Ölcafet om en timme om du är törstig!
Postad 03 January 2014 - 17:05
Ölcafet om en timme om du är törstig!
Postad 04 January 2014 - 12:42
Postad 04 January 2014 - 16:46
Postad 04 January 2014 - 18:16
Ölbryggningen är igång och hink i hink lakningen blrv katastrof så vi försöker med saftsil o lite annat...
Vad var det som gick fel? Satte sig maltbädden?
Postad 04 January 2014 - 18:20
Nu är de färdigbryggt för min del... Aldrig mer
Eller skojja lite haha,haft en riktigt rolig dag och har lärt mig väldigt mycket på vägen.
Många fel har gjorts men kommer aldrig upprepas då vi skrivit upp det mesta.
Fick lite för mycket vätska i hinken tillslut ungefär 14 liter. I boken skrev dem att man skulle ha ungefär 10 liter tillslut
Kokade bara bort 1 liter ungefär,tror inte vi skulle ha haft locket på under humletillsättningsprocessen..
Tog sen bara 20 minuter o kyla ner den till 20 grader i badkaret.
Hydrometern visa 40.
Jaja blir en ny sats på ett lite annorlunda sätt nästa gång
Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 04 January 2014 - 21:23.
Postad 06 January 2014 - 17:15
Jag köpte fel öl på bolaget. Jag skulle ha ett par Napa Smith som jag tycker är helt okej, men det råkade bli Napa Smith organic.
Den var fan odrickbar. Fick hälla ut den. Smakade tvål. Ska den vara så, eller var det något fel på den?
Vaskade den jag köpte i våras. Det jag undrade då var om kloret de tillsatt i ölen också var ekologiskt?
Postad 11 January 2014 - 20:07
IMG_0673.jpg 1.62MB
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered94c28536, 11 January 2014 - 20:09.
Postad 11 January 2014 - 20:37
Vilken restaurang var det på (så jag vet vad jag ska undvika)?
Även om det är restaurangpris så tycker jag att 190:- för en flaska, även om det är en 65cl, är på tok för mycket (kostade 35:-/355ml på bolaget).
Men bra öl om den är "färsk"
Redigerat av sonyman, 11 January 2014 - 20:38.
Postad 11 January 2014 - 21:11
Den där kostar 105:- på bolaget men är slut just nu.Grattis på födelsedagen!
Vilken restaurang var det på (så jag vet vad jag ska undvika)?
Även om det är restaurangpris så tycker jag att 190:- för en flaska, även om det är en 65cl, är på tok för mycket (kostade 35:-/355ml på bolaget).
Men bra öl om den är "färsk"
Postad 14 January 2014 - 13:04
Den där kostar 105:- på bolaget men är slut just nu.
På bolaget ja, krogarna köper nog in den för runt 70:-/st skulle jag gissa. 190:- är dyrt, framförallt för en öl som man dricker och inte sippar på.
Men det är en riktigt bra öl, hyfsat färsk på fat är den helt gudomlig!
4:e bästa IPA:n i världen enligt Ratebeer.
Postad 14 January 2014 - 16:02
Jo de var dyrt men de blev den till 500 kronors entrecote som var gudomlig, Från Svartådalens naturbeteskött. HängmöradPå bolaget ja, krogarna köper nog in den för runt 70:-/st skulle jag gissa. 190:- är dyrt, framförallt för en öl som man dricker och inte sippar på.
Men det är en riktigt bra öl, hyfsat färsk på fat är den helt gudomlig!
4:e bästa IPA:n i världen enligt Ratebeer.
i 30 dagar på benet, stöpt i talg och lagrad i 30 dagar till. Serveras med mandelpotatispuré, rostad lök, rökt fläsk och rödvinssky.
Postad 16 January 2014 - 17:39
Postad 16 January 2014 - 17:53
Tänkte höra med er vad de finns för bryggerier i sthlm som man skulle kunna få besöka o provsmaka m.m. Är i planeringsstadiet av en svensexa, alternativet vi har är att åka till oppigård i hedemora.
Vet att Nils Oscar i Nyköping har turer
Postad 16 January 2014 - 17:53
Tänkte höra med er vad de finns för bryggerier i sthlm som man skulle kunna få besöka o provsmaka m.m. Är i planeringsstadiet av en svensexa, alternativet vi har är att åka till oppigård i hedemora.
