Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 november 2009 - 13:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Alla ni som rycker sladden
Räcker det inte med att trycka in power-knappen på fronten av spelare i x antal sekunder och den startar om?
Rycka sladd ur teknisk utrustning som är påslagen är aldrig bra. Nu verkar det gå bra (för det mesta) men jag skulle undvika det i möjligaste mån.

Nu kraschar inte min box. Jo, en gång har den låst sig och då fungerade knappen.

Postad 19 november 2009 - 13:26

Unregistered2f2370a8
  • Unregistered2f2370a8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tyvärr köpte jag också en sådan här (HD PVR 101-ST) HD-box från CD i våras. Efter att ha fått den utbytt två gånger och CD kategoriskt hela tiden vägrat häva köpet hamnade den i en garderob och jag skaffade en "riktig" satellitmottagare, en DM8000. Dyr, javisst men helt bugfri och stabil och med otrolig bildkvalitet.
Jag förstår inte varför ingen av alla ni som fortfarande lider av alla dessa brister inte kontaktar allmänna reklamationsnämnden. Underlaget för att visa på att detta är en produkt som inte motsvarar förväntningarna är ju enormt.
Förväntningarna är väl att bland alla kanaler inom CD-abonnemanget plus fria från Boxer kunna titta på direktsändning med HD-kvalitet om det är HD-kanaler, spela in en eller två godtyckliga kanaler samtidigt, manuellt eller via timer, samt kunna titta på inspelade filmer när som helst. Enkelt. Uppenbarligen funkar inte detta.

Postad 19 november 2009 - 13:34

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Problemet ligger ju i att Viasat har cardpairing och det inte är säker att det fungerar med andra boxar.
CD skall införa sammalunda och hux flux har man inga val. Det är ju möjligt att det fungerar med andra boxar och CD kundtjänst medgav efter lite påtryckningar att DM8000 var en sådan men det kan ju ändra sig över en natt.

Att då har lagt ut 10 lakan på en box som slutar fungera pga detta är ju inget många har råd med och vill chansa på. Annars skulle jag nog slå till :rolleyes:

//
HaJa

Postad 19 november 2009 - 13:38

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Alla ni som rycker sladden
Räcker det inte med att trycka in power-knappen på fronten av spelare i x antal sekunder och den startar om?
Rycka sladd ur teknisk utrustning som är påslagen är aldrig bra. Nu verkar det gå bra (för det mesta) men jag skulle undvika det i möjligaste mån.

Nu kraschar inte min box. Jo, en gång har den låst sig och då fungerade knappen.

Jag håller med dig om detta och det försökte jag med utan resultat.

Postad 19 november 2009 - 13:40

Unregistered2f2370a8
  • Unregistered2f2370a8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om du läste mitt inlägg var frågan varför ni inte tar upp detta med allmänna reklamationsnämnden.
Referensen till mitt eget val var bara för att visa på att det finns "riktiga" tekniska lösningar också, inte bara leksaksnivån som CD:s box har. Jag använder min för att ta emot mängder av satelliter och boxerpaketet så det är inte bara CD som gäller. Med CD:s familjepaket är jag nöjd också för närvarande.

Postad 19 november 2009 - 13:51

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Tyvärr köpte jag också en sådan här (HD PVR 101-ST) HD-box från CD i våras. Efter att ha fått den utbytt två gånger och CD kategoriskt hela tiden vägrat häva köpet hamnade den i en garderob och jag skaffade en "riktig" satellitmottagare, en DM8000. Dyr, javisst men helt bugfri och stabil och med otrolig bildkvalitet.
Jag förstår inte varför ingen av alla ni som fortfarande lider av alla dessa brister inte kontaktar allmänna reklamationsnämnden. Underlaget för att visa på att detta är en produkt som inte motsvarar förväntningarna är ju enormt.
Förväntningarna är väl att bland alla kanaler inom CD-abonnemanget plus fria från Boxer kunna titta på direktsändning med HD-kvalitet om det är HD-kanaler, spela in en eller två godtyckliga kanaler samtidigt, manuellt eller via timer, samt kunna titta på inspelade filmer när som helst. Enkelt. Uppenbarligen funkar inte detta.

Har du köpt till en DVB-T-modul och vad kostar en sådan?
Har DVB-T-modulen kortplats om man mot förmodan skulle vilja skaffa boxerkort i framtiden?

