Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2007 - 11:25

Unregistered26926
  • Unregistered26926
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Tänkte införskaffa min första DLP efter LCD innehav och undrar om denna är den bästa i prisklassen max 10000 (inte mer!!!)
Tänkte att den är ju ganska gammal i projktormått......
Huvudsakligen till film,både vanlig och Bluray men även lite tvspel och sportsändningar från Comhem....
Även inne på Sony VPL-AW10 och Panasonic PT-AX100 men dessa är ju LCd:er. Hur är kontrasten på dessa?
Har fått Optoman demad med allt uton tvsändningar och jag var nöjd med bilden men finns det som sagt bättre för dessa pengar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fått tipset Mitsubishi HC1100, som ska vara lite vassare. Jag har inte sett någon av dessa ännu.

Postad 13 October 2007 - 16:41

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
det blev en HD 70 idag,var väldigt nöjd med bilden vid demon jag fick på Hifiklubben. Ni som har denna och använder Playstation 3 som dvdspelare/Blurayspelare,vilka inställningar har ni gjort?
Sen undrar jag om hur jag ska koppla in projjen till min Comhembox,märket Sagem för bästa möjliga bild då projjen saknar scart....

Postad 14 October 2007 - 11:59

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Är det nån här som har de inställningar som Big Screen körde med denna projektor?

Postad 20 October 2007 - 12:00

2000
  • 2000
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

det blev en HD 70 idag,var väldigt nöjd med bilden vid demon jag fick på Hifiklubben. Ni som har denna och använder Playstation 3 som dvdspelare/Blurayspelare,vilka inställningar har ni gjort?
Sen undrar jag om hur jag ska koppla in projjen till min Comhembox,märket Sagem för bästa möjliga bild då projjen saknar scart....

<{POST_SNAPBACK}>

Du ska skaffa en lång vga-kabel och köra med scart-vga adaptern du fick med projen. Hd70 hanterar scart RGB signal utan problem.

För DVD tittande är mina högst personliga filmkvällsinställningar (för PS3 till HD70 med HDMI) följande:

HD70:
Kontrast: 8-12 (beroende på film)
Ljusstyrka: -5 till 0 (beroende på film)
Färg -10
Tint: 0
Skärpa 0

Avancerade inställningar:
Ljusmättnad: VIDEO (se nedan)
Färgoptimerad: 6-8
Truevivid: 0
Färgtemp: 1
Image AI: AV

Sen kan du gå in och leka lite med RGB justeringarna om du tycker att du har några färgstick i gråskalan. Men det kräver lite försiktighet och en bra testbild. Återställning av projen när du "skruvat bort dig" helt hittar du i menyerna.

Angående Ljusmättnad så föredrar många inställningen "FILM" men jag tycker video ger en "bättre" gamma hantering

Färgoptimerad reglaget är "Optoma special" och ger mer tryck i bilden. Den ska nog hållas lågt för att ge en korrekt bild, men ett högre värde är roligare.

Kontrast och ljusstyrka får man laborera lite med från film till film. Finns ju snabbknappar på fjärren. Komihåg att ljusstyrkan justerar du på en mörk bild för att få fram detaljer och kontrast justerar du på en ljus bild (typ snö eller liknande) för att förhindra att bilden fräter ut och ljusa detaljer flyter i hop.

Använd INTE Truvivid och undvik Image AI då fläkten går upp och ned i varv. Och sätt lampstykan till Låg i lampmenyn.

På PS3: an kör jag med skärminställningar:
720P
RGB Full Range(HDMI): Full
Cross Color Reduktionfilter: På
Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit: PÅ

Under BD/DVD inställningen har jag satt formatet till RGB (istället för Y Pb/Cb Pr/Cr) Tycker det ger lite bättre bild men vet ej varför...

Gör inställningarna i PS3:an först innan HD70

Inställningar för TV-tittande får du prova dig fram ;)

Lycka Till !

