Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15633 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2013 - 18:09

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Grabbers, DVD

Lite småkul monsterfilm med gammaldags känsla. Inte så mycket splatter, utan mer i stil med klassiska "Tremors". Om utomjordiskt(?) monster som efter att ha landat i havet utanför Irland beger sig in mot land för att äta människor. Monstret har dock en svag punkt - det tål inte alkohol. Så befolkningen försöker rädda sig själva genom att supa sig så fulla som möjligt...

Låter skitlöjligt, men funkar mycket bättre än vad det borde göra.

3/5.

Postad 16 February 2013 - 18:14

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0
Les Misérables
Den har sina brister, alldeles för mycket sjungande. Men i stort sett är filmen mycket bra ändå.

7/10

Postad 16 February 2013 - 18:20

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Har legat sjuk några dagar vilket gav mig ett ypperligt tillfälle att beta av några filmer från min "vill se" lista på Netflix

Leprechaun

Lite småcharmig och en överraskande blodig men nja, finns roligare filmer i ungefär samma genre, Critters exempelvis

Betyg 2/5

Surveillance

Om en sådan här film ska fungera så måste det finnas stämning, vilket det inte gjorde alls.
En riktigt misslyckad Thriller.

Betyg 1/5

Frailty

Nu börjar det likna nått, välspelat och intressant och med en riktigt skön stämning.
En mycket bra film

Betyg 4/5

Heavyweights

Jag är ett stort fan av Ben Stiller men den här filmen hade jag missat, ganska typisk "Camp" komedi. Men ändå riktigt trevlig och rolig, bra skådisar och bra tempo.

Betyg 4/5

Crossworlds

Sci-fi med Rutger Hauer brukar vara bättre än så här, det blir lite för B och den där riktiga charmen infinner sig aldrig riktigt. Ganska rörig historia också...

Betyg 2/5

Redigerat av Unregistered80e98494, 16 February 2013 - 18:23.

Postad 16 February 2013 - 20:02

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Changing Lanes på Netflix US.

Välspelat och gripande drama, Ben Affleck växer mer & mer som skådespelare tycker jag. Klart sevärd film.

Betyg 6,5/10

Postad 16 February 2013 - 22:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Barfly

Min favorite film! Finns inget dåligt med den, Mickey Rourke gör sitt livs roll, t.o.m. Frank Stallone är bra. Charles Bukowski har betytt mycket i mitt liv och denna film är helt fantastislk

10/10

Postad 17 February 2013 - 00:14

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Brick

Visst är filmen välgjord och någorlunda originell men historien var inte speciellt intressant, den känsla som skulle kunnat rädda filmen infann sig aldrig och den blev mest irriterande.

Några scener kändes väldigt märkliga med en konstig humor (oavsiktligt?), bra skådespelare väger upp en hel del men det katastrofalt usla soundtracket drar ner betyget.

Betyg 2,5/5

Redigerat av Unregistered80e98494, 17 February 2013 - 00:15.

Postad 17 February 2013 - 15:30

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
A Good Day To Die Hard

Den svagaste filmen i Die Hard serien. Blev ganska besviken uppriktigt sagt! Bruce Willis kändes trött och oengagerad och samspelet mellan Willis och Jai Courtney funkade inte alls.

4/10

Postad 17 February 2013 - 15:49

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

A Good Day To Die Hard

Den svagaste filmen i Die Hard serien. Blev ganska besviken uppriktigt sagt! Bruce Willis kändes trött och oengagerad och samspelet mellan Willis och Jai Courtney funkade inte alls.

4/10

Har inte sett den, men jag trodde att Die hard 4.0 var klassad som bottenskrapet.. så du menar att denna är sämre än DH4.0? Trist.. :-/

Postad 17 February 2013 - 16:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

A Good Day To Die Hard

4/10

Jag är inte förvånad, räcker med att se 10 sec av trailern för att inse att filmen är kass, kommer dröja tills jag ser denna, troligen på tv4 nån söndagkväll och sen slutar man se den när nyheterna bryter filmen och börjar titta på nåt annat istället.

