Uselt intresse för bluray?
1237 svar till detta ämne
Postad 01 October 2008 - 11:13
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Hur långt in i framtiden tror ni att smidiga nedladdningstjänster ligger? Då menar jag:
1. Likvärdig bildkvalité som Blu-ray
2. Förlustfria ljudspår
3. Live-streaming (du ska inte behöva vänta)
4. Gemensam standard, d.v.s inte behöva flera apparater
Den stora flaskhalsen är såklart bandbredden. Hur många kan idag streama låt säga 15Mbit/sek smärtfritt? Det kommer dröja ÅR innan infrastrukturen klarar av sådana hastigheter för den stora massan. Så de som inte köper Blu-ray-filmer får vänta rätt länge, låter korkat enligt. Sen tycker jag att priserna är helt ok. 200kr för en Blu-ray-film och 2500kr för en spelarem, whats the problem?
Postad 01 October 2008 - 11:20
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Så de som inte köper Blu-ray-filmer får vänta rätt länge, låter korkat enligt. Sen tycker jag att priserna är helt ok. 200kr för en Blu-ray-film och 2500kr för en spelarem, whats the problem?
Ja varför vänta,lev nu imorgon kan det vara försent.
Postad 01 October 2008 - 12:50
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Du får tycka det och jag kan hålla med dig.
Men kan lova dig att MP3 formatet har nog burit mer låtar än vad stenkaka/vinylskiva/cdskiva/kassetband har gjort tillsammans.
Om du menar i antal kopior som gjort förmodligen. Om du menar i antal kopior som det verkligen lyssnats på är det mer diskuterbart. Finns jätte många som laddar hem tusentals mp3 varje månad men aldrig lyssnar på de flesta. Skulle bedöma att minst hälften av alla nedladdningar som görs aldrig någonsin lyssnas på.
Postad 01 October 2008 - 12:53
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Hur långt in i framtiden tror ni att smidiga nedladdningstjänster ligger? Då menar jag: 1. Likvärdig bildkvalité som Blu-ray 2. Förlustfria ljudspår 3. Live-streaming (du ska inte behöva vänta) 4. Gemensam standard, d.v.s inte behöva flera apparater
Den stora flaskhalsen är såklart bandbredden. Hur många kan idag streama låt säga 15Mbit/sek smärtfritt? Det kommer dröja ÅR innan infrastrukturen klarar av sådana hastigheter för den stora massan. Så de som inte köper Blu-ray-filmer får vänta rätt länge, låter korkat enligt. Sen tycker jag att priserna är helt ok. 200kr för en Blu-ray-film och 2500kr för en spelarem, whats the problem?
Innan någon någonstans i världen kan göra det. 1 år (tekniken finns väl redan men inte tjänsten) Innan 10% av svenskarna kan gör det 3-5 år Innan 50% av svenskarna kan göra det 7-10 år Innan 90% av svenskarna kan göra det >10 år
Postad 01 October 2008 - 14:20
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Därför är det fortfarande ett mysterium att dom vann över HD DVD tillslut, eller inte. Money Talks.
Jag hörde att det rörde sig om porr industrin på vhs som avgjorde det hela..
Ändå Sony lärde sig en läxa och såg till att vinna denna rond. Personlgen hoppas jag att BD aldrig slår igenom utan att den verkliga HD industrin kommer hamna på nätet. Visst kommer många säkert sakna sina fina film kartong samlingar i hyllan, men det kan se minst lika snyggt ut i dein WMP samling med direkt länkar till IMDB och fina filmomslag som skiftar varje gång du browsar dom PLUS massa extra material och godis som hela tiden uppdateras live ju längre du sparar filmerna...
Så du är nöjd över att HD DVD lades ner alltså? 1 down, 1 to go?
Postad 01 October 2008 - 19:11
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Men kan lova dig att MP3 formatet har nog burit mer låtar än vad stenkaka/vinylskiva/cdskiva/kassetband har gjort tillsammans.
Dock är mycket av det på olaglig väg men att säga att MP3 inte dödade CD är fel, sen att musikbranschen inte tog tag i det från början utan piraterna gjorde det är en annan femma. Men MP3 är iaf betydligt större än vad CD är. ALLA apparater stöder ju ffs MP3 numera, snart även din brödrost.