Postad 28 October 2007 - 14:07

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
tjena.

jag har haft denna projektor ett tag nu men har inte orkat/hunnit ändra några inställningar/kalibrerat den ännu.

Jag upplever ett irriterande problem när jag ser på film från datorn.. Via DVI-kabel. Gul färg i filmerna blir väldigt dålig.. Den ser plastig ut och jag stör mig väldigt mycket på det. Kollade på samma projektor och duk som jag har hemma hos en kompis föräldrar, de hade biorum och jag kan nästan lova att de har kalibrerat den eller iaf ställt om massa saker. Där märkte jag inte av något av de som ja upplever med min..

Det är svårt att förklara rakt av vad det är som jag stör mig på men jag tycker vissa människor och speciellt eld, majsf
ält osv får plast-effekt och nästintill liknar typ leksaksdockor? Någon som förstår mig? hehe.

Kanske någon som kan rekommendera några inställningar för film via DVI el. DVI-HDMI från datorn, jag har ett geforce 7900 GS

Postad 28 October 2007 - 18:19

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Hängde också upp mig på att gul såg helt fel ut, men provade de inställningar som fanns några månader tillbaka här i tråden med rejäl sänkning av bias färgerna justerade vidare lite och har nu hittat rätt.

Postad 29 October 2007 - 13:14

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tipsa om en stationär dator som man kan använda tillsammans med hd70 för att se på exempelvis hd-filmer, spela spel och spela in från TV

Postad 29 October 2007 - 20:37

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om en stationär dator som man kan använda tillsammans med hd70 för att se på exempelvis hd-filmer, spela spel och spela in från TV

Du får nog plocka ihop en dator av olika delar för att få billiast men mest användbara funktioner :) Kan tyvärr inte hjälpa dig nu, har ingen tid över... Kolla runt lite här i forumet, de finns massa installationer som andra gjort. Jag har lagt 10,000 kr på min och kan göra allt du vill, så hur mycket vill du lägga på burken?

Postad 29 October 2007 - 20:39

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hängde också upp mig på att gul såg helt fel ut, men provade de inställningar som fanns några månader tillbaka här i tråden med rejäl sänkning av bias färgerna justerade vidare lite och har nu hittat rätt.

Säger du det...! Jag har letat fram lite olika inställningar här och har förstått att det är bias som gör mycket så jag får kolla på det senare då!

Tack

Postad 30 October 2007 - 08:02

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Du får nog plocka ihop en dator av olika delar för att få billiast men mest användbara funktioner :wub: Kan tyvärr inte hjälpa dig nu, har ingen tid över... Kolla runt lite här i forumet, de finns massa installationer som andra gjort. Jag har lagt 10,000 kr på min och kan göra allt du vill, så hur mycket vill du lägga på burken?

Jag hade bara tänkt mig en dell optiplex gx620 exempelvis, kan det funka, vilket är det bästa grafikkortet till en HD70?

Postad 31 October 2007 - 13:18

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Kan detta grafikkort funka 224MB Intel 82945G Grafik?

Postad 01 November 2007 - 09:24

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

tjena.

jag har haft denna projektor ett tag nu men har inte orkat/hunnit ändra några inställningar/kalibrerat den ännu.

Jag upplever ett irriterande problem när jag ser på film från datorn.. Via DVI-kabel. Gul färg i filmerna blir väldigt dålig.. Den ser plastig ut och jag stör mig väldigt mycket på det. Kollade på samma projektor och duk som jag har hemma hos en kompis föräldrar, de hade biorum och jag kan nästan lova att de har kalibrerat den eller iaf ställt om massa saker. Där märkte jag inte av något av de som ja upplever med min..

Det är svårt att förklara rakt av vad det är som jag stör mig på men jag tycker vissa människor och speciellt eld, majsf
ält osv får plast-effekt och nästintill liknar typ leksaksdockor? Någon som förstår mig? hehe.

