* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 27 februari 2009 - 15:28
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
håller på att bygga ihop min nya arbetsstation ( AMD phenom II X3 710, 4gb pc8500, Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H) och passade då på att beställa yttligare en 1tb disk (WD green) som ska in i servern. skulle vilja byta ut den 400gb disken som sitter som systemdisk nu å ha den i arbetsstationen som lite lagring( ska ha min 36gb raptor som system i den)
Ser nu att jag har en 250gb sata disk i servern oxå så det blir ju lättare om jag plockar ur den MEN, vill ju veta nedstående ändå..
Om man har flera än en disk i servern så ska väl ingen riktig data ligga lagrad på d: som jag förstått utan bara dummyfiler.
Men om diskpoolen är knölfull då? lagras det ingen data på d: då heller? mao är det safe att bara rycka ut den å stoppa i en annan disk och sen köra en re-install?
Min tanke är så här: om man har en 1tb disk som systemdisk kommer man ju förlora 1tb utrymme om det nu inte lagras någon riktig data på d: då är det väl dumt att ha den största disken som systemdisk? men fördelen är ju om re-install inte funkar (vilket det inte gjorde för mig sist) så måste man ju installera om helt och sedan koppla in en disk i taget, kopiera till poolen och sedan adda den disken. Det blev svårt för mig då det inte fanns utrymme ledigt i poolen för att kunna tömma 1tb diskarna innan dom skulle läggas till. nu är det ju löst med en 1tb disk till.
alla backupper av andra datorerna i nätverket är körde vid en om/re-install eller? otroligt dåligt isf då min hårddisk i bärbara pajade helt och jag skulle velat köra home restore skivan i den då även den fått ny hårddisk nu.
Postad 27 februari 2009 - 16:37
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Om man har flera än en disk i servern så ska väl ingen riktig data ligga lagrad på d: som jag förstått utan bara dummyfiler. Men om diskpoolen är knölfull då? lagras det ingen data på d: då heller? mao är det safe att bara rycka ut den å stoppa i en annan disk och sen köra en re-install? Min tanke är så här: om man har en 1tb disk som systemdisk kommer man ju förlora 1tb utrymme om det nu inte lagras någon riktig data på d: då är det väl dumt att ha den största disken som systemdisk? men fördelen är ju om re-install inte funkar (vilket det inte gjorde för mig sist) så måste man ju installera om helt och sedan koppla in en disk i taget, kopiera till poolen och sedan adda den disken. Det blev svårt för mig då det inte fanns utrymme ledigt i poolen för att kunna tömma 1tb diskarna innan dom skulle läggas till. nu är det ju löst med en 1tb disk till.
alla backupper av andra datorerna i nätverket är körde vid en om/re-install eller? otroligt dåligt isf då min hårddisk i bärbara pajade helt och jag skulle velat köra home restore skivan i den då även den fått ny hårddisk nu.
Jo, merparten av mina filer ligger på D, som det är nu. Det finns en ny add-in som kan göra en backup av dina backuper till en extern disk och kan sedan återanvändas. (Om jag förstått det rätt)
Postad 27 februari 2009 - 21:39
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Om man har flera än en disk i servern så ska väl ingen riktig data ligga lagrad på d: som jag förstått utan bara dummyfiler. Men om diskpoolen är knölfull då? lagras det ingen data på d: då heller? mao är det safe att bara rycka ut den å stoppa i en annan disk och sen köra en re-install? Min tanke är så här: om man har en 1tb disk som systemdisk kommer man ju förlora 1tb utrymme om det nu inte lagras någon riktig data på d: då är det väl dumt att ha den största disken som systemdisk? men fördelen är ju om re-install
Svarade just på ett PM ang detta (av detta lär vi oss -- posta i forumet) :-) D: används normalt sist för lagring, men demigrators (diskhantering) algoritmer är nog rätt hemliga. HELT säker kan man inte vara. Sedan PP1 är min uppfattning att stor systemdisk är onödigt. Och ja, du kan rycka den och om reinstall är möjlig så förlorar du ingen duplicerad data utan bara oduplicerad data som *eventuellt* låg på disken du ryckte ut (d:) Reinstall när det gäller WHS == få igång OS och bygga en diskpool igen av alla whs-diskar som hittas under installationsprocessen. EDIT: och ja, data lagras på D: om det behövs... Tänk på att det säljs WHS med bara två diskar...
