* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 14 July 2008 - 19:41
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tror knappt att det är sant men här är svaret från Navigon på de otroligt dåliga ankomsttidsberäkningarna: Den börjar med att räkna ut en tid som ska inkludera eventuella köer och liknande, och en snitt hastighet som är realistisk, för att aldrig kunna vara för sen. Snälla Navigon, köp en Garmin och lär er de vanliga funktionerna innan ni hittar på massa sk 3D-kartor som för övrigt till 90% av tiden bara är en grå skärm ??? Att en gps ska lägga på ca en halvtimma på varje timma pga av svaret ovan är ju ett skämt, vad har man TMC till då och hur mycket tid lägger den på för 5 minuters kö, en halvtimme till för att vara säker ??? Och gissar den tillåten hastighet också?? Nä, snälla Garmin kom snart med en ny produkt så jag kan byta tillbaka till era fungerande produkter.
Postad 14 July 2008 - 20:14
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Konstigt att den beräknar så dåligt ankomsttiden, jag har Navigon 7110 och jag upplever att det stämmer väldigt bra, inte många minuter för sent alls och så ändras tiden också medans man kör...
Postad 14 July 2008 - 20:38
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Jag tycker att det verkar orealistiskt att en navigator ska kunna ge en verklig ankomsttid på en rutt när inte ens alla hastighetsbegränsningar finns utsatta på kartan. Dessutom så finns det så oerhört många variabler att ta hänsyn till så det är nog ganska svårt att ge en verklighetsförankrad ankomsttid. Hde den enbart gått efter den hastighet man kör vid ett tillfälle så är det ju inte svårt, men den måste ju räkna med variabler som t.ex. rödljus, bromsningar, köer, olika hastigheter och fortkörning, stopp, etc etc vilket säger sig självt blir ganska svårt. Så självklart sätter tillverkaren då en högre ankomsttid än att den räknar fel åt andra hållet..
Är väldigt intresserad av att testa en Garmin och se om det verkligen är så stor skillnad som några säger! För har de lyckats så borde kasnke Navigon ge sig fanken på att lyckas bättre också
Postad 14 July 2008 - 21:43
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag tycker att det verkar orealistiskt att en navigator ska kunna ge en verklig ankomsttid på en rutt när inte ens alla hastighetsbegränsningar finns utsatta på kartan. Dessutom så finns det så oerhört många variabler att ta hänsyn till så det är nog ganska svårt att ge en verklighetsförankrad ankomsttid. Hde den enbart gått efter den hastighet man kör vid ett tillfälle så är det ju inte svårt, men den måste ju räkna med variabler som t.ex. rödljus, bromsningar, köer, olika hastigheter och fortkörning, stopp, etc etc vilket säger sig självt blir ganska svårt. Så självklart sätter tillverkaren då en högre ankomsttid än att den räknar fel åt andra hållet..
Är väldigt intresserad av att testa en Garmin och se om det verkligen är så stor skillnad som några säger! För har de lyckats så borde kasnke Navigon ge sig fanken på att lyckas bättre också 
Hej, ...en gammal bekant från 2110 max tråden.... När det gäller hastighetsvisning fick jag veta idag, att det finns en bugg i Navteqs kartmaterial som Navigon kallar Q2/2008. Det innebär att hastighetsvisningen är OK för vägar av "highest class" (dvs motsvarande Autobahn och Bundesstrasse i Tyskland). Däremot visar mindre vägar fel hastighet. (The speed info on lower street classes are "generated" by NavTeq instead of field verified) Kan inte tänka mig en justering innan Q4/2008. Eftersom varje land har en egen fil, borde man egentligen kunna rätta till felet på det löpande.... Felet gäller inte kartor under MN6 /Franz
Redigerat av Kuenring, 15 July 2008 - 07:17.
Postad 14 July 2008 - 23:11
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Den rostfria ramen är en rejäl designmiss. Har någon tänkt? Hur svårt/dyrt hade det varit att anodisera ramen mörkgrå eller svart? Borstad, svart ram hade varit precis hur snyggt som helst.
Postad 15 July 2008 - 00:26
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Jag ser gärna att framtidens navigatorer har inbyggd WiFi/3G-uppkoppling (egen eller via mobil) där användarnas rutter samt verklig ankomsttid, tillsammans med tidpunkten för färden sparas automatiskt eller manuellt i en kalender (veckovis, men baserat på databasens storlek kan man utöka till månad- och årsvis. Längre än år behöver man nog inte gå). Samtliga navigatortillverkare kan ju i en förlängning använda och uppdatera samma databas, för bättre estimat och billigare underhåll. Viss kommer det kosta lite datatrafik, men man behöver ju endast ladda ner uppdaterngar som påverkar sin aktuella rutt, vilket lär minimera trafiken. Alltså en utveckling av TomToms IQ Routes. POI:s i form av lager över kartan, som någon annan redan nämnt, kan ju fungera på liknande sätt. Exvis. kan folk kontinuerligt lägga in nya/ta bort gamla campingplatser till databasen. Med WiFi/3G-uppkoppling kan ju MapShare också utökas. Det måste väl, ur Navteqs synvinkel, vara billigare att automatiskt få uppdateringar än att behöva åka runt själv till hela europas alla hörn. Visst kan folk lägga in fel, men det regleras över tiden a la en Wiki. Lite tankar bara.... /Martin
Redigerat av eztoril, 15 July 2008 - 00:32.
Postad 15 July 2008 - 01:43
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Version 7.0.8 är nu släppt i Fresh...
Men Navigon - visst vore det trevligt att veta VAD som är ändrat/förbättrat i denna version. I ett annat forum gissade(?) man att det är förberedelse för nya kartor och det skulle ju kunna stämma eftersom Q3 borde vara på gång snart - men som sagt, det vore snyggt med lite officiell info...