Kanske någon som kan rekommendera några inställningar för film via DVI el. DVI-HDMI från datorn, jag har ett geforce 7900 GS

Jag håller helt med och vet precis vad du pratar om. Jag har försökt kalibrerat bort det "gula" (jag är förvisso en amatör) men aldrig lyckats. Kan någon visa på RGB bias/gain inställning som ni tycker funkat bra? Jag kör med VGA-utgång så finns det någon som kalibrerat med det så skulle jag gärna vilja ta del av dom siffrorna men även DVI/HDMI-inställningar är av intresse ;)

Postad 01 November 2007 - 11:59

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Bla bla bla bla, hjälp.......

<{POST_SNAPBACK}>

HD filmer går inte att spela med en DVD spelare.

Ja man kan spela upp filmer som har formatet 1080p på HD70 men då är det lämpligt att spelaren gör om det till 720p eftersom det är vad som kommer att visas.

Köper du en modern dator så kommer det att funka. (min 2år gamla Athlon 64 3000+ med ett radeon 800xt räcker)

Bilden är smalare längst ner för att din projektor lutar. Ställ den rakt. Om bilden hamnar för lågt så höjer du hela projetorn istället för att luta den.
Jämför med att lysa med en ficklampa på väggen. Riktar du lampan rakt så blir det en rund prick, lutar du så blir pricken avlång.

Jag fick höra idag att man måste ha en speciell hd-spelare om man ska kunna spela upp HD-film fullt ut, det skulle alltså inte funka med en modern dator, jag tyckte det verkade jättekonstigt. Om det inte stämmer skulle en sådan här dator funka annars http://www.ammdata.s...roduct_id=30272
om man skulle byta grafikkort till den här datorn vad ska man tänka på att det ska finnas för finesser på det i så fall, tv-ut och hdmi t.ex. Vad kan man använda tv-ut till egentligen.

Många konstiga frågor kanske.

Postad 01 November 2007 - 18:06

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
går det att se hd-film om man har ett grafikkort i datorn som har dvi ut, vad är skillnaden mellan dvi och hdmi?

Postad 01 November 2007 - 19:33

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Tack för svaren! :( Får fundera vidare.

Tror ni att mitt grafikkort orkar köra en projektor?
128 MB NVIDIA Geforce FX 5200, Anslutningar, VGA,DVI & S-video
Eller ska jag köpa ett nytt? Isf undra om jag har AGP eller PCI-Express? :S Hur ser man det?

Funkar det här grafikkortet för att spela hd-filmer

Palit PCIe HD2400pro sonic 256mb, DDR2 DVI TV

Postad 01 November 2007 - 19:35

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

tjena.

Jag håller helt med och vet precis vad du pratar om. Jag har försökt kalibrerat bort det "gula" (jag är förvisso en amatör) men aldrig lyckats. Kan någon visa på RGB bias/gain inställning som ni tycker funkat bra? Jag kör med VGA-utgång så finns det någon som kalibrerat med det så skulle jag gärna vilja ta del av dom siffrorna men även DVI/HDMI-inställningar är av intresse :(

Jag läste detta på ett annat forum, användaren hade kommit fram till det efter ett antal olika test:

"SPOT on perfect"
Note that this is for HDMI and thanks to red dog for his #s as a baseline so i could arrive at this point. No more red tint, everythings just right.

Image:

Cinema
19
-4
15
-2
15

Advanced:
PC
4
0
1
off
YCbCR

RGB/Gain/Bias:

4
-3
-8
-22
-15
-13

Postad 01 November 2007 - 19:37

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

går det att se hd-film om man har ett grafikkort i datorn som har dvi ut, vad är skillnaden mellan dvi och hdmi?

DVI och HDMI är i stort sett samma förutom att HDMI kan överföra ljud också.. Det är inget krav att du ska ha HDMI på ditt grafikkort för att se HD-film.

