Ölsmakare?
7654 svar till detta ämne
Postad 09 February 2014 - 08:28
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag dricker mycket Mariestad för jag tycker den är god (mina jobbarkompisar kallar den fulöl), men mina kompisar tyckte att jag skulle prova Sierra Nevada Pale Ale, och jag gjorde så också men jag tyckte den var alldeles för besk, föll mig inte alls i smaken, finns det någon därute som har någon annan åsikt om den.
Mitt råd blir att inte ge upp. Anledningen till att du tycker att den är besk är för att du inte är van. Lite som första gången du började dricka öl, då smakade säkert t.o.m. Mariestads beskt. Laborera runt lite och gå sen tillbaka och prova Sierra Nevada Pale Ale igen. Du kommer garanterat inte tycka den är besk när du provat lite annan öl, det kan även vara bra att mjuka upp smaklökarna lite. S:t Eriks är ett bra alternativ som inkörsport då eras öl ofta är enkla och milda med låg beska. Du kan även ta dig an saker som veteöl (Weihenstephaner, Schneider, Franzizkaner t.ex.), Fullers ESB o.s.v som inte alls är särskilt beska dock annorlunda mot den ljusa lager du är van vid. Jag har tagit fram ett antal ölprovningar du kan köra själv eller ihop med en kamrat: http://www.beerdrivel.se/?page_id=4114
Postad 09 February 2014 - 17:49
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag köpte två bira på bolaget i Jönköping igår. Den ena hette G´knight eller nåt. En burk som kostade runt 60 spänn. Den var helt okej, om än lite mjäkig.
Den andra var en flaska. Inte en aning om vad den hette. 75 cl. Kostade 90 spänn. Luktade och smakade surt vin. Den pressade vi i oss bara för att den var dyr.  Skitäcklig..
Postad 09 February 2014 - 19:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Du får läsa lite innan vad du köper, eller fråga  Vi har prövat alla som kommer för det mesta!
Postad 09 February 2014 - 19:32
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag planerar sällan mina ölköp. 
Det finns Modus, Torpedo, Brooklyn, Lagunitas, West coast mm på hyllan. Jag behöver inte grotta ner mej mer än så i bira.
Jag har whiskyintresset. Det räcker.
Fast däremot köper jag gärna dom där lite konstiga sorterna som görs i liten skala när jag är i någon av grannbyarna som har såna hyllor.
Det gör inte så mycket att chansa på ett par bira som kostar 50-100 spänn styck någon gång ibland.
Beställa och prova är inget för mej. Jag provar whisky med vår klubb istället. 
Ifall du inte är sugen på att bjuda hem mej? Då provar jag gärna en jävla massa sorter.
Postad 11 February 2014 - 12:59
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Beställa och prova är inget för mej. Jag provar whisky med vår klubb istället.  Ifall du inte är sugen på att bjuda hem mej? Då provar jag gärna en jävla massa sorter. 
Öl i massor har Squeeze så det är bara åka dit!  --- På lördag blir det bryggning! En DIPA med mycket Simcoe.Dock blir det nog till att ändra receptet lite eftersom Simcoe är slut överallt. Om vi inte får tag på det på annat sätt. Så om det är nån som har 250g liggandes så skicka hit!  Senare blir det en lager, tanken är att både lagerölen och DIPA:n ska med till SM.
Postad 11 February 2014 - 13:23
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
På lördag blir det bryggning! En DIPA med mycket Simcoe.Dock blir det nog till att ändra receptet lite eftersom Simcoe är slut överallt. Om vi inte får tag på det på annat sätt. Så om det är nån som har 250g liggandes så skicka hit! 
Senare blir det en lager, tanken är att både lagerölen och DIPA:n ska med till SM.
Gött! Det ser jag fram emot att prova  Btw du har inte missat att de tagit bort lagerklassen i Folkets val va? Det är uppdelat på alkoholhalt numera. Jag funderade ett tag på att tävla i lagerklassen men struntade sen i det då vi inte har plats i kylarna för jäskärlen. Så blev glad när de ändrade reglerna. Jag kommer ha med en välhumlad veteöl på låg ABV, en saison kryddad med persika och passionsfrukt och en DIPA. Tar även med lite andra flaskor för byten.
