Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG RZ-42PX4R

1543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PX4RV (TV) 1 8,95 (77) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 03 oktober 2005 - 08:02

Unregistered386ee6fe
  • Unregistered386ee6fe
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
så typ vid 95% av allt tittande står den på samma sak, men verkar funka iaf alltid nått :P

Postad 03 oktober 2005 - 13:30

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1 716 inlägg
  • 0
Har kollat min IE och den funkar fint :D En del har tur.

Postad 03 oktober 2005 - 13:56

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0

Jag har den kombinationen (alltså PX4:an + 9000S) och kan klart rekommendera denna spelare. Har provat Panasonic´s S97 oxå samt Denon´s 2910. Philipsen var klart bäst.

På vilket sätt var Philipsen bäst??

<{POST_SNAPBACK}>

Denon´s modell hade samma bild och kostar drygt 6000kr om jag inte minns fel. Pannasonic´s spelare kom inte överens med min tv, samt att den led av MB iaf i mitt tycke. Bilden på 9000s:en var mycket klarare och skarpare i dom jämnförelser jag har gjort. Men som sagt var är det min subjektiva bedömning. Tror man måste prova sig fram helt enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, tack för info, jag funderar på antignen Philips 9000S eller Denon 1920, har haft Philipsen hemma innan til min gamla Samsung plasma och bilden var klockren, men jag måste prova med både Denon & Philips på min nya plasma.

Postad 03 oktober 2005 - 14:20

zose
  • zose
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har fått den för 19400 på fyndbörsen, då inkl väggfäste frakt och hemleverans sen tog jag ochså snabbleverans. Hoppas det går fort...:D

Någon som beställt plasma från fyndbörsen?....hur lång tid tog det?
Jag vet att det beror på transportbolaget, jag är själv anställd DHLare...så hoppas de inte använder DHL!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte från börsen och tyckte att det funkade snabbt och smidigt. Hämtade ut apparaten från postens terminal på Hisingen i Götet!

Postad 03 oktober 2005 - 20:02

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Det är lite jobbigt att när man kör en vanlig tv så när man fyller ut bilden så blir dom breda i ansiktet Man får då köra 4:3 då förlorar man bilden på sidorna eller man kör i zoom då den beskär bilden istället kör man på dom andra så blir det breda ansikten men det funkar med 16:9 när man kör dvd eller när dom sänder i 16:9 på digital tv1 eller tv2 men det sänder dom inte jämt ju,dom skulle haft det formatet som sony kör smartzoom då har man ju hela bilden plus att dom blir normala i ansiktet men man får väll leva med det eftersom tvn är grym i övrigt.Edit: Jag är lite nyfiken på vad ni fick betala för en försäkring på tvn Jag betala 1800kr för 3år men funderar på att ta bort den eftersom min hemförsäkring täcker den o självrisken är på 1000kr

Redigerat av coke66, 03 oktober 2005 - 20:41.

Postad 03 oktober 2005 - 22:05

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Det är lite jobbigt att när man kör en vanlig tv så när man fyller ut bilden så blir dom breda i ansiktet Man får då köra 4:3 då förlorar man bilden på sidorna eller man kör i zoom då den beskär bilden istället kör man på dom andra så blir det breda ansikten men det funkar med 16:9 när man kör dvd eller när dom sänder i 16:9 på digital tv1 eller tv2 men det sänder dom inte jämt ju,dom skulle haft det formatet som sony kör smartzoom då har man ju hela bilden plus att dom blir normala i ansiktet men man får väll leva med det eftersom tvn är grym i övrigt.Edit: Jag är lite nyfiken på vad ni fick betala för en försäkring på tvn Jag betala 1800kr för 3år men funderar på att ta bort den eftersom min hemförsäkring täcker den o självrisken är på 1000kr

<{POST_SNAPBACK}>

Har börjat ändra lite med inställningarna både på boxen och tv:n men nu vet jag inte vad riktigt, störde mig inte innan och tyckte allt såg bra ut innan jag började pilla, men nu vet jag inte vad jag tycker ser bäst ut längre!

Har ingen försäkring, det är ingen större idé, kraschar den så kraschar den å då gäller ju garantin, är man så dum så man tappar den i golvet så får man skylla sig själv.. tv:n är inte värd mycket om 2 år när garantin gått ut ändå så :D

Postad 04 oktober 2005 - 08:52

baffert
  • baffert
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ang IE.

läste liet på LGs hemsida där står det

"LG:s unika Pure Palette som kontinuerligt mäter signalen på aktuell källa här i kombination med ett optiskt öga som mäter ljuset i rummet och kalibrerar automatiskt bilden så att du alltid kan njuta av maximal bildkvalitet."

kan det vara så att beroende på vilken källa man kör ifrån så är IE extra känslig eller mindre känslig?