Postad 17 February 2013 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
American Ninja

American soldier, obviously very skilled in martial arts, single-handedly takes on mercenaries in the Philippines.

Här finns allt man kan önska sig av en ninja film :-) alla typer av vapen, t.o.m. laser?! haha
En riktig 80-tals action ninja film när den är som bäst.

8/10

American NInja 2: The Confrontation

On a remote Caribbean island, Army Ranger Joe Armstrong investigates the disappearance of several marines, which leads him to The Lion, a super-criminal who has kidnapped a local scientist and mass-produced an army of mutant Ninja warriors.

nästan lika bra som 1:an :-)

7/10

Redigerat av fristil, 17 February 2013 - 21:18.

Postad 17 February 2013 - 20:39

Unregisteredcf5e689c
  • Unregisteredcf5e689c
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Himlen är oskyldigt blå http://www.imdb.com/title/tt1510918/

5/10 Nja, duger att se men inte mer än så.

Postad 18 February 2013 - 02:48

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Har inte sett den, men jag trodde att Die hard 4.0 var klassad som bottenskrapet.. så du menar att denna är sämre än DH4.0? Trist.. :-/

Jag är inte förvånad, räcker med att se 10 sec av trailern för att inse att filmen är kass, kommer dröja tills jag ser denna, troligen på tv4 nån söndagkväll och sen slutar man se den när nyheterna bryter filmen och börjar titta på nåt annat istället.

Ja tyvärr så gillade jag inte alls denna filmen. DH 4.0 är klart bättre :( Man får känslan att dom gjorde en film för att dom var tvungna att göra en uppföljare till (det är ju populärt nu) och inte för att någon hade kommit med en bra idé. Vi var 6st som såg filmen på Bergakungens Vip-salong i Göteborg. Trevligt sällskap, trevligt bemötande av personalen, ett glas vin innan i loungen, så upplägget kunde ju inte vara bättre för ett biobesök och vi hade ändå ungefär samma åsikt allihopa. Hade jag sett den på en vanlig trång och bullrig biograf med träsmak i röven så hade jag gått hem innan filmen var klar. Det är synd att dom mjölkar detta så för jag gillar egentligen Die Hard filmerna. Vad som är ännu mer skrämmande är att Bruce Willis flaggar redan för DH 6. Tycker det räcker nu!

Postad 18 February 2013 - 08:01

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
A good day to die hard.

Snygga effekter utan tvekan men det är nog det enda bra med denna film, dom har tagit bort känslan att han skulle kunna vara vem som helst.
Dåligt samspel och dialogen döljs(om den ens finns?) av alla effekter.

1 av 5 tigrar.

Postad 18 February 2013 - 09:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
"Berättelsen om Pi" / "Life of Pi" av Ang Lee

Märklig och väldigt vacker historia om en indier som lider skeppsbrott och upplever fantastiska saker.
Eller gör han det?

Religiöst och existentiellt filosoferande, men en väldigt ovanlig film som sitter kvar i skallen länge...

Betyg 9 av 10

Postad 18 February 2013 - 09:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Man får känslan att dom gjorde en film för att dom var tvungna att göra en uppföljare till (det är ju populärt nu) och inte för att någon hade kommit med en bra idé.

Inte tvingade utan dom/nån ser ett enkelt sätt att mjölka pengar. Dom har redan karaktären och nu behöver dom bara komma på en story som inte är allt för svårt verkar det som sen är det bara plocka ihop ett korkat manus med stört klyschiga repliker och oneliners så är kakan klar, fenomenet har vi redan sett i Skyfall, TDKR, Avengers, Battleship, M:I 4 etc

A good day to die hard.

