Tack för svaret, det var som jag misstänkte..Jimbo
Att du inte kan ändra L1 o L2 samt film beror nog på att du kör progressivt från dvd spelaren. Kör du bara interlaced från dvd kan du ändra till L1 o L2 i projektorn.
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 20 december 2004 - 10:33
Postad 20 december 2004 - 10:35
Tackar. Som jag misstänkte.hmmm, L1 och L2 tror jag är lägen på projjens "scaler" och du skall inte kunna ändra på dessa om du matar den med en progressiv signal från din dvd spelare. 1910 vad jag vet har faroudja DCDi som är "bättre" på att skala än Z3:an så mata projjen med antigen 480p, 576p eller 720p för att ta dig runt projjens egna "scaler". får projjen en interlace signal typ 480i så kommer den att skala bilden själv detta gör inte så mycket då Z3:an är väldigt bra på att skala men om du vill ha det "bästa" så måste du mata den med en progressiv signal från din dvd.
jag vet inte om du kan välja t.ex. 720p från 1910 via komponent på min panna s97 tror jag att man måste köra hdmi för att kunna skala upp bilden såpass så du måste nog köra DVI från din 1910 för att komma upp i dom högre "upplösningarna".
Postad 20 december 2004 - 11:46
Fick min Z3 & S97 i fredags.

Fy fan vad man har velat fram och tillbaka mellan Z3 och 700
men tillslut slog jag till på en tunad z3 från Pipro.
Först packade jag upp DVD för att se hur den såg ut. Någon hadde skrivit att den var så jakla ful, Men det va den väl inte. humm
Sen kom jag till juvelen, projen som jag har väntat så jäkla länge på.
Jag skruvade upp en enkel och bra hylla från bauhaus stälde upp och kopplade in projen och slog på den.
Det blev tyvär ingen wow vilken bra bild utan va fan är det för massa sträck som fyller hela bilden.

Det såg mycket värre ut än de där skräckbilderna på Ae700.
Det är lika dant i alla filmlägen. Och även från xboxen.
Är det någon som har hafft samma problem? eller är det bara jag
Fan va trött man blir