Finns även hantverksbryggeriet i Västerås.
Postad 16 January 2014 - 23:49
http://slottskallan.se/
Postad 17 January 2014 - 10:14
Deras service-nivå har i o f s inte det bästa ryktet.
Södra Maltfabriken har bryggerivisningar
Nya Carnegiebryggeriet kommer nog bli en riktig höjdare men frågan är om dom har hunnit öppna innan svensexan.
Postad 17 January 2014 - 10:27
Imorgon är det stor bryggardag för mig. Ska brygga två batcher och flasktappa Psycho Dad. Den sistnämnda är en amerikansk barley wine som vi bryggde på fars dag. De två ölen vi ska brygga är dels en saison kryddad med persika och passionsfrukt och jäst med brettanomyces och sen ska vi även brygga en DIPA. I DIPA:n ska jag prova att tillsätta Victory malt för att få den där kakiga aromen som många amerikanska IPA och DIPA har. Kommer även prova att behandla vattnet för första gången.
Postad 17 January 2014 - 10:28
Vore intressant att brygga samma öl men två batcher, en med behandlat vatten och en med obehandlat.Det kan vara värt att kontakta bryggerier som inte annonserar om det. Är ni tillräckligt många och det blir en inkomst för bryggeriet så finns det alltid en möjlighet att de är intresserade.
Imorgon är det stor bryggardag för mig. Ska brygga två batcher och flasktappa Psycho Dad. Den sistnämnda är en amerikansk barley wine som vi bryggde på fars dag. De två ölen vi ska brygga är dels en saison kryddad med persika och passionsfrukt och jäst med brettanomyces och sen ska vi även brygga en DIPA. I DIPA:n ska jag prova att tillsätta Victory malt för att få den där kakiga aromen som många amerikanska IPA och DIPA har. Kommer även prova att behandla vattnet för första gången.
Ska nån av dom med till SM?
Ska du på Belgoträffen?
Redigerat av BrittBastard, 17 January 2014 - 10:29.
Postad 17 January 2014 - 10:44
Vore intressant att brygga samma öl men två batcher, en med behandlat vatten och en med obehandlat.
Ska nån av dom med till SM?
Ska du på Belgoträffen?
Ja det skulle jag vilja prova. Skulle även vilja prova att använda olika mängder jäst. Tror nämligen att den betydelsen överdrivs även om jag själv märkt att jäsningen går fortare i början ju mer jäst man använder. Det är dock smakskillnaden jag vill testa.
Om de blir bra så kommer båda ölen med till SM. Vi kommer troligtvis även brygga en batch låg ABV-öl om en månad. Saisonen kommer vi för övrigt dela upp i två batcher då vi bara har två jäskärl avsatte till brettanomyces-jäsning. Den andra delen kommer torrhumlas med Galaxy och Brambling Cross (sånt vi har över). Denna torrhumlade variant kommer inte med till SM.
Psycho Dad kommer dock inte med, tar bara med några flaskor för att byta med andra hembryggare.
Kommer recept och tankar kring ölen på bloggen senare idag.
Postad 17 January 2014 - 10:47
Ska du på Belgoträffen?
Tyvärr så är jag bortrest då och kommer vara i Köpenhamn. Blev en miss i bokningen där från vår sida. Vi insåg inte vår miss förrens precis innan jul och då var det för sent att ändra.
Postad 17 January 2014 - 23:17
Verkar som St Eriks är på gång, men inget i januari tyärr om det skall ske snart:
http://www.galatea.s...ev-olbryggning/
Postad 18 January 2014 - 22:51
Åt min födelsedags middag idag. Blev en otroligt god öl till köttet, 190:- för en flaska men de är nog bland de godaste öl jag druckit. Ballast Point IPA.
IMG_0673.jpg 1.62MB 4 Antal nerladdningar
Inte alls dyrt för en sån öl, är ju bra mycket mindre för en flaska vin i samma klass. Grattis på födelsedagen och hoppas du hade en bra kväll!
Postad 19 January 2014 - 13:31
Tack, jo man fyller bara 50 en gång i livet, jag kunde betalt de tredubbla för ölen om de vore så.Inte alls dyrt för en sån öl, är ju bra mycket mindre för en flaska vin i samma klass. Grattis på födelsedagen och hoppas du hade en bra kväll!
