Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung DTB-P850V

608 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung DTB-P850V 160GB (Digitalboxar) 1 7.051282 (38) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 08 September 2008 - 10:39

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Jag har samma fråga som ovanstående, dock undrar jag skilnaden mellan p770v och p850v. Bortsett från hårddisk-storleken då.
Vad jag kan se på specifikationer så ska de vara identiska. (även fysiska mått är samma)

Någon som vet något annat?

Media Markt i Växjö har nämligen ett bra erbjudande just nu. förläng boxer med 24 månader så får du boxen(p770v) för 290:- (boxerpaketet 159:-/mån)

Jag hittar väldigt lite info om p770v, men däremot mycket om p850v. Och är de identiska så är det ju bara att slå till! :P

Postad 08 September 2008 - 10:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
Klarar denna mottagare mpeg4? Den har ju inte HDMI så HD-mottagning blir ju ändå problem, även om det i teorin går att använda Component. Men i vilket fall så kommer ju även vanliga SD-sändningar att sändas i mpeg4 om några år.

Postad 08 September 2008 - 11:32

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Klarar denna mottagare mpeg4?

No, the box has no support for mpeg4.

Postad 09 September 2008 - 22:29

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Även jag tog precis hem en från "Saleout" på Tradera för 1529:- ( plus 150:- för DHL )
Garanti men begagnad.
Hoppas att skicket är ok

Hoppas på leverans kanske redan denna vecka :-)

Kännde inte för att binda upp mig på nya 24 månader

Edit: Fick precis vinstmail från Saleout:
" Garanti: Eran inbetalning ihop med vinstbekräftelsen från Tradera är erat garantibevis."
Undrar om detta innebär att man endast har garanti direkt mot Saleout och inte direkt mot en "Samsungverkstad"..?

Redigerat av jonasn, 10 September 2008 - 08:01.

Postad 11 September 2008 - 22:27

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Fortfarande kass pixlig bild på en hel del TV4 sändningar... :)

Vart mycket sämre efter mjukvaruuppgraderingen, har den blivit så mycket känsligare på antennsignalen eller vad kan detta bero på?!

Ligger inte på mer än ~20/50 i signalstyrka/kvalitet... Är det till att bege sig upp på taket och försöka korrigera antennen?

Redigerat av mrNoodles, 11 September 2008 - 22:33.

Postad 18 September 2008 - 09:41

hebopats
  • hebopats
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har också tagit hem en från Tradera....... väntans tider....

Är det någon som fått hem sin???

Postad 18 September 2008 - 17:43

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Fick idag epostavisering ifrån DHL att jag hade en paket att hämta från Saleout på min Pressbyråkiosk.
Vann auktionen den 9 september och hade fört över pengarna till deras konto den 10 september.

Själva boxen var helt i nyskick, inte en repa.
Den kom välförpackad, dock ej i originalkartong.
Ingen bruksanvisning, vilket de hade berättat i auktionen på Tradera.

MEN.... tyvärr så hade de skickat med fel fjärrkontroll.
Där låg en "noname" som såg ut att komma från 1960-talets östeuropa.
Tillråga på allt så var den skavd och var inte riktigt helt 100% ihopmonterad.
Några knappar fanns där som fungerade till min nya box men långt ifrån alla.

Jag skrev ett mail för någon timme sedan och begärde en korrekt fjärrkontroll.

Så fort jag anslöt den till en "boxerkanal" så gjorde den en uppdatering, vilket kanske är normalt.
Bilder är sämre än på min tidigare boxermottagare, Samsung ( DTB-9401V).
Ok bild men inte mer.

Postad 18 September 2008 - 19:31

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tips för de som inte vill vänta på Tradera.

http://www.dvdirect.net/

säljer dessa för 1195:- plus frakt.

Har beställt nu och hoppas få en box nästa vecka.

Postad 19 September 2008 - 07:06

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Det ser ju nice ut. Men jag förstår inte deras "vid köp av flera"-priser?
Vad tar de för frakten?

Edit*
Hittade själv nu; 280:- för en spelare.

Redigerat av endumen, 19 September 2008 - 08:31.