Snygga effekter utan tvekan men det är nog det enda bra med denna film, dom har tagit bort känslan att han skulle kunna vara vem som helst.
Dåligt samspel och dialogen döljs(om den ens finns?) av alla effekter.

1 av 5 tigrar.

Man kan inte ge en film cred för snygga effekter längre, snygga effekter ser man på reklamfilmer nu för tiden.

Postad 18 February 2013 - 09:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...fenomenet har vi redan sett i Skyfall, TDKR, Avengers, Battleship, M:I 4 etc

Instämmer delvis, men får nog säga att Skyfall kändes som ett "seriöst försök" att genom en ganska enkel story hitta tillbaka till mer "klassiskt Bond-raffel" med glimten i ögat. Nästa kanske blir riktigt bra? De senaste bondrullarna har varit ganska anonyma och det har sneglats för mycket på andra renodlade actionfilmer...

Postad 18 February 2013 - 17:56

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
The Help (2011)

Skeeter är en ung flicka från södra USA som återvänder hem efter college och har bestämt sig för att bli författare. Det hon har tänkt att göra är att intervjua de svarta hembiträdena som tillbringat sina liv med att ta hand om de framstående sydstatsfamiljerna.

Ganska vidrig. Mycket intressant ämne, men utförandet är hemskt på nästan alla sätt och vis. Hollywood försöker skildra ett viktigt ämne som handlar om svarta och rasism, men i själva verket blir filmen snarare rasistisk själv. Karaktärerna är svintråkiga schabloner (inte minst de svarta) och bara det är otroligt tröttsamt. Det märks att man har försökt att göra tillrättalagd, småkomisk och lättsam underhållning istället för att faktiskt bry sig om de riktiga problemen.

Att filmen dessutom blev nominerad till en Oscar visar också att USA själva tycker om det de gör. Folk generellt faller ju tyvärr för filmer som denna. Såklart är det ju en ung vit kvinna från college som ska visa alla svarta mammys vad de ska göra. De själva verkar ju inte ha någon egen röst. Visst, exakt alla vågade väl inte säga något kanske, men folk borde ju ändå förstå att det verkligen inte gick till så här.

Förutsägbart, manipulativt och snyftigt är det med, speciellt med den ruttna musiken. Man förstår precis hur regissören har tänkt hela tiden, en av de mest pinsamma scenerna är när Skeeter dejtar en kille som visar sig vara ett svin, men självklart ångrar hon sig när han precis är på väg att gå efter hans försök att säga förlåt. Nej, detta var inte bra alls.

1/5

Night on Earth (1991)

Under en natt i fem olika städer får vi möta fem olika taxichaufförer och deras passagerare.

Rätt så trevlig. Min favoritdel är helt klart den sista delen i ett kallt Helsingfors som påminner väldigt mycket om Kaurismäkis filmer, inte minst så har den ju också en fantastisk Matti Pellonpää. Jarmusch och Kaurismäki är ju även polare, det märks!

Jag skulle tyvärr säga att filmen i sin helhet är lite ojämn, alla delarna är inte alls lika bra. Jag hade speciellt svårt för delen i Rom med Roberto Benigni. Visst, det är kul en stund, men efter ett tag känns det mest meningslöst och överdrivet på ett opassande sätt till filmens andra toner. Annars är det bra skit med väldigt varierande karaktärer. Idéen är riktigt kul, att Jarmusch skildrar just relationerna mellan taxiförare och passagerare. Tom Waits i soundtracket är för övrigt inte helt fel heller.

3/5

Bacheha-Ye aseman (1997)

Ali råkar slarva bort sin systers skor, då bestämmer sig båda för att dela på hans skor för att undvika problem.

Majid Majidi kanske gör det rätt så enkelt för sig, men trots det är det fan en schysst film. Det blir aldrig för sentimentalt eller liknande, vilket känns skönt. Men jag kunde till exempel vara utan användningen av slow motion som kändes överflödigt.

