Dessutom släpptes Poppels DIPA i beställningssortimentet. Klart värt ett köp och i min mening den bästa välhumlade ölen i detta släpp. En av de bästa i sin stil i Sverige tycker jag. Går att beställa styckvis.
Postad 04 March 2014 - 11:09
Dessutom släpptes Poppels DIPA i beställningssortimentet. Klart värt ett köp och i min mening den bästa välhumlade ölen i detta släpp. En av de bästa i sin stil i Sverige tycker jag. Går att beställa styckvis.
Postad 04 March 2014 - 14:49
Postad 08 March 2014 - 15:09
Postad 10 March 2014 - 07:21
Någon som har bra tips på något bra bryggeri att besöka när man är i Prag? Ska helst ligga relativt centralt med möjlighet till guidad tur och provsmakning. Gärna något lite mindre och inte något av de absolut största uppskattas också
Det finns ett par mikrobryggerier centralt i Prag. Jag kommer inte ihåg namnen nu då det var 7 år sen jag var där. Men på ratebeer.com under Places finns alla ställen listade. Vilka som kör guidade turer vet jag inte, men dessa bryggerier är så pass små att du kanske kan fråga på plats och få dig en visning.
Missa inte bryggeriet som ligger vid klostret uppe vid slottet. Tror det hette Strahov eller liknande.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 10 March 2014 - 07:21.
Postad 13 March 2014 - 09:16
Postad 13 March 2014 - 19:27
Beställde idag en låda nivopacke pivo kumburack.
Tjeckisk lager på halvliters flaska. Tänkte ha nåt nytt till grillkvällar bla.
Köpte såklart helt vind för våg och undrar om någon provat som kan såga eller hylla :-)
Hur som ska de bli lite kul att testa.
89222 i bolagets bs.
Postad 14 March 2014 - 09:31
Kul med den svenska kopplingen:
"6 km far from Nova Paka, there is a ruin of the Kumburk Castle, which was built in the early 14th century by the Markvartic family. The castle was reconstructed from time to time by various owners. In the Thirty Years War, it was devastated by the Swedes and in 1658 it was destroyed at the bidding of Emperor Leopold. The caste used to be the favourite destination of poet K. H. Macha. Kumburak is a pale lager with rich taste with velvety foam, alcohol 5%."
Postad 14 March 2014 - 12:47
Tack för info. Blir till att krydda köttet ordentligt så kanske dom slinker ner.
Postad 14 March 2014 - 13:50
Postad 14 March 2014 - 23:27
Postad 14 March 2014 - 23:59
Helt ok. Väldigt mycket humle
Postad 15 March 2014 - 09:25
Där kom i alla fall några namn jag kände igen i tråden :-)Smakar säkert som vilken annan massproducerad lager som helst. Så gillar man sånt är det nog ingen fara, säkert till och med godare än Sofiero och Norrlands Guld
Va ju ute efter en hyfsat lätt lager att ta till maten eller vid grillen.
Är ingen kännare av öl övht.så det får bli en överraskning helt enkelt.
Ni ska ha tack i alla fall. Kan ni tipsa om någon ni tycker man bör pröva för att vidga vyerna lite, gärna något icke allt för djärvt.
Postad 15 March 2014 - 10:51
Vi har ju världens bästa lager (enligt ratebeer) på systembolaget. I fasta sortimentet dessutom! Jag håller med, tycker den är fantastiskt bra!Där kom i alla fall några namn jag kände igen i tråden :-)
Va ju ute efter en hyfsat lätt lager att ta till maten eller vid grillen.
Är ingen kännare av öl övht.så det får bli en överraskning helt enkelt.
Ni ska ha tack i alla fall. Kan ni tipsa om någon ni tycker man bör pröva för att vidga vyerna lite, gärna något icke allt för djärvt.
American Dream på systembolaget
American Dream på ratebeer
Topplista - Alla lager
Postad 15 March 2014 - 14:18
Tack och bock! Kommer testas inom kort.Vi har ju världens bästa lager (enligt ratebeer) på systembolaget. I fasta sortimentet dessutom! Jag håller med, tycker den är fantastiskt bra!
American Dream på systembolaget
American Dream på ratebeer
Topplista - Alla lager
Postad 17 March 2014 - 09:07
Provningarna är i tre steg från nybörjare till mer avancerat och de ligger på bloggen Ölsvammel (www.beerdrivel.se). Men just nu verkar servern ligga nere (den strulade i helgen).
