Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2007 - 09:15

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Perkey >> Japp, 1 HDMI-kabel mellan receiver och TV, både ljud och bild bör gå i den, men jag ser inte vitsen av att skicka ljud till TV:n från receivern. Ljudet kör du väl ändå ut i hemmabiohögtalarna från receivern.

Bosse_Kaka >>
Jag är ingen högtalarexpert, men möjligtvis har det med högtalarnas känslighet som de olika högtalarna har.
Desto högre känslighet = kräver mindre effekt (behöver inte vrida upp volymratten så högt).
Exemplevis har Dynavoice M-65 Känslighet 93 dB/Watt

Det behöver alltså inte vara något fel någonstans, bara det att högtalarna som sagt har olika känslighet.

Postad 12 November 2007 - 22:00

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Perkey >> Japp, 1 HDMI-kabel mellan receiver och TV, både ljud och bild bör gå i den, men jag ser inte vitsen av att skicka ljud till TV:n från receivern. Ljudet kör du väl ändå ut i hemmabiohögtalarna från receivern.

Ja självklart ska jag köra ljudet från receivern till högtalarna. Kanske uttryckte mig lite luddigt där. Men tack för svaren. Det uppskattas!

Postad 12 November 2007 - 22:34

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

HJÄLP !!! SNÄLLA
detta gäller min bror som inhandlat ett par cerwin vega element som han satt in i ett par hemmabyggda högtalar lådor... Nu till problemet: Han får inte ut samma ljud volym när han har frontarna som är ett par Dynavoice M-65 inkopplade,ljudet är mycket lägre ifrån cerwin vega elementen dvs hemma byggda högtalarna.

Har en Yamaha 757 som reciver o som front högtalare används Dynavoice M-65

tacksam för svar

Det kanske är just detta som är problemet. Att hans element sitter i en felaktig lådkonstruktion. Det är aldrig en bra ide att bara stoppa in ett element i en låda som inte är avsedd för elementet. Blir allt som oftast bara pannkaka av alltihopa.

Och sen kan det ju också vara så som mikeett säger att känsligheten är olika på de båda högtalarna, därav skillnaden i ljudvolym.

Mvh
AlexanderE

Postad 12 November 2007 - 23:09

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Liten kort fråga bara. Vad exakt är det jag för sorts steg jag behöver för att hjälpa min stereoförstärkare att driva ett par högtalare? Kopplar man bara det steget till förstärkarens pre-out isåfall?

Postad 13 November 2007 - 08:17

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Vilken sorts steg?... Ett bra slutsteg som passar dig, sök begagnat så kan du få prisvärda alternativ som t.ex. Rotels RB-serie Sedan är det bara smak och plånbok som styr.
Hifimagasinet har bra beg. annonser oftast av seriösa säljare.

Jo, pre-out från förstärkaren/receivern kopplar du till slutsteget. Sedan högtalarkablar från slutsteg till högtalarna :)

Sedan finns det olika kontakteringar för pre-out i förstärkare och även ingångar i slutsteg. Dels finns det obalanserade utgångar (RCA, absolut vanligast) samt balanserade utgångar (XLR, inte lika vanliga). Enklast är om förstärkare och slutsteg har samma sorts kontakter, men det går att koppla mellan RCA och XLR också om det skulle vara tvunget.

Redigerat av mikeett, 13 November 2007 - 08:22.

Postad 13 November 2007 - 13:00

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Då får jag isåfall den kombinerade effekten av både förstärkaren och slutsteget? Inga krusiduller där? :P Tack för svaret!

Postad 14 November 2007 - 07:36

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Nej du får enbart effekten från slutsteget om du väljer att koppla högtalarna till slutsteget såklart. Den andra förstärkaren agerar bara förförstärkare. :blink:

Postad 14 November 2007 - 17:21

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Men vad innebär det då? Förförstärkare? Hur får jag den kombinerade effekten? Går det ens? Fattar noll :blink:

Postad 14 November 2007 - 18:07

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Om du tänker dig en vanlig integrerad förstärkare. T.ex H/K 970, enkelt förklarat så består den av en förförstärkare även kallat försteg och en effektförstärkare som också brukar kallas slutsteg.

