Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2007 - 17:14

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Om du ska köpa blixt så kör sb 600 eller sb800. Sb 400 är helautomatisk, den kan du inte experimentera lika mycket med som dom två andra. Sedan kan du ställa bara ställa den rakt fram och rakt upp om jag inte har helt fel. Det är inte det bästa heller. Jag kör med 45 grader fram och omnibounce för bästa resultat. En klassisk inställning som dom flesta pressfotografer kör med också. Kostar iofs lite mer än sb400 men vill man utvecklas inom blixtfoto så ska man satsa på dom.

MVH

Redigerat av edde1, 28 December 2007 - 20:42.

Postad 28 December 2007 - 23:26

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Om du ska köpa blixt så kör sb 600 eller sb800. Sb 400 är helautomatisk, den kan du inte experimentera lika mycket med som dom två andra. Sedan kan du ställa bara ställa den rakt fram och rakt upp om jag inte har helt fel. Det är inte det bästa heller. Jag kör med 45 grader fram och omnibounce för bästa resultat. En klassisk inställning som dom flesta pressfotografer kör med också. Kostar iofs lite mer än sb400 men vill man utvecklas inom blixtfoto så ska man satsa på dom.

MVH

Inte helt sant. Blixthuvudet kan lutas i fyra steg, horisontellt och 60, 75 och 90 grader. Däremot håller jag
fullständigt med om att sb600 och sb800 säkert är bättre om ekonomin tillåter.

Postad 29 December 2007 - 05:45

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

MVH

Inte helt sant. Blixthuvudet kan lutas i fyra steg, horisontellt och 60, 75 och 90 grader. Däremot håller jag
fullständigt med om att sb600 och sb800 säkert är bättre om ekonomin tillåter.

Se där ja. Inte helt illa. Men du kan inte vrida den åt sidan och inte köra trådlöst vilket är bra om du vill vara lite kreativ. Som nybörjarblixt så är sb400 helt klart godkänd. Inget fel på priset heller.

Redigerat av edde1, 29 December 2007 - 05:47.

Postad 29 December 2007 - 14:32

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

Se där ja. Inte helt illa. Men du kan inte vrida den åt sidan och inte köra trådlöst vilket är bra om du vill vara lite kreativ. Som nybörjarblixt så är sb400 helt klart godkänd. Inget fel på priset heller.

Men D40 klarar juh inte att styra någon blixt trådlöst utan commander enhet som exempelvis sb800.
Så det är väl inget "riktigt" argument när man pratar blixt till d40...
Däremot om man pratar blixtar i allmänhet så hade jag satsat på en sb600 trots att den inte kan styra andra blixtar trådlöst, (men vilka andra blixtar??) Skulle jag ha behov av fler blixtar efter min första skulle valet falla på en sb800.

D40 klarar sig långt med "Lilla" sb400 men om din plånbok ngt mer räckvidd kan du skaffa dig en SB600 det lär du inte ångra.

Postad 01 January 2008 - 21:14

Babelfish
  • Babelfish
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu är jag tillbaka här med en liten fråga. Ni med D40 vad kör ni med för inställingar på kameran om ni vill fota i en lika mörkare miljö? Utan att köra med blixt, mina bilder blir väldigt korniga. Tack på förhand

Postad 02 January 2008 - 12:29

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Nu är jag tillbaka här med en liten fråga. Ni med D40 vad kör ni med för inställingar på kameran om ni vill fota i en lika mörkare miljö? Utan att köra med blixt, mina bilder blir väldigt korniga. Tack på förhand

jag labbade lite i helgen. Att det blir grynigt beror (nog i varje fall) på att du har ISO-Auto på så att den väljer ett högt ISO-tal när det är mörkt i rummet (1600 förmodligen) som jag har förstått det hela. Man kan antingen stänga av detta och välja manuellt eller använda blixt, valet är ditt. När jag testade så ställde jag kameran på ISO400 och ställde in kamerans slutartid på "lagom" nivå d.v.s. du får experimentera lite tills du hittar rätt läge. Tar du för kort slutartid kommer det in för lite ljus och bilden blir jättemörk o.sv. Ett stativ är att rekommendera då slutartiderna blir så pass långa att det är mer eller mindre omöjligt att hålla kameran still. Sen tycker jag också att det är riktigt svårt att få vitbalansen rätt så det får man pilla lite med också.