Postad 20 december 2004 - 12:18

Massa sträck??
Vertikala eller horisontella?
Det blir att kontakta pipro-patrik..
Postad 20 december 2004 - 12:22
det var väldigt skumt fick min Z3:a och S97:a förra veckan och bilden var kanon direkt i alla fall inga streck på bilden, kolla i menyn under "PANEL ADJUST" där kan du justera bort VB om det nu är det testa i alla fall.Äntligen
Fick min Z3 & S97 i fredags.![]()
Först packade jag upp DVD för att se hur den såg ut. Någon hadde skrivit att den var så jakla ful, Men det va den väl inte. humm
Jag skruvade upp en enkel och bra hylla från bauhaus stälde upp och kopplade in projen och slog på den.
Det blev tyvär ingen wow vilken bra bild utan va fan är det för massa sträck som fyller hela bilden.![]()
Fan va trött man blir
jag såg min första hela film på projjen igår (pirates of caribiean) och det var grymt det enda som jag saknade var lite svärta men det tror jag beror på mitt "väldigt" ljusa rum då både väggar och tak väldigt ljusa, ljusinsläppet är dock kontrollerat. väggarna och taket är nämligen väldigt nära duken vilket gör att det reflekteras väldigt mycket. under t.ex. väldigt ljusa scener (typ ljus himmel) så blir bilden väldigt ljus nästan så att man bländas lite grann kan det vara duken kanske den har 1.1 gain men är av typen "billig" det är en Awiev från komplett på 90".
det jag inte förväntade mig var att projjen lyser upp rummet såpass mycket hur är det för er kan ni t.ex. med enkelhet läsa en bok när projjen är på och rummet är mörkt eller är det såpass märkt hos er att man typ inte kan tyda eventuella tavlor på väggarna. för hos mig är det nästan som att hn lampa på i rummet och man ser allt väldigt klart inte alls som jag hadde förväntat mig.
Redigerat av ZoomAir, 20 december 2004 - 12:26.
Postad 20 december 2004 - 12:57
Låter inge vidare det där, kanske den har fått sig en snyting under transporten. Hör av dig till oss via mail så ordnar vi det.Äntligen
Fick min Z3 & S97 i fredags.![]()
Det blev tyvär ingen wow vilken bra bild utan va fan är det för massa sträck som fyller hela bilden.![]()
Fan va trött man blir
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Postad 20 december 2004 - 12:59
Om vi släcker ner och det är mörkt ute så lyser inte projektorn upp mycket alls. I riktigt ljusa scener så blir det ljusare i rummet men oftas är det så mörkt att man måste ha belysning påslagen på fjärren för att se knapparna. (Jag har oftast iris på -30.) Trätak, trägolv, vit matta, vita väggar, en bokhyllevägg.
Jag har en två år gammal Draper Luma 1.0 gain och duken är bra förutom att den är något vågig. Idag skulle jag köpt en duk från XUS tror jag.
Postad 20 december 2004 - 13:24
tackar för svaret hur upplever du svärtan gyllis t.ex. de svarta fälten på en 2.35.1 film är ganska så långt ifrån svarta hos mig. skall låna en digitalkamera och ta lite bilderJag har inte problem med vertical banding. Den finns där lite, lite om man letar efter den.
Om vi släcker ner och det är mörkt ute så lyser inte projektorn upp mycket alls. I riktigt ljusa scener så blir det ljusare i rummet men oftas är det så mörkt att man måste ha belysning påslagen på fjärren för att se knapparna. (Jag har oftast iris på -30.) Trätak, trägolv, vit matta, vita väggar, en bokhyllevägg.
Jag har en två år gammal Draper Luma 1.0 gain och duken är bra förutom att den är något vågig. Idag skulle jag köpt en duk från XUS tror jag.
Postad 20 december 2004 - 13:27
Postad 20 december 2004 - 14:29
hur justerade du bort det min är nog lite blå aktig, vilken skall man ändra på typ.Ja det är ganska stor skillnad på de fälten och det svarta på duken. Men i filmer tycker jag svärtan är riktigt bra. Lite blåaktig förut men det har jag justerat bort i Avancerat-menyn.
även alla ni med Z3:an och s97:an har någon av er testat skillnden mellan hdmi och komponent det skall ju vara bättre med komponent enligt bigscreen så jag undrar om det är värt att inhandla en komponent kabel.
Redigerat av ZoomAir, 20 december 2004 - 15:20.
Postad 20 december 2004 - 15:38
hur justerade du bort det min är nog lite blå aktig, vilken skall man ändra på typ.
I Avancerat-menyn kan man ställa in R, G, B för mörka bilder, mellan och ljusa. Minska B för mörka bilder. Jag ökade även lite R.
Men du har ju en "tunad" proj från Pipro och då ska du kanske inte ändra.
Postad 20 december 2004 - 15:48
precis vad jag tänkte då den är tunad men dom inställnigarna är ju sparade så jag kan ju provahur justerade du bort det min är nog lite blå aktig, vilken skall man ändra på typ.
I Avancerat-menyn kan man ställa in R, G, B för mörka bilder, mellan och ljusa. Minska B för mörka bilder. Jag ökade även lite R.
Men du har ju en "tunad" proj från Pipro och då ska du kanske inte ändra.

tack för svaret
Postad 21 december 2004 - 02:14
är det verkligen så mörkt hos er, under ljusa scener i mitt rum kan jag lätt läsa en bok eller använda mig av fjärren då det blir väldigt ljust i rummet.Om vi släcker ner och det är mörkt ute så lyser inte projektorn upp mycket alls. I riktigt ljusa scener så blir det ljusare i rummet men oftas är det så mörkt att man måste ha belysning påslagen på fjärren för att se knapparna. (Jag har oftast iris på -30.) Trätak, trägolv, vit matta, vita väggar, en bokhyllevägg.
mitt rum är 3x2.7 m så det är väldigt litet men utan projjen på så är det bäckmörkt men med projjen på så blir det väldigt ljust

Postad 21 december 2004 - 17:48
http://www.homecinem...3dfe2aa325e99cb
Helt på franska!