Postad 19 January 2014 - 21:56
41 öl hann jag med att dricka igår!
2014-01-19-03.00.49.jpg 707.05K 41 Antal nerladdningar
Ser ett par riktiga godbitar där
Tänkte höra med er om torrhumling. Har gjort en pale ale igår och i receptet står det att man skall torrhumla efter ca 1-1,5 vecka när jäsningen är helt klar.
Buteljera efter totalt 3 veckor o flaskjäs ytterligare 3 sen.
Kan man alltså bara kasta i pelletsen/kottarna efter 1 vecka typ och låta det ligga där tills man buteljerar den och då tar bort resterna?
Man skall väl efter totalt 3 veckor ha över ölen till en annan jäshink med sockerlagen i.
Eller kan man ha i den på ett annat sätt också?
Jag har alltså tänkt ha i humlen om ca 1-1,5 vecka låta det ligga i tills 3 veckor gått. Sedan föra över ölen via en hävert med silduk på till en ny hink med sockerlagen och sen tappa på flaska via den nya hinken direkt.
Funkar det även med humlepåse, ligger allt kvar i den ? Även pelletsen som löses upp?
Postad 20 January 2014 - 08:10
.
Tänkte höra med er om torrhumling. Har gjort en pale ale igår och i receptet står det att man skall torrhumla efter ca 1-1,5 vecka när jäsningen är helt klar.
Kan man alltså bara kasta i pelletsen/kottarna efter 1 vecka typ och låta det ligga där tills man buteljerar den och då tar bort resterna? Ja, när det har jäst färdigt är det bara torrhumla på! Skulle dock gissa att jäsningen tar lite mer än en vecka, vad har du för ABV?
Man skall väl efter totalt 3 veckor ha över ölen till en annan jäshink med sockerlagen i.
Eller kan man ha i den på ett annat sätt också? Det är klart enklast att göra som du skriver nedan m a p sockerlagen men man kan ju också pytsa i lite socker i varje flaska men det blir sällan lika bra och det är betydligt bökigare.
Jag har alltså tänkt ha i humlen om ca 1-1,5 vecka låta det ligga i tills 3 veckor gått. Sedan föra över ölen via en hävert med silduk på till en ny hink med sockerlagen och sen tappa på flaska via den nya hinken direkt.
Funkar det även med humlepåse, ligger allt kvar i den ? Även pelletsen som löses upp? De gånger jag torrhumlar kör jag med kottar, det man får tänka på då är att lägga i tyngder i humlepåsen annars kommer dom ligga på ytan snustorra och att inte ha i för mycket i varje påse, bättre att köra med fler påsar i s f. Ska dock tillägga att jag bara har torrhumlat direkt i fat. Stefan kan säkert fylla på med mer och bättre info här. Det är bra om du har möjlighet att kyla ölen några dagar innan flasktappning för då sjunker humlen till botten.
Man får oftast lite sämre utbyte när man kör med påse och kottar. Men kottar eller pellets är en smaksak tycker jag, dom har bägge sina för- och nackdelar. Vad gäller vikt i påsen/påsarna har jag för mig att jag/vi brukar köra med minst 2.5-3g tyngd per gram humle. EDIT: Väljer man pellets så kan man slänga i dom "fritt" i ölen och har du inte möjlighet att kyla ölen några dagar innan tappning så kan du alltid filtrera den m h a silduk eller liknande.
Redigerat av BrittBastard, 20 January 2014 - 08:15.
Postad 20 January 2014 - 08:18
.
Kan man alltså bara kasta i pelletsen/kottarna efter 1 vecka typ och låta det ligga där tills man buteljerar den och då tar bort resterna?
Eller kan man ha i den på ett annat sätt också?
Funkar det även med humlepåse, ligger allt kvar i den ? Även pelletsen som löses upp?
Jag brukar inte förbestämma när ölen jäst klart utan brukar vänta tills vörtstyrkan slutat sjunka. Men när jäsningen är helt klar eller där den stannat så pass att den bara går ned någon grad på en vecka så brukar jag kasta i pellets. De flyter till en början men efter ett tag så löses de upp och lägger sig på backen.