Ni som är duktiga på detta får gärna rätta mig om jag har fel! Bifogar ett kort som togs i helgen, som synes lite oskarpt för att jag inte hade något stativ tillhanda och väldigt mycket för varma färger men jag tror du hajjar principen. ISO400, slutartid 1/5sec, F/3.5

Bifogad fil(er)

Postad 02 January 2008 - 13:45

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
När det gäller nattfoto eller i mörka utrymmen så är ett stativ ett måste om du vill ha bilder utan brus, dvs bilder utan höga ISO tal. Sedan när du tar bilderna så ta dom med en fjärrutlösare eller sätt timer påp 2 sec eller nått för att minska rörelse när du trycker av "tro mej den lilla vibrationen räcker för att sabba skärpan". Problemet uppstår när det är saker som rör sej. Då är hög ISO eller blixt ett alternativ. Det bästa är att testa sej fram och se vilket resultat man får med olika inställningarna. Det kan vi tacka den digitala tekniken för =)

MVH

http://www.edmir.tk

Redigerat av edde1, 02 January 2008 - 13:46.

Postad 02 January 2008 - 20:56

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Nu så behövs det även lite tips till mig.. :)

Har så klart bestämmt mig för att även jag behöver nytt objektiv..
Och har konstaterat att jag behöver ett med bildstabilisering.. :lol:

Något att rekommendera, gärna så mycket allround objektiv som möjligt.. Fotar både ute samt inne..

Iof är planen nu att fota lite snowboardåkning så gärna tips för inställningar när det gäller den typen av foto.. Har nämligen inte kommit iväg på dschool;en än eftersom här inte är tid i Malmö.. :)

Postad 02 January 2008 - 21:15

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Något att rekommendera, gärna så mycket allround objektiv som möjligt.. Fotar både ute samt inne..

Vad har du för några objektiv idag?

Varför inte satsa på ett 55-200 VR? Tänker själv ha det på kameran när jag åker snowboard. Lagom vikt och behöver inte vara så rädd om det. Annars så lär Nikon 18-200 VR vara väldigt smidigt som allroundobjektiv (dock dubbla vikten).

Vid fotografering i snö, så behövs inte så snabb optik eftersom ljuset oftast är fullt tillräckligt för slutartider över 1/500 sekund med "normal" bländare.

Postad 02 January 2008 - 21:57

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Än så länge har jag bara orginalet som medföljde.. 18-55..

Med tanke på hur länge sedan det var jag åkte bräda sist så behöver jag mest vara rädd om kameran känner jag.. :)
Men tänker iaf ta en promenad någon av dagarna och fota omgivningen och eventuellt åkare..

De objektiv du nämner, bildstabilisator i?

*edit*
Var kanske det här du menade? Verkar iaf väldigt intressant:

Men funkar det helt 100 till D40??
Dvs inga bekymmer med autofocus?

Redigerat av Darth Tojayz, 02 January 2008 - 22:21.

Postad 02 January 2008 - 23:29

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
JA det funkar helt hundra med D40 jag har ett till min D80 och det funkar oxå klockrent på min brors D40. kunde dock vara önskvärt med lite bättre ljuskänslighet men då springer det iväg i pris oxå.

Postad 03 January 2008 - 06:55

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Kanon.. Då vet jag vad nästa investering blir till kameran.. Känns som att ett objektivbyte kommer göra mycket.. :)

Postad 03 January 2008 - 19:34

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Har också Nikkor 55-200VR objektivet. Passar klockrent ihop med D40 och 18-55mm kittobjektivet. Det är det bästa du kan köpa inom den prisklassen.

Här en bra recention http://www.cameralab...DX_55-200mm_VR/

Finns även som videorecention om man inte orkar läsa allt=)
http://www.cameralab...eo_review.shtml

MVH

Redigerat av edde1, 03 January 2008 - 19:36.

