Hmmm, så du vill ha "snubben" ståendes på knä framför dig...ja jaNU börjar det likna nåt !!
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 31 January 2011 - 17:23
Postad 31 January 2011 - 17:56
Nu då
Det är dig jag ska tacka och buga för!
Bad palle om lite banankontakter, men det visade sig att han skickade med en liten extra present. Som jag har letat efter denna!
Postad 31 January 2011 - 18:15
Bad palle om lite banankontakter, men det visade sig att han skickade med en liten extra present. Som jag har letat efter denna!
Antar att det var omslaget du var ute efter?
Postad 31 January 2011 - 18:21
Du inbillar dig bara, hon mäter visst fel
Gör dig lustig du, det är jag som skrattar i slutändan
Postad 31 January 2011 - 18:50
Slit inte ut fodralet bara!
Hoppas pluggarna kommer till användning
Postad 31 January 2011 - 19:00
WOW !!
VILKET JÄVVLA ARSLE !!
Postad 31 January 2011 - 19:13
Sugen?WOW !!
![]()
VILKET JÄVVLA ARSLE !!
Dessvärre fick Svenn3SaataN mitt enda ex, men om du är snäll kanske han kan fixa en kopia åt dig?
Postad 31 January 2011 - 19:15
Slit inte ut fodralet bara!
Hoppas pluggarna kommer till användning
Det ska jag inte göra
De är redan dit skruvade. Skulle suttit fint med någon snygg kabelstrumpa. Ska se vad man kan få tag på jobbet

Får dock vänta med att plugga i dem, då det är lite trångt bakom högtalarna här hemma. Så det får vänta till senare i veckan eller till helgen
Redigerat av Svenn3SaataN, 31 January 2011 - 19:16.
Postad 31 January 2011 - 20:29
Bu!
Så du är redan tillbaka?
Tycker jag känner igen den där profilbilden?
Postad 31 January 2011 - 20:36
Postad 31 January 2011 - 20:47
Det blev fortsatt semester. Beter man sig som ett litet barn har man inte här att göra.
HA HA HA HA !!!
Hann han skriva ett inlägg eller ??!
Postad 31 January 2011 - 21:00
Postad 31 January 2011 - 21:01
Om man skulle ta med sej ett par små droppar av skafferiets finaste whiskey, och sätta sej och intensivlyssna på ett par steg...
Nu har du väl blivit lite knäpp. Du ska väl lyssna på musik hoppas jag?
Postad 31 January 2011 - 21:02
Om man skulle ta med sej ett par små droppar av skafferiets finaste whiskey, och sätta sej och intensivlyssna på ett par steg...
Jag har hört att det inte är någon skillnad på steg
Postad 31 January 2011 - 21:06
Det tycker jag!Om man skulle ta med sej ett par små droppar av skafferiets finaste whiskey, och sätta sej och intensivlyssna på ett par steg...
Postad 31 January 2011 - 22:23
Postad 31 January 2011 - 22:25
M1290011.JPG 85.04K
0 Antal nerladdningarHar bara hittills testat en låt.
Hur gjorde jag nu då...?
Satte både Z11 och BD på pure direct.
Testade med -15 på volymkontrollen på Z11 med båda stegen.
Låten som spelades var http://www.youtube.c...h?v=8__7A9tcyQs från en original inköpt cd.
Jag har inget guldöra, snarare blyöra, men trots allt detekterade jag det här...
Till att börja med så var ju det uppenbara att det var ganska mycket lägre ljudvolym på 1090 vid den givna volymen på Z11.
Allså mer effekt från XPA-1.
Det andra var att ljudet kändes platt och tomt med 1090.
BETYDLIGT bredare ljudbild med XPA-1.
Basen var likvärdig.
Mellanregistret var ganska likvärdigt, men sången framträdde tydligare med XPA-1.
Diskanten upplevde jag något avrullad på 1090.
Det första intrycket är att XPA-1 var betydligt roligare att lyssna på. Det blev mer liv i musiken.
Ska gå ner och köra en låt till. Kanske Josh Groban eller något annat smetigt storslaget med en stor orkester.