Jag brukar låta humlen ligga i under ca 5-10 dagar (oftast 7 dagar) beroende på när jag har tid att tappa om. Ju längre tid du låter den ligga i desto större risk att du får vegetabila toner från humlen (grön humle/humlepåse).
Humlepåse behöver du inte till pellets och det spelar ingen roll för pelletsen kommer lösas upp och trilla ur påsen ändå.
När jag flaskjäser så kokar jag upp socker och vatten, kyler ned. Sen häller jag sockerlösningen i ett desinficerat jäskärl och tappar över ölen dit. På så sätt blandas sockret ut i ölen på ett stillsamt sätt utan att jag måste röra om.
Postad 20 January 2014 - 19:26
1 feb är de ölsläpp små partier igen
Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 20 January 2014 - 19:32.
Postad 20 January 2014 - 19:45
Väldigt väldigt bra släpp, kommer flyga tusenlappar åt alla håll och kanter.Någon som har koll vad som kan tänkas släppas?
T5 11692 Amager/Three Floyds Arctic Sunstone Danmark 500 49,90 10.080
T5 11953 Great Divide Yeti Oatmeal Imperial Stout USA 640 89.90 3.180
T5 10680 Sierra Nevada Celebration Fresh Hop Ale 2013 USA 350 27,90 30.000
T5 11956 Oskar Blues G’Knight Imperial Red USA 473 57,30 7.200
T5 11957 Oskar Blues Ten Fidy Imperial Stout USA 330 50,90 7.200
T5 11961 Brooklyn Black Chocolate Stout USA 355 22,90 30.000
T5 11962 Stillwater Débutante USA 750 89 5.388
T5 11963 Nynäshamns Ångbryggeri Smörpundet Porter Sverige 250 26,30 8.640
T5 11965 BrewDog/Evil Twin My Name is Sonja Storbritannien 330 39,70 6.500
T5 11969 Green Flash Saison Diego USA 355 33,90 6.888
T5 11972 Cigar City Jai Alai USA 355 39,20 16.008
T5 11684 Siren/Omnipollo/Rick Gordon Lindqvist Näcken Storbritannien 330 40,20
T6 11629 Van Eecke Hommelbier Nieuwe Oogst Limited Edition Belgien 750 99,80
T6 11668 Smuttynose Barleywine Style Ale USA 650 79,50
T6 11682 Jester King Black Metal USA 750 130,10
T6 11935 Smuttynose Scotch Ale USA 650 74,10
T6 11960 Westbrook Mexican Cake USA 650 129,00
T6 11966 BrewDog Mix Tape 8 Storbritannien 330 99,80
T7 11689 Nøgne Ø 1000 & 1001 Norge 2 x 250 99,00
T7 11710 Stone Double Bastard Ale USA 650 93,70
T7 11802 Flying Dog Imperial IPA Single Hop Simcoe USA 355 36,90
T7 11812 St. Bernardus Abt 12 Magnum Edition 2013 Belgien 1500 251,30
T7 11816 Hanssens Oude Kriek Belgien 375 80,30
T7 11824 Hanssens Oude Gueuze Belgien 750 110,70
T7 11849 Hanssens Oude Gueuze Belgien 375 65,40
T7 11964 Dieu du Ciel Solstice d’Hiver Kanada 341 42,40
T7 11967 Mikkeller Black Fist Danmark 375 249,00
T7 11970 10 Barrel/Bluejacket/Stone Suede Imperial Porter USA 650 82,80
T7 11977 BrewDog Unleash The Yeast (American Ale, Bavarian Weizen, Belgian Trappist, Pilsen Lager) Storbritannien 4 x 330 98,10
Postad 21 January 2014 - 18:34
Postad 22 January 2014 - 12:16
Oskar Blues - G’Knight Imperial Red (kommer säkert vara trött)
Great Divide - Yeti Oatmeal Imperial Stout (även om dom inte är jättebra så köper jag på mig för en vertikalprovning)
Cigar City - Jai Alai ( verkar vara betydligt mer humlepigg än G'Knight )
Smuttynose - Barleywine Style
Westbrook - Mexican Cake, givet köp, mycket bra öl!
Stone - Double Bastard Ale, god men blir bättre om man spar den ett tag.
Jester King - Black Metal, väldigt olik Mexican Cake, den här är mycket, mycket torrare och inte lika komplex som Mexican Cake. Men smaken är som baken.