Postad 03 January 2008 - 23:10

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Känns som att ett objektivbyte kommer göra mycket.. :unsure:

Byt inte objektiv för ofta bara :P Har tyvärr upptäckt att jag ibland har fel objektiv på kameran. Har idag ett 50mm, 18-55 samt 55-200 VR till min D40. Visst går det snabbt att byta objektiv, men när en ren springer förbi dig så missar man helt enkelt ett par bilder.

18-55 är uteslutande min "walk around"-lins och perfekt för inomhusfotografering (med min SB-400 blixt + omnibouncer). 55-200 är perfekt då jag behöver längre räckvidd och objektivet extraknäcker även som macroobjektiv (blir väldigt bra på ca 0,5m avstånd med skön oskärpa). Har aldrig haft så roligt med kameran som när jag hade mitt 55-200 på Zoo i Köpenhamn.

Mitt 50mm 1.8 är min "studio"-optik. Då det endast fungerar med manuell fokus, så passar det bäst då jag har möjlighet att använda stativ och kan jobba i lugn och ro. Oskärpan är riktigt mjuk och fin med extremt kort skärpedjup.

Drömmen är att även skaffa ett Nikon 18-200 VR för att komplettera mina övriga objektiv, men kan tyvärr inte motivera priset på runt 6000:-. Pengarna i sig är inget problem, men ser ingen anledning till att byta ut fungerande optik (18-55,55-200) endast för att få allt i samma objektiv.

Postad 04 January 2008 - 12:27

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Känns som att ett objektivbyte kommer göra mycket.. ;)

Byt inte objektiv för ofta bara :lol: Har tyvärr upptäckt att jag ibland har fel objektiv på kameran. Har idag ett 50mm, 18-55 samt 55-200 VR till min D40. Visst går det snabbt att byta objektiv, men när en ren springer förbi dig så missar man helt enkelt ett par bilder.

18-55 är uteslutande min "walk around"-lins och perfekt för inomhusfotografering (med min SB-400 blixt + omnibouncer). 55-200 är perfekt då jag behöver längre räckvidd och objektivet extraknäcker även som macroobjektiv (blir väldigt bra på ca 0,5m avstånd med skön oskärpa). Har aldrig haft så roligt med kameran som när jag hade mitt 55-200 på Zoo i Köpenhamn.

Mitt 50mm 1.8 är min "studio"-optik. Då det endast fungerar med manuell fokus, så passar det bäst då jag har möjlighet att använda stativ och kan jobba i lugn och ro. Oskärpan är riktigt mjuk och fin med extremt kort skärpedjup.

Drömmen är att även skaffa ett Nikon 18-200 VR för att komplettera mina övriga objektiv, men kan tyvärr inte motivera priset på runt 6000:-. Pengarna i sig är inget problem, men ser ingen anledning till att byta ut fungerande optik (18-55,55-200) endast för att få allt i samma objektiv.

Jag kan tipsa dig om att se denna film http://youtube.com/watch?v=BVJjlasZT5c då en kille berättar fördelar och nakdelar med objektivet.

Postad 04 January 2008 - 12:31

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har nu fått mn d40 i julklapp.
En så länge har jag inte tagit några "riktiga" utomhusbilder.
Jag undrar nu vad nästa köp är har endast kameran kit objektivet 18-55mm en mycket liten väska från lowepro där endast kameran får plats och ett minneskort på 2GB från zap.

Postad 04 January 2008 - 12:50

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Byt inte objektiv för ofta bara :lol: Har tyvärr upptäckt att jag ibland har fel objektiv på kameran. Har idag ett 50mm, 18-55 samt 55-200 VR till min D40. Visst går det snabbt att byta objektiv, men när en ren springer förbi dig så missar man helt enkelt ett par bilder.

Jag kan tipsa dig om att se denna film http://youtube.com/watch?v=BVJjlasZT5c då en kille berättar fördelar och nakdelar med objektivet.