Försteget har till uppgift att justera volymen med hjälpa av volymratten men även ton kontroller och balansinställningar och för att inte glömma så agerar den ju också ingångsväljare.

Slutsteget (effektförstärkaren) förser bara högtalaren med effekt och ström. Här sitter alltså själva kraftpaketet. :blink:

Men frågan är om du kommer behöva att köra från båda förstärkarna. Det kanske helt enkelt räcker med effekten från slutsteget.

Vad har du för förstärkare, slutsteg och högtalare?

Postad 14 November 2007 - 19:11

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tack för ditt snabba och pedagogiska svar! :D
Just nu har jag enbart en stereoförstärkare, en NAD C320BEE, eftersom jag sålde mina högtalare. Jag har planer på att köpa ett par likadana fronthögtalare som dig, Energy C-500. Jag är ju dock tveksam till om min förstärkare räcker för att driva högtalarna på ett sätt som gör dem rättvisa.. Därför funderar jag på att komplettera med ett beg NAD-slutsteg, t.ex 216 THX. Vad tror du? :(

Postad 14 November 2007 - 19:14

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Nu är jag ledsen, skrev helt fel :D XTZ 99.36 är det ju du har, Energy är dock ett annat hett alternativ. Sry!

Postad 14 November 2007 - 20:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Haha det är ingen fara. :(

Högtalarna mår absolut inte dåligt av lite effekt och det är mycket möjligt att den NAD kommer att kunna driva dom på ett riktigt bra sätt. :D

Men detta kan du ju känna efter själv lite, skulle det visa sig att du behöver lite mer effekt så är ett NAD steg ett bra alternativ, eller det steg som jag själv har Classic 8.0B som kan köpas på Hifitrade. :(

Postad 14 November 2007 - 23:00

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Det är så svårt att veta vad man ska referera till bara, eftersom inte så många bara kör på 2-kanaligt inom den prisklass som jag är intresserad av, dvs 4000-8000 kr. Hur tycker du att dina högtalare funkar till musik, eller är de mer en renodlad hembio-högtalare? Lite off-topic, men måste bara veta :D

Postad 15 November 2007 - 19:32

Creed
  • Creed
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej, är ganska ny när det gäller "avancerad" koppling.

Jag har lite funderingar om begreppen HDMI -ut och -in.

Jag har en Reciver med 2HDMI-in och 1 HDMI-ut och tillräckligt med utgångar till mina konsoler.
I TVn har jag 2HDMI in.

Jag har en xbox 360, xbox och PS2.
Jag har nyss köpt nytt stereo anläggning och vill därför ha ljud från konsolerna ut genom det nya ljudet.
Det jag undrar är om jag kan koppla mina konsoler via recivern till TVn med allt gående via en HDMI kabel. isåfall är det HDMI -ut från Recivern till HDMI -in till TVn jag ska koppla?

tack i förväg :)

Postad 15 November 2007 - 21:52

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Det är så svårt att veta vad man ska referera till bara, eftersom inte så många bara kör på 2-kanaligt inom den prisklass som jag är intresserad av, dvs 4000-8000 kr. Hur tycker du att dina högtalare funkar till musik, eller är de mer en renodlad hembio-högtalare? Lite off-topic, men måste bara veta :)

Jag tycker absolut att det är mer en renodlad Hifi högtalare. :wub:

Och den funkar såklart lika bra till film, dock så krävs det ju en sub för de lägre frekvenserna. :D

Hej, är ganska ny när det gäller "avancerad" koppling.

Jag har lite funderingar om begreppen HDMI -ut och -in.

Jag har en Reciver med 2HDMI-in och 1 HDMI-ut och tillräckligt med utgångar till mina konsoler.
I TVn har jag 2HDMI in.