Postad 22 January 2014 - 12:38
Sen ska jag iofs till Köpenhamn den 1:a februari så lär lägga ett par tusen på öl denna månad ändå
Postad 22 January 2014 - 12:41
Jag kommer återigen klara mig på runt 600 kr. Men då har jag druckit många av ölen redan så skippar de helt, samt att jag delar på en del nyheter med farsan. Tror inte jag lagt mer än 600 kr på något nyhetssläpp sen förra våren. Känns bra, men jag tog då ett aktivt beslut att rensa ut i källaren. Hittade en hel låda med blandade öl från De Molen där en stor del av dem borde druckits för två år sedan. Det blev droppen för mig.
Så sant, man köper för mycket som bara står sen. De humliga ölen dricker jag upp men det är många hemma hos mig som borde druckits upp för länge sen.
Undrar hur Squeeze har det?
Dessutom brygger ju du så bra öl själv så det finns ju ingen anledning att köpa. Förutom att det möjligen är lite mer bekvämt.
Redigerat av BrittBastard, 22 January 2014 - 12:41.
Postad 22 January 2014 - 13:01
Så sant, man köper för mycket som bara står sen. De humliga ölen dricker jag upp men det är många hemma hos mig som borde druckits upp för länge sen.
Undrar hur Squeeze har det?
Dessutom brygger ju du så bra öl själv så det finns ju ingen anledning att köpa. Förutom att det möjligen är lite mer bekvämt.
Haha han får nog slänga ut en eller två ungar för att ha plats med nästa inköp
Jag bjuder faktiskt bort det mesta jag brygger, blir kanske 5-6 flaskor som går till egen konsumtion.
Postad 22 January 2014 - 13:50
41 flarror gick det åt!
Postad 22 January 2014 - 22:48
Oatmeal kom i december & smakar riktigt bra en onsdagkväll
Själv hamnar man på ca tusenlappen vid släppet, har inhandlat för mkt Cantillon, 3F & De Cam för att gå crazy nästa lördag.
Postad 23 January 2014 - 12:49
Räknar dock med att lagra fem år för att se hur de utvecklas, så får inte tycka de är för goda redan
Postad 28 January 2014 - 09:47
För mer info:
http://www.shbf.se/346
Postad 29 January 2014 - 08:23
Ni missar väl inte Belgoträffen nu på lördag (12-17) i Uppsala? Beat?
För mer info:
http://www.shbf.se/346
hade ju varit trevligt men jag måste erkänna, jag gillar inte belgisk öl
Postad 01 February 2014 - 20:33
Tror det är den bästa stouten vi har på "mitt" bolag nu. Såg i och för sig att dom hade fått in både Yeti och double chocklate stout. Yetin är bättre men stoodleyn är bättre än DCS
Postad 04 February 2014 - 09:00
Folkets val, lätta gruppen (lång lista nedan):
• Guld: Brygd 105 James Blonde, Blond bryggd av Bo Eriksson, Mathias Hansson, Anders Lundin och Mats Hellman
• Silver: Brygd 132 QuickWit, Sur-wit bryggd av Maarten Vanwildemeersch
• Brons: Brygd 130 De Volle Maan Kruisbes-Kriek, fruktlambik bryggd av Jakob Carlström
Folkets val, tunga gruppen (lång lista nedan):
• Guld: Brygd nr 222 Trequartista 14 Henry, Super bière de garde ambrée bryggd av Lennart Köhler
• Silver: Brygd nr 219 Q4U, Mörk stark belgisk ale bryggd av Mats Hellman, Bo Eriksson och Mathias Hansson
• Brons delat mellan brygd nr 216 Muscles in Brussels, Mörk stark belgisk ale bryggd av Ari Vallius, och brygd nr 224 Over de hop, Stark belgisk IPA bryggd av Oskar Andersson
Domartävling, lätta gruppen:
• Guld: Brygd nr 118 Chenille, Saison bryggd av Kalle Hårding, Kalle Andersson och Mats Cederholm. Domarnas motivering: ”Fräsch och fruktig med kropp som en elitgymnast; slank och spänstig! Helt underbar. Sommar på flaska!”
• Silver: Brygd nr 127, Saison Noir Framboise et Choc bryggd av Marie-Louise Bondeson, Kåre Bondeson och Uffe Henryson. Domarnas motivering: ”Mjuk och fin saison där bären och chokladen är väl integrerade. Ett experiment som utvecklar öltypen utan att vara i närheten av att köra i diket.