Han är grym. Gordon Lane från Cameralabs.com. Finns mycket bra med honom på deras hemsida. Rekomenderas!=)

Postad 04 January 2008 - 12:54

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag undrar nu vad nästa köp är har endast kameran kit objektivet 18-55mm en mycket liten väska från lowepro där endast kameran får plats och ett minneskort på 2GB från zap.

Beror på vad du har för mål och vad som intressrar dej med foto. Folk brukar oftast satsa på ett teleobjektiv typ 55-200 för att komma lite närmare. När det gäller väska kan jag rekomendera Crumpler That Nikon Edition. Riktigt snygg, skriker inte nikon direkt och bra med utrymme. Får plats med min D40 med tex 55-200VR på och 18-55 brevid eller tvärt om. Laddare för jag också ner. Sedan så finns lite fack fram för minneskort,rengöringsduk osv.

MVH

Postad 04 January 2008 - 13:37

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Är själv helnöjd med det medföljande objektivet.. Fick bland annat en kanon bild på min NAD med det.. :lol:

Men som sagt så till utomhus och lite mörkare bilder så hade det varit kanon med bildstabilisering..

Så ska köra på ditt tips.. Ska ta och bestälal mig ett 55-200 VR i månadsskiftet.. Kommer nog bli riktigt bra till skidsemstern..

Blixten som du nämner.. Något du rekommenderar eller man kan klara sig med orginalet?? Försöker iof använda blixt så lite som möjligt eftersom jag inte är någon jätte höjdare på att hantera den.. :lol:

Postad 04 January 2008 - 13:55

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

jag labbade lite i helgen. Att det blir grynigt beror (nog i varje fall) på att du har ISO-Auto på så att den väljer ett högt ISO-tal när det är mörkt i rummet (1600 förmodligen) som jag har förstått det hela. Man kan antingen stänga av detta och välja manuellt eller använda blixt, valet är ditt. När jag testade så ställde jag kameran på ISO400 och ställde in kamerans slutartid på "lagom" nivå d.v.s. du får experimentera lite tills du hittar rätt läge. Tar du för kort slutartid kommer det in för lite ljus och bilden blir jättemörk o.sv. Ett stativ är att rekommendera då slutartiderna blir så pass långa att det är mer eller mindre omöjligt att hålla kameran still. Sen tycker jag också att det är riktigt svårt att få vitbalansen rätt så det får man pilla lite med också.

Ni som är duktiga på detta får gärna rätta mig om jag har fel! Bifogar ett kort som togs i helgen, som synes lite oskarpt för att jag inte hade något stativ tillhanda och väldigt mycket för varma färger men jag tror du hajjar principen. ISO400, slutartid 1/5sec, F/3.5

En gammal tummregel säger att du kan ta bilder på frihand (utan stativ, och utan bildstabilisering) utifrån linsens brännvid, dvs om du har ett 50 mm glugg så kan du slippa skak om du tar med slutartider snabbare än 1/50 dels sekund, kör du med 135 mm glugg så måste du ha snabber slutare än 1/150 dels sekund. Så var det iallafall på barna -hedenhös tid i begynnelsen när film var film och int' några j*vla MOS sensorer.....

Postad 04 January 2008 - 16:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

En gammal tummregel säger att du kan ta bilder på frihand (utan stativ, och utan bildstabilisering) utifrån linsens brännvid, dvs om du har ett 50 mm glugg så kan du slippa skak om du tar med slutartider snabbare än 1/50 dels sekund, kör du med 135 mm glugg så måste du ha snabber slutare än 1/150 dels sekund. Så var det iallafall på barna -hedenhös tid i begynnelsen när film var film och int' några j*vla MOS sensorer.....

Tumregeln mår nog bra av att lägga till crop-faktorn för kameror om inte är fullformat. 1.5 för Nikon alltså om jag inte minns fel.. Ett 50mm objektiv på en D40 är alltså som ett 75mm på en gammal filmkamera (slutare < 1/75 s för handhållet utan anti-skak alltså). ;)

Postad 04 January 2008 - 19:55

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Beror på vad du har för mål och vad som intressrar dej med foto. Folk brukar oftast satsa på ett teleobjektiv typ 55-200 för att komma lite närmare. När det gäller väska kan jag rekomendera Crumpler That Nikon Edition. Riktigt snygg, skriker inte nikon direkt och bra med utrymme. Får plats med min D40 med tex 55-200VR på och 18-55 brevid eller tvärt om. Laddare för jag också ner. Sedan så finns lite fack fram för minneskort,rengöringsduk osv.