Postad 19 September 2008 - 12:02

Kenzo1
  • Kenzo1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick min box i veckan - halvnöjd!
Boxen i sig är i bra skick och fungerar som den skall men fjärrkontrollen är för sorglig. Jag tycker det är dåligt att det inte nämns i beskrivningen att inte orginalfjärren medföljer. Nu är det istället en trist budgetvariant med knapparna på fel ställe och med den minsta "manual" jag någonsin sett!
Man kanske inte kan begära så mycket mer för dom pengarna men man borde, som sagt, bli informerad om en såpass väsentlig sak. Nu blir det till att undersöka möjligheten att få tag i en orginalfjärr. :)

Postad 19 September 2008 - 12:05

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Samma sits här..... lite surt, gav ändå ca 1700:- med frakt

Man kan köpa en original från Samsungs reservdelspartner för 325:- ink moms och frakt.

Postad 19 September 2008 - 12:07

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Eller så köper ni en logitech multifjärr så är problemen lösta. :)

Postad 19 September 2008 - 16:37

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

känns sådär halvskum...eller är jag paranoid? hittar inget organisationsnummer eller att dom har f-skattesedel... :rolleyes:

Postad 19 September 2008 - 17:17

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Eller så köper ni en logitech multifjärr så är problemen lösta. :rolleyes:

Inte för att jag är någon expert på multifjärr, men knapparna ( knapparna´s symboler ) blir
väl ändå inte som på original fjärren ?

Kvalité får man säkert med Logitech men de kostar ju pengar med.

Redigerat av jonasn, 19 September 2008 - 17:54.

Postad 19 September 2008 - 17:53

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

känns sådär halvskum...eller är jag paranoid? hittar inget organisationsnummer eller att dom har f-skattesedel... :unsure:

Paranoid eller inte, men några sökningar ger en lite brokig bild.

På den boxadress som uppges finns sex "bolag" (ett är egentligen en förening) registrerade, varav tre av allt att döma upphört. Verksamhetsområdena varierar mellan mediadistributiion, mjukvaruutveckling, import av obskyr skräckfilm, handel med vapen och skyddsutrustning, samt då handel med hemelektronik.

Ett av bolagen heter Customtronix AB och det har samma telefonnummer som DVDirect. Bolaget registrerades 2007-12, har organisationsnummer 556747-0512 och har F-skattregistrering sedan 2008-02. Enligt registret är huvudnäringen "Butikshandel med ljud- och bildanläggningar samt videoutrustning".

Skulle tippa att det är det företaget som ligger bakom siten DVDirect, men man kan ju undra varför de inte deklarerar det på hemsidan.

Postad 19 September 2008 - 20:54

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Inte för att jag är någon expert på multifjärr, men knapparna ( knapparna´s symboler ) blir
väl ändå inte som på original fjärren ?

Kvalité får man säkert med Logitech men de kostar ju pengar med.

Nja, det finns väl inte några klockrena pvr-knappar, såsom timeshift t ex, men annars finns det man behöver. Guide, info osv.
Det kostar ju inte mycket mer än att försöka få fram en originalfjärr:
https://www.prisjakt...ukt.php?p=64552

Redigerat av endumen, 19 September 2008 - 20:55.

Postad 20 September 2008 - 10:38

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Paranoid eller inte, men några sökningar ger en lite brokig bild.

På den boxadress som uppges finns sex "bolag" (ett är egentligen en förening) registrerade, varav tre av allt att döma upphört. Verksamhetsområdena varierar mellan mediadistributiion, mjukvaruutveckling, import av obskyr skräckfilm, handel med vapen och skyddsutrustning, samt då handel med hemelektronik.

Ett av bolagen heter Customtronix AB och det har samma telefonnummer som DVDirect. Bolaget registrerades 2007-12, har organisationsnummer 556747-0512 och har F-skattregistrering sedan 2008-02. Enligt registret är huvudnäringen "Butikshandel med ljud- och bildanläggningar samt videoutrustning".

Skulle tippa att det är det företaget som ligger bakom siten DVDirect, men man kan ju undra varför de inte deklarerar det på hemsidan.

Låter ju halvskumt men enligt prisjakts betygsystem så är det flera som tycker att det är en bra affär. Beställde mot faktura så jag har inte gett dem några pengar. Får se hur snabba de är.

Edit: Hittade dessa kommentarer också:

http://www.99.se/gar...direct-net.html

https://www.minhembi...showtopic=30237

http://www.dvdforum....page=1#m1620522

Redigerat av Unregisteredb7070608, 20 September 2008 - 15:53.

Postad 23 September 2008 - 10:28

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Nja, det finns väl inte några klockrena pvr-knappar, såsom timeshift t ex, men annars finns det man behöver. Guide, info osv.
Det kostar ju inte mycket mer än att försöka få fram en originalfjärr:
https://www.prisjakt...ukt.php?p=64552

Ska ta mig en funderare, då jag inte har fått någon respons från Saleout på min e-post, där jag berättade att jag inte var nöjd med att få en klon, utan information kring detta.

Skickar med en bild på den levererade klonen, det svarta är färg som redan är avskavd efter några dagars användning.
Det som ser ut som ett kvitto från ICA är hur man ska "översätta" knapptryckningarna, vilka knappar som Saleout har lagt ("gömt") de olika funktionerna på.

Bifogad fil(er)

Postad 24 September 2008 - 07:52

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
@Larsamannen:

Har du fått din box än, eller hört något överhuvudtaget?

Redigerat av endumen, 24 September 2008 - 07:56.

Postad 24 September 2008 - 10:18

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

@Larsamannen:

Har du fått din box än, eller hört något överhuvudtaget?

Nepp. Räknar först med fredag då jag hört att de kan ta lite tid på sig. Har inte hört något mer än att jag fått en beställningsbekräftelse.

Något de kan förbättra är kanske informationen. T.ex. kan de skicka mail när varan är levererad inklusive kollinummer så man kan tracka beställningen. Jag återkommer när jag fått boxern för det förutsätter jag att jag får :-)

Postad 01 October 2008 - 12:23

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Då har jag fått min box från dvdirect.net.
Lådan såg fullständigt för jävlig ut, men själva boxen var i perfekt skick! Dock fick jag exakt samma tattar-fjärrkontroll som någon länkade på förra sidan. Utan någon som helst information om det! Riktigt dåligt. Inte heller följde det med någon instruktionsbok.

Iofs gör det inget för min skull, då jag har en harmonyfjärr. Hann testa lite på lunchen och det funkar riktigt bra med standardinställningarna, bortsett från att tillbaka-knappen inte funkar. Jag får assigna den bättre sen när jag kommer hem igen.

Annars verkar det vara frid och fröjd. Senaste firmware var version 44 på den. Det är den senaste, va?
Den verkar funka riktigt bra med min Smartwi iaf! Wohoo!

Viss seghet i knapptryckningarna mot min förra dilog, men det får man väl leva med...

Redigerat av endumen, 01 October 2008 - 12:54.

Postad 01 October 2008 - 15:01

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har fått kollinummer nu från DVDirect så jag kan tracka min order. Får jag en kass kontroll så ska jag maila dem och fråga om jag får kompensation för att köpa en sådan här fjärrkontroll:

http://www.reservex....lar.asp?id=2846

Postad 02 October 2008 - 20:51

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Så, då har även jag fått boxen levererad. Min kartong var i bättre skick och på mottagaren fanns inte en repa. Däremot fick jag också en icke-orginal fjärrkontroll medskickad. Har inte stört mig överdrivet mycket på den och eftersom mottagaren var så billig så köper jag kanske en orginalkontroll för 350 kr på länken jag gav ovan.

Är mycket positivt överraskad av boxern. Eftersom jag inte har införskaffat alla kablar än (tänkte köra komponent -> VGA då min komponentingång på tv:n redan är upptagen) så har jag endast testat med SVH-S men vilken skillnad detblev mot den vanliga analoga kabel-tv:n jag är van vid. Jösses vilken skillnad i färger och skärpa.

Postad 02 October 2008 - 21:10

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Har fått kollinummer nu från DVDirect så jag kan tracka min order. Får jag en kass kontroll så ska jag maila dem och fråga om jag får kompensation för att köpa en sådan här fjärrkontroll:

http://www.reservex....lar.asp?id=2846

Man kan köpa en original från Samsungs reservdelspartner för 325:- ink moms och frakt.
Ring Samsung så får du telefonnummer

Postad 19 October 2008 - 08:30

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon mer än jag som har ständiga problem med timer inspelningar som avbryts någon minut in i programmet gäller bara om man startat för att sedan stänga av boxen efter att inspelningen börjat. Har senaste firmwaren.
//vilden

Postad 26 October 2008 - 13:08

Unregisteredb7070608
  • Unregisteredb7070608
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon mer än jag som har ständiga problem med timer inspelningar som avbryts någon minut in i programmet gäller bara om man startat för att sedan stänga av boxen efter att inspelningen börjat. Har senaste firmwaren.
//vilden

Det ska dyka upp en ruta som frågar om du vill avbryta inspelningen. Där har man 1 minut på sig, jag tror iofs att standardsvaret är "Nej" men jag är inte säker. Har aldrig haft det problemet då frågerutan alltid dyker upp innan jag stängt av boxern.

Postad 19 November 2008 - 16:18

putte69
  • putte69
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Det ska dyka upp en ruta som frågar om du vill avbryta inspelningen. Där har man 1 minut på sig, jag tror iofs att standardsvaret är "Nej" men jag är inte säker. Har aldrig haft det problemet då frågerutan alltid dyker upp innan jag stängt av boxern.

Med orginalfjärren fungerar det med rutan som kommer upp och default är att den stänger av efter 60 sek men fortsätter med inspelningen. Efter att jag nu har börjat använda Logitech Harmony (895) fungerar det inte på det viset. Den stänger av allt (inkl. inspelningen, ingen ruta dyker upp).
Någon som har en ide hur jag kan fixa till dtta?

Postad 30 December 2008 - 18:14

Flurp
  • Flurp
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Problem med uppdatering av mjukvara via antenn...

Info ifall någon har problem med att uppdatera boxen till senaste mjukvaruversion över antenn.
Bakgrund: Köpte box i november, hade första versionen av mjukvaran - 4,11. Kunde inte hitta några uppdateringar via automatisk sökning via antenn. Boxer kundtjänst visste inget. Teracom kundtjänst visste inget. Samsung kundtjänst visste inget. Alla hänvisade till att jag skulle skicka in boxen för service, vilket tar tid och är allmänt irriterande.

Till sist blev jag tvungen att manuellt jaga rätt på rätt kanal/mux samt PID och göra en manuell sökning för att få in senaste mjukvaran (4,44).
(Standardvarning: Detta funkade för mig. Inga garantier. Prova på egen risk. Misslyckad uppdatering kan döda boxen)
Vad som behövs:
* DVB-T-kort till dator med BDA-stöd (de flesta idag), med antenn riktad mot samma sändare som p850:n.
* StreamGuru Mpeg Analyzer (http://www.streamguru.de/).

Vad man gör:
Kolla teracoms hemsida, leta rätt på frekvenstabellen för din TV-sändare.
Notera Kanalnummer för alla muxar.
Kolla i teracoms omvandlingstabell för digitaltv, notera mittfrekvens för varje kanalnummer.

Starta StreamGuru MPeg Analyzer.
Välj BDA-kort.

För varje kanalNr, ställ in streamGuru på att ta emot från mittfrekvensen du noterade förut (Meny "TS-Feed", "Configure/Tune"). Starta Feed om det inte sker automatiskt.

Välj fliken "Bandwidth" (nederkant, höger) i StreamGuru.
Högerklicka i listrutan som visas (blå, röda, gröna staplar osv), och välj "Dec PID" om den inte är förbockad. Detta för att få PID i decimalform som boxen vill ha och inte hexadecimal som är standard i StreamGuru.
Leta i listan efter "SSU Samsung P850".
Om den inte finns provar du nästa kanal/mittfrekvens.

Exempel: För Östhammarsändaren, Kanal 58 (mittfrekvens 770) finns:
[codebox]4741: (99600bps) SSU Samsung P850 DSMCC[/codebox]
Notera Siffran till vänster om texten (4741 i exemplet), det är PID-siffran där dataströmmen finns.

När du hittat SSU Samsung P850 och noterat PID-siffran, gå till uppdateringsmenyn i samsungen och gör en Manuell sökning istället för automatisk. Ange samma kanal som du hittade PID-siffran på, och ange PID. Tryck OK för att starta sökning.

Klart! Åtminstone för mig.

/Flurp

Postad 01 January 2009 - 13:03

hajo02
  • hajo02
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Är det fler än jag som har problem när man skall radera en fil på hårddisken i samsungen.

i filmenyn väljer man juh B= redigera sedan i nästa meny radera igen då kan man välja vilken fil eller filer man vill radera. men då kommer det upp en varningsruta med "Alla filer i mappen kommer att försvinna! vill du radera?"
och det vill man ju absolut inte :-(
har förträngt det här problemet i ett år nu , men nu är hd:n full och jag vill inte sitta och kopiera över allt till dvd inspelaren i realtid.....

någon som har en lösning?
har firmware 44.

/Håkan

Postad 01 January 2009 - 16:25

Flurp
  • Flurp
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej,

Är det fler än jag som har problem när man skall radera en fil på hårddisken i samsungen.

i filmenyn väljer man juh B= redigera sedan i nästa meny radera igen då kan man välja vilken fil eller filer man vill radera. men då kommer det upp en varningsruta med "Alla filer i mappen kommer att försvinna! vill du radera?"
och det vill man ju absolut inte :-(
har förträngt det här problemet i ett år nu , men nu är hd:n full och jag vill inte sitta och kopiera över allt till dvd inspelaren i realtid.....

någon som har en lösning?
har firmware 44.

/Håkan

På min är det bara taskig formulering i varningsrutan - den tar bara bort det som är markerat.

Om du vill vara på säkra sidan, skapa en ny katalog, flytta dit ett par filer du vill radera och ta bara bort EN av dem. Då får du direkt kvitto på att den beter sig som den ska.

/Flurp

Postad 01 January 2009 - 16:45

Biramik
  • Biramik
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan någon prova att ansluta en dvd till AV2? Hur gör man för att få bild? Jag måste stänga av boxen för att få bild med allt vad det innebär.

Redigerat av Biramik, 01 January 2009 - 18:54.

Postad 01 January 2009 - 20:39

Flurp
  • Flurp
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Kan någon prova att ansluta en dvd till AV2? Hur gör man för att få bild? Jag måste stänga av boxen för att få bild med allt vad det innebär.

Utan att ha provat så är min misstanke att signal bara skickas vidare när boxen är avstängd, precis som du säger.
Men p850:n spelar ju in även i standby-läge, så spelar väl egentligen ingen roll att man måste stänga av den?
Eller tappar du bild från DVD-n när boxen spelar in i standby?

/Flurp

Postad 02 January 2009 - 12:43

hajo02
  • hajo02
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

På min är det bara taskig formulering i varningsrutan - den tar bara bort det som är markerat.

Om du vill vara på säkra sidan, skapa en ny katalog, flytta dit ett par filer du vill radera och ta bara bort EN av dem. Då får du direkt kvitto på att den beter sig som den ska.

/Flurp

Ahaa, tack för hjälpen . funkar fint
konstigt att dom ändrar den texten i nån uppdatering.

Postad 02 January 2009 - 14:35

Biramik
  • Biramik
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Utan att ha provat så är min misstanke att signal bara skickas vidare när boxen är avstängd, precis som du säger.
Men p850:n spelar ju in även i standby-läge, så spelar väl egentligen ingen roll att man måste stänga av den?
Eller tappar du bild från DVD-n när boxen spelar in i standby?

/Flurp

Nä du har helt rätt, jag märkte sedan jag skrev att det fungerar att spela in i standby läget medans jag ser på en skiva.Vet du eller någon annan var man kan finna flera koder till fjärrkontrollen, jag har nämligen en Finlux tv som inte går att hitta en kod som fungerar. Tack på förhand

Postad 02 January 2009 - 20:56

Flurp
  • Flurp
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nä du har helt rätt, jag märkte sedan jag skrev att det fungerar att spela in i standby läget medans jag ser på en skiva.Vet du eller någon annan var man kan finna flera koder till fjärrkontrollen, jag har nämligen en Finlux tv som inte går att hitta en kod som fungerar. Tack på förhand

Prova Luxor/Salora-koder, kan funka. Tror de i grunden ofta bygger på samma chassi. (Forum-medlemmar, rätta mig gärna!)
Verkar som att vissa fjärrar i alla fall är utbytbara mellan dessa märken:
http://www.netab.fi/...amp;language=se

/flurp

Postad 03 January 2009 - 09:46

Biramik
  • Biramik
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Prova Luxor/Salora-koder, kan funka. Tror de i grunden ofta bygger på samma chassi. (Forum-medlemmar, rätta mig gärna!)
Verkar som att vissa fjärrar i alla fall är utbytbara mellan dessa märken:
http://www.netab.fi/...amp;language=se

/flurp

Nope. Det gick inte det heller, men jag provar vidare.

Postad 09 February 2009 - 10:36

Benny Steen
  • Benny Steen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har ett intressant bekymmer. När jag tittar på inspelningar från discovery så hänger sig boxen nästa alltid. Det händer aldrig (vad jag märkt) med inspelningar från andra kanaler.

Det brukar börja med att den inte reagerar på fjärrisen (fjärren funkar då fortfarande mot TV'en) sedan efter ca 10s så fryser bilen och man får slå av/på med strömbrytaren baktill.

Discovery har ju lite speciellt bildformat på sin utsändningar, annars vet jag ingen skillnad, bor i Umeå ifall utsändningen har något med saken att göra.

Underligt värre , någon med liknande erfarenheter ?

/benny

Postad 21 February 2009 - 19:37

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Problem med uppdatering av mjukvara via antenn...

Info ifall någon har problem med att uppdatera boxen till senaste mjukvaruversion över antenn.
Bakgrund: Köpte box i november, hade första versionen av mjukvaran - 4,11. Kunde inte hitta några uppdateringar via automatisk sökning via antenn. Boxer kundtjänst visste inget. Teracom kundtjänst visste inget. Samsung kundtjänst visste inget. Alla hänvisade till att jag skulle skicka in boxen för service, vilket tar tid och är allmänt irriterande.

Till sist blev jag tvungen att manuellt jaga rätt på rätt kanal/mux samt PID och göra en manuell sökning för att få in senaste mjukvaran (4,44).
(Standardvarning: Detta funkade för mig. Inga garantier. Prova på egen risk. Misslyckad uppdatering kan döda boxen)
Vad som behövs:
* DVB-T-kort till dator med BDA-stöd (de flesta idag), med antenn riktad mot samma sändare som p850:n.
* StreamGuru Mpeg Analyzer (http://www.streamguru.de/).

Vad man gör:
Kolla teracoms hemsida, leta rätt på frekvenstabellen för din TV-sändare.
Notera Kanalnummer för alla muxar.
Kolla i teracoms omvandlingstabell för digitaltv, notera mittfrekvens för varje kanalnummer.

Starta StreamGuru MPeg Analyzer.
Välj BDA-kort.

För varje kanalNr, ställ in streamGuru på att ta emot från mittfrekvensen du noterade förut (Meny "TS-Feed", "Configure/Tune"). Starta Feed om det inte sker automatiskt.

Välj fliken "Bandwidth" (nederkant, höger) i StreamGuru.
Högerklicka i listrutan som visas (blå, röda, gröna staplar osv), och välj "Dec PID" om den inte är förbockad. Detta för att få PID i decimalform som boxen vill ha och inte hexadecimal som är standard i StreamGuru.
Leta i listan efter "SSU Samsung P850".
Om den inte finns provar du nästa kanal/mittfrekvens.

Exempel: För Östhammarsändaren, Kanal 58 (mittfrekvens 770) finns:

4741: (99600bps) SSU Samsung P850 DSMCC

Notera Siffran till vänster om texten (4741 i exemplet), det är PID-siffran där dataströmmen finns.

När du hittat SSU Samsung P850 och noterat PID-siffran, gå till uppdateringsmenyn i samsungen och gör en Manuell sökning istället för automatisk. Ange samma kanal som du hittade PID-siffran på, och ange PID. Tryck OK för att starta sökning.

Klart! Åtminstone för mig.

/Flurp

Tack för denna info. Jag kunde inte heller uppdatera automatiskt. Jag gjorde så här:

1. Valde manuell uppdatering.
2. Knappade in samma PID som du (antog att det var samma), 4741
3. Testade olika kanaler, jag började på 60 och gick neråt, man ser bara signalstyrka på de som sänder något. Jag chansade också på att just programvaran ligger med högt kanalnummer.
4. På de första hittade den ingen men kanal 50 funkade för mig (sitter i Bromma).
5. Klart! Version 4, 44 installerad och funkar. (Har gjort detta på 2 burkar och båda funkade.)

Postad 20 March 2009 - 19:34

Wesper
  • Wesper
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har kollat igenom hela tråden och vet inte om jag missat något på vägen. Är det någon som lyckats kopiera ut ett inspelat program/film till USB??

Postad 30 March 2009 - 08:14

Unregistered38972e2f
  • Unregistered38972e2f
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har kollat igenom hela tråden och vet inte om jag missat något på vägen. Är det någon som lyckats kopiera ut ett inspelat program/film till USB??

Det går inte, i alla fall inte via USB-kontakten. Den är bara till för USB-minnen och liknande. Vad jag har förstått så sparas inspelningar i kodat format. Programkortet används enbart för att avkoda uppspelningen.

Postad 31 March 2009 - 17:17

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Japp, så har jag också fattat det. Det finns inga möjligheter att kopiera något filmmaterial varken till eller från USB-enheten som ansluts.

En tanke som jag lekte med är att man borde kunna öppna upp boxen, ta ut hårddisken, stoppa in den i datorn och kopiera över allting till en tom hårddisk (som är större, typ 500 GB eller nåt) och stoppa tillbaka den i boxen. Tror ni att det funkar att göra så för att få en större hårddisk eller måste den formateras på något sätt?
SKulle det funka att stoppa i en helt tom HDD i boxen? Den måste väl ha varit tom vid tillverkningen av den eller? Gissar att den måste formateras på något sätt i något läge i alla fall...

Hade´

Postad 15 April 2009 - 20:23

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Har haft min box nedpackad ett tag då vi renoverat huset. Fick äntligen upp teven, LG PC1R, och kopplade in den via komponent precis som innan. Ingen bild. Va fa...Kopplade in scarten och fick bild direkt. Aha, tänkte jag. Den har satt sig själv till scart i menyn. Icke. Där står det komponent ut. Bytte i menyn till scart och sen till komponent ut igen. Nu skall det väl funka. Icke sa nicke. ;) . Någon som stött på detta tidigare och har en lösning?

EDIT: kopplade nog fel. provade idag igen och nu funkar det :P

Redigerat av discomega, 16 April 2009 - 17:54.

Postad 18 April 2009 - 14:52

Unregistered0e745d5f
  • Unregistered0e745d5f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Funkar det att spela upp divx på boxen? Kan man lägga in divx på ett usb minne och sen spela upp?

Postad 25 April 2009 - 08:13

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

Funkar det att spela upp divx på boxen? Kan man lägga in divx på ett usb minne och sen spela upp?

Nix, det fins inga möjligheter att föra över video varken till eller från boxen. Det enda man kan göra är att föra över mp3 musik (inspelad radio mm) till och från den. Det är i allafall vad jag har stött på så här långt.

Tyvärr!

Hade´

Postad 04 August 2009 - 21:10

raginaharjar
  • raginaharjar
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som har PID för Västerås(lillhärad) masten? Hittade kanalerna på teracoms hemsida. Att ringa till Boxer var bara slöseri med tid tyvärr.

Postad 20 August 2009 - 23:38

Benny Steen
  • Benny Steen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Fick byta hårddisk i den för någon halvår sedan, det var det som gjorde att den hängde sig.stoppade i blank 2.5" 160Gb. Sedan gjorde den resten på egen hand.

Nu har dock den ena tv-mottagaren i boxen gått sönder. den visar bara "ingen signal", man kan byta mottagare med PIP (picture in picture) knappen och switcha , men man vill ju kunna spela in och kolla på olika kanaler !

Jag har öppnat och kollat och det sitter två små turners och den är den som sitter sist i antennkedjan som är trasig. kopplar jag antennkablen direkt mot den så spelar det ingen roll. så det inte utgången på den 1:a som bråkar.

någon som vet om man kan beställa en ny turner del och löda dit ?

Postad 07 September 2009 - 10:01

putte69
  • putte69
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Dels är det ljud från fläkten men även från hårddisken som dels ger ett högt pipande/vinande, dels ett lägre murrande.

Det är knappast öronbedövande men tillräckligt mycket för att det ska kännas skönt när man stänger av hårddisken (standby). Efter ett tag tänker man inte på ljudet, men när man stänger av inser man vilken skillnad det trots allt är.

Det blir antingen till att ställa boxen på ett bättre ställe, och kanske täcka för delar av den, eller att ge upp och lämna tillbaks.

Varför måste hårddisken vara i gång vid TV-tittande? Räcker det inte att den startar när man skall se på något inpelate eller startar en inspelning.
Min hårddisk piper/tjuter för mycket. Kan man byta själv till en tystare?

Erfarenheter?

Postad 08 September 2009 - 07:20

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Jag har fått ett väldigt irriterande problem. Om jag ställer in boxen för inspelning via Guide (EPG) så syns ibland inte de valda inspelningarna bland Schemalagda inspelningar, men märkligt nog blir de inspelade ändå. Men inte alltid, ibland så försvinner de helt och hållet. Och ibland så får jag upp att min tilltänkta inspelning krockar med någon annan inspelning, boxen rekommenderar då att jag skall gå in och kontrollera mina Schemalagda inspelningar och inte f-n har det funnits några krockar där inte.

Någon annan som märkt något?

Har även jag haft detta problemet bra länge nu. Börjar bli riktigt irriterad. "Ytterligare inspelningslängd förkortad pga för många timers". Detta får jag när jag lägger till två timer inspelningar via EPG. Och jag har inga shemalagda timers alls! Vill jag spela in en serie så funkar det inte alls. Den protesterar inte när jag lägger till men får inte RRR ikonen på programmet. Försöker lägga till den igen men då säger den att det redan finns?(!) Och mycket riktigt när programmet börjar så spelar den inte in...grrr :)

Bootat om boxen utan resultat och det finns inga schemalagda inspelningar att ta bort...

Garantin är slut så att lämna in den känns seegt...Ingen som vet nån lösning på detta?

Redigerat av discomega, 08 September 2009 - 07:29.

Postad 10 September 2009 - 19:42

riha
  • riha
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
När ni är inne i "schemalagda inspelningar" menyn, klicka då på blåa "D" knappen för att komma åt serie-inseplningarna som är inlagda. Det är oftast dem som "krockar" och de syns inte i vanliga "schemalagda..." listan.

Lite korkat upplägg tycker jag.

Det som jag stär mig på är att om man ställer in "serie-inspelning" av en serie så kan man max välja 8 avsnitt. Hade varit snyggare om den hade kollat på hur många avsnitt det egentligen är (står ju trots allt med i EPG infon om programmet) och sedan ställt in rätt antal. Så är det ingen risk att man missar de som över stiger 8 avsnitt och man splear inte in onödigt skit för de serier som är kortare än 8 avsnitt.

Postad 03 January 2010 - 20:17

yesman
  • yesman
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har sedan länge stört mig på knaster i ljudet när jag lyssnar på SVT kanalerna genom min hemmabioförstärkare, Yamaha rx-v463, Kopplat via koaxial. Knaster kommer fram lite då och då beroende på vad för ljud som spelas. Har inte hjölpt med uppdateringar eller andra inställnngar. Förslag någon?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.