Till att börja med så är jag inte övertygad om att mp3 passerat övriga format ännu. Åtminstone om man räknar musik som någon faktiskt lyssnat på. Och övriga format har ju funnits lite längre, milt sagt. Tänker du dessutom i unika låtar och inte i kopior så tror jag mp3 har en bra bit kvar. Och antalet låtar/album som släppst exklusivt på mp3 tror jag som jämförelse är långt efter. Men som olagligt media har det säkert passerat för länge sedan räknat i antal kopior. Frågan är väl om det är någon merit egentligen. Vad gäller Blu-ray så hoppas jag på en annan utveckling. Om pirater/parasiter förstör det formatet också ur kommersiell synvinkel så tror jag att det kan få tråkiga konsekvenser.
Redigerat av Mr_Tom, 01 October 2008 - 19:54.
Postad 02 October 2008 - 01:23
Great_Grumbledock
-
Great_Grumbledock
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Pirat/parasiter/personer tror jag personligen inte behöver blu-ray i nån större mängd då vanliga dvd-skivor fortfarande rymmer så pass mycket (iaf dual layer). För att Blu-ray ska kunna bli ett segrande format så måste det inte bara vara bättre utan också prisvärt, eller rent utav billigt. Samma sak gäller bland konsoler (om jag gör en analogi) om vad som säljer bäst, den dyra (P$3), den lättkopierade (xbox 360) eller den billiga (Wii)?
En film får gärna kosta 300kr, när den är ny. För att sälja bra måste de dock ner på 2 för 199 eller 3 för 299, även om det är blu-ray vi snackar om. Visst, bra upplösning etc men det är inte nog för att gemene man ska känna behovet av att lägga ut så mycket extra pengar, vill ju bara påpeka att fortfarande finns en marknad för tjock-tv och vhs-spelare. Först måste full hd bli mer av en stadard innan dvd-försäljningen kan hotas, och så länge man kan skaffa en film på dvd för 7kr (Rusta) mot att ge 140kr för samma på blu-ray tror jag det kommer att gå lite trögt.
Postad 02 October 2008 - 04:32
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Om man nu går in på sidospår "mp3" . Så tycker jag jpb123 har rätt angående. Folk hör hälften/ser hälften de laddar ner. Många laddar ner för att få valuta för sinna pengar(internetavg)  Oftast man hör de säger "ska se sedan , någon gång" Men om de ej hinner för de sitter vid datorn, när ska de då hinna med det? Angående ladda ner /streama ner HD filmer finns. Den tjänsten jag har sett räcker det med 10 lina. Ljudet på en sådan vet jag ej om det har samma kvalitte. Men de bör de väl vara för bli att kallad HD. Netfix är en av dem fast ej i sverige. De har problem med annat funkar det bara med "XP"(juni månad) . Fördelen du kan titta medan du laddar ner samtidigt. Alltså de går titta med 56 k modem  , fast de lär ta 30 år http://developer.netflix.com/blog
Postad 02 October 2008 - 06:17
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Om man nu går in på sidospår "mp3" . Så tycker jag jpb123 har rätt angående. Folk hör hälften/ser hälften de laddar ner. Många laddar ner för att få valuta för sinna pengar(internetavg) Oftast man hör de säger "ska se sedan , någon gång" Men om de ej hinner för de sitter vid datorn, när ska de då hinna med det?
Angående ladda ner /streama ner HD filmer finns. Den tjänsten jag har sett räcker det med 10 lina. Ljudet på en sådan vet jag ej om det har samma kvalitte. Men de bör de väl vara för bli att kallad HD. Netfix är en av dem fast ej i sverige. De har problem med annat funkar det bara med "XP"(juni månad) . Fördelen du kan titta medan du laddar ner samtidigt. Alltså de går titta med 56 k modem , fast de lär ta 30 år http://developer.netflix.com/blog
Det är väl bara 720p och vanligt Dolby Digital-ljud som de erbjuder om jag inte har fel. Inte ens i närheten av vad Blu-ray kan prestera.
Postad 02 October 2008 - 06:55
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Finns många fler möjligheter med ett arkiv i Media spelare menade jag. Det behöver inte se tråkigt ut som du nämde med bara text...