Alla "nyare" datorer klarar att spela upp hd-film om du har ett "vanligt" grafikkort och proccessor..

Postad 01 November 2007 - 20:33

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

DVI och HDMI är i stort sett samma förutom att HDMI kan överföra ljud också.. Det är inget krav att du ska ha HDMI på ditt grafikkort för att se HD-film.

Alla "nyare" datorer klarar att spela upp hd-film om du har ett "vanligt" grafikkort och proccessor..

Nej det stämmer inte alls om du ska spela upp 1080p. Minst core 2 duo eller grafikkort med hårdvaruaccelaration dvs nvidia 8600 eller ATI 2600. Det gäller bara för XP, i Vista är kraven ännu högre och hårdvaruacceleration är ett måste.

Mvh David

Redigerat av dave19, 01 November 2007 - 20:33.

Postad 01 November 2007 - 21:08

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Nej det stämmer inte alls om du ska spela upp 1080p. Minst core 2 duo eller grafikkort med hårdvaruaccelaration dvs nvidia 8600 eller ATI 2600. Det gäller bara för XP, i Vista är kraven ännu högre och hårdvaruacceleration är ett måste.

Mvh David

Stämmer inte alls, kör hd film med en p4 på 2.8 och gamla 2000systemet hyffsat snabb film disk och 2 gigg i minne men även en gigg skulle nog klara det också. Det som är viktigt är att du har rätt codec och sen en riktigt effektiv avkodare till W2000 så krävs lite ändringar i system 32 mappen sen funkar det bra har sen provat div grafikkort till och med gamla 9600 klarar av hd men 9800 korten är mer lagom, ang dvi så stämmer detta heller inte du kan köra på vga ingen synbar skillnad det viktiga är att du kör nativ 1280x720 max 60 hz så du får pixelmappat annars ser bilden usel ut som på en vanlig tv, optoman behöver vertikal synk som date signal annars får du inte perfekt bild utan måste justera detta kan ställas direkt i registeret eller med catalysatorpanelen eller med powerstrip.

div spelare finns att ladda ner som inte tar så mycket kräm ur burken gamla medaspelare classic123 och Gom detta tillsammans med CoreAVC® H.264 samt div andra små avkodare sen klarar du alla format.
På de sidor där hd filmer läggs ut för nedladdning läggs även tips ut på avkodare spelare codec mm.

Postad 01 November 2007 - 21:25

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Tror ni att den här datorn funkar

http://www.ammdata.s...roduct_id=30272

Kan man spela med den också

Nikitalord du har inga tips på bra sidor som har HD-filmer man kan ladda ner

Det verkar inte som att deras hemsida funkar nu pröva denna istället

http://www.blocket.s...708.htm?ca=18_s

Redigerat av Unregisteredc88623a1, 01 November 2007 - 22:06.

Postad 01 November 2007 - 22:19

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
vet inte om man får lägga ut sidor men här är ändå en och när du söker så ange hd kvalite http://www.demonoid.com/ just nu låg 368st hd filmer och trailers ute.

tror datorn duger minnena är snabbare än de 400hz jag kör med vad som är viktigt är att när du börjar lära dig hur sakerna lirar ihop så håll ett öga på aktiviteshanteraren och se till att du inte bottnar processorn utan helst klarar av att ligga på 50%.
ibörjan innan jag fick allt att funka så fick jag köra rejält uppklockat men nu så funkar allt bra ingen klockning behövs och processorn jobbar lagom mycket. vlc spelaren förordar många men den tar mer än 123 och gom sen finns även KM player.
en del ny film är släppt i WVC1 codning blueray som igentligen kräver xp men även detta går att lösa såg nyligen BIG Fish. Blueray wvc1 codad på min gamla burk. Det som kan krångla om datorn inte orkar koda av tillräckligt snabbt är att ljudet kan släppa efter men prova olika spelare och olika avkodare. ett tips kan vara att ha filmerna på en disk och systemet på en annan och se till att filmdisken är hyffsat snabb en sata2 med 16 mb cach räcker sen är det bra om du inte har något tungt virussystem typ Norton som ligger och slöar ner.