Postad 19 november 2009 - 17:15

Unregistered2f2370a8
  • Unregistered2f2370a8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ja på bägge frågorna. En DBD-T och en DVD-S2. Kolla på andra forum om DM8000. Denna tråd gäller CD:s HDTV-box med hårddisk.

Postad 19 november 2009 - 19:27

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Helt plötsligt är det nycklar föra varje programnamn i MyTV, är det läge att bli orolig för att innehållet snart är borta?

Postad 19 november 2009 - 19:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
De brukar försvinna. Bara stänga MyTv och vänta en stund och öppna MyTV igen. Ivartfall på min box.

Nyckeln ger väl bara att den inspelningen för stunden är låst och inte kan redigeras.

Postad 19 november 2009 - 19:53

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

De brukar försvinna. Bara stänga MyTv och vänta en stund och öppna MyTV igen. Ivartfall på min box.

Nyckeln ger väl bara att den inspelningen för stunden är låst och inte kan redigeras.

Jag hade nycklar framför samtliga program. Startade om boxen och nu ser det bra ut igen.

Postad 19 november 2009 - 20:23

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Och idag har alla program utom det senaste försvunnit! Trodde dom gömde sig i den låsta listan men där var det tomt också. Någon som har någon ide vad man kan göra. Inspelningarna finns ju fortfarnade på boxen eftersom det inte är mer ledigt på disken men dom syns inte på inspelningslistan.

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 19 november 2009 - 20:24.

Postad 19 november 2009 - 22:49

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Mitt feu uppstod när jag hade en serieinspelning och bilden blev svart på det programm jag såg på och att den hängde sig, så jag var tvungen att brytta strömmen för att få npgon billd och då måste hårddisken ha låst sig.

Jag kan inte säga att jag är 100% säker, men jag har en känsla av att det var i samband med en "serieinspelning" jag upptäckte att jag inte kunde komma åt tidigare inspelningar. Jag skulle titta ikapp på inspelningen och det första jag upptäckte var texten "Not available" på alla tidigare inspelningar utom den som pågick. När jag försökte titta på inspelningen var det bara "svart" i rutan.

Jag är 100% säker på att jag gick igenom alla våra återkommande inspelningar och gjorde om dessa till serieinspelningar i slutet av förra veckan. Det är enda ändringen, förutom att använda boxen, jag gjort på senaste tiden. I måndags så haverarde hårddisken. Vi får se om det kan vara det. Jag har återigen spänt upp ett antal serieinspelningar, men av de två som låg under tisdag och osndag har fungerat.

Postad 20 november 2009 - 07:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga att jag är 100% säker, men jag har en känsla av att det var i samband med en "serieinspelning" jag upptäckte att jag inte kunde komma åt tidigare inspelningar. Jag skulle titta ikapp på inspelningen och det första jag upptäckte var texten "Not available" på alla tidigare inspelningar utom den som pågick. När jag försökte titta på inspelningen var det bara "svart" i rutan.

Jag är 100% säker på att jag gick igenom alla våra återkommande inspelningar och gjorde om dessa till serieinspelningar i slutet av förra veckan. Det är enda ändringen, förutom att använda boxen, jag gjort på senaste tiden. I måndags så haverarde hårddisken. Vi får se om det kan vara det. Jag har återigen spänt upp ett antal serieinspelningar, men av de två som låg under tisdag och osndag har fungerat.

Ska föra det vidare till CD. Kan det ha något med att göra att man har aktiverat många serieinspelningar som kan hamna samtidigt, boxen kan väl inte veta när dessa inspelningar ska ske vid programmeringen så varningen för trippelinspelningar sätts kanske ur funktion? Eller hur vet boxen när den ska starta när den ligger i stand-by vid serieinspelningar när det kan starta på andra udda tider pga repriser?

Postad 20 november 2009 - 09:46

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
Hej! Då får jag, efter över 1års problemfri användning ställa mig till skaran. En ny box är på väg...

Fel:
Boxen får ingen eller dålig signal, resultatet blir en "blåskärm" med Kontrollera din antenn.

Åtgärder som jag har gjort:
En satellit expert har varit här och mätt både mina kablar fram till boxen och även mätt ute vid parabolen. Inga eller normala störningar.
Slutsatsen från han var att boxen är trasig...

Då får vi se om Canal Digital krediterar detta på min nästa faktura, 500:- tog satellit killen.

Utan TV hela helgen m.a.o
Någon i Karlstad med omnejd(!), med någon form av box jag kan använda?