Jag har en xbox 360, xbox och PS2.
Jag har nyss köpt nytt stereo anläggning och vill därför ha ljud från konsolerna ut genom det nya ljudet.
Det jag undrar är om jag kan koppla mina konsoler via recivern till TVn med allt gående via en HDMI kabel. isåfall är det HDMI -ut från Recivern till HDMI -in till TVn jag ska koppla?

tack i förväg :lol:

Hejsan!

I bästa fall så kan du få allt till teven via HDMI kabeln, det beror nämligen lite på hur bra din videodel i förstärkaren är. Det är inte alla som kan konvertera t.ex en komposit signal till component eller HDMI.

Men hur kopplar du in ditt xbox och PS2?

Och precis som du säger så är det från HDMI ut på receivern till HDMI in på skärmen som du ska koppla. ;)

Postad 17 November 2007 - 14:53

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

HJÄLP !!! SNÄLLA
detta gäller min bror som inhandlat ett par cerwin vega element som han satt in i ett par hemmabyggda högtalar lådor... Nu till problemet: Han får inte ut samma ljud volym när han har frontarna som är ett par Dynavoice M-65 inkopplade,ljudet är mycket lägre ifrån cerwin vega elementen dvs hemma byggda högtalarna.

Har en Yamaha 757 som reciver o som front högtalare används Dynavoice M-65

tacksam för svar

cervin vega elementen är på 4 ohm o resten av högtalarna är på 8 ohm, vad sker om jag spelar upp med olika ohm ???,kan recivern eller högtalarna skadas ???
min bror har testat o köra allt tillsammans o allt funkar men fundersam på om det verkligen är bra för systemet ???

tacksam för svar

Postad 17 November 2007 - 22:16

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Det är ingen fara att ha högtalare med olika impedans, impedansen går ju ändå upp och ner i en kurva.

Dock så ska man såklart vara förskitig om man har en förstärkare som har problem med låg ohmiga högtalare. :)

Postad 20 November 2007 - 01:56

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Nån som vet hur man kan dela upp en signal HDMI-signal i bild och ljud? Vill koppla min nya bärbara dator till förstärkaren och TV:n, men den har bara HDMI-out för digital bild/ljud. Min TV har DVI-in, men min reciever har ingen HDMI-in. Kan jag separera "dela upp" HDMI:n och skicka ljudet som t.ex. coax till recievern, medan jag skickar bilden som DVI till TV:n?

Edit: har sett att det finns svindyra splitters som kan dela upp till DVI+optisk, men jag är ute efter en lösning som kostar mindre än vad det gör att skaffa ny reciever.

Redigerat av ramz, 20 November 2007 - 01:58.

Postad 20 November 2007 - 08:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Finns t.ex. HDMI - splitterTOSLINK out Kanske lite högt i prislapp, och du behöver en HDMI-DVI adapter för en hundring eller så, finns på Clas Ohlssin, SIBA, El-giganten m.mfl.

Sedan finns även den produkt du sett HDMI-DVI-D konverter + dig. coax

Ett annat alternativ kan vara ett externt ljudkort med digital ljudutgång samt en HDMI-DVI adapter för bild. Nu är jag inte så kunnig på vilka ljudkort som klarar vilka ljudformat, men det finns säkert o datorsektionen eller HTPC sektionen. Lite bättre prislapp än en signalkonverter iaf.

Redigerat av mikeett, 20 November 2007 - 08:14.

Postad 21 November 2007 - 05:19

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Den första och andra var ungefär vad jag tänkt mig, men priset gör att jag för ungefär samma pris kan uppgradera min reciever till en med HDMI. X-Fi ljudkortet var mer ett tips i stil med vad jag hoppades på, nackdelen blir dock att jag måste ha mer övrig utrustning:

- HDMI-kabel (10 m)
- Optisk kabel med 3,5 mm -> TosLink (10 m)
- HDMI->DVI adapter

Ännu en nackdel är att min Express-card kortplats är på motsatta sidan min HDMI-port, så den måste dras runt datorn varje gång, inte direkt smidigt.