Har någon listat ut någon ändring/förbättring på den nya 7.0.8:an än? mvh Martin
Postad 15 July 2008 - 07:02
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
På samma sträcka på 15 mil som jag nämnde tidigare räknar Garmin "fel" på 4 minuter från start och det är klart godkänt med tanke på hastighet och annat. Däremot så är det motorväg utan rödljus så Navigons tillägg på en halvtimme gör ju att funktionen är helt onödig. Varför ha en ankomsttid som inte stämmer? För oss som inte bara har gps för att hitta utan för att dessutom planera in tider i jobbet så funkar det inte med Navigon. Att man dessutom inte kan lägga in egna Poi:s gör att jag kommer byta tillbaka till Garmin igen. Jag bytte för att jag var nyfiken på 3d kartor vilken känns som en stor bluff, dessa kartor ser ju bara ut som ett grått moln med en väg och lite ojämnheter på skärmen. Man ser inte vad som finns vid sidan av vägen som tex gatunamn och andra orter mm som man gör på Garmin. Jag har även en Nokia N95 8Gb med både Nokia Maps och Garmin XT som klarar av detta som inte Navigon klarar.
Redigerat av olanbi, 15 July 2008 - 07:05.
Postad 15 July 2008 - 10:21
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
På samma sträcka på 15 mil som jag nämnde tidigare räknar Garmin "fel" på 4 minuter från start och det är klart godkänt med tanke på hastighet och annat. Däremot så är det motorväg utan rödljus så Navigons tillägg på en halvtimme gör ju att funktionen är helt onödig. Varför ha en ankomsttid som inte stämmer? För oss som inte bara har gps för att hitta utan för att dessutom planera in tider i jobbet så funkar det inte med Navigon. Att man dessutom inte kan lägga in egna Poi:s gör att jag kommer byta tillbaka till Garmin igen. Jag bytte för att jag var nyfiken på 3d kartor vilken känns som en stor bluff, dessa kartor ser ju bara ut som ett grått moln med en väg och lite ojämnheter på skärmen. Man ser inte vad som finns vid sidan av vägen som tex gatunamn och andra orter mm som man gör på Garmin. Jag har även en Nokia N95 8Gb med både Nokia Maps och Garmin XT som klarar av detta som inte Navigon klarar.
Kommentar: Egna POI's lär enligt Navigon dyka upp i en uppdatering efter sommaren. /Martin
Postad 15 July 2008 - 14:58
maynard
-
maynard
-
Användare
-
-
121 inlägg
Det blev ett köp i torsdags och nu har jag stött på samma problem när jag ska uppdatera med "navigon fresh"
ska pröva med min andra dator där jag kör XP och se om det hjälper.
Förresten om man vill ändra adress för vad som är "hem" hur gör jag det??
Det visade sig att jag inte hade registrerat min enhet fullt ut. (inte helt logiskt då jag blev omdirigerad från my navigon till fresh och sedan tillbaka) Nu fungerar det fint
Postad 15 July 2008 - 22:38
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag ser gärna att framtidens navigatorer har inbyggd WiFi/3G-uppkoppling (egen eller via mobil) där användarnas rutter samt verklig ankomsttid, tillsammans med tidpunkten för färden sparas automatiskt eller manuellt i en kalender (veckovis, men baserat på databasens storlek kan man utöka till månad- och årsvis. Längre än år behöver man nog inte gå). Samtliga navigatortillverkare kan ju i en förlängning använda och uppdatera samma databas, för bättre estimat och billigare underhåll. Viss kommer det kosta lite datatrafik, men man behöver ju endast ladda ner uppdaterngar som påverkar sin aktuella rutt, vilket lär minimera trafiken.
Alltså en utveckling av TomToms IQ Routes. POI:s i form av lager över kartan, som någon annan redan nämnt, kan ju fungera på liknande sätt. Exvis. kan folk kontinuerligt lägga in nya/ta bort gamla campingplatser till databasen.
Med WiFi/3G-uppkoppling kan ju MapShare också utökas. Det måste väl, ur Navteqs synvinkel, vara billigare att automatiskt få uppdateringar än att behöva åka runt själv till hela europas alla hörn. Visst kan folk lägga in fel, men det regleras över tiden a la en Wiki.
Lite tankar bara....
/Martin
Vi har gjort ett liknande koncept i ett forskningsprojekt på jobbet. Bilar rapporterar in sin position vid väl valda tillfällen och det skapas en gemensam databas (åtkomlig via vägverket) där man kan se nuvarande körtid i förhållande till normal körtid
Postad 17 July 2008 - 15:00
JonasAndersson
-
JonasAndersson
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Konstiga sökalgoritmer
Har nu använt min Navigon 8110 några veckor, bland annat från Sverige till Kroatien och tillbaka, och jag kan konstatera att det är något konstigt med sökalgoritmerna. I Kroatien skulle jag från Stivan på Cres till Pula och valde först "Bästa väg". Den visade en rutt på ca 20 mil som skulle ta ca 3 timmar. När jag valde "Snabbast väg" blev det en mindre justeringen och restiden minskade med ca 5 minuter. Eftersom jag fortfarande kan läsa analoga kartor och tyckte att rutterna som navigatorn föreslog var helt ologiska så valde jag även att testa "Kortast väg" och nu blev rutten drygt 10 mil och det skulle ta ca 2 timmar!!!! Alltså var denna rutten inte bara kortast utan i särklass snabbast.
Visst är kartmaterialet för Kroatien inte det bästa men det ska inte påverka de olika ruttvals beräkningarna på detta viset. Snabbast rutt verkar baseras på snabbast medelhastighet och kortast restid, verkligen underligt.
Min navigator hände sig också ett antal gånger på resan vilket är otroligt irriterande, nästan så den åkte ut genom rutan en gång. Om man inte kan fixa problemet kanske man i allafall kan skicka med en penna som passa till reset knappen ;-) Eller än bättre, placera reset knappen väl åtkomlig på framsidan.  OM mina hängningar berodde på mjukvarufel eller på att den blev varm i solen vet jag inte, irriterande är det. Det hände nästan alltid när jag som bäst behövde den.
En sak kan jag i allafall konstatera. En vanlig hederlig papperskarta är ett måste även om man har en navigator!