Redigerat av maxxess, 27 februari 2009 - 21:42.
Postad 27 februari 2009 - 22:03
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Detta är gjort:
Systemdisken rasade (Hade 2 partitioner på sig sys och data) men efter att ha plockat ur den och analyserat i annan dator verkar det bara vara bad sectors på os-partitionen.
Ryckte disken och clonade det som var data-partitionen
Stoppade i en ny lika dan disk
La tillbaka data-partitionen
Bootade upp på cd och valde reinstall
systemet kom tillbaka och ALL data som legat på d(data) dvs, min 15-diskars array är kvar, oavsett om den är speglad eller ej.
Postad 27 februari 2009 - 23:01
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Detta är gjort: Ryckte disken och clonade det som var data-partitionen
Frågan på alla tres läppar är: blåstes d: vid reinstall? Om ja, varför då restore via imagingprogram, om nej, varför var då restore nödvändig? Om "vet inte".. då är vi tillbaks till frågan om vad som händer med D: vid reinstall.
Postad 28 februari 2009 - 14:39
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Bra frågor maxxess...
Ni har ju läst om mitt försök att lägga på en ny 120-dagars trial utan lyckat resultat.
Så idag tänkte jag att jag skulle stoppa i den orginal 120-dagars skiva jag hade använt från början och köra på den med den koden som stod på baksidan. Till min förskräckelse fanns inte alternativet "Reinstall" utan bara "Ny installation". Suck! Jag ska snart köra på en riktig köpt WHS-skiva och finns inte alternativet "Reinstall" när jag kör på den blir jag trött. Drömmen vore om man kunde lägga på den och att den hittade den DE-array som jag hade på mina 4 hårddiskar. ALLT jag hade på dem var speglat för att vara på säkra sidan. Men efter det ovan så blir jag lite skraj. Hoppas att det bara stod Ny installation p.g.a. att det var en trial-skiva.
Postad 28 februari 2009 - 15:00
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jag har provat reinstall massor med gånger och det har fungerat varje gång, precis som det skall vara.
Det *skall* fungera om WHS ser övriga diskar som ligger i poolen. Nu kanske den tidsbegränsade versionen är gjord för att förhindra reinstall...?
Annars är dagens fråga om d: blåses vid reinstall (c: raderas). Snart måste jag testa själv om ingen svarar hehe
Postad 28 februari 2009 - 15:08
Unregistered3d98b782
-
Unregistered3d98b782
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Bra frågor maxxess...
Ni har ju läst om mitt försök att lägga på en ny 120-dagars trial utan lyckat resultat.
Så idag tänkte jag att jag skulle stoppa i den orginal 120-dagars skiva jag hade använt från början och köra på den med den koden som stod på baksidan. Till min förskräckelse fanns inte alternativet "Reinstall" utan bara "Ny installation". Suck! Jag ska snart köra på en riktig köpt WHS-skiva och finns inte alternativet "Reinstall" när jag kör på den blir jag trött. Drömmen vore om man kunde lägga på den och att den hittade den DE-array som jag hade på mina 4 hårddiskar. ALLT jag hade på dem var speglat för att vara på säkra sidan. Men efter det ovan så blir jag lite skraj. Hoppas att det bara stod Ny installation p.g.a. att det var en trial-skiva.
Jag gjorde en reinstall för ett par dagar sen pga en serverkrash. Först fick jag precis samma fel som dig, reinstall var inte tillgänglig. Då kopplade jag ur alla diskar utom systemdisken, var noga med att märka kablarna väl, vilket aktiverade alternativet reinstall. Tydligen verkar det vara så att om inte systemdisken sitter på första sata platsen så dyker det här problemet upp när man har flera diskar inkopplade. Efter reinstall var klart så gick det fint att koppla in diskarna igen och allt fungerade som det skulle.