Stilen delar i övrigt lite likheter med andra iranska filmer som sätter barnen i fokus, spontant tänker jag exempelvis på Badkonake sefid av Jafar Panahi och Khane-ye doust kodjast? av Abbas Kiarostami. Majid Majidi klarar ju av det också. Jordnära och fint samtidigt som man lyckas säga en del om det iranska samhället, familjerelationer och annat med barnen i centrum. Stark trea.

3/5

Postad 18 February 2013 - 20:46

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

The Help (2011)

Förutsägbart, manipulativt och snyftigt är det med, speciellt med den ruttna musiken. Man förstår precis hur regissören har tänkt hela tiden, en av de mest pinsamma scenerna är när Skeeter dejtar en kille som visar sig vara ett svin, men självklart ångrar hon sig när han precis är på väg att gå efter hans försök att säga förlåt. Nej, detta var inte bra alls.

1/5

Har inte sett den ännu, men jag antar att delar av svagheterna fanns redan i boken.

Såg själv
Malibu Shark Attack (2009)

och den var ungefär så kass som jag hade förväntat mig. Ett gäng förhistoriska trollhajar kommer upp till ytan efter underjordiska sprängningar och folk blir mat.

Enda anledningen till att jag såg den var att det just var trollhajar det handlade om, men jag blev besviken när de inte en enda gång såg till att använda deras häftigaste attribut - den utskjutbara munnen (tänk Alien).

1.5/5

Redigerat av Unregisteredd77fcd1d, 18 February 2013 - 21:01.

Postad 18 February 2013 - 21:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 1
Jordens undergång - Exploding Sun

Såg den på femman förra lördagen. Den är inte betygsatt på IMDB, det verkar som att den hade premiär direkt på TV. Sicken jäääääävla skit alltså. Mer lågbudget får man leta efter, 85% av filmen var de i rymdcentralen och kommunicerade med skeppet som höll på att flyga in i solen. Urdålig handling, effekter, "skådespeleri". Rymdskeppet åkte i 3 000 km/s eller nåt sånt och var bara en metallburk med sittplatser.

Hans flickvän är på väg att flyga in i solen med dunder och brak, ett sista farväl via skype ( :lol: ) innan hon plågsamt brinner upp...
Hon: Säg mig en sak innan jag dör. Älskar du mig? Jag vet att du inte kan ljuga. För jag älskar dig.
Han: *tystnad*
Hon: Tack för att du talar sanning.

Wtf :lol: ?

1/10. Snäppet bättre än Myrorna anfaller och Mega Shark vs Giant Octopus. Är väl antagligen bara jag som sett den.

Med all reklam på femman tog det 2h30min av mitt liv. Det kom en film på... ja, liknande tema veckan efter som heter Jordens Undergång - Delete. Ett datorfel utlöser en härdsmälta i en plutoniumreaktor.

Ja nej, jag tror inte det.

Redigerat av Zoiler, 18 February 2013 - 21:17.

Postad 18 February 2013 - 21:22

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Rang-e khoda (1999)

Mohammad är 8 år och går hela året i skola för blinda i Teheran. Han har dock sommarlov, då får han komma hem till sin familj. Men denna sommar blir annorlunda.

En intressant sak är att Mohsen Ramezani som spelar Mohammad är blind på riktigt. Och han gör rollen riktigt bra, grabben lägger verkligen ner sin själ i det. Precis som i Bacheha-Ye aseman använder sig Majidi tyvärr av onödig slow motion här också. Synd, för jag tycker att det är riktigt opassande, halvbilligt och fult i detta fallet. Men å andra sidan är det ändå en rätt fin film och det finns gott om värme. Jag hade dock sett att man kunde kanske skippa musiken helt här, mest för att behålla den där simplistiska känslan som Majidi ändå har i sitt narrativ och bildspråk. För han gör det även rätt enkelt för sig här med. Ett plus för alla fina naturbilder.

