15 relaterade trådar
Postad 14 mars 2006 - 16:42 hoppas nu bara det är värt klivet från z3 till z4 Postad 18 mars 2006 - 14:02 Åkte till affären och vi prova att lossa lampan och sätta tillbaka den i fall det bara var ett glapp men det hjälpte inte, affären skickade in den till värkstaden och när de fick den så fungera den naturligtvis. Fick tillbaka den efter 2 veckor satte upp den och den fungera skönt tänkte jag men nu när jag har tittat 50h mer så upptäckte vi att ett grönt fält uppe i det vänstra hörnet, så att människor såg sjuka ut uppe i det vänstra hörnet medan resten av bilden såg bra ut har nu lämnat in den igen så får väll se om dom hittar något denna gång. Om någon har haft problem med sin z4 eller vet vad det kan vara för fel så skulle jag vara tacksam om ni vill berätta ![]() Postad 18 mars 2006 - 14:48 Det problemet påminner väldigt mycket om det jag hade. Men jag fick det direkt. Jag tror jag skrivit det tidigare i tråden men vem orkar läsa allt det ![]() Köpte proj på lördag och tittade på film. Söndag tryckte jag på "on", luckan öppnas, lampan tänds, lampan släcks och luckan stängs. "Replace lamp" tänds. Allt inom cirka 10 sek. Efter en stund slocknade "replace lamp" och jag kunde köra loopen ett varv till. Titta på film var dock inte aktuellt. Några gånger fick jag stänga av projjen på baksidan för att få igång den men som sagt, loopen var densamma. Måndag ringde jag butiken och beklagade mig. Dom var väldigt tillmötesgående, "kom in med projjen direkt" var beskedet. Så jag bar dit den och tyckte att två veckors reparation på en ny projektor var inte vad jag planerat. Handlaren instämde men måste kontakta agenten. Min proj var ett väldigt tidigt ex så "vanliga fel" och liknande fanns inte ännu. Tisdag ringde butiken mig med beskedet att jag kunde komma och hämta en ny projektor. Den andra tog agenten tillbaka. Och den nya har fungerat problemfritt så jag är nöjd. Vad som är fel vet jag inte men, som sagt, jag hade ett liknande och fick en ny projektor. Hoppas de löser sig för dig också. Postad 22 mars 2006 - 07:54 kopplade in och tyckte väl kanske inte att det var så himla stor skillnad från min förra Z3. Det jag undrar är, runt ansikten och konturer tycker jag att det blir lite "taggigt" hur kan jag ställa in det? Jag har skärpa på 0 och AV på extra skärpa inställningen. Postad 22 mars 2006 - 08:47
Most of the presets are pre-configured with some pretty irrelevant adjustments set to “on” – you need to turn these off as they either add noise to the picture or make calibration difficult. AUTO BLACK STRETCH, CONTRAST EHANCEMENT, TRANSIENT IMPROVEMENT. TURN OFF! kolla om du har dessa grejer på, isf slå av dom å kolla om det blir bättre.. Postad 27 mars 2006 - 20:33 Postad 31 mars 2006 - 15:02
Det går inte att jämföra en bio med en hemmabio. En bio skall funka för alla som sitter där och det är väldigt olika avstånd och vinklar. Dessutom är det svårt att få samma storlek på ljudbilden som på bioduken med två frontar. ![]() hemmabio m. tv: center hemmabio m. proj: fantom biograf: center ( Fast har man inte tillräckligt bra frontar, så är kanske center nödvändigt med proj ändå... fast jag syftade självklart på högtalare av rang. ) Postad 03 april 2006 - 10:32 Här kommer en liten uppdatering av PLV-Z4 som mer ligger i linje med Tx200 och kommande Tw600 testet, håll till godo! ![]() Z4 - Update Redigerat av pacman, 03 april 2006 - 10:36. Postad 03 april 2006 - 10:52 Mycket informativt. En liten guide hur man använder Color Managment skulle vara kanon. (Svarar här eftersom jag ännu inte registrerat mig på Component) Mvh Frippe Postad 03 april 2006 - 12:07 Oki, som jag sa i tråden, eftersom det finns möjlighet för "allmän-info" som inte är exklusivt för Z4 så kommer det nog en guide ändå, förr eller