Postad 02 November 2007 - 09:46

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Behöver man ha något speciellt ljudkort i datorn för att koppla till hemmabion för att få riktigt ljud?

Postad 02 November 2007 - 18:32

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Behöver man ha något speciellt ljudkort i datorn för att koppla till hemmabion för att få riktigt ljud?

Har du hyffsat bra moderkoer är ju 5.1 inbyggt.

Postad 02 November 2007 - 19:16

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Färginställningar efterlystes tidigare här är mina.
p4 ati 9800xt flachat vga 10m kabel vertikalsynk 1280x720 60hz.

Färgoptimering 4
Truevivid 0
Färgtemp 1
Gain röd 6
Gain grön 5
Gain blå 6
Röd bias -5
Grön bias -5
Blå bias -5

Postad 02 November 2007 - 19:26

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Bifogad fil  AK5320XFHQC.jpg   14.11K   1 Antal nerladdningar

kabeltips: billigt finns på http://www.order.se/ som de flesta el och telefirmor är återförsäljare för.

Monitork. XGA 15p Ha-Ha 10.0m
Artnr: AK 3780XF-HQC
EAN: 4016032081562

Med ferrit kärnor, Hög kvalitet, Dubbelskärmad, Hane-Hane

guldkontakter bra kvalite pris 200-350 beroende på pålägg mm

finns även dvi hdmi mm billigt

Redigerat av Unregistered03bafabb, 02 November 2007 - 21:44.

Postad 03 November 2007 - 07:56

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Nikitalord Vad tror du om den här http://www.blocket.s...701.htm?ca=18_s
Om man skulle byta grafikkort till ett som har HDMI ut, kan du rekomendera något.

Hur funkar en hdmi-switch?

Om det skulle vara hdmi från datorn och DVD:n och man skaffade en switch till projektorn hur funkar det då om man spelar upp film från datorn men vill ha ljudet från dvdn går det och i så fall hur

Redigerat av Unregisteredc88623a1, 03 November 2007 - 09:07.

Postad 03 November 2007 - 15:51

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Om det skulle vara hdmi från datorn och DVD:n och man skaffade en switch till projektorn hur funkar det då om man spelar upp film från datorn men vill ha ljudet från dvdn går det och i så fall hur
Varför skulle man vilja ha ljudet från dvd'n och filmen dvs bilden från datorn??? Vill du lägga till eller ha annat ljud musik mm till filmen så är det väl bara att köra bilden på projektorn och koppla vad du vill för ljudkälla till förstärkaren eller i datorn starta upp någon av ljudspelarna och köra samtidigt som du kör filmen.

Redigerat av Unregistered03bafabb, 03 November 2007 - 15:57.

Postad 03 November 2007 - 16:03

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag menar att min dvd är ju ett hemmabiosystem, jag har ingen förstärkare, så därför skulle jag vilja ha ljudet ur hemmabiosystemet och bilden från datorn, hoppas att du förstår.

Postad 03 November 2007 - 17:28

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Jag menar att min dvd är ju ett hemmabiosystem, jag har ingen förstärkare, så därför skulle jag vilja ha ljudet ur hemmabiosystemet och bilden från datorn, hoppas att du förstår.

Du kan inte ta ut ljudet via hdmi isf. Ta ut ljudet från en digital utgång på moderkortet/ljudkortet och skicka in det i en digital ingång (förutsatt att du har någon) på din dvd, så använder du dvd:n som förstärkare. Bilden skickar du via dvi/hdmi direkt in i projektorn (eller via en hdmi-switch)! Något grafikkort med hdmi-utgång behövs alltså inte heller i detta fall (dvi räcker).
Ett tips är att surfa in på htpc-delen av forumet. Där finns mycket hjälp att få!