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 17 March 2014 - 09:07.
Postad 19 March 2014 - 08:48
Redigerat av BrittBastard, 19 March 2014 - 08:49.
Postad 19 March 2014 - 09:02
fan vad god den är. min nya favorit i standardsortimentet. perfekt för en helkväll med tv-spel
Postad 20 March 2014 - 15:59
Tänkte därför höra om nån kan tipsa om öl som inte smakar blasklager men som man ändå kan köra bil på om man tagit sig en.
Det enda jag provat själv var en Sir Taste Alot som iaf hade lite smak, men jag är övertygad om att det borde finnas mer.
Brew Dogs Dead Pony Club var bra och ganska alkoholsvag med, men den ligger ju ändå över 4% vilket känns lite på gränsen.
Postad 20 March 2014 - 16:03
Postad 20 March 2014 - 16:10
Lagom tills grillsäsongen börjar på allvar så får jag starkölsstopp då sambon är höggravid.
Tänkte därför höra om nån kan tipsa om öl som inte smakar blasklager men som man ändå kan köra bil på om man tagit sig en.
Det enda jag provat själv var en Sir Taste Alot som iaf hade lite smak, men jag är övertygad om att det borde finnas mer.
Brew Dogs Dead Pony Club var bra och ganska alkoholsvag med, men den ligger ju ändå över 4% vilket känns lite på gränsen.
Du blandar ihop alkoholhalten. Dead Pony är bara 3,8% medans Taste Alot ligger på lite över 4%... så du kan dricka en Dead Pony med gott samvete
Postad 20 March 2014 - 16:50
Lagom tills grillsäsongen börjar på allvar så får jag starkölsstopp då sambon är höggravid.
Jag ser inte problemet här...det är ju sambon som är gravid och det finns taxi.
Postad 20 March 2014 - 17:07
Det finns en del bra alkoholfriöl faktiskt. Weihenstephaner är inte alls tokig och du kan blanda den med Nanny State för att få en hopfenweisse-liknande öl. Nanny State kan även blandas med Spendrups för att få en bättre öl. Detta då Spendrups är söt och Nanny State extremt torr. Sötman i Spendrups lyfter humlen i Nanny State. Finns en tysk öl på min lokala butik som är ännu bättre att blanda med men jag minns inte namnet.
Tack för tipset, ska prova att blanda lite! Jag har bara smakat alkoholfritt när frun druckit, och sitter man själv och sippar på en 7% IPA samtidigt så smakar ju en alkofri öl bara skit. Får ge det en chans utan att ha druckit "riktig" öl innan bara.
Du blandar ihop alkoholhalten. Dead Pony är bara 3,8% medans Taste Alot ligger på lite över 4%... så du kan dricka en Dead Pony med gott samvete
Jag köpte min Sir Taste Alot på Willys, så jag är tveksam till att den skulle vara starkare än 3,5% men den kanske finns i olika styrkor?
Att Dead Pony bara är 3,8% var goda nyheter dock, en sån borde man inte bli speciellt trafikfarlig av om det skulle bränna till mitt i grillningen.
Jag ser inte problemet här...det är ju sambon som är gravid och det finns taxi.
Postad 20 March 2014 - 17:16
Postad 20 March 2014 - 21:33
Jag köpte min Sir Taste Alot på Willys, så jag är tveksam till att den skulle vara starkare än 3,5% men den kanske finns i olika styrkor?
Att Dead Pony bara är 3,8% var goda nyheter dock, en sån borde man inte bli speciellt trafikfarlig av om det skulle bränna till mitt i grillningen.
Jaha, Sir Taste Alot finns som folkis, det visste jag inte. Jag pratar om öl man kan köpa på bolaget.
Postad 20 March 2014 - 21:49
drack precis en omnipollo nebuchadnezzar
Helt ok. Väldigt mycket humleInget man sveper i sig direkt. Inte jag i alla fall. Helt klart en ipa i rätt stuk i alla fall. Väldigt mycket citrus. Men kanske lite väl besk. Det bedövade nästan den goda smaken lite tycker jag.
Jo, den är rätt bra. Men Belgien förstår sig inte riktigt på det här med öl alltså...