Tanken var att om 1090 hade slagit XPA-1 på fingrarna, att jag hade bytt och kört 1090 istället, men än så länge är den inte bättre på något.
JO !! 1090 är bäst på att vara SVINFULT !!
Kör en låt till och återkommer.
Redigerat av Bakerman, 31 January 2011 - 22:26.
Postad 31 January 2011 - 22:37
JO !! 1090 är bäst på att vara SVINFULT !!
Tycker du? Jag tycker det är så ###### brutalt så att det blir snyggt!
Vi kan byta 1582 mot 1090 rakt av
Redigerat av -Palle-, 31 January 2011 - 22:39.
Postad 31 January 2011 - 22:50
Hur verkar det effekt mässigt... inget super duper fjant-mäta-måste vara 100-procent-korrekt-svar---
Är det lite lite mera puff i emotiva ?????? ...eller är det "same same" .. . .. jag hoppas/tror på det senare
Spänningen är oliiiiidlig
Redigerat av SunfireTHX, 31 January 2011 - 22:50.
Postad 31 January 2011 - 22:53
Ska för övrigt iväg på en liten tripp i helgen och få lyssna på lite ino
Både ett kompetent delat system och de små gulliga piP.
Det är ett mycket trevligt system du ska lyssna på, ta med massa olika sorters skivor och lyssna
Postad 31 January 2011 - 22:54
I mitt rum, som det står nu, bara skifta högtalarkablar och lågnivå, så kan jag slå vad en miljon svenska kronor att jag skulle kunna säja vilket steg som är vilket. LÄTT !!
Låten som testades nu var "Soldier of fortune" framförd av Whitesnake på Starkers in tokyo-plattan.
En liveinspelning med bara akustisk gitarr och sång.
Med XPA-1 låter det verkligen äkta. Jag ser framför mej hur farbror David och farbror Adrian sitter framför mej.
Det gör jag inte med 1090.
Med 1090 låter det som att Adrian sitter och lirar gura under en filt.
1090 är dämpat. Jättedämpat. Det låter inte ens verkligt. Eftersom jag själv har lirat gura sedan 17 år tillbaks så vet jag hur en akustisk gitarr låter, och det låter inte rätt med 1090.
Jag är VÄLDIGT förvånad över skillnaden faktiskt. Rent av haksläpp...
Låt nummer tre som får bli den sista för ikväll, för att jag redan är så fullkomligt övertygad om att XPA-1 låter så mycket bättre, blir något med lite mer drag i.
Ska se om XPA-1 då istället kan upplevas som vasst i jämförelse.
Återkommer...
Aha ja .. kul att läsa att du är igång !!
Hur verkar det effekt mässigt... inget super duper fjant-mäta-måste vara 100-procent-korrekt-svar---![]()
Är det lite lite mera puff i emotiva ?????? ...eller är det "same same" .. . .. jag hoppas/tror på det senare
Spänningen är oliiiiidlig![]()
Det är ganska mycket mer puff i XPA-1. 100 % säkert.
Postad 31 January 2011 - 22:56
Måste vara placebo, har du blindtestat?
Postad 31 January 2011 - 22:57
Postad 31 January 2011 - 23:01
Det här är min fru, den andra bor jag inte ihop med...Testa såhär. Låt din fru byta mellan stegen slumpmässigt och du skruvar volymen ner och upp mellan varje byte, endast med örat.
Bifogad fil(er)
Postad 31 January 2011 - 23:02
För detta skall ju inte gå att höra enligt så många
Men detta att det blir nivåskillnader mellan stegen, kan inte det ha med ingångsimpedanser och sånt tjofräs att göra?
Det här är min fru, den andra bor jag inte ihop med...
Du får ju berätta att hennes namn, aja jag får väl säga när inte du gör det.
Lena Handén heter hon...
Redigerat av Evil Homer, 31 January 2011 - 23:03.
Postad 31 January 2011 - 23:07
Postad 31 January 2011 - 23:10
Du får ju berätta att hennes namn, aja jag får väl säga när inte du gör det.
Lena Handén heter hon...
Nä...?
Han heter Jörgen...?
detta verkar ju lovande för emotiva fördel!
kan du inte testa och jämföra mot det inbyggda i z11. Se om du märker någon skillnad
Nä... Det blir för jobbigt...
