Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) 92:-
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 7 799:-
Sonos Playbar (Soundbar) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,58 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Soundbar) 9 9 (4) Inga priser
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) 2 549:-
Sonos Beam (Soundbar) 9 8 (51) 5 140:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Soundbar) 9 8,26 (26) 6 290:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 2 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 5 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 5 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 5 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 7 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 7 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 8 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 8 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 8 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 9 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 9 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 9 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 9 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 9 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 10 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 10 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 10 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 10 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 11 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 12 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 13 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 14 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 14 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 14 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 14 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 14 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 15 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 15 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 15 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 25 november 2010 - 12:26

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Ja, självklart! Är ju ingen höjdare på el men det där borde jag räknat ut :D . Tack för hjälpen!

Damn! Onodigt.se hade inte den i lager. Har sökt runt men inte hittat nån liknande. Nån som vet var man kan köpa istället?

Den här t.ex.:
https://www.elfa.se/...d...2&toc=20041

Postad 25 november 2010 - 12:40

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
perfa, tack!

Postad 26 november 2010 - 10:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Någon som provat hörlurar tillsammans med S5:an?

Postad 29 november 2010 - 18:47

Unregistered07366ea0
  • Unregistered07366ea0
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
PROBLEM MED RADIO I SONOS?

Hej, hoppas nån kan hjälpa mig. Jag har nu investerat i några SONOS-delar, sed ngra dgr. Allt funkar perfekt, utom en sak - radion. Mp3 och Spotify, inga problem. När jag ska köra radio, vad som helst, tom p3, säger den att den inte hittar kanalen eller inte kan spela upp kanalen. Det har märkligt nog dock funkat ett par gånger, typ 2 ggr av 30. Någon idé?

Tacksam för hjälp!

/Saster

Postad 03 december 2010 - 18:50

Traneberg
  • Traneberg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Köpte i dag en Sonos S5, måste jag även ha en ZoneBridge för att kunna köra min S5 trådlöst? Vill styra allt via min iPhone.

Försökt hitta svaret i denna tråd... Tacksam för hjälp ;)

Postad 03 december 2010 - 19:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Svar ja ;)

Postad 03 december 2010 - 21:41

Traneberg
  • Traneberg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Svar ja ;)

Tack, insåg det och kör trådat med S5:an och trådlöst med iPhonen (givetvis). Får investera i en ZoneBridge senare.
Hade en gammal D-Link PowerLine Homeplug som blev räddaren :D

Postad 04 december 2010 - 20:00

Unregistered07366ea0
  • Unregistered07366ea0
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

PROBLEM MED RADIO I SONOS?

Uppdatering: Kan spela direktlänkar till diverse kanaler om jag lägger in dem "för hand" (klistrar in t ex p3s url), men kan inte spela de kanaler som man kan söka bland i SONOS eget system. Detta system använder RadioTime, en server i USA, och det tycks som om jag inte får tillräckligt snabb/bra kontakt med den. Någon annan som har samma problem? Kan ni söka bland och spela alla kanaler i SONOS system?

/Saster

Postad 05 december 2010 - 14:30

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag kan spela alla kanaler jag provat, både svenska och utländska.
Låter ju skitskumt det där, har tyvärr inget tips att ge heller. Prova maila sonos support. Det brukar vara smabba på att svara när det är problem.

//Henrik

Postad 06 december 2010 - 22:23

Big_Daddy
  • Big_Daddy
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
För att göra en lång historia kort:
Kan man på något sätt föra över ljudet trådlåst till Sonos från en/flera datorer/iPhone (utan dongel)?

Postad 07 december 2010 - 10:24

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
1:Om du delar ut de mappar du vill spela på nätverket så kan du spela upp dem i sonosen, ja. Du ställer in i sonosen vilka mappar den ska läsa ifrån
2: För att du ska kunna spela upp från en iphone så får du köpa en docka, wd100.

//Benke

Postad 07 december 2010 - 11:17

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

För att göra en lång historia kort:
Kan man på något sätt föra över ljudet trådlåst till Sonos från en/flera datorer/iPhone (utan dongel)?

Inte för att verka magsur men detta har redan sagts 100 ggr i tråden:
Minst en av dina Sonos-enheter måste vara ansluten med sladd till ditt hemma-LAN (i praktiken din router), resten kan placeras ut trådlöst då de kommer åt ditt LAN genom att reläas genom den trådanslutna Sonos-burken. Sonos skapar ett eget WLAN mellan sina enheter och använder således inte det WLAN du redan har hemma.

Så:
1) Du måste ha ett LAN hemma, enklast i form av en router dit din dator (med musikfiler) såväl som minst en Sonos måste vara anslutna. Obs att Sonos har en enkel/"billig" access-enhet BR100 som inte har ngn spelare i sig utan bara agerar trådlös "navelsträng" mellan ditt LAN och din/dina Sonos-spelare om du inte kan/vill ansluta dessa med sladd.

2) Du nämner "dongel" utan att riktigt gå in på hur du har det kopplat. Gissar att du med "dongel" menar en USB-ansluten 3G-dongel som ger internetaccess till en dator.
2a) En sådan dongel ger access "utåt" mot internet och har inget med ditt hemma-LAN (vare sig trådat eller WLAN) att göra, såvida du inte konfigurerar dongeldatorn (och ev router) till att låta dongeldatorn vara LANets internet-gateway och ev även DHCP-server. Den vanligaste eller i vart fall enklaste lösningen att ha hemma är ju en simpel WLAN-router som är kopplad till internet i ena änden och skapar ett hemma-LAN/WLAN i andra.
2b) Sonos behöver inte internetaccess för att spela upp de musikfiler du har på en dator hemma. Internetaccess behövs bara om du vill lyssna på internetradio och/eller Spotify.

3) Som nämns i inlägg ovanför så finns det en iPhone/iPod-docka till Sonos (WD100). Den ger access till de musikfiler du har på iPhonen/iPoden så att dina Sonos-spelare kan spela upp dessa. Dockan är alltså inte en spelare i sig, utan är just en docka/accesspunkt. En annan variant är att tanka ner någon app som gör att iPhonen agerar som en fileserver (med "Samba") och då delar ut valda mappar över ditt WLAN precis som vilken dator som helst. Då behövs det inte någon WD100 för att komma åt låtar från iPhonen. OBS: Gå till något iPhone-forum för att läsa/fråga hur man delar ut mappar från en iPhone, den här tråden är en Sonos-tråd.

Postad 08 december 2010 - 08:18

Mrottum
  • Mrottum
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Själv har jag inga som helst problem med mottagningen. Kör med 2 st ZP90 och en ZoneBridge. Den ena finns i sovrummet 12 meter bort med två tjockta hörnväggar emellan. Testa med och byta kanal manuellt och se om det blir bättre. Funkar ibland på ett vanligt trådlöst nätverk.

Verkar inte vara nåt problem med det trådlösa. Har kontakt med supporten på sonos och det verkar mer som ett streaming problem. Det är olika buffersize om man köra via en dator eller via sonos. Spotify premium fungerar bra på min dator men inte med sonos. Har bara tillgång till 0.25Mb dsl på landsbygden verkar som sonos kräver mer då den inte verkar buffra lika mycket som en dator när man kör spotify premium. Vänter på besked från sonos!

Postad 08 december 2010 - 08:50

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Verkar inte vara nåt problem med det trådlösa. Har kontakt med supporten på sonos och det verkar mer som ett streaming problem. Det är olika buffersize om man köra via en dator eller via sonos. Spotify premium fungerar bra på min dator men inte med sonos. Har bara tillgång till 0.25Mb dsl på landsbygden verkar som sonos kräver mer då den inte verkar buffra lika mycket som en dator när man kör spotify premium. Vänter på besked från sonos!

Pratade med sonos då de precis släppte spotifystödet och de sa att de jobbar på att kunna buffra mer så att man slipper detta (jag har precis samma laggningsproblem pga dålig dsl lina)

Postad 08 december 2010 - 08:55

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Byt till trådlöst bredband

Det är både billigare och bättre

Maveric :rolleyes:

Postad 08 december 2010 - 08:58

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Byt till trådlöst bredband

Det är både billigare och bättre

Maveric :rolleyes:

Nej det är det inte kör med Dovado 4Gr router och mobilt bredband från 3 och den tappade signalen 78 ggr inatt så nej det är precis lika värdelöst

Postad 08 december 2010 - 10:22

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

Nej det är det inte kör med Dovado 4Gr router och mobilt bredband från 3 och den tappade signalen 78 ggr inatt så nej det är precis lika värdelöst

Man kanske skall välja en distributör som fungerar där man bor :rolleyes:

Postad 08 december 2010 - 10:24

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Man kanske skall välja en distributör som fungerar där man bor :lol:

Brukar tyvärr inte vara så många leverantörer att välja på om man bor i obygden. Man ska vara glad om det finns någon :rolleyes:
Kan man inte dressera älgar att dra ut fibernät igenom skogarna :)

Postad 08 december 2010 - 10:27

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Men Telia brukar ju fungera överallt
Jag har dessutom märkt att Tele 2 fungerat där ingen annan funkar

( brukar roa mig med att se vilka som kommer upp i söken när inte mitt eget funkar )

Postad 08 december 2010 - 10:30

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Man kanske skall välja en distributör som fungerar där man bor :rolleyes:

Dumma kommentarer kan du behålla för dig själv

Postad 08 december 2010 - 11:31

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

Dumma kommentarer kan du behålla för dig själv

Vad var det som var dumt .. ?

Förklara gärna !

Ps. jag har dessutom .. 3 .. själv :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1939, 08 december 2010 - 14:38.

Postad 09 december 2010 - 07:21

Big_Daddy
  • Big_Daddy
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Inte för att verka magsur men detta har redan sagts 100 ggr i tråden:
Minst en av dina Sonos-enheter måste vara ansluten med sladd till ditt hemma-LAN (i praktiken din router), resten kan placeras ut trådlöst då de kommer åt ditt LAN genom att reläas genom den trådanslutna Sonos-burken. Sonos skapar ett eget WLAN mellan sina enheter och använder således inte det WLAN du redan har hemma.

Nej, nu missförstod du mig. Jag är ute efter att spela upp trådlöst från mina datorer/ iPhone utan att behöva docka dem eller koppla någon kabel till dem. Att Sonos sänder trådlöst mellan enheterna efter att man anslutit den till nätverket är självklart en förutsättning. Men med dina övriga svar på mina frågor inser jag att det inte är möjligt på ett sådant sätt att datorn agerar kontroll/streamar och sedan sänder ut till Sonos (utan dongel) - tvärtom fungerar det dock. Så tack iaf!

Postad 09 december 2010 - 10:44

Tigglypuff
  • Tigglypuff
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Nej, nu missförstod du mig. Jag är ute efter att spela upp trådlöst från mina datorer/ iPhone utan att behöva docka dem eller koppla någon kabel till dem. Att Sonos sänder trådlöst mellan enheterna efter att man anslutit den till nätverket är självklart en förutsättning. Men med dina övriga svar på mina frågor inser jag att det inte är möjligt på ett sådant sätt att datorn agerar kontroll/streamar och sedan sänder ut till Sonos (utan dongel) - tvärtom fungerar det dock. Så tack iaf!

Hmm?.. vänta nu..
Så länge datorn är inkopplad i ditt nätverk hemma (trådat eller trådlöst), så kan du använda den som "kontroll" till ditt sonos via mjukvara alt. använda iphonen som kontroll för tex spotify eller radio på sonos. (om sonos-systemet givetvis också är kopplat till nätverket (som tidare svar nämnde via tråd till router exempelvis) Och är det ett mp3-bibliotek du vill "streama" från datorn så är det ju bara att dela ut mappen/arna så hittar du dem med sonos-systemet.
Var det inte detta du var ute efter? ;)
Eller har jag missuppfattat något?

Postad 09 december 2010 - 19:55

Big_Daddy
  • Big_Daddy
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Så länge datorn är inkopplad i ditt nätverk hemma (trådat eller trådlöst), så kan du använda den som "kontroll" till ditt sonos via mjukvara alt. använda iphonen som kontroll för tex spotify eller radio på sonos. (om sonos-systemet givetvis också är kopplat till nätverket (som tidare svar nämnde via tråd till router exempelvis) Och är det ett mp3-bibliotek du vill "streama" från datorn så är det ju bara att dela ut mappen/arna så hittar du dem med sonos-systemet.
Var det inte detta du var ute efter? ;)
Eller har jag missuppfattat något?

Det låter hyffsat, om än lite omständigt. Men kommer jag att kunna spela ljud från t.ex. youtube som jag ser på min datorskärm via Sonos-lösnigen?

Postad 10 december 2010 - 07:56

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Om du vill höra ljudet som spelas upp på datorn i ditt sonossysten så får du dra en ljudkabel från ljudkortet på datorn till valfri sonos, det går inte att "streama" ljudet trådlöst så att säga.

//Henrik

Postad 10 december 2010 - 10:32

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Det låter hyffsat, om än lite omständigt. Men kommer jag att kunna spela ljud från t.ex. youtube som jag ser på min datorskärm via Sonos-lösnigen?

Lite granna tror jag du har missat vad Sonos går ut på. Jag ska först förklara ett vanligt Sonos-feltänk, sedan ge en lösning till vad du frågar efter. ;)

Sonos är i första hand tänkt att vara en ljuduppspelare och att det ska vara Sonos-burkarna som "knöcklar upp" ljudet (och sedan agerar förstärkare och/eller multiroom-anläggning). En "traditionell" multiroom-anläggning spelar ju inte upp någon någon musik utan förutsätter att andra apparater "låter" och tar sedan bara hand om att sprida/förstärka detta ljud.

Ljudmaterialet som Sonos knöcklar/spelar upp kan hämtas från diverse olika källor, tex mp3-filer från någon delad mapp på en dator i ditt LAN, Spotify, streamad internetradio etc.

Sonos har även möjlighet att ta in "vanliga" analoga ljudkällor såsom från hörlursutgången från din dator, lineutgången från din teve osv. Sonos samplar/digitaliserar först det analoga ljud som kommer in, för att sedan antingen spela upp det lokalt och/eller sprida det till andra Sonos-burkar. Det som är lite dumt med denna möjlighet är att digitaliseringen och spridningen till andra burkar kräver en viss buffring i tid av ljudsignalen vilket gör att det blir en rätt märkbar fördröjning mellan bild på dator/tv och det ljud som hörs efter all bearbetning i Sonos-systemet. Dessutom så måste ju en analog insignal tas med sladd inkopplad till ljudkällan och det ville du ju slippa ha till din laptop.

Ett fiffigare sätt är istället att i din (Windows-)dator installera ett program som heter DSBridge. Namnet kommer ifrån att programmet "bryggar över" ljud som hanteras av/i Windows ljudhanteringssystem "Direct Sound" och gör det åtkomligt i form av streamad mp3, dvs i samma format som internetradio ofta kommer. (Har du inte en Windowsdator är jag säker på att det finns motsvarande program, i synnerhet för Linux.)

För att knyta ihop säcken:
1. Installera DSBridge på din dator.
2. Lägg till din dator som en "internet-radiostation" i din Sonos.
3. Lyssna på vad nu för ljud som din dator spelar.

Det blir fördröjningar här oxå men det går i varje fall att göra det trådlöst! :P

Läs mer/ställ frågor om funktion och installation om DSBridge här:
https://www.minhembi...howtopic=242613
http://forums.slimde...p...4590&page=1
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=75242
och förstås här:
https://encrypted.go...arch?q=dsbridge

Lycka till! :)

Postad 10 december 2010 - 11:22

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Nice inlägg! Kan tillägga att jag kört Sonos Line-In från en PC bakom soffan i snart tre år och kollat oräkneliga filmer och TV serier utan märkbara fördröjningar så jag misstänker att det har att göra med hur trångt det är i 2,4GHz där man har sina Sonosenheter (mikrovågsugn, vanligt WiFi och DECT lurar har jag hört strula till det) och säkert fler parametrar.

BTW, jag är betatestare och kan tipsa alla med det första supporten brukar tipsa användare med avbrutna uppspelningar, hackande, laggig Controller etc (som jag hade ett tag) att ta hem ett frekvensbandsverktyg såsom inSSIDer 2 och placera Sonoskanalen i det minst trafikerade delen av 2,4GHz bandet (i exemplet nedan är det redan trångt men troligen skulle kanal 11 fungera bäst):
Postad bild

Har inte hört om detta verktyg innan men det kan komma till bra användning i ett Sonoshem IMHO. Tack.

Ett fiffigare sätt är istället att i din (Windows-)dator installera ett program som heter DSBridge. Namnet kommer ifrån att programmet "bryggar över" ljud som hanteras av/i Windows ljudhanteringssystem "Direct Sound" och gör det åtkomligt i form av streamad mp3, dvs i samma format som internetradio ofta kommer. (Har du inte en Windowsdator är jag säker på att det finns motsvarande program, i synnerhet för Linux.)

För att knyta ihop säcken:
1. Installera DSBridge på din dator.
2. Lägg till din dator som en "internet-radiostation" i din Sonos.
3. Lyssna på vad nu för ljud som din dator spelar.

Det blir fördröjningar här oxå men det går i varje fall att göra det trådlöst! ;)

Postad 13 december 2010 - 17:14

stone
  • stone
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Har en liten fråga kring Sonos och Spotify.

Om jag lägger till en spellista på min Spotify-klient i datorn så dyker den inte upp på Sonos.
För att få den att uppdatera måste jag ta bort kontot och lägga till det på nytt (eller använda "ersätt"-funktionen).

Någon som har koll på om det ska vara på det sättet? :)

Postad 13 december 2010 - 20:07

Unregistered07366ea0
  • Unregistered07366ea0
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Uppdatering: Kan spela direktlänkar till diverse kanaler om jag lägger in dem "för hand" (klistrar in t ex p3s url), men kan inte spela de kanaler som man kan söka bland i SONOS eget system. Detta system använder RadioTime, en server i USA, och det tycks som om jag inte får tillräckligt snabb/bra kontakt med den. Någon annan som har samma problem? Kan ni söka bland och spela alla kanaler i SONOS system?

/Saster

Uppdatering 2: Förra veckan blev det 90 min i tfn med en technichian på SONOS i Holland, och nyss 35 min med en senior technichian i USA. Och han löste det till slut! Det var så enkelt som att min router som hade för gammal programvara... SONOS support har varit helt suverän måste jag säga.

Postad 26 december 2010 - 23:56

carinashem
  • carinashem
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej,

Jag satsar på Sonos för hela huset, men har tänkt mig en rejäl stereolösning för vardagsrummet istället för hemmabion jag har idag.

Tänkte köra Sonos ZP90 + B&W CM8 högtalare(Galet snygga för att vara golvhögtalare). Nu behöver jag förstås lämplig förstärkare till det hela. ;)

NAD C375BEE Förstärkare har sett ut att vara något men har ingen erfarenhet av vare sig B&W eller NAD eller de två tillsammans.

Vad har ni för tips för någon som vill kräma på musiken ordentligt när det är fest i ett rum ca 25 kvm?

Redigerat av carinashem, 26 december 2010 - 23:56.

Postad 05 januari 2011 - 22:28

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har en liten fråga gällande Sonos ZonePlayer S5 och larm. Om man inte har en remote liggande bredvid sängen, kan man ändå stänga av larmet på morgonen? Jag använder min iPod som remote men den sitter oftast dockad i Sonos laddaren och jag vet att jag kommer att glömma den där när jag går och lägger mig :P Så, kan jag ändå slå av larmet på ett enkelt sätt. Antar att det går att trycka på "mute" knappen men då kommer jag garanterat att glömma slå av "mute" så att larmet inte går nästa morgon :P Kör idag med en Squeezebox Boom som "väckarklocka" och med den kom det ju med en dedikerad remote så idag har jag inte problemet. Tacksam för lite information innan jag byter ut min Boom mot en S5!

Postad 05 januari 2011 - 22:50

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Var tvungen att prova. Trycker man på mute för att dämpa larmet så startar det spela igen vid nästa larmtillfälle och går som vanligt till förinställd volym, likadant som om man bara sänker volymen med knapparna på enheten för att det ska tystna på morgonen.
Hittar inte heller alltid min iPod på morgonen :P

Postad 06 januari 2011 - 14:19

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Perfekt, då kan jag använda mute knappen så slipper jag stiga upp ur sängen när "väckarklockan" ringer ;)
Tack för hjälpen, Martgus!

Postad 06 januari 2011 - 22:42

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Ni som använder Ipad/Iphone som fjärrkontroll till Sonos, hur funkar det med appen? Måste den vara öppen hela tiden? Eller går det att surfa med Ipaden när man spelar musik med Sonosen? Som jag har fattat så funkar ju Ipad så att den inte stänger av program när man öppnar något nytt men öppnar man tillräckligt många nya program som "knuffas" den bort och stängs av, blir det så med Sononskontrollen också?
En till fråga som kanske är uppenbar när man har grejerna (jag funderar på att köpa ZP90 och köra den med min Ipad) hur stänger man av ZP90 när man inte vill lyssna längre? Finns den någon on/off knapp i Ipad appen?

Postad 06 januari 2011 - 22:59

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Man kan stänga appen precis när man vill, när man startat en playlist eller dylikt så kommer den spela till dess att den tar slut, eller att man stoppar den med controllern/ipad/ipod/etc.

Jag har aldrig tänkt på att stänga av mina players, utan när jag lyssnat klart stoppar/pausar jag bara musiken och sen låter jag den vara (som en ipod, typ).

Postad 06 januari 2011 - 23:06

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
När jag ändå tänkte på Sonos, så verkar det som Sonos har slutat med BU250 bundeln (finns ej längre på sonos.com), men den finns fortfarande att köpa hos en del svenska handlare - om man tänkt köpa bundeln kan det ju vara bra att passa på medan den fortfarande finns.

Om man ändå tänkt köra med ipod eller dylikt som kontroll finns det förstås ingen mening, men om man vill ha deras egen controller så blir det i alla fall lite billigare än om man köper delarna löst.

Postad 14 januari 2011 - 14:48

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag har precis installerat mitt Sonos-system och det fungerar fin-fint förutom en sak!

När jag väljer att spela upp en låt så vill jag att spelaren därefter automatiskt spelar upp nästa låt i albumet, jag får dock inte detta att fungera utan den spelar bara den låten jag valde och stannar därefter.

Hittar heller inget i inställningarna om detta, någon som kan tipsa mig om något?

Postad 14 januari 2011 - 14:52

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Jag har precis installerat mitt Sonos-system och det fungerar fin-fint förutom en sak!

När jag väljer att spela upp en låt så vill jag att spelaren därefter automatiskt spelar upp nästa låt i albumet, jag får dock inte detta att fungera utan den spelar bara den låten jag valde och stannar därefter.

Hittar heller inget i inställningarna om detta, någon som kan tipsa mig om något?

Har du lagt till albumet i spellistan då?
Låter som du bara navigerat fram till att albums låtlista och tryckt på play, och då har du bara valt 1 låt.

Postad 14 januari 2011 - 14:57

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0

Har du lagt till albumet i spellistan då?
Låter som du bara navigerat fram till att albums låtlista och tryckt på play, och då har du bara valt 1 låt.

Ok! Då förstår jag! Tack... Jag är väl lite miljöskadad från Squeezebox-tiden :)

Postad 19 januari 2011 - 11:29

Balvenies
  • Balvenies
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har börjat fundera på att skaffa en ZP90 då den verkar vara en kanonprodukt. Äntligen ;)

Började läsa specarna och tror mig ha uppfattat att den maximalt kan hantera material i 16/48 :P Kan detta verkligen stämma? Ok att de strypt den interna DAC:en (som förövrigt klarar högre upplösningar) men går det inte ens att få ut högre via digitalutgången?

Om detta stämmer så är det en gigantisk showstopper då väldigt mycket av det jag har på disk är 24/96 (mestadels vinylrippar).

Skulle någon av er som har Sonos kunna bekräfta vad som gäller!

Postad 19 januari 2011 - 16:34

bjorka
  • bjorka
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Har börjat fundera på att skaffa en ZP90 då den verkar vara en kanonprodukt. Äntligen ;)

Började läsa specarna och tror mig ha uppfattat att den maximalt kan hantera material i 16/48 :P Kan detta verkligen stämma? Ok att de strypt den interna DAC:en (som förövrigt klarar högre upplösningar) men går det inte ens att få ut högre via digitalutgången?

Om detta stämmer så är det en gigantisk showstopper då väldigt mycket av det jag har på disk är 24/96 (mestadels vinylrippar).

Skulle någon av er som har Sonos kunna bekräfta vad som gäller!

Det stämmer att du är begränsad i upplösningen. Ingen av Sonos produkter klarar av 24/96, anledningen sägs vara att de vill kunna garantera ett visst antal produkter på sitt trådlösa nätverk och 24/94 kräver betydligt mer bandbredd.

Postad 19 januari 2011 - 17:05

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0
Sökte igenom tråden men fann inget svar (om jag inte missat det)...

Går det att koppla på en extern switch på en ZonePlayer - för att få fler anslutningar?
Jag har mer än två enheter i vardagsrummet som skulle gilla att ha internetanslutning.
I dagsläget har jag en omflashad DIR-600 som brygga, men den fungerar långt från felfritt. Så min tanke var att fimpa den och använda min ZonePlayer samt en switch för att få mina 3-4 uttag.

Bandbredden är inget problem då jag kommer inte använda mer än en maskin åt gången. Men jag är inte sugen på att koppla om kablarna varje gång jag byter apparat.

Postad 19 januari 2011 - 21:52

Balvenies
  • Balvenies
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det stämmer att du är begränsad i upplösningen. Ingen av Sonos produkter klarar av 24/96, anledningen sägs vara att de vill kunna garantera ett visst antal produkter på sitt trådlösa nätverk och 24/94 kräver betydligt mer bandbredd.

Tack för klargörandet ;)

Bandbredd i fråga om att filerna blir större? Låter lite ologiskt då okomprimerad wav stöds. En wav kan ju bli rätt stor den med.

Eftersom de verkar satsa mycket på det egna nätet så kan jag gissa att det är väldigt optimerat. Att ha en eller flera filer igång på 40 -100 MB kan knappast vara rocketsience.

Oavsett orsak så är det synd. Får fundera på hur jag gör. Kan ju alltid sampla ner dessa och ta fram datorn eller nåt de gånger jag vill höra den högre upplösningen.

Postad 20 januari 2011 - 14:31

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Fast bandbredd har inget med filstorlek att göra.. bandbredd är data/tid och iom 96kHz/s är mer än 2x mer information per tidsenhet jmf med vanlig 44.1kHz så blir det ju lite tajt att kunna garantera (man två- eller tredubblar säkert detta för marginal i bråkiga miljöer etc) problemfri uppspelning kan jag tro..
Se bara på trådlösa DVDspelare som ska försöka streama video på 1-5MBit/s, det brukar gå sådär stabilt i min erfarenhet även om WiFinätet folk har teoretiskt ligger på 5-10x bandbredden..

Tack för klargörandet ;)

Bandbredd i fråga om att filerna blir större? Låter lite ologiskt då okomprimerad wav stöds. En wav kan ju bli rätt stor den med.

Eftersom de verkar satsa mycket på det egna nätet så kan jag gissa att det är väldigt optimerat. Att ha en eller flera filer igång på 40 -100 MB kan knappast vara rocketsience.

Oavsett orsak så är det synd. Får fundera på hur jag gör. Kan ju alltid sampla ner dessa och ta fram datorn eller nåt de gånger jag vill höra den högre upplösningen.

Postad 20 januari 2011 - 15:57

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Sökte igenom tråden men fann inget svar (om jag inte missat det)...

Går det att koppla på en extern switch på en ZonePlayer - för att få fler anslutningar?
Jag har mer än två enheter i vardagsrummet som skulle gilla att ha internetanslutning.
I dagsläget har jag en omflashad DIR-600 som brygga, men den fungerar långt från felfritt. Så min tanke var att fimpa den och använda min ZonePlayer samt en switch för att få mina 3-4 uttag.

Bandbredden är inget problem då jag kommer inte använda mer än en maskin åt gången. Men jag är inte sugen på att koppla om kablarna varje gång jag byter apparat.

Det är väl bara att köpa en liten switch med 4-5 portar, och sedan kopplar du Sonos i den switchen.
Så har jag haft det de senaste åren utan problem.

Redigerat av PsychoCheF, 20 januari 2011 - 15:58.

Postad 20 januari 2011 - 16:08

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Det är väl bara att köpa en liten switch med 4-5 portar, och sedan kopplar du Sonos i den switchen.
Så har jag haft det de senaste åren utan problem.

Bara så att vi är på samma spår:
Jag tänkte mig:
Router -> ZoneBridge < - - - - > ZonePlayer -> Switch -> Maskinerna(Xbox, Bluray, etc.)
( < - - - - > = Sonos egna nät )

Postad 20 januari 2011 - 20:43

Balvenies
  • Balvenies
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Fast bandbredd har inget med filstorlek att göra.. bandbredd är data/tid och iom 96kHz/s är mer än 2x mer information per tidsenhet jmf med vanlig 44.1kHz så blir det ju lite tajt att kunna garantera (man två- eller tredubblar säkert detta för marginal i bråkiga miljöer etc) problemfri uppspelning kan jag tro..
Se bara på trådlösa DVDspelare som ska försöka streama video på 1-5MBit/s, det brukar gå sådär stabilt i min erfarenhet även om WiFinätet folk har teoretiskt ligger på 5-10x bandbredden..

Kom på det när jag satt och funderade tidigare idag.

Skall man vara petig så gäller följande bitrate - 16/44 1.35 Mbit/s och 24/96 4.39 Mbit/s. Dryga 3x! Om jag nu använt rätt bitrate d.v.s.?

Jag tycker fortfarande inte att det är speciellt tung last. Huvudenheten trådas till bredbandsrouter för Internetaccess till tjänster som kräver det (spotify t ex) om jag förstått rätt. Alla extra enheter ansluter sig sedan till huvudenheten. Om det blir dålig täckning så blir det till att skaffa sig en ZoneBridge.

Har själv erfarenhet av mediaboxar vars trådlösa nätverks kapacitet är långt under vad som är specade. Men Sonos borde väl rimligtvis ha optimerat den trådlösa funktionen, både hårdvarumässigt (nätkort) och mjukvarumässigt (SonosNet).

Nu är det som det är och det är bara att gilla läget. dBpoweramp har ju en batch converter som automatiskt kan sampla ner kopior av allt högupplöst.

Postad 20 januari 2011 - 23:10

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Bara så att vi är på samma spår:
Jag tänkte mig:
Router -> ZoneBridge < - - - - > ZonePlayer -> Switch -> Maskinerna(Xbox, Bluray, etc.)
( < - - - - > = Sonos egna nät )

Nej, vi är på olika spår :)
Jag använder ingen brygga.
Men om du kan koppla grejer till ZP idag, och det fungerar, så borde det inte vara något problem med en extra switch.

Postad 21 januari 2011 - 11:15

MuminPappa
  • MuminPappa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kom på det när jag satt och funderade tidigare idag.

Skall man vara petig så gäller följande bitrate - 16/44 1.35 Mbit/s och 24/96 4.39 Mbit/s. Dryga 3x! Om jag nu använt rätt bitrate d.v.s.?

Ja, detta stämmer väl för en zon.
Sonos stödjer väl 32 zoner med indivduell streaming till varje, vilket väl ger 32*1,35=43,2 Mbit/s för 16/44 och 32*4,39=140,48 för 24/96.

140 Mbit/s blir mycket för både trådlöst och 100 Mbit trådbundet nätverk. 43,2 Mbit/s är nog hanterbart i ett eget trådlöst nät.

Det borde ju gå att köra 24/96 om man har få zoner, men risken är ju att någon kund gnäller när det inte fungerar med 32 zoner :)

Postad 22 januari 2011 - 12:14

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag körde lite med min S5 i sovrummet igår och när jag kör Spotify så är det precis som den tappar buffringen, den stannar helt och jag måste starta om låter för att få ljud igen.

Uppspelning av FLAC eller annat fungerar hur bra som helst, så nätverket i sig fungerar som det skall.

Några tips?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.