CD kategoriskt hela tiden vägrat häva köpet hamnade den i en garderob

Jag behöver en sådan här box, vart bor du?
Eller är boxen parad med ett givet programkort?

Postad 20 november 2009 - 15:53

svh9633
  • svh9633
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
@ kurvis:
Tro inte för mycket om boxen! Den klarar inte att man gör för mycket saker med den samtidigt eller för fort. Den är som en individ, man måste lära sig vad man kan göra och när.

Boxen har sugit och suger fortfarande, men vad gör man, man har andra viktigare och angenämare problem att tackla.

/Sam

Postad 20 november 2009 - 19:54

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Hmm... här verkar jag ha missat något. Har funktionen serieinspelning kommit?! Jag har bara använt återkommande inspelnigar. Jag har inte sett att man kan välja serieinspelning någonstanns?

Postad 20 november 2009 - 20:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hmm... här verkar jag ha missat något. Har funktionen serieinspelning kommit?! Jag har bara använt återkommande inspelnigar. Jag har inte sett att man kan välja serieinspelning någonstanns?

Bläddra bakåt några sidor...
https://www.minhembi...s...t&p=2644429
så har du en guide skriven av mig. Eller besök Canal Digitals norska sida
http://www.canaldigi...Digital-HD-PVR/
klicka på Programmere opptak via EPG (tv guide)

Postad 20 november 2009 - 22:05

THEFOR2
  • THEFOR2
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Fick min box idag. Har ett bekymmer med att det "poppar" ljudligt i högtalarna när man pausar eller går in i guiden. :D Boxen är kopplad med coax-kabel direkt till ljudanläggningen (Logitech Z-5500). Har aldrig haft problem tidigare med ljudkällor kopplade till ljudanläggningen.

Kör man ljudet med HDMI direkt till TV:n så funkar det.

Nån som har liknande problem, eller förslag på hur man kan lösa det?

Ingen som kopplat coax-kabel till sin ljudanläggning? Funkar? Funkar inte?

Postad 20 november 2009 - 22:13

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Om det är S/PDIF ni menar så funkar det .
Det är vad jag kör.

Redigerat av Falukorv, 20 november 2009 - 22:13.

Postad 21 november 2009 - 08:21

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

Bry er inte om "serieinspelning". Den är värdelös efterssom den spelar in varendla dj**la repris också :D
På en vecka spelade den in första sändningen och sedan alla x repriser.

Den funktionen kommer inte att användas mer.

Postad 21 november 2009 - 12:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hej,

Bry er inte om "serieinspelning". Den är värdelös efterssom den spelar in varendla dj**la repris också :)
På en vecka spelade den in första sändningen och sedan alla x repriser.

Den funktionen kommer inte att användas mer.

Man kan hoppas att den förbättras, att den exempelvis kan hålla koll på repris/originalsändning.

Eller om man får in en större disk och en bättre hantering i MyTV som exempelvis alla avsnitt av en serie under en rubrik, möjlighet att gruppera inspelningar, markering av vad som är nytt, möjlighet att se datum/uppgifter om program utan att behöva välja programmet.
Finns en hel del som kan förbättras.

Postad 21 november 2009 - 13:02

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej, jag har haft min hd-digitalbox kopplad til recievern med koaxial och det har funkat utan problem till jag köpte ny tv, då blev det enorma lip sync problem. Men då provade jag att köra med hdmi i stället rakt in i tv'n och därefter koppla koax från tv's utgång och sen in i receivern och vips var mina problem ur världen. Men då började jag tänka på att man kanske borde göra likadant med ps3'an så man inte behöver ändra ingång på recievern efter vilken apparat man använder, men det lustiga är att receivern visar dolby digital ljud på displayen när ljudet kommer från digitalboxen men inte när det kommer från ps3'an. Så min fråga är vad skickar hd-boxen ljudet som, bitstream eller pcm? Någon som pysslat med detta och som kan ge mig tips?

MVH/Pelle

Postad 21 november 2009 - 15:50

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Man kan hoppas att den förbättras, att den exempelvis kan hålla koll på repris/originalsändning.

Eller om man får in en större disk och en bättre hantering i MyTV som exempelvis alla avsnitt av en serie under en rubrik, möjlighet att gruppera inspelningar, markering av vad som är nytt, möjlighet att se datum/uppgifter om program utan att behöva välja programmet.
Finns en hel del som kan förbättras.