Då ska det dras nya lågnivå, plus jättelånga högtalarkablar, plus att det inte är direkt gott om plats bakom Z11an...
DESSUTOM skulle det ju vara helt förkrossande om jag inte hörde någon skillnad !!
Kanske kanske KANSKE har vi en gubbe som vågar testa om han skulle höra skillnader mellan kablar snart, eller ?
För detta skall ju inte gå att höra enligt så många
Skick över dina kablar så ska jag testa.
Nä, nu går jag ner och testar nummer tre..
Återkommer...
Postad 31 January 2011 - 23:22
Det är ganska mycket mer puff i XPA-1. 100 % säkert.
Nu knapras det naglar borta på faktiskt kan jag lova
(Även vi här bjuds på en riktigt nagelbitar
Redigerat av -Palle-, 31 January 2011 - 23:24.
Postad 31 January 2011 - 23:27
Nu knapras det naglar borta på faktiskt kan jag lova
(Även vi här bjuds på en riktigt nagelbitar)
Nej, knappast. Dom flesta där förstår problemet men öppna tester och framförallt när det är olika volym mellan stegen. Hade man tagit bort dom två sakerna så hade det med största sannolikhet blivit ett nollresultat.
Postad 31 January 2011 - 23:44
En blind och döv mongoloid hade hört skillnaden. Dock kanske inte Karlsson...
Låt nummer tre var "Perry Mason" fån Ozzys briljanta platta "Ozzmosis".
Denna låt testades i Pure Direct med båda stegen först, och sen i rent stereoläge med toarullarna inkopplade.
Det är inget som helst tvivel om att 1090 är dämpat i det övre registret gentemot XPA-1.
Vem som helst kan höra det. Jag gick in i detta test med ett helt öppet hjärta eftersom jag äger båda stegen.
XPA-1 är MYCKET roligare att lyssna på. Det skapar en större ljudbild, och har mer pulver. Det driver på bättre.
Med toarullarna inkopplade så hördes det ännu tydligare. Nu kompenserade jag visserligen inte genom att sänka toarullarna med 1090 iom det mer pulvret från XPA-1, men med toarullarna inkopplade blev det dämpade övre registret på 1090 än mer påfallande.
Jag sticker ut näsan så långt och påstår att om någon skulle vilja byta två 1090 mot två XPA-1 (om jag var tvungen att behålla dom, och inte kunna sälja dom och köpa två XPA-1 och få pengar över
XPA-1 är så väldigt mycket livfullare.
Postad 31 January 2011 - 23:49
Vem vet, kanske han som sålde steget gjort exakt samma sak som du, därav priset?
Postad 31 January 2011 - 23:49
Nu har jag testat låt nummer tre, och jag kommer inte testa mer.
En blind och döv mongoloid hade hört skillnaden. Dock kanske inte Karlsson...
Nja, det stora frågan är väl snarare om man hör någon skillnad när båda spelar på samma nivå. Jag tror inte det alls och det var därför jag gav dig tipset.
Postad 31 January 2011 - 23:50
Blir nästan lite orolig att något är sönder i Rotel´n när du beskriver det som såpass dämpat i övre registret...
Redigerat av Evil Homer, 31 January 2011 - 23:52.
Postad 31 January 2011 - 23:51
Nja, det stora frågan är väl snarare om man hör någon skillnad när båda spelar på samma nivå. Jag tror inte det alls och det var därför jag gav dig tipset.
Missförstå mej rätt nu Karlsson. Jag tror inte att du är varken blind, döv, eller mongoloid.
Däremot så har du nog kanske inte rätt i alla lägen.
Du har kanske bara lätt nedsatt hörsel...?
Postad 31 January 2011 - 23:53
Men en sak att tänka på är att i kombo med dessa sakerna så spelar det på detta sättet, kasta ner ett par andra högtalare och resultatet kanske blir helt annat.
Det beror på vilket resultat du talar om. Öppet och olika nivå, ja, då kan det bli lite vad som helst. Under kontrollerade former, ja, då är det tvärtom, sällan någon skillnad alla så länge ingen av högtalarna har väldigt svår impedans som något av stegen inte klarar av.
