Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2009 - 18:15

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Har ägnat en tanke åt detta själv men vet inte, man kan ju alltid ta en serie bilder med fokus lite varstans på bilden och sedan lägga ihop bilderna, men det är ju inte alltid man har den tiden att ta fler än ett kort!

Postad 01 January 2009 - 18:27

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det är ganska enkelt - du skulle ha gjort tvärtom. Minska bländaren (högre f-tal) istället. Sätt bländaren på f8-f11, ISO på 800 och kanske ta något steg bakåt samt lägga fokusen litegrann längre fram - då bör det mesta bli skarpt. Testa dig fram på högre bländartal helt enkelt!

Postad 01 January 2009 - 18:48

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar Joakim :rolleyes: skall testas i morrn

Postad 02 January 2009 - 20:10

smygtass
  • smygtass
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vilket är serienumret som sony vill ha till cashbacken?

xxxxxxx eller x-xxx-xxx-xx? Jag antar att det är det sista då det är samma form som återfinns på blixten bara. det står MKM före det med.

Postad 02 January 2009 - 22:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar Joakim :) skall testas i morrn

Du kommer inte lyckas förrän du lämnar Auto. Ta Av istället (så du styr bländaren).

Postad 03 January 2009 - 13:26

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Du kommer inte lyckas förrän du lämnar Auto. Ta Av istället (så du styr bländaren).

Samt troligen inte heller föränn han köper en mycket ljuskänlig skarp optik med fullt öppen bländare....... Kanske en fast med bra hyfsat vidvinkel ?? Eller?

Jag kan inget om denna typen av fotande där man skall få "kompaktkamerabild" med alla skarpa samtidgt.... Men kan det inte vara något sådant han måste minst ha som start ifall ljuset skall vara dessutom "kanska " dåligt inne i en lokal med folk som inte sitter alla stilla...?

Postad 03 January 2009 - 13:36

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Vill man ha ett stort skärpedjup behövs inget ljusstarkt objektiv, då räcker det med det billigaste kitobjektiv som förmodligen även är rätt skarpt vid bländare f/8-11.

Postad 03 January 2009 - 13:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
F8 -11 med kitoptiken inomhus i dåligt ljus...hmm luktar stativ och be folk sitta stilla en stund medans man fotar..inte snabbshots direkt..Eller?

Som sagt Jag har aldrig ens tagit en sådan bild någonsin ...så frågar man inte får man aldrig veta...

Postad 03 January 2009 - 14:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Samt troligen inte heller föränn han köper en mycket ljuskänlig skarp optik med fullt öppen bländare....... Kanske en fast med bra hyfsat vidvinkel ?? Eller?

Utifrån exif så är den tagen med iso100, f3.5 och 1/30s. I Av-läget skulle han kunnat tagit f11 och gått upp till iso800 och behållit slutartiden på hyfsade 1/20s. Inget något som kameran skulle få för sig i Auto antar jag. Sedan rekommenderas att sikta en tredjedel in (rätta mig gärna) in i bilden som ska bli skarp för att maximera djupet.

Som Fogel säger så är ljusstark optik onödigt i detta fall :)

Postad 04 January 2009 - 00:05

smygtass
  • smygtass
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Efter lite googlande kunde jag själv svara på att det är den sjusiffriga raden som är serienumret.
Dock uppstod problem 2, vart sitter numret på blixten?
Kamerans nummer återfanns både på själva kamerans "lapp" undertill och efter en liten utforskning på kartongen.
Men inte på blixtens "lapp" och inte på kartongen. Efter uppgivna suckar och redan iväg skickat mejl till sonys kundsupport åker blixten fram igen och utforskning av den sker på hög nivå. Serienumret är inte tryckt på lappen utan gjutet direkt i plasten en bit under lappen *DOHH*

Nu är i alla fall cashback kupongen ifylld i Adobe och väntar på utskrift =)

Förövrigt har ni inte köpt blixt så passa på nu. HVL-F42AM är slutsåld nästan överallt men börjar väl ramla in snart igen i butikerna. Priserna ligger runt 2200-2500 kr och du får ju 1000 kr tillbaka på cashbacken om du köpt kameran och blixten under november-februari. Så passa på, första jag blev mycket nöjd över nu direkt är att röda ögon är något du aldrig mer får se. Kör du med rödaögon reduceringen på den inbyggda blixten ska den leka haparanda innan bilden väl blir tagen :)

/nöjd nybörjare =)

Redigerat av smygtass, 04 January 2009 - 00:09.