Lagunitas IPA/Maximus/Pale Ale.. Hoperandus..Dales osv. USA vet hur man gör schysst öl med mycket humle!
Kan för övrigt rekommendera "My name is Sonja" till er alla som gillar humle.. riktigt bra.
Postad 21 March 2014 - 07:10
Postad 21 March 2014 - 07:56
Och svaret är nej, man kan inte få hit dom (just nu) har pratat med svenska importören ett par gånger och det är inget på gång.
Trycket att få några av dessa öl är enormt (såklart) ... Spelar ingen roll om dom smakar skit egentligen, jag skulle också köpa en låda av varje direkt! Men dom är nog rätt bra vilket är trevligt!
Postad 21 March 2014 - 08:23
Ett komplement till Lord Calvert
Postad 21 March 2014 - 08:30
Postad 21 March 2014 - 08:57
Sofiero är skitbra... på att avskräcka folk. Jag brukar ha med den som avskräckande exempel på mina ölprovningar. Har gett bra effekt på alla provningar utom en. Men det var ett jävligt törstigt gäng som närmast svepte ölen och tyckte Sofiero smakade friskt och gott
Snarare blaskigt och metalliskt...
Postad 21 March 2014 - 09:19
Postad 21 March 2014 - 09:56
Snarare blaskigt och metalliskt...
Jag tycker den iallafall doftar som tinat fläskkött, eller spadet från en bit fryst skinka som tinat upp. Smaken drar åt samma håll. Tycker alla Sofiero-öl har samma typ av arom, även julölen. Fruktansvärt vidrig öl. Blaskigt och metalliskt stämmer rätt väl det med.
Provade Guiness blint på en provning nyligen och där passar blaskigt och metalliskt in. Många som trodde att de drack en ljus lager när jag bjöd på den. Skillnaden mot Fullers London Porter var enorm.
Postad 21 March 2014 - 13:05
SM närmare sig med stormsteg och rekordet i FV är redan slaget, och då kommer det säkerligen rasa in en hel del under dagen.
Ska bli grymt kul att vara med och "tävla", även om jag mer ser det som att det ska bli kul att få vara med och bjuda på sin öl och höra vad folk tycker.
Nån mer än jag och Stefan som ska dit? Det går ju bussar både från Uppsala/Stockholm och Örebro (Stefan?).
Postad 21 March 2014 - 13:26
Kul att du ställer upp Brittan, ska bli skoj att prova din öl.
Postad 21 March 2014 - 13:29
Jepp det går en buss från Frövi och Örebro. Finns platser kvar om någon är intresserad. All info ni behöver samt anmälan finns här: https://kallarknut.w...14-i-linkaping/
Kul att du ställer upp Brittan, ska bli skoj att prova din öl.
Hehe, ja det får vi väl se om det blir så kul.
Det är lite med viss nervositet, det är ju trots allt bara min 9:onde batch. Dock har han som jag bryggt den med betydligt fler batcher i sin portfölj.
Jaja, ska bli grymt kul som vanligt. Tänkte att du ska få en Dubbel (belgare) och en APA med dig hem också Stefan. Jag är ju skyldig dig några.
Redigerat av BrittBastard, 21 March 2014 - 13:29.
Postad 21 March 2014 - 13:50
När jag ställde upp första gången var det nog också runt min 9:e batch. Men jag hade med en kille den gången som hade bryggt många gånger tidigare. Vet att en del gärna vill brygga sin öl flera gånger om men det gör jag ytterst sällan. Har faktiskt bara skett en gång att vi återanvänt ett recept och några få gånger har vi justerat ett recept och bryggt det igen. Blir oftast nya skapelser till SM. Så det är bara att köra och njuta av tillställningen
Jag kommer ha med en blandlåda med hembrygder för eventuella byten. Du får plocka något därifrån om du vill. Ungefär som när man varit hos tandläkar'n, fast du slipper hänga med mig till toa nu när du har med egen öl
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 21 March 2014 - 13:51.
Postad 21 March 2014 - 13:53
Jag kan garantera att du kommer få kul. Det är en riktig egoboost att stå där och servera sin egna öl. De som gillar den kommer säga det och de som inte gör det kommer inte säga något. Men alla är glada och trevliga oavsett.