Som BD lägret håller på nu så kan det säkert dröjja 10år eller mer utan att dom slår igenom hos massorna..
Jo, en stor fördel med digital lagring är ju att katalogiseringen, och därmed också sökverktygen sköter sig självt. Jag har ännu inte lyckats bestämma mig för hur jag skall sortera mina fysiska filmer hemma. - Efter inskaffningsdatum (knepigt ord) - Bokstavsordning - Genre (komedi, skräck, osv) - Svenska filmer för sig... - osv... Med digital lagning kan du söka på precis vad tusan som helst och du hittar direkt vad du vill ha ur din asmling, med länk till IMDB som någon skrev. Är väl egentligen enda fördelen jag ser (i dagsläget) med detta. Hur menar du att "BD-lägret" håller på nu? Har aningen svårt för uttrycket "BD-lägret" nu för tiden. Hela branchen (så gott som) faller ju inom den kategorin nu mer... Vad jag ser är en ständigt tilltagande ström av nya produkter (spelare) och priser som dalar. Bromsar det menar du? En snabb sökning på priser på Prisjakt visar att du får en BD-spelare för under 2 bagis idag. Innan någon någonstans i världen kan göra det. 1 år (tekniken finns väl redan men inte tjänsten) Innan 10% av svenskarna kan gör det 3-5 år Innan 50% av svenskarna kan göra det 7-10 år Innan 90% av svenskarna kan göra det >10 år
Håller med till stor det, fast jag är något mer pesimistisk. Hälften av landet inom 7 - 10 år tror jag är lite snålt tilltaget. Och jag tror det kommer dröja ett bra tag innan branchen hunnit enats om en standard, vilket är nödvändigt för att kunna tillverka den hårdvara (mottagar-box i någon form) som krävs för att det skall funka för alla aktörer (producenter/konsumenter). Man måste komma ihåg att producenterna är väldigt rädda för att direkt sprida sina alster i digital form. Vissa vågar ju knappt ens ge ut filmer på BD av rädsla för illegal spridning! Hur skulle det då inte bli om det redan från början lämnat den "fysiska världen"!?! DET är en bromskloss! Angående ladda ner /streama ner HD filmer finns. Den tjänsten jag har sett räcker det med 10 lina. Ljudet på en sådan vet jag ej om det har samma kvalitte. Men de bör de väl vara för bli att kallad HD. Netfix är en av dem fast ej i sverige. De har problem med annat funkar det bara med "XP"(juni månad) . Fördelen du kan titta medan du laddar ner samtidigt. Alltså de går titta med 56 k modem , fast de lär ta 30 år http://developer.netflix.com/blog
10 Mbit!?! Räcker knappt inte ens för att bära ett lossless ljudspår. Sedan ska du ha bild också. Googla eller sök upp DTS HD-MA och Dolby TrueHD och se vilka bitrates dessa är specade till.
Postad 02 October 2008 - 08:43
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Jag tror det finns många förespråkare för nedladdning som felaktigt tror att filmbolagen kommer ha DRM-fria och superbilliga filmer att erbjuda. Det kommer troligtvis bli MER drm-skydd på de nedladdningsbara filmerna, varför tro något annat? Sen är ju problemet att få med alla filmbolag i tjänsten. Det kommer troligtvis bli ett flertal olika tjänster som inte är kompatibla med varandra.
Postad 02 October 2008 - 18:29
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
För att Blu-ray ska kunna bli ett segrande format så måste det inte bara vara bättre utan också prisvärt, eller rent utav billigt.
Det är väl prisvärt eller t om billigt. Du får väl närmare 5 gånger så många pixlar och väldigt mycket mera megabyte än vad DVD ger.  (OBS: väldig mycket humor i det påståendet) 10 år för ett teknikskifte är en kort tid. Hur lång tid tog det från det att mobiltelefonen "föddes" till den blev var mans egendom. Och det tror jag är ett av de snabbaste tekniska genombrotten någonsin. Och det baserades ju till stor del på att man uppfyllde ett behov som många upplevde att dom hade. Frågan är väl om Blu-ray gör det på samma sätt. Sedan tycker jag inte det är konstigt att filmbolagen är försiktiga med nedladdningtjänster. Det finns ju få saker som missbrukas så systematiskt av så många som just nedladdning. Leverantörerna vill naturligtvis få tillbaka sina pengar. Pirat/parasit - världen har ju bevisat att någon "frihet under ansvar" - tanke inte fungerar. Säg att ett filmbolag kunde lägga ut alla sina filmer på webben och veta att var och en som laddade ner ett exemplar också betalade för det exemplaret. Då skulle man nog öppna "dörren" på vid gavel. Tyvärr skulle det knappast fungera och varför kan nog var och en räkna ut själv.
