Förlåt blev bara lite trött på inläggen tidigare...
Joakim, det var en relativt jobbig rumslösning i betongkällare som inte var så preparerad med akustik fix men lite mattor och soffor etc samt en trävägg fanns.
Tror lyssningsrummet var runt 27 m2 och öppet genom en pizza portal (valv) i bakkant ut i ett rum till på nästan 30 m2.
Edit : Det lät inte dåligt, men inte lika bra som hemma hos mig heller dvs det lät relativt okay kanske bra men inte jättebra. Svårt att säga, halvbra med drag åt bra. Kanske 3,5-4,0 i betyg av 5....
Zartok, EN PB13U spelar skiten ur DD-15 i ljudtryck i 40Hz och nedåt, så är det bara och detta pga lådvolymen främst + att det säkert är en bra konstruktion i övrigt.
Två stycken är brutalt mycket mer så det är overkill. Ja DD-15 är felprissatta de borde ligga runt 20 max 25k styck.
Jag köpte en ny och hittade en till demo så jag gav c:a 50k totalt. Skall jag ge en rekommendation och om man har plats hemma så är ju 2xPB-13U och en SVS-AS-EQ1 att föredra (om man inte har MultiEQ XT32) för samma pris, detta om film är prio och musik lite mindre prio. Är man purist i musiken så är DD-15 (helst 18) att föredra men då kommer storleken in igen.
Jag har dock ej plats för två sådana stora as (dd-18 och PB13) och WAF skulle inte godkänna det + att jag inte spelar i reference-volume.
I egen villa med basfällor i alla hörn och isolerat rum i rum i källaren så är det lätt två SVS om man ser på film som gäller kanske fler.
Så prismässigt, ja SVS är ett bättre köp för ljudtryck till film i lägre Hz, det går inte att säga något om det.
Dock upplever jag personligen en sealed subwoofer som DD-15 rappare och "tightare" till musik än SVS:en i sealed mode och 20Hz tuned. (dock hade jag inte med mig mina till poolaren att jämföra så det är lite subjektivt)
Däremot distortion i de lägre regionerna anser jag DD-15 vara bättre och dist är ju det som skiljer en bra från en mindre bra sub, helst under bra ljudtryck då.
Joakim kikade på 100dB, något som inte DD-15 är avsedd att kunna spela bra i 20Hz.
Kikar man på 90dB som är en mer normal volym i mina öron så ligger distortionen på följande enligt samma mätning.
Dist 90dB: 20Hz
PB13U : c:a 3,75%
DD-15 : c:a 2,25-2,5%
Går man uppåt så är det i 40Hz 90dB :
PB-13U : c:a 0,75-1%
DD-15 : c:a 0,75-1%
Går man ned till 15Hz så är det i 90dB :
PB-13U : 13%
DD-15 : 7%
Ökar vi ljudtrycket till 110dB som nämndes :
PB13U 15Hz : 50% eller mer...
DD-15 15Hz : 23%
PB13U 50Hz : 3,8%
DD-15 50Hz : 3%
(Nedan den enda punkten Joakim redovisade i tråden och den enda PB13U hade mindre dist på...)
PB13U 20Hz : 7%
DD-15 20Hz : 9%
För mig talar de siffrorna klarspråk dvs en DD är klart med "musikalisk / korrekt" än en PB13U i princip i alla ljudtryck.
Kikar man på ljudtryck i 20, 40, 60 Hz så äger SVS i lägre Hz inget snack, men högre upp relativt likvärdigt.
PB13U : 107 dB, 110dB, 108 dB
DD15: 93dB, 102dB, 108 dB
Som ett exempel bara så provade jag mina DD15 stackade i ett hörn en gång och då mätte jag 101dB i 20Hz.
Sjukt hög volym allt skakade i hela lägenheten (och huset) och jag vred ned direkt. Runt 80-85dB är "min" volym.
Nog om detta, det är en SVS tråd och i den skall man prata SVS !
Bra sub, sjukt bra för sitt pris och är bland det värsta som finns.
Har man plats och prioriterar film i hög ljudnivå samt 40k över så finns det inga andra alternativ i princip (för 2st) !
Att den nu säljs i Sverige är kanon.
Skall försöka se om HBB kan erbjuda provlyssning i ett bättre rum än jag hört dem tidigare som jag nämnt...
Redigerat av Daniel_75, 27 October 2011 - 23:43.