Postad 11 February 2014 - 13:27
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Gött! Det ser jag fram emot att prova 
Btw du har inte missat att de tagit bort lagerklassen i Folkets val va? Det är uppdelat på alkoholhalt numera. Jag funderade ett tag på att tävla i lagerklassen men struntade sen i det då vi inte har plats i kylarna för jäskärlen. Så blev glad när de ändrade reglerna.
Jag kommer ha med en välhumlad veteöl på låg ABV, en saison kryddad med persika och passionsfrukt och en DIPA. Tar även med lite andra flaskor för byten.
Jo, jag vet men struntar i det. Har inte börjat med receptet på lagerölen än heller, den är bara i "tankestadiet". Jag är ju en riktig rookie om man jämför med dig och många andra, ska bara bli jävligt kul att vara där "bakom" tappkranarna för första gången. Blir som sagt var husbil ner på fredagen och hem sent söndag.
Postad 11 February 2014 - 13:41
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jo, jag vet men struntar i det. Har inte börjat med receptet på lagerölen än heller, den är bara i "tankestadiet". Jag är ju en riktig rookie om man jämför med dig och många andra, ska bara bli jävligt kul att vara där "bakom" tappkranarna för första gången. Blir som sagt var husbil ner på fredagen och hem sent söndag.
Det är skitkul att ställa ut, roligt att du tar det steget. Tycker det är roligare än att åka dit som besökare. Vi satsar även på bästa presentation och etikett i år, eller satsar och satsar, vi tänker ställa upp i den ena och jag tänker lägga tid på tappkranen i den andra.  Tycker såna tävlingar är både kul att se och kul att delta i
Postad 11 February 2014 - 13:52
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det är skitkul att ställa ut, roligt att du tar det steget. Tycker det är roligare än att åka dit som besökare.
Vi satsar även på bästa presentation och etikett i år, eller satsar och satsar, vi tänker ställa upp i den ena och jag tänker lägga tid på tappkranen i den andra. Tycker såna tävlingar är både kul att se och kul att delta i 
Håller med, fokus för mig i år blir dock själva ölen. Det kan ni ju redan så då är det lättare att lägga fokus på annat. Men jag håller med, gillade eran headbanger-kran starkt. Och ölen.  Får se om det blir nån tid över för sånt. Jag tror garanterat att man få fler att smaka ölen om man presenterar den på ett snyggt sätt.
Postad 12 February 2014 - 12:33
deadheavy_deadevil
-
deadheavy_deadevil
-
Användare
-
-
245 inlägg
En snubbe längre fram i kön sa "det är ju billigt med öl" till tjejen i kassan. Fy fan för honom 
Fick snåla rejält denna månad med beställningen, men tog ändå 5 extra från hyllan när man ändå var igång...
DSC_4559 (Kopia).JPG 325.89K
6 Antal nerladdningar
Postad 12 February 2014 - 16:19
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Det är nästan så man vill köpa av er som brygger - de låter mer intressanta än de som finns på bolaget.
Postad 12 February 2014 - 16:23
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
En snubbe längre fram i kön sa "det är ju billigt med öl" till tjejen i kassan. Fy fan för honom  Fick snåla rejält denna månad med beställningen, men tog ändå 5 extra från hyllan när man ändå var igång...
DSC_4559 (Kopia).JPG 325.89K
6 Antal nerladdningar
Har dom hello my name is sonja på systemet?
Postad 12 February 2014 - 16:31
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det är nästan så man vill köpa av er som brygger - de låter mer intressanta än de som finns på bolaget.
Det är det.  Iallfall om man köper humledominerad öl så som Pale Ale, IPA och DIPA. Med det inte sagt att det finns väldigt god hembryggd öl av alla andra typer också men då färskheten hos humlen är/kan vara väldigt viktig vid PA, IPA och DIPA så har man en stooor fördel med hembrygd öl jämfört med öl som kommer långväga ifrån (läs USA). Har dom hello my name is sonja på systemet? 
Inte nu längre skulle jag säga. Men sök på bolagets hemsida. Blir några Dead Pony Club till hockeyn ikväll.