detta är bara en fundring jag har. :D

Postad 04 oktober 2005 - 11:36

Kex
  • Kex
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Ni som köpt denna LG tv från Fyndbörsen ihop med väggfästet PDP-1. Hur funkar det väggfästet, går det t ex att komma åt anslutningarna bak på tv:n utan att behöva ta ner den när man skall koppla in/om  sladdar å så??!?  ;)

//Matte

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl inga större problem med kablarna, det är väl 3,5 cm fästet från väggen. Det var bara gamecube kabeln som inte fick plats riktigt, men det är ju en sån där påbyggnadsscartskit. Men klart där är lite puligt att få in sakerna rätt om man inte lärt sig vart ingångarna sitter ;)

Tobbe - En I E som fungerar? Har aldrig lyckats få de värderna. Befiner du dig i typ kalifornien eller nått ställe med väldigt mycket sol rakt in genom fönstret eller? :lol: Ändrar sig dina värden om du typ drar upp och ner persienner?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte först ett fäste där avståndet från vägg till Tv var 3cm och det fungerade inte. Jag har en Scart från Supra och då måste du ha minst 4cm till väggen.

Postad 04 oktober 2005 - 13:01

Quan
  • Quan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har fått den för 19400 på fyndbörsen, då inkl väggfäste frakt och hemleverans sen tog jag ochså snabbleverans. Hoppas det går fort...;)

Jag vet att det beror på transportbolaget, jag är själv anställd DHLare...så hoppas de inte använder DHL!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte från börsen och tyckte att det funkade snabbt och smidigt. Hämtade ut apparaten från postens terminal på Hisingen i Götet!

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag förstått det så använder de DHL vid hemleverans och Posten om man själv hämtar. Jag köpte mot postförskott och tyckte KNAPPAST att det var smidigt att hämta på Hisingen... De tar varken emot pengar, postväxlar eller kort på tunggodsterminalen (Plasman måste alltid hållas upprätt och naglas därför fast vid en bred lastpall och räknas därför som tunggods = tas ej emot på vanliga postterminalen). Därför måste man först betala på ett postcenter och få ett kvitto innan man åker dit. Men på postcenter tar de inte emot kontanter. Du kan ordna en postväxel i bank och åka till postcenter med den innan tre (eftersom den ska verifieras mot banken), men vissa postcenter accepterar inte ens det. Om du betalar med kort på postcenter så räknas det som kontantuttag = typ 1.000 spänn i avgift. Till slut betalade jag på postgiro direkt på banken istället, vilket tunggods sade skulle gå bra. Internetbetalning var förstås helt uteslutet. När jag kom dit och den killen hade gått för dagen visade det sig att de aldrig sett ett bankvitto där förut, det blev en halvtimmes dividerande med chefen innan de lämnade ut plasman.

Ett bra tips att förskottsbetala med kort alltså!!!

Själva pjäsen är inte direkt lättfraktad. Jag hade lånat en rymlig BMW kombi och den gick precis in på millimetern! Jag överdriver inte, hade den varit en millimeter bredare eller högre så hade jag inte fått in den.

Så när jag till sist fick hem den så kändes det ju GÖTT att två pixlar stod och blinkade grönt. Inte. ;) När jag mailade Fyndbörsen om det så hänvisade de bara till LG. Hm, vad gäller egentligen med garantier? Är inte själva poängen att man ska kunna ta det direkt med säljaren?

Postad 04 oktober 2005 - 15:39

Kex
  • Kex
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag har fått den för 19400 på fyndbörsen, då inkl väggfäste frakt och hemleverans sen tog jag ochså snabbleverans. Hoppas det går fort...;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag förstått det så använder de DHL vid hemleverans och Posten om man själv hämtar. Jag köpte mot postförskott och tyckte KNAPPAST att det var smidigt att hämta på Hisingen... De tar varken emot pengar, postväxlar eller kort på tunggodsterminalen (Plasman måste alltid hållas upprätt och naglas därför fast vid en bred lastpall och räknas därför som tunggods = tas ej emot på vanliga postterminalen). Därför måste man först betala på ett postcenter och få ett kvitto innan man åker dit. Men på postcenter tar de inte emot kontanter. Du kan ordna en postväxel i bank och åka till postcenter med den innan tre (eftersom den ska verifieras mot banken), men vissa postcenter accepterar inte ens det. Om du betalar med kort på postcenter så räknas det som kontantuttag = typ 1.000 spänn i avgift. Till slut betalade jag på postgiro direkt på banken istället, vilket tunggods sade skulle gå bra. Internetbetalning var förstås helt uteslutet. När jag kom dit och den killen hade gått för dagen visade det sig att de aldrig sett ett bankvitto där förut, det blev en halvtimmes dividerande med chefen innan de lämnade ut plasman.

Själva pjäsen är inte direkt lättfraktad. Jag hade lånat en rymlig BMW kombi och den gick precis in på millimetern! Jag överdriver inte, hade den varit en millimeter bredare eller högre så hade jag inte fått in den.