3/5

Postad 18 February 2013 - 22:58

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jordens undergång - Exploding Sun

Såg den på femman förra lördagen. Den är inte betygsatt på IMDB, det verkar som att den hade premiär direkt på TV. Sicken jäääääävla skit alltså. Mer lågbudget får man leta efter, 85% av filmen var de i rymdcentralen och kommunicerade med skeppet som höll på att flyga in i solen. Urdålig handling, effekter, "skådespeleri". Rymdskeppet åkte i 3 000 km/s eller nåt sånt och var bara en metallburk med sittplatser.

Hans flickvän är på väg att flyga in i solen med dunder och brak, ett sista farväl via skype ( :lol: ) innan hon plågsamt brinner upp...
Hon: Säg mig en sak innan jag dör. Älskar du mig? Jag vet att du inte kan ljuga. För jag älskar dig.
Han: *tystnad*
Hon: Tack för att du talar sanning.

Wtf :lol: ?

1/10. Snäppet bättre än Myrorna anfaller och Mega Shark vs Giant Octopus. Är väl antagligen bara jag som sett den.

Med all reklam på femman tog det 2h30min av mitt liv. Det kom en film på... ja, liknande tema veckan efter som heter Jordens Undergång - Delete. Ett datorfel utlöser en härdsmälta i en plutoniumreaktor.

Ja nej, jag tror inte det.

har ju gått massor med Jordens undergång den senaste tiden. Senast var väll "Delete" om en bugg i kärnkraftstationer som någon kunde via internet spränga alla kärnkraftverk i USA. jaja, lågbudget tv-filmer

Postad 19 February 2013 - 00:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
tvfilmer is teh shit :D

Postad 19 February 2013 - 10:52

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 2

Man kan inte ge en film cred för snygga effekter längre, snygga effekter ser man på reklamfilmer nu för tiden.

hm jag gjorde det just?
Det må vara din åsikt men det var jag som satte betyg och skrev om det så bara titta vidare ifall det inte passar (:

Postad 19 February 2013 - 16:50

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 1

Klart man kan det, vem är du att bestämma vad man kan och inte kan ge creds för?

Postad 19 February 2013 - 18:15

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Det är 2013, snygga effekter kom på 90-talet, som att ge cred för plasma/lcd tv för att den har fjärrkontroll eller en Blu-ray-spelare för att man kan välja skipp så hoppar den till nästa etc.

Sinnes:

Du får ge vilken cred du vill men att tex ge iPhone 5 cred för att den har touchscreen känns förlegat eftersom det är standard sedan flera år, get my point?

Postad 19 February 2013 - 21:27

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Du får ge vilken cred du vill men att tex ge iPhone 5 cred för att den har touchscreen känns förlegat eftersom det är standard sedan flera år, get my point?

Jag tycker fortfarande det är aktuellt.. Visst, det är nog lättare att göra star-wars scener idag än på 70-talet, och där har du rätt att effekter är inte vad det brukade vara.

Men fortfarande så kan effekter vara rent dåliga, felplacerade och kännas dåliga. Det handlar om att effekter ska vara "trovärdiga" (svårt att göra en trovärdig effekt på att jorden går under då det inte tillhör vanligheten, men ändå...).

Att säga att en film har bra effekter känns enligt mig rätt intressant, då jag som många andra stör sig på värdelösa effekter. Men visst, effekter ska inte vara det primära... så vida det inte är en die-hard-film :P

Postad 19 February 2013 - 22:32

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 1
Man kan inte ge cred till bra manus längre, finns massor med filmer med bra manus. Man kan inte ge cred till bra skådespelarinsatser, finns massor med filmer med bra skådisinsatser osv.

Ditt exempel med Iphone 5 hade varit mer relevant om du hade skrivit BRA touchskärm inte att den hade touchskärm. Det var det soulie gjorde. Han skrev att det var bra effekter inte att det fanns effekter. Viss skillnad.