• Brons: Brygd nr 102, Eskulap Wit, Witbier bryggd av Corinne Lonhienne och Matthias Zumpe. Domarnas motivering: ”En fräsch torrring där koriandern tillåts dominera. Slank och krispig, får mig att längta efter en varm sommardag.”
Domartävling, tunga gruppen:
• Guld: Brygd nr 216, Muscles in Brussels, Mörk stark belgisk ale bryggd av Ari Vallius. Domarnas motivering: ”Med en doft av bittermandel och andra höga alkoholer som matchar den komplexa och balanserade mjuka och rena smaken av mandel, choklad och plommonsylt. Ölen längtar efter sällskap av en trappistängel och kittost.”
• Silver: Brygd nr 223, Brettanosausrus Trois, Ljus stark belgisk ale med Brettanomyces bryggd av Peter Ankerstål. Domarnas motivering: ”En fräsch och eldig belgare med en kryddig blommighet som pelargonblad på lagom avstånd. Sansad brettnivå ger elegans och en intressant personlighet. En underbar moules frites öl!”
• Brons: Brygd nr 206, Dupond, Ljus stark belgisk ale bryggd av Jan Tejbrant, Tom Rehnström, Bo Sjösten, Jan Sjösten, Anders Thöyrä, Jonas Falk, Stefan Larsson, Gustaf Cele, Gustav Berggren, Peter Larsson och Niklas Gustafsson. Domarnas motivering “En väl utnyttjad belgisk jästkaraktär med citrus och mandelmassa. Avslutar med en tuff beska.”
Nästa år är det tioårsjubileum!
Postad 04 February 2014 - 10:18
Jag var förresten och handlade öl i Köpenhamn i helgen. Jäklar va mycket intressant öl jag fick med mig hem. Dock måste jag höja ett varningens finger att det är banne mig inte billigt i Köpenhamn. En vanlig APA utan krusiduller kan utan problem gå på 45-65 kr för 33-50 cl.
Postad 07 February 2014 - 17:36
Bolaget här kan man nästan bara köpa andersson,kir o vodka på. Men gjorde inte mej nåt den som väntar pånågot gott.....
Bifogad fil(er)
Postad 07 February 2014 - 22:09
Postad 08 February 2014 - 08:06
Postad 08 February 2014 - 19:21
Postad 08 February 2014 - 19:31
Postad 08 February 2014 - 19:54
Postad 08 February 2014 - 22:53
Jag dricker mycket Mariestad för jag tycker den är god (mina jobbarkompisar kallar den fulöl), men mina kompisar tyckte att jag skulle prova Sierra Nevada Pale Ale, och jag gjorde så också men jag tyckte den var alldeles för besk, föll mig inte alls i smaken, finns det någon därute som har någon annan åsikt om den.
Du kanske skall börja med någon "snällare" APA som t.ex. St Eriks APA.
Min definition av "fulöl" är typ en billig ljus lager, gärna på halvlitersburk, så jag är rädd att Mariestad faller in under den kategorin även för mig
Dock så tycker jag att även en ljus lager kan fylla sin funktion, drucken iskall en varm sommardag som törstsläckare
Postad 09 February 2014 - 08:22
Tänkte köpa på mej ett par nya ölglas, vad tycker ni ja ska satsa på? Skulle vilja ha några ölprovarglas ,några kupade o några långsmala.... Gärna bra priser skadar inte heller.
Jag håller just nu på med en serie inlägg på bloggen där jag provar ölglas i olika experiment. Kan säga redan nu att hälltekniken påverkar mer än val av glas men att olika glas funkar bäst i olika situationer. Vid små smakprov föredrar jag personligen ett litet glas så att jag får näsan nära ytan på ölen. Då funkar t.ex. inte IPA-glaset alls, medans det kan vara trevligt att dricka ur vid större volymer och i andra sammanhang. Kupa/snifter vs Teku-glas är en smaksak. De fyller båda i princip samma funktion och det är mer en fråga om vad du gillar själv. Jag föredrar kupan men teku-glaset är skönt att hålla i, även om höjden på foten gör det otympligt för ett klantarsle som en själv (spiller ofta).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
451 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?