Så när jag till sist fick hem den så kändes det ju GÖTT att två pixlar stod och blinkade grönt. Inte. ;) När jag mailade Fyndbörsen om det så hänvisade de bara till LG. Hm, vad gäller egentligen med garantier? Är inte själva poängen att man ska kunna ta det direkt med säljaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en pixel som ibland blinkar med ett ljust sken :lol: Kommer bara ibland. Kör tv:en ett tag och se om det blir bättre. Det blev det för mig. Skulle mitt problem återkomma oftare så skulle jag försöka få den fixad. Nu är det lite svårt när det bara händer ibland. Men det är Jä*** irriterande när den dyker upp och oturligt nog är det mitt i skärmen.

Postad 04 oktober 2005 - 16:05

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Fattar inte varför ni inte tagit hemleverans!?

Fyndbörsen verkar snåla på supporten och verkar hänvisa till tillverkaren i första hand. Men det ska gå att kostnadsfritt lämna in den på en verkstad och få den lagad. Och är du inte nöjd kan du alltid skicka tillbaka den, distansköpslagen gäller.

LG är väl rätt snåla på pixlar?

Postad 04 oktober 2005 - 17:30

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en pixel som ibland blinkar med ett ljust sken :lol: Kommer bara ibland. Kör tv:en ett tag och se om det blir bättre. Det blev det för mig. Skulle mitt problem återkomma oftare så skulle jag försöka få den fixad. Nu är det lite svårt när det bara händer ibland. Men det är Jä*** irriterande när den dyker upp och oturligt nog är det mitt i skärmen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag såg en som lämnat in sin tv på elgiganten som det stod en död pixel på lappen som hängde på kartongen så det är nog bara för dig att byta tvn.

Postad 04 oktober 2005 - 18:39

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Igår beställde jag en LG RZ-42PX4RV på technistore.
Fick den för 19 400 inkl väggfäste och hemleverans.

Hoppas det inte ska för lång tid att få den. De får tills på torsdag på sig, sen ringer jag och efterlyser den ;)
Är butiken kända för snabba leveranser eller tvärtom?

Köpte en profigold komponentkabel på hifiklubben (550 kr/5m)
Någon som är en ägare till en sådan eller vet något om den?

Blev lite orolig med väggfästet, någon sa här att de hade problem med att koppla suprascarten till plasman, att det inte fanns plats mellan vägg och plasma.
Hoppas så inte blir fallet för mig....

BubbaG

Postad 04 oktober 2005 - 19:07

Soederstroem
  • Soederstroem
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Igår beställde jag en LG RZ-42PX4RV på technistore.
Fick den för 19 400 inkl väggfäste och hemleverans.

Hoppas det inte ska för lång tid att få den. De får tills på torsdag på sig, sen ringer jag och efterlyser den ;)
Är butiken kända för snabba leveranser eller tvärtom?

Köpte en profigold komponentkabel på hifiklubben (550 kr/5m)
Någon som är en ägare till en sådan eller vet något om den?

Blev lite orolig med väggfästet, någon sa här att de hade problem med att koppla suprascarten till plasman, att det inte fanns plats mellan vägg och plasma.
Hoppas så inte blir fallet för mig....

BubbaG

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft ett **** med att få hem TV:n. Beställde den fredagen den 23:e sep från Technistore, sen började problemen. Först blev det något datafel eller ngt så den fastnade vid terminalen. Sen när dom väl fick iväg den så skickade dom den till Eskilstuna och jag bor i Borlänge. Den ska anlända till Borlänge inatt och jag ska kunna få den imorrn, men jag vågar inte hoppas nå mer. Har dock fått ruskigt bra hjälp av Jeanette på Technistore ska tilläggas... ;)

Postad 04 oktober 2005 - 22:17

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Tror frågan om vad cinema gör kom upp innan, hittade svaret i big screens test på PY10;

Och som en bonus så har LG också implementerat ett Faroudja DCDi-chip för att ta hand om de-interlacing oavsett vilken signal du tar in. Funktionen kan aktiveras eller avaktiveras (varför man nu skulle vilja det) genom menyvalet "Cinema" On eller Off.

Postad 04 oktober 2005 - 22:42

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ahhh, visste att chippet satt där men inte att man kunde slå av och på genom cinema... men mitt var OFF när jag kolla nu, kan ju ha ändrat på det, men var det inte OFF som förinställning?

Postad 05 oktober 2005 - 02:53

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1 716 inlägg
  • 0

Ahhh, visste att chippet satt där men inte att man kunde slå av och på genom cinema... men mitt var OFF när jag kolla nu, kan ju ha ändrat på det, men var det inte OFF som förinställning?

<{POST_SNAPBACK}>

Joo mitt var det iallafall.

Postad 05 oktober 2005 - 08:37

dvdmicke
  • dvdmicke
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej.

What!! XD engine är ju kanon skrev nån...vad innebär XD engine ??

