Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 17 oktober 2006 - 12:53

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Jag hoppas på att HD-DVD vinner fajten. Dels för HD-DVD-spelaren till Xbox360 och sedan vet man ju hur lätt en DVD idag kan bli repig och chansen att en Blu-Ray skiva pajjar är betydligt större gör mig väldigt osäker på detta format.

Tiden får utvisa vilket som blir det vinnande formatet.

Postad 17 oktober 2006 - 13:12

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

Jag läste det där, men trodde inte på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här.

Att Amirm nu skriver VC-1 insider in BD/HD DVD ser jag dock som ett väldigt positivt tecken.

Postad 17 oktober 2006 - 13:18

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Dels för HD-DVD-spelaren till Xbox360 och sedan vet man ju hur lätt en DVD idag kan bli repig och chansen att en Blu-Ray skiva pajjar är betydligt större gör mig väldigt osäker på detta format.

Fast chansen är väl faktiskt större att en HD-DVD ska bli repig än en BD. Finns ingen hardcoating på HD-DVD som det gör på BD.

fud

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 17 oktober 2006 - 13:18.

Postad 17 oktober 2006 - 13:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Tror HD-DVD kommer vinna. Mycket pga deras hybriddiskar med både DVD och HD-DVD på samma skiva.

Postad 17 oktober 2006 - 13:22

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

chansen att en Blu-Ray skiva pajjar är betydligt större

<{POST_SNAPBACK}>

En utav anledningarna till att Blu-ray är en dyrare teknik är just att du har ett extra hårt skyddslager som skyddar mot repor och ytterligare ett som skyddar mot fläckar och fingeravtryck.

Tror HD-DVD kommer vinna. Mycket pga deras hybriddiskar med både DVD och HD-DVD på samma skiva.

<{POST_SNAPBACK}>

Iom att alla hybriddiskar kostar upp till $5-10 mer än den kostar på Blu-ray som icke-hybrid, så är hybriddiskar inget som de flesta HD DVD supporters ser som något positivt.

Redigerat av Guppa, 17 oktober 2006 - 13:34.

Postad 17 oktober 2006 - 14:08

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Jag ska inte säga att jag följt denna diskussion till fullo. Men jag har för mig att läst på flera olika ställen att Blu-Ray skivorna var betydligt känsligare pga att informationen är skriven på lager högre upp på skivan och därmed är risken att den blir obrukbar pga repa större.

Var det inte t.o.m tal om att skivorna skulle komma i skyddsfodral á Minidisc i början?

Postad 17 oktober 2006 - 14:10

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Jag ska inte säga att jag följt denna diskussion till fullo. Men jag har för mig att läst på flera olika ställen att Blu-Ray skivorna var betydligt känsligare pga att informationen är skriven på lager högre upp på skivan och därmed är risken att den blir obrukbar pga repa större.

Var det inte t.o.m tal om att skivorna skulle komma i skyddsfodral á Minidisc i början?

<{POST_SNAPBACK}>

Men den har ett hårdare ytlager än HDDVD och DVD som sagt...

Postad 17 oktober 2006 - 14:29

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, runt 02-03 fanns det prototyper med skyddsfodral men en hardcoating gjorde dessa fodral onödiga och kompatibiliteten bakåt ökade.

Iom att alla hybriddiskar kostar upp till $5-10 mer än den kostar på Blu-ray som icke-hybrid, så är hybriddiskar inget som de flesta HD DVD supporters ser som något positivt.

Eller det faktum att den vanligaste hybridversionen lär vara en singlelayer HD-DVD med en singlelayer DVD. Dvs 15GB/4,7GB. (Rent kostnadsmässigt) Men ArioGiovanni tycker nog de funkar lika bra eftersom VC-1 brukarna har fått ner bitraten till DVD-nivå...

Finns möjligheter för 30/9 HD-DVD-hybrider, men dessa lär inte bli billiga...

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 17 oktober 2006 - 14:41.

Postad 17 oktober 2006 - 15:06

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Fast and the Furious: Tokyo Drift var den första 30/9 combon och den har ett MSRP på $39 men precis som på alla MSRP för Blu-ray och HD DVD så kan man dra av $10 från det på en gång.

Postad 17 oktober 2006 - 16:02

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
morlock, jag hade själv lite svårt att tro på den där artikeln. Ärligt så vet jag inte vad jag ska tro, men jag VILL att det ska vara sant :D
En till sak som är EXTREMT intressant är att amirm postat i den där tråden men la nån kommentar om BD-spelarna bara. jag trodde ärligt inte att amirm skulle posta i tråden öht, men när han gjorde det och inte ens nämnde något om själv ämnet, Sony och VC1 så börjar jag fundera. Skulle detta vara totalt osant så skulle väl han nämnt det i tråden på samma gång eller hur? Han har ju alltid tidigare sagt hur Sony dissat MS varje gång ämnet kommit upp på tal medans han nu sitter knäpp tyst när det börjar hända saker...

Postad 17 oktober 2006 - 16:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag som inte vet så mycket som alla andra på detta forum ..
Kan tycka att HD DVD skulle vinna kriget och att det kanske är det bästa alternativet.

Men jag är övertygad om att Blu Ray avgår med seger på Knock out i 2 ronden
Dvs 2 år från nu .. :unsure:

Detta beroende på att jag lämnat all teknik åt sidan och tänker bara på
hur marknaden ser ut och hur marknaden tänker .. :D

Nästa jul finns det ..

Minst 10 olika fabrikat som säljer Blu ray
Max 2 st säljer HD DVD
3 st säljer ett kombinat av dem båda...

13 rätt på tipset denna helgen :rolleyes:

MaVeRiC ;)

Postad 17 oktober 2006 - 16:36

Gäst_gsandlund_*
  • Gäst_gsandlund_*
  • 0
Måste man välja, hoppas på spelare som tar båda formaten och dessutom spelar DVD med samma kvalité som dagens spelare och även tar dom flesta datorformaten (divx, xvid, quicktime osv). Är inte allt för optimistisk angående min önskning. Lär ju dröja men det är bara att vänta :D

Postad 17 oktober 2006 - 17:48

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
Till skillnad från HD-DVD så har man alltså tagit bort 0,5 mm skyddslager på blu-ray-skivorna och ersatt med ett så kallat hardcoating lager (detta skall altså skydda skivan exakt lika bra som flera skyddslager på HD-DVD-skivorna? :unsure:

Sedan så har man ändrat focuset högre upp (högre brytning) så att den hamnar högre upp och blir mindre brant, man läser bara förbi ett skyddslager i stället för flera och detta bidrar till att man kan packa spåren tätare på en blu-ray jämfört med en HD-DVD, varför? blir det lättare att focusera eller blir det mindre materia i vägen? Kanske bådeok? :rolleyes:

Har jag uppfattat det hela rätt, annars så skulle jag vara tacksam om någon kunde förklara hur det igentligen ligger till med skillnaden i uppbyggnad och material mellan blu-ray och HD-DVD-skivorna? :D

Tackar på förhand MVH Isaac.

