI direkt till TV:n så funkar det.
Nån som har liknande problem, eller förslag på hur man kan lösa det?
Postad 19 november 2009 - 13:01
Kurvis
-
Kurvis
-
Användare
-
-
112 inlägg
Igår programmerade jag in 2 st inspelningar som gick samtidigt samt en efterföljande inspelning.
Det som inträffar är att när jag går via MyTV och skall starta tittandet av det ena programmet vi börjat spela in så kom jag in i ett läge med svart skärm och ingting som fungerade förutom att inspelningarna fortsatte.
Boxen blev med andra ord helt oanvändbar för annat än inspelning med svart skärm.
Provade då att rycka strömsladden och plugga in den på nytt för att försöka avbryta inspelningen men ack nej... den fortsätter med insleningen när sladden pluggades in och fortfarande var tv-bilden svart.
Boxen stod i detta läge tills alla inspelningarna var klara och först då kom bilden tillbaka.
Detta är något störigt. Någon annan som råkat ut för detta?
Det som kan tilläggas här är att jag inte (som hänt en del andra här) blivit av med tidigare inspelningar.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|