Postad 04 January 2009 - 12:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Då var en a350 beställd från Robert White i England :) 5400:- inklusive kitobjektiv, 4gb minneskort och frakt. Leverans inom 48 h med UPS. Nu håller jag bara tummarna och hoppas allt går bra.

Räkna med en hel del nybörjarfrågor :)

MVH Kribban

Postad 04 January 2009 - 13:35

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Shit, om bara priserna hade varit såhär låga i september då jag köpte min kamera, då hade man sparat en massa pengar och lägga dom på kanske en blixt eller liknande!

Postad 05 January 2009 - 19:51

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
:D Tack för alla fina tips, som sagt är helt nybörjare med systemkamera och tar emot ALLT.

God fortsättning på er och det blir säkert ett spännande år :)

Postad 06 January 2009 - 00:26

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

;) Tack för alla fina tips, som sagt är helt nybörjare med systemkamera och tar emot ALLT.

God fortsättning på er och det blir säkert ett spännande år ;)

Om du är helt nybörjare varför har du inte hårdstuderat SONYs fotoskola?

http://campaign.odw....ion=photoschool

Postad 07 January 2009 - 11:56

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Nu ringde frugan och kameran är levererad :). Beställde i söndags och den är redan levererad :lol: Jag vill inte jobba resten av dagen :wub:

Kan rekommdera att hanla från Robert White i England. Funkade klockrent!!!

MVH Christer

Postad 07 January 2009 - 18:01

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Grattis kribban. Var och testade A300/A350-modellerna och de är ju riktigt trevliga.

Postad 07 January 2009 - 18:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Grattis.. Vi fick paket båda två idag därmed.. :)

Här finns en liten test av A200.. Men då A200 skall enligt vad som sägs vara "samma kamera" som A300 så torde denna test vara typ "samma" i stort sett..

http://www.popphoto....amera-test.html

Redigerat av mayro, 07 January 2009 - 23:19.

Postad 08 January 2009 - 08:37

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag köpt mig en A300, så räkna med lite frågor från en vimsig Viktor i fortsättningen.

//Viktor

Postad 08 January 2009 - 09:13

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Testade att ta lite bilder hemma igår och jag kan säga att jag har en hel del att lära :) Det är inte direkt som en kompaktkamera :D. Det ska bli riktigt roligt att komma ut och leka så fort de slutar snöa. Frugan tyckte det var skitkul att redigera bilder i Picasa.

MVH Kribban

Postad 08 January 2009 - 10:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
kribbans fru måste lära sig mer avancerade bildprogram. :D . Picasa 2 duger inte så bra längre i nivån.. Det krävs en del mer funktioner...Så full fart på bildprogramstuderandet.. Och vill du ha tips på gratisprogram jag fuskar mig fram med så , Jag använder Sonys program då. Sedan -- paintnet --Picasa2--fast stone photo resizer--För små funktioner som inte Sony har såsom brushantering i jpeg tex.. Är man fattig får man ta det som bjuds. Och jag hankar mig hyfsat fram med dessa program tillsammans. Se bara till att då ni ändrar något i annat program det uppdateras i den mapp i Sonyprogrammet mappen ligger. Detta gör man via högerklicka på mappen och sedan trycka uppdatera. Så ser man den i andra program ändrade bilden...

Sen.. Var noga med nerkylning samt upptining om du tar ut kamera samt optik i kalla väder.. Kondens... Så efter varit ute. Låt kameran sakta tina upp i väskan innan kortet tas ur osv.. Har läst en hel del sådana tips. Så kan skicka det vidare fast ingen frågat ändå i förväg. För det kommer snabbt upp i alla fall om kameran slutar fungera om allt immat igen samt ev elektronik blivid blöd innifrån så felmedelanden eller kameran bara stannar.. Dom flesta fallen verkar allt bara behöva torka så fungerar allt bra igen. Men nu kanske en o annan slipper ifrån choken att se sin nya kamera stanna mm.. ...