Postad 21 November 2007 - 07:35

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det finns även USB-ljudkort och Firewireljudkort, men som sagt så är jag inte så insatt i utbudet.

Postad 26 November 2007 - 01:27

raevbur
  • raevbur
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag ska till att köpa ny reciever och dvd-spelare och vill såklart att kopplingen däremellan skall vara digital. Grejen är att jag inte har någon HDTV än, utan en CRT 32" som jag inte tänkt byta på ett tag.

Går det att koppla så att man har HDMI mellan DVD & Reciever och sen köra RGB från Reciever & TV!? Då tänkte jag att då får jag iaf digitalt ljud, men fortfarande analogt (RGB) till TVn. Är det ens möjligt att göra en sådan koppling eller måste man satsa på koaxial/optisk mellan DVD och Reciever?

Otroligt tacksam för svar!

Postad 27 November 2007 - 18:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det kan bli svårt. De flesta receivrar som har HDMI OCH konverterar analoga signaler till HDMI (uppkonvertering) brukar inte konvertera HDMI till analoga signaler (nedkonvertering).

Har du enbart DVD-spelare och inga övriga maskiner att plugga in så är SCART till TV:n och koax/optisk till TV:n likvärdigt både bild och ljudmässigt.

Postad 30 November 2007 - 16:44

kewbab
  • kewbab
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjena! Har ett litet problem med att koppla ihopa min HTPC med min LG 47LB2RF. Jag får ingen bild när jag kör via HDMI --> HDMI till TV:n. Funkar på VGA. Har även testat DVI --> HDMI med samma resultat. Datorn "ser" tv:n i NVIDIA inställningarna med namn på tv osv... Men dock ingen bild på tv:n! Någpng som kan komma med förslag på vad som kan behövas göras för att få det att fungera? Har testat med olika grafikkort och datorer med samma resultat. Har ett Nvidia GeForce 8600 GT med Dvi, Vga och Hdmi ut på. Vga funkar övrigt ej.. Snälla hjälp!

Redigerat av kewbab, 30 November 2007 - 16:44.

Postad 03 December 2007 - 08:07

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Har du kört Nvidias guide för multipla bildskärmar?

Postad 05 December 2007 - 17:18

Creed
  • Creed
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tja, får inte min optiska utgång på TVn att skicka ljud till min reciver. Läst i manualen på min reciver och i den står det inte något speciellt hur man gör förutom om man kopplar in en annten kabel i recivern för att sedan köra bild från TVn igenom recivern.

Har en Onkyo TX-SR604E Reciver och en Sony KDS-55A2000.

på min reciver kan jag inter ställa in mina optiska ingångar om jag inte har någon sorts video sladd verkar det som. Med 360n funkar det med optisk utan problem, då är det bara välja en video ingång och sedan den optiska ingången på den ingången. Har försökt prova mig fram men får det inte att funka.

Tack på förhand

Postad 06 December 2007 - 08:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Den optiska digitalljudutgången på TV:n fungerar endast då du ser på digitala marksända kanaler med TV:ns inbyggda digitalmottagare enl s45 i Manualen

Postad 06 December 2007 - 12:43

Creed
  • Creed
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
hmm ok, jobbigt, men tack för svar :)

Postad 06 December 2007 - 21:58

kewbab
  • kewbab
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Har du kört Nvidias guide för multipla bildskärmar?

Det verkar som att det var fel på tv:n! Har varit inne och bytat den och nu funkar allt! Tack ändå :lol:

Postad 11 December 2007 - 18:17

niklas86
  • niklas86
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hejsan,
har precis köpt lite saker och har inte en anning om hur jag ska koppla o vilka sladdar, har sökt runt lite men är antagligen ganska obegåvad på detta:

Sub: Audio Pro Sub Level 110
https://www.prisjakt...ukt.php?p=21161
Sat högtalare: Proson Reality Sat 31 SA 5.0
https://www.prisjakt...ukt.php?p=36539
Förstärkare som köps snart:Yamaha RX-V661
https://www.prisjakt...kt.php?p=158846

Men innan ska jag koppla i ihopp det med pappas gammla förstärkare som man bara stoppar in högtalar sladden direkt iförstärkaren~. Men vad är det för kontakter på högtalarna och finns det några bra kablar (helst så billiga som möjligt) som rekomenderas.

Länka gärna!
Tack på förhand!

Edit: Efter några timmar läsning så kom jag fram till att det är RCA? jag ska ha? är det stor skillnad i kvallité där? och vad kostar det om man ska gå något steg från tex kjell o co?

Redigerat av niklas86, 11 December 2007 - 22:26.

Postad 12 December 2007 - 09:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Mellan receiver och högtalare så går det bra med högtalarkablar, vilket kan vara allt mellan lampsladd till fin-fina kablar för 100kkr med bananer eller spadar.

Mellan receiver och sub så är en skärmad, dubbel/trippelskärmad RCA-kabel att föredra.
Jag tror kjell.com-kabeln eller Biltemas duger till att börja med. Biltemas går att dra isär så du får du 1 subkabel du kan sälja.

Vill du gå upp ett steg så finns Supra Sublink, Monster m.m. och hoppas du inte går vilse i kabeldjungeln för där finns gott om åsikter, myter och olika sanningar.

Postad 16 December 2007 - 20:42

Unregistered29e2b52c
  • Unregistered29e2b52c
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har kommit fram till att det kommer uppstå ett problem med följande utrustning jag har tänkt införskaffa:

Yamaha RX-V3800
Epson EMP TW1000
PS3
XBOX Elite
Monitor Audio RS6

Dessa komponenter kommer jag ha i ett och samma rum, dock så har jag datorn i ett annat rum och mina mätningar säger att jag behöver en HDMI kabel på cirka 20 meter för att köra film från den. Det blir som sagt ett problem med signal på ett så långt avstånd.

Hittade en fiberoptisk HDMI: http://www.gefen.com...jsp#hdmiextreme

Blir det en helt annan deal då det går via optik gentemot vanlig ledare eller kan jag fortfarande behöva använda en HDMI förlängare/signalförstärkare och ha 2x10m istället?

Postad 17 December 2007 - 08:44

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Fiberoptik är en helt annan femma, i fiberoptisk uppstår en bråkdel av förlusternoch distorsioner jämfört med en elektrisk ledare. Svagheten i fiberoptiska ledare är omvandlarna mellan elektriska och optiska signaler. Kanske något överdrivet men Gefens kortaste fiberoptiska HDMI-kabel är ca 15m :blush:

Dock har jag bara hört gott om Gefens optiska HDMI. Nackdelen kan vara prislappen men har man ont om alternativ så är det bara att bita ihop och betala....

Postad 17 December 2007 - 23:33

te02pst
  • te02pst
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas kunna få hjälp här.

Har precis köpt Cambridge Azur 340R (Receiver) och Cambridge Azur 540D (DVD). Jag har kopplat en coaxial mellan de båda samt en HDMI. Dessutom har jag kopplat en HDMI från receivern till min TV (NAD A1)
Problemet är att jag inte får någon bild, ljud får jag. Vad är felet, vad skall jag göra?

Tack på förhand

Postad 18 December 2007 - 08:11

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Du får ställa in vilken HDMI-kontakt du använder för DVD i förstärkarens meny för bildkälla.

All of the 340R’s rear panel video inputs (S-Video/Composite,
Component and HDMI) are freely assignable to the DVD, Video 1, Video
2, Tape/MD, CD/Aux and 5.1 Direct sources for maximum flexibility.
Select the ‘Input Assign’ menu. Highlight each Video input in turn and
select a source to assign it.

Postad 18 December 2007 - 23:54

te02pst
  • te02pst
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Du får ställa in vilken HDMI-kontakt du använder för DVD i förstärkarens meny för bildkälla.