Yup, en hel del att förbättra men med tanke på vad de lyckats åstadkomma på två år så ser jag ingen realistisk möjlighet att det skall inträffa :)

//

Postad 21 november 2009 - 17:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Yup, en hel del att förbättra men med tanke på vad de lyckats åstadkomma på två år så ser jag ingen realistisk möjlighet att det skall inträffa :)

//

Tanken var att det enbart var originalavsnitten som ska spelas in, så det är möjligt det kommer en ändring på det. Jag har kört min i serieinspelning i några veckor och det har fungerat fint, men med varningen att HDD'n kan försvinna så har jag nu tagit bort dessa. CD håller på att titta om det kan bero på just serieinspelning, de har en från Sagem på plats också. Det kan ju vara så att en serieninspelning kan starta samtidigt som en ordinarie satt inspelning av annat program och det kanske inte boxen klarar av??

Postad 21 november 2009 - 17:30

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Hej, jag har haft min hd-digitalbox kopplad til recievern med koaxial och det har funkat utan problem till jag köpte ny tv, då blev det enorma lip sync problem. Men då provade jag att köra med hdmi i stället rakt in i tv'n och därefter koppla koax från tv's utgång och sen in i receivern och vips var mina problem ur världen. Men då började jag tänka på att man kanske borde göra likadant med ps3'an så man inte behöver ändra ingång på recievern efter vilken apparat man använder, men det lustiga är att receivern visar dolby digital ljud på displayen när ljudet kommer från digitalboxen men inte när det kommer från ps3'an. Så min fråga är vad skickar hd-boxen ljudet som, bitstream eller pcm? Någon som pysslat med detta och som kan ge mig tips?

MVH/Pelle

Kan jag svara på.
I PS3 går du in på inställningar/ljudinställningar och kryssar för de format din förstärkare klarar av. När du gör en omväg genom TV känner inte PS3 av detta automatiskt. Jag hade det så innan men tyckte det var jobbigare att ställa in detta ofta än att trycka på en knapp på förstärkaren.

För er som undrar så har Pelle två apparater kopplade till TV genom HDMI och en SPDI/F från TV till förstärkaren,... skulle jag tro.

Åter till Boxen efter denna lilla avstickare

Jag har satt två serier på serieinspelning och så ska vi se vad som händer med med hårdisken. I mördarens spår kanal 9 och Brottskod försvunnen i Kanal 1. Man måste ju våga :)

Redigerat av ruva, 21 november 2009 - 17:34.

Postad 21 november 2009 - 18:27

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Vaddå våga? JAg kör 5 serie inspelningar sedan 4 veckor tillbaka. HDD:n verkar hänga med ännu men jag väntar på bomben. Jag fick 1 bomb före senaste fw uppdateringen.

Postad 22 november 2009 - 17:38

hkforever
  • hkforever
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Hej
Vet inte om detta är nämnt innan men jag undra om någon vet vilken ir bender som funkar till denna skräp box.
Köpte en sådan här Digiality IR Bender https://www.prisjakt...kt.php?e=136307 som naturligtvis inte funkade alls.
Tips mottages tacksamt.

Postad 22 november 2009 - 22:14

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej
Vet inte om detta är nämnt innan men jag undra om någon vet vilken ir bender som funkar till denna skräp box.
Köpte en sådan här Digiality IR Bender https://www.prisjakt...kt.php?e=136307 som naturligtvis inte funkade alls.
Tips mottages tacksamt.

Jag har kört Digiality IR Bender i över ett år. Fungerar finfint ihop med boxen och Logitech Harmony 525. Iofs var den första Digiality IR Bender jag köpte defekt från fabrik och jag fick byta ut den. Men efter det har det snurrat på. En kompis kör Digiality Remote Extender https://www.prisjakt...kt.php?p=224463 som gör att du slipper ha fri sikt till "ögat".

Postad 22 november 2009 - 23:15

Unregistered28690
  • Unregistered28690
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Sökt i tråden men inte hittat något:

Min svärmor har en sån här box och när jag var hemma hos henne märkte jag att bilden via HDMI var grymt overscannad. Det är säkert närmare 10 cm av bilden (på en 32" TV) som saknas på varje kortsida! Bilden från DVD, analogTV och via scart från CD-boxen är alla i korrekt format. Jag har gått igenom alla menyer på boxen och TVn men inte lyckats lösa detta... hjälp!