Redigerat av Isaac, 17 oktober 2006 - 17:53.

Postad 17 oktober 2006 - 19:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Till skillnad från HD-DVD så har man alltså tagit bort 0,5 mm skyddslager på blu-ray-skivorna och ersatt med ett så kallat hardcoating lager (detta skall altså skydda skivan exakt lika bra som flera skyddslager på HD-DVD-skivorna? :unsure:

Sedan så har man ändrat focuset högre upp (högre brytning) så att den hamnar högre upp och blir mindre brant, man läser bara förbi ett skyddslager i stället för flera och detta bidrar till att man kan packa spåren tätare på en blu-ray jämfört med en HD-DVD, varför? blir det lättare att focusera eller blir det mindre materia i vägen? Kanske bådeok? :rolleyes:

Har jag uppfattat det hela rätt, annars så skulle jag vara tacksam om någon kunde förklara hur det igentligen ligger till med skillnaden i uppbyggnad och material mellan blu-ray och HD-DVD-skivorna? :D

Tackar på förhand MVH Isaac.

<{POST_SNAPBACK}>

Den största skillnaden är att Blu-ray använder sig av en större appertur, vilket gör att man kan fokusera laserstrålen mer, vilket gör det möjligt att packa spåren tätare. Att informationslagret ligger närmare ytan gör också att lasern kan arbeta med mindre effekt, vilket säkert är bra av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu...

Postad 17 oktober 2006 - 19:16

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

morlock, jag hade själv lite svårt att tro på den där artikeln. Ärligt så vet jag inte vad jag ska tro, men jag VILL att det ska vara sant :D
En till sak som är EXTREMT intressant är att amirm postat i den där tråden men la nån kommentar om BD-spelarna bara. jag trodde ärligt inte att amirm skulle posta i tråden öht, men när han gjorde det och inte ens nämnde något om själv ämnet, Sony och VC1 så börjar jag fundera. Skulle detta vara totalt osant så skulle väl han nämnt det i tråden på samma gång eller hur? Han har ju alltid tidigare sagt hur Sony dissat MS varje gång ämnet kommit upp på tal medans han nu sitter knäpp tyst när det börjar hända saker...

<{POST_SNAPBACK}>

Med risk för att ha helt fel, så skulle jag vilja påstå att det är näst intill otänkbart att Sony skulle välja VC-1.

VC-1 är utvecklat av Microsoft, som är Sony huvudfiende.
Sony använder sig redan av H.264 i sina videokameror och i PSP.

Så det finns väldigt mycket som talar för att Sony kommer att använda H.264, och inte VC-1.

Redigerat av random111, 17 oktober 2006 - 21:40.

Postad 17 oktober 2006 - 23:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Microsoft är inte Sony Consumer Electronics huvudfiende. De har många samarbeten.

Microsoft är däremot Sony Computer Entertainments huvudfiende.

Postad 17 oktober 2006 - 23:11

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Att informationslagret ligger närmare ytan gör också att lasern kan arbeta med mindre effekt, vilket säkert är bra av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu...

...det förenklar implementation för fler lager också, vilket är en långsiktig plan för BD. Inte lika extremt som FMD-formatet, men med framtiden i åtanke.

HD-DVD är mer en förädling av DVD-formatet vilket gör livslängden på marknaden mer begränsad.

Postad 17 oktober 2006 - 23:27

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

Så det finns väldigt mycket som talar för att Sony kommer att använda H.264, och inte VC-1.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv tror jag också mer på att Sony kommer använda AVC.

Men om jag förstått det rätt så är Microsoft den främsta användaren/utvecklaren av VC-1 kompression, som dock bygger mycket på Microsofts Windows Media 9 codec, men inte mycket mer. Blu-rayföretagen Samsung, Sharp, Panasonic och Sony själva har även dem en del av VC-1.

http://www.mpegla.co...06-08-17_pr.pdf

Redigerat av Guppa, 17 oktober 2006 - 23:32.

Postad 18 oktober 2006 - 08:28

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Själv tror jag också mer på att Sony kommer använda AVC.

Men om jag förstått det rätt så är Microsoft den främsta användaren/utvecklaren av VC-1 kompression, som dock bygger mycket på Microsofts Windows Media 9 codec, men inte mycket mer. Blu-rayföretagen Samsung, Sharp, Panasonic och Sony själva har även dem en del av VC-1.

http://www.mpegla.co...06-08-17_pr.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Microsoft hoppades att de kunde standardisera sin Microsoft Windows Media codec rakt av, men de tvingades att göra några ändringar. Så Microsoft är "i princip" ensam utvecklare av VC-1. VC-1 bygger i botten på tekniker som ingår i MPEG2, därför får även t.ex. Sony en (liten?) del av licenspengarna för VC-1.

Vad jag känner till så är det bara Microsoft som tillhandahåller verktyg för att utföra VC-1 komprimering idag. Och gissningsvis lär det dröja länge innan något annat företag kommer ikapp Microsoft. Så jag oroar mig för att det blir för dålig konkurrens på VC-1 verktyg.

Verktyg för H.264 utvecklas å andra sidan av många företag.

Postad 18 oktober 2006 - 14:54

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Apple börjar gilla HD DVD

October 17, 2006 - Apple joined the Blu-ray Disc Association in March 2005 but has kept largely mum on its support and adoption of the next-generation disc technology. At the time, Apple's decision to put its weight behind Blu-ray was seen as a coup for Blu-ray and blow to the competing HD-DVD format, but documents recently obtained by Think Secret indicate that Apple may in fact be planning to support both formats equally.

Mer om Apple och HD DVD

Postad 18 oktober 2006 - 16:14

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Själv så har jag beställt en HD-DVD spelare från Tyskland nämligen Toshiba HD-XE1, pris ca 7500kr. Har haft en HD-A1 som min bror lade beslag på...
Jag resonerar så här att om man köper en HD-spelare nu så får man den (beroende om man köper den billiga eller den dyrare) och ca 25 till 50 filmer på köpet istället för en stand alone Blu Ray spelare, Siba säljer ju en för den nätta summan 14995kr som också är regionskodad. Spelar ej spel så jag vill ej ha en PS3!

Kommer också att köpa en Blu Ray spelare när priserna är vettiga och att spelaren är regionsfri.
Jag köper aldrig någonting som har regionskodning! Tror att det blir svårt att knäcka regionskodningen för uppspelning av Blu Ray filmer. Blu Ray har ett mycket starkare skydd. Tråkigt om man har en spelare låst till region B. Man missar då filmer från USA och Japan som har region A.