Postad 07 October 2008 - 12:29
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hur långt in i framtiden tror ni att smidiga nedladdningstjänster ligger? Då menar jag: 1. Likvärdig bildkvalité som Blu-ray 2. Förlustfria ljudspår 3. Live-streaming (du ska inte behöva vänta) 4. Gemensam standard, d.v.s inte behöva flera apparater
1. Hur stor är efterfrågan hos massmarknaden? 2. Hur stor är efterfrågan hos massmarknaden? 3. Beror på vilket kvalitet som massmarknaden kräver 4. Dator finns väl redan? Kräver kunder BD kvalitet verkligen? Med tanke på alla andra debatter om hur nära man bör sitta skärmen, huruvida förstärkaren stödjer formaten så undrar jag verkligen hur stor del av marknaden som har dessa krav? Jag tror att smidighet, flexibilitet och pris alla är faktorer som är högre prioriterade än kvalitetsökning. Det är inte vi 1% entusiaster som ska finansiera filmmarknaden. De är de andra 99% som är normalkonsumenter.
Postad 08 October 2008 - 19:41
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
1. Hur stor är efterfrågan hos massmarknaden? 2. Hur stor är efterfrågan hos massmarknaden? 3. Beror på vilket kvalitet som massmarknaden kräver 4. Dator finns väl redan?
Kräver kunder BD kvalitet verkligen? Med tanke på alla andra debatter om hur nära man bör sitta skärmen, huruvida förstärkaren stödjer formaten så undrar jag verkligen hur stor del av marknaden som har dessa krav? Jag tror att smidighet, flexibilitet och pris alla är faktorer som är högre prioriterade än kvalitetsökning. Det är inte vi 1% entusiaster som ska finansiera filmmarknaden. De är de andra 99% som är normalkonsumenter.
Tja om man ska öka den få procenten tro det behövs mer reklam. Finns många som höjer ögobrynen om man nämner HD DVD eller BD.... även i affärer som som säljer elektronik. Typ MAXI visste de inget om BD, han tittade litte mysko på mig o visa DVD skiva när jag frågade efter "gladiator"
Postad 08 October 2008 - 19:55
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Typ MAXI visste de inget om BD....
Typ min Maxi säljer BD och det är häftigt att ica har börjat med detta
Postad 08 October 2008 - 20:11
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Typ min Maxi säljer BD och det är häftigt att ica har börjat med detta 
Finns på Statoil med BD kommer med all sannorlighet att att vara stort om inom ca 2 år. Det tog ju väldigt långtid innan dvd filmer började dyka upp i mataffärer och bensinstationerm.m. Sen tror jag att priserna måste ner till DVD nivå innan det blir en riktig hit.
Postad 08 October 2008 - 20:28
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Price is King.
Det finns ingeting som säger att man ska betala mer när man kan få ett billigare alternativ, och det blir än mer viktigare nu när det darrar i ekonomin runt om planeten.
Postad 09 October 2008 - 11:57
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag ser att paralleller till DVD lanseringen återkommer hela tiden. Men är verkligen förutsättningarna lika som det var vid den tidpunkten?
* Skivan var oerhört mycket smidigare än bandet. Slippa spola, kapitel, extramaterial, utrymme, mm.
* Den upplevda kvalitetsskillnaden var enorm på vilken svensson-tv som helst. Jo jag vet att tekniskt är det här ett lika stort steg men den upplevda skillnaden kräver stora skärmar och riktigt morderna förstärkare.
* Det fanns inga alternativ till DVD för de som inte ville köra vidare med VHS. Idag finns legal/illegal nedladdning, VOD mm och "det enda" BD tillför är just kvalitetsökning.
Postad 09 October 2008 - 12:09
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
DVD skulle ha blivit populärare fortare om man hade kunnat spela in på en gång när det lanserades. (November 1996)
Först när inspelnings möjligheten blev ett faktum exploderade dvd försäljningen.
Redigerat av Audio Code 3, 09 October 2008 - 12:10.
Postad 09 October 2008 - 12:09
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Helt rätt ( Zamien ) tror jag .. Man kan inte lägga DVD lanseringen som facit.
Men det beror nog på att det finns så otroligt många dvd spelare ute
Man är nöjd med sin bild på dvd .. då den är så mycket bättre än tvbilden på nya platt-tv'n
En Dvd spelare går att köpa för 500 kr och "alla favoritfilmerna" finns i korgar på snabbköpet
för 49kr eller mindre ( såg bondfilmerna för 15 kr igår )
Jag tror det kommer ta ganska lång tid för blu ray att ens ta 50% av marknaden
och innan det är uppe i 100% har vi ett helt nytt medium.
Vad kan få mig att ändra uppfattning.
- En Blu Ray spelare kostar 999 kr
- En blu Ray film kostar 149 kr som ny och de äldre filmerana ( som nu läggs på Blu Ray kostar 99 kr )
- Alla filmer ges ut på Blu Ray ( med svensk text samtidigt som i USA )
Blu Ray ligger i skuggan av DVD och kommer så att göra så länge man inte vänder sig till svenssons
Maveric
Ps. dessutom går vi nu in i en lågkonjungtur som bromsar ...
Redigerat av Unregistered1103, 09 October 2008 - 12:12.
Postad 09 October 2008 - 13:19
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag har den uppfattningen att BD först nu börjar bli intressant. Detta då spelarna börjat mogna och det kommer ut intressanta modeller.
När det gäller formatets positionering är min uppfattning att det generellt lär vara positionerat som ett kvalitetsformat några år till, jag är inte ens säker på att DVD kommer att försvinna. Snarare blir det så att filmer sannolikt på sikt ges ut i en påkostad BD-utgåva med extramaterial eller en renskrapad DVD för lågprismarknaden.
Priset på spelarna kommer gradvis att sjunka, däremot är jag inte helt övertygad om att det kommer att dyka upp lika mycket budgetnonamespelare för 199 kronor.
Runt 800-1000 kronor får man räkna med för en bas-BD i framtiden.
BD har absolut en framtid, även övriga HD-lösningar har det. Men oavsett om det handlar om BD eller någon nedladdningstjänst kommer det att vara riktat mot mer kvalitetsmedvetna konsumenter. De som köper en DVD-spelare på ICA för 299 kronor lär inte vara allt för sugna på att pyssla med BD. Priset går före kvalitet för de kunderna.
Vi får inte glömma att DVD levde mycket bra redan på den tiden då de billigaste spelarna kostade runt 1000-kronor. Så BD har sin marknad.
Postad 09 October 2008 - 13:25
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Det räcker nog inte med att spelaren blir billigare, filmerna måste även dom gå ned i pris.
Postad 09 October 2008 - 16:11
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det räcker nog inte med att spelaren blir billigare, filmerna måste även dom gå ned i pris.
Jo det har du rätt i.
Postad 09 October 2008 - 19:17
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det har kanske varit uppe redan, men: http://www.blu-ray.com/news/?id=1899
Postad 09 October 2008 - 19:38
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Det har kanske varit uppe redan, men: http://www.blu-ray.com/news/?id=1899
WOW! Ironman verkar bli för BD vad Matrix var för DVD när den kom  Ska bli intressant att se hur det går för The Dark Knight.
Postad 09 October 2008 - 21:26
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
WOW! Ironman verkar bli för BD vad Matrix var för DVD när den kom 
Ska bli intressant att se hur det går för The Dark Knight.
Jag tror att The Dark Knight kommer slå Ironman.
Postad 09 October 2008 - 21:39
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jag tror att The Dark Knight kommer slå Ironman. 
+1 Men ironman sålde ruggigt bra, 20% av filmerna är pressade på BD.
Postad 10 October 2008 - 08:51
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Det är just titlar som Ironman och The Dark Knight som kommer att få fart på det hela.
Innan Matrix kom så var det segt med DVD formatet ochså. Efter Matrix skulle helt plötsligt ALLA skaffa en spelare
Det krävs just en maffig suverän Blockbuster film av den kalibern för att sälja och inte sunkiga filmer som Stealth och Half Past Dead
Postad 10 October 2008 - 09:26
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Tror det skulle räcka långt om hyrutbudet breddades rejält. Väldigt många köper sällan film men hyr dessto oftare. Sedan skall det nog till en BD-brännare (eller i alla fall en BD med DVD-brännare i). Folk i allmänhet har ganska nyligen inskaffat en DVD-brännare, för att helt ersätta VHS-funktionen med att spela in från TV...
Postad 10 October 2008 - 09:47
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tror det skulle räcka långt om hyrutbudet breddades rejält. Väldigt många köper sällan film men hyr dessto oftare. Sedan skall det nog till en BD-brännare (eller i alla fall en BD med DVD-brännare i). Folk i allmänhet har ganska nyligen inskaffat en DVD-brännare, för att helt ersätta VHS-funktionen med att spela in från TV...
Precis, min videobutik har 5 BD titlar, och dom kommer att öka antalet med tiden vilket är bra. Vad brännbara skivor gäller att det fortfarande är avskräckande dyrt att börja köpa såna.
Postad 10 October 2008 - 09:54
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Varför denna strävan efter att få Blu-ray att bli större än DVD? Vad tjänar det till egentligen? Alla nya filmer idag släpps ju på Blu-ray samtidigt som DVD. Sen om formatet växer ikapp DVD är väl mindre viktigt?
Postad 10 October 2008 - 10:05
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Varför denna strävan efter att få Blu-ray att bli större än DVD? Vad tjänar det till egentligen? Alla nya filmer idag släpps ju på Blu-ray samtidigt som DVD. Sen om formatet växer ikapp DVD är väl mindre viktigt?
Jepp VHS:n levde sida vid sida med DVD i hela 8 år innan det dog 2005. Blir samma sak nu.
Redigerat av Svante Skoog, 10 October 2008 - 10:07.
Postad 10 October 2008 - 10:08
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jepp VHS:n levde sida vid sida med DVD i hela 8 år innan det dog 2005. Blir samma sak nu.
...bara att det finns några hundra miljoner fler dvd spelare än vad det fanns vhs, så liknelsen är marginell.
Postad 10 October 2008 - 10:15
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
...bara att det finns några hundra miljoner fler dvd spelare än vad det fanns vhs, så liknelsen är marginell.
nja fast efter två år va det inte så många som ägde DVD än, precis som med BD idag  Dröjde ungefär 5 år innan DVD gick om VHS. likt detta kommer ta några år innan BD går om DVD. Jag har heller inte panik med att BD måste gå om DVD typ i år  BD lever och växer ändå
Redigerat av Svante Skoog, 10 October 2008 - 10:28.
Postad 10 October 2008 - 10:33
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Efter det första året vad det en ägare i sverige som hade en dvd spelare -Jag
Vet inte om jag skulle sticka ut hakan för mycket med påståendet att BD kommer aldrig passera DVD försäljningen på tio år.
Rent tekniskt kommer det alltid finnas fler dvd spelare -även efter dessa tio år, he he
Postad 10 October 2008 - 10:35
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Jepp jag var också med redan 1998, känns som igår
Vi får se hur det utvecklas  hehe
Redigerat av Svante Skoog, 10 October 2008 - 10:37.
Postad 10 October 2008 - 10:36
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Finns egentligen ingen mer poäng än att om volymerna går upp markant så går priserna ner...
Postad 10 October 2008 - 12:23
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Jag tror inte att Blu-ray kommer passera DVD i sålda filmer. Att jämföra VHS - DVD/DVD - BD är inte helt lätt då teknikutvecklingen går snabbare nu. Om 2-3 år kanske det är något nytt hypat videoformat bland oss hembionördar.
Postad 10 October 2008 - 13:06
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Jag tror inte att Blu-ray kommer passera DVD i sålda filmer. Att jämföra VHS - DVD/DVD - BD är inte helt lätt då teknikutvecklingen går snabbare nu. Om 2-3 år kanske det är något nytt hypat videoformat bland oss hembionördar.
Det står faktiskt liknande i en gammal amerikansk hemmabio tidning som jag köpte 1997 om DVD. Där tyckte dom att man skulle skynda att hoppa på DVD pga dom inte trodde formatet skulle överleva i ett årtionde pga utvecklingen. Här är vi 11 år senare och DVD lever bra  Ska skanna artikeln, då det kan va kul att läsa om hur det var på den tiden i jämförelse med idag med BD  Vi får se om historien upprepar sig  Fler format lär vi nog få se i framtiden. Här näst på flashminne kanske? Dock tror jag det kommer att dröjja många år innan nästa då dom inte kan spy ur sig en massa nya format varranat år. Då blir det som TVspels krashen på mitten av 80-talet. Marknaden övergödd med olika format
Redigerat av Svante Skoog, 10 October 2008 - 13:10.
Postad 10 October 2008 - 14:20
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Det står faktiskt liknande i en gammal amerikansk hemmabio tidning som jag köpte 1997 om DVD. Där tyckte dom att man skulle skynda att hoppa på DVD pga dom inte trodde formatet skulle överleva i ett årtionde pga utvecklingen. Här är vi 11 år senare och DVD lever bra  Ska skanna artikeln, då det kan va kul att läsa om hur det var på den tiden i jämförelse med idag med BD 
Vi får se om historien upprepar sig  Fler format lär vi nog få se i framtiden. Här näst på flashminne kanske? Dock tror jag det kommer att dröjja många år innan nästa då dom inte kan spy ur sig en massa nya format varranat år. Då blir det som TVspels krashen på mitten av 80-talet. Marknaden övergödd med olika format 
Kan hålla med om det  Läste samma sak om DVD, det var en dagsfluga bara . För den gick ju ej spela in på som VHS. Att man ej skulle ha så bråttom hoppa på det. Men jag ångrar mig ej. Så de ska bli kul se hur det blir med BD. Flashminne finns upp till 500 tb... men tro den är ej mogen för marknaden. Men kanske lagom det är dags med "ultra hd" Såg en annons nyligen med BD salu för 9.99 $ så prisern aär på väg ner åtminstone, ett framsteg rätt rikting.
Postad 10 October 2008 - 14:26
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Personligen så beror mitt ointresse på att det är ett så jäkla dåligt hyr-utbud där jag bor. Betala 200-350 kronor för en engångsartikel som film känns allt för dyrt. Ser man en film flera gånger måste det bero på att man allt för lite att göra
Dock får jag väl säga att barnfilmer är undantaget då dessa ses om en massa gånger...
Postad 10 October 2008 - 14:40
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Ser man en film flera gånger måste det bero på att man allt för lite att göra 
Vafalls!!  De flesta filmälskare ser om filmerna på samma sätt som man lyssnar om och om igen på en bra skiva. Andra gången man ser en bra film så ser man den på ett annat sätt. T.ex. VET man att mördaren är snutens partner och då är det kul att se alla ledtrådar och hur smarta dom var att lura publiken  Sen är vissa filmer som en berg och dal bana där man vill uppleva alla maffiga scener igen m.m. Ser du ALDRIG om en film?
Redigerat av Svante Skoog, 10 October 2008 - 14:44.
Postad 10 October 2008 - 14:55
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Ser man en film flera gånger måste det bero på att man allt för lite att göra 
Njae. Har du ingen favoritfilm? Tro de flesta har en eller flera favoritfilmer. Massor går ju på TV som repriser. De ser man flera gånger oftast. Jag tycker om se om vissa filme, oftast för man ser dem med andra ögon då. Annan sak äre också man tittar efter fel o missar.  Kan ej låta bi det. Finns många roliga "movie mistakes" på denna sajt http://www.moviemistakes.com/Visst har man ont om tid, men inte mer än man orkar se några enstaka filmer då och då. Helst nu när det nalkas vinter med mera.
Postad 10 October 2008 - 15:27
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Kan hålla med om det Läste samma sak om DVD, det var en dagsfluga bara . För den gick ju ej spela in på som VHS. Att man ej skulle ha så bråttom hoppa på det. Men jag ångrar mig ej. Så de ska bli kul se hur det blir med BD. Flashminne finns upp till 500 tb... men tro den är ej mogen för marknaden. Men kanske lagom det är dags med "ultra hd" Såg en annons nyligen med BD salu för 9.99 $ så prisern aär på väg ner åtminstone, ett framsteg rätt rikting.