Postad 23 november 2009 - 00:02

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Sökt i tråden men inte hittat något:

Min svärmor har en sån här box och när jag var hemma hos henne märkte jag att bilden via HDMI var grymt overscannad. Det är säkert närmare 10 cm av bilden (på en 32" TV) som saknas på varje kortsida! Bilden från DVD, analogTV och via scart från CD-boxen är alla i korrekt format. Jag har gått igenom alla menyer på boxen och TVn men inte lyckats lösa detta... hjälp!

Har du via "TV-knappen" eller "on demand" valt rätt format? Där kan man bläddra och få de olika formaten beroende vilket format som sänds.

Postad 23 november 2009 - 11:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Hej! Då får jag, efter över 1års problemfri användning ställa mig till skaran. En ny box är på väg...
Fel:
Boxen får ingen eller dålig signal, resultatet blir en "blåskärm" med Kontrollera din antenn.

Åtgärder som jag har gjort:
En satellit expert har varit här och mätt både mina kablar fram till boxen och även mätt ute vid parabolen. Inga eller normala störningar.
Slutsatsen från han var att boxen är trasig...

Egentligen lite offtopic men jag ville bara meddela att Canal Digital har skickat iväg en ny box.(om den är ny eller utbytes(beg) vet jag inte än...)
Den kommer redan i eftermiddag, bra jobbat Canal Digital.(Och Posten)

Då får vi se om Canal Digital krediterar detta på min nästa faktura, 500:- tog satellit killen.

Ja, det är bekräftat.

Redigerat av Falcy, 23 november 2009 - 11:40.

Postad 23 november 2009 - 11:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har du via "TV-knappen" eller "on demand" valt rätt format? Där kan man bläddra och få de olika formaten beroende vilket format som sänds.

Jo, det är säkert det. Från början så var inte denna funktion i TV-knappen utan enbart i on-demand men troligen så har man nu lagt den i TV-knappen för att när de får igång on-demand att släppa den knappen till det. Men eftersom det nu ligger i tv-knappen och råkar man trycka en gång för mycket på Tv-knappen (det går ju lite trögt ibland) så hamnar man i ställa om-format-läge, vilket då ofrivilligt ändrar formatet. ganska dum lösning faktiskt.

Jag fick mina två första hängningar i My-TV igår (med den nya mjukvaran). Första gången så skulle jag radera en inspelning och då var boxen låst. Andra gången när jag kom in i My-Tv så var alla inspelningar markerade med nycklar och av misstag så tryckte jag då på pil vänster runt OK istället för TV kanppen och då gjorde boxen en omstart.

Jag var inne en hel del igår i my-TV eftersom jag spelade ut inspelningar på extern HDD, man vet ju inte man tappar innehållet i boxen, så det var lika bra att passa på och göra en back-up.

Postad 23 november 2009 - 16:13

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej,
Här kommer min korta utvärdering än så länge. (Fick allt inkopplat i torsdags.)

Först o främst: Jämfört med min SAGEM DVR64160T med Boxer är bildkvaliten på SD kanaler hästlängder bättre med CD boxen! :D
Till och med frugan sa att hon såg stor skillnad på bilden oxå. (Då jeflar är det allvar...) :P

Allmänt:
Tycker att boxen funkat ok hittills (iaf tills igår eftermiddag, mer om det senare) helt ok med alla funktioner och fjärren var helt ok oxå.
Rent användarmässigt för vanligt zappande o tittande samt inspelningar så funkar allt bra.

Incidenter hittills:
* Hårddisk-buggen inträffade igår när jag gjorde burken strömlös för att dra om kablarna.
(Anmälde detta till CD idag oxå). Formaterade om så funkade det sen.
* Efter jag börjat göra en fav-lista och gått ur den och sparat så slutade boxen att svara på knapptryckningar
från fjärr och OSD för prog info försvann inte. ;) Fick göra en reset genom att hålla inne knappen på framsidan.
När man gör det återställs boxen helt då? jag fick söka om kanaler och allt sånt... :(

Får hoppas att allt löser sig så småningom, än så länge kan jag ta det lilla strul jag haft iom att bilden är så pass mycket bättre.