Sen kan jag meddela att jag testade min IE igår och den började på 93 och vandrade neråt tills den stannade på 60 :-(

Postad 05 oktober 2005 - 08:41

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Fick hem TV'n igår eftermiddag, när jag packat upp kartongen märkte jag att jag fått en fjärr som var annorlunda än den i manualen. Det saknas 3st knappar på den, mode-knapparna Audio, Cable och STB finns inte istället står det Guide, ARC och Subtitle på dom. Även knappen Zoom saknas :D De flesta andra funktionsknapparna är omkastade. Efter en stunds zappande mellan kanalerna provar jag PIP funktionen, inte heller dom knapparna fungerar som dom ska, bara själva PIP knappen funkar. Om man försöker med pip pr "+" eller "-" swap eller pip input gör detsamma, inget händer. Någon annan som fått en annan fjärr än den i manualen? Något senare på kvällen när jag skulle byta kanal med pr + knappen så låste sig hela TV'n, den reagerade inte på något, inte ens tryckningar på frontpanelen. Fick helt enkelt dra ur sladden. Någon annan ????? Jag blev också besviken på att den gör GRÅ fält på sidorna av bilden om man väljer 4:3 eller 14:9, går detta att ändra till svart? Hittar heller inte något bra läge att ha den på så att man slipper byta aspectratio mellan olika kanaler, förslag? För övrigt reagerar IE bara på en ficklampa direkt mot ögat som så många har skrivit tidigare. Försökte ringa LG angående Fjärren, men deras telefonsupport var stängd t.o.m 15/11. Ringde då Netonnet där jag köpt den och tjejen sa att det kan skilja på fjärren eftersom manualen var till flera olika TV-apparater. Lyckades till slut övertala henne att prata med någon annan på serviceavdelningen. Efter ett tag kom hon tillbaks och sa att jag nog fått fel fjärr,dom skulle maila till LG om detta, förhoppningsvis svar inom 2 veckor. Funderar allvarligt på att skicka tillbaks apparaten eftersom jag inte blivit imponerad av den. Den får några dagar till på sig att övrtyga mig att jag har fel.

Postad 05 oktober 2005 - 09:40

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
"XD Engine kan hantera digitala signaler perfekt samt lösa problem orsakade av olika signalstyrkor och transmissionsprocesser, samt att förbättra ljusstyrka, kontrast och färgåtergivning dubbelt upp mot tidigare.

Sammantaget ger XD Engine förbättrad bildkvaliteten och sex klara fördelar:
tar bort distorsionen som uppstår mellan färgerna så att man får renare färger,
ökar skärpan i bilden vilket ger rena bilder med knivskarpa detaljer, ökar även detaljåtergivningen i mörka partier, gör om analoga bilder till högupplösta bilder, tar bort brus i bilder som överförs med analog TV-sändning samt går in och korrigerar så att färgen återges korrekt och naturligt. "

Stackars kalle!!

"Efter ett tag kom hon tillbaks och sa att jag nog fått fel fjärr,dom skulle maila till LG om detta, förhoppningsvis svar inom 2 veckor."

Det här med fjärren borde ju inte vara några problem, du borde ju få en ny helt enkelt, och det är ju för fan återförsäljar****t som ska fixa det, va trött man blir bara hänvisar en vidare, sorgligt!!!!!! Blir fan förbannad!!

Det verkar vara helt fel fjärr, men du vet väl att man måste ha <TV> knappen intryckt innan tv:n reagerar, de andra knapparna <VCR> <DVD> osv. ska ju användas om man vill ha den som multifjärr? (kunde ju vara så enkelt, annars, sorry!)

Det här med aspectratio har jag börjat lura med, olika inställningar på box och plasma, men varför skulle du vilja köra 4:3 eller 14:9? :D

Min har aldrig hängt sig, händer det igen så skicka tillbaka den och köp en PX3:a istället, i dagsläget kan jag inte rekomendera någon att köpa PX4RV, leta efter den "snygga" PX3:an istället, verkar finnas 3 st olika.

Ingen bra start för dig, men håll ut du har köpt en kanon plasma!

Postad 05 oktober 2005 - 11:47

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

"XD Engine kan hantera digitala signaler perfekt samt lösa problem orsakade av olika signalstyrkor och transmissionsprocesser, samt att förbättra ljusstyrka, kontrast och färgåtergivning dubbelt upp mot tidigare.

Sammantaget ger XD Engine förbättrad bildkvaliteten och sex klara fördelar:
tar bort distorsionen som uppstår mellan färgerna så att man får renare färger,
ökar skärpan i bilden vilket ger rena bilder med knivskarpa detaljer, ökar även detaljåtergivningen i mörka partier, gör om analoga bilder till högupplösta bilder, tar bort brus i bilder som överförs med analog TV-sändning samt går in och korrigerar så att färgen återges korrekt och naturligt. "

Stackars kalle!!