HD-spelarna gen. 1 (Usa, europa) och 2 (Usa) kommer alltid att vara regionsfria för uppspelning av HD-filmer även om filmerna blir regionskodade i framtiden! Förväntar mig att det också kommer att gå att göra europaspelaren regionsfri för dvd-filmer men det är inte så viktigt, har ändå en regionsfri dvdspelare...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 18 oktober 2006 - 19:04.

Postad 18 oktober 2006 - 18:54

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag fick amirm att lägga en kommentar i tråden om Sony och VC1, det var extremt luddigt, klistrar in den "vettigaste" delen:
"Back to this topic, all I can tell you that our superb quality in HD DVD releases has been noticed by BD companies. What they will do with that though, is something that I can not discuss, nor can you count on it until you see the final proof: real discs with VC-1. Even in the best case scenario, you are not going to see the entire BD camp using VC-1, as you see in HD DVD. As such, you will want to pay attention to codec used, the care put in the encoding, etc. Agendas are softening, but not to the level people may be hoping"

Detta hjälper ju inte direkt till att förklara om Sony själva kommer att använda VC1, ändast underlätta för VC1 på Blu-ray eller fortsätta dissa det totalt. Vad han säger är ju att vissa studios kommer att använda VC1 men vafan... ;)

Jag fortsatte att ställa lite mer direkta frågor i ett nytt inlägg, men det blev dock raderat när en modd städade bort en massa sidor skitsnack vilket var synd.
Det jag och troligen en massa andra personer vill veta är när Sony ska droppa mpeg2 helt, för mig spelar det mindre roll om det blir VC1 eller AVC bara det ser bra ut.
Jag ger Blu-ray tills CES 2007 på sig att fixa till sina saker och efter det ska jag börja fundera på vilket format som är värt att satsa på ;)

Postad 18 oktober 2006 - 22:34

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
;) Tråkigt att man bara har läst negativa omdömmen av första generationens blu-ray-spelare, står på alla de tester jag har läst att HD-DVD är mycket bättre en blu-ray i bildkvalite.

Dock så förstår man ju att blu-ray är en nyare teknik och kanske behöver utvecklas mer, dessutom så är alltid ny teknik dyrare en gammal.

Jag hoppas att det kommer att dyka upp bra spelare snart som får bättre omdömmen, så att inte blu-ray dör ut för det är ju bara possitivt med mer lagringutrymme m.m. :D
Annars kanske blu-ray blir aktuellt till nästa generations U-HD. ;) :wub:

Redigerat av Isaac, 18 oktober 2006 - 22:48.

Postad 18 oktober 2006 - 22:59

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

;) Tråkigt att man bara har läst negativa omdömmen av första generationens blu-ray-spelare, står på alla de tester jag har läst att HD-DVD är mycket bättre en blu-ray i bildkvalite.

Dock så förstår man ju att blu-ray är en nyare teknik och kanske behöver utvecklas mer, dessutom så är alltid ny teknik dyrare en gammal.

Jag hoppas att det kommer att dyka upp bra spelare snart som får bättre omdömmen, så att inte blu-ray dör ut för det är ju bara possitivt med mer lagringutrymme m.m. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Att de Blu-ray filmer som hittills har släps (med MPEG2 kodning) och att den enda Blu-ray spelaren som släpts (från Samsung) har varit dåliga har egentligen inget med Blu-ray tekniken i sig att göra. Snarare ett resultat av att man har stressat fram produkterna.

Nu kommer det Blu-ray filmer med VC-1 och H.264 koding plus ett antal nya Blu-ray spelare, så det ska bli intressant att se vilka testresultat de får.

Postad 18 oktober 2006 - 23:17

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Att de Blu-ray filmer som hittills har släps (med MPEG2 kodning) och att den enda Blu-ray spelaren som släpts (från Samsung) har varit dåliga har egentligen inget med Blu-ray tekniken i sig att göra. Snarare ett resultat av att man har stressat fram produkterna.

Nu kommer det Blu-ray filmer med VC-1 och H.264 koding plus ett antal nya Blu-ray spelare, så det ska bli intressant att se vilka testresultat de får.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte bara Samsungs eller Panasonics spelare de testade på alla testerna sedan så hade några filmer de testade MPEG4.
"Nu kommer det Blu-ray filmer med VC-1 och H.264 koding plus ett antal nya Blu-ray spelare, så det ska bli intressant att se vilka testresultat de får." det skall det verkligen :D
Synd att vissa företag är giriga och bara vill tjäna maximalt med pengar utan att tänka frammåt.
(skulle vara smartare att utveckla en produkt ordentligt innan man börjar sälja på marknaden, då en välfungerande produkt som utklassar HD-DVD, då skulle de kanske inte tjäna maximalt med pengar snabbt utan något mindre till och börja med och sedan mer och mer i stället för att dö ut).

Kanske att de kan stödja ändå högre upplösning m.m. en HD-DVD och tilloch börja med vara billigare, sedan så kan de väl göra spelarna kompatabla även för HD-DVD/DVD och givetvis blu-ray och då med en kvalite som är minst lika bra som HD-DVD.

Redigerat av Isaac, 18 oktober 2006 - 23:30.

Postad 19 oktober 2006 - 05:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
"Coming to stores on December 5, 2006, "Miami Vice" will be released as a combo disc that will play the R-rated version of the film in standard DVD players and an Unrated version in HD DVD players. The high definition Unrated version introduces 19 minutes of never-before-seen footage coupled with mind-blowing interactive features enabled by Universal's revolutionary "U Control" menu system. Without leaving the Unrated movie, you can check out the tech specs on the expensive cars and boats, track the car chases through the streets of Miami with an on-screen GPS locator, or examine production photographs and details about the cast as you watch the scenes. "

Redigerat av Audio Code 3, 25 april 2007 - 19:37.

Postad 19 oktober 2006 - 09:33

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Menar du att 20% av alla filmer inte ryms på HD-DVD skivor?! Vem vill byta skiva mitt i en film? Ingen!

En del filmer kommer att få plats på en Blu-ray skiva med ett lager, men kommer att kräva två lager för HD-DVD för att få samma kvalite. På sikt kommer detta att leda till att dessa filmer blir billigare att tillverka med Blu-ray!

För övrigt ligger mitt personliga intresse av HD-DVD/Blu-ray i första hand i datalagring, och för det kan man aldrig få för mycket!

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom dina kunskaper om HD DVD är fläckfria och dina matematikfärdigheter är i världsklass så kan vi väl räkna lite...