Men det finns slutbetyg i slutet, och screenshots.
Någon som är hajj på franska får gärna upplysa mig om problemen med HDMI och färgerna, (som får dålig betyg).
Intressant att se hur himla mörk HS50:an är. Inte så konstigt att den har en överlägsen svärta!
Postad 21 december 2004 - 17:56
Ett rätt skönt test av Z3, HS50 och LPX-510:
Helt på franska!
Någon som är hajj på franska får gärna upplysa mig om problemen med HDMI och färgerna, (som får dålig betyg).
Intressant att se hur himla mörk HS50:an är. Inte så konstigt att den har en överlägsen svärta!
Håller med om att HS50:n känns mörkare överlag...denna uppfattning fick inte jag när jag kollade på den på Hifiklubben i lördags...men det var bara en snabbtitt dock...
Redigerat av prosen, 21 december 2004 - 18:51.
Postad 21 december 2004 - 19:11

Postad 21 december 2004 - 19:29

Postad 21 december 2004 - 19:37

Tycker HS-50:n ser riktigt dassig ut här, ingen lyster alls i bilden. Fast nu är det ju förstås bara ett screenshot...men ändå

Postad 21 december 2004 - 19:38
Hehe...ZoomAir hann föreoj, är värkligen hs50 så ljussvag jag tyckte bilden var bättre på Z3:an
, men en screenshot säger ju inte så mcyekt men ändå

Postad 21 december 2004 - 23:00
Precis vad jag sökte nu när det var dags att uppgradera.
Postad 21 december 2004 - 23:12
för att kolla eran firmware håll in SELECT + INPUT på enheten i ca 5 sek och gå ur service mode genom att trycka en gång på onoff knappen.
skulle vara skoj om fler kunde kolla sina firmwares
Redigerat av ZoomAir, 21 december 2004 - 23:14.
Postad 21 december 2004 - 23:31
Jag har Ver 1.00för er som är intresserade så har jag FIRMWARE version 1.01 på min tunade Z3 som jag fick från pipro för ca 1 vecka sen (svart).
för att kolla eran firmware håll in SELECT + INPUT på enheten i ca 5 sek och gå ur service mode genom att trycka en gång på onoff knappen.
skulle vara skoj om fler kunde kolla sina firmwares
Inköpt på Inetdata under den otroliga rabatten

Postad 21 december 2004 - 23:51

En fördel med justerbar iris (bländare) som jag inte tänkt på förrän nu är att med mindre iris får man bättre skärpedjup. Dvs lättare att få skärpa i mitten och i hörnen samtidigt, speciellt om duken inte är helt jämn eller helt vertikal.
Jämför med bländaröppning på en kamera, mindre bländare - större skärpedjup.
Redigerat av gyllis, 22 december 2004 - 09:20.
Postad 22 december 2004 - 01:08
Postad 22 december 2004 - 14:15

Dock så skall jag montera den i taket, jag undrar hur man vänder om bilden så att säga. Jag har skummat igenom manualen men hittade inget som hjälpte mig.
Hur gör man ?

Edit: när jag läste lite mer noggrant så hittade jag svaret jag letade efter

Redigerat av Unregistered5d5ce8d0, 22 december 2004 - 15:13.
Postad 23 december 2004 - 16:23
Jag har precis fått hem en z3a
Dock så skall jag montera den i taket, jag undrar hur man vänder om bilden så att säga. Jag har skummat igenom manualen men hittade inget som hjälpte mig.
Hur gör man ?
Du häller upp tre stadiga groggar och sveper dem fort som fan!