"Efter ett tag kom hon tillbaks och sa att jag nog fått fel fjärr,dom skulle maila till LG om detta, förhoppningsvis svar inom 2 veckor."

Det här med fjärren borde ju inte vara några problem, du borde ju få en ny helt enkelt, och det är ju för fan återförsäljar****t som ska fixa det, va trött man blir bara hänvisar en vidare, sorgligt!!!!!! Blir fan förbannad!!

Det verkar vara helt fel fjärr, men du vet väl att man måste ha <TV> knappen intryckt innan tv:n reagerar, de andra knapparna <VCR> <DVD> osv. ska ju användas om man vill ha den som multifjärr? (kunde ju vara så enkelt, annars, sorry!)

Det här med aspectratio har jag börjat lura med, olika inställningar på box och plasma, men varför skulle du vilja köra 4:3 eller 14:9? :D

Min har aldrig hängt sig, händer det igen så skicka tillbaka den och köp en PX3:a istället, i dagsläget kan jag inte rekomendera någon att köpa PX4RV, leta efter den "snygga" PX3:an istället, verkar finnas 3 st olika.

Ingen bra start för dig, men håll ut du har köpt en kanon plasma!

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på om ni köper en PX3 att ni väljer PX3RV eller RVB inte RVA för den har bara en tuner,och RVB är den snyggaste med svarta kanter o högtalare o silver ram i mitten,RV är tvärtom med svart i mitten och RVA är helt i silvergrå.Som jag skrev för ett tag sen så hade jag en fläck i tvn som syntes i mitten gjord av min son så jag prova plasmarengöring men det var för sent det hade bränts in så jag får en ny tv snart men tänk på det om ni skall göra rent tvn att tvn har varit avstängd en längre tid innan ni använder vätska o gör rent annars får ni en inbränd fläck som inte går bort på grund av den varma skärmen,det är nackdelen med tvn att inte ha ett yttre skyddsglas som andra plasma har men den enda nackdelen på tvn ooops glömde även nackdel 2 att inte ha bild o texttv på samma gång. :blink:

Postad 06 oktober 2005 - 07:49

Soederstroem
  • Soederstroem
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nån som kan ge mig ett snabbt svar på hur stor kartongen var ungefär? Höjd bredd och längd...

Postad 06 oktober 2005 - 08:45

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Nån som kan ge mig ett snabbt svar på hur stor kartongen var ungefär? Höjd bredd och längd...

<{POST_SNAPBACK}>

Den är 133 x 83 x 38cm

Postad 06 oktober 2005 - 08:55

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tack för synpunkter Jonas, men jag var båder nykter och hade TV-knappen intryckt när jag försökte ändra pip+ och pip- :D Det gick att ändra kanal på pip tillslut, men inte med de knappar det ska vara.

HJÄLP !!!
Vilken aspectratio kör ni på? Jag håller på att bli tokig på att den ändrar storlek själv på bilden mitt i programmen, det räcker att dom byter kameravinkel så kan den zooma in så att texten försvinner.
Kollade lite på sagan om konungens återkomst på dvd, samma där bilden ändrar stolek stup i ett och den klipper av bokstaven "g" i underkant.

Tacksam för synpunkter......

Postad 06 oktober 2005 - 09:12

danbys
  • danbys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Tack för synpunkter Jonas, men jag var båder nykter och hade TV-knappen intryckt när jag försökte ändra pip+ och pip-  :D Det gick att ändra kanal på pip tillslut, men inte med de knappar det ska vara.

HJÄLP !!!
Vilken aspectratio kör ni på? Jag håller på att bli tokig på att den ändrar storlek själv på bilden mitt i programmen, det räcker att dom byter kameravinkel så kan den zooma in så att texten försvinner.
Kollade lite på sagan om konungens återkomst på dvd, samma där bilden ändrar stolek stup i ett och den klipper av bokstaven "g" i underkant.

Tacksam för synpunkter......

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter som du ställt in tv:n att köra i läget "Helskärm". Det läget kanske är bra om du kör en dvd-film som du inte vill köra i 2.35:1 utan skall täcka hela bildytan. Problemet med detta "mode" är om det finns textning så hamnar den utanför bildvisningsytan och när tv:n känner av detta så gör den om bilden (vilket kan upplevas som hoppande) så att texten får plats. Blir det sedan en längre paus i filmen utan tal och ingen text visas så stäcker den ut bilden igen (bilden hoppar till igen). Själv kör jag i 16:9 läget hela tiden.

Postad 06 oktober 2005 - 09:16

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Verkar var smart med läget helskärm om man vill undvika tv loggor!!

Postad 06 oktober 2005 - 09:39

Norwin
  • Norwin
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Japp, har nu fått tvn från Berlin, (Medianess). Med Mastercard så kostade rubbet inklusive frakten (som är dyr), strax under 17 100 kr men allt gick snabbt, knappt 7 dagar.
---men så är ju det där med garantin... :D

Redigerat av Norwin, 06 oktober 2005 - 09:45.

Postad 06 oktober 2005 - 11:07

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Fixat kabellister på classe! La upp nya bilder...ett försök att visa HD, 720 p men min kamera är inge vidare.. :D

Kanske inte rätt bildruta att visa heller..jag vet...:blink:

Redigerat av JonasJansson, 06 oktober 2005 - 11:09.

Postad 06 oktober 2005 - 14:44

Unregistered137eae8d
  • Unregistered137eae8d
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
hejsan!
nu har jag hängt med och kollat in allt på den här tråden ang plasma tvn. Jag köpte den efetr att ha hört så mycket bra från er. MEN hade samma problem som er med IE, och efter bara 2 ggr så fick jag pixelfel. Så jag skickade en anmälan till www.powermill.se och DOA:de den. Det betyder att om den va minre än 1 vecka så fick man en helt ny tv , de kom och hämtade den gammla och gav mig en ny direkt. Nu ska vi se om IE fungerar och allt det andra. Jag hör av mig on ni vill veta mer. mvh X

Postad 06 oktober 2005 - 15:14

Norwin
  • Norwin
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
xavier_82,

Pixelfel...vad menar du med det? Slocknade pixlar - i så fall hur många? :D

Postad 06 oktober 2005 - 16:47

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Det står så här i handboken angående fel på pixlar.
En plasmaskärm består av 900 000 till 2,2 miljoner celler. Det kan hända att några av dessa celler skadas under tillverkningen.
Enligt gällande industristandard för plasmaskärmar är det av tekniska skäl acceptabelt att det förekommer vissa färgprickar
på skärmen och det innebär inte att skärmen ska anses som defekt. Vi hoppas att du förstår att våra produkter levereras
med hänsyn till gällande industristandard och att kvaliteten därför är acceptabel. Eventuell förekomst av färgprickar
utgör alltså ingen grund för byte eller hävning av köpet. Men jag såg som jag skrev för ett tag sen att det var en o bytte sin på elgiganten för att en pixel är trasig så man kan försöka o byta ändå men man måste ha tur o få en felfri kanske.

Redigerat av coke66, 06 oktober 2005 - 16:54.

Postad 06 oktober 2005 - 16:55

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Vilket jag tycker är helt åt skogen, 20.000 för en skärm som inte är helt 100% och man får typ leva med det??

Hur vore det med en ny bil för 300.000 där den var något repad på lacken eller andra färgprickar???

Postad 06 oktober 2005 - 17:05

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Har fått min plasma nu...:)

Vilken höjd har ni er tv på?
Finns det något som ska vara optimalt?

BubbaG

Postad 06 oktober 2005 - 17:15

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Vilket jag tycker är helt åt skogen, 20.000 för en skärm som inte är helt 100% och man får typ leva med det??

Hur vore det med en ny bil för 300.000 där den var något repad på lacken eller andra färgprickar???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med.Nu byter dom min tv mot en ny på måndag nästa vecka så då tar jag fram förstorings glaset o letar bland några miljoner färgprickar om den är felfri. :) BubbaGump jag kör 70cm från golvet men det är smaksak men mellan 60-80cm kan väll funka beror på om man ligger eller sitter mycket men jag både sitter o ligger så 70cm är bra för mig.

Redigerat av coke66, 06 oktober 2005 - 17:20.

Postad 06 oktober 2005 - 18:01

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Fick min plasma, men de hade inte lagt med ett väggfäste!!!
Fan vad jag blir förbannad på sånt.... :)

Nu ska de mailas!

Postad 06 oktober 2005 - 18:45

ollesthlm
  • ollesthlm
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har PX4RV några inbyggda fläktar eller annat som kan störa?? PX4R och PX5R (Högupplösta) har tydligen sådana. Jag är nämligen allergisk mot störande ljud från t.ex. fläktar.

Postad 06 oktober 2005 - 19:13

Unregistereda368ec4e
  • Unregistereda368ec4e
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har PX4RV några inbyggda fläktar eller annat som kan störa?? PX4R och PX5R (Högupplösta) har tydligen sådana. Jag är nämligen allergisk mot störande ljud från t.ex. fläktar.

<{POST_SNAPBACK}>

Inget så'nt. Knäpptyst.

Fan, jag inser just att jag är supernöjd... Måste dock köpa bättre kablar, kör 15 år gamla scart för närvarande - men bilden är mycket bra ändå...

Postad 06 oktober 2005 - 19:26

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inget så'nt. Knäpptyst.

Fan, jag inser just att jag är supernöjd... Måste dock köpa bättre kablar, kör 15 år gamla scart för närvarande - men bilden är mycket bra ändå...

<{POST_SNAPBACK}>

Nope finns inga fläktar som sagt. Men dock ett högfrekvent tjut när man läser text-tv....

hehe bara skojja.. det är en bra tv för ljud-känsliga...förutom att den har riktigt bra högtalare då..:)

Postad 06 oktober 2005 - 20:03

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Varför får jag inte komponent att funka på tvn??