Mvh Henke

Postad 03 November 2007 - 18:50

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Mvh David

Stämmer inte alls, kör hd film med en p4 på 2.8 och gamla 2000systemet hyffsat snabb film disk och 2 gigg i minne men även en gigg skulle nog klara det också. Det som är viktigt är att du har rätt codec och sen en riktigt effektiv avkodare till W2000 så krävs lite ändringar i system 32 mappen sen funkar det bra har sen provat div grafikkort till och med gamla 9600 klarar av hd men 9800 korten är mer lagom, ang dvi så stämmer detta heller inte du kan köra på vga ingen synbar skillnad det viktiga är att du kör nativ 1280x720 max 60 hz så du får pixelmappat annars ser bilden usel ut som på en vanlig tv, optoman behöver vertikal synk som date signal annars får du inte perfekt bild utan måste justera detta kan ställas direkt i registeret eller med catalysatorpanelen eller med powerstrip.

div spelare finns att ladda ner som inte tar så mycket kräm ur burken gamla medaspelare classic123 och Gom detta tillsammans med CoreAVC® H.264 samt div andra små avkodare sen klarar du alla format.
På de sidor där hd filmer läggs ut för nedladdning läggs även tips ut på avkodare spelare codec mm.

No offense men du verkar inte ha så bra koll. Visst vissa filer kan gå att spela men ska du kunna spela ALLA filer inklusive HD DVD och bluray med digitalljud ut så är det som jag sa. Finns många och långa trådar om det på avsforum.

Mvh David

Postad 03 November 2007 - 19:38

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Vad tror ni om den här då http://www.blocket.s...701.htm?ca=18_s kan den funka när det gäller film.

Vad menas med digital utgång på ljudkortet och hur vet jag om det finns digital ingång på dvdn.

Vilket är rätt enligt ovanstående då, har Nikitalord rätt eller dave19

Postad 03 November 2007 - 20:12

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Mycket möjligt att jag har fel men jag byter inte ut min gamla p4 med W2000 eftersom det hittills funkat felfritt och de som körs på duken är filmer i både 720 , 1080p , 1080i

Bifogad fil(er)

Postad 03 November 2007 - 20:25

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Mycket möjligt att jag har fel men jag byter inte ut min gamla p4 med W2000 eftersom det hittills funkat felfritt och de som körs på duken är filmer i både 720 , 1080p , 1080i

Vore intressant att höra vad du kör för codecs och om det funkar även med 1080pfiler på 30 GB. Får du ut 5.1-ljud också. Vore grymt om det funkade för folk med lite sämre datorer. Själv kör jag en C2D 1.83 GHz och det går precis med dom mest krävande filerna.

Mvh David

Postad 03 November 2007 - 20:34

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
jag har inte köpt datorn än så jag vet inte men funderar på att köpa den här tror du att den räcker

http://www.blocket.s...701.htm?ca=18_s

Postad 03 November 2007 - 21:53

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Obs Screenshot ej från projektorn utan från skärmen.
Film :Swordfish 1080p lät den gå en stund tar mellan 35-40% av cpu'n spelare som anmvänds här var GOM men kollade även med mediaspelaren och värdena blev samma.

ang ljud så borjag lyhört och kör bara tvåkanals med 2 antika gamla KEF högtalare hängda i taket där ungar ej kan nå dem.

ang 1080p och övriga format så är optoman i grunden en 720 projektor och ingen vits att mata den med mer än den klarar.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered03bafabb, 03 November 2007 - 22:16.

Postad 03 November 2007 - 22:08

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

jag har inte köpt datorn än så jag vet inte men funderar på att köpa den här tror du att den räcker

http://www.blocket.s...701.htm?ca=18_s

Plocka ihop en egen och inte med något inbyggt grafikkort, och välj bästa möjliga moderkort ingen idee att dumsnåla övriga komponenter kan du ju byta upp vart efter.

Mitt stenåldersystem ser ut så här asus p4c 800 deluxmoderkort och en 2,8 p4 800 bussar, 4 st vanliga pc3200 dvs 400hz minnen som körs med twinfunktion , ati 9800pro flachat med xt bios systemdisk vanlig ide och filmdisken en sata2 16mb 500giggare. sen W2000 som kräver lite mindre än XP

Postad 04 November 2007 - 01:08

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Film :Swordfish 1080p lät den gå en stund tar mellan 35-40% av cpu'n spelare som anmvänds här var GOM men kollade även med mediaspelaren och värdena blev samma.

ang ljud så borjag lyhört och kör bara tvåkanals med 2 antika gamla KEF högtalare hängda i taket där ungar ej kan nå dem.

ang 1080p och övriga format så är optoman i grunden en 720 projektor och ingen vits att mata den med mer än den klarar.

Dom flesta serier i 720p som finns att tanka på internet är nära en bra DVD i kvalitet. För att det ska bli riktigt stor skillnad måste man kolla på orörda rippar i 1080p och dom flesta kommer ändå inte upp i 1920*1080 i faktisk upplösning. För er som tankar så testa att tanka en film som inte är kaskadkomprimerad utan är orörd på ca 20-30 GB så kommer ni se skillnaden.

Mvh David

Redigerat av dave19, 04 November 2007 - 01:09.

Postad 04 November 2007 - 09:57

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Vad menas med digital utgång på ljudkortet och hur vet jag om det finns digital ingång på dvdn.

En digital utgång är antingen en digital koaxial eller optisk utgång. Detsamma gäller för ingångarna. s/pdif kan ut-/ingången kallas och då brukar det vara en digital koaxial sådan.

Men som sagt, surfa in och ställ dina frågor i htpc/allmänna datorfrågor delen av forumet, eftersom den här diskussionen passar mycket bättre där. Det här är ju faktiskt en projektortråd så låt oss återgå till HD70 igen... :)

Mvh Henke

Postad 04 November 2007 - 10:31

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Dom flesta serier i 720p som finns att tanka på internet är nära en bra DVD i kvalitet. För att det ska bli riktigt stor skillnad måste man kolla på orörda rippar i 1080p och dom flesta kommer ändå inte upp i 1920*1080 i faktisk upplösning. För er som tankar så testa att tanka en film som inte är kaskadkomprimerad utan är orörd på ca 20-30 GB så kommer ni se skillnaden.

Mvh David

Håller med mycket skit finns bland det rippade man får sålla en del men även en del bra material och då är det rejäl skillnad mot dvd kvalite.

här är några filmtips hårt rippade men ändå hög kvalite.
Casino.1995.x264.720p.AC3.mkv
Black Hawk Down HDx264
Cars [HD][720p][x264
The Fifth Element 16x9 720p WM9 HD
Planet.Earth.720p.HDDVD.x264 finns en hel serie med 11 filmer

Postad 04 November 2007 - 16:12

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Ja vet htpc

Men jag har ingen digital ingång på dvd:n är det kört då eller.

Postad 04 November 2007 - 20:12

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Slog lite på din hemmabio verkar bara ha ett par rca ingångar använd dessa och anslut till datorns utgång men du kommer bara att få tvåkanalsljud.

Postad 04 November 2007 - 20:22

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Så det bästa jag kan göra för att få någon ordning på allt ihop är att köpa en förstärkare och en dator som vi har diskuterat tidigare i tråden för att jag ska kunna titta på hd-material och få riktigt ljud. Måste det vara någon värsting förstärkare eller. Vad är de viktigaste egenskaperna på förstärkaren.