Postad 24 december 2004 - 20:32

Är det någon som har någe bra tips för att få lite svärta i bilden?
Som den är nu så är de svarta partierna av bilden mer grå dassiga, färgerna är inte heller någon speiell lyster över.
Som dvd använder jag en pioneer 868 med hdmi.
Man kan ju få rättså svart färg, men då är resten av bilden så mörk att den inte går att titta på.
Det är helt kolsvart i mitt rum när jag ser på film, men det kanske är smartare att ha lite ljus på så man missar projjens brister?
Postad 25 december 2004 - 12:11
Efter att ha testat denna projje så har jag mer frågor
Är det någon som har någe bra tips för att få lite svärta i bilden?
Som den är nu så är de svarta partierna av bilden mer grå dassiga, färgerna är inte heller någon speiell lyster över.
Som dvd använder jag en pioneer 868 med hdmi.
Man kan ju få rättså svart färg, men då är resten av bilden så mörk att den inte går att titta på.
Det är helt kolsvart i mitt rum när jag ser på film, men det kanske är smartare att ha lite ljus på så man missar projjens brister?
Har du testat ändra Iris? Du kan även ställa Black Level i 868:an!
Postad 25 december 2004 - 15:27
Jag har testat köra enhanched (stavning?) med L2 läget, funkade bra till tecknade filmer. Dock så vet jag inte vilket jag tycker är bäst ennu.
edit: Jag antar att du menar att enhanched läget är black level?
Redigerat av Unregistered5d5ce8d0, 25 december 2004 - 15:28.
Postad 25 december 2004 - 17:25
irisen finner du i advance menyn och den reglerar ljusutsläppet, med "mindre" iris d.v.s. närmare -63 på skalan så får du bättre svärta på bekostnad av ljusstyrka och även tvärtom högre iris sämre svärta men ljusstarkare bild.
jag har irisen på "min" d.v.s. -63 detta var läget som kom med min tunade Z3:a från pipro. jag håller även med dig angående svärtan då denna är väldigt långt ifrån maskeringen på min duk närmare dukens färg i mörker än maskeringen måste jag nog säga. men detta beror nog mycket på mitt väldigt ljusa rum (ljusa väggar och vitt tak) samt att väggarna är väldigt nära duken så hela mitt rum blir väldigt ljus när projjen är på trots att det inte kommer in något ströljus.
färgerna är det dock otroligt tryck i speciellt på hitta nemo där briljerar projjen och alla som har sett denna film har blivit väldigt impade.
Redigerat av ZoomAir, 25 december 2004 - 17:29.
Postad 26 december 2004 - 00:12

Redigerat av ZoomAir, 26 december 2004 - 00:13.
Postad 26 december 2004 - 09:09
Signalen jag använt är interlaced komponent från DVD/tuner+ S-video från X-boxen (jaja ska uppgraderas till komponent). Rummet är helt mörklagt vid filmtittande, duken är en Euroscreen blackline 2m bred. Projjen är takmonterad, placerad precis över huvudet på den som tittar.
Tuningen från Cine4home kändes lite mörk och matt. Bilden led också av aningen för mycket rött (kanske är en vanefråga / smaksak). Har justerat lite och är nu nöjdare. Gick enbart på känsla (det är det som i slutändan räknas) men ska köra en kalibrerskiva genom den när jag orkar.
Svärtan är något sämre än önskat, även om det är ett stort lyft från mina tidigare LCD-erfarenheter. För att få en svärta jag är "nöjd" med blir hela bilden lite för mörk (ngt som var tydligt i orginal tuningen). Är det ngn som har tips på tweakar för bättre svärta så får ni gärna kommentera.
Jag är mycket imponerad av den interna scalern / deinterlacern, som gör ett fantastiskt jobb. Ska jämföra med prog komponent vid tillfälle (sonens DVDspelare har prog komponent, men den står på fel våning).
Screendoor börjar med mina ögon synas på ca 2 meters håll (från en 2 meters duk) vilket jag betraktar som väldigt bra. Närmare än så ska man inte sitta :-)
Har sett svaga tendenser till VB i speciellt utsatta scener, men det är knappt detekterbart (trots att jag är extremt känslig för VB). Det är absolut inte i närheten av den VB jag såg vid demo av AE700 i butik (och detta utan att behöva genomlida diverse hokus pokus med avstängning på knapp / tweaking i flicker menyer/ spottande över axeln och undvikande av svarta katter!!!)
Ljudmässigt kan jag inte vara nöjdare, äntligen kan man köra förstärkaren tyst och slippa irriteras över fläkten. Låter mindre än HDRW720 (dvd/hdd-inspelare som står 3 meter bort) i lägsta lampläget... så nu får jag reta mig på den istället.
Slutsats: detta känns som rätt projektor för mig, även om jag kommer fortsätta tweaka för bättre svärta tills jag förblöder. Kan även passa på att rekommendera Pipro, som var snabba både med svar på frågor och leverans.
Såja, efter att ha skrivit av mig kanske jag kan somna om... God fortsättning på er förresten!
Redigerat av dho, 26 december 2004 - 09:20.
Postad 26 december 2004 - 10:16
Redigerat av Fairfax, 26 december 2004 - 10:24.
Postad 26 december 2004 - 11:40
Använde tidigare en gammal video som tuner (med composite *urk* man vägrade titta på TV) och detta är oändligt mycket bättre (från 2/10 till 7/10 på min betygsskala. Betyg 10/10 motsvarar då en bra dvd-överföring typ LOTR, betyg 1/10 motsvarar en suverän VHS-kopia via composite).
Det verkar tyvärr som om en del kanaler (läs trean och femman) använder för stor komprimering (i något led av överföringen) och det tar ner storbildsintrycket en del.
/edit: har förtydligat min betygsskala