Och tuffe viktor som hamnade i Sonyligan också får man önska välkommen.. :)

Sedan,, använder ni sonys bildprogram. Kolla att ni har sanaste uppdateringen.. Det har införts så man nu kan kasta bilder tex i redigeringsavdelningen då man öppnat bilden Mycket bra.. Så kolla speciellt alla ni nya att ni uppdaterar programvaran...

Redigerat av mayro, 08 January 2009 - 10:06.

Postad 08 January 2009 - 11:18

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Mayro, uppdaterade själv programvaran för någon vecka sen, jisses vilka förbättringar (tycker jag), allt går snabbare och programmet känner av själv när man ansluter kameran!

Postad 08 January 2009 - 14:48

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Sen.. Var noga med nerkylning samt upptining om du tar ut kamera samt optik i kalla väder.. Kondens... Så efter varit ute. Låt kameran sakta tina upp i väskan innan kortet tas ur osv.. Har läst en hel del sådana tips.

Om man inte har en väska så är fattigmanstipset att man lämnar kameran på farstukvisten när man kommer hem, springer in och hämtar en ICA-kasse eller liknande (se till att den är hel!) som man tar med ut o knyter in kameran i innan man tar med den in :)

Bor man i hyreshus i ett kriminellt område så ser man till att ha med kassen redan när man går ut så slipper man lämna kameran utan tillsyn :(

/Z!

Postad 08 January 2009 - 21:08

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Om du är helt nybörjare varför har du inte hårdstuderat SONYs fotoskola?

http://campaign.odw....ion=photoschool

:) Ekke Stort tack för länken, har sett denna tidigare och letat häcken av mig på forumet utan att hittat den..
så ett stort TACK för den :wub: ;)

Postad 11 January 2009 - 20:21

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hej Allihopa!

Inget som vet hur det fungerar med blixtar till sonys kameror? Är sugen på att köpa en blixt men jag hittar ingen info till någon av dom om man kan välja att blixten ska avfyras i första eller andra ridån.. fungerar detta på alla blixtar och är underförstått eller finns det ingen blixt som har denna funktionen?
Verkar kunna välja om min inbyggda blixt ska avfyras i första eller andra ridån, gäller dessa inställningarna även för en extern blixt kanske?

Tack på förhand!

Postad 11 January 2009 - 20:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Kolla in i FN menyn så finner du blixjusering där snabbt o enkelt.. :)

Postad 11 January 2009 - 23:04

sidan31
  • sidan31
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan få tag i en adapter som omvandlar ett Memorystick Pro Duo kort till Compact Flash? Se länk: MSAC-MCF1N Adapter

Postad 12 January 2009 - 16:31

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Kolla in i FN menyn så finner du blixjusering där snabbt o enkelt.. :)

Jo, men det är just blixt justeringen jag pratar om.. där kan jag kontrollera min inbyggda blixt... frågan var om jag även kan kontrollera min externa blixt med dessa..

Någon som vet vart man kan få tag i en adapter som omvandlar ett Memorystick Pro Duo kort till Compact Flash? Se länk: MSAC-MCF1N Adapter

Media markt

Redigerat av Unregisteredc65f9949, 12 January 2009 - 16:33.

Postad 12 January 2009 - 18:30

sidan31
  • sidan31
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Media markt

Okey. Vet du något pris på den samt vilken butik som har den?

Postad 12 January 2009 - 18:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jack F

Jag har ingen blixt själv Så jag har inte satt mig in i separata blixtarnas funktion mer än att jag vet dom skall gå styra trådlöst .. Men ändras inte dom separata med kamerans justeringar auto?? Och sedan får man ställa om blixten manuellt om man inte vill auto från kameran skall gälla.. Nu vet jag inte. Utan gissar enbart.. har för mig min K10D med separat blixt var nått sådant man styrde.. Men minns rackarns inte.. Gubbminnet sviker...

manualen kanske ?? Där skall väl sådant stå.. jag har ju inte min A300 kvar så jag kan se i manualen..

Postad 13 January 2009 - 22:27

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Kollar alltid manualen innan jag frågar här.. så nej, inget där ang min fråga.. :)
Och det här med trådlös överföring? det hittar jag inte något alls om? :S

Postad 13 January 2009 - 23:14

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Extern blixt monterad på kameran har samma funktioner som den interna blixten även om den kan ställas manuellt och riktas. Väljer man att ställa upp blixten och köra trådlöst (Wireless eller WL i blixtinställningen) tappar man möjligheten att sätta Slow eller Rear. Den externa blixten kontrolleras trådlöst via den inbyggda blixten. Du väljer själv om du vill att båda blixtarna ska användas samtidigt eller om bara den externa ska användas genom att placera den externa blixten på olika sätt.

/Jordan

Postad 14 January 2009 - 00:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Om blixten man har är trådlöst fungerande så går den trådlöst skall kanske även sägas...Kameran kan styra så. Men blixten måste vara en sådan typ också..

Redigerat av mayro, 14 January 2009 - 00:37.

Postad 16 January 2009 - 15:54

sidan31
  • sidan31
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur stort CF minne kan man i A300:an?
Funkar 16GB?

Postad 16 January 2009 - 16:37

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
okey, Tack för all info om blixtarna!

Har en annan fråga föresten. Anväder ni brusreduceringen på era kameror när ni fotar? fördelar/nackdelar med att ha den på eller av?

Postad 16 January 2009 - 17:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jag har den avslagen.. Så fixar jag ev brus i program i stället.. Och just nu har jag börjat kolla på brus raw och bildprogram.. Vilket var en rätt omtumlande grej att kolla på. Brus är en rackarns skillnad på hur bildprogrammen verkar hantera...

Redigerat av mayro, 16 January 2009 - 17:04.

Postad 17 January 2009 - 16:38

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej!
Har nu sorlat igenom internet ett otaligt massa gånger, på jakt efter min första systemkamera.

Efter att till en början varit helt inställd på en Nikon eller Canon, blev min förvåning stor när jag insåg att det framförallt var Sony med deras A300 och A350, samt Canon Eos 450D som imponerad mest i prisklassen (under 6000:- med kit-objektiv).

Tack vare ett besök på Mediamarkt föll dock 450D snabbt bort, då den var riktigt obekväm att hålla i jämfört med Sony-kamerorna.

Nu till frågan: Vilken av de två ovanstående är att föredra för en som innan nästan enbart har fotat med autolägen på en komaktkamera (Sony DSC-N1) men som vill utveckla sitt fotointresse. Jag är ute efter en mångsidig kamera, som ska kunna hålla i ett par år, och som kan hjälpa en att utvecklas.

Enligt många tidskrifter verkar A300 vara mer prisvärd, med bl.a. något mindre brus samt snabbare sekvenstagning som argument, samtidigt som A350 ska stoltsera med högre detaljrikedom. Men hur stor är egentligen skillnaden i brus t.ex.? Finns det någon hemsida där man kan se bilder tagna med dessa två kameror på hög ISO?

Postad 17 January 2009 - 16:57

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Hej!
Har nu sorlat igenom internet ett otaligt massa gånger, på jakt efter min första systemkamera.

Efter att till en början varit helt inställd på en Nikon eller Canon, blev min förvåning stor när jag insåg att det framförallt var Sony med deras A300 och A350, samt Canon Eos 450D som imponerad mest i prisklassen (under 6000:- med kit-objektiv).

Tack vare ett besök på Mediamarkt föll dock 450D snabbt bort, då den var riktigt obekväm att hålla i jämfört med Sony-kamerorna.

Nu till frågan: Vilken av de två ovanstående är att föredra för en som innan nästan enbart har fotat med autolägen på en komaktkamera (Sony DSC-N1) men som vill utveckla sitt fotointresse. Jag är ute efter en mångsidig kamera, som ska kunna hålla i ett par år, och som kan hjälpa en att utvecklas.

Enligt många tidskrifter verkar A300 vara mer prisvärd, med bl.a. något mindre brus samt snabbare sekvenstagning som argument, samtidigt som A350 ska stoltsera med högre detaljrikedom. Men hur stor är egentligen skillnaden i brus t.ex.? Finns det någon hemsida där man kan se bilder tagna med dessa två kameror på hög ISO?

Jag kan rekommendera A300 om du vill ha en smidig övergång till en dSLR.

Postad 17 January 2009 - 17:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

A300 vart mitt val..Därför det räcker med dryga 10 Mp... Och den är billigare.. Och den vet jag att jag kan rekomendera till 100% då jag ju fotat en del med en sådan ju... A350 vore förbaskat kul att prova vid tillfälle..Så man kunde jämföra dom...

Sony har bra stabilt grepp .. Och du kan hänga dit en tyngre optik och kameran blir ändå inte fel i balansen...

Postad 17 January 2009 - 18:00

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

A300 vart mitt val..Därför det räcker med dryga 10 Mp... Och den är billigare.. Och den vet jag att jag kan rekomendera till 100% då jag ju fotat en del med en sådan ju... A350 vore förbaskat kul att prova vid tillfälle..Så man kunde jämföra dom...

Sony har bra stabilt grepp .. Och du kan hänga dit en tyngre optik och kameran blir ändå inte fel i balansen...

Det är framförallt A300 som jag funderat på sedan innnan. Men om man skulle vända på steken, och se till de erbjudanden som jag såg på Mediamarkt. De erbjöd nämligen följande:
för 4995:-.

Sony A350 med 18-200 objektiv, för 6395:-.

(Det verkar vara det här objektivet:)

Då är skillnaden 1400 kr, fast man får ett bättre (?) objektiv.

Postad 17 January 2009 - 18:13

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Njaa.. Man bör nog sattsa på nått sådant här sedan då du vill ha mer ur din kamera.. Och detta oavsett A200 A300 A350

https://www.prisjakt...ukt.php?p=94209

Ljuskänsligheten är avsevärt bättre inom zoomomfånget... Så köper man paket med telezoom.. samt kitzoom.. Och sedan skaffar ett 17-50 2,8 så är man hyfsat klädd...

Sverige är ju inte ljusets förlovade land. Utan ett mörkt grått land stora delar av året.. Så här bör man sattsa på främst ljuskänslig skarp optik för vardagsfotandet..Och denna optik är så skarp så man kan klippa ur rätt hårt utan förlora detaljer..

Redigerat av mayro, 17 January 2009 - 18:17.

Postad 17 January 2009 - 18:27

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Dessa bilder är tagna för hand med en A300 samt Tamron 17-50 2,8 optik... Så förstår man vad som kan göras med en sådan kombination... Här är absolut noll brusredusering gjord i program skall också sägas....

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 17 January 2009 - 18:53.

Postad 17 January 2009 - 22:50

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Tack Mayro för all info. Det blir nog en A300 med kitobjektivet då. ;)
En telezoom kan man ju alltid skaffa senare, när man känner att behovet finns.

Bör man utnyttja Sonys Cashback på något sätt? T.ex genom att köpa till en blixt?

Postad 18 January 2009 - 01:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Ja absolut.. Det ger ju 1000 kr i rabatt. Så det bör du inte missa..

Postad 20 January 2009 - 11:52

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Nu har ju dessa kameror funnits i 1 år så man undrar ju när de nya modellerna dyker upp, någon som vet något om det så att man inte köper en nu också kommer det en bättre modell nästa månad eller nåt....

Postad 20 January 2009 - 13:26

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
A300 tex är inte ett år gamal.. 8 månader eller nått är den..

Och givetvis kommer det nytt framöver.. Men före allt annat lär nog A700 bli den som får utbyte av en MKII modell..

Dessutom tar det sedan en tid innan priserna på dom nya kommit ner till köparvänliga priser.. Där nu dagens modeller hamnat..

Jag har lagt mig så att jag köper sent i modellerna nu så får man nytt lite senare än dom som köper första dagen.. Men å andra sidan får man en produkt som haft sina fel och brister eventuellt så man vet vad man får.. Samt eventuella firmwere är gjorda så kamran går för fulla spett..

Och skall man till sommaren då kameran skall användas kanske mest lärt sig sin kamera så är det nu det skall börjas tränas.. Även om man är van är en bra tids träning med sin nya va bra.. Och för en oerfaren är 3-4 månaders trail and error samt bildprogram en kort tid... Så man bör nog handla utan se nästa dag tycker jag.. Runt hörnet finns alltid nått nytt... Men då kanske.. jaaa igen nåt nytt..
Så får man aldrig sin dator bil kamera eller moppe brallor osv.. Det kommer alltid nytt..

Redigerat av mayro, 20 January 2009 - 13:33.

Postad 20 January 2009 - 16:35

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

A300 tex är inte ett år gamal.. 8 månader eller nått är den..

Och givetvis kommer det nytt framöver.. Men före allt annat lär nog A700 bli den som får utbyte av en MKII modell..

Dessutom tar det sedan en tid innan priserna på dom nya kommit ner till köparvänliga priser.. Där nu dagens modeller hamnat..

Jag har lagt mig så att jag köper sent i modellerna nu så får man nytt lite senare än dom som köper första dagen.. Men å andra sidan får man en produkt som haft sina fel och brister eventuellt så man vet vad man får.. Samt eventuella firmwere är gjorda så kamran går för fulla spett..

Och skall man till sommaren då kameran skall användas kanske mest lärt sig sin kamera så är det nu det skall börjas tränas.. Även om man är van är en bra tids träning med sin nya va bra.. Och för en oerfaren är 3-4 månaders trail and error samt bildprogram en kort tid... Så man bör nog handla utan se nästa dag tycker jag.. Runt hörnet finns alltid nått nytt... Men då kanske.. jaaa igen nåt nytt..
Så får man aldrig sin dator bil kamera eller moppe brallor osv.. Det kommer alltid nytt..

I tidningen Digitalfoto stod det 30 januari 2008 på A300 i releasedatum iaf. Kanske inte stämmer men det skulle ju innebära 1 år sedan den kom.

Sedan verkar ju HD-filmande bli en kommande standardfunktion på systemkameror. Så det vore ju kul att få med en sådan sak som kanske kommer i nästa modell. Har ingen lust att pröjsa 10.000:- för Nikon D90 för att få den funktionen

Postad 20 January 2009 - 17:53

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
OT:
Eftersom det pratas om video i kommande kameror (från Sony) så vill jag bara säga min åsikt...
Slopa videofunktionen, skulle vara bättre om kamerorna kunde hantera bruset bättre istället!

Postad 20 January 2009 - 18:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

I tidningen Digitalfoto stod det 30 januari 2008 på A300 i releasedatum iaf. Kanske inte stämmer men det skulle ju innebära 1 år sedan den kom.

Sedan verkar ju HD-filmande bli en kommande standardfunktion på systemkameror. Så det vore ju kul att få med en sådan sak som kanske kommer i nästa modell. Har ingen lust att pröjsa 10.000:- för Nikon D90 för att få den funktionen

April 2008 släpptes den... sök så ser du..Jag tror det var till och med i slutet av April om inte minnet helt sviker.. har ju läst en del om kameror . Så kan rört ihop saker..Men sök enligt nedan så finner du..

Här säger man till och med 25 ´de maj..Men tror det skall vara 25´de april..

http://74.125.77.132...u...;cd=5&gl=se

Och Ponisch.. bruset handlar inte främst om kamerornas begränsning... Sonykamrorna är inte ett dugg sämre än motsvarande från något märke.Utan dom är hyfsat lika med lite upp o lite ner endast... Däremot hur man hanterar det sedan är vi Sonyister dåliga på att ha koll på.. Urdåligt rent ut sagt..

Jag har försökt starta resonemang i ämnet på A700´topicen med relativt svagt intresse...Nu iofs verkar A200 användarna ha mer problem med brus än A300 användarna av någon anledning... I alla fall som jag läst så tas ämnet upp mer av A200 användarna.... Min A300 var förbaskat bra att hantera brusproblematiken tycker jag.. I alla fall för mina krav.... Men jag har inte sett några bilder från dig som visar att du fotat i svårare miljöer ...Så jag vet ju inte vart när osv du har sådana problem så man ens kunnat ge tips eller råd heller tyvärr...

Inom Canon samt Nikon så har man klart mer koll på vilka raw-program som är bäst.. Samt man har program som är utformade just för dessa kamerors brusbild skall maximeras i positiv hantering. Allt har ju tidigare i stort sett byggt upp för två märken (vilket turligt numera håller på att ändras)....Samt folk använder ofta klart bra programvaror ibland dom mer intresserade därför man vet betydelsen i bildkvalitet...

Men nu börjar vi bli så många så det torde finnas utrymme nu för mer sådant bild-hanteringsfunderande med raw brushantering mm samtal som leder oss fram med hanteringen av brus som ALLA märken måste ha hantering för samt med...

Att det behövs är rätt tydligt om man betänker att A100 anses mätmässigt ha samma isoprestanda som Nikon D80... Medans Sonyanvändarna har inte kunnat se detta..

A350 har inte folk sett att den är rätt duktig i ioshanteringen.. Inte ett smack sämre än den isovärldsberömda Nikon D60... Men detta har enskilda sett samt påvisat att den är med att söka rätt bildbehandling bara...

A700 samma sak... Rätt behandlat så är den grymt bra med höga iso.. Men med fel bildprogram så kan den se rent hemskt kass ut... Jag har sett under mina egna tester jag försöker mig på för att lära mig kameran..

Osv osv osv Ponisch...

Så mer Sonyresonemang om bildprogram som höjer ribban dit kamerorna har kapaciteten att komma..... Mer testa och ge tips och råd.. Mer utöka kunskapen om hur vårt märke vill bli hanterat....

Redigerat av mayro, 20 January 2009 - 19:04.

Postad 20 January 2009 - 19:51

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vet att brushanteringen är väldigt bra i dagens kameror, men det vore ju roligt om den gick att förbättra?

Postad 20 January 2009 - 20:30

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Vet att brushanteringen är väldigt bra i dagens kameror, men det vore ju roligt om den gick att förbättra?

Självklart..Och den förbättras hela tiden..Och Sony ligger där lite "" mitt i högen "" i isohanterandet.. ...

Problemet för oss Sonyister är störst att vi har mycket dålig koll på hur vi tar bilderna med våra kameror samt bildbehandlar dom
För våra kameror skall ens nyttjas till sina kapacitets gränser.. Där är Sonykamrornas största problem.. DVS vi användarna...

Våra kameror har dessutom andra styrkor som ligger på andra plan enligt mitt synsätt.. Dom ofta mycket levande bilder Sonykamrorna kan leverera.....

Så jag för min del hoppas mycket att Sony inte går för hårt in i isojakten utan stannar vid att kamrorna skall ta dom där levande bilderna.. För jag kan offra en oi annan nattkikarbild mot att få den där bilden där ett hifirum expoderar i dynamik.. Eller få den där naturbilden där dynamik och färger har tonala skiftningar som gör bilderna så levande i sina kontraster osv...

Så brus är en parameter som enligt mitt förmenande har en aldeles för hög "snackfaktor".. Av alla isosnackare jag sett så är det få egentligen som visar ens bilder där isofaktorn skulle haft ens betydelse... Nån enstaka gång sker det givetvis.. Men ytterst sällan egentligen...bara massa cropbilder och inget om helhet.. Utan crop crop crop är det som gäller...

Men jag hoppas verkligen att fler Sonyanvändare startar med exprimentera samt samtala om bildprogram.. För brushanteringen är så makalöst beroende av att programmet läser in rawbilderna "rätt" som jag förstår det..... Där avgörs egentligen hela slutresultatets utseende ifråga om brus.. I alla fall det jag sett tills nu..

Kan därmed givetvis ändra uppfattning under resans gång då jag ju just försöker sätta mig in i detta ämne nu... Och jag har låååångt kvar innan jag ens fattar ämnet... Klarar ju inte ens språket...Engelska...och inte ens på svenska fattar jag vad dom olika sakerna gör eller så.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.