Postad 28 februari 2009 - 17:48
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Jag gjorde en reinstall för ett par dagar sen pga en serverkrash. Först fick jag precis samma fel som dig, reinstall var inte tillgänglig. Då kopplade jag ur alla diskar utom systemdisken, var noga med att märka kablarna väl, vilket aktiverade alternativet reinstall.
Tydligen verkar det vara så att om inte systemdisken sitter på första sata platsen så dyker det här problemet upp när man har flera diskar inkopplade.
Efter reinstall var klart så gick det fint att koppla in diskarna igen och allt fungerade som det skulle.
Provade detta nyss och det hjälpte inte. Det fanns bara "Ny installation" att välja på.
Postad 28 februari 2009 - 18:48
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Jag gjorde en reinstall för ett par dagar sen pga en serverkrash. Först fick jag precis samma fel som dig, reinstall var inte tillgänglig. Då kopplade jag ur alla diskar utom systemdisken, var noga med att märka kablarna väl, vilket aktiverade alternativet reinstall.
Tydligen verkar det vara så att om inte systemdisken sitter på första sata platsen så dyker det här problemet upp när man har flera diskar inkopplade.
Efter reinstall var klart så gick det fint att koppla in diskarna igen och allt fungerade som det skulle.
Skulle detta kunna funka för mig som har kontrollerkort i datorn? - Alltså koppla ur alla diskar utom systemdisken - köra re-install - installera drivrutiner för kontrollerkortet - stänga av - koppla in diskarna - starta och sen finns allt kvar och tillgängligt som förut?
Postad 28 februari 2009 - 19:26
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jag gjorde en reinstall för ett par dagar sen pga en serverkrash. Först fick jag precis samma fel som dig, reinstall var inte tillgänglig. Då kopplade jag ur alla diskar utom systemdisken, var noga med att märka kablarna väl, vilket aktiverade alternativet reinstall. Efter reinstall var klart så gick det fint att koppla in diskarna igen och allt fungerade som det skulle.
Håller just på att testa vad som händer med D: vid reinstall av WHS i VMWare Workstation. Det scenario ni har är inte lätt att testa virtuellt... Nu kör man ju inte setupen varje dag men jag gjorde det precis. Reinstall finns ENDAST om setup hittar övriga diskar som funnits i en diskpool. I ditt fall måste det bero på D: varit i poolen, hade det varit en ny systemdisk hade du varit helt rökt. Om du bootar din WHS-dvd nu så har du alltså inte valet "reinstall" när du laddat drivers för alla diskar? Det hade jag rapporterat som en bugg, om din systemdisk verkligen går sönder förlorar du ju hela diskpoolen! (det känns kanske lite krångligt att regga sig på MS Connect men de rapporter jag skapat har genererat svar direkt från WHS-teamet och mina problem har blivit lösta/besvarade). Att det funkade nu för dig med reinstall utan diskpool-diskar anslutna indikerar att enbart C: raderas vid reinstall, tack vare att D: inte rördes så funkade din diskpool. Just det jag skulle/skall testa :-)
Postad 28 februari 2009 - 22:45
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
en snabb fråga innan jag installerar os på min nya workstation..
Är det problem att köra 64bitars vista med en WHS på nätverket? har för mig att jag läst nått om det någonstans. kanske är bättre med 32bitars? enda skillnaden för mig är väl att jag bara att utnyttja +3gb minne iställer för dom 4gb som sitter i eller?
Postad 01 mars 2009 - 08:25
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Skulle detta kunna funka för mig som har kontrollerkort i datorn? - Alltså koppla ur alla diskar utom systemdisken - köra re-install - installera drivrutiner för kontrollerkortet - stänga av - koppla in diskarna - starta och sen finns allt kvar och tillgängligt som förut?
I mitt fall handlar det om en 120-dagars som håller på att gå ut och jag vill veta om jag det är möjligt att ha poolen intakt innan jag köper licensen. Det märkliga är att den börjat stänga av sig eller reboota. Förklaring: När jag nu startar den (med mindre än 30 dar kvar) får jag efter ett tag upp ett kryptiskt meddelande som säger att eftersom min licens är slut så kommer datorn att stängas av om en timme. Trots att jag har 25 dagar kvar?? Någon som sett detta? Tidigare när jag provat med re-install har det inte gått att ladda drivarna för kontrollerkortet under installationen trots att möjligheten finns. Därav ursprungsfrågan.
Postad 01 mars 2009 - 09:06
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Grillen: Detta var precis det som hände mig. Det är inte 30 dagar kvar. Den siffra som står i WHS är fel med just 30 dar nåt. Din licens har gått ut. Det är därför den stänger ner sig var annan timme. De har gjort så för att du ska köpa en riktigt version.
Postad 01 mars 2009 - 09:53
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
ok, jag är med på det. vilka rackare
jag köper den direkt jag vet att jag kan få ihop poolen igen pga mitt kontrollerkort. nån som har teorier på det, hur kan jag säkerställa att få ihopp min diskpool utan att förlora data
Postad 01 mars 2009 - 13:48
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
en fråga till: om jag köper en oem-licens - kan jag använda den till ny hårdvara om jag vill byta ut servern eller har den nåt "lås" till hårdvaran den först installeras på?
Postad 01 mars 2009 - 15:11
Unregistered3d98b782
-
Unregistered3d98b782
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har inte testat med kontrollerkort, har 5 diskar direkt på moderkortet. Ett tips är att kolla in det här forumet, finns många villiga själar där som har testat det mesta man kan tänka sig. en snabb fråga innan jag installerar os på min nya workstation.. Är det problem att köra 64bitars vista med en WHS på nätverket? har för mig att jag läst nått om det någonstans. kanske är bättre med 32bitars? enda skillnaden för mig är väl att jag bara att utnyttja +3gb minne iställer för dom 4gb som sitter i eller?
Det var problem tidigare då connector software inte fanns/fungerade för 64-bitars. Numera ska det dock inte vara några som helst problem såvitt jag vet.
Postad 03 mars 2009 - 19:52
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
När det väl är dags att köpa en OEM-version får man göra om installationen, server re-install. Har du flera diskar i är det sannolikt att all data finns på de andra diskarna än OS-disken (om du inte fyllt all tillgänglig diskvolym med data!), efter att ha installerat Powerpack 1. Det som förloras är då egentligen bara efterinstallerade add-ins och andra inställningar. Data bör som sagt klara sig. Det bästa sättet när man har extra kontrollerkort är nog att slipstreama installationen och bränna den alt. lägga på usb. Då är hela installationen klar på ett bräde inkl. drivrutiner för ditt kontrollerkort.
Tar upp en gammal post här och frågar: Kan jag bryta ut rätt drivrutin ur min utgående trial nu när jag får en riktig licens? Hur ska jag kolla upp vilken drivare som WHS plockade från skivan när jag installerade kontrollerkortet? Törs man prova att göra en re-install med alla diskar urkopplade? Förra gången förlorade jag 800GB, nu är det närmare 2,5 TB som ligger i farozonen.
Postad 03 mars 2009 - 23:35
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Tar upp en gammal post här och frågar: Kan jag bryta ut rätt drivrutin ur min utgående trial nu när jag får en riktig licens? Hur ska jag kolla upp vilken drivare som WHS plockade från skivan när jag installerade kontrollerkortet?
Törs man prova att göra en re-install med alla diskar urkopplade?
Förra gången förlorade jag 800GB, nu är det närmare 2,5 TB som ligger i farozonen.
Slipstreama och hämta de senaste drivrutinerna direkt från korttillverkaren, följ guiden på wegotserved! Annars får du väl gå igenom enhetshanteraren och se vilka filer som använts till kontrollkortet. Efterinstallerade du kontrollerkortet. eller satt det i från början när du laddade i trialen? En re-install med poolen urkopplad kan du ju göra om du vill börja om från början med en ny tom disk i poolen för att sedan ladda in en i taget av dina gamla pooldiskar och manuellt föra över filerna till den nya poolen (utan att först lagt in den i poolen!!). Då kan du sedan successivt addera de hårddiskar som du tömt. Men du kan inte lägga till poolen i efterhand och tro att den ser ut som den gjorde innan eftersom du "formatterar om" hårddisken när du lägger in den och således tömmer den! Detta ska j inte behöva göras, men jag förstår din noja. När du gör din re-install bör du bara vara uppmärksam på att installationen hittat alla dina diskar innan du slutför den och att du inte bytt plats på något (för att vara på den säkra sidan! Har inte själv provat att flytta runt diskar innan re-install!)
Postad 04 mars 2009 - 21:10
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
jag får helt sonika prova, men kan du förklara detta med slipstream och kanske länka till guiden du skriver om. hoppas bara jag får mitt ex av WHS innan helgen. tack för hjälpen.
kontrollerkortet satt i när jag installerade whs, men diskarna anslöts inte förrän efter installationen av drivrutinerna. så kortet installerades inte under whs-installationen utan efter mha skivan från tillverkaren.
Postad 05 mars 2009 - 08:12
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Frågan på alla tres läppar är: blåstes d: vid reinstall? Om ja, varför då restore via imagingprogram, om nej, varför var då restore nödvändig? Om "vet inte".. då är vi tillbaks till frågan om vad som händer med D: vid reinstall.
Min systemdisk har alltså 2 partitioner. Jag clonade rubbet och la på ny disk och allt var kvar. Vid reinstall på samma disk så är d: kvar orörd ja.
Postad 05 mars 2009 - 20:54
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
jag får helt sonika prova, men kan du förklara detta med slipstream och kanske länka till guiden du skriver om. hoppas bara jag får mitt ex av WHS innan helgen. tack för hjälpen.
kontrollerkortet satt i när jag installerade whs, men diskarna anslöts inte förrän efter installationen av drivrutinerna. så kortet installerades inte under whs-installationen utan efter mha skivan från tillverkaren. SlipstreamaLägg på USB-minne
Postad 08 mars 2009 - 17:11
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
ok, jag provar nu... fick upp alla diskar efter att ha valt load drivers klickade next och fick upp valet server reinstall så just nu formaterar den systemvolymen... hoppas inte det blir nåt knas på vägen nu... håll tummarna
det är ett via vt6421 kontrollerkort jag har och jag tror jag lyckade ladda drivarna - först fick jag bara upp 2 av 4 diskar, då tryckte jag på bakknappen och sen fram igen och då syntes alla sex diskar... to be continued
Redigerat av Grillen, 08 mars 2009 - 17:15.
Postad 08 mars 2009 - 19:43
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Hur vet man att en spegling är klar? Har tidigare kört helt ospeglat på alla diskar, men bestlutade efter nedanstående händelse att spegling nog är en riktigt smart sak.
Öppnade panelen, högerklick på sharen och valde duplication on men hur vet man den har duplicerat klart?
Lite roande idag:
Sitter lugnt i min soffa och avnjuter resterna av lördagsgodiset när jag hör ett svagt pipande från serverrummet. Öppnar dörren och möts av högljudda, ilskna pipande vilket betyder att mitt Highpoint kontrollerkort tycker att den tappat bort en disk. Slår igång min laptop och kollar i admin-panelen vad som hänt och märker till min fasa att det är 2st Samsung 1tb diskar som inte längre är med i min pool. Jag spenderade hela jullovet med att rippa av dvd-samlingen så jag kände mig rätt nervös.
Nu visade det sig dock att det var en 2-1 elkabel som lossat och därmed gjort 2 diskar strömlösa så jag har itne tappat någon data men var bra nervös en timme eller två.
Postad 08 mars 2009 - 20:19
Unregistered0d88e7f5
-
Unregistered0d88e7f5
-
Användare
-
-
143 inlägg
...
Nu visade det sig dock att det var en 2-1 elkabel som lossat och därmed gjort 2 diskar strömlösa så jag har itne tappat någon data men var bra nervös en timme eller två.
Sådant kan man få hjärtfel av..
Postad 09 mars 2009 - 06:59
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Ja, det var nervöst som attan. Nu har den stått i natt och i Adminkontrollpanelen så kan man nu se i "pie chart" att Duplication har ökat. Dock tycker jag att han är lite trög, då den bara duplicerat 1tb data under natten, men det kanske är helt normatl.
Dock undrar jag fortfarande hur man vet att han är helt klar?
Postad 09 mars 2009 - 10:36
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
det gick bra... puh! jag har all data kvar. men oxå ett diskfel kvar som jag inte begriper. trodde det skulle försvinna. något om en oformaterad volym?
Postad 09 mars 2009 - 14:41
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Ja, det var nervöst som attan. Nu har den stått i natt och i Adminkontrollpanelen så kan man nu se i "pie chart" att Duplication har ökat. Dock tycker jag att han är lite trög, då den bara duplicerat 1tb data under natten, men det kanske är helt normatl.
Dock undrar jag fortfarande hur man vet att han är helt klar?
Jag brukar kolla i addin-programmet "Duplication info" om WHS har spritt filerna. Dock är det väl inte kanske det mest effektiva sättet då man har många mappar som du har. Nåt annat sätt har jag inte sett att det finns tyvärr.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 09 mars 2009 - 21:55.
Postad 09 mars 2009 - 21:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Att kolla igenom alla mappar på disken om de är duplicerade eller ej känns rätt ohållbart - jag hade velat ha en liten ruta som säger 'duplication finished' på samma sätt som den säger 'drives balanced on 2009-03-07 20:30:00'
Postad 10 mars 2009 - 20:44
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Någon som fått detta att funka? Utorrent as a service on WHSJag har följt guiden och har inte fått "WHS Services" att kunna installera något. Får upp detta "Windows cannot access the specified device, path or file. You may not have appropriate permissions to access the item." Nån som har expertkunskaper att hjälpa?
Postad 10 mars 2009 - 20:51
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Har du installerat själva programmet som det skall? Har du installerat resourcekittet?
Postad 10 mars 2009 - 20:56
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Någon som fått detta att funka? Utorrent as a service on WHS
Det finns flera olika guider och flera sätt att göra det på. Jag tycker det är för krångligt (och lite farligt) att greja i registret. Leta upp AnyServiceInstaller eller NT_Service_Installer för att göra det lättare för dig. Annars funkar det väldigt bra med uTorrent som service, några nackdelar såklart, men det fyller sin funktion. Jag rekommenderar uRemote för att fjärrstyra med.
Postad 10 mars 2009 - 22:16
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
nu har jag grejat lite mer och kört denna Guiden istället. Nu funkar det fint.
Postad 14 mars 2009 - 00:47
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Att kolla igenom alla mappar på disken om de är duplicerade eller ej känns rätt ohållbart - jag hade velat ha en liten ruta som säger 'duplication finished' på samma sätt som den säger 'drives balanced on 2009-03-07 20:30:00'
Jag hade velat ha en "balance now"-knapp så man kunde forcera en balansering och planera lite när man för över större mängder data, typ "flush cache". Jag googlade en hel del på detta och skrev i WHS forum men det var nog bara jag, och du då, som är intresserad av detaljerad info om vad systemet pysslar med och hur lång tid det kommer att ta.. Att se när saker och ting är klart är enkelt: kolla när demigrator går ner till 0% CPU en längre tid. Att veta när det går igång en balansering/starta en själv är visst hemligt. Irriterande ;-) Måste bara helt kort återkoppla till din imaging. Du kallklonade d: till en ny disk, gjorde reinstall och då skapades c: (på ledigt utrymme du reserverat antar jag, eller?), installen rörde inte d: så din diskpool är i mint condition utan rebuild?? Det låter skumt i mina öron, blev det verkligen ingen rebuild? Hur reserverade du plats för c: för att få det att gå ihop på nya hdd:en? WHS är ju *väldigt* bestämd med hur systempartitionen skall se ut, så jag antar du lämnade plats. Eller? Om du kör fsutil volume diskfree C: är din drive då ungefär exakt 21476171776 bytes? Om ja, har du oanvänt utrymme disken när du kollar i diskmanager?
Postad 15 mars 2009 - 09:48
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Ja det är väldigt enerverade att saker sker i till synes blindo utan att man själv kan påverka det. Har hittat ett litet plugin som skall balansera diskarna så alla diskar har lika mycket (i procent) data på sig, men det verkar inte vara helt stabilt - så jag har undvikit att prova det.
Misstänker att det är en ftp-server som äter upp mitt register för nu när jag tänker på det har den crashat natten efter jag har installerat Filezilla på den - skall klona upp en VMWare image nu och prova om det blir likadant där... Har hänt 3 gånger nu. Först installation av filezilla, sen på natten havererat register.
Skall försöka beskriva vad jag gjort:
Klonade strukturen på min disk med c: (20gb) och det som är början av d: (1tb - 20gb)
Klonade ALLT som låg som sekundär partition på min disk och skapade upp en ny partition 20 gb som bildade nya c:
Startade på skivan, valde reinstall och allt är tillbaka med en pool i mint? Eller skall det inte gå att göra så?
Postad 16 mars 2009 - 19:54
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
En annan fråga, hur ser WHS stöd för 4 kärnor ut? Om den är byggd på sbs så borde den klara 2 fysiska cpu med 4 kärnor styck, dvs en dual core 2 quad = 8 kärnor.
Idag rullar den på en E4400 och jag funderar hur mycket snabbare burken skulle bli om jag kör med en quad istället?
Postad 20 mars 2009 - 09:33
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
DefragDetta är min Systemdisk efter 3dagars användning av WHS. Jag reagerade imorse när den var seg som sirap och jag stängt av de flesta tjänster den arbetade med. Kontrollerade D:\ där de mesta datan ligger. (har inte duplicering på så mycket data ännu) C:\ disken däremot ser ni på bilden, mår ju inte alls bra. Skall överväga att schemlägga defrag nu (efter jag kollat om jag får någon prestandavinst) Sökte runt i tråden efter info, men ingen har riktigt tagit upp detta ännu. (möjligt det skett i andra trådar)
Redigerat av sunscreen, 20 mars 2009 - 09:35.
Postad 20 mars 2009 - 10:00
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
En vidare frågeställning, i hopp om att de finns någon mycket rutinerad och väl insatt person här
Min setup är ju en HP MediaSmart (har hört att dem som kör hemmabygge inte har samma problem, men liknande)
Allt strul med VSS (Volume Shadow Copy) man läst om, jag hoppas kunna arbeta mig runt det problemet på följande sätt.
1. Jag aktiverar det på D:\ (där shares finns)
2. Jag placerar allt på en extern HDD, som inte är managerad/del av StoragePool.
Min förhoppning här är att problemet med trasiga ShadowCopies nu är borta, pga. DriveExtender inte managerar den externa disken och då bör vara ok, även efter en omstart.
Men jag antar att några redan testat detta och kan säga resultatet.
Postad 21 mars 2009 - 01:20
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Defrag Detta är min Systemdisk efter 3dagars användning av WHS.
Jag reagerade imorse när den var seg som sirap och jag stängt av de flesta tjänster den arbetade med. Sökte runt i tråden efter info, men ingen har riktigt tagit upp detta ännu. (möjligt det skett i andra trådar)
Enl. MS själva så är det inte supportat att defragga (åtminstone på annat än C:). Diskeeper har en WHS edition och så finns det Perfect Disc som jag själv testat. Den senare funkade utmärkt, prestanda på C: blev helt klart bättre och jag lät den även defragga hela diskpoolen (vilket tog ett par dagar..) men där "mätte" jag inte förändring i hastighet. Dreadlock: WHS lär inte bli rappare av ny CPU, förbrukningen av %CPU är löjligt låg på min server iaf.
Postad 21 mars 2009 - 20:12
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Skall försöka beskriva vad jag gjort:
Klonade strukturen på min disk med c: (20gb) och det som är början av d: (1tb - 20gb) Klonade ALLT som låg som sekundär partition på min disk och skapade upp en ny partition 20 gb som bildade nya c: Startade på skivan, valde reinstall och allt är tillbaka med en pool i mint? Eller skall det inte gå att göra så? 
Mitt intresse för detta ligger i att jag skulle vilja hotclona C: och behålla D:..... (det är inte att rekommendera, jag kan iaf inte hitta info om det) Hur som haver så har jag löst mina bekymmer genom att flytta mina IIS-webbar till en share på \\server och så backar jag hela domänen för min mail till en duplicerad folder. Plötsligt försvann behovet av kloning av c: :-) Visst vore det smidigt, men det går ju att ta backup på gammaldagssätt.
Postad 21 mars 2009 - 20:23
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
En vidare frågeställning, i hopp om att de finns någon mycket rutinerad och väl insatt person här
Min setup är ju en HP MediaSmart (har hört att dem som kör hemmabygge inte har samma problem, men liknande) Allt strul med VSS (Volume Shadow Copy) man läst om, jag hoppas kunna arbeta mig runt det problemet på följande sätt.
Ehh.. vilket strul med VSS? Limma in en länk tack, känns inte igen i min hjärna som ett genrellt WHS-problem? (Om HP:en har problem, prova tråden för HP)
Postad 22 mars 2009 - 22:13
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Ehh.. vilket strul med VSS? Limma in en länk tack, känns inte igen i min hjärna som ett genrellt WHS-problem? (Om HP:en har problem, prova tråden för HP)
Det gäller inte endast HP´s WHS, däremot är problematiken ytterligare ett snäpp upp på HP´s modeller. http://mswhs.com/200...ces-vss-on-whs/Detaljerad bakgrundsinformation: http://social.micros...8-8371492cd3f7/
Postad 28 mars 2009 - 14:38
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Powerpack 2 finns på windows update.....har någon sett om den finns som offlineversion?
Postad 28 mars 2009 - 15:08
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Skummt, min WHS hittar inte PP2 när jag gör en 'update now' eller har jag missuppfattat dethela?
Edit: När jag körde en ny update 5 minuter senare hittade den pp2.
Redigerat av Dreadlock, 28 mars 2009 - 15:09.
Postad 28 mars 2009 - 20:00
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Har kört WHS ett bra tag nu allt funkar perfa tills nu. Jag kan start up och allt men när jag har kommit i i WHS så stänger den av sig efter 1min. Bara pangboom?!
Nog som vet vad felet är? Vill inte sumpa allt!
EDIT: Kör med Build 3790, sp 2
Redigerat av Timpolanen, 28 mars 2009 - 20:04.
Postad 28 mars 2009 - 20:27
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Kör du med trial-versionen (180 gratisdagar från ms?) Då har nog dina dagar tagit slut.
Redigerat av Dreadlock, 28 mars 2009 - 20:27.
Postad 28 mars 2009 - 21:01
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Kör du med trial-versionen (180 gratisdagar från ms?) Då har nog dina dagar tagit slut.
Jag kör med en Beta tror jag som direkt från MS med CD-key å så. (Har en polare som är beta testare fick den av han) Men när dagarna är slut dör den bara då  För den tvär dör presis som om jag drog ur strömsladden.
Postad 29 mars 2009 - 09:38
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Den startar om så mycket vet jag - kolla med nima här på forumet för han extendade sin period så den började bete sig märkligt, eller läs ett par sidor tillbaka här.
Tror dock inte den bara stängde av helt?
Postad 30 mars 2009 - 12:19
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Nä den stängs av efter 2 timmar inte 1 minut...så det där är nåt annat fel du har.
Postad 30 mars 2009 - 12:23
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Tack, det var det jag misstänkte.
Har du ändrat något annat? Lagt till diskar? Bytt minnen? Ändrat fläktar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|