Redigerat av dho, 26 december 2004 - 12:03.
Postad 26 december 2004 - 22:32
Skulle ju vara intressant kanske för alla som redan har en z3 som inte är tunad.
Postad 26 december 2004 - 23:52
Det är inte pipro som tunar projektorerna utan cine4home.Pipro tunar inte z3'or som är köpta från andra butiker tex?
Skulle ju vara intressant kanske för alla som redan har en z3 som inte är tunad.
Se www.cine4home.de
Postad 27 december 2004 - 09:03
Jag har läst franska i 7 år, så jag är inte speciellt haj på detEtt rätt skönt test av Z3, HS50 och LPX-510:
Helt på franska!

Babelfish är inte heller så bra på franska, det här är vad jag fick:
Z3, entered HDMI. One notes d'abord on the test card n°2 a defect in the 720p: l'image n'est not reproduced pixel for pixel. The projector operates a scaling, in 60 Hz as in 50 Hz. It is necessary to return into 1:1 to go in small Règlages d'image, Avancé, regler l'Agrandissement. Caution! With each time l'on recalls a préselection like "dynamique", "naturel", etc, one loses the pixel mapping. It is necessary each time to turn over in the menu to give l'agrandissement to zero. Second problem, in 50 Hz, there are jerks (photo). To eliminate them, it is necessary to use a Powerstrip batch identical to that which exists for Z2 (file, photograph). In 48 Hz, there are jerks and tearing (photo). The number of doubled bars (clearer bars) indicates qu'en 50 Hz and in 48 Hz without batch, the projector functions in-house to 60 Hz. To 72 Hz, cable DVI/HDMI does not follow any more and causes a great quantity of green snow on l'image. The roof: l'entrée HDMI is gauged on l'échelle 16-235. By using a PC, the blacks are stopped and the white flarings in an irremediable way. We n'avons found any règlage in the menus allowing to return on a scale 0-255. L'entrée HDMI is thus unusable with a PC.
Postad 27 december 2004 - 15:48
Det stämmer att det är exterter från Cine4Home som vi hyr in för tuningen, även om det inte direkt är några vattentäta skott mellan oss och dom vid det här laget. Vi tunar inte projektorer i efterhand (det skulle bli för dyrt för kunden med all extra hantering) och jag tror nog inte att Cine4Home gör det heller, om inte annat för att vi håller dem fullt sysselsatta.Det är inte pipro som tunar projektorerna utan cine4home.Pipro tunar inte z3'or som är köpta från andra butiker tex?
Se www.cine4home.de
Mvh Patrik Johansson
Redigerat av PIPRO Sverige, 27 december 2004 - 16:01.
Postad 28 december 2004 - 11:55
Redigerat av KERNEL, 28 december 2004 - 11:56.
Postad 28 december 2004 - 13:21
beställde min från pipro och kan varm rekommendera att handla från dom.
Z3 är numera budgetreferens (LCD) hos bigscreen