All of the 340R’s rear panel video inputs (S-Video/Composite,
Component and HDMI) are freely assignable to the DVD, Video 1, Video
2, Tape/MD, CD/Aux and 5.1 Direct sources for maximum flexibility.
Select the ‘Input Assign’ menu. Highlight each Video input in turn and
select a source to assign it.

Det ordnade sig, fick använda scarten för att komma åt menyn i DVDn där jag därefter aktiverade HDMI.

Postad 23 December 2007 - 19:19

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har beställt en reviver och ett par fronthögtalare för första gången så nu undrar jag hur allt skall kopplas.

Har en tv som är Panasonic 42PX70
Reciver är Onkyo SR505 samt att jag tänkt köpa ett PS3 och använda som bildvisningskälla. Vill ha ljud från ps3 när jag använder den och ljud från TVn när jag tittar tv. Vad skall jag ha för kablar för att få ljud från fronthögtalarna?
Jag får förresten tvbilden via en separat digitalbox, skall ljudkabeln dras från tv eller digitalboxen?

Redigerat av ILCapitano, 23 December 2007 - 19:31.

Postad 25 December 2007 - 21:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
receiver - TV: HDMI
PS3 - Receiver: HDMI
digitalbox - receiver : digitalkabel, optisk TOSLINK eller coax berende på vad din digitalbox har för utgång.
digitalbox - receiver : komponent om din digitalbox har det, annars digitalbox - TV SCART och ställ in RGB i digitalboxen.

Postad 26 December 2007 - 15:13

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

receiver - TV: HDMI
PS3 - Receiver: HDMI
digitalbox - receiver : digitalkabel, optisk TOSLINK eller coax berende på vad din digitalbox har för utgång.
digitalbox - receiver : komponent om din digitalbox har det, annars digitalbox - TV SCART och ställ in RGB i digitalboxen.

OK tack för svaret, får grejerna snart(förhoppningsvis), så då blir det och prova

Postad 27 December 2007 - 20:05

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej,

har ett Logitech Z-5500 system som är optiskt kopplat till min PS3 och vill på något sätt få högtalarsystemet kopplat till min stationära dator tvärsöver rummet, ca 15-20m sladdväg (över poster och spikat och klart). Det följer ju med en kabel som är avsedd att koppla till datorn, men denna är dock för kort. Jag har ett Creative Soundblaster 5.1 Live i datorn tror jag...

Vet ej vad denna typ av kabel heter men den har tre förgreningar vid vardera ände (en grön, en orange och en svart). Finns det sådana kablar som är av tillräcklig längd och var hittar jag i sådana fall dessa, vad heter dessa först och främst? Heter dessa "ministereokontakter" eller kanske "6-kanals direktkablar", det är enda namnen jag klurat mig fram till, kanske är på villospår?

Alternativt, finns det något annat sett jag kan koppla datorn och högtalarsystemet på, observa längden 15-20m? Mitt ljudkort saknar optiskt, coaxial och allt det där tror jag, enda utgångarna är grön/svart/orange/blå typ/röd?, skulle det fungera på något annat sätt ifall jag bytte till ett bättre ljudkort med fler anslutningsmöjligheter?

Och sen, problem nummer två, hur kan jag möjligen koppla logitech systemet till min tv, en LG LF42, då den enda porten för digital optisk kabel är upptagen i Logitech enheten, mellan den och PS3an? Kallas dessa RCA eller vad ska man koppla med?

PM eller skriv här,

Tack i förhand, den som kan svaret är en ÄNGEL!

Redigerat av PH-07, 28 December 2007 - 00:22.

Postad 28 December 2007 - 15:29

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
skall väl räcka med 3 st phonokablar med 3,5mm-kontakter i lämplig längd och koppla in dessa i baksidan på kontrollenheten för z-5500 :)

Postad 28 December 2007 - 15:57

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

skall väl räcka med 3 st phonokablar med 3,5mm-kontakter i lämplig längd och koppla in dessa i baksidan på kontrollenheten för z-5500 ;)

Men dessa kablar du snackar om är inte av samma färger som jag pratade om (grön,svart och orange), spelar
färgen inte någon roll?

Är det detta du menar:

"Home Entertainment System or other component device with RCA outputs (red and white audio cables)
You’ll need to convert the RCA audio outputs of your device to a standard 3.5mm male connector. To do so, you’ll need to purchase an adapter or a series of adapters at your local electronics store. On one end of the adapter should be 2 female RCA connectors, and on the other end should be a 3.5mm male connector. Once you have the adapter, you can either connect it to the side of your Z5500 control pod via the line-in jack or in the back of the control pod with the green analog input plug. Set your Z5500 to Direct mode and choose the desired effect."

Taget från Logitechs hemsida om Z-5500...

Är det, det som du syftar på?

:)

Redigerat av PH-07, 28 December 2007 - 16:12.

Postad 28 December 2007 - 22:54

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag menar 3 st sådana här kablar, inte nödvändigtvis från clasohlsson eller just det märket, bara att det skall vara 3,5mm stift till 3,5mm stift (eller 3,5mm hane till 3,5mm hane, eller 3,5 mm propp. kärt barn har många namn) och valfri längd. denna kabel bör finnas i vilken större elktronikkedja som helst.

Färg på kabelkontakt eller kabel spelar ingen roll, bara Front L/R kopplas till front (stereo1), surr L/R kopplas till surr (stereo 2) och center/sub kopplas till center/sub (stereo 3). Förhoppningsvis stämmer färgerna på uttagen från ljudkortet med färgerna på ingångarna i z-5500 men det är inte säkert utan koppla front till front o.s.v. som jag beksrev ovan.

Det du tog från Logitechs hemsida är om du skall koppla in RCA-utgånger mot ditt z5500, kopplar du dator mot z550 så är kabelmodellen jag länkade till ovan bättre lämpad.

Z5500

Redigerat av mikeett, 28 December 2007 - 22:57.

Postad 28 December 2007 - 23:25

eguegu
  • eguegu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Första inlägget här på forumet så jag hoppas jag är i rätt tråd och härjar..

Har precis införskaffat mig en Panasonic PT-AX200 och funderar över hur jag ska kunna koppla ihop det med
ett Sony DAV-IS10, ett PS3 och sen även kunna se på tv?

Tacksam för hjälp!

Postad 29 December 2007 - 10:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Här får du skilja på ljud och bild för att koppla ihop allting.

Jag skulle rekommendera att använda PS3 som DVD-spelare för att slippa ev. splitters/växlar

bild:Sony DAV-IS10 -> komponent -> TV
PS3 -> HDMI -> Projektor
digitalbox -> scart -> TV
digitalbox -> komponent -> projektor (om din box har komponentutgångar) annars återkom med vilken apparat du använder som TV-mottagare.

Ljud: PS3 -> digital optisk -> Sony DAV-IS10
digitalbox -> digital coax -> Sony DAV-IS10

Postad 30 December 2007 - 13:52

ClubberCal
  • ClubberCal
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tjena

Har köpt en LCD 47" Philips och har anslutit all utrustning omkring den. I hela systemet ingår följande:

TV: Philips LCD 47PFL9732D/10
Reciever: Pioneer VX-D711-S
DVD/HDD: SONY med hela kittet typ. Pallar inte kolla modellnummer.
Spelkonsoll: PS3
Stationär: PC
Laptop: MAC

Jag har några frågor om anslutning samt mjukvara. Dock ligger fokus på ett mycket stort problem, nämnligen det digitala ljudet. Såhär hade jag tänkt mig hur det hela skulle vara länkat mm.

Nätverk
MAC, PC och PS3 ingår alla i samma LAN. PS3 och MAC anslutna via trådlös MAC-Router. PCn ansluten till Routern med Ethernet. BBB är ISP (modem).