Redigerat av BrittBastard, 12 February 2014 - 16:42.
Postad 13 February 2014 - 07:10
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Du får ta dig till Linköping den 5:e april och besöka SM. Kostar bara inträde och sen bjuder bryggarna på ölen. Men jag byter annars gärna öl. Jag bor centralt i Örebro och har åtminstone två olika öl hemma just nu, dock inget humlefokuserat för tillfället.
Postad 13 February 2014 - 09:06
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Du får ta dig till Linköping den 5:e april och besöka SM. Kostar bara inträde och sen bjuder bryggarna på ölen. Men jag byter annars gärna öl. Jag bor centralt i Örebro och har åtminstone två olika öl hemma just nu, dock inget humlefokuserat för tillfället.
Jag brygger inget eget, tråkigt nog, så man har inget att byta med heller. Jag hoppas att gårdsförsäljnings-lagen luckras upp inom snart så folk med god smak kan få sitt.
Postad 13 February 2014 - 09:16
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag brygger inget eget, tråkigt nog, så man har inget att byta med heller. Jag hoppas att gårdsförsäljnings-lagen luckras upp inom snart så folk med god smak kan få sitt.
Hembryggare är inte involverade i gårdsförsäljningslagen, det är bara för företag. Det krävs tillstånd och en lokal godkänd för livsmedelstillverkning för att få sälja öl. Hembryggare är i princip personer som brygger hemma i köket alternativt i någon källarlokal. Jag är inte kräsen på vad jag byter mot och i många fall ger jag helt enkelt bort öl. Det hänger väldigt mycket på vad jag har hemma för tillfället och i vilken kvantitet.
Postad 13 February 2014 - 16:08
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
En fråga angående BrewDogs Mix Tape 8. Tjänar denna på att lagras eller drickas snarast möjligt? Systemet hävdar lagring men vill ändå dubbelkolla?
Postad 13 February 2014 - 16:38
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det går buss till Hembryggar-SM från Uppsala och Stockholm:
http://www.shbf.se/a...till-linkoeping
Postad 13 February 2014 - 20:58
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Hembryggare är inte involverade i gårdsförsäljningslagen, det är bara för företag. Det krävs tillstånd och en lokal godkänd för livsmedelstillverkning för att få sälja öl. Hembryggare är i princip personer som brygger hemma i köket alternativt i någon källarlokal.
Jag är inte kräsen på vad jag byter mot och i många fall ger jag helt enkelt bort öl. Det hänger väldigt mycket på vad jag har hemma för tillfället och i vilken kvantitet.
Där ser man. En ny dag, en ny lärdom
Postad 14 February 2014 - 15:15
Unregisteredca15b0a9
-
Unregisteredca15b0a9
-
Forumräv
-
-
703 inlägg
Hejsan kompisar nu skall här köpas provningsglas och det skall drickas öl i dem... http://www.sejdelsho...-0.3-liter/418/
Vad tror ni om dessa... Räcker dem eller ska man gå upp en storlek... Tänkte köpa 2 stycken 12 pack
Postad 15 February 2014 - 00:30
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
har jag druckit för många öl om jag påstår att oppigårds indian tribute och sierra nevada torpedo påminner ganska mycket om varann?
Postad 15 February 2014 - 20:05
ChriG
-
ChriG
-
Användare
-
-
240 inlägg
har jag druckit för många öl om jag påstår att oppigårds indian tribute och sierra nevada torpedo påminner ganska mycket om varann?
Jag tror att du skulle komma fram till ungefär samma sak även om det var de två första ölen för kvällen
Postad 16 February 2014 - 13:02
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Hejsan kompisar nu skall här köpas provningsglas och det skall drickas öl i dem... http://www.sejdelsho...-0.3-liter/418/ Vad tror ni om dessa... Räcker dem eller ska man gå upp en storlek... Tänkte köpa 2 stycken 12 pack
De där är min personliga favoit, speciellt om jag sitter själv och dricker öl. Är ni flera som ska dricka flera öl i mindre mängder tycker jag dock dessa är bättre: http://www.sejdelsho...ole-21.5cl/468/Skulle definitivt inte köpa större än 0,3 liter för det blir för långt mellan näsa och öl när glasen blir större och smakproven är små.