Jonas
Postad 17 July 2008 - 18:43
LeoSnd
-
LeoSnd
-
Rookie
-
3 inlägg
Jo ... den gamla 'papperskartan' - som Jonas anbefaller - skall man nog inte kasta i papperskorgen bara därför att man köpt en 8110.
Jag är en nybliven GPS-användare - och startar med 8110. Har bl.a. husbil och drar runt på kontineten ett antal månader varje år. Är dessutom - som Gabriel antydde - 55+ (och '+' står för 20 i mitt fall ... så då förstår Ni att inget av denna superteknik sitter sådär snabbt). 19 fullmatade sidor på detta forum svider än i ögonen. Men jag har plockat upp åtskilliga korn - och säger som många andra - stort tack till Gabriel ... var någonstans tidigare har man hittat sådant intresse från en leverantör?
Studerande detta forum blir man något förvånad över alla klagomål. Jag är ju inte kunnig nog att pressa denna nya finess ... men man köper väl en sådan för att den skall fungera som GPS (navigator) ... inte för att den skall vara perfekt som mobiltelefon, mp3-spelare, blåtandare, bilderbok ... och alla dessa andra funktioner som jag inte ens begriper.
Men som navigator tycker jag den är enastående. Har svårt tänka mig att någon annan är bättre, även om jag inte har någon erfarenhet. Att lägga in resmål, lagra favoriter, göra rutter ... kan det bli bättre? Och grafik och röstinformation när man kör är ju fantastisk, fil-markering, skyltar, hastighetstavlor, varningar ... kör lite fel och man får omedelbart en ny rutt ... det tar 1-2 sekunder. Och den hittar på pricken in i minsta lilla gatstump i minsta lilla by. Troligen är det ännu bättre ute på kontinenten där kartmaterialet säkert är ännu bättre. Vidare är understödet via Navigon Fresh i en klass för sig ... stoppa in USB-kabeln i navigatorn och allt sköts om.
Men inte ens solen är fri från fläckar. Varför finns inte campingar med bland POI's? Jag kan knappast tänka mig något mera relevant för alla turistande som drar runt på kontinenten. Och även att inte kunna mata in coordinater känns som en begränsning. Dessa begränsningar kan man dock gå runt ... hur mycket sådant har man inte fått 'gå runt' när det gällt datorer och deras program och softvara?
Mycket glad att min/vår första GPS blev en Navigon 8110.
Postad 18 July 2008 - 13:23
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu finns nya kartor ute, Q3... Dessvärre så kommer fulla kartan i augusti först, nu kan man välja mellan central eller western Europe...
Postad 18 July 2008 - 14:32
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Nu finns nya kartor ute, Q3... Dessvärre så kommer fulla kartan i augusti först, nu kan man välja mellan central eller western Europe...
Var då?
Postad 18 July 2008 - 14:38
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Verkar desvärre bara att det är till 7110 som kartorna har släppts till...
Postad 18 July 2008 - 14:49
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej, dessa kartor gäller för MN 6.5, alltså varken för 8110 eller 2110 max. /Franz
Postad 18 July 2008 - 22:22
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Som redan sagts, andra tillverkare lyckas. Jag testade en Navigon när jag skulle till en för mig ny destination och hade dessutom en tid att passa, att då Navigatorn visar så gravt fel är inte så lyckat. Först riskerar man att åka dit för fortkörning (den missade dessutom att larma för 2 av kamerorna längs sträckan) och sen när man är framme så har man rätt mycket tid att slå ihjäl...
Postad 18 July 2008 - 23:25
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Som redan sagts, andra tillverkare lyckas.
Jag testade en Navigon när jag skulle till en för mig ny destination och hade dessutom en tid att passa, att då Navigatorn visar så gravt fel är inte så lyckat.
Först riskerar man att åka dit för fortkörning (den missade dessutom att larma för 2 av kamerorna längs sträckan) och sen när man är framme så har man rätt mycket tid att slå ihjäl...
Alltså förlåt, men är man så naiv att man litar till 100% på sin Navigator så kanske man borde tänka om lite. En navigator är förmodligen tänkt mer som ett hjälpmedel och inte som ett substitut för den mänskliga hjärnan. Ser man att man t.ex. har ca 100km till sin destination och navigatorn säger att det är 2,5h kvar så borde man kanske tänka över situationen lite. Att man kör för fort är ju absolut inte navigatorns fel, och heller inte att 2 vägkameror inte var med då det är 3dje parts leverantörer som levererar sådan information. Med det sagt så vill jag också säga att min Navigon 2110 Max inte alls visar lika fel längre. Det verkar stämma det Franz säger om att den "lär sig". Det skiljer på max 10 minuter för mig nu, men oftast bara några minuter. Ska åka en 150mils tripp i slutet på månaden så då får jag väl äta upp det jag precis skrivit  Sen så undrar jag om det är någon av er som har någon erfarenhet av iGo 8 ? Funderar på att lägga in det på 2110 max, verkar vara en riktigt trevligt navigationsprogram. Men om det krånglar mycket så vill jag helst slippa slösa min tid på att få det att funka. EDIT: Har testat nu med iGo8-programvaran, fanns en hel del sköna finesser som Navigon borde implementera i sin programvara  Men samtidigt känns Navigons programvara mer proffsig, iGo8 såg lite för barnsligt ut i menyerna. PS, har precis upptäck att jag skriver en hel del om 2110 MAX i 8110 tråden, ber om ursäkt! Blandar ihop trådarna ibland. Men jag låter detta inlägg stå kvar.
Redigerat av shapic, 19 July 2008 - 03:05.
Postad 19 July 2008 - 08:25
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
GPSkoll har testat Navigon 8110 och du kan se vår videorecension om du följer länken nedan. Navigon 8110 i testlabbet
Postad 19 July 2008 - 10:23
Miil
-
Miil
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Det här med att tex 8110:an skulle "lära" sig med tiden och ge bättre tidsuppskattningar.
Skulle vara intressant att få höra något från officiellt håll. Om det är så att den kan "lära" sig, så är det ju ett mycket bra försäljningsargument.
För min del, så skulle det kunna vara det som gör att jag väljer Navigon.
Mvh!