När jag ställde upp första gången var det nog också runt min 9:e batch. Men jag hade med en kille den gången som hade bryggt många gånger tidigare. Vet att en del gärna vill brygga sin öl flera gånger om men det gör jag ytterst sällan. Har faktiskt bara skett en gång att vi återanvänt ett recept och några få gånger har vi justerat ett recept och bryggt det igen. Blir oftast nya skapelser till SM. Så det är bara att köra och njuta av tillställningen
Jag kommer ha med en blandlåda med hembrygder för eventuella byten. Du får plocka något därifrån om du vill. Ungefär som när man varit hos tandläkar'n, fast du slipper hänga med mig till toa nu när du har med egen öl
Hahaha!
Dock hoppas jag nästan på tvärtom, jag vill att dom som inte gillar den ska säga det och vad som är fel. Sen är ju smak en högst personlig sak visserligen men jag vill faktiskt hellre ha negativ feedback än positiv. Dock är det som du säger, men jag får väl dra det ur dom. Även om det blir svårt för det kommer säkerligen bli mycket folk och trångt.
Postad 21 March 2014 - 13:57
Jag har ingen egen öl med mig, ses på toan!fast du slipper hänga med mig till toa nu när du har med egen öl
Vara på Saluhallen precis och fyllde på med ett halvkilo Gruyere och sen lite färska Neb och modus på apotek röda näsan. Blir en trevlig kväll
Postad 21 March 2014 - 13:58
Jag har ingen egen öl med mig, ses på toan!
Vara på Saluhallen precis och fyllde på med ett halvkilo Gruyere och sen lite färska Neb och modus på apotek röda näsan. Blir en trevlig kväll
Så du ska på SM Klämmis? Kul! Mindre kul att behöva följa med Stefan till toaletten kanske....
Redigerat av BrittBastard, 21 March 2014 - 13:58.
Postad 21 March 2014 - 14:13
Angående kritik så visst kan det vara någon som ger det också, men för min del har det handlat om: Jag gillar den här bättre än den här (jämför två öl jag bryggt) o.s.v. Eller jag föredrog DBH3 före DBH4, vilket jag höll med om. Jag försöker minnas tillbaka om jag fått någon konstruktiv kritik, kanske av någon annan hembryggare jag känner. Jessica Heidrich gav lite konstruktiv kritik (som jag instämmer i) men det beror nog på att jag känner henne sen tidigare. Oftast hinner man inte prata med folk så värst mycket.
Postad 21 March 2014 - 15:04
Japp, jag åker med Stefans RaggarbussSå du ska på SM Klämmis? Kul! Mindre kul att behöva följa med Stefan till toaletten kanske....
Har ju tre öl jag ska prova från dig Stefan, kanske ska ta alla tre ikväll ihop med bror min!
Postad 22 March 2014 - 20:49

Postad 25 March 2014 - 08:47
Brittan: Snyggt. Tror faktiskt inte jag druckit Zombie Dust, var den bra?
Postad 25 March 2014 - 08:59
Postad 25 March 2014 - 09:48
Klämstjärten (lika bra att börja med det smeknamnet inför SM): Provade ni ölen? Såg att du drack Psycho Dad. Hahaha! Perfekt "bryggarnamn" ju. Börja brygg Klämmis!
Brittan: Snyggt. Tror faktiskt inte jag druckit Zombie Dust, var den bra? Ja, den är riktigt bra. Krispig och fin. Färsk. Dock kom dom här exemplaren från Danmark så den var ju inte superfärsk men helt klart ok ändå.
Postad 25 March 2014 - 11:55
Postad 25 March 2014 - 12:11
Klämstjärtens brownale, bryggt på bajsigt Örebrovatten. Ja det vore något kanske
Skulle bli sjukt populär på SM
Hmm kanske skulle fixa några skyltar: "Denna öl är inte bryggd på bajsvatten från Örebro, vi brygger i Frövi!"
Sen lägga till: "Bordsgrannarna brygger enbart på bajsvatten."
Postad 25 March 2014 - 13:55
Ni som har mig på FB har redan sett den men här är etiketten till ölen vi kommer tävla med. Jag är sjukt nöjd! Och det är absolut inte jag som ritat den utan min polare.

Dock ska det stå "Dryhopped with Simcoe" på Nr 1 och Nr 2 "Dryhopped with Citra and Amarillo".
Redigerat av BrittBastard, 25 March 2014 - 13:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
24 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?