Postad 17 February 2014 - 20:12
Unregisteredca15b0a9
-
Unregisteredca15b0a9
-
Forumräv
-
-
703 inlägg
De där är min personliga favoit, speciellt om jag sitter själv och dricker öl. Är ni flera som ska dricka flera öl i mindre mängder tycker jag dock dessa är bättre: http://www.sejdelsho...ole-21.5cl/468/
Skulle definitivt inte köpa större än 0,3 liter för det blir för långt mellan näsa och öl när glasen blir större och smakproven är små.
Köpte 24 st som ja länka till,tror det blir kalas. Ska ha lite ölprovning när vår andra batch är klar med pale ale. Har ni några tips när ja ska hålla i provningen. Grabbarna som kommer dricker ungefär lika ipa,dipa,stout som mej. Jag hade inte tänkt att nämna massa historia ,de tror ja bara dem tycker är nördigt. Vill ha en väldigt rolig avslappnad provning med inte mkt talande av mej då ja inte kan super mycket om öl. Men är en jävel på att dricka den haha... Hur tycker ni ja ska lägga upp den, 6 olika öl hade ja tänkt,tilltugg. Grabbarna dricker väl mest kärlek,electric nurse dipan och en o annan torpedo. Hade även tänkt ha lite matiga bostonburgare ja tänkt göra. Protokoll är det ett alternativ ? Tacksam för lite ideer
Postad 17 February 2014 - 20:24
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
En fråga angående BrewDogs Mix Tape 8. Tjänar denna på att lagras eller drickas snarast möjligt? Systemet hävdar lagring men vill ändå dubbelkolla?
Den skulle jag nog låta gotta till sej i källaren i nått år, kommer att tappa lite humlebett men samtidigt balanseras upp rejält.
Postad 18 February 2014 - 07:32
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Köpte 24 st som ja länka till,tror det blir kalas. Ska ha lite ölprovning när vår andra batch är klar med pale ale. Har ni några tips när ja ska hålla i provningen. Grabbarna som kommer dricker ungefär lika ipa,dipa,stout som mej. Jag hade inte tänkt att nämna massa historia ,de tror ja bara dem tycker är nördigt. Vill ha en väldigt rolig avslappnad provning med inte mkt talande av mej då ja inte kan super mycket om öl. Men är en jävel på att dricka den haha... Hur tycker ni ja ska lägga upp den, 6 olika öl hade ja tänkt,tilltugg. Grabbarna dricker väl mest kärlek,electric nurse dipan och en o annan torpedo. Hade även tänkt ha lite matiga bostonburgare ja tänkt göra. Protokoll är det ett alternativ ? Tacksam för lite ideer
Om du vill hålla det enkelt och avslappnat skulle jag bara köra en kort beskrivning av ölen och sen får de prova själva. Efteråt kan du avsluta med att fråga vilken de gillade mest och så tar ni fram en snabb segrare (brukar oftast vara rätt tydligt). Vill du skoja till det så kan du avsluta med en blind öl. T.ex. Sofiero (se till att den inte är iskall) eller Guiness. Så får de gissa vad det är för något. Tilltugg är svårt utan att veta vad ni ska dricka. Men har ni t.ex. Gruyere och chokladtryfflar så har du täckt många baser. Vill du lyxa till det så är ju tryffelpecorino fantastisk till många ölsorter. Finns många fler lämpliga tilltugg, beror på hur avancerat du vill göra det. Du kommer dock långt med de två första.
Postad 18 February 2014 - 10:25
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Mitt tips; gör det inte för avancerat första gången. Ungefär som Stefan skriver. Absolut inget protokoll, koncentrera er på att njuta av ölen.
En kul grej angående tilltugg är att du ber folk ta med sitt "favoritsnacks", sen får dom prova olika snacks till ölen.
Snabbt kommer dom förstå (förhoppningsvis) att t ex salta chips inte är det optimala tilltugget.
Postad 18 February 2014 - 10:27
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Den skulle jag nog låta gotta till sej i källaren i nått år, kommer att tappa lite humlebett men samtidigt balanseras upp rejält.
Då får det bli till att spara den ett tag och testa lite senare! Tackar
Postad 18 February 2014 - 23:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Var i grannbyn och jobbade idag. Hade torktid, så jag smög in på bolaget. Dom har bra whiskysortiment där, så köpte med en flaska av varje av mina favoriter.
Dom har även en hylla för små partier. Köpte tre bärs.
Den ena heter Jai Alai tror jag. Den andra var en Sierra Nevada jag inte sett förut. Celebration. Den bara måste ju vara bra. Torpedo är en favorit. 
Den sista var larvigt dyr, men jag var tvungen. Brew dog Mix tape 8.
Jag och en polare ska testa dom innan herrklubbsmöte på torsdag. 
Något speciellt jag ska tänka på vid test? Ska dom vara rumstempererade som jag föredrar öl jag smakar på?
Postad 19 February 2014 - 07:38
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag föredrar att dricka mina IPA:s kylskåpskalla. Men drick dessa på samma sätt som du dricker dina Modus Hoperandi för det är i stora drag samma typ av öl. Förrutom Mixtape som jag inte är helt hundra på vad det är, jag skippade den helt.
Postad 19 February 2014 - 09:51
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag tycker att all öl smakar mer rumstempererad. Kylan dödar mycket smak. Precis som med whisky.
Is i whisky är ju att döda den totalt. 
Vanlig pisslager kan jag dricka kylskåpskall, men den smakar jag ju sällan på.
Brew dog Mix tape 8.
Mix Tape 8 is a blend of two huge oak aged beers – half a hopped up Belgian Tripel, and half a Triple India Pale Ale. These beers have both been aged in single grain whisky barrels for close to two years and finally blended to create a beer that our head brewer Stewart Bowman can most helpfully describe as ‘fucking complex’.
14,5%!!?
Postad 19 February 2014 - 10:20
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Vissa "finöl" kan jag dricka hyffsat kalla, man tar ut dom från kylen och väntar i några minuter. Är den för kall kommer inte alla smaker fram, men den ska då inte vara rumstempererad enligt mig.
Håller med om whisky, det blir förstört av både kyla, vatten och is. Tycker man den är för stark så visst, då kanske man kan spä i en ytterst liten mängd vatten.
Postad 19 February 2014 - 10:21
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ja då ska du givetvis dricka de rumstempererade. Det är en smakfråga det där. Jag vill gärna börja från kylskåpet och sen korrigera upp tempen om det blir för kallt (någon grad över kylskåpstemp brukar bli perfekt). Dock är jag inte så förtjust i frysta glas och liknande. Industrilager kan jag knappt dricka oavsett temp. Har svårt för kolsyrad dryck som blir för varm överlag.
Ah just det, det var den som var mix tape. Tyckte den lät som två misslyckade öl som de bestämde sig för att blanda. Inte helt ovanligt.
Postad 19 February 2014 - 10:28
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Håller med om whisky, det blir förstört av både kyla, vatten och is. Tycker man den är för stark så visst, då kanske man kan spä i en ytterst liten mängd vatten.
Nästan all whisky med caskstrength vinner på vatten tycker jag. Dom brukar öppnas upp rejält då. Helt ofiltrerade caskstrength kan dock vara bättre utan.  Kyla dödar smakämnen oavsett vad det är som ska ätas eller drickas tycker jag. Glass är dock kanske inte så god rumstempererad.
Postad 20 February 2014 - 09:52
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Precis beställt prylar för att installera väggmonterad tappkran i uteköket. Kommer bli farligt i sommar! Så här ser handtaget ut, riktigt nice tycker jag.
Postad 20 February 2014 - 16:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Precis beställt prylar för att installera väggmonterad tappkran i uteköket. Kommer bli farligt i sommar!
Så här ser handtaget ut, riktigt nice tycker jag.
Ja den var tuff.
Redigerat av Bakerman, 20 February 2014 - 16:45.
Postad 20 February 2014 - 21:38
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Ok...
Åter till ämnet. Vågar man hoppas på att Omnipollos Neb är lika bra nu när den släpps 1:a Mars som den var förra året?
Postad 21 February 2014 - 07:46
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag provade den på skribentprovningen igår. Jag har ju inte varit helsåld på den tidigare men vet att andra älskar den. Tyckte den var aningen sämre än hur den var på fat och flaska förra året om än absolut ingen dålig öl. Men det kan vara så att de små smakproven spelade mig spratt och jag vet att jag generellt lägger mig lägre i betyg på dessa provningar av någon anledning. Tyckte för övrigt att Sierra Nevada Beer Camp IPA var bäst bland de välhumlade ölen igår.
Postad 21 February 2014 - 10:15
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Hur tyckte du Astral var då?
Postad 21 February 2014 - 10:51
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Den var riktigt bra, kanske den näst bästa öl jag druckit från Omnipollo efter Fatamorgana.
Postad 21 February 2014 - 11:05
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tyckte för övrigt att Sierra Nevada Beer Camp IPA var bäst bland de välhumlade ölen igår.
Det var intressant, jag tyckte den var riktigt trött redan på ÖÖWF, och det bryggs väl bara en batch varje gång om jag förstått det rätt. Samma batch alltså var detta? Det var väl 91 och 93? Sen fick vi inte svart-ipan "92" till Sverige.
Postad 21 February 2014 - 12:30
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Det var intressant, jag tyckte den var riktigt trött redan på ÖÖWF, och det bryggs väl bara en batch varje gång om jag förstått det rätt. Samma batch alltså var detta? Det var väl 91 och 93? Sen fick vi inte svart-ipan "92" till Sverige.
Ja jag blev också förvånad. Tyckte många av de andra välhumlade ölen kändes trötta och den här stack ut för att den kändes både frisk och fräsch. Då hade jag ändå druckit åtminstone 20 öl när jag kom till denna. Portersteken var dock inte lika förtjust i den så kan vara en personlig preferens. Neb var väll inte ens Top5 bland humleölen i jämförelse.
Postad 21 February 2014 - 12:34
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
En ny favorit för mig är Poppels American Pale Ale. Mycket frisk med en fruktig beska. Lättdrucken.
Postad 21 February 2014 - 12:40
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
En ny favorit för mig är Poppels American Pale Ale. Mycket frisk med en fruktig beska. Lättdrucken.
Ja den är riktigt trevlig. Kul för dig att den just kvalat in i sortimentet på bolaget. Vet dock inte vilken spridning ölen kommer få. Den vi drack på skribentprovningen var trött men vet hur den smakar färsk och då är den riktigt bra.
Postad 22 February 2014 - 23:47
ChriG
-
ChriG
-
Användare
-
-
240 inlägg
På tal om att kvala in på Systembolaget så vill jag passa på att göra alla uppmärksamma på att Omnipollo Leon (nr 1693) sedan länge finns tillgänglig i många butikers ordinarie sortement ^^
Postad 25 February 2014 - 06:50
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
så hette den ja! drack den på Flippin Burgers i sthlm i lördags. riktigt jäkla god. välhumlad och lättdrucken. Nästan lika god som Omnipollo Gone. Det är en av mina top 5 öl jag druckit. för mig ska en öl vara välhumlad men samtidigt len och lättdrucken. precis som dessa två Omnipollo
Postad 26 February 2014 - 22:36
Unregisteredca15b0a9
-
Unregisteredca15b0a9
-
Forumräv
-
-
703 inlägg
Brewdog på kanal9 nu en timmes avsnitt , 7 stycken onsdagar 22.05 . Kul om man är intresserad av öl m.m
Postad 28 February 2014 - 14:44
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Glöm inte bort att det är nyhetssläpp på bolaget imorgon. Flera riktigt bra öl i detta släpp.
Postad 28 February 2014 - 14:51
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Glöm inte bort att det är nyhetssläpp på bolaget imorgon. Flera riktigt bra öl i detta släpp.
Får bli att jag nöjer mig med lite "vardagsöl" den här gången, d v s Neb och American Dream. Resa till Köpenhamn, New York och Belgien inplanerade nu under våren så det lär nog bli en del öl ändå.
Postad 01 March 2014 - 09:37
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Tips på vad man ska satsa på i dagens släpp?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|