Får ingen bild....
Ska jag göra några inställningar?
Please help :)

BubbaG

Postad 06 oktober 2005 - 20:39

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Får ingen bild....

BubbaG

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kopplat rätt? :lol:

Inga inställningar behövs på tv:n, men du behöver ju välja "component" som bildkälla (hehe) sen kan det vara din dvd som måste ställas in så den skickar signal via component, du kanske haft den som scart innan eller om den e ny.

Annars...vette...fan...

lycka till iaf

Postad 06 oktober 2005 - 21:51

Kex
  • Kex
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Fixat kabellister på classe! La upp nya bilder...ett försök att visa HD, 720 p men min kamera är inge vidare.. :)

Kanske inte rätt bildruta att visa heller..jag vet...;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det blev snyggare med kabellisterna :lol: men blev du tvungen att sätta upp två par lister? Hur många kabalar rymmmer en list?

Kör du hdtv via dator? Jag har provat att koppla in min dator via VGA ingången men tyckte upplösningen blev lite dålig. 800X600 blev bäst. Kanske detta beror på mitt grafikkort som är Dells interna?! vad har du för upplösning på datorn? kör du med VGA eller HDMI?

Postad 06 oktober 2005 - 22:29

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Får ingen bild....

BubbaG

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kopplat rätt? :lol:

Inga inställningar behövs på tv:n, men du behöver ju välja "component" som bildkälla (hehe) sen kan det vara din dvd som måste ställas in så den skickar signal via component, du kanske haft den som scart innan eller om den e ny.

Annars...vette...fan...

lycka till iaf

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade inte ändrat inställningar på dvd, nu ändrade jag till komponent-progressiv.

Thx för hjälpen!

Postad 07 oktober 2005 - 00:39

Unregistered137eae8d
  • Unregistered137eae8d
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Norwin,

nej pixeln slocknade inte utan bytte färg bara =), och det var bara EN pixel. tex då jag kollade på en dvd och det visades en blå bagrund så lyste pixeln upp rosa istället, och då menar jag verkligen skrik rosa och blinkade ibland. Det hände efter bara 2 ggrs användande av tvn. Så de hämtade den och jag fick en ny på studs.

Nu angående IE, killar jag har testat en sak. Hade tvn så att baksidan var åt fönstret och då funkade IE inte alls , fick samma värden som er. Men nu har jag flyttat tvn till mitten av rummet på väggen. Kör jag dimmerljuset helt ned så ändras mina värden och får då inte standard värden. Kanske är IE ögat inte så känsligt, fast det är kanske bra det också. Annars hade man sett att den ändrade bilden hela tiden och det vill man ju inte.

snart kommer det upp bilder också =)
mvh X

Postad 07 oktober 2005 - 06:11

dvdmicke
  • dvdmicke
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Ahhhh.....Vad fan e detta ??

Kollade på Hotell Rwanda häromdagen, orginal DVD som jag matade TV´n med min BBK´571H via Dvi-Hdmi.

Hittils tyckte jag att bilden var klockren med digital TV och DVD....MEN !!!!!!!

Tror ni jag blev paff när jag kollade på scenen där dom åker i bilen, och det ligger en massa människor på vägen, dom går ur bilen för att kolla vad det är. Kan tala om att det är en väldigt mörk scen (kväll/natt) och en massa dimma ....sicken d###### skitbild som visades !!

Svårt att exakt beskriva det, men man såg knappt ingenting av det som skulle visas pga dimman / mörkret..allt var bara grötigt och svart, och man kunde tro att man kollade på en urkass AVI film eller något annat !!

Någon annan som har möjlighet att kolla på denna scen, eller som har upplevt detta ??

Kör med en "vanlig enkel" kabel, men har beställt en ny från Marcus, som jag ska testa med......

Läste att vissa har problem med svärtan på sina Samsungskärmar (s5hx) ....är det detta dom menar då tro ?

Postad 07 oktober 2005 - 08:41

BadCam70
  • BadCam70
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Man har ju alltid öppet köp så är man missnöjd är det bara att lämna tillbaka det hade jag gjort,men min har inte en pixel trasig tack och lov tycker annars att det så klart inte är acceptabelt att man betalar varken 10-20-30k för en platt TV om nån pixel är trasig från början.

Postad 07 oktober 2005 - 08:48

BadCam70
  • BadCam70
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Ahhhh.....Vad fan e detta ??

Kollade på Hotell Rwanda häromdagen, orginal DVD som jag matade TV´n med min BBK´571H via Dvi-Hdmi.

Hittils tyckte jag att bilden var klockren med digital TV och DVD....MEN !!!!!!!