/M
Postad 19 July 2008 - 17:40
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Har du testat den medföljande pennan ? Konstiga sökalgoritmer
Har nu använt min Navigon 8110 några veckor, bland annat från Sverige till Kroatien och tillbaka, och jag kan konstatera att det är något konstigt med sökalgoritmerna. I Kroatien skulle jag från Stivan på Cres till Pula och valde först "Bästa väg". Den visade en rutt på ca 20 mil som skulle ta ca 3 timmar. När jag valde "Snabbast väg" blev det en mindre justeringen och restiden minskade med ca 5 minuter. Eftersom jag fortfarande kan läsa analoga kartor och tyckte att rutterna som navigatorn föreslog var helt ologiska så valde jag även att testa "Kortast väg" och nu blev rutten drygt 10 mil och det skulle ta ca 2 timmar!!!! Alltså var denna rutten inte bara kortast utan i särklass snabbast.
Visst är kartmaterialet för Kroatien inte det bästa men det ska inte påverka de olika ruttvals beräkningarna på detta viset. Snabbast rutt verkar baseras på snabbast medelhastighet och kortast restid, verkligen underligt.
Min navigator hände sig också ett antal gånger på resan vilket är otroligt irriterande, nästan så den åkte ut genom rutan en gång. Om man inte kan fixa problemet kanske man i allafall kan skicka med en penna som passa till reset knappen ;-) Eller än bättre, placera reset knappen väl åtkomlig på framsidan. OM mina hängningar berodde på mjukvarufel eller på att den blev varm i solen vet jag inte, irriterande är det. Det hände nästan alltid när jag som bäst behövde den.
En sak kan jag i allafall konstatera. En vanlig hederlig papperskarta är ett måste även om man har en navigator!
Jonas
Postad 20 July 2008 - 17:22
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Alltså förlåt, men är man så naiv att man litar till 100% på sin Navigator så kanske man borde tänka om lite. En navigator är förmodligen tänkt mer som ett hjälpmedel och inte som ett substitut för den mänskliga hjärnan. Ser man att man t.ex. har ca 100km till sin destination och navigatorn säger att det är 2,5h kvar så borde man kanske tänka över situationen lite.
Jag håller helt och hållet med om att man inte ska förlita sig på Navigatorn utan att det är ett hjälpmedel/komplement, brukar säga detsamma. Men om den visar så gravt fel så är det inte längre ett hjälpmedel, då är det en defekt och kanske en funktion som inte ens ska finnas med. Jagkan dessvärre inte alla rådande hastigheter på Sveriges alla vägavsnitt, så därför är det lite problematiskt för mig att räkna ut ungefärlig ankomstid, däremot påstår Navigon att deras produkt ska klara det... Men om man bara ska kunna använda den på resvägar man känner till är det en rätt värdelös produkt, meningen är ju att man ska använda den för att hitta där man inte kört förut. Att man kör för fort är ju absolut inte navigatorns fel, och heller inte att 2 vägkameror inte var med då det är 3dje parts leverantörer som levererar sådan information.
Navigatorn var orsaken till att jag tog beslutet att köra för fort, hade inte den visat så gravt fel så hade jag kunnat hålla laglig hastighet utan problem.
Redigerat av qahwa, 20 July 2008 - 17:24.
Postad 20 July 2008 - 23:51
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Jag håller helt och hållet med om att man inte ska förlita sig på Navigatorn utan att det är ett hjälpmedel/komplement, brukar säga detsamma.
Men om den visar så gravt fel så är det inte längre ett hjälpmedel, då är det en defekt och kanske en funktion som inte ens ska finnas med.
Missade inlägget från Franz på förra sidan, där han skriver: När det gäller hastighetsvisning fick jag veta idag, att det finns en bugg i Navteqs kartmaterial som Navigon kallar Q2/2008. Det innebär att hastighetsvisningen är OK för vägar av "highest class" (dvs motsvarande Autobahn och Bundesstrasse i Tyskland). Däremot visar mindre vägar fel hastighet. (The speed info on lower street classes are "generated" by NavTeq instead of field verified) Kan inte tänka mig en justering innan Q4/2008. Eftersom varje land har en egen fil, borde man egentligen kunna rätta till felet på det löpande....
Felet gäller inte kartor under MN6
/Franz
Så då är det alltså en bekräftad mjukvarubugg. Sorgligt! Ännu mer sorgligt att Navigon inte går ut med denna informationen själva.
Postad 21 July 2008 - 09:20
bojorgen
-
bojorgen
-
Rookie
-
4 inlägg
Köpte en 8110 i lördags. kommer hem och försöker köra Navigon fresh. Det gick jätte bra att ta hem
nya uppdateringen på mjukvaran, men då försvann kartan över Sverige. Ok tänker man det är ju bara att
ladda upp nya kartor men icke. Totalt omöjligt att registrera den. Ta kontakt med service center osv.
Man gör det (väntar i telefon 40 min). Svaret jag får är att jag är registrerad men inte enheten, 40 minuter till
och dom får det inte att funka nu är det bara att skicka in den. Så det var den semestern med Navigon. Dom har väl kunnat skicka en fil eller nåt med en svensk karta men nej.
Postad 21 July 2008 - 10:33
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Missade inlägget från Franz på förra sidan, där han skriver:
Så då är det alltså en bekräftad mjukvarubugg. Sorgligt! Ännu mer sorgligt att Navigon inte går ut med denna informationen själva.
Och ändå mer sorgligt att de förnekar och försvarar detta mm. 8110 är min elfte gps och den absolut sämsta jag haft. Köpte mig en Garmin Nüvi 760 igen då jag behöver en gps jag kan lita på.
Redigerat av olanbi, 21 July 2008 - 10:34.
Postad 21 July 2008 - 23:59
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Har haft en Navigon 8110 nu en tid och den fungerar i stort sett mycket bra! Har dock några frågor som Mr Navigon kanske kan svara på.
1. När jag uppgraderade programvaran första gången så slutade röststyrningen att fungera, och samma problem fortfarande när jag idag uppgraderade till senaste versionen. GPS:en säger att "svenska inte är tillgängligt".
2. För att få plats med en programuppdatering var jag tvungen att manuellt ta bort en kartfil från minneskortet, i Navigon Fresh var sopkorgen utgråad för alla kartor och tjänster så det gick inte att radera därifrån. Kommer detta att ställa till problem när en kartuppgradering blir tillgänglig? Jag misstänker då att Navigon Fresh vill installera den aktuella kartan igen (Frankrike) och den lär ju knappast få plats...
3. Ska det höras någon ljudsignal när man närmar sig en kamera? Jag ser en kamera på skärmen men ingen varning hörs. Hann tyvärr inte testa detta innan första uppdateringen av programvaran så jag vet inte om det fungerade från fabrik eller inte.
Vore tacksam för svar, i övrigt fungerar det perfekt...
Redigerat av d00m, 22 July 2008 - 00:00.
Postad 22 July 2008 - 18:28
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har haft en Navigon 8110 nu en tid och den fungerar i stort sett mycket bra! Har dock några frågor som Mr Navigon kanske kan svara på.
1. När jag uppgraderade programvaran första gången så slutade röststyrningen att fungera, och samma problem fortfarande när jag idag uppgraderade till senaste versionen. GPS:en säger att "svenska inte är tillgängligt".
2. För att få plats med en programuppdatering var jag tvungen att manuellt ta bort en kartfil från minneskortet, i Navigon Fresh var sopkorgen utgråad för alla kartor och tjänster så det gick inte att radera därifrån. Kommer detta att ställa till problem när en kartuppgradering blir tillgänglig? Jag misstänker då att Navigon Fresh vill installera den aktuella kartan igen (Frankrike) och den lär ju knappast få plats...
3. Ska det höras någon ljudsignal när man närmar sig en kamera? Jag ser en kamera på skärmen men ingen varning hörs. Hann tyvärr inte testa detta innan första uppdateringen av programvaran så jag vet inte om det fungerade från fabrik eller inte.
Vore tacksam för svar, i övrigt fungerar det perfekt... 
Du måste aktivera fartkamerorna i settings först (det är olagligt i vissa länder så det är default inaktivt - det är t.o.m. så att man kan avinstallera hela funktionen för att vara helt laglig i t.ex. schweiz
Postad 23 July 2008 - 01:04
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
En liten rapport från min semsterresa med min nya Navigon 8110..
Har totalt kört 526mil med den och besökt Danmark, Belgien, Tyskland, Frankrike och Spanien... Program versionen var 7.0.7 då jag inte hann få den nya uppdateringen innan jag åkte..
GPS:en hängde sig inte en enda gång.. Inget strul den fungerade klockrent.. 3-4 gånger under resan som varade 3 veckor så upplevde jag att den inte hänvisade mig i korsningar på motorvägen eller lite mindre vägar hur jag skulle köra.. Tror detta var i Frankrike.. Men annars har den fungerat helt klockrent.. GPS:en blir dock VÄLDIGT varm! Så man knappt kan ta i den.. Men har inte råkat ut för att den hänger sig för det.. Tidsangivelerna när man kommer fram osv stämmer bra!
Har igentligen inget alls att klaga på!  Utan GPS:en hade jag inte klarat mig! Speciellt när man kom in i Paris och råkade hamna i en rondell med 12 utfarter... "I rondellen ta 6:e utfarten" .. haha.. Hamnade vid triumfbågen... shit vilken rondell!!
Nu längtar jag bara efter POI uppdateringen så har jag allt jag behöver! Saknade det under resan.. att kunna lägga in CNG tankställen..
Kom på en sak till.. En kategori i POI för campingställen saknar jag!!
Postad 23 July 2008 - 10:54
Toneloc
-
Toneloc
-
Användare
-
-
102 inlägg
Missade inlägget från Franz på förra sidan, där han skriver:
Det verkar ju inte vara en mjukvarubugg från Navigons sida utan från Navteq som är kartleverantören, de har ju inget med varandra att göra förutom att Navigon köper kartorna av Navteq(som ägs av Nokia, så vi kanske ska klaga på Nokia istället  )
Postad 23 July 2008 - 13:29
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Du måste aktivera fartkamerorna i settings först (det är olagligt i vissa länder så det är default inaktivt - det är t.o.m. så att man kan avinstallera hela funktionen för att vara helt laglig i t.ex. schweiz
Glömde nämna det, funktionen ÄR aktiverad... Det är det som är så konstigt.
Postad 23 July 2008 - 15:13
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Det verkar ju inte vara en mjukvarubugg från Navigons sida utan från Navteq som är kartleverantören, de har ju inget med varandra att göra förutom att Navigon köper kartorna av Navteq(som ägs av Nokia, så vi kanske ska klaga på Nokia istället )
Men alla andra navigatorer som använder Navteq har ju inte det problemet. Alltså, som jag förstått det så köper gps-tillverkarna in kartmaterial från Navteq/Teleatlas, men sen så implementarar Gps-tillverkarna de kartorna i mjukvaran själva. (Annars skulle ju alla gpser med samma kartor se ut på samma sätt och innehålla exakt samma sak. Så för mig är det självklart att det är Navigon som ligger bakom detta fel.
Postad 23 July 2008 - 15:29
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Körde en sträcka igår som jag känner till väl. Den var ca 26 km lång. Navigatorn uppskattade körtiden till 45 minuter! Jag vet av egen erfarenhet att det tar ca 25 minuter. De sista 5 kilometrarna justerades tiden ner ca 10 minuter.
Postad 23 July 2008 - 19:02
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Lustig, min visar bar 5 minuter för mycket på en 10 milatur Körde en sträcka igår som jag känner till väl. Den var ca 26 km lång. Navigatorn uppskattade körtiden till 45 minuter! Jag vet av egen erfarenhet att det tar ca 25 minuter. De sista 5 kilometrarna justerades tiden ner ca 10 minuter. 
Postad 23 July 2008 - 21:13
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Japp! Och en sak till. Detta trots att hastighetsskyltarna i verkligheten stämmde jättebra överens med GPSen. Fantastiskt egentligen. De stämmde på metern. Lustig, min visar bar 5 minuter för mycket på en 10 milatur
Postad 24 July 2008 - 19:55
joackim
-
joackim
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allihop! Jag har lusläst den här tråden och den innehåller mycket matnyttigt. Jag har precis kommit tillbaka från en tripp till Danmark med navigatorn och jag är hyfsat nöjd. Tyvärr som är kartmaterialet för mindra vägar i Danmark rätt dåligt. Jag har några kusiner som bor en bit ut på landet och där ville navigatorn att jag skulle köra på leriga åkervägar istället för den asfaltsväg som finns. Dessutom tyckte den att det vara 60 som gällde på många av 90 och 80 vägarna. Detta gäller även vissa vägar i Småland. Det resulterar i att man måste "hårdkoda" rutter som man vill köra eftersom navigatorn tycker det är 70 på alla landsvägar i Sverige I övrigt är jag nöjd med den. Jag gillar att den räknar om rutten så kvickt när man råkar missa en avfart eller något sånt. Här är lite bilder på hållaren som jag byggde till den eftersom jag inte var nöjd med orginalhållaren.
Postad 24 July 2008 - 22:42
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
En sak som irriterar mig nått grymt är hur den ibland vill leda en av huvudvägen.
Vid flera tillfällen så har den lett mig upp på en avfart och sedan direkt på en påfart på samma väg igen. Mitt på en motorväg.
Några exempel i göteborg
1. kör E6 norrut genom tingsstadstunneln mot öckerö. Där vill den att man ska ta en vända upp på avfarten mot redbergsplatsen.
2. Tingsstadtunneln söderut mot Malmö. Då vill den först att man väljer filen mot stockholm (med reallity view och hela paketet) sedan precis innan infarten så vill den att man ska byta fil, men då är det redan för sent. Refuger och heldraget
3. Kör västerut förbi äterstuppan. Det är en tvåfilig väg (två i var kör riktning). Vid själva korsningen så finns det en tvåfili avfart som även fungerar som påfart för de som kommer från en annan väg. Där vill den leda upp mig på påfarten vilke ger garanterat minst ett rött ljus extra.
Min teori. Vissa påfarterna/avfarterna är markerade som samma typ av väg som huvudvägen (i mina exempel så har alla samma hastighetsbegränsing som huvudleden). Om på farten ligger invändigt i en kurva så vill den att man ska gena över den vilket är helt idiotiskt.
Så det här känns som något som måste fixas i mjukvaran snarast - så här betedde sig navigatorerna 2002.
Postad 25 July 2008 - 00:39
Noe_se
-
Noe_se
-
Rookie
-
6 inlägg
En sak som irriterar mig nått grymt är hur den ibland vill leda en av huvudvägen. Vid flera tillfällen så har den lett mig upp på en avfart och sedan direkt på en påfart på samma väg igen. Mitt på en motorväg. Några exempel i göteborg 1. kör E6 norrut genom tingsstadstunneln mot öckerö. Där vill den att man ska ta en vända upp på avfarten mot redbergsplatsen. 2. Tingsstadtunneln söderut mot Malmö. Då vill den först att man väljer filen mot stockholm (med reallity view och hela paketet) sedan precis innan infarten så vill den att man ska byta fil, men då är det redan för sent. Refuger och heldraget 3. Kör västerut förbi äterstuppan. Det är en tvåfilig väg (två i var kör riktning). Vid själva korsningen så finns det en tvåfili avfart som även fungerar som påfart för de som kommer från en annan väg. Där vill den leda upp mig på påfarten vilke ger garanterat minst ett rött ljus extra.
Min teori. Vissa påfarterna/avfarterna är markerade som samma typ av väg som huvudvägen (i mina exempel så har alla samma hastighetsbegränsing som huvudleden). Om på farten ligger invändigt i en kurva så vill den att man ska gena över den vilket är helt idiotiskt. Så det här känns som något som måste fixas i mjukvaran snarast - så här betedde sig navigatorerna 2002.
Nummer 3 kan jag också bekräfta. Jag har retat mig och funderat på varför den vill leda in mig till Lindholmen när jag ska vidare mot Lundbytunneln. Det konstiga är att det bara är på "Lane assistant" den vill leda mig i fel filer (dom vänstra som korsar leden), gps:en vill åka rätt väg. Har dock inte haft några problem med Reality View hittils förutom att gps:en låste sig en gång när jag åkte rakt istället för svängde av där den ville. På söndag ska jag åka genom tunneln mot Malmö och svänga av mot Jönköping, då ska hålla koll på din nummer 2 och även se om den visar mig rätt avfart till Jönköping.
Postad 30 July 2008 - 19:21
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Kom precis hem från en 10-dagars tur Stockholm > Göteborg > Soltau (Tyskland) > Nürburg (Tyskland) och tillbaka till Sverige igen. Nürburgring var slutmålet där det var DTM tävlingar.
Overall fungerade GPSn utmärkt över hela resan. Tydliga angivelser och enkelt att mata in adresser. Listar här nedan vad som jag har att anmärka på:
1) När man kör under soluppgång/solnedgång kan ramen i borstad metall blända dig. Hände vid 2 tillfällen och det var irriterande.
2) TMC motagningen är nästan obefintlig om vi har hållaren moterad i mitten på framrutan och sedan låter kabeln gå ner från hållaren till 12V uttaget. Löser detta genom att lägga överbliven kabel uppe på instrumentbrädan, och har då mycket bra TMC mottagning, men det ser ju inte snyggt ut. Bilen är en Volvo V70 -00.
3) FM sändaren fungerar riktigt dåligt. Använder "sök ledig frekvens" och den hittar sedan en. Ställer in rätta frekvensen på bilstereon - ocnget ljud alls överförst. Testat med tesitsignalen också med samma resultat. Detta kan bero på att antennerna sitter i sidobakrutorna, men det är tråkigt.
4) Alternativet "Kortaste resväg" fungerar inte som det ska. Testade att knappa in en rutt på runt 65mil. Med inställningen "Kortaste resväg" skulle det bli 67mil, och med "Bästa resväg"/"Snabbaste resväg" blev det 62- respektive 65 mil. Inte för att jag vill använda kortaste resväg (som dessutom skulle ta 20 timmar mer än de andra alternativen), men det är ju fortfarande ett ganska grovt fel? =)
Den klarade sig utan hängningar nästan hela resan - när vi hade 5 mil kvar hem och stod parkerade vid en matbutik med GPSn på med solen lysandes på den i kanske 3 minuter så hängde den sig. Då var det reset med pennan som gällde. Annars som sagt inga hängningar, vilket jag är mycket glad över. Den har åkt flera timmar med sol på sig i heta Tyskland (34/35c+ i skuggan) utan problem.
Jag har innan denna resan tyckt att Panorama View bara var en onödig sak. Men nu efter att ha åkt i Tyska bergen så anser jag att det faktiskt är riktigt trevligt. Visst det kanske inte är användbart, men det ser riktigt fint ut på navigatorn.
Röststyrningen fungerar hur bra som helst, det är nästan läskigt. Det gäller bara att man står stilla med bilen eller att man kör ganska långsamt. Det provocerade genom att snabbt sluddra fram städer och adresser, men även det förstog den.
Detta är min första navigator och jag är helnöjd =)
Postad 31 July 2008 - 19:48
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Min 8110:a har hängt sig fullständigt...  Inget jag gör får den att komma förbi startskärmen med Navigon-loggan och versionsnumret uppe i vänstra hörnet...  Som tur var hann jag göra en backup innan det gick åt skogen.
Och jag som ska åka upp till Sundsvall imorgon. Finns det någon som har något knep hur man ska göra?
Det jag redan testat:
Reset genom att hålla in powerknappen och trycka in reset-knappen med styluspennan. Detta har jag testat med och utan minneskort. Jag har testat att återställa via minneskortsläsare till den första backup:en jag gjorde så fort jag tagit ur navigatorn ur lådan.
Jag har också testat att koppla in navigatorn till datorn med USB-kabeln men inget händer.
Jag tror att felet ligger i själva navigatorn då resultatet är det samma oberoende om minneskortet sitter i eller ej.
Hjälp!!
Mvh
/Fred
Postad 31 July 2008 - 20:34
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Min 8110:a har hängt sig fullständigt... Inget jag gör får den att komma förbi startskärmen med Navigon-loggan och versionsnumret uppe i vänstra hörnet... Som tur var hann jag göra en backup innan det gick åt skogen.
Och jag som ska åka upp till Sundsvall imorgon. Finns det någon som har något knep hur man ska göra?
Det jag redan testat:
Reset genom att hålla in powerknappen och trycka in reset-knappen med styluspennan. Detta har jag testat med och utan minneskort. Jag har testat att återställa via minneskortsläsare till den första backup:en jag gjorde så fort jag tagit ur navigatorn ur lådan. Jag har också testat att koppla in navigatorn till datorn med USB-kabeln men inget händer.
Jag tror att felet ligger i själva navigatorn då resultatet är det samma oberoende om minneskortet sitter i eller ej.
Hjälp!!
Mvh /Fred
Den kanske bara har fastnat lite. Detta knep funkar iaf på 2110 Max, och jag antar att det även funkar på 8110 då det i stort sett är samma mjukvara. Testa lägga in dessa två filer på root på ditt minneskort och gör sedan en reset (med pennan). Då ska du komma in i Explorer i Windows. Dubbel-klicka på mappen Navigon och sedan dubel-klicka på filen Navigon.exe. Då kommer du nog in i navigatorprogrammet. Sedan när det (om det) fungerar kan du gå in i minneskortet i och ta bort de två filerna som du lade in i början så funkar allt som vanligt igen (dvs navigatorprogrammet startas automatiskt istället för att du kommer in i Windows.) Lycka till! BTW: Q3-kartor för 2110 MAX är ute nu! Kanske för 8110 också?
Postad 31 July 2008 - 20:54
Unregistered4c5d2d22
-
Unregistered4c5d2d22
-
Rookie
-
6 inlägg
Tänkte bara berätta en grej som hände mig.
Körde från Göteborg till Helsingborg. 8110:an sade att det skulle ta c:a 2:04 tim. Det stämmer ganska bra, räknar c:a 2 tim på den turen.
Jag fortsätter köra och utanför Falkenberg står det 1:16 tim res tid kvar. Det stämmer fortfarande bra men då knappar jag in att jag skall köra via "Laxbutiken", ligger c:a 50 m sidan om motorvägen och då blev restiden plötsligt 1:57 dvs en avstickare från motorvägen på max 3-4 minuter ökade min totala restid med 46 minuter. Något skumt är där med restidsberäkningen.
Visst, nu stämde ju tiden för vi skulle ju äta också men det skall väl inte en GPS räkna med eller? Gör den det så förstår man att den räknar tokigt på längre sträckor...
Postad 31 July 2008 - 21:24
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Den kanske bara har fastnat lite. Detta knep funkar iaf på 2110 Max, och jag antar att det även funkar på 8110 då det i stort sett är samma mjukvara. Testa lägga in dessa två filer på root på ditt minneskort och gör sedan en reset (med pennan). Då ska du komma in i Explorer i Windows. Dubbel-klicka på mappen Navigon och sedan dubel-klicka på filen Navigon.exe. Då kommer du nog in i navigatorprogrammet. Sedan när det (om det) fungerar kan du gå in i minneskortet i och ta bort de två filerna som du lade in i början så funkar allt som vanligt igen (dvs navigatorprogrammet startas automatiskt istället för att du kommer in i Windows.)
Lycka till!
BTW: Q3-kartor för 2110 MAX är ute nu! Kanske för 8110 också? 
Åh, då kanske det finns hopp i alla fall!  Fast jag förstod inte riktigt hur du menar. Jag tog ned filerna, ska jag nu använda mig av kortläsare för att lägga dem i root på minneskortet? Med root menar du då högst upp eller under mappen Navigon? Ska jag sedan stoppa tillbaka minneskortet i navigatorn och starta den för att sedan göra en reset med pennan? "Då ska du komma in i Explorer i Windows", menar du då att jag ska komma in i en Windows Explorervariant i navigatorn? Vill du försöka förklara lite tydligare?  Mvh /Fred
Postad 31 July 2008 - 22:31
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Åh, då kanske det finns hopp i alla fall! 
Fast jag förstod inte riktigt hur du menar. Jag tog ned filerna, ska jag nu använda mig av kortläsare för att lägga dem i root på minneskortet? Med root menar du då högst upp eller under mappen Navigon? Ska jag sedan stoppa tillbaka minneskortet i navigatorn och starta den för att sedan göra en reset med pennan? "Då ska du komma in i Explorer i Windows", menar du då att jag ska komma in i en Windows Explorervariant i navigatorn?
Vill du försöka förklara lite tydligare? 
Mvh /Fred
Oj, sorry om jag var lite otydlig! Gör så här: 1. Anslut gps:en med minneskortet i till datorn (eller stoppa minneskortet i en kortläsare) 2. Lägg de två filerna i "högst upp" på minneskortet (alltså inte i navigon mappen). 3. Dra ur sladden till gps:en (eller stoppa tillbaka minneskortet i gps:en) 4. Tryck in reset-knappen med pennan. 5. Nu när gps:en startas så borde du komma in i själva systemet, dvs Windows CE. Du kommer automatiskt komma till "Utforskaren". 6. I Utforskaren ser du allt som finns på gps:en, alla mappar etc. Det borde finnas nåt som heter typ "Sd-card" eller något liknande, och i den så finns Navigon mappen och i den mappen finns "Navigon.exe". Dubbelklicka på den så startas navigationsprogrammet. Obs. Jag har inte testat detta på 8110, men eftersom 2110 kör samma operativ etc så borde det fungera. Fråga igen om du undrar något eller om du fastnar i något steg!
Postad 31 July 2008 - 22:56
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
BTW: Q3-kartor för 2110 MAX är ute nu! Kanske för 8110 också? 
Kollade nyss och hittade inga Q3-kartor till 8110an tyvärr.
Postad 01 August 2008 - 11:13
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
NU fick jag ett mail om att Q3-kartorna har kommit!
EDIT: Fast i Navigon Fresh syns de inte...suck!
Redigerat av Unregisteredbf364490, 01 August 2008 - 11:15.
Postad 01 August 2008 - 11:57
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
1) När man kör under soluppgång/solnedgång kan ramen i borstad metall blända dig. Hände vid 2 tillfällen och det var irriterande. Den klarade sig utan hängningar nästan hela resan - när vi hade 5 mil kvar hem och stod parkerade vid en matbutik med GPSn på med solen lysandes på den i kanske 3 minuter så hängde den sig. Då var det reset med pennan som gällde. Annars som sagt inga hängningar, vilket jag är mycket glad över. Den har åkt flera timmar med sol på sig i heta Tyskland (34/35c+ i skuggan) utan problem.
Har gjort en egen lösning på båda dessa problem av innehållet i kartongen som navigatorn kom i. Kanske inte ser så professionellt ut men fyller sitt syfte - och den har aldrig hängt sig efter det att den fick "kepsen på".
Redigerat av Dolittle, 01 August 2008 - 12:00.
Postad 01 August 2008 - 15:12
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Oj, sorry om jag var lite otydlig!
Gör så här:
1. Anslut gps:en med minneskortet i till datorn (eller stoppa minneskortet i en kortläsare) 2. Lägg de två filerna i "högst upp" på minneskortet (alltså inte i navigon mappen). 3. Dra ur sladden till gps:en (eller stoppa tillbaka minneskortet i gps:en) 4. Tryck in reset-knappen med pennan. 5. Nu när gps:en startas så borde du komma in i själva systemet, dvs Windows CE. Du kommer automatiskt komma till "Utforskaren". 6. I Utforskaren ser du allt som finns på gps:en, alla mappar etc. Det borde finnas nåt som heter typ "Sd-card" eller något liknande, och i den så finns Navigon mappen och i den mappen finns "Navigon.exe". Dubbelklicka på den så startas navigationsprogrammet.
Obs. Jag har inte testat detta på 8110, men eftersom 2110 kör samma operativ etc så borde det fungera.
Fråga igen om du undrar något eller om du fastnar i något steg!
Jag testade din fix och kom in i "Utforskaren"! Jag hittade också Navigon-ikonen (dock ej med ändelsen .exe men det är nog bara för att filändelserna är dolda) och dubbelklickade på den. Navigatorn hoppade igång!!  Glad i hågen gjorde jag en reset med pennan och se...då låste den sig igen...  Jag testade att ringa supporten imorse och fick vänta en bra stund, var precis på väg att lägga på när en norsk svarade. Efter lite förklarande sa han att den måste skickas in för service...  (Han sa inget om din specialfix...) Det blir nog så att jag lämnar tillbaka navigatorn, får se hur inWarehouse hanterar en sådan här sak... Tills dess kommer jag testa allt som går, ska den ändå lämnas tillbaka gör det ju inget om jag pajar den ännu mer!  Mvh /Fred
Postad 01 August 2008 - 17:32
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tills dess kommer jag testa allt som går, ska den ändå lämnas tillbaka gör det ju inget om jag pajar den ännu mer! 
Har du testat en s.k. "hard reset" som återställer navigatorn till fabriksinställningarna? Med inkopplad power, dvs inte på batteri - Håll inne de övre knapparna på var sida samtidigt och resetta. Ev. måste du hålla intryckt alla 3 i 10 sekunder innan den verkställer.
Postad 01 August 2008 - 23:54
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Efter lite förklarande sa han att den måste skickas in för service... (Han sa inget om din specialfix...)
Tror inte att du ska nämna något om att du hackat in dig i Operativet på gps:en (!). Har du testat en s.k. "hard reset" som återställer navigatorn till fabriksinställningarna?
Jag hoppas verkligen att han redan testat detta, antog det lite hastigt. Flintstone: Om du inte har gjort det så borde du verkligen testa en sådan reset innan du skickar in den! Ta då först bort de två filerna du la in på minneskortet!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|