Postad 31 January 2011 - 23:54
Men en sak att tänka på är att i kombo med dessa sakerna så spelar det på detta sättet, kasta ner ett par andra högtalare och resultatet kanske blir helt annat.
Givetvis. Det var därför jag skrev att det kanske inte var rätt talare att testa med..
Jag tände dock 12 av 25 dioder, vilket borde betyda att jag stoppade in....inte mycket alls....
Postad 31 January 2011 - 23:55
Missförstå mej rätt nu Karlsson. Jag tror inte att du är varken blind, döv, eller mongoloid.
![]()
Däremot så har du nog kanske inte rätt i alla lägen.
Du har kanske bara lätt nedsatt hörsel...?
Ja, då har nog dom flesta på jorden det med.
Om det inte är något fel på någon av slutstegen så sätter jag 1000 kr att du inte kan skilja dom åt under ett kontrollerat blindtest. Sätter du emot?
Postad 01 February 2011 - 00:00
Jag fick detta av honom, och måste bara dela med mej av det..
Hoppas du inte tar illa upp om du smyger i kulisserna sdx...?
Rubriken löd: "Arsle".
Det du upplever att xpa1 stegen spelar högre är på grund av att dom börjar att dista vilket inte 1090 gör fören om en 300 watt och då upplevs 1090 som inte kompitent
Jag har samma problem med mina 208 or som man kan spela svin högt med utan att det upplevs som högt med en bra db mätare visar annat .
Svar:
"Det är inte så. XPA-1 spelar både högre och renare.
Jag har ikväll testat XPA-1 mot 1090. I mitt rum. Utan att ändra något annat än lågnivå och högtalarkablar.
Har du gjort det någon gång ??
Du menar allså att du anser att NAD 208 är bättre steg än XPA-1 ?"
Jag väntar på svar, och får se om jag får något.
Kan posta det här om han inte blir sur på mej...
Ja, då har nog dom flesta på jorden det med.
Om det inte är något fel på någon av slutstegen så sätter jag 1000 kr att du inte kan skilja dom åt under ett kontrollerat blindtest. Sätter du emot?
Lätt. Kom hit.
Kan vi inte göra det intressant och säja 10000 ?
Redigerat av Bakerman, 01 February 2011 - 00:01.
Postad 01 February 2011 - 00:02
Lätt. Kom hit.
Kan vi inte göra det intressant och säja 10000 ?
Vart bor du?
Nja, vore taskigt att sno 10 000 kr av dig sådär, pengarna är inte det viktigaste för min del, utan påpeka problemen med öppna tester med olika volym.
Postad 01 February 2011 - 00:03
Hysta ner dom och se hur dom ändrar spelspel med dom olika stegen.
Postad 01 February 2011 - 00:04
Vart bor du?
Nja, vore taskigt att sno 10 000 kr av dig sådär, pengarna är inte det viktigaste för min del, utan påpeka problemen med öppna tester med olika volym.
Jag bor i Motala. Du har ca 25 mil hit. Det är så stor skillnad att du också skulle höra det. Jag lovar.
Men du hade väl ett par audiopro burkar på ovanvåningen?
Hysta ner dom och se hur dom ändrar spelspel med dom olika stegen.
Fan vad jobbig du är...
Postad 01 February 2011 - 00:05
Jag bor i Motala. Du har ca 25 mil hit. Det är så stor skillnad att du också skulle höra det. Jag lovar.
Motala är ju relativt nära, söndag kanske?
Igen, testa det jag skrev först. Återkom sen.
Postad 01 February 2011 - 00:13
Motala är ju relativt nära, söndag kanske?
Igen, testa det jag skrev först. Återkom sen.
Absolut ! Ska dock på fest på lördag. Funkar hörseln lika illa som synen dagen efter blir det nog inget vidare, men skillnaden är så stor att jag skulle höra den kalaspackad...
Appropå något helt annat så skulle du testa "Starkers in Tokyo" med Whitesnake.
Välproducerat.
Redigerat av Bakerman, 01 February 2011 - 00:15.
Postad 01 February 2011 - 00:16
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
41 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?