Tror ni jag blev paff när jag kollade på scenen där dom åker i bilen, och det ligger en massa människor på vägen, dom går ur bilen för att kolla vad det är.  Kan tala om att det är en väldigt mörk scen (kväll/natt) och en massa dimma ....sicken d###### skitbild som visades !!

Svårt att exakt beskriva det, men man såg knappt ingenting av det som skulle visas pga dimman / mörkret..allt var bara grötigt och svart, och man kunde tro att man kollade på en urkass AVI film eller något annat !!

Någon annan som har möjlighet att kolla på denna scen, eller som har upplevt detta ??

Kör med en "vanlig enkel" kabel, men har beställt en ny från Marcus, som jag ska testa med......

Läste att vissa har problem med svärtan på sina Samsungskärmar (s5hx) ....är det detta dom menar då tro ?

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte sätt den filmen eller scenen men spontan så har jag inga som helst problem med svärta osv,rent generellt så känns det som att nyare plasmor är väldigt avslöjande på bildmaterial vad jag menar skit in i plasman så kommer det obönhörligen skit ut samma åt andra hållet bra material = kanonbild......
Kör min med en Pioneer 575 component och progressiv scan helt kanon har svårt att tänka mig att det kan se bättre ut men i och för sig har bara sett LOTR triologin och Gladiator så....

Redigerat av BadCam70, 07 oktober 2005 - 08:57.

Postad 07 oktober 2005 - 08:53

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Fixat kabellister på classe! La upp nya bilder...ett försök att visa HD, 720 p men min kamera är inge vidare.. :)

Kanske inte rätt bildruta att visa heller..jag vet...:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det blev snyggare med kabellisterna :lol: men blev du tvungen att sätta upp två par lister? Hur många kabalar rymmmer en list?

Kör du hdtv via dator? Jag har provat att koppla in min dator via VGA ingången men tyckte upplösningen blev lite dålig. 800X600 blev bäst. Kanske detta beror på mitt grafikkort som är Dells interna?! vad har du för upplösning på datorn? kör du med VGA eller HDMI?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick inte plats med alla i en en, har sex stycken kablar, man fick väl plats med fyra i varje kanske, scart och komponenten från supra var för feta för att pressa in alla i en, men har man tunna kablar så kanske man får plats med..nja inte mer än fyra iaf tror jag, har tre i varje nu och får nog kanske plats med en tunn rackare till.

Jag kör dvi - hdmi mellan datorn och tv:n, jag har väl ett mediokert RADEON 128 MB kort, och jag skickar 1024 x 768 p i 60 hz och det ser väldigt bra ut när man kollar på film etc och det funkar att surfa runt på aftonbladet och så men jag kan inte läsa inläggen här på prisjakt det går inte att läsa...;)

Kabellister rekomenderas, blev fan ett helt nytt rum..

Edit: Det gick visst att läsa inläggen...men det var väl inte världens skarpaste bokstäver direkt...

Redigerat av JonasJansson, 07 oktober 2005 - 10:44.

Postad 07 oktober 2005 - 10:43

Unregistered137eae8d
  • Unregistered137eae8d
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
hejsan!

nu har jag införskaffat mig denna kabel:
SCARTKABEL 1.5 M PROFIGOLD PGV7000

Jag är newbie ang plasma och ljud osv....

så min fråga är: hur får jag progressive scan att fungera? kan jag köra det då jag kör med den här kabel?
Jag såg att min dvd spelare har progressive scan utgångar, 3 st kablar ser ut som rca, grön, blå, och röd. Är det speciella kablar?
Och hur ska det kopplas? vore tacksam för hjälp =)
mvh X

Postad 07 oktober 2005 - 10:52

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

hejsan!

nu har jag införskaffat mig denna kabel:
SCARTKABEL 1.5 M PROFIGOLD PGV7000

Jag är newbie ang plasma och ljud osv....

så min fråga är: hur får jag progressive scan att fungera? kan jag köra det då jag kör med den här kabel?
Jag såg att min dvd spelare har progressive scan utgångar, 3 st kablar ser ut som rca, grön, blå, och röd. Är det speciella kablar?
Och hur ska det kopplas? vore tacksam för hjälp =)
mvh X

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste ha komponent kabel, alltså 3 x RCA för att kunna använda progressive scan och inte en SCART. Men jag tror inte du kommer se någon större skillnad på RGB scart och progressive scan via komponent..

Har du RGB (AV1) ledig ändå så kör på scart.. vissa här har upplevt rgb scart som bättre än komponent...jag ser faktiskt ingen skillnad, nåååågot skarpare bild kanske med komponent. Har du digitalbox så tycker jag du ska ha den i AV1 och köpa en komponentkabel till dvd-spelaren.

Postad 07 oktober 2005 - 11:58

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Håller på att ställa in tv nu efter kollat lite filmer...
Tycker bilden är lite brusig....e det något jag kan ställa in?
Kollade LOTR och blev faktiskt inte jätteimponerad :)

Har jag missat att ställa in något?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.