senare. ![]() Postad 06 april 2006 - 17:26 Tjena grabbar. är sproilans ny här på forumet men ser ut som om jag kommer stanna ett tag. ![]() - Mitt vardagsrum är 5,3x3,6 meter. jag hade tänkt ha projektorn mot kortsidan. hur stor bild kommer ajg kuna köra på 3,6m? - Har nya vita tapeter påverkar detta mycket? - Kan jag se på tv utan att behöva mörklägga totalt? - vilken duk rekommenderas? är det bättre med spänd ram? och hur mycket dyrare? som sagt så vore jag grymt tacksam om ni kunde hjälpa mig lite här. kommer att lägga upp nya bilder på hur allt blir sedan ![]() Postad 07 april 2006 - 07:18 på 3.5 m meter kan du ha mellan 58 - 114 tum (ungefär). optimala där är väl kring 80-90. dina vita tapeter kommer att reflektera mycket ljus. har själ en helvit lägenhet så jag är medveten om problemet. men det är inget som skadar för mycket. men ju mörkare och mindre reflekterande färg på tapet å tak är ju alltid bättre. ja, man kan kolla på tv utan att mörklägga totalt. men alla mörka färger försvinner typ. svart blir ju aldrig svartare än vad du har (så mörkt du har i rummet) i rummet. däremot skulle jag inte enbart ha projen till tv. en liten billig 26 tums lcd är ett väldigt bra komplement. ramspänd duk är alltid bra, då finns det ingen riskt för att du ska få störande vågor i duken. men det handlar ju om kompromiss mellan funktionalitet och design. om du inte vill ha en duk som tar upp en hel vägg även när projen int eär på så är ju en rullduk bra. men se isf till att ta en av bra kvalitet. XUS dukar ska ha bra kvalitet. men fråga om det i duk-forumet så kan du få mer svar där. hoppas du blev lite klokare! hare bra å lycka till! Postad 09 april 2006 - 07:02 skaffade min först proj på lördagen, efter många olika tester funderingar så blev det en Z4. Den är nog mycket tyst och bilden ..ja den e bra. Kör 73", avstånd 2,80. Men nu funderar jag på en inställning, det ser ut som om röda färgen (en panel) är lite utanför andra alltså om man ser på en bokstav så finns det en liten pink skugga, kan man själv ställa in det eller skall man ha någon expert oxh göra det? Kör HDMI. -P Postad 09 april 2006 - 16:24 Postad 10 april 2006 - 12:59 Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered421f5d40, 10 april 2006 - 13:00. Postad 10 april 2006 - 18:55 Prova att vrida projektorn åt vänster (eller flytta projektorn åt höger) och flytta tillbaka bilden med lensshiften! Mvh/Stefan Postad 12 april 2006 - 20:11 Postad 12 april 2006 - 20:45
![]() ![]() Postad 18 maj 2006 - 13:51 En fråga bara, det är så här att jag har ganska kort avstånd till duken (3 m), hur bra funkar zoomen? Försämras bilden på annat sätt än att ljusstyrkan minskar? /panda Postad 18 maj 2006 - 16:40 Postad 19 maj 2006 - 17:24 ![]() ![]() Postad 20 maj 2006 - 10:45 Alltså ej med SV i slutet av modellnamnet. EDIT:Såg nu att det betydde svensksåld. // Redigerat av Unregisteredd878f44c, 20 maj 2006 - 10:46. Postad 25 maj 2006 - 21:12 Ska nog köpa en z4 men undrar om detta. För tillfället har jag en z3 som jag inte tycker har högt fläktljud. Köper jag z4 så vill jag inte att den ska vara högre än z3. Har läst på olika trådar att z4 är högljudd om man tak monterar den ![]() /MVH Postad 27 maj 2006 - 12:46 Postad 29 maj 2006 - 19:03 Redigerat av Tomanista, 29 maj 2006 - 19:07. Postad 30 maj 2006 - 21:36 Har en fråga om z4:an. Har nyss köpt en och testade att koppla RGB scart till VGA ingången utan resultat, har ändrat i menyn på z4:an till (scart) och DVDn (pioneer DV-535) att den ska skicka RGB signal. Kabeln är 10 meter. Ska inte denna koppling funka??? Om inte vilken är då den bästa varianten. Är på väg att köpa en ny DVD, men så länge. Postad 30 maj 2006 - 22:16
det ska väl gå bra, om du har en scart till component omvandlare. annars ka z4 ta emot scart-RGB genom vga ingången.
det ska fungera, kanske din kabel som är dålig? annars är komponent eller hdmi att föredra om du ska köpa en nu dvd. Postad 31 maj 2006 - 16:26 Kopplade ihop den via en VGA-kabel till min bärbara med 16:10 skärm (1280/800) och trodde att Z4:an skulle fatta detta men istället så kapade den av bilden till 4:3 och inte en inställning lyckades ändra detta. Någon som kan guida mig till hur man får projektorn att visa hela bilden som datorn skickar ut? Postad 31 maj 2006 - 17:57 Eftersom 1280*800 inte är 16:9 så blir det fel och bilden täcker inte hela plus att den bli interlaced (flimmrar). Du borde kunna ställa in datorn på 1280*720, om inte annat med hjälp av Powerstrip eller liknande program. Postad 31 maj 2006 - 19:53
Trodde mest att man bara skulle tappa pixlar på höjden så att säga. Fipplade lite i Powerstrip (så mycket jag vågade) och ställde in skärmen för 1280*720 men Z4:an klipper fortfarande i både höjd och sidled. Ska man ställa in något speciellt när det gäller tex. Aspect Ratio i Powerstrip? Postad 04 juni 2006 - 12:56 Mitt lilla problem är sladd valet. Utrustning Förstäkare Marantz sr 8500 Med 1st Dvi ut o 2st in Digitalbox Boxer Med 1st scart o 1st tv antenn Xbox den äldre modellen med vet inte vad sladden kallas för men den är en gul kontakt Dvd Harman kardon 31 Med scart eller rca Kan man inte använda Min marantz som har dvi för att minska antalet sladdar till projektorn Annars får jag 5 st sladdar som är 10 meter långa som ska dras upp till projjen. 1st stömsladd till projje 10 meter 1st antenn sladd mellan boxer o projje 10 meter 1 st scart mellan dvd o projje 10 meter 1 st scart med rca mellan projje digitalboxen = Boxer 1 st sladd mellan Xbox o projje(Sådan med gul kontakt på) Vet inte vad en sådan kallas. Tacksam för svar Mvh X-Runner Postad 04 juni 2006 - 18:51 nästa gång behöver du inte ställa frågan i två olika trådar, iaf inte om du behöver skapa en ny tråd. det bli så rörigt på forumet då ![]() men jaja, nu har du fått svar på din fråga, hör av dig om det är något mer du undrar över ![]() Postad 08 juni 2006 - 08:16 Många projektorer kan bara ha 4:3 på VGA ingången inget annat, vet ej om det är så på Sanyo, men det är troligt. Sedan kan du inte ha båda skärmarna igång om du skall testa. Bara den externa eller den interna. Din interna skärm är ju som du sa 1280 x 800 och på en bärbar så är inte skärm och grafik skilda som på en stationär. Utan grafikkortet hanterar även de svarta kanterna så det generer alltid 1280x800. Har du då både intern och extern på samtidigt så skickas de svarta kanterna ut extern också. Detta gäller om du försöker ha samma bild på båda ställena. Men om du i XP ställer in att du skall expandera skrivbordet så kan du ställa in exakt upplösning på den externa och få det att funka. Jag hoppas att du var med på min röriga text. MVH Micke som förlorade mot dig på tradera! Postad 13 juni 2006 - 14:59 Hur är det med Sanyo z4 när den inte setts upp centrerad . I mitt rum så kan jag inte ha den centrerad utan den hamnar Ca 30 cm åt höger från mitten . Klarar z4 att flytta bilden så mycket så att jag får bilden i mitten. Lite oklar om Avstånd. Avstånd 2,70 m Projektor till duk .Tänkte ha en 79 tums duk till detta. Klara Sanyo av detta. Mvh X-Runner Postad 13 juni 2006 - 15:03
Det ska inte vara några problem . Tror Sanyo rekomenderar att projen skall sitta innanför duken bredd . Fast det optimala är mitten . Postad 13 juni 2006 - 19:42
Blir det mycket sämre bild om den inte sitter i mitten. Har snedtak o vill utnyttja en balk i taket till projektorn. Så jag kan inte ha den centrerad till duken Postad 14 juni 2006 - 11:22 Postad 14 juni 2006 - 12:23 NisseT1: bättre lycka nästa gång ![]() Postad 14 juni 2006 - 12:28 Postad 14 juni 2006 - 22:15 däremot har jag inte satt den på lock och kablarna hänger lite i projektorn eftersom kabelkanalerna inte är uppe ännu, så jag har inte brytt mig om det. men det är intressant att du upplever liknande problem. Postad 16 juni 2006 - 22:39 Jag inhandlade en Z4 härom dagen. Har hängt den hyffsat centrerat i rummet. +- 6cm. Problemet är att höger kant är kortare än vänster. det diffar några centimeter. Bilden är alltså inte rektangulär. Den är sned. Hoppas ni förstår. Vad att göra ?` Mvh YJP Postad 19 juni 2006 - 19:01 Detta problem uppstår eftersom du inte har projektorn vinkelrätt emot duken. (Samma sak gäller både i höjdled som i sidled) Mvh/Stefan Postad 27 juni 2006 - 18:20 Behöver lite hjälp här! Fick min Z4 igår så ´kopplade upp den direkt till min nya 6600:a .....vilken bild !!! .....Men upptäckte en otrevlig sak direkt. Så jag måste höra med någon annan ägare om de känner till detta. Projektorn ger ifrån sig ett högt frekvent ljud , ljudet är inte så högt men frekvensen är hög liknande som gammal tv kan tjuta eller liknade tinituss....om ni förstår vad jag menar. Och ljudet ändrar volym när bilden blir mörkare respektive ljusare, det är inte fläkten ......ljudet är inte tok högt men man hör det när det är hyffsat tyst i filmen och då störs man av det. (kör i eco mode och problemet kvarstår om jag kör lampiris på close)......... Undrar om det kan ha göra med att den är ny och kankse inte inkörd!? ![]() Är tacksam om någon kunde hjälpa mig. Redigerat av TruePower, 27 juni 2006 - 22:12. Postad 28 juni 2006 - 20:08 och det är inte auto irisen som låter för dig? det låter iofs mer som en lite "hackande" ljud... försvinner det inte så borde du ringa butiken i garantisyfte... Postad 05 juli 2006 - 22:28 ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |