Min AX100 tillverkades i Augusti 2007 såg jag nu, men känner mig inte helt home safe

// Cineoholic
Redigerat av Unregistered6675e297, 06 november 2007 - 00:03.
* Officiell tråd - Panasonic PT-AX100 *
Startad av
NiklasK
, sep 01 2006 09:12
639 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 06 november 2007 - 00:02 Min AX100 tillverkades i Augusti 2007 såg jag nu, men känner mig inte helt home safe ![]() // Cineoholic Redigerat av Unregistered6675e297, 06 november 2007 - 00:03. Postad 06 november 2007 - 10:03
Hoppas verkligen att du slipper problemet/problemen cineholic! En medlem på avsforum tror INTE att Panasonic satt in den nya autoirisen i några AX100 direkt från fabrik. Dock tror han att de problem som modellen har är isolerade till en dålig produktionsserie som lämnat fabriken...en väldigt stor produktionsserie som det verkar! Kollade just siffrorna på den omröstning som finns på avsforum gällande autoirisproblemet på AX100 och hela 54% av alla som röstat har råkat ut för autoirisproblemet! För min del innebär det att AX100 är struken som kandidat...jag vågar inte chansa att jag ska få en väl fungerande maskin. Trist som tusan eftersom jag tror att det är en ruggigt bra projektor för pengarna, men jag vill inte köpa en första projje som eventuellt har massa fel som måste åtgärdas. Det skulle kunna innebära att hela hemmabiogrejen blir ett irritationsmoment istället för ett glädjemoment... Edit: kanske ska tillägga att i omröstningen som jag nämner ovan har hittills ca 100 AX100 ägare röstat och alltså 54 av dessa har haft autoirisproblemet. //P Redigerat av peppelito, 06 november 2007 - 10:06. Postad 10 november 2007 - 23:50 Har testat xbox, dvd och tv. Bilden med tv:n var sisodär, kollade hockey på SVT24. Men xboxen och dvd var helt okey. Även fast jag kör med Ikeas rullgardin tupplur som duk och inte har 100% mörklagt så är det bra bild. Så förbättringar kommer. Jag är helnöjd med denna projektor. Postad 30 november 2007 - 14:18 För det första är det en superprojektor och jag är verkligen nöjd. Köpte min i januari 2007. Dock så har jag precis som så många andra som köpte dessa tidigare modeller fått auto-iris problemet. Dvs projektorn stängde av sig efter uppstart och man fick lov att starta om den. Problemet blev värre och värre precis som många andra nämner. Jag köpte min projektor i tyskland på digitalo.de så jag tänkte att nu blir det jobbigt. Jag ringde dock panasonic service i mölndal och de sa att de kunde ta den, tack och lov! Så nu har jag skickat den till dom med företagspaket. Var väl ca 1.5 veckor sedan nu och har fortfarande inte fått tillbaka den. Ringde dom idag och de sa att en reservdel, bländaren var restnoterad. Så det verkar alltså som att problemet löses genom att man får en helt ny iris, vilket är toppen. Så resonemanget om att man får typ PT-AX200 irisen verkar ju stämma. Man kan ringa Elektronikservice och be att få ett ordernr. Man kan då via deras hemsida, www.elektronikservice.se se statusen för sin reparation, vilket är mycket bra tycker jag. Struligt detta förstås men förhoppningsvis är problemet snart löst för mig och för alla ni som köper en ny PT-AX100 projektor! Täkte mest dela med mig lite av kunskapen till er som tyvärr får uppleva samma sak som mig. Det går dock att fixa, men räkna med att bli utan projektorn någon vecka! Kan skriva lite mer om detta när jag får tillbaka min projje. Postad 02 december 2007 - 16:03 Postad 03 december 2007 - 10:38 Mvh. Cineoholic Postad 11 december 2007 - 10:03 Jag är helt ny på det här med projektorer, men nu ska jag skaffa en och AX100 verkar passa mig perfekt. Men i alla affärer jag har sett (på t ex Prisjakt) så ligger priserna på 11-12000 kr, alltså samma som AX200. Någon som känner till var man hittar bättre pris, annars är det ju ingen mening med att köpa AX100? Alternativet är Sanyo Z5 för 9000 kr, men eftersom jag har problem med att få ordentlig mörkläggning så tror jag Panasonic är bättre. Postad 11 december 2007 - 11:52 Postad 11 december 2007 - 12:36
Jag har precis fått precis samma problem (samma tidpunkter, t.o.m!), väntar nu på att DHL ska hämta projektorn för ny reparation: denna gång tydligen enligt någon ny servicerutin som Panasonic infört pga de här problemen. Projektorn skickas till Cardiff, men det ska gå på 1-2 veckor sägs det. Kontakta HBB direkt så ordnar de med transport osv (gick på en dag för min del). Trist är det förstås, och svagt av Panasonic att skicka ut en uppenbarligen otillräckligt testad produkt på marknaden: men det bör kunnna lösa sig. Postad 11 december 2007 - 16:06
He he he.. Jag sitter just nu o väntar på DHL, de ska komma efter kl 16 = ) På HBB sa de exakt samma sak till mig, att de bytt service rutiner o.s.v. men det är fortfarande uselt att man får skicka in projjen 2 ggr för exakt samma problem... Postad 11 december 2007 - 17:51
I mitt fall uppträdde irisproblemet första gången redan efter lite drygt 300 timmar, sedan återkom det efter drygt 100 timmar. Vad jag förstår är det här ett tillverkningsfel som mer eller mindre ofrånkomligen drabbat en stor del av de första exemplaren av den här modellen, snarare än någon försllitningsskada. Jag har i alla fall aldrig kört mer än två-tre timmar i taget och alltid i eco-läge. Nog är det lite uselt med två reparationsrundor för samma problem, men felet är väl mest Panasonics från början: HBB tycker jag har hanterat det så bra som man kan begära (snabbt, inte minst!) Redigerat av Vergerus, 11 december 2007 - 17:54. Postad 11 december 2007 - 17:56
Ok, min har gått ca 500 timmar, får se om det händer för mig med snart. Postad 11 december 2007 - 18:27
Om det börjar ”klonka” till ett par minuter efter start är stunden snart kommen… Har nu fått min projektor hämtad: ska bli intressant att se om Panasonics eget folk kan fixa felet permanent: läste något om att man i vissa fall har bytt ut hela iris-mekanismen. Fungerar det inte nu måste det väl bli fråga om en ny maskin eller återbetalning. Postad 11 december 2007 - 18:29
I mitt fall hade den gått c:a 400 timmar första gången, och nu har den gått 710 timmar. Eco hela tden... Nej, detta är såklart inte HBB:s fel utan helt o hållet Panasonic:s. När dom tydligen är medvetna om problemet så säljer dom ut reservdelar som är lika usla som orginalet... Ville helst av allt reklamera projjen o köpa en annan, men om jag minns rätt så måste man skicka in den för reparation minst 3 ggr innan man får reklamera. Eller vad är det som gäller? Nån som är duktig på sådant? Postad 12 december 2007 - 08:38 Jag har inte läst igenom hela tråden... därför undrar jag om någon kan sammanfatta vad det är problem ni har? Vill ju genast kolla så att jag inte har samma problem. Hälsn Christian Postad 12 december 2007 - 09:05
Problemet är ett tydligen rätt vanligt problem med irismotorn, som strejkar efter ett par mniuter och gör att projektorn slocknar och måste startas om efter man gått ur standby. Det står rätt mycket om det någon annanstans på forumet har jag för mig, minns inte var (och det finns tydligen de som försökt sig på att laga det själv, hur det nu kan ha gått). Har man en projektor med felet så verkar det uppträda rätt tidigt, eller åtminstone under de första 1000 timmarna, vad jag kunnat se. Vet inte om det går att kolla på förhand om felet finns, ens om man skulle öppna apparaten: det är nog bara att vänta och hoppas på det bästa… Lämna in TRE gånger? Ja, kanske är det så; men man tycker nästan att Panasonic själva skulle tjäna både pengar och goodwill på att byta ut maskinen eller låta köpet gå tillbaka, när det så uppenbart rör sig om ett allmänt utbrett fabrikationsfel. Vi får väl se: till att börja med hoppas jag på deras reparationsfärdigheter… Redigerat av Vergerus, 12 december 2007 - 09:06. Postad 12 december 2007 - 19:39
Jag fick problemet efter ca 500 timmar. Jag har sedan ca 2-3 veckor sedan skickat in projektorn på reparation hos elektronikservice i Mölndal. Har fortfarande inte fått tillbaka projektorn då reservdelen är restnoterad hos Panasonic fortfarande... riktigt surt å behöva vänta så länge. Elektronikservice har fortfarande inte fått in delen då jag kollade igår. Det är iaf fråga om att jag får en helt ny bländare (iris?) i projektorn. Jag kan tänka mig att man endast smörjt irisen eller liknande på den modell Björn_N hade? Eller så har man helt enkelt bytt ut irisen mot samma gamla version med samma gamla fabrikationsfel? Vi får verkligen hoppas Panasonic har bytt sina rutiner. Är det någon annan på forumet som fått sin reparerad och därefter inte haft problemet mer? Redigerat av Unregistered10f106ca, 12 december 2007 - 19:41. Postad 13 december 2007 - 21:54
Well, jag fick tillbaka min projektor idag – efter bara lite drygt 48 timmar, till Cardiff och tillbaka! Bortsett från att DHL är snabba antar jag att Panasonic nu är klara över problemet och vet vad som behöver göras. Pluspoäng för att det gick så snabbt, hur som helst, både för HBB och Panasonic. ”Iris + software update” står det på reparationsrapporten, vet inte om det betyder att man bytt irisen helt, men nu fungerar det i alla fall utan problem – bilden lika utsökt som någonsin. Får väl återkomma om något hundratal timmar, förhoppningsvis med beskedet att allt är fortsatt OK… Postad 14 december 2007 - 10:39
Med vilka bild källor får du utsökt bild? Bara lite nyfiken. Postad 14 december 2007 - 17:17
Från vanlig dvd, via HDMI (tio meters, tyvärr) och från en lite enklare Yamaha-spelare (S661): sedan varierar det förstås beroende på dvd:ns kvalitet. Jag firade projektorns återkomst med att se om bröderna Coens ”O brother where art thou”, och där är bilden genomgående fantastiskt bra, 100 tums duk på 4-5 meters avstånd blir lika skarpt som på 32 tums-teven; och även äldre, omsorgsfullt remastrade filmer (t.ex. ”Asphalt Jungle” från 1950) blir bättre än något jag sett på bio. Men är upplösningen på dvd:n själv dålig så blir det förstås därefter (t.e.x den hemska utgåva som cirkulerar av ”För en handfull dollar”, där detaljerna är suddiga redan på teven). Sedan får jag erkänna att jag intresserar mig mest för skärpan och färgens naturlighet: att svärtan i bilden förstås inte kan mäta sig med svärtan på dukens avmaskning bekymrar mig inte så mycket… Och hur bra bilden måste bli med HD-källor vågar jag knappt tänka på… För egen del väntar jag ändå med det tills utbudet av filmer blir större. Redigerat av Vergerus, 14 december 2007 - 17:23. Postad 14 december 2007 - 18:33 dvd är en onkyo 404 och kabeln är nån billig variant(450kr)..funkar bra när jag kör 576p men när jag ska skala upp bilden till 720p så blir bilden mindre och inte centrerad på duken?!!... Känns som det måste vara för dålig kabel eller?? tack på förhand Postad 14 december 2007 - 22:33 Redigerat av Vergerus, 14 december 2007 - 22:36. Postad 17 december 2007 - 16:49
Låter toppen att det gick så pass snabbt iaf. Det verkar som min projektor är färdigreparerad hos elektronikservice nu iaf, så jag lär väl få den nu i veckan, förhoppningsvis imorgon. På deras hemsida läser jag under "Sök service" om min order att Status: Följesedel utlämnad, samt Utförd årgärd: "Byte av iris-unit, uppdatering mjukvara och iris." Så det verkar som jag har fått ny iris samt ny mjukvara! Jag minns inte exakt vad kombinationen var för att gå in i service menyn och kolla firmware version, men om någon skriver ner den här så ska jag kolla så fårt jag får projektorn. Jag har fått vänta ganska länge på denna reparation, över 3 veckor nästan men problemet låg i att man väntade på iris delen från Panasonic då den var restnoterad. Jag är iaf glad att man verkar ta problemet på allvar och faktiskt byter hela iris enheten precis som det talats om på andra forum. Återkommer med rapport när jag fått projektorn, skriv gärna ner hur man får fram versionsnr om någon vet också! Postad 18 december 2007 - 07:37 power, pil höger, pil upp, pil ner, pil upp, pil ner, enter tror att menyn som du går in i sedan heter selfcheck med den nya firmwaren (1:12, eller om det finns ngn nyare?) får du nog en blå testbild istället för den ursprungliga vita... elis Postad 21 december 2007 - 01:41
Så då har man fått tillbaka sin projektor! Jag lämnade in den den 21:a november och fick den idag den 20:e december så det dröjde alltså 1 månad... Fördelen med att vänta är väl att man verkligen uppskattar den stora härliga bilden igen! Projektorn verkar fungera klockrent nu igen, ingen omstart än så länge. Precis som eliselis skriver så är testbilden nu blå istället för vit och firmware versionen är 1.12! Lustigt är att Iris OK fortfarande står med röd text i self-check menyn men jag antar det har att göra med det tidigare felet. Ska tillägga att iris-delen var restnoterad så det var nog därför jag fick vänta så länge, men räkna med att få vänta några veckor i värsta fall, men förhoppningsvis var det värt det och Panasonic har fixat felet en gång för alla! Måste också ge en eloge till elektronikservice. Killen som servade min projektor svarade mycket omgående på mail, hjälpte mig få mitt ordernummer och gav mig även Kolli id efter att projektorn skickats så jag kunde hämta ut den snabbare när jag bad om det! Jäkligt gött att ha sin AX100 tillbaka, tycker fortfarande det är en topp projektor när den väl fungerar ![]() Postad 26 december 2007 - 02:06 Postad 28 december 2007 - 00:04 Någon som känner igen symptomen? Postad 29 december 2007 - 21:52 i ngt av de ljusstarka lägena, en uppsmörjning kanske hjälper? Om det inte är så att det är den berömda autoirisen som börjat låta, har du den i samma läge (på/av) vid de olika bildlägena? elis Postad 30 december 2007 - 22:48
Jag använder faktiskt egentligen bara de ljus starkare lägena, tycker bilden blir för mörk och färgerna bedrövliga annars. Jag kör med autoiris på vid bio läget, ach av vid luvingroom läget, så det låter ju som om det var autoirisen som bråkade när jag bytte emellan. Nu låter den inte så längre, men det känns inte så betryggande, känns som att man bara väntar på att autoirisen skall braka sönder. Postad 03 januari 2008 - 23:38 Den har varit inne på rep och jag har fått byta Iris på den. Det var max 1 månad sedan och jag hade problemet både före och efter bytet. Någon som har några tips? tack! Postad 04 januari 2008 - 07:17 Panasonicprojjar, en trolig orsak kan vara att ljusbågen i lampan behöver stabiliseras Många har blivit av med problemet genom att köra normalt lampläge i stället för eco-mode tills blinkandet försvinner (det kan även gå till sig av sig självt också, så gjorde det med min gamla projje) Nu skriver du ju att detta gäller vid HDMI från datorn, om det är lampan som spökar borde det gälla även om du använder andra bildkällor än datorn (framgår inte riktigt i ditt inlägg) Att bilden blir suddig (en aning) efter ett tag stämmer med min AX-100 också + att lensshiften sänker sig runt en centimeter ![]() Efter c:a en halvtimme stabiliseras både focus och lensshift, måste nästan ha att göra med ngn värmepåverkan i projjen Tips: ställ in skärpan och lensshiften som du vill ha den efter c:a en halvtimme och låt det vara så, det hela börjar nämligen om igen efter projjen har varit avstängt och blivit nerkyld elis Postad 04 januari 2008 - 19:07 ![]() Postad 05 januari 2008 - 19:59
Det har min med, hade inne den i maj/juni och den har funkat kanon sedan dess, fram tills idag då den började klonka och nån minut senare så stängde den av sig... In på service igen... Postad 07 januari 2008 - 09:37
Jag har pratat med Elektronikservice och de projektorer som var inne först (det var i våras som irisproblemet började dyka upp på allvar) fick antagligen sin iris bytt till en omodifierad originaldel, och det är därför vi nu råkar ut för detta igen. Min var en av de första i Sverige som fick irisen bytt. Numera är irisen modifierad så enligt Elektronikservice skall de som får den bytt för andra gången ny få en iris som inte är behäftad med det här problemet. /P-O Postad 07 januari 2008 - 17:58
Jag kunde nästan tänka mig att det var något sådant ja... Jag fick ett mail från HBB idag, så på Onsdag(hoppas jag) ska projektorn skickas till Cardiff för reparation.. Postad 08 januari 2008 - 22:17 Är ny här på forumet så mitt första inlägg blir som följer. Har själv en AX-100 projj, köpte den i Dec 2006 och råkade ut för det "ökända" iris bekymmret i början på November 2007 och skickade då in min maskin till Infocare för rep. Har fortfarande inte fått tillbaka min maskin och inget svar har jag fått på mina frågor om varför det dröjer! Har vid ett enda tillfälle fått besked om att reservdelen var restnoterad, detta var i slutet på November. Kollar jag mitt ärende/aktivitet på deras hemsida så har den haft statusen "Iris unit bytad, Test OK" sedan 071220. Är det någon mer än jag som haft sin projj inlämnad på Infocare?? I så fall hur länge var ni av med era maskiner innan de skickades tillbaks till er?? Är det verkligen rimligt att min projj inte nått tillbaka till mig trots status "Färdig" sedan 071220?? Hade varit kanon om någon har nått matnyttigt att tipsa om för att jag ska kunna få tillbaka projjen så snart som möjligt. Mina idéer och mitt tålamod börjar ta slut. Mvh Christian Postad 09 januari 2008 - 13:20
...åka dit och banka på dörren och hämta den? Postad 09 januari 2008 - 17:09 ![]() Tyvärr bor jag ca 60 mil från verkstaden som har min projj just nu... Ingen annan som har nått vettigt tips hur man ska gå tillväga för att sätta press på verkstaden på ett seriöst sätt??? Postad 12 januari 2008 - 15:40 Projjen åter hos mig (äntligen) tydligen hjälper det att hänga på telefonen/skicka mail dagligen ![]() Postad 15 januari 2008 - 08:58 Minhembio.com Nu är det att jag har denna projektor OCH PS3a... men hittar inte på PS3an vart man ändrar RGB colur output..? Och om det inte skulle funka... är inlämning av projektorn i såna fall?! ![]() Postad 15 januari 2008 - 13:38 måste dock lämnas in för uppgradering i så fall... elis Postad 15 januari 2008 - 14:49
Har du någon länk, källa, så man kan läsa lite om det? Postad 15 januari 2008 - 14:56
Ok... ska meddela där jag köpt Projektorn... dvs Voxon ![]() Postad 15 januari 2008 - 17:15
Här kan man läsa om firmware 1.15
Verkar som det löser problemet ja! Bara att vänta på att den skall komma till svenska service ställen oxå. ![]() Postad 15 januari 2008 - 18:25
Pratde med en på Voxon... han skulle skicka en AVI så jag skulle skicka iväg projjen... så dom borde väl kunna fixa det i såna fall? ![]() Postad 15 januari 2008 - 18:33 ![]() Får se vad de svarar på mitt mail imorgon angående 1.15 firmware. Kolla vad du har för firmware innan du skickar iväg projen! inte så kul om du har 1.12 och det är den enda som de har tillgänglig. Då kanske de inte gör något åt det om du inte berättar att det är 1.15 du vill ha. Postad 15 januari 2008 - 19:23 ![]() Ganska snöpligt om det inte går att fixa... vill inte kolla mer på film förräns det funkar utan det däringa blinkandet... Redigerat av Garrett, 15 januari 2008 - 19:24. Postad 15 januari 2008 - 19:42 Dhl var här och hämtade min Pt-ax100 9 Januari, den skulle skickas till Cardiff.. I går var Dhl och lämnade av den hos mig igen....Snabba ryck får jag säga... På arbetsordern står det att dom uppdaterat firmware till 1.15.... Postad 15 januari 2008 - 19:51
Har du någon HD spelare så du kan se om de grönlila strecken är borta vid 1080p/24Hz? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |