Det fladdrande ljudet du upplever kan vara att fasen inte är rätt inställd oxå..Fick hem min W12.16 sub för någon månad sedan och är supernöjd.
Märkte rätt så fort att förstärkarens autokalibrering gjorde att sybwoofern mer eller mindre va inaktiv. "Plus" nollställdes och ljudnivån ändrades till -7 om jag inte minns helt fel. Nu vet jag inte om det bara är min Pioneer SC-2022 förstärkare som spökar, men det hjälpte inte heller om jag drog upp ljudnivån till +7 på subwoofern, utan basen kändes fortfarande för låg. Jag fick ta bort MCACC profilen helt och hållet för att subwoofern skulle spela igen.
Jag har dock problem med att ställa in subwoofern så den låter bra och tar gärna emot tips.
Låg bas ger på tok för låg bas, och hög bas ger för hög bas. Lyckas inte att hitta en neutral inställning där. Basen känns även lite fördröjd med resten av ljudet.
I början körde jag med en basplugg i den vänstra porten, men när jag spelade musik så hörde jag ett fladdrande ljud, och efter lite lyssnande så kom jag fram till att det va luftflödet från den öppna porten som skapade ljudet, nästan så att det blev för mkt luft som skulle igenom porten Så jag tog bort baspluggen och nu är det fladdrande ljudet borta mer eller mindre.
XTZ 99 W10.16
(Subwoofers)
|
8
|
(137)
|
Inga priser |
Postad 27 October 2013 - 19:41
Postad 27 November 2013 - 21:55
Har tittat på xtz 10.16. Denna är tänkt att lira med 5.0 dynavoice challenger m65 paketet och en yamaha rx-v465.
Har idag ett Harman Kardon hkts -11 med en 10" sub, som jag tycker går ganska lågt och det är rätt bra tryck i.
Och undrar hur denna 10.16 står sig mot Hk Subben?
Detta kommer bli min riktiga första sub som ska köpas separat om man säger så..
Tittar mest film, så vill ha ut tryck i de värsta scenerna
Lirar alltså 10.16 bättre än Hk till film eller måste man isf skaffa kanske 12.16?
Tack för svar!
Postad 27 November 2013 - 22:01
Postad 01 December 2013 - 12:58
Men till film(är ingen fin lyssnare på musik), är det stor skillnad på en 12.16 och en 10.16? Är det värt de 1000:- extra för den större när man inte är en audiofil?
Postad 01 December 2013 - 21:19
Ja och ja1. Är det stor skillnad på en 12.16 och en 10.16?
2. Är det värt de 1000:- extra för den större?
Postad 02 December 2013 - 13:56
Postad 02 December 2013 - 17:51
Jag beställde en w10.16 igår, nu har det stått behandlad några timmar. Har dom skickat den eller vad händer ?
Senast jag beställde därifrån stog det nåt liknande typ ett dygn, så bara att ha is i magen och vänta på nåt gott
Postad 02 December 2013 - 18:02
Senast jag beställde därifrån stog det nåt liknande typ ett dygn, så bara att ha is i magen och vänta på nåt gott
Okej.
Passar även på att fråga om vilka inställningar man ska ha, såklart är det olika beroende på rum men finns det något som är att rekommendera. Första subben så har typ noll koll
Postad 02 December 2013 - 18:16
Okej.
Passar även på att fråga om vilka inställningar man ska ha, såklart är det olika beroende på rum men finns det något som är att rekommendera. Första subben så har typ noll koll
Följer med en ganska vettig bruxanvisning, läs igenom den och testa lite själv. Undrar du något sedan så återkomm här..
Postad 02 December 2013 - 19:07
Följer med en ganska vettig bruxanvisning, läs igenom den och testa lite själv. Undrar du något sedan så återkomm här..
Aha, ska kolla om jag hittar den på nätet annars får jag vänta
Postad 04 December 2013 - 17:58
http://www.hifiklubb...f-subbas-31814/
?
De ligger ju ungefär i samma prisklass
Postad 04 December 2013 - 20:36
Har lyssnat på några Dalisubbar och ingen av dom har varit bra. Jag har XTZ w12.16 och spelar i en helt annan klass än Dali som du länkat. Skulle nog till och med kalla den Dalisubben dålig, den har ingen djupbas och saknar något riktigt tryck.Hur står sig 10 och 12.16 mot ex denna från dali?
http://www.hifiklubb...f-subbas-31814/
?
De ligger ju ungefär i samma prisklass
http://www.hifiklubb...2-subbas-29291/
Även denna är sjukt dålig för priset, dock rätt snygg.
Postad 05 December 2013 - 12:38
Har lyssnat på några Dalisubbar och ingen av dom har varit bra. Jag har XTZ w12.16 och spelar i en helt annan klass än Dali som du länkat. Skulle nog till och med kalla den Dalisubben dålig, den har ingen djupbas och saknar något riktigt tryck.
http://www.hifiklubb...2-subbas-29291/
Även denna är sjukt dålig för priset, dock rätt snygg.
Såpass alltså? Skiter ärligt talat hur de ser ut, bara de spelar bra. Kollade på baksidan av en dali, och var inte alls lika många inställnings möjligheter som xtz.
Känns mer som en 10 eller 12 xtz fyller mina behov mer.
Finns inga andra vettiga subs för 3-4500:-?
Postad 13 December 2013 - 11:25
Fick hem min W10.16 idag och undrar hur frontskyddet ska sättas fast ?
Postad 14 December 2013 - 08:48
Postad 14 December 2013 - 10:36
Det är bara att trycka fast det..det sitter en plugg i varje hörn på skyddet och ett hål i varje hörn på subben.
De var av, pluggarna var fast i lådan och skyddet löst. Nu är det en demo produkt så helt okej att det är så. Måste fundera ut ett sätt att kunna fästa skyddet på
Postad 14 December 2013 - 21:01
måste du använda skyddet då.? snyggare utan tycker jag iaf
Nej inte måste jag ha skydden men skulle vara trevligt. Ska försöka fästa magneter på subb och skydden.
Postad 14 December 2013 - 21:14
Postad 14 December 2013 - 21:24
ja det borde gå att limma fast små magneterNej inte måste jag ha skydden men skulle vara trevligt. Ska försöka fästa magneter på subb och skydden.
ja smaken är som bakenDom vita utan skyddet är skitfula, därför beställde jag svarta galler för att slippa se eländet
Postad 14 December 2013 - 21:49
ja det borde gå att limma fast små magneter
Limma eller tejpa, har tyvärr inget av det
Postad 15 December 2013 - 00:08
Dom vita utan skyddet är skitfula, därför beställde jag svarta galler för att slippa se eländet
Tycker faktiskt de vita är skit läckra utan skydd :-)
Men blir troligen 2 mattsvarta framöver då vita hade sett ganska konstigt ut när allt annat är svart ;-)
Postad 15 December 2013 - 10:03
lim är väll att föredra här och det finns ju i nästan vilken handel som helst för en billig pengLimma eller tejpa, har tyvärr inget av det
+1Tycker faktiskt de vita är skit läckra utan skydd :-)
Men blir troligen 2 mattsvarta framöver då vita hade sett ganska konstigt ut när allt annat är svart ;-)
Postad 15 December 2013 - 12:28
lim är väll att föredra här och det finns ju i nästan vilken handel som helst för en billig peng
Blir att testa tejpa fast magneter, går inte det så blir det väl lim, måste ju vara något lim som fäster också.
Postad 15 December 2013 - 14:55
Postad 16 December 2013 - 20:33
Postad 22 December 2013 - 13:31
Postad 22 December 2013 - 15:39
För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.
Börja sedan med att justera volymen så att subwoofern och fronthögtalarna spelar lika hög volym. Justera därefter fasen (Phase) så ni få så mycket bastryck som möjligt, då är det rätt fas. Nu kan volymen på basen vara hög, vrid då ner den så att det matchar volymen på fronthögtalarna.
När detta är klart kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering. Det kan t.ex. vara att testa olika volymer, delningsfrekvenser, fas och EQ-inställningar. Tänk på att i en hemmabioreceiver har du möjlighet att göra vissa inställningar där med. Håll lite koll på vart du ställer in vad och gör inställningar på ett ställe, annars kan de ta ut varandra.
Om basen upplevs för bumlig kan du testa att sätta High Pass på On, då spelar subwoofern ingen bas under 40 Hz och basen kan upplevas som tajtare och rappare. I många rum är efterklangstiden lång, så även en bra subwoofer kan låta ”släpig”. Då är det bättre att begränsa nivån i djupbasen för att den gör mer skada än nytta.
Ett sista tips är att ta dig tid att experimentera med olika inställningar till du har hitta det som passar dig.
Postad 23 December 2013 - 00:38
För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.
Vad blir hz om man ställer in frequency på hälften men 80hz i förstärkaren ?
Postad 23 December 2013 - 07:26
Postad 23 December 2013 - 09:05
Varför inte prova och dela frontarna ännu högre.? Vad har du som frontar.? Förstår inte riktigt vad du menar.?Delar du subben i förstärkaren på 80hz så e är den delad på 80hz.
Har ett par Canton stativare, glöm det jag skrev om hz... blandade nog ihop två olika inställningar
Postad 23 December 2013 - 10:14
Stativare kan du i regel dela ännu högre, prova mellan 80 och 120hz
Ska testa.
Hur fungerar delningen egentligen, ställer jag subben på 80hz så spelas allt under 80hz av subben. Ställer jag frontarna på 80hz spelas allt över 80hz av frontarna då ?
Postad 23 December 2013 - 11:31
Ja det stämmer.
Då borde man ju alltid dela både sub och front vid 80hz, man vill väl inte ta bort någon frekvens ?
Postad 23 December 2013 - 12:41
Postad 23 December 2013 - 15:40
Nä precis, Sätter man tex 80hz på frontarna ska man sätta 80hz eller högre på suben för att inte få ett "glapp" i frekvenserna. Väljer du att dela stativarna vid 120hz så delar du subben likadant eller högre.Vilket som passar dig får du lyssna dig till men 80hz är en bra utgångspunkt.
Okej, antar att centern delas med samma hz som frontarna ?
Postad 24 December 2013 - 09:48
Inte nödvändigtvis, beror på vilken center du har.Okej, antar att centern delas med samma hz som frontarna ?
Postad 24 December 2013 - 13:13
Postad 15 February 2014 - 20:12
Har kopplat in min sjumeters Audiocable http://www.fyndborse...ljudkabel/_1329 till både min förstärkare (Pioneer VSX-921) och lågnivåingången på subben. Har testat att göra en MCACC check och sett att den hittar subben, so far so good, och jag hörde att den spelade när den kontrollerade att subben var där.
Men nu annars gör den inte ett ljud från sig. Vet inte vad jag gjort fel. Någon som har något förslag?
Länkar en bild på hur jag kopplat och så man ser hur reglagen är satta. http://imgur.com/xzaKlAm
Tack på förhand
Postad 15 February 2014 - 20:20
Postad 16 February 2014 - 08:49
Postad 16 February 2014 - 09:37
Hej alla! Jag har precis fått hem min W10.16 och har problem direkt.
Har kopplat in min sjumeters Audiocable http://www.fyndborse...ljudkabel/_1329 till både min förstärkare (Pioneer VSX-921) och lågnivåingången på subben. Har testat att göra en MCACC check och sett att den hittar subben, so far so good, och jag hörde att den spelade när den kontrollerade att subben var där.
Men nu annars gör den inte ett ljud från sig. Vet inte vad jag gjort fel. Någon som har något förslag?
Länkar en bild på hur jag kopplat och så man ser hur reglagen är satta. http://imgur.com/xzaKlAm
Tack på förhand
Skruva upp freq på max och precis som danne skriver måste du gå in i menyn och ändra inställning på subben till plus, annars händer det inte så mycket nej..
Postad 16 February 2014 - 13:35
Har nu ljud från subben sen jag slog på bas plus, men basen är väldigt låg. När jag har volymvredet till hälften så är basen från mina Klipsch RF-62:or högre. Har vridit upp freq på max och lekt lite med phase också. Dock märker kag att basen blir bara bättre och bättre ju mer jag spelar.
Hur mycket ska de låta "out of the box"? Förstår att inspelning gör stor skillnad, men den måste ju låta hyfsat från början?
Postad 16 February 2014 - 13:38
Tack för hjälpen!
Har nu ljud från subben sen jag slog på bas plus, men basen är väldigt låg. När jag har volymvredet till hälften så är basen från mina Klipsch RF-62:or högre. Har vridit upp freq på max och lekt lite med phase också. Dock märker kag att basen blir bara bättre och bättre ju mer jag spelar.
Hur mycket ska de låta "out of the box"? Förstår att inspelning gör stor skillnad, men den måste ju låta hyfsat från början?
På fjärrkontrollen kan du skjuta upp gainen för basen, ch level heter den...Prova det! Phase kan du låta vara..
Redigerat av mcmike, 16 February 2014 - 13:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
Dynavoice Definition SW-10
60 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?