MVH

Mmm det är också vad jag tänkt mig men vart ska jag göra av min gammla väska?
Dessutom så kanske en blixt är bra och ett filter.
Har ej någon vetskap om detta.
P.S edde1 jag kan säga att jag har alltid fått dem bästa svaren av dig hittils!

Postad 04 January 2008 - 21:59

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

MVH

Mmm det är också vad jag tänkt mig men vart ska jag göra av min gammla väska?
Dessutom så kanske en blixt är bra och ett filter.
Har ej någon vetskap om detta.
P.S edde1 jag kan säga att jag har alltid fått dem bästa svaren av dig hittils!

Kanske någon av dessa?

http://www.cyberphot...le=slingshot100
http://www.cyberphot...le=slingshot200

Postad 04 January 2008 - 22:48

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Vill oxå slå ett slag för slingshot väskorna. jag hade tills nyligen en aw100 men den har jag växt ur nu med min D80. skall istället köpa en aw200.
Min gamla aw100 köpte en kompis till sin lilla eos400.
Klart genomtänkta väskor de här, trevliga att bära och inte jätte "kameraväskaktiga."

Postad 05 January 2008 - 07:24

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Fick själv tipset när jag köpte min kamera att skaffa en Slingshot aw200 och den är riktigt kanon, så jag får ställa mig i skaran.. :)

Postad 05 January 2008 - 15:05

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Nja helldre bär jag en ryggsäck då.
Något som skulle vara bra då är ju stativfäste på väskan.
Skulle vara glad för lite bättre tips!

Postad 05 January 2008 - 15:31

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Den stora skillnaden mellan en slingshot och en ryggsäck är det faktum att du i ett lätt "sling" vrider fram väskan på magen och får fram din kamera.

Postad 05 January 2008 - 18:08

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Den stora skillnaden mellan en slingshot och en ryggsäck är det faktum att du i ett lätt "sling" vrider fram väskan på magen och får fram din kamera.

Där lärde man sej nått nytt igen=)

Postad 05 January 2008 - 18:20

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Kolla in sidan http://www.cambags.com så finns det bilder på olika väskor.

/Benny

Postad 05 January 2008 - 19:19

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

Där lärde man sej nått nytt igen=)

B) visst e det fantastiskt
Postad bild

Postad 05 January 2008 - 22:13

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
För mig så säger jag i alla fall crumplers That.
Passar kameran till utsende etc.
Och edde1 har kollat åt mig att en d40 två objektiv och en blixt samt tillbehör får plats.

Postad 06 January 2008 - 18:36

Dwade
  • Dwade
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag undrar om objektiv utan AF-S går att använda till en nikon D40 eller om det är helt omöjligt
för jag tycker att det är en ganska stor prisskillnad mellan Nikon objektiv och t.ex Tamron & Sigma?

Postad 06 January 2008 - 21:30

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag undrar om objektiv utan AF-S går att använda till en nikon D40 eller om det är helt omöjligt
för jag tycker att det är en ganska stor prisskillnad mellan Nikon objektiv och t.ex Tamron & Sigma?

Visst kan du det så länge det står att dom är för nikon. Det du kommer sakna är autofocusen vilken du får sköta manuellt. Det i sej är inget större problem om man är van vid det sen innan. Sedan kan ud använda äldre Nikkor objektiv utan problem ocskå. Dock utan autofocus på D40.

Postad 06 January 2008 - 22:44

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Det finns objektiv med inbyggd autofocusmotor även på en del sigma men de är inte heller jättebilliga.
Dessa heter HSM(Hyper-Sonic Motor)
Här är ett urval av gluggar till Nikon med autofocus även för D40

Postad 06 January 2008 - 22:52

Dwade
  • Dwade
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Visst kan du det så länge det står att dom är för nikon. Det du kommer sakna är autofocusen vilken du får sköta manuellt. Det i sej är inget större problem om man är van vid det sen innan. Sedan kan ud använda äldre Nikkor objektiv utan problem ocskå. Dock utan autofocus på D40.