Redigerat av ZoomAir, 28 december 2004 - 13:27.
Postad 29 december 2004 - 19:56
En bild jag snodde från internet, och gjort om till 1280x720 och satt som windowsbakgrund; http://edvision.se.l...ns.com/dark.jpg
Prova ändra mellan L1 och L2 medan ni kollar på denna.
Rätt så heavy skillnad!
Kolla speciellt på den svarta datorn. Man ser detaljer i det mörka betydligt tydligare i L2-läget. Samtidigt som det mörkaste inte känns ljusare.
Generellt blir bilden ljusare i L2, men på köpet ser man också mer detaljer i mörkret. Frågan är dock; skadas det absolut svartaste av detta?
Postad 29 december 2004 - 23:09
https://www.minhembi...showtopic=81927
Där jag försöker ta reda på om detta fenomen är ett fel, eller nått som finns på alla Z3:or.
Postad 30 december 2004 - 00:13

L2 blir det för mig. Resten av inställningarna är Cine4Homes tunande inställningar.
Postad 30 december 2004 - 01:54
via DVI kan man bara få ut "RGB" men har man HDMI skall man välja "YCbCr" det är det svaret jag fick på avsforumet angående detta.
väljer man L2 blir bilden ljusare då även vitt hamnar på data nivå skulle jag gissa så jag tror att hela bilden försjuts mot det ljusare när man använder "data" läget vilket är L2 samt "enhanced" rgb colorspace.
jag skall dock själv titta lite närmare på L2 då jag snabbt bytte tillbaka när jag såg hur ljus bilden blev

Postad 30 december 2004 - 18:18
L2 är för enhanced RGB colorspace d.v.s. det läge som används för datorer. man skall använda L2 när man har valt enhanced colorspace samt valt RGB colorspace. då hamnar svart på samma nivå som på en dator och då går man miste om "blacker than black" så som jag har förstått det. för video skall man altså välja L1 samt "YCbCr" (4:4:4) colorspace från sin dvd spelare då dvd skivor kodas i just "YCbCr".
via DVI kan man bara få ut "RGB" men har man HDMI skall man välja "YCbCr" det är det svaret jag fick på avsforumet angående detta.
väljer man L2 blir bilden ljusare då även vitt hamnar på data nivå skulle jag gissa så jag tror att hela bilden försjuts mot det ljusare när man använder "data" läget vilket är L2 samt "enhanced" rgb colorspace.
jag skall dock själv titta lite närmare på L2 då jag snabbt bytte tillbaka när jag såg hur ljus bilden blev , men ett tips kan vara att testa med en THX optimazer skiva på testbilden med thx loggan så kan ni testa de olika lägena för att se på vilket läge man ser "skuggan" på THX loggan det är nämligen "blacker than black" prova gärna även denna skiva i eran dator då kan man inte alls se denna skugga inte jag i alla fall på min dator.
Jag hittar inte colorspace, i vilken meny ligger denna inställning?
Har du länk till tråden på avsforum?
Redigerat av prosen, 30 december 2004 - 18:22.
Postad 30 december 2004 - 18:38
här är lite länkar från avs-fourmet
information om blacker then black kolla efter posten av Bob Pariseau
om video och data skillnader kolla på posten som skrivs av Bob Pariseau
och här är lite inklistrad info från avs forumet
1) HDMI Colorspace - Sounds like you are connecting to an HDMI input on your display. Assuming you have more than one choice (which it appears you do) for the colorspace option, I would go with YCbCr 4:4:4. DVDs are "encoded" (probably not the best word) in YCbCr. HDMI is capable of transmitting YCbCr as well as RGB, while DVI can only handle RGB (this is a "compatibility" issue that isn't mentioned as much as it probably should be - see below). So if you were connecting to a display with a DVI in, you would be forced to use RGB and the S97 needs to convert YCbCr to RGB before it sends it out. I have found that YCbCr looks a little better on my Samsung DLP but not dramatically better. Makes sense since you are avoiding the YCbCr ---> RGB conversion, which isn't required over HDMI-HDMI.
2) HDMI Colorspace "Enhancement" - This option only applies if you choose RGB. If you choose YCbCr it is irrelevant. This option is marketing speak for PC RGB (Enhanced) vs. Video RGB (Standard) - enhanced sounds like it should be better, but it really isn't. Most displays are expecting Video RGB which includes BTB (Black is 16 in Video RGB and 0 in PC RGB) and WTW (White is 235 in Video RGB and 255 in PC RGB), so normally you would leave it on Standard. However if you have an older display with a DVI input that is expecting PC RGB (presumably was designed to connect to a PC), then you should choose Enhanced to properly force the S97 to convert Video RGB to PC RGB before outputing. Either way you are not going to have BTB or WTW data if your display requires PC RGB. It's just a matter of picking the setting that matches your display. But again if you choose YCbCr in #1 above, then it doesn't matter how this is set.
efter att ha själv läst infon om blacker than black så fattar jag nu varför man inte skall välja L2, väljer man L2 så syns mer detaljer i bakrunden ja men det är sånna detaljer som man inte vill se då dessa även innehåller massa artefakter m.m. detta är väldigt bra förklarat i den andra posten av Bob Pariseau i den första länken.
Redigerat av ZoomAir, 30 december 2004 - 18:47.
Postad 30 december 2004 - 20:34
jag har en panna dvd-s97 och då ligger det under picture menyn.
här är lite länkar från avs-fourmet
information om blacker then black kolla efter posten av Bob Pariseau
om video och data skillnader kolla på posten som skrivs av Bob Pariseau
och här är lite inklistrad info från avs forumet
1) HDMI Colorspace - Sounds like you are connecting to an HDMI input on your display. Assuming you have more than one choice (which it appears you do) for the colorspace option, I would go with YCbCr 4:4:4. DVDs are "encoded" (probably not the best word) in YCbCr. HDMI is capable of transmitting YCbCr as well as RGB, while DVI can only handle RGB (this is a "compatibility" issue that isn't mentioned as much as it probably should be - see below). So if you were connecting to a display with a DVI in, you would be forced to use RGB and the S97 needs to convert YCbCr to RGB before it sends it out. I have found that YCbCr looks a little better on my Samsung DLP but not dramatically better. Makes sense since you are avoiding the YCbCr ---> RGB conversion, which isn't required over HDMI-HDMI.
2) HDMI Colorspace "Enhancement" - This option only applies if you choose RGB. If you choose YCbCr it is irrelevant. This option is marketing speak for PC RGB (Enhanced) vs. Video RGB (Standard) - enhanced sounds like it should be better, but it really isn't. Most displays are expecting Video RGB which includes BTB (Black is 16 in Video RGB and 0 in PC RGB) and WTW (White is 235 in Video RGB and 255 in PC RGB), so normally you would leave it on Standard. However if you have an older display with a DVI input that is expecting PC RGB (presumably was designed to connect to a PC), then you should choose Enhanced to properly force the S97 to convert Video RGB to PC RGB before outputing. Either way you are not going to have BTB or WTW data if your display requires PC RGB. It's just a matter of picking the setting that matches your display. But again if you choose YCbCr in #1 above, then it doesn't matter how this is set.
efter att ha själv läst infon om blacker than black så fattar jag nu varför man inte skall välja L2, väljer man L2 så syns mer detaljer i bakrunden ja men det är sånna detaljer som man inte vill se då dessa även innehåller massa artefakter m.m. detta är väldigt bra förklarat i den andra posten av Bob Pariseau i den första länken.
Tack för det ZoomAir!! Du är en klippa!!

Postad 30 december 2004 - 20:49
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar