Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel och konsolförsäljning världen runt

4660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 February 2008 - 21:57

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
Framtiden ser ganska mörk ut för xbox 360 tyvärr.Folk verkar inte köpa denna konsoll längre vad det verkar.
Nu när även SONY planerar att släppa en PS3 slim till hösten för en billigare peng och FF, Little big planet och alla dessa flaggskepp som kommer ut 2008 så ser det helt plötsligt väldigt bra ut för denna konsoll (PS3) som på förhand såg ut att bli en riktig flopp. Själv blir jag lite sugen på att sälja min 4e xbox 360 men Gears of war 2 ryktas ju komma ut i år så det blir tufft att släppa min vita, högljudda kompis.

Postad 01 February 2008 - 23:54

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Mitt stalltips ær att Wii tappar fart faktiskt. Kanske lite radikalt att tro det men men jag tror faktiskt det.

PS3 kommer nog ligga jæmt med xbox360 men jag tippar att spelførsæljning och tillbehor kommer sælja mer till xbox360 æven i fortsættningen. (det grundar jag på att det finns de som køper och kommer køpa PS3 enbart før blu ray... exempelvis lilla jag om jag får tag på en tyst liten rackare).

Men men den som lever får se.

Att PS2 kommer fasas ut ær nog en god gissning och att spelmarknaden kommer væxa øver lag.

Postad 03 February 2008 - 14:32

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

För de stora 360 förtjänsterna har MS äntligen råd att köpa Yahoo

Kanske inte så spel relaterat, men eftersom vi snackade om bolagens intäkter/kassor för inte så länge sen kanske det är kul att veta.

Och ja, jag la min egna lilla fläktpojks-touch på rubriken ;)

-lk

Det är ju Office och i andra hand Windows som drar in de stora pengarna för Microsoft. 360:n är närmast ett sidoprojekt i jämförelse.

Postad 03 February 2008 - 15:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Framtiden ser ganska mörk ut för xbox 360 tyvärr.Folk verkar inte köpa denna konsoll längre vad det verkar.
Nu när även SONY planerar att släppa en PS3 slim till hösten för en billigare peng och FF, Little big planet och alla dessa flaggskepp som kommer ut 2008 så ser det helt plötsligt väldigt bra ut för denna konsoll (PS3) som på förhand såg ut att bli en riktig flopp. Själv blir jag lite sugen på att sälja min 4e xbox 360 men Gears of war 2 ryktas ju komma ut i år så det blir tufft att släppa min vita, högljudda kompis.

Tror tvärtom. PS3 kommer fortsätta sin kräftgång tills de stora titlarna släpps. Gran Turismo 5, MGS 4 och FFXIII behövs för att den ska få fart.

Postad 03 February 2008 - 15:27

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
Radiozo, tycker du fortfarande att xbox 360 är överlägset PS3?

Postad 03 February 2008 - 15:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Radiozo, tycker du fortfarande att xbox 360 är överlägset PS3?

Ja. Jag köper alla multiplatformtitlar till 360. Köpt 4 spel till ps3 på ett år och 12 till 360 ungefär.
Väldigt sällan jag ens använder min PS3. Kanske använt den 50 timmar på ett år.

Postad 03 February 2008 - 15:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Och utvecklingen för 360 skulle stå still eller? Om du kan lita på att Sony redan till höst släpper en slimmad modell (känns konstigt med en helt ny design bara 2 år efter släppet) så kan du vara säker med att MS idag knappast sitter och rullar tummarna. Saken är dock att rykten inte flyger lika högt om 360 så som PS3, varför vet jag inte.

Men risken för en billigare 360 med ny design finns det större risk för än PS3, funnits längre och kommit ner bra i pris. Sony ska först kanske hitta en lösning där det drar in pengar på konsolen vilket de knappast lär har gjort då de också under första året slaktade priset med över 100 dollar.

För övrigt så säljer Elite som smör nu sägs det, var omöjlig att få tag i höstas i Sverige och av någon konstig anledning verkar 120gb något som många vill ha.

Dessutom lär Gears 2 knappast vara det enda exklusiva spelet som släpps i år på 360. Är det äns klart att FF kommer ut 2008?

Jag håller helt med om att det ser ljusare ut nu för Sony sen 40gb versionen men de är knappast i läge att springa om utan mer i et läge att först komma ikapp då klyftan när det gäller spel är rätt stor oavsett hur bra man tycker Ucharted är. Vi snackar om ett hål på ca 10 miljoner som ska fyllas och 360 säljer fortfarande mest per månad i USA som är störst. MGS 4 kommer klart ha verkar men någon raketmotor som helt plöstligt flyttar flera miljoner på 1 månad är ju att drömma.

Redigerat av PalmiNio, 03 February 2008 - 16:00.

Postad 03 February 2008 - 16:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Nää. Både FFXIII och Gran Turismo 5 är 2009 titlar.

Jag ser mest fram emot Too Human det här året samt Rock Band när det nu behagar dyka upp i vår region ;)

Postad 03 February 2008 - 16:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag håller helt med om att det ser ljusare ut nu för Sony sen 40gb versionen men de är knappast i läge att springa om utan mer i et läge att först komma ikapp då klyftan när det gäller spel är rätt stor oavsett hur bra man tycker Ucharted är. Vi snackar om ett hål på ca 10 miljoner som ska fyllas och 360 säljer fortfarande mest per månad i USA som är störst. MGS 4 kommer klart ha verkar men någon raketmotor som helt plöstligt flyttar flera miljoner på 1 månad är ju att drömma.

Man kan ju ta en titt på Halo 3 och hur mycket extra konsoler som såldes vid dess lansering.. Vi snackar om ett av världens bäst säljande spel och hur mycket extra konsoler såldes den månaden? Max 200k, säkert färre.

Postad 03 February 2008 - 23:15

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

För de stora 360 förtjänsterna har MS äntligen råd att köpa Yahoo

Det är ju Office och i andra hand Windows som drar in de stora pengarna för Microsoft. 360:n är närmast ett sidoprojekt i jämförelse.

Det var ett skämt. Kopplat till att Entertainment och Mobile Devices visar svarta siffror i senaste kvartalsrapporten. ALLA vet ju att det är de här små gynnarna som är de riktiga inkomstbringarna för M$:

Postad bild

OBS!! Också roligt.

-lk

Postad 03 February 2008 - 23:19

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

På banken enligt Hoovers.com

Microsoft: $56 billion
Nintendo: $7 billion
Sony: $8 billion

Men Nintendo lär väl få en liten injektion med DS och Wii den närmaste tiden. :)

Det här visar ju (om det är sant. Källa?) att Arvin har rätt. MS har ju inte en chans nå samma resurser som Sony.

Postad 04 February 2008 - 00:07

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Men Nintendo lär väl få en liten injektion med DS och Wii den närmaste tiden. :)

Det här visar ju (om det är sant. Källa?) att Arvin har rätt. MS har ju inte en chans nå samma resurser som Sony.

Man ska även se till uppbundet kapital. Typ fabriker o dyl.

Postad 04 February 2008 - 11:46

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det kommer en bakåtkompatibel version av PS3:an till Sverige under året? Kommer 80Gb:s modellen hit kankse? Så trist att det plockade bort det från 40Gb :) Även om jag tror att ps2 kommer hänga med ett bra tag till så skulle jag ifall jag köpte en ps3:a kunna spela mina gammla spel på den.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 04 February 2008 - 15:16

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Källan står ju i inlägget :) .

Om man skall jämföra med andra data (KÄLLA FORBES GLOBAL 2000!!!)

Sony
Sales Rank:78
Profits Rank:496
Assets Rank:186
Market Value:141

Microsoft
Sales Rank:122
Profits Rank:19
Assets Rank:235
Market Value:3

Nintendo
Sales Rank:1343
Profits Rank:594
Assets Rank:1202
Market Value:236

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 04 February 2008 - 15:17.

Postad 04 February 2008 - 15:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Nintendo

2000. Det var innan t o m DS det :)

Postad 04 February 2008 - 15:32

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Man ska även se till uppbundet kapital. Typ fabriker o dyl.

Visst ska man göra det. Dock måste man tänka på att Sony har finansierat sina kapitaltillgångar med lån från banker så de är långt i ifrån lika bra soliditet som Microsoft som troligvis inte har ett enda lån att tänka på de de inte sysslar med produktion.

Postad 04 February 2008 - 15:37

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Nintendo

2000. Det var innan t o m DS det :)

Med 2000 menas i detta fall en lista över de 2000 största företagen i världen, inte årtalet 2000.
http://www.forbes.co...-2000_Rank.html

Postad 04 February 2008 - 16:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Ah, fooled me :)

Postad 04 February 2008 - 21:18

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Lite spännande att Nintendo ens är med på listan med tanke på att de bara håller på med tv-spel. Sony och Microsoft är ju som sagt spelare på många olika marknader.

Väl Mött!
/Skorpan

Edit: Enligt den senaste listan jag hittade på Forbes 2007-03-29 såg det ut som följer:

Rank Name
66 Microsoft
164 Sony
695 Nintendo

http://www.forbes.co...Company_13.html

Vilket innebär att alla tre hade tappat platser mellan 2006-2007

Rank Name (2006)
55 Microsoft
107 Sony
620 Nintendo

Ska bli spännande att se vad som hänt till den kommande listan

Redigerat av SirSkorpan, 04 February 2008 - 21:41.

Postad 04 February 2008 - 21:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Lite spännande att Nintendo ens är med på listan med tanke på att de bara håller på med tv-spel. Sony och Microsoft är ju som sagt spelare på många olika marknader.

Väl Mött!
/Skorpan

Nintendo håller inte bara på med TV-spel. De drar in en hel del på leksaker och kringprodukter. Du kan ju själv lista ut vad Pokémon sagan har inbringat.

Dock ska det inte tas ifrån att Nintendo är ett av de bäst drivna företagen som finns i den storleken och de är väl näst rikaste företag i Japan sett till realkapital.

Postad 04 February 2008 - 21:38

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Kanske inte helt rätt tråd, men ville inte starta en ny tråd i onödan. Hur stor del av priset för ett spel, t.ex. 549kr som det ofta kostar till X360, går till utvecklaren? Om vi t.ex. tar Infinity Ward och COD4, det är väl de som äger själv konceptet? Alltså, hur mycket går till MS, hur mycket går till ÅF, hur mycket till tillverkning av det fysiska spelet, logistik och sånt?

Ja det är inte mycket. Har inga siffor men man kan ju gissa.

Först och främst tar staten 25%, sen ska handlaren ha 15-20%, distributören 5-10%, producenten en 5-10%...
Producenten tar nog mer förresten för de ska ju marknadsföra spelet också.
Sen har du tillverkningskostnaden och distributionsavgifter så det blir nog inte många % kvar till utvecklaren.

Inte för att vara en besserwisser, men staten tar inte 25% av priset.
De tar 20% av priset.
Ja, jag vet att momsen är 25%, MEN när man skall dra av momsen från ett pris med moms inräknat drar man 20%.
Ett enkelt exempel är om en sak kostar 100 kr + moms, då kan man räkna 100 x 1,25. Vad får man då?
Jo, 125 kr, helt logiskt och enkelt.
Men om du vill räkna av momsen då? Drar du då 25% (125 x 0,75) ? Nej då blir det bara 93,75 kr kvar.
Man tar 125 x 0,8 - alltså 20%.

Ber om ursäkt för detta onödiga inlägg och menar inte att vara spydig. Vill bara att rätt skall vara rätt.

Redigerat av nervsjuk, 04 February 2008 - 22:50.

Postad 04 February 2008 - 22:09

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Väl Mött!
/Skorpan

Nintendo håller inte bara på med TV-spel. De drar in en hel del på leksaker och kringprodukter. Du kan ju själv lista ut vad Pokémon sagan har inbringat.

Dock ska det inte tas ifrån att Nintendo är ett av de bäst drivna företagen som finns i den storleken och de är väl näst rikaste företag i Japan sett till realkapital.

Jo det har du ju iofs rätt i men jag skulle nog ändå hård dra det och säga att Nintendo "bara" håller på med TV-spel (trots att pokemon antagligen dragit in massor är det knappast i klass med vad Sonys och Microsofts övriga markander drar in jämfört med deras TV-spels divisioner).

Väl Mött!
/Skorpan

Edit: Nervsjuk jo jag tänkte på det jag med men du störde dig mer på det än jag verkar det som :P

Kan ju slänga in detta medans jag ändå är i denna tråd.

EA förutspår att Nintendo skall fortsätta att sälja mest och att Sony skall gå om Microsoft (2:1 Här i europa).

http://wii.ign.com/a...9/849311p1.html

Väl Mött!
/Skorpan

Redigerat av SirSkorpan, 04 February 2008 - 22:07.

Postad 04 February 2008 - 22:48

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Edit: Nervsjuk jo jag tänkte på det jag med men du störde dig mer på det än jag verkar det som :P

He he... man kallar ju sig inte nervsjuk för inget... ha ha ha

Postad 05 February 2008 - 16:10

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
På tal om rikedomar

Microsoft ska för fösta gången i bolagets historia låna pengar, detta till köper av Yahoo (om det går igenom). Säger en hel del om hur rikt företaget är.

Postad 06 February 2008 - 13:47

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jo jag läste det, men var det inte bara att de var beredda att låna, snarare än att de faktiskt skulle? Men det är imponerande att ha gått så långt utan att ha lånat.

Smash Brothers har förövrigt tydligen sålt 700000 enheter de första dagarna i japan. Kan knappt bärga mig tills vi får hit det.

http://wii.ign.com/a...9/849608p1.html

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 06 February 2008 - 15:38

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Men hyfsat sugen man är på detta spel! Känns som något man kommer att spela med jämna mellanrum tills Wii går i graven om många år. :(

Postad 10 February 2008 - 20:55

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Att PS3 nu säljer så pass mycket bättre än XBOX360 som den gör tyder på att PS3 till slut kommer att knipa andraplatsen.
JA, det må vara lite ologiskt att konsolen med ett högre pris och färre spel säljer bättre men det är så det är. Det är svårt att se något som kan vända trenden.

Postad 10 February 2008 - 21:09

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Att PS3 nu säljer så pass mycket bättre än XBOX360 som den gör tyder på att PS3 till slut kommer att knipa andraplatsen.
JA, det må vara lite ologiskt att konsolen med ett högre pris och färre spel säljer bättre men det är så det är. Det är svårt att se något som kan vända trenden.

Säljer PS3 mer? Och i sådant fall, hur mycket mer?

Postad 10 February 2008 - 21:14

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det finns inga säkra källor worldwide.
Enligt VG Chartz, som är osäkert men det enda vi har, så säljer PS3 ca 40% mer i dagsläget.

Hur som helst så finns det en klar trend som pekar snabbare uppåt för PS3 än för XBOX360. Att PS3 dessutom säljer mer trots högre pris och färre bra spel gör att det är svårt att komma på hur MS bör göra för att bryta trenden.

Postad 10 February 2008 - 22:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det finns inga säkra källor worldwide.
Enligt VG Chartz, som är osäkert men det enda vi har, så säljer PS3 ca 40% mer i dagsläget.

Här skrev jag lite om VG-charts träffsäkerhet. Att säga "det är så det är" för att sedan backa upp det med VG chartz nummer är inte så trovärdigt, speciellt inte när du själv menar att det är osäkert ;) . Det är alltså en kille med heltidsjobb och familj som gör det på fritiden och samlar in lite mätdata som han sedan extrapolerar baserat bl a på tidigare historia etc. Inte jämförbart med professionella trackers, som han själv säger. Så om man ska gå efter något bör man gå efter NPD + MC/Famitsu + Eu (som inte har något = vi kan inte gärna veta globala veckoförsäljningar som dessutom är fluktuerande).

Om vi för skojs skulle ponera att de har rätt så kan man ju se på följande chart:

http://www.vgchartz....ps.php?weekly=1

360 och PS3 följer varandra väldigt jämnt. Om en medelskillnad på ca 45k står i sig så hinner PS3 ikapp (avståndet är tydligen 7 milj) om ca 3,5 år dvs nästan år 2012 då nästa maskiner är på god väg. Tittar man på VG chartz så ser man att 45k är väldigt höga nummer dock.

Om vi ser till verkligheten så är det definitivt en stegrande trend i Japan för PS3. Den säljer avsevärt mycket bättre där än förut. MS ska återigen sänka priset på 360 därborta, men det kvittar nog vad de gör. De är körda där. Det är Sonys stora fördel om de kan få igång den marknaden ordentligt. Med 30-40k mer i veckan så tar USA och Japan ut varandra och slaget går i EU. Men med såna små skillnader som antagligen existerar nu (de verkar sälja väldigt jämnt) så kommer det inte bli någon "vinnare" överhuvudtaget (förutom Wii) utan båda kommer ha en jämn marknadsandel. Vilket inte skulle vara så illa pinkat för MS som var chanslösa under sin debut.

Vad MS skulle kunna göra för att vända trenden, om den vore negativ, är att sänka priset. De har till skillnad från Sony inte behövt sänka priset alls lika mycket från startpriset. Jag tror den kostade 3500 när den kom för över två år sedan (och 3800 sedemera?) och nu kostar den drygt 3000. De kan lätt sänka mer. Sony har däremot sänkt mycket mer på bara ett år.

Har dessutom ryktats om Hårdvarubrist och att man bucklar upp inför GTA4. Inget jag vet om det är sant dock, men tydligen har maskiner varit rätt svåra att få tag på i åtminstone USA.

En annan fördel PS3 har är att en del av deras storsäljare kommer i år. Dock ska man inte räkna ut Fable 2, Gears 2, Halo Wars, NG2 etc för de kan deffo sätta upp till kamp mot dessa lirare. Final Fantasy hade varit trevligt för dem i år, men är väl lite tveksamt. Återstår också att se vem som får mest nytta av GTA4 som kan vara ett stort dragplåster.

Redigerat av Zoiler, 10 February 2008 - 22:47.

Postad 10 February 2008 - 22:46

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Jag hade fått för mig att PS3 säljer aningen mer än 360 i EU. Mycket mer än 360 i Japan, men att 360 säljer mycket mer än PS3 i USA.

Men allt jag läst har varit mycket osäkra siffror.

Postad 10 February 2008 - 23:00

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Här[/url] skrev jag lite om VG-charts träffsäkerhet. Att säga "det är så det är" för att sedan backa upp det med VG chartz nummer är inte så trovärdigt, speciellt inte när du själv menar att det är osäkert ;) .

Nejdå...
Jag använde VG Chartz som ett försök att ge en källa på hur mycket mer PS3 säljer jämfört med XBOX 360.
Det jag försökte säga från början är dock att trenden är klart ökande för PS3 medan den har stagnerat för XBOX 360. Detta visar både VG Chartz, NPD, Famitsu och Media Create.

De data som finns är klart tillräckliga för att utläsa trender.

Jag försöker dock inte frälsa någon. Vi får helt enkelt vänta och se vilken konsol som kommer in på andra plats i racet. ;)

Sedan så har du rätt i att det inte räcker att sälja 40-50k mer i veckan för att gå om. Men att tala i absoluta tal baserat på försäljning i februari är bara dålig tolkning av den statistik som finns.

Postad 10 February 2008 - 23:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Inte för att försvara några siffror, tror också trenden är att PS3 och 360 börjar komma på en jämn nivå.

Men angående VGchartz, NDP osv.

1. Enormt många företag ger inte ut sina siffror till dessa avläsnings bolag, mest för att man inte vill gå ut med hur mycket man säljer. Många av kedjorna är stora också, t ex Wall-Mart.

2. Ett område som Europa är omöjligt att täcka, finns inga centrala firmor som kan göra detta. Om där finns mörkertal i USA så är det nog värre i Europa. Dock är frågan om hur mycket det avviker. Man måste också tänka på att Microsoft och Sony använder olika bolag som kanaler för försäljning till butik och en del rapporterar inte utåt.

Kort sagt så är nog NDP mest att lita på och det som kommer ut från Japan, men veckokontroller är inte mycket att hänga i trädet och inte det som rinner från Europa.

De enda siffror som är riktiga är de som bolagen själv ger ut, de är den siffra på antal konsoler som de har sålt till återförsäljare och det är dem som räknas då att se hur många som är till slutkund e omöjligt.

Nog om det, tror inte Sony kommer om MS detta året, lär vara någon miljon kvar, men klyftan är iaf reducerad innan årets slut.

Postad 11 February 2008 - 13:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag använde VG Chartz som ett försök att ge en källa på hur mycket mer PS3 säljer jämfört med XBOX 360.
Det jag försökte säga från början är dock att trenden är klart ökande för PS3 medan den har stagnerat för XBOX 360. Detta visar både VG Chartz, NPD, Famitsu och Media Create.

Så du menar inte längre att PS3 säljer mycket mer än 360? För det har vi ju som sagt inga siffror på.

De data som finns är klart tillräckliga för att utläsa trender.

Hur kan de vara det? EU får vi inga siffror från, och som bevisat med Japan och USA så beror det väldigt mycket på var man bor hur man köper. Med andra ord kan man inte ta siffror från USA/Japan och tro att de ska gälla för t ex EU. Så hur kan du säga att det finns en global trend?

Jag skulle inte ens vilja säga att man kan säga att det finns trender när det precis har varit jul, vilket alltid innebär resultat som inte följer normen.

December NPD

HW Sales
System December 2007
PlayStation 2 1.1 million
PlayStation 3 797.6 K
PlayStation Portable 1.06 million
Xbox 360 1.26 million
Wii 1.35 million
Nintendo DS 2.47 million

så drygt 450k mer (största gapet under året möjligvis) = 360 börjar stagnera?

Eller för att ge en bild över NPD 2007:

Postad bild

Jag har svårt att utläsa någon trend därifrån faktiskt. Enda jag kan se är att 360 säljer sönder PS3 varje månad. Och jag får ta tillbaka vad jag sa förut om att Japan och USA tar ut varandra. Glömde av hur mycket det sålts i USA på det senaste med julsäsongen och allt.

Men för att visa hur svårt det är utläsa några trender över kort tid, ta en titt på julisiffrorna. De var nästan lika (tack vare prissänkningen tror jag). Ändå blev PS3 utklassat nästa månad.

Samma bild för Japan:

Postad bild

Som synes så får PS3 en positiv period pga julförsäljningen där den toppade på 64k. Har dock gått nedåt efteråt till runt 35-40k och lär fortsätta sjunka ju längre året går. Var högre under förra julen (tack vare launch).

Angående vad jag sa om 360 bristen i USA så verkar det vara så:

What botticus said. Yes, we're predicting what the NPD sales will show, but with the DS, Wii, and 360 Premium all being in very short/non-existent supply, it's more like we're predicting how many of those consoles actually made it to store shelves.
------------
If the 360 still manages to outsell the PS3 despite the colossal fuckup in having any brains to actually ship consoles, I think that will be a sign of the year to come.
-----------------
There's anecdotal evidence on both sides. A lot of the retail folks have said it was in short or no supply most of the month.
--------------
This is beautiful. When numerous people from various Gamestops around the country tells you they haven't seen a 360 in a few weeks, you resort to saying Amazon has some. Gamestop accounts for over 1/3 of the marketplace for gaming and in the case of Sony and Microsoft, it goes up even more. Microsoft fucked up shipping for NPD, it is what it is. How do I know they fucked up? Because I called around my town all the way down to Indianapolis, which is two hours away, to find an Arcade. Both Premiums and Elites are both hard to find. They seemingly got some in the last week, but they were MIA for practically all of January.

Sedan så har du rätt i att det inte räcker att sälja 40-50k mer i veckan för att gå om. Men att tala i absoluta tal baserat på försäljning i februari är bara dålig tolkning av den statistik som finns.

En veckas försäljning i februari snarare. Och jag tog det som ett exempel på det best case scenario som finns på VG Chartz nu för att visa hur stort försprång 360 verkligen har och hur mycket som behöver säljas för att PS3 ska gå om. Jag är inte så dum att jag tror att en veckas försäljning innebär att det kommer fortsätta vara så resten av generationen :)

Anyway, förklara gärna vart du utläser din globala trend ifrån och hur man ser det i NPD/MC siffrorna :)

Postad 11 February 2008 - 14:56

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Så du menar inte längre att PS3 säljer mycket mer än 360? För det har vi ju som sagt inga siffror på.

Jodå, jag menar fortfarande att PS3 säljer bättre än XBOX360 och har gjort så sedan julruschen globalt. Det var dock inte vad mitt urpsrungliga inlägg försökte säga. Vad jag försökte säga var att trenden är att PS3 knapar in på SBOX360 i USA, har börjat få fart i Japan och har gått om i EU.

Hur kan de vara det? EU får vi inga siffror från, och som bevisat med Japan och USA så beror det väldigt mycket på var man bor hur man köper. Med andra ord kan man inte ta siffror från USA/Japan och tro att de ska gälla för t ex EU. Så hur kan du säga att det finns en global trend?

Det finns företag liknande NPD i många Europeiska länder och deras försäljningsstatistik brukar citeras just på VG Chartz för avstämning av deras siffror. Däremot så blir de inte officiella lika snabbt som Famitsu, Media Create eller ens NPDs siffror.

Jag skulle inte ens vilja säga att man kan säga att det finns trender när det precis har varit jul, vilket alltid innebär resultat som inte följer normen.

Skall man kunna se några trender så bör man naturligtvis ha statistik från en längre tidsperiod än en månad. December är dock inte speciellt mycket sämre rent statistiskt om man normerar månaden eller avläser procentuella skillnader istället för absoluta. Detta fungerar eftersom varken PS3 eller XBOX360 har haft tillgångsproblem under perioden.

Postad bild

Jag har svårt att utläsa någon trend därifrån faktiskt. Enda jag kan se är att 360 säljer sönder PS3 varje månad.
så drygt 450k mer (största gapet under året möjligvis) = 360 börjar stagnera?

Du räknar gap i absoluta tal, vilket gör att jag har full förståelse för att du inte kan utläsa någon trend. :)
Jämför NPDs siffror och se hur den procentuella skillnaden i försäljning mellan XBOX360 och PS3 har utvecklats sedan april så bör du kunna se en ganska tydlig trend. PS3 knapar in på XBOX360 i USA.

Vad EA tycket om läget, EA: PS3 to outsell 360 next year
http://www.gamer.tm/news.php?id=2029

Anyway, förklara gärna vart du utläser din globala trend ifrån och hur man ser det i NPD/MC siffrorna :)

Du visar själv bilder där det tydligt framgår för USA.
Från att under större delen av året ha sålt mellan 100%-200% mer än PS3 så säljer nu 360 ca 50% mer än PS3 i USA.
Som din egen bild visar så var inte heller det största gapet uppmätt i december utan i september.

Men som sagt... vi får invänta facit helt enkelt. Det bör framgå om ett år vilken konsol som sålde mest under 2008 och hur stort gapet är då.

Postad 11 February 2008 - 15:07

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Kan även vara intressant att se vad Activision; världens största spelproducent, förutspår för 2008:
Activision: 360 to outsell PS3 next year

-lk

Postad 11 February 2008 - 15:14

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Kan även vara intressant att se vad Activision; världens största spelproducent, förutspår för 2008:
Activision: 360 to outsell PS3 next year

-lk

Förutom den galna ankartexten så skiljer sig dessa uttalanden inte så värst mycket. Den största skillnaden är att Activision pratar NA och EA pratar globalt.

Men vad menar du med att "Activision är välrdens största spelproducent"?

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 11 February 2008 - 15:18.

Postad 11 February 2008 - 16:03

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Jag syftade på Activisions och Vivendi's mer än lovande kvartalsrapporter och den kommande fusionen.

-lk

Postad 11 February 2008 - 16:09

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Jag syftade på Activisions och Vivendi's mer än lovande kvartalsrapporter och den kommande fusionen.

-lk

De har alltså paserat både Nintendo och EA globalt?
Har svårt att tänka mig det. Eventuellt i USA, det låter långsökt men möjligt.

Postad 11 February 2008 - 16:22

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Hursomhelst så är ju Activisions uttalande inte så intressant då de bara pratar om en marknad, nämligen nordamerika där 360 är stark. EA däremot pratar globalt.

Det skulle vara mer intressant om de uttalade sig globalt dom också.

Redigerat av Unregistered50fe2819, 11 February 2008 - 16:23.

Postad 11 February 2008 - 16:31

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Om Activision har rätt så förstärker det bara signalerna om att PS3 knappar in på XBOX360.

Activision förutspår alltså en skillnad på ca 1 miljon sålda konsoller i NA år 2008.
Enligt NPD så var skillnaden i USA men än 2 miljoner för år 2007.

Skillnaden i EU + Japan kommer antagligen att vara större än en miljon till PS3s fördel.

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 11 February 2008 - 16:32.

Postad 11 February 2008 - 17:03

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

De har alltså paserat både Nintendo och EA globalt?
Har svårt att tänka mig det. Eventuellt i USA, det låter långsökt men möjligt.

Det finns ju naturligtvis olika sätt att bedöma "storleken" av ett företag men såhär räknar Activision Blizzard (AB). Den sammanräknade omsättningen för de bägge överstiger EA's. Tror tom Activision hade, ensamt, mer pengar in än EA sista kvartalet. Vad gäller utsikterna tror jag betydligt starkare på AB än EA. Som de även nämner i pressreleasen ovan har de en betydligt bättre resultat än EA. Vad gäller antalet IPs är det möjligt att EA är något större dock; själv tror jag mer på de som AB innehar. Sen tror jag även det tar ett tag (om nånsin) AB kan gå om i fråga om varumärkets storlek.

Vad jag förstått har Nintendo fortfarande en del miljoner kvar till EA's och Activisions intäkter men har en mycket uppåtgående trend. Detta är ju naturligtvis till följd av den oerhörda försäljningssucén Wii och DS varit. Möjligt att de ligger i topp 2009?

-lk

Postad 11 February 2008 - 17:11

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Det är ju väldigt beroende på vilka blockbusters de lyckas få fram för att göra ett bra kvartal, nästa år kanske de bara gör hälften. Precis som filmbolagen.

Mäter man i antalet anställda så är överlägset EA störst, UBISoft tvåa och Sony WWS trea.

Postad 11 February 2008 - 17:13

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Intressant.

Då är alltså världens två största spelföretag (mjukvara) överrens om att jag hade rätt i mitt ursprungliga antagande. :)

Sedan så upprepar jag gärna att din ankartext är helt galen.

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 11 February 2008 - 17:16.

Postad 11 February 2008 - 17:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Du räknar gap i absoluta tal, vilket gör att jag har full förståelse för att du inte kan utläsa någon trend. :)
Jämför NPDs siffror och se hur den procentuella skillnaden i försäljning mellan XBOX360 och PS3 har utvecklats sedan april så bör du kunna se en ganska tydlig trend. PS3 knapar in på XBOX360 i USA.

Du visar själv bilder där det tydligt framgår för USA.
Från att under större delen av året ha sålt mellan 100%-200% mer än PS3 så säljer nu 360 ca 50% mer än PS3 i USA.
Som din egen bild visar så var inte heller det största gapet uppmätt i december utan i september.

Enda problemet med det är att det är omöjligt för 360 att komma upp i samma procentantal under vintern därför att PS3 säljer så mycket bättre och marknaden till slut blir mättad. Man kan inte sälja mer än vad som kan köpas.

Ta en titt på Wii vs PS3 då. Iom att Wii procentuellt sett utklassar PS3 varje månad, men inte ens ligger över 100% i nov/dec så ska man alltså utläsa detta som att PS3 håller på att ta in på Wii?

PS3 sålde 800 000 i december. 100% mer = 1,6 miljoner = en hel del. 200% mer= 2,4 miljoner = löjligt mycket. Ska man upp i september/oktober-siffror så där det var 3-400% mer så blir det bara ännu mer overkligt. Om inte 360 säljer närapå eller mer än 1 miljon fler konsoler på en månad så börjar PS3 ta in? Det är inte realistiskt att utklassa en s k konkurrent så i absoluta tal.

För att inte tala om att det inte finns någonting som säger att det inte blir som i början på året där jan/feb/mars är jämnare och sedan drar det iväg igen i 360s favör och cykeln upprepar sig.

Vad jag försökte säga var att trenden är att PS3 knapar in på SBOX360 i USA, har börjat få fart i Japan och har gått om i EU.

Har du kollat hur det går med trenden i procentuella siffror i Japan?

Det finns företag liknande NPD i många Europeiska länder och deras försäljningsstatistik brukar citeras just på VG Chartz för avstämning av deras siffror. Däremot så blir de inte officiella lika snabbt som Famitsu, Media Create eller ens NPDs siffror.

Vad är detta för något? Är det härifrån du får dina globala siffror?

Detta fungerar eftersom varken PS3 eller XBOX360 har haft tillgångsproblem under perioden.

Hur vet du detta? De verkar enligt bl a gamestop ha problem nu som kan ses i tidigare post.

Skall man kunna se några trender så bör man naturligtvis ha statistik från en längre tidsperiod än en månad.

Du bygger ju din trend på resultat baserade på de två senaste månaderna. Knaprar in i USA för att det procentuellt gått relativt bra de två senaste månaderna (emedan de två tidigare månaderna var det procentuell katastrof).

Men man behöver inte ha så mycket statistik för att kunna se trender. Det var lätt att se att Wii skulle sälja bra från dag 1 t ex :)

Men som sagt, ett enkelt sätt att vända trenden (som enligt mig inte existerar) är att sänka priset på 360 då den genomgått få prissänkningar.

Postad 11 February 2008 - 17:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Vad gäller vad företag förutspår så kanske man inte ska se för mycket till det. EA missbedömde Wii:s succé helt och hållet, precis som Ubisoft och många andra. De erkände senare detta och insåg att de behövde skifta mer fokus, manskap och energi till Nintendos konsol. Jag däremot förutspådde Wii som en succé. Med andra ord var t o m jag mer akkurat än dem i det fallet. De kan inte veta vad konsumenter tänker mer än någon annan och vet inte heller när MS/Sony bestämmer sig för att köra ett prisfall till.

Postad 11 February 2008 - 17:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt beroende på vilka blockbusters de lyckas få fram för att göra ett bra kvartal, nästa år kanske de bara gör hälften. Precis som filmbolagen.

Mäter man i antalet anställda så är överlägset EA störst, UBISoft tvåa och Sony WWS trea.

Antal anställda? tror det nya bolaget är större.

EA - 9 000
UBIsoft - 3500

Vivendi - 3 200
Activision - kan ej hitta

Tror inte alls EA är överlägset störst och ActivisionBlizzard är nog helt klart med som etta eller tvåa.

Man kan nog lugnt säga att efter sammanslagningen av Activision och Blizzard är nu detta företaget störst. Dels har man haft ett grymt lyckat år och dels sitter man på en enorm portfölj av namn, dels de frå iD software, dels alla från Blizzard, CoD, Guitarr Hero, man köpte Bizarre Creation osv.

Activion har visat sig grymt framåt på marknaden och frågan är om de inte kan springa ifrån EA.

Redigerat av PalmiNio, 11 February 2008 - 18:00.

Postad 11 February 2008 - 18:12

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Naturligtvis, var därför jag även nämnde att den totala omsättningen för Vivendi Games och Activision översteg EA's för 2007. Utöver detta visar det sammanslagna företaget en betydligt bättre trend i säljsiffror än EA över en 5 års period. Så statistiskt sett har AB lyckats bättre än EA även över en längre period än det senaste kvartalet.

Också ett sätt att räkna, dock värdesätter jag ett företags resultat och förmåga att omsätta dess resurser (bla headcounten) till rena pengar betydligt högre än antalet anställda de har. Jag kan tom se det som negativt att ha många anställda utan att generera hyggliga intäkter.

-lk

Postad 11 February 2008 - 18:24

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Hur kan de vara det? EU får vi inga siffror från...

Vad är detta för något? Är det härifrån du får dina globala siffror?

Tyskland "Gesellschaft für Konsumforschung (GfK)"
www.gfk.com

November & December 2007:
NDS - 653,000
WII - 339,000
PS2 - 184,000
PS3 - 136,000
360 - 56,000

UK ChartTrack (&ELSPA)
http://www.chart-track.co.uk/

Norge NSM
http://www.spillforeningen.no

Sverige, Dataspelsbranschen
http://www.dataspelsbranschen.se/

Frankrike, GfK
www.gfk.fr

Belgien, GfK
www.gfk.be/

Spanien, GfK

Italien, GfK

Österrike, GfK

Portugal, GfK

Varifrån jag har fått de enda siffror jag har publicerat vet du redan.
Som jag sa tidigare, vi får återkomma till denna tråd om ett år så någon får nöjet att säga "vad var det jag sa!". :)

Postad 11 February 2008 - 18:37

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Man kan nog lugnt säga att efter sammanslagningen av Activision och Blizzard är nu detta företaget störst.

Ja de verkar bli stora. Bara Blizzard har 2700 anställda??

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.