Det finns objektiv med inbyggd autofocusmotor även på en del sigma men de är inte heller jättebilliga.

Okej tack så hemskt mycket för era svar det var till riktigt stor hjälp.
MVH

Postad 10 January 2008 - 12:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Några jämförelser gjorda mot Nikons motsvarande?

Postad 10 January 2008 - 20:13

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hejsan har införskaffat mig en D40 idag, har inte klurat ut hur man kan förlänga skärmens belysnings tid, läste i forumet att man skulle gå in i menu/custommenu/timers... hittar ingen sådan meny på min.. någon som kan hjälpa mig med detta??

Mikael

Postad 10 January 2008 - 20:16

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag läste någonstans att D40x inte har autofokus. (Tror med 18-55 mm som medföljer)

Det kan väl inte stämma? Har jag missuppfattat något?

Postad 10 January 2008 - 20:18

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag läste någonstans att D40x inte har autofokus. (Tror med 18-55 mm som medföljer)

Det kan väl inte stämma? Har jag missuppfattat något?

D40/X har ingen inbyggd autofocusmotor. Men med medföljande Nikkor 18-55 AF-S har du autofocus eftersom det är inbyggt i objektivet.

MVH

Postad 10 January 2008 - 20:26

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag är inte så hemma på detta (heller)....

Vad menas med autofokus motor?
Om den är inbyggd i objektivet, trycker man på en knapp på objektivet för att fokusera eller vad?

Tacksam för förklaring.

Postad 10 January 2008 - 20:31

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hejsan har införskaffat mig en D40 idag, har inte klurat ut hur man kan förlänga skärmens belysnings tid, läste i forumet att man skulle gå in i menu/custommenu/timers... hittar ingen sådan meny på min.. någon som kan hjälpa mig med detta??

Mikael

Du går via Menu kanppen/ Custom"pennan" /Val 15 "Timers för auto avst" Sedan går du in i Custom och väljer hur många sec du vill ha i bildvisning/playback menyn.

Testade precis på min och det gick.

MVH

Postad 10 January 2008 - 20:36

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Om den är inbyggd i objektivet, trycker man på en knapp på objektivet för att fokusera eller vad?

Tacksam för förklaring.

Nej du trycker ner slutarknappen på kameran halvvägs så focuserar den och sedan hela vägen för att ta bilden. Det med inbyggd autofocus motor betyder att du får autofocus funktionen med det objektivet. Alla Nikons AF-S har jag för mej kan autofocusera med D40/X. Skulle du köpa ett äldre objektiv från tex Nikon eller ett sigma utan HSM "deras egna inbyggda autofocusmotor" så får du focusera manuellt. Det är väll kamerans enda nackdel om man får säga så. Inget fel med manuell focus när man väl kommit in i det men det är rätt skönt med autofocus.

Hoppas svaret reder ut lite frågor i alla fall.

MVH

Postad 10 January 2008 - 20:48

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tacksam för förklaring.

Nej du trycker ner slutarknappen på kameran halvvägs så focuserar den och sedan hela vägen för att ta bilden. Det med inbyggd autofocus motor betyder att du får autofocus funktionen med det objektivet. Alla Nikons AF-S har jag för mej kan autofocusera med D40/X. Skulle du köpa ett äldre objektiv från tex Nikon eller ett sigma utan HSM "deras egna inbyggda autofocusmotor" så får du focusera manuellt. Det är väll kamerans enda nackdel om man får säga så. Inget fel med manuell focus när man väl kommit in i det men det är rätt skönt med autofocus.

MVH

Tack.
Så om man köper kameran med objektivet som ingår så funkar allt "som vanligt", så att säga?
Har alla nya objektiv "inbyggd" autofokus, eftersom själva huset nu saknar motorautofokus?

Postad 10 January 2008 - 20:51

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Tacksam för förklaring.

MVH

Tack.
Så om man köper kameran med objektivet som ingår så funkar allt "som vanligt", så att säga?
Har alla nya objektiv "inbyggd" autofokus, eftersom själva huset nu saknar motorautofokus?

Precis allt fungerar som hos alla andra kameror. Alla nya Nikons i alla fall förutom 50mm F1.8 och F1.4 fungerar med D40 vad det gäller autofocuseringen. Det ska stå AF-S om objektivet har inb autofocusmotor. Jag kör 18-55mm och 55-200Vr objektiven med mitt D40 hus. Rätt oslagbar kombination för dom pengarna.

Lycka till med allt!

http://www.edmir.tk

Redigerat av edde1, 10 January 2008 - 20:53.

Postad 10 January 2008 - 20:54

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Innan man började sätta autofokusmotorn i objektiven, så satt motorn i själva kamerahuset (ser ut som en liten skruv på objektivfästet). På Nikon D40 togs denna skruven bort för att spara in lite på priset.

Fördelen med att ha autofokusmotor i objektiven är att dessa objektiven oftast både är snabbare och tystare än "gammal" mekanisk autofokus. Nackdelen är att priset ofta är lite högre, samt att objektiven blir lite tyngre.

Däremot så är autofokusmotorn i kamerahusen på billiga kameror oftast underdimensionerad, så vissa mekaniska objektiv blir både sega och drar massor med batteri. En kompis klagar på sin Sony A100 som inte orkar dra runt hans gamla Minolta objektiv. På Sony A700 var det däremot en otrolig skillnad.

D40 fungerar precis som alla andra kameror, så man behöver inga extra knappar att trycka på för fokusering. Jag var själv lite rädd för D40 och avsaknaden av inbyggd fokusmotor i början. Till slut så gav jag dock vika och skaffade en. Många nya objektiv har autofokusmotor inbyggda (AF-S (Nikon), HSM (Sigma)). Själv har jag bara ett objektiv som inte fungerar med autofokus på min D40 (AF 50mm 1.8), men det går utmärkt att fokusera manuellt med.

Redigerat av Walkir, 10 January 2008 - 20:57.

Postad 10 January 2008 - 21:07

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Edde1.

Jag kollade lite på dina bilder. Riktigt fina.
Snyggar du till färger o dyl i photoshop eller är bilderna "original"?

Postad 10 January 2008 - 21:13

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Bra kompleterande info=)

Tror det kommer bli allt vanligare med objektiv med inbyggd AF motor.

Edde1.

Jag kollade lite på dina bilder. Riktigt fina.
Snyggar du till färger o dyl i photoshop eller är bilderna "original"?

Tack=)!Dom flesta är orörda. Dom som är "fixade" är HDR bilderna. Men det är meningen också. Använder PS CS3 för lite grund korigeringar i skuggor,ljus osv. Inga stora projekt.

Redigerat av edde1, 10 January 2008 - 21:13.

Postad 10 January 2008 - 21:13

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Jag skulle förklara det som "walkir" just förklarade..
Men jag tog en bild för enkelhetens skull.
Bifogad fil  skruven.jpg   403.97K   0 Antal nerladdningar

Denna skruv som här visas på min D80 saknas på D40. det är den som snurrar och vrider runt focus ringen på objektivet om objektivet saknar egen motor. Har objektivet egen motor (Af-S på nikon språk & HSM på sigma) används objektivets egna motor.

Redigerat av partajare, 11 January 2008 - 13:12.

Postad 10 January 2008 - 21:19

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Där ser man. Mycket lärorik bild. Nu vet man exakt hur det ser ut.

Postad 10 January 2008 - 21:25

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Mikael

Antagligen har du inte aktiverat "Full meny". Gör så här:

Tryck på menu-knappen. Välj "Skiftnyckeln", därefter CSM/inställn.meny. Där väljer du "Full". Gå sedan tillbaka och välj sedan "Pennan" och bläddra ner till "Timers för aut. avst". Under "Custom" kan du själv välja tider.

Lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.