Postad 19 February 2013 - 22:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
A Good Day To Die Hard

Eftersom jag inte hade speciellt stora förväntningar på denna film så tyckte jag den var ganska bra.
Visst urdålig story som nog tog 5min att knåpa ihop på en post-it lapp.
Jobbig produkt placering som var pinsamt tydlig.
Men jag fick verkligen det jag var ute efter action och en massa sköna effekter och mycket vapen porr.
Så den får en 3/5 av mig!

Postad 19 February 2013 - 23:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Top Gun 3D
Klassiker från 80-talet. Jäklar vad folk såg ut på den tiden förresten.
Riktigt bra bild och 3Dn funkar perfekt.
Den får 4 av 5 fly-by's i betyg.

Postad 20 February 2013 - 00:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Det handlar om att effekter ska vara "trovärdiga" (svårt att göra en trovärdig effekt på att jorden går under då det inte tillhör vanligheten, men ändå...).

Åtminstone vet alla numera hur en meteor ser ut, det brukar jag bara få se på film. Tur man fick uppleva det i verkligheten ^_^

Postad 20 February 2013 - 08:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men fortfarande så kan effekter vara rent dåliga, felplacerade och kännas dåliga. Det handlar om att effekter ska vara "trovärdiga" (svårt att göra en trovärdig effekt på att jorden går under då det inte tillhör vanligheten, men ändå...).

Att säga att en film har bra effekter känns enligt mig rätt intressant, då jag som många andra stör sig på värdelösa effekter. Men visst, effekter ska inte vara det primära... så vida det inte är en die-hard-film :P

Jag vet att det finns många filmer med dåliga effekter men storfilmer som tex Avengers, Batman, Die Hard, Spiderman eller filmer gjorda av Cameron eller Ridley Scott har obligatorisk bra effekter.

Man kan inte ge cred till bra manus längre, finns massor med filmer med bra manus. Man kan inte ge cred till bra skådespelarinsatser, finns massor med filmer med bra skådisinsatser osv.

Ditt exempel med Iphone 5 hade varit mer relevant om du hade skrivit BRA touchskärm inte att den hade touchskärm. Det var det soulie gjorde. Han skrev att det var bra effekter inte att det fanns effekter. Viss skillnad.

Tvärt om, det finns väldigt få filmer med bra manus nu för tiden så där ska man ge cred om en film har det.

Angående iPhone så hade iphone 4 en bra ts så 5an får man anta att den självklart har det.

Det har inte varit meningen att nån ska ta illa upp att jag påpekat att bra effekter är en självklarhet i storfilmer, undantag Indy 4 som ändå var under all kritik, om jag skulle gå och se DH4 så tar jag förgivet att det är bra effekter, mycket action, surroundljud och att hjälten överlever på slutet.

Postad 20 February 2013 - 09:22

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Jag vet att det finns många filmer med dåliga effekter men storfilmer som tex Avengers, Batman, Die Hard, Spiderman eller filmer gjorda av Cameron eller Ridley Scott har obligatorisk bra effekter.

Men effekter kan faktiskt vara mer eller mindre bra/övertygande oberoende av filmens budget, liksom regi, skådespelarinsatser, klippning och ljuddesign. Och det är inte heller så självklart att dagens teknik alltid är så mycket mer övertygande än gårdagens, även om dagens öppnar för helt andra möjligheter. Själv blir jag mer övertygad av Yoda-dockan i The Empire Strikes Back än av den datoranimerade guttaperkabollen i Attack of the Clones. Och effekterna i Prometheus är givetvis superbra, men är de nödvändigtvis så mycket mer övertygande än dem i Alien och Aliens? Är Deep Blue Seas effekter mer övertygande än Hajens? All CGI i dagens storfilmer kan trots allt förta en stor del av sinnligheten och realismen som de äldre teknikernas effekter kunde få till. Det kan se för tecknat ut, helt enkelt. Men vissa filmer lyckas bättre än andra, alltså kan effekterna fortfarande vara något som spelar in i en bedömning. Däremot kan det vara på sin plats att närmare utveckla vad man menar med att något är bra eller mindre bra, det säger inte sig självt.

Postad 20 February 2013 - 09:50

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Rent subjektivt så tycker jag att det finns en hel del filmer nuförtiden med bra manus. Argo, Looper, Silverlinings Playbook, The Impossible, Lincoln mfl.

Du kanske ser fel filmer?

Postad 20 February 2013 - 13:56

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Hoppar in på lite filmbetyg nu då.

Kollade på "Resident Evil: Retrubution" igår.
Har visserligen bara sett "Afterlife" tidigare så har dålig koll på läget, men jag gillade filmen stark.
I vissa fall var den lite väl förutsägbar, men det är väll svårt att bli chockad hela tiden.

Ljud och bild var det inga nackdelar med alls.

7/10

Postad 20 February 2013 - 14:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 2
Då tycker jag du ska se dom andra också för Retribution är tveklöst den sämsta i serien.

Postad 20 February 2013 - 19:10

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Les glaneurs et la glaneuse (2000)

Agnès Varda gör en dokumentär om återvinnare av olika slag. Vi får träffa både sakletare, folk som plockar upp efterskörden och andra människor.

Nja, så bra var nog inte detta. Ämnet är kanske inte det mest intressanta, men det faller nog mer på utförandet och Vardas personliga subjektivitet som jag antagligen hade klarat mig utan. Hon verkar vara lite egocentrisk här och tar exempelvis med obetydliga småsaker som att hon glömt stänga av kameran, tydligen vill hon få till något speciellt med den tagningen osv.

Den är också ganska ful. Jag tycker inte heller att Varda lyckas utmärka sig med den handhållna kameran. Har bara sett Cléo de 5 à 7 av henne annars (som jag gillade), men den är ju inte en dokumentär och har en helt annat estetik. Les glaneurs et la glaneuse räddas av att vi får träffa en del intressanta personligheter.

2/5

Postad 21 February 2013 - 12:04

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Skyfall
Underhållande och bra kort och gott.
7/10

Postad 21 February 2013 - 15:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Small Apartments
Jonas Åkerlund har regiserat denna lilla mysiga film. Dolph Lundgren och Peter Stormare har små roller, Stormares roll måste vara hans minsta han gjort. Per Gessle har gjort musiken. Den var riktigt trevlig och underhållande, helt i min smak

7/10

Postad 21 February 2013 - 19:39

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

American Ninja

Här finns allt man kan önska sig av en ninja film :-) alla typer av vapen, t.o.m. laser?! haha
En riktig 80-tals action ninja film när den är som bäst.

8/10

Håller med! En riktigt bra ninja film för de som har upplevt 80-talet och sett några karate / ninja filmer.

En annan höjdare i kategorin är Enter The Ninja från 1981. Den vill jag gärna få tag i :-)

Postad 22 February 2013 - 09:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Franska "Intouchables".

Färgstark fd fängelsekund blir (motvilligt) personlig assistent till totalförlamad man.

Betyg 4 av 5. Väldigt välspelad, bitvis väldigt rolig och ganska lagom djup...

Postad 22 February 2013 - 15:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Bad News och Even More Bad News

Kan väll kanske inte säga att det är en film, men ca 60 min totalt. Mock-up dokumänter om ett Heavy Metal band. Vi för följa dom på turné och sedan i andre delen när de återförenas :-) Dessa kom före Spinal Tap och gänget bakom dom är Comic Strip grabbarna som gjorde The Young Once och Bottom :-)
Helt hysteriskt roligt än idag som när jag såg dom på 80-talet, hur många som helst oneliners som går till historien, tänker inte avslöja några för er som inte sett dessa änna :-)

100/10

Postad 22 February 2013 - 17:24

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Kan väll kanske inte säga att det är en film, men ca 60 min totalt. Mock-up dokumänter om ett Heavy Metal band. Vi för följa dom på turné och sedan i andre delen när de återförenas :-) Dessa kom före Spinal Tap och gänget bakom dom är Comic Strip grabbarna som gjorde The Young Once och Bottom :-)
Helt hysteriskt roligt än idag som när jag såg dom på 80-talet, hur många som helst oneliners som går till historien, tänker inte avslöja några för er som inte sett dessa änna :-)

100/10

Hittar inget om denna? Har du en länk? :)

Postad 22 February 2013 - 18:13

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Small Apartments
Jonas Åkerlund har regiserat denna lilla mysiga film. Dolph Lundgren och Peter Stormare har små roller, Stormares roll måste vara hans minsta han gjort. Per Gessle har gjort musiken. Den var riktigt trevlig och underhållande, helt i min smak

7/10

Small Apartments

En udda film som man måste ha lite tålamod med men som är ganska underhållande om man ger den chansen.
Kul att se så "stora" skådespelare i den här typen av film.

6/10

Postad 22 February 2013 - 18:35

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

100/10

Minns att jag såg Bad News på TV någon gång på nittiotalet, men kunde när jag nu kollade efter den inte heller hitta någonting. Men skam den som ger sig! Jennifer Saunders var med och i Wiki-artikeln om henne framgår det att båda filmerna var en del av TV-serien "The Comic Strip Presents", men jag tror att just det avsnittet, alltså "Bad News", sändes helt fristående i Sverige. Verkar vara lite bortglömd idag.

http://en.wikipedia....nnifer_Saunders
http://www.imdb.com/...3402/?ref_=sr_1
http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_News

Redigerat av Unregistered1aa3c9f9, 22 February 2013 - 18:37.

Postad 22 February 2013 - 18:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Dredd Bluray

Faktiskt ganska hyffsad film! Mycket rå action med blod och kroppsdelar som fläskar omkring, typ som originalet.

7/10 sevärd film med en bärs i handen

Postad 23 February 2013 - 03:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
Har lite razzle awards.

Lockout. 1/10. Jag orkar inte kommentera varför framstår bara som en whiner. Uselt regisserat med följd att skådisarna löper amok utan kontroll. Måhända fungerar det om man är i rätt sinnesstämning vad vet jag. Medveten om att det var en B-rulle så att CGIn är superplastig och helt värdelös är jag helt okej med.

Cosmopolis. Inga betyg för jag ska erkänna jag gav upp efter 45 minuter. Tokmysko rulle.

Lorax 3D. Superepig övertydlig rulle. 3/10 då det är okej animerat.

ParaNorman 6/10. Får godkänt ändå om än rätt seg.

Postad 23 February 2013 - 07:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Finns i denna dvd
http://www.play.com/...urlrefer=search

de släpptes seperat i Sverige på VHS :-)

Annars finns de på PB :-)

Postad 23 February 2013 - 08:55

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Playing for keeps

Trevlig film. Dennis Quaid är riktigt bra. Bättre än jag trodde att den skulle vara.

6/10

Postad 23 February 2013 - 11:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Zatocihi
Finns många bra filmatiseringar av denna rulle och Takeshis tolkning tycker jag är riktigt bra, tyvärr dras betyget ned lite av vissa dåliga effekter.
Betyg: 7/10

Shinobi
En film som brukar kika på någon gång per år utan att tröttna på den.
Betyg: 8/10

Postad 23 February 2013 - 11:48

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
The Hunted

Jag gillar Christopher Lambert, jag är barnsligt förtjust i Ninjor, således passade denna film mig som handen i handsken. Några riktigt fräcka Actionscener, bland annat på ett tåg.
Lambert är som han alltid är och resten av ensemblen gör ett klart godkänt jobb.

Betyg 3/5 - 6/10

Redigerat av Unregistered80e98494, 23 February 2013 - 11:48.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.