Bild
PC ansluten till TV via DVI/HDMI.
PS3 ansluten till TV via HDMI.
DVD/HDD ansluten till TV via SCART.
MAC ansluten till TV via DVI/HDMI

Ljud

PC ansluten till Recievern via RCA.
PS3 ansluten till Recievern via optisk.
DVD/HDD ansluten till Recievern via Coaxial.
MAC ansluten till Recievern via RCA.
TV ansluten till Recievern via Coaxial (idiotiskt att det inte finns optisk på en så fet TV egentligen).

Systemets hjärta är Recievern mer eller mindre då ljud är viktigt för mig. Givetvis fungerar det inte som det ska. Det verkar inte som att Recievern känner av någon digital anslutning trots att det är kopplat som det ska (antar jag?). Bara för några dagar sedan, innan TV inhandlades, var det inga problem med ljudet. Dock är det första gången nu jag testar den optiska ingången på Recievern. Coax fungerade innan också. Jag hoppas verkligen att det finns någon här som har goda kunskaper om den här typen av problem och kan hjälpa mig att lösa det. Jag kan i alla fall inte lösa det själv för tillfället.

Ett problem till är att när jag ansluter MACen till TVn via DVI/HDMI så fryser bilden på MACen samt att ingen bild visas på TVn. Känns som ett frekvensproblem men även där går jag bet. Någon som har en lösning där?

Använder Twonkyvision som streamar från MACen till PS3an. Dock undrar jag där om det går att streama BD-filmer (Blueray) via Twonky? Har inte lyckats se någon .mkv i PS3an än så jag antar att det inte går. Följdfråga på det är hur man flyttar över .mkv till PS3an, för Twonky fungerar väl inte som filserver också? Vad ska man i så fall använda sig av för prog då? PCn kör jag Nero Media Home på och det fungerar väl sådär. Kan bara se .avi och mpeg. Tycker SONY är riktigt kassa som gör streaming och filöverföring så krångligt.

Sista frågan är om det ens finns någon som läser här dagen innan nyårsafton? :blush:

/Cal

Redigerat av ClubberCal, 30 December 2007 - 14:06.

Postad 30 December 2007 - 19:18

eguegu
  • eguegu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen mikeett!

Funderar och kopplar vidare och kommer säker men nån ny fråga snart! :)

Ha det!

Postad 30 December 2007 - 20:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
CLubberCal >>
Har du gått in i receiverns meny och däri satt rätt digitalingång till rätt 'funktionsknapp'
som

DVD - dig 1 etc...

Ang. MAC-TV är jag dåligt insatt, men det kan vara upplösningshistoria på vad TV:n klarar att ta emot via HDMI och vad MAC skickar.

PS3 och matroska (.mkv) är även det ett område jag är dålig på, har verkligen PS3 stöd för matroska?

Postad 01 January 2008 - 17:12

steanr
  • steanr
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig person.

Följande saker äger jag eller har jag snart i min ägo:

XTZ A100DII Förstärkare
B&W DM683 Golvhögtalare
SAMSUNG PS42C96HD 42 Plasma-Tv
Xbox 360 Premium
DENON DCD-700AE Cd-spelare
Logitech Squeezebox

Troligtvis kommer väl även en digitalbox skaffas sen också.
Jag hade tänkt att använda 360 som dvd-spelare då film inte är prio ett.

Min fråga är hur jag får ljudet från xboxen till högtalarna? Måste det kopplas till tv:n först? Är det bättre att köra optisk eller med rca från tv:n till förstärkaren? Tacksam för all hjälp! ;)

Postad 01 January 2008 - 20:20

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Har ett hemmabiosystem som heter philips hts3115 och datorn jag tänker köpa heter hp dv9645

Går det att koppla detta så att jag kan få ut 5.1 ljud ur hemmabiosystemet och bild via projektorn optoma hd70

I så fall hur gör jag? Hoppas att ni förstår min fråga

Tacksam för hjälp

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.