Kan den här förstärkaren funka iså fall https://www.prisjakt...kt.php?e=136041

Jag vill verkligen kunna se hd-material och få bra ljud när jag använder min hd70

Postad 04 November 2007 - 22:30

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Så det bästa jag kan göra för att få någon ordning på allt ihop är att köpa en förstärkare och en dator som vi har diskuterat tidigare i tråden för att jag ska kunna titta på hd-material och få riktigt ljud. Måste det vara någon värsting förstärkare eller. Vad är de viktigaste egenskaperna på förstärkaren.

Kan den här förstärkaren funka iså fall https://www.prisjakt...kt.php?e=136041

Jag vill verkligen kunna se hd-material och få bra ljud när jag använder min hd70

Det är ju ingen värsting men du får iaf 5.1 DD & DTS hemmabioljud. Sen är det bästa om du har ett ljudkort som skickar ut bitperfect digitalt ljud via optiska utgången. Du kan få bra sådana kort för 200:-

Postad 05 November 2007 - 10:01

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Tror nog ett par äldre kraftigare högtalare och en gammal 2 kanalare ger en bättre ljudupplevelse än moderna budgetvarianter av flerkanals hemmabio. Vill därmed inte såga din nuvarnade anläggning men innan du byter ut allt så leta i gaderoberna kanske du har någon gamal 70-80tals förstärkare liggande och det kan duga bra till datorn ev låter du den ta hand om ena kanalparet och sen låter hemmabion via rca ingångarna ta 2 kanaler.

ex: Hade tidigare en av de tidigaste sonydvd med riktig avkodare och mängder med utgångar, körde ett dynaco rörsteg som front inkuderat bas ljud och sen en skräpförstärkare med små högtalare som sidobakgrundsljud.
På den tiden hade jag ingen projektor men en stor sony tv som kopplades om och där lät jag bara centerljudet gå.

Postad 05 November 2007 - 12:59

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Kan den här förstärkaren funka https://www.prisjakt...kt.php?e=159304 Enligt Onoffs produktbeskrivning finns det 2 st hdmi in och en ut, det är väl bra!

Vad säger ni Nikitalord och beejay?

Jag har ingen tidigare förstärkare och inte heller någon erfarenhet av dessa

Ja just det glömde fråga, visst kan jag väl använda högtalarna som jag redan har från detta paket https://www.prisjakt...kt.php?p=123040 Vad skulle ni uppskatta att högtalarna till detta system skulle kosta om man bara ville köpa dessa.

Som vanligt många korkade frågor.

Postad 05 November 2007 - 14:01

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
du får nog mer info och förslag på lösningar om du provar någon annan tråd

Postad 05 November 2007 - 14:08

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Har du förslag på vilken tråd jag ska pröva

Postad 05 November 2007 - 21:47

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Har du förslag på vilken tråd jag ska pröva

Ett snabbt tips är att de nog finns i HTPC- Högtalar- och Förstärkarforumen till att börja med.

Postad 18 November 2007 - 21:27

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
När jag tittar på en film så får jag en transparent, tunn linje som går genom bilden. Är det någon som varit med om samma fenom tidigare? Det händer främst vid pannoreringar. Jag kör med ett 6800 grafikkort genom en dvi->hdmi split :)

Postad 18 November 2007 - 21:57

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

En digital utgång är antingen en digital koaxial eller optisk utgång. Detsamma gäller för ingångarna. s/pdif kan ut-/ingången kallas och då brukar det vara en digital koaxial sådan.

Men som sagt, surfa in och ställ dina frågor i htpc/allmänna datorfrågor delen av forumet, eftersom den här diskussionen passar mycket bättre där. Det här är ju faktiskt en projektortråd så låt oss återgå till HD70 igen... :)

Mvh Henke

S/Pdif Står för sony/philips digital interface och ger INGEN information huruvida det är koaxial eller optisk kontakt. Står det därimot toslink så handlar det om optisk överföring. Man skall alltså kontrollera in- och utgångar så man vet att grejerna matcher. Inge roligt att upptäcka att man inte kan koppla ihop dator och förstärkare för att man slarvat i researchen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.