Här har vi 90 st BD-filmer (med respektive speltid i minuter) som antingen redan finns eller som snart kommer på USA marknaden:
50 First Dates: 99
The Fifth Element: 126
Hitch: 120
xXx: 124
The Terminator: 107
Underworld - Evolution: 106
House of Flying Daggers: 119
Syriana: 128
Crash: 112
Lord of War: 121
The Punisher: 124
Saw: 100
Terminator 2 - Judgement Day: 137
Ultraviolet: 87
Basic Instinct 2 - Risk Addiction: 114
The Last Waltz: 117
The Benchwarmers: 85
Species: 108
Stealth: 121
Good Night, and Good Luck: 93
Kiss Kiss Bang Bang: 103
Rumor Has It...: 97
Training Day: 122
Robocop: 103
RV: 102
Into the Blue: 110
Memento: 113
Silent Hill: 127
The Devil's Rejects: 109
Stargate: 128
Stir of Echoes: 94
Total Recall: 113
Blazing Saddles: 93
Firewall: 104
Full Metal Jacket: 116
Lethal Weapon: 110
A Knight's Tale: 132
The Great Raid: 131
Jay and Silent Bob Strike Back: 104
Tears of the Sun: 121
The Big Hit: 91
SWAT: 117
Dinosaur: 82
Eight Below: 120
Four Brothers: 108
Lara Croft - Tomb Raider: 100
Sky Captain and the World of Tomorrow: 106
Sleepy Hollow:105
Corpse Bride: 78
The Fugitive: 130
House of Wax: 113
The Lake House: 98
Lethal Weapon 2: 118
Space Cowboys: 130
Swordfish: 99
Aeon Flux: 92
The Italian Job: 110
Click: 98
16 Blocks: 102
The Brothers Grimm: 119
Glory Road: 118
Gone in 60 Seconds: 118
The Haunted Mansion: 88
Gattaca: 106
The Professionals: 117
Dark Water: 105
Monster House: 92
Mission Impossible III: 125
Phantom of the Opera: 142
The Searchers: 119
Under Siege: 102
Unforgiven: 131
Reds: 195
Behind Enemy Lines: 105
Fantastic Four: 105
Kingdom of Heaven: 191
Kiss of the Dragon: 98
League of Extraordinary Gentlemen: 110
The Omen: 110
Speed: 115
The Transporter: 92
The Da Vinci Code: 149
Black Hawk Down: 144
Superman Returns: 154
Kung Fu Hustle: 99
Legends of the Fall: 133
Sense and Sensibility: 136
World Trade Center: 129
Talladega Nights - The Ballad of Ricky Bobby: 121
The Descent: 99

Här har vi sedan de 100 mest lönsamma filmerna (inkl speltid i minuter) någonsin (utan att ta hänsyn till stigande priser):
1. Titanic: 194
2. TLOTR - The Return of the King: 200
3. Pirates of the Caribbean - Dead man's chest: 151
4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone: 153
5. TLOTR - The Two Towers: 179
6. Star Wars - Episode I - The Phantom Menace: 133
7. Shrek 2: 93
8. Jurassic Park: 127
9. Harry Potter and the Goblet Fire: 153
10. Harry Potter and the Chamber of Secrets: 161
11. TLOTR - The Fellowship of the Ring: 178
12. Finding Nemo: 104
13. Star Wars - Episode III - The Revenge of the Sith: 146
14. Spider-man: 121
15. Independence Day: 153
16. E.T: 117
17. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban: 142
18. The Lion King: 89
19. Spider-man 2: 127
20. Star Wars: 121
21. The Da Vince Code: 149
22. The Chronicles of Narnia - The Lion, The Witch and the Wardrobe: 132
23. The Matrix Reloaded: 138
24. Forrest Gump: 141
25. The Sixth Sense: 107
26. Pirates of the Caribbean - The Curse of the Black Pearl: 135
27. Star Wars - Episode II - Attack of the Clones: 132
28. Ice Age - The Meltdown: 90
29. The Incredibles: 115
30. The Lost World - Jurassic Park: 129
31. The Passion of the Christ: 126
32. War of the Worlds: 117
33. Men in Black: 97
34. Armageddon: 144
35. King Kong: 187
36. Mission Impossible II: 123
37. The Day After Tomorrow: 124
38. Star Wars - The Empire Strikes Back: 129
39. Madagascar: 86
40. Monsters, Inc.: 90
41. Terminator 2 - Judgement Day: 137
42. Meet the Fockers: 114
43. Ghost: 128
44. Aladdin: 90
45. Troy: 163
46. Twister: 113
47. Toy Story 2: 92
48. Bruce Almighty: 101
49. Shrek: 90
50. Saving Private Ryan: 170
51. Mr. and Mrs. Smith: 115
52. Home Alone: 105
53. Star Wars - Return of the Jedi: 134
54. Charlie and the Chocolate Factory: 106
55. Indiana Jones and the Last Crusade: 127
56. Jaws: 125
57. Pretty Woman: 119
58. The Matrix: 136
59. X-men - The Last Stand: 104
60. Gladiator: 155
61. The Last Samurai: 154
62. Mission Impossible: 110
63. Cars: 116
64. Ocean's Eleven: 116
65. Pearl Harbor: 183
66. Tarzan: 88
67. Men in Black II: 88
68. Mrs. Doubtfire: 125
69. The Exorcist: 122
70. Terminator 3 - Rise of the Machines: 109
71. The Mummy Returns: 130
72. Die Another Day: 123
73. Cast Away: 143
74. The Matrix Revolutions: 135
75. Dances with Wolves: 183
76. The Mummy: 124
77. Batman: 126
78. The Bodyguard: 130
79. Signs: 107
80. X2 - X-men United: 134
81. Gone with the Wind: 238
82. Mission Impossible III: 126
83. Grease: 110
84. Robin Hood - Prince of Thieves: 143
85. Superman Returns: 154
86. Indiana Jones - Raiders of the Lost Ark: 115
87. Ice Age: 81
88. Back to the Future: 111
89. Godzilla: 140
90. True Lies: 144
91. Beauty and the Beast: 84
92. What women want: 127
93. Batman Begins: 140
94. There's Something About Mary: 119
95. The Fugitive: 130
96. Jurassic Park III: 92
97. My Big Fat Greek Wedding: 95
98. Hitch: 115
99. Notting Hill: 124
100. Shark Tale: 90

Slutligen har vi 115 st HD DVD filmer (inkl speltid i minuter) som antingen kommit ut eller som snart kommer på USA marknaden:
Goodfellas: 145
Swordfish: 99
Assault on Precinct 13: 109
Cinderella Man: 144
Jarhead: 123
Rumor Has it..: 97
Training Day: 122
Full Metal Jacket: 116
Unforgiven: 131
Bourne Supremacy: 109
U-571: 117
The Chronicles of Riddick: 135
Van Helsing: 132
Blazing Saddles: 93
The Fugitive: 130
Serenity: 119
Last Samurai: 154
Million Dollar Baby: 132
Phantom of the Opera: 141
Apollo 13: 140
Doom: 112
Constantine: 121
Firewall: 104
The Perfect Storm: 130
Happy Gilmore: 92
The Rundown: 105
16 Blocks: 102
Kiss Kiss Bang Bang: 103
Syriana: 128
Lethal Weapon: 110
Friday Night Lights: 118
Pitch Black: 112
The Dukes of Hazzard: 107
Enter the Dragon: 102
ATL: 107
Sky Captain and the World of Tomorrow: 90
Lara Croft - Tomb Raider: 100
Sahara: 123
Sleepy Hollow: 105
The Manchurian Candidate: 130
Four Brothers: 108
We Were Soldiers: 138
U2 - Rattle and Hum: 98
Ray: 153
Unleashed: 102
Aeon Flux: 92
The Italian Job: 110
National Lampoon's Animal House: 109
The Bone Collector: 118
Spy Game: 127
Caddyshack: 99
Good Night, and Good Luck: 93
The Searchers: 119
Seabiscuit: 141
Red Dragon: 125
Traffic: 147
House of Wax: 113
Lethal Weapon 2: 114
Space Cowboys: 130
Troy: 162
Backdraft: 135
Dazed and Confused: 103
End of Days: 123
Fear and Loathing in Las Vegas: 119
2 Fast 2 Furious: 108
The Fast and the Furious: 107
The Fast and the Furious - Tokyo Drift: 90
The Adventures of Robin Hood: 102
The Dirty Dozen: 150
Grand Prix: 176
The Lake House: 98
Terminator 3 - Rise of the Machines: 109
Army of Darkness: 81
Waist Deep: 97
Batman Begins: 140
Charlie and the Chocolate Factory: 115
Corpse Bride: 78
The Polar Express: 100
Willy Wonka and the Chocolate Factory: 100
The Break-Up: 106
Fast Times at Ridgemont High: 90
12 Monkeys: 130
The Interpreter: 129
Out of Sight: 123
Slither: 96
Spartacus: 197
The Thing: 109
Mission Impossible III: 125
Excalibur: 141
Under Siege: 102
V for Vendetta: 133
Reds: 195
Chicago - Earth, Wind and Fire - Live at the Greek Theatre: 79
Heart - Alive in Seattle: 102
Manilow Live: 115
King Kong: 182
Waterworld: 135
Dr. Seuss' How the Grinch Stole Christmas: 105
You, Me and Dupree: 110
An American Werewolf in London: 98
Dune: 137
Meet the Parents: 108
The Mummy: 125
Superman II - Richard Donner Cut: 127
Superman Returns: 154
Superman - The Movie: 151
Clerks II: 97
Miami Vice: 140
Poseidon: 98
World Trade Center: 129
Field of Dreams: 106
The Hulk: 138
Casino: 179
The Scorpion King: 92
Harry Potter and the Goblet of Fire: 157

Nu är det dags att räkna lite...

För Blu-ray får vi fram följande siffror:
Antal filmer: 90
Max speltid: 195 minuter = 3 h 15 min
Min speltid: 78 minuter = 1 h 18 min
Medel speltid: 114 minuter = 1 h 54 min
Median speltid: 111 minuter = 1 h 51 min
Andel filmer under 1 h 30 min: 6%
Andel filmer under 2 h: 68%
Andel filmer under 2 h 30 min: 97%
Andel filmer under 3 h: 98%
Andel filmer under 3 h 30 min: 100%

För de mest inkomstbringande filmerna någonsin får vi:
Antal filmer: 100
Max speltid: 238 minuter = 3 h 58 min
Min speltid: 81 minuter = 1 h 21 min
Medel speltid: 128 minuter = 2 h 8 min
Median speltid: 126 minuter = 2 h 6 min
Andel filmer under 1 h 30 min: 6%
Andel filmer under 2 h: 39%
Andel filmer under 2 h 30 min: 82%
Andel filmer under 3 h: 94%
Andel filmer under 3 h 30 min: 99%

För HD DVD har vi följande siffror:
Antal filmer: 115
Max speltid: 197 minuter = 3 h 17 min
Min speltid: 78 minuter = 1 h 18 min
Medel speltid: 120 minuter = 2 h
Median speltid: 115 minuter = 1 h 55 min
Andel filmer under 1 h 30 min: 3%
Andel filmer under 2 h: 57%
Andel filmer under 2 h 30 min: 90%
Andel filmer under 3 h: 97%
Andel filmer under 3 h 30 min: 100%

ANALYS:
1. Blu-ray har minst antal filmer. Konsekvens: Du måste köpa filmer på DVD när de inte finns på Blu-ray!
2. Mer än 2/3 av alla blu-ray filmer är under 2 h långa. Det finns nästan inga blu-ray filmer som är längre än 2 h och 30 min.
3. 10% av HD DVD filmerna är över 2 h och 30 min.
4. Inte ens filmernas film "Borta med Vinden" är längre än 3 h och 58 min, dvs den kan få plats på HD DVD!

Som du ser så har HD DVD inga som helst problem att få plats med alla världens filmer, det är snarare blu-ray som har bekymmer med både kvalité och utrymme.

Nu undrar du säkert varför inte filmerna blir längre och längre så att de inte kan få plats på HD DVD. Tyvärr så tänker du precis som de som trodde att när roboten kom så skulle alla människor sitta i gungstolen och låta robotarna sköta alla arbeten, och när helikoptern kom så skulle alla mäniskor ta helikoptern till Konsum för att handla.
Men som det uppenbart är så ser inte världen ut så, och filmerna som folk vill se är inte mer än 4 timmar långa. Redan idag kan HD DVD få plats med 4 h film på en skiva, när snart nyare filmer kommer med lägre-än-DVD-bitrate så finns det plats för närmare 6 h film på en skiva. Det slutliga målet är att uppnå 8 h film på en enda HD DVD skiva, och då kommer man kunna genomföra den sociala reformen:
8 timmars arbete
8 timmars sömn
8 timmars HD DVD film
;)

Men, har inte blu-ray bättre ljud än HD DVD?
Nej, både blu-ray och HD DVD har bättre ljud än vad filmbolagen kan leverera, alltså finns det ingen skillnad mellan blu-rays utrymmeskrävande PCM och HD DVDs utrymmessparande Dolby TrueHD. :D

Men, kan inte blu-ray erbjuda 2K eller 4K så att HD DVD slutligen krossas?!
Nej, blu-ray kan bara hantera 1080p precis som HD DVD redan enkelt klarar av. Det ironiska med bildkvalitén är att den bästa kvalitén kan bara fås med VC-1 och VC-1 utvecklas av Microsoft som därmed bestämmer kvalitén på filmerna på HD DVD. Alltså, när blu-ray företagen väljer den bästa video codecen kan inte den bli bättre än vad som bestäms av HD DVDs Microsoft. Slutsats: Blu-ray filmerna kommer ALDRIG att se bättre ut än de bästa HD DVD filmerna, i bästa fall kan de bara se lika bra ut! Vilken ironi! :lol:

Men, nånting bra måste det det ändå finnas med att blu-ray har lite mer utrymmer än HD DVD?!
Ah, utrymme, utrymme! Jag minns så väl den där outbildade svenske journalist som skrev att tack vare det större lagringsutrymmet på blu-ray skivorna så skulle PS3 erbjuda snyggare grafik. Av någon vettlös anledning så hade denne outbildade svenske journalist valt att ignorera det faktum att någonting som heter "grafikkort" har haft mycket stort inflytande på grafiken i spel under de senaste 15-20 åren. ;)

Med anledning av detta så är det dags för mig att krossa en del hjärtan hos några blu-ray fans genom att förklara hur blu-ray inte ger bättre grafik i spel...

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Ouch! Ett slag under bältet kan tyckas! :D

Låt oss flytta blicken från spelens värld och till plånbokens värld:
Om du vill se på blu-ray film så kostar den billigaste spelaren (PS3) 6000kr. Men, eftersom blu-ray har regioner så måste du köpa en till utländsk PS3 för att se på blu-ray filmer från USA och Japan. Alltså, du måste betala MINST 12000kr för att kunna se blu-ray filmer från Europa, USA och Japan! Hur gör du då för att kunna se på HD DVD film från hela världen? Jo, eftersom HD DVD är regionsfritt så kan du köpa din Xbox 360 HD DVD spelare från t.ex. England för endast 2000kr inkl frakt. Det spelar ingen roll varifrån uti världen du köper denna HD DVD spelare eftersom den är regionsfri och funkar perfekt med alla världens Xbox 360s och spelare alla världens HD DVD från Europa, USA, Japan, etc.
Om vi nu säger att en HD DVD film kostar 300kr inkl frakt, hur många kan du köpa för mellanskillnaden 10000kr? Svar: 33 HD DVD filmer! Och då har du ändå kvar pengar över till 11 bitars Sushi! :lol:

Men, om nu blu-ray inte kan erbjuda någonting mer än HD DVD, vad händer med alla dessa pengar som betalas i överpris för blu-ray?!
Det är bra att du frågar mig om det. Dessa pengar, t.ex. 10000kr i skillnad mellan PS3 och Xbox 360 HD DVD spelaren, förvandlas omgående till bubblor som snabbt åker rätt upp i rumpan på Sonys VD Howard Stringer som sitter och relaxar i sin nya, svindyra jacuzzi! :D BlubbBlubbBlubbBlubbBlubbBlu-ray :lol:

Som jag alltid brukar säga:
Det finns de som köper sex :wub:
det finns de som har gratis sex ;)
och, det finns de som får betalt för att ha sex
:lol:

Ouch! Ännu ett slag under bältet! :D

Postad 19 oktober 2006 - 09:51

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Du måste ju fortfarande äga en xbox360 för att 360HDDVD ska fungera, med andra ord blir det lite dyrare än 2000kr :D

Postad 19 oktober 2006 - 09:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Du måste ju fortfarande äga en xbox360 för att 360HDDVD ska fungera, med andra ord blir det lite dyrare än 2000kr  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktigt. Så en 360 med HD-DVD kostar iaf minst 4500. Så så vansinnigt mycket billigare än att köpa en ps3 blir det inte. Billigaste versionen av Ps3'an kommer ligga runt 5000. Inte 6000.

Postad 19 oktober 2006 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hehe, ja najs try att "glömma" att räkna med kostnaden för 360. Dessutom är det väl snarare 5 papp för en PS3 (edit: beaten by radiozo). Tror förövrigt inte nån tänkt köpa 2 PS3 varför jämförelsen var rätt löjlig, hade varit lite enklare att säga "HDDVD-filmer är regfria (for now)". ;)

Intressant att du skriver om att ljudet är lika bra på HDDVD som BD men i din plånboksjämförelse tar du med en HDDVD-spelare som inte är kapabel till annat än komprimerat ljud via toslink. Nä här vinklar vi inget. :D

Iövrigt håller jag med om att 30 GB förvisso säkert räcker väldigt långt men att påstå att Microsofts bestämmer bildkvalitén är rätt skrattretande. Bildkvalitén kommer bestämmas av kvalitén på källan, encoder, bitrate och det "hand-pålägg" som görs vid komprimeringen. Påstår du att MS har kontroll över alla dessa bitar?

Inte för att det hör hit men:

I PS3 finns ett grafikkort med en 256+256MB shader-lösning som innebär att i varje ögonblick så kan PS3 bara visa 256MB av grafik. I Xbox 360 så finns ett enhetligt 512MB grafikkort som tillåter Xbox 360 att visa 512MB av grafik i varje ögonblick. Slutsats: PS3-spel kommer ALDRIG att se bättre ut än de bästa Xbox 360 spelen! Vilken ironi!

Du har uppenbarligen noll kunskap om tekniken i dessa konsoller varför den här biten bara är att kasta i sjön.

Redigerat av pacman, 19 oktober 2006 - 10:40.

Postad 19 oktober 2006 - 11:36

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

och, det finns de som får betalt för att ha sex

Tar du betalt, eller vad försöker du säga?

Ouch, ett slag under bältet kan tyckas! :D

Postad 19 oktober 2006 - 14:06

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
AriaGiovanni,
Det är bra att du finns här så det blir lite diskussion!

Låt mig först säga att du började med att säga:

80% av alla filmer är ca 1.5 - 2 h långa vilket ryms mer än väl på HD DVD skivor.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Varpå jag undrade...

Menar du att 20% av alla filmer inte ryms på HD-DVD skivor?!

<{POST_SNAPBACK}>

Varpå det kom ett jätteinlägg som slog fast att svaret på min fråga är "nej".

Som du ser så har HD DVD inga som helst problem att få plats med alla världens filmer, [...]

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det. Inte för att jag trodde något annat...

Men, nånting bra måste det det ändå finnas med att blu-ray har lite mer utrymmer än HD DVD?!
Ah, utrymme, utrymme! Jag minns så väl den där outbildade svenske journalist som skrev att tack vare det större lagringsutrymmet på blu-ray skivorna så skulle PS3 erbjuda snyggare grafik. Av någon vettlös anledning så hade denne outbildade svenske journalist valt att ignorera det faktum att någonting som heter "grafikkort" har haft mycket stort inflytande på grafiken i spel under de senaste 15-20 åren.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Måste hänvisa till ett av spelföretagen som utvecklar PS3 spel. De säger att de har fyllt 25GB disken redan i deras första-generationsspel, och att de planerar att använda 50GB diskar nästa år. Så begreppet "för mycket lagringsutrymme" existerar inte!

Postad 19 oktober 2006 - 14:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Det är inga problem att fylla en 25Gb disk om man skiter i att använda komprimering. Faktum är att du får in exakt samma spel på en vanlig DVD om du komprimerar lite.
Dessutom vad är meningen att ha massa film med numera när på Microsoft och Sony skryter om att "det är inge problem att rendera det i realtid".

Förr ansågs det vara duktigt om man gjorde små program som inte tog massa plats. När blev det tvärtom? Låter helt bakvänt. :D

Postad 19 oktober 2006 - 14:32

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Förr ansågs det vara duktigt om man gjorde små program som inte tog massa plats. När blev det tvärtom? Låter helt bakvänt.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bara hålla med! Dem har blivit lata helt enkelt :D
Jag tycker inte det är fel att ha mer utrymme, men det gäller att använda det på rätt sätt.

Postad 19 oktober 2006 - 14:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Tycker mest det blir löjligt när de påstår spel blir bättre bara för de tar mer utrymme.

Postad 19 oktober 2006 - 14:38

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Förr ansågs det vara duktigt om man gjorde små program som inte tog massa plats. När blev det tvärtom? Låter helt bakvänt.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bara hålla med! Dem har blivit lata helt enkelt :D
Jag tycker inte det är fel att ha mer utrymme, men det gäller att använda det på rätt sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Yes! Sony is lazy! :wub:

Postad 19 oktober 2006 - 19:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Förr ansågs det vara duktigt om man gjorde små program som inte tog massa plats. När blev det tvärtom? Låter helt bakvänt.  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bara hålla med! Dem har blivit lata helt enkelt :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Yes! Sony is lazy! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att Sony är "lata" när det gäller att föra ut ett budskap om vad PS3 egentligen ska kunna göra. En månad kvar till release, och det finns fortfarande ingen full mjukvaruspec på vad som ingår...

Vad det gäller lathet i utvecklandet av spel så är det ju bra. Att göra något enkelt och snabbt, och därmed billigare, är något som är bra för oss konsumenter!

Så finns det diskar med stor lagringskapacitet, så ska man utnyttja det. Även för vanliga filmer finns det fördelar med "för stor" lagringskapacitet. Man kan t.ex. få in många fler ljudspår (olika språk, lossless) vilket minskar antalet utgåvor som behöver göras av samma film, vilket också minskar kostnaderna.

Postad 19 oktober 2006 - 22:12

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

ANALYS:
1. Blu-ray har minst antal filmer. Konsekvens: Du måste köpa filmer på DVD när de inte finns på Blu-ray!
2. Mer än 2/3 av alla blu-ray filmer är under 2 h långa. Det finns nästan inga blu-ray filmer som är längre än 2 h och 30 min.
3. 10% av HD DVD filmerna är över 2 h och 30 min.
4. Inte ens filmernas film "Borta med Vinden" är längre än 3 h och 58 min, dvs den kan få plats på HD DVD!

1. Leder till ungefär samma svar som 20th Century Fox Steve Feldstein sa angående att HD DVD har sålt mer sen starten: "Congratulations to the HD DVD team - they outsold Blu-ray when we didn't have any product in the market."

Blu-ray har ca 20st mindre filmer fast HD DVD har funnits på marknaden 50% längre tid.

2. Anledningen till det är att man väntat med längre och i många fall även bättre filmer, är att man vill ha BD-50 till dessa.

4. Borta med vinden kan få plats i en miniräknares minne också. Men mindre utrymme, lägre bitrate.

när snart nyare filmer kommer med lägre-än-DVD-bitrate så finns det plats för närmare 6 h film på en skiva.

Lägre-än-DVD-bitrate? bitraten sjunker för varje gång du postar nytt inlägg verkar det som. Om nu VC-1 i 5-6Mbit/s ger en lika bra bild som MPEG2/MPEG4 i 35-40Mbit kanske det är dags att gå över till HD DVD. Dock tror jag detta händer efter jag fångat min första heffaklump, gått fram och tillbaks till månen och Blu-ray själva slutat använda VC-1.

Som du ser så har HD DVD inga som helst problem att få plats med alla världens filmer, det är snarare blu-ray som har bekymmer med både kvalité och utrymme.

Warners och Paramounts releaser som på Blu-ray motsvarar HD DVDs releaser i kvalite (19 Blu-ray releaser tillsammans senaste 1,5 månaden och dessa två filmbolag står förövrigt för 60% av HD DVDs alla releaser). Disneys 5 MPEG4 releaser har fått väldigt bra kritik. Sony som knappt släppt något de senaste två månaderna (dvs under hela andra halvan av Blu-rays livslängd) har inte alls fått någon negativ kritik angående MPEG2 för sina senaste 2 releaser Click och Tears of the Sun. Fox kommer med MPEG4 på BD-50. Lions Gate verkar även dom välja VC-1 för kommande releaser.

Alltså, när blu-ray företagen väljer den bästa video codecen kan inte den bli bättre än vad som bestäms av HD DVDs Microsoft. Slutsats: Blu-ray filmerna kommer ALDRIG att se bättre ut än de bästa HD DVD filmerna, i bästa fall kan de bara se lika bra ut! Vilken ironi!

Hur bra kommer då Lions Gates VC-1 filmer se ut på HD DVD jämfört med Blu-ray om Lions Gate är Blu-ray exklusivt?

Samma princip gäller om Sony återigen skulle komma att släppa titlar med sämre bild i MPEG2 så är inte det en fördel för HD DVD iom att HD DVD inte har några Sony titlar i bättre kvalite...

....eftersom blu-ray har regioner... , ...eftersom HD DVD är regionsfritt....

Det du menar är att Blu-ray har sådana här regioner idag? - http://www.highdefdi...his_Fall___/277[

och att HD DVD kommer vara så här regionsfritt i framtiden? - http://www.reghardwa..._region_coding/

Redigerat av Guppa, 19 oktober 2006 - 22:13.

Postad 19 oktober 2006 - 23:45

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
Mera lagringsutrymme är inte helt fel dock så brukar detta bidra till att spelbolagen m.m. slösar bort extra med utrymme på onödigt jokks som kanske inte ens kommer till användning.

Dock så är det aldrig fel om de i stället börjar använda hela utrymmena till prestanda och funktionalitet, altså mer framtidssäkert, dock går inget upp emot en rejäl hårdisk. :lol:

Postad 20 oktober 2006 - 03:41

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Rätt löjligt med 20 sidor om vilket format som är bäst. Det är bara att kolla vilka som ger bäst bild och ljud istället för sitta och specnörda sig.

Postad 20 oktober 2006 - 11:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Rätt löjligt med 20 sidor om vilket format som är bäst. Det är bara att kolla vilka som ger bäst bild och ljud istället för sitta och specnörda sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok då, var på hemma-villa / digital home mäsan idag och BD imponerade inte på mig :lol:
Bara priset man betalar är avskräckande nog. Däremot en kommande HD DVD (HD-E1) för 6900:- som demonsterades via en "A1" var chockerande bra bild att se på, hade inte väntat mig detta.

Postad 20 oktober 2006 - 12:11

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ok då, var på hemma-villa / digital home mäsan idag och BD imponerade inte på mig :lol:
Bara priset man betalar är avskräckande nog. Däremot en kommande HD DVD (HD-E1) för 6900:- som demonsterades via en "A1" var chockerande bra bild att se på, hade inte väntat mig detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka filmer fick du se klipp ifrån på BD? Var det panasonics BD spelare?

Postad 20 oktober 2006 - 12:36

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Chockerande bra beskriver det ganska bra B) Vad det verkar slår inte Samsung eller Panasonic Toshibas first gen utan det verkar snarare bli en oavgjord historia där kvaliteten på skivorna snarare avgör. Alltid kul att läsa inlägg från folk som onekligen inte verkar kört båda formaten och i några fall inget av dem :lol:

Hoppas på att båda formaten överlever och sitter för närvarande toknöjd med min XA-1...

Cheers!

Postad 20 oktober 2006 - 13:29

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Panasonic åker land och rike runt och visar sina maffiga tv-apparter samt deras blu-ray spelare. Nu var det våran tur i Helsingborg att beskåda nästa generations spelare. Vi fick se en 65" 1080p plasma som det var bra bild på som först blev matad med HD material från en dator. (Jag såg att det var uppskalat mög...men men) Jag frågade lite snällt och vänligt om vi fick se på Blu-ray spelaren istället (det var ju därför jag gick dit ju!). Han hade bara en demoslinga från alla möjliga filmer som gick hela tiden. Jag frågade om det var klipp från filmerna och det var det. Jag har tyckt det var brusigt i vissa av mina klipp i min dator som jag matat till min projektor, men det var inget jämfört med hur det var här! Det ser betydligt skarpare och mer detaljerat ut på min 720p panel än vad det gjorde på deras 1080p. Nu kan det ju vara mina klipp som är mkt bättre än deras Blu-ray mpeg2 mög men det skulle jag tvivla på. Efter lite tittande kom säljaren och predika lite om varför man ska välja deras 15000 kronors "bull"-ray spelare och pratade om utrymme hit och dit. 300Gb imot HDDVDs nätta 45GB varav jag svarde med att "ja det kanske stämmer, men sålänge ni kör mpeg2 så kommer ni behöva utrymmet med annars är det HDDVD för hela slanten" han sa då att det var h264 vilket det inte var för det stog mpeg2 på hela filmen i hörnet. Sen började han baktala PS3 bluray spelare och sa att den inte kommer bli såbra och då svarade jag med "att inte sätta bra spelare i den är lite som att skjuta sig själva i foten för det är ju Blu-rays främsta reklampelare".
Jag tror att Blu-ray blir bra i framtiden, men det jag har sätt imponerade inte alls på mig.

Postad 20 oktober 2006 - 14:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Hehe. Försäljare är för jäkla roliga. De snackar så jäkla mycket smörja.

Postad 20 oktober 2006 - 16:01

Kakashi
  • Kakashi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Det var intressant och se deras blu-ray spelare eftersom det finns inte så många att skåda i Sverige för tillfället...kan hålla med föregående talare att den inte imponerade så värst. De visade en demo slinga där filmen "walk the line" ingick. När en vit vägg visades på filmen såg man att det var extremt brusigt överallt. Säljaren förklarade att de inte har mycket material att visa eller får visa men såvitt jag vet så finns det ett antal blu-ray filmer som man kan visa...inte sant??

Postad 20 oktober 2006 - 16:54

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte hur många gånger detta behöver upprepas, men....

HD-DVD och Blu-ray stödjer samma bild- och ljudformat.

Detta innebär att det inte går att bestämma sig för vilket format man föredrar genom att titta på bild och ljud!
(Givet att man har en tidshorisont som sträcker sig framåt mer än några få månader.)

Däremot kan man jämföra en specifik Toshiba-spelare med en specifik Panasonic-spelare för att avgöra vilken av dem som är bäst. Och resultatet av denna jämförelse har inget som helst att göra hur ettorna och nollorna ligger i den runda plastbiten, utan beror endast på hur bra personerna på Toshiba respektibe Panasonic har lyckats med sin implementation i just dessa två spelare.

Dessutom måste man naturligtvis använda filmer av exakt samma kvalite. Att ta en dåligt gjord Blu-ray film och en bra gjord HD-DVD film, och dra slutsatser från det är nonsens... Det enda riktiga är att ta en film som finns med VC-1 koding med samma bitrate för båda formaten och jämföra.

Alla dessa dåliga MPEG2 filmer som Blu-ray gänget har produceras borde samlas ihop och förstöras!

Postad 20 oktober 2006 - 16:57

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Angående regionsfrihet så kommer gen. 1 av europas HD-dvdspelare att alltid vara regionsfri!! Detta gäller också gen. 1 och 2 av de amerikanska spelarna. Visst kan spelaren gå sönder men jag räknar kallt med att spelaren (beställt en HD-XE1) kommer att hålla i några år och då hoppas jag att det finns regionsfria hd-dvdspelare att köpa!!

Kvaliten på HD-dvd håller inte sämre kvalite än Blu Ray så jag undrar nu varför man ska köpa en regionslåst blu ray spelare för ca 15000kr som dessutom är låst till region B?

Tror att det blir svårt att få tag i någon Blu Ray spelare som är regionsfri p.g.a att Blu Ray har ett mycket bättre skydd mot att göra spelarna regionsfria än vad HD-dvd har. Det kan vara så illa att det kanske aldrig kommer att finnas någon regiosfri Blu Ray spelare i framtiden!
Själv så köper jag filmer från Usa, Japan och England m.m. och det skulle aldrig falla mig in att köpa en spelare som är låst till region B d.v.s. att då kan man ej köpa filmer från Japan och Usa...

Postad 21 oktober 2006 - 00:36

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Sony Pictures Home Entertainment’s executive VP of advanced technologies Don Eklund: "Sony is testing two advanced compression technologies—AVC (a.k.a. MPEG 4) and VC-1."

http://www.videobusi...1.html?nid=2705

Sony är inte fastlåsta i MPEG2. AVC är ganska troligt inom en snart framtid.

Redigerat av Guppa, 21 oktober 2006 - 00:39.

Postad 21 oktober 2006 - 02:00

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag vet inte hur många gånger detta behöver upprepas, men....

HD-DVD och Blu-ray stödjer samma bild- och ljudformat.

Detta innebär att det inte går att bestämma sig för vilket format man föredrar genom att titta på bild och ljud!
(Givet att man har en tidshorisont som sträcker sig framåt mer än några få månader.)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis det man kan! Att Blu-ray kan ha mer plats på skivorna är ju totalt ointressant om dom flesta släppena ser sämre ut än HD-DVD.
Detta fan-boy beteende att välja ett format och försvara det till död dagar är ju bara meningslöst IMO.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.