MVH
Micke

Postad 23 november 2009 - 17:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hårddisk-buggen inträffade igår när jag gjorde burken strömlös för att dra om kablarna.
(Anmälde detta till CD idag oxå). Formaterade om så funkade det sen.

konstigt att det verkar var så känsligt för vissa boxar, jag har dragit ur sladden säkert 200-300ggr de senaste två åren utan någon tappad HDD! (än så länge)

Postad 24 november 2009 - 15:40

Unregisteredc15a8686
  • Unregisteredc15a8686
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Kan man kopiera sina inspelade program till en NAS eller bränna till DVD eller liknande eller är man tvingad till att titta på dom från boxen?

Postad 24 november 2009 - 16:08

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Kan man kopiera sina inspelade program till en NAS eller bränna till DVD eller liknande eller är man tvingad till att titta på dom från boxen?

Alla program jag vill spara en längre tid sparar jag på en DVD-brännare med hårddisk. Visst blir bilden inte lika bra, men vad gör man? Med fyra boxar skickade i retur på två år gör att man inte kan lita på att få behålla något på hårddisken. Den dag man kan spara sitt material på en extern hårddisk via USB blir jag glad.

Postad 24 november 2009 - 16:14

Unregisteredc15a8686
  • Unregisteredc15a8686
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Alla program jag vill spara en längre tid sparar jag på en DVD-brännare med hårddisk. Visst blir bilden inte lika bra, men vad gör man? Med fyra boxar skickade i retur på två år gör att man inte kan lita på att få behålla något på hårddisken. Den dag man kan spara sitt material på en extern hårddisk via USB blir jag glad.

Då måste man spela upp dom från boxen och sedan spela in dom på DVD-brännaren va?
Ungefär som man gjorde när man kopierade VHS filmer ;)

Postad 24 november 2009 - 17:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Då måste man spela upp dom från boxen och sedan spela in dom på DVD-brännaren va?
Ungefär som man gjorde när man kopierade VHS filmer ;)

Ja, antingen till en DVD recorder elller som jag gör via ett TV-kort med komposit/svideo-ingång till en extern HDD, men tid tar det.

Postad 24 november 2009 - 18:06

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Eller en Hauppauge HD-PVR?

Postad 24 november 2009 - 22:11

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har haft denna boxen i en vecka nu och jag är nöjd hittils. Ingen hängning än...peppar peppar... Är toknöjd med bilden om man jämför med min tidigare comhem-box.

Fast jag har råkat ut för ett litet dilemma. Har iofs inte med boxen att göra utan min multifjärr. Det är så att jag inte har någon knapp för MyTv på multifjärren och funderar på om man kunde lägga den funktionen på någon av de färgade knapparna. Blå används ju för att skifta utseende i guiden men de andra används inte vad jag har märkt?! Eller har jag missat något? Hade varit kanon om man kunde lagt MyTv på den röda då jag hade det så på förra pvr-boxen.

Postad 25 november 2009 - 06:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har haft denna boxen i en vecka nu och jag är nöjd hittils. Ingen hängning än...peppar peppar... Är toknöjd med bilden om man jämför med min tidigare comhem-box.

Fast jag har råkat ut för ett litet dilemma. Har iofs inte med boxen att göra utan min multifjärr. Det är så att jag inte har någon knapp för MyTv på multifjärren och funderar på om man kunde lägga den funktionen på någon av de färgade knapparna. Blå används ju för att skifta utseende i guiden men de andra används inte vad jag har märkt?! Eller har jag missat något? Hade varit kanon om man kunde lagt MyTv på den röda då jag hade det så på förra pvr-boxen.

Röd knapp är för att radera ínspelning i my-TV. Grön och gul används inte så mycket (kolla i manualen, kanske använd dessa i menyn i tex sätta favoriter). Annars kanske du har någon shift funktion på multifjärren så att du kan ha dubbelkommando på visa knappar. I TV-läge så används dessa knappar för text-tv skulle jag tro. Sedan så behöver man ju inte kunna allt med multifjärren, bara man klarar det dagliga, för att göra vissa inställningar så går det ju bra att använda originalfjärren.

Postad 25 november 2009 - 09:10

Unregisteredc15a8686
  • Unregisteredc15a8686
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Den där såg ju minst sagt lovande ut :(
Skall titta vidare på den, tack för tipset!

Postad 25 november 2009 - 10:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Eller byter till Viasat där man har alla program och filmer lagrade på servern och tankar ned On Demand när man vill titta! :( B)

Postad 25 november 2009 - 10:58

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Röd knapp är för att radera ínspelning i my-TV. Grön och gul används inte så mycket (kolla i manualen, kanske använd dessa i menyn i tex sätta favoriter). Annars kanske du har någon shift funktion på multifjärren så att du kan ha dubbelkommando på visa knappar. I TV-läge så används dessa knappar för text-tv skulle jag tro. Sedan så behöver man ju inte kunna allt med multifjärren, bara man klarar det dagliga, för att göra vissa inställningar så går det ju bra att använda originalfjärren.

Nu kollade jag vad de färgade knapparna används till och de hade ju funktioner allihopa. Synd. På Harmony 555 har jag lagt MyTv på en knapp under devices fast jag tycker det är lite bökigt. Hade varit bättre att hitta någon "ledig" knapp så man kommer åt MyTv direkt.

Fast nu kom jag på att jag kan gå in via meny-knappen. Det får nog duga tills vidare.
Sorry för offtopic... :(

Postad 25 november 2009 - 11:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Fast nu kom jag på att jag kan gå in via meny-knappen. Det får nog duga tills vidare.
Sorry för offtopic... :(

Det är bara att prioritera. Kan sägas att på min mulifjärr får gul/blå dela knapp på gul knapp och röd/grön har hamnat på helt annan plats. På denna fjärr är inspelningsknapparna delade med färgknapparna, bara välja vilka man vill använda främst. Jag valde inspelning, spela upp, spola fram och tillbaka och stop för färgerna.

Några knappar har fått stryka på foten. Kan ana vissa framtida problem när (?) on-demand får en vettig funktion...

En fråga på det i helt annat ämne - någon som vet var för processor som sitter i denna box? Nyfiken på den, inte minst hur mycket effekt den kräver.

Redigerat av Monshi, 25 november 2009 - 11:04.

Postad 25 november 2009 - 11:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Eller byter till Viasat där man har alla program och filmer lagrade på servern och tankar ned On Demand när man vill titta! :( B)

Hej, alla är väl ändå att ta i, du menar det som finns på "Play" eller?

Det är bara att prioritera. Kan sägas att på min mulifjärr får gul/blå dela knapp på gul knapp och röd/grön har hamnat på helt annan plats. På denna fjärr är inspelningsknapparna delade med färgknapparna, bara välja vilka man vill använda främst. Jag valde inspelning, spela upp, spola fram och tillbaka och stop för färgerna.

Några knappar har fått stryka på foten. Kan ana vissa framtida problem när (?) on-demand får en vettig funktion...

En fråga på det i helt annat ämne - någon som vet var för processor som sitter i denna box? Nyfiken på den, inte minst hur mycket effekt den kräver.

vet inte om det går att utläsa på fotot i inlägg #3

Postad 25 november 2009 - 11:09

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Nu kollade jag vad de färgade knapparna används till och de hade ju funktioner allihopa. Synd. På Harmony 555 har jag lagt MyTv på en knapp under devices fast jag tycker det är lite bökigt. Hade varit bättre att hitta någon "ledig" knapp så man kommer åt MyTv direkt.

Lite till off-topic... På Harmony finns ju som tur är röd, grön, gul och blå knapp, dessutom har jag lagt Text-TV på * knappen och MyTv på # knappen - de ligger bägge två längst ner och jag har inte hittat någon annan användning för dem.

Postad 25 november 2009 - 11:19

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Hej, alla är väl ändå att ta i, du menar det som finns på "Play" eller?

Har viasat idag och jag är inte nöjd. Tv4 lokaltv existerar inte. Ska man se de lokala nyherna på svt1 och svt2 måste man byta kanal. Och byter du inte tillbaka till kanalplats 1 och 2 efter detta så har du bara ljudet. Ingen bild. Blev lovad favoritlista för ett drygt år sedan men det kommer nog aldrig. Stenåldern enligt mig...

Postad 25 november 2009 - 12:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Det går inte att se vad för hjärna (processor) boxen har på bilderna i inlägg tre, det sitter en kylfläns i vägen.

Krävs att man monterar bort den för att få veta. Eller att man kan söka upp informationen på nätet någonstans. Var vette tusan.

Postad 26 november 2009 - 15:32

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
En sak jag letat efter på den här boxen är att kunna stega snabbt fram till nästa "sida" med kanaler i EPG'n - typ en page down och page up... Men det verkar inte finnas någon sådan funktion, har även provat att söka och leta här utan lycka.

Någon som lyckats hitta en sådan funktion? Blir en himla massa pilande som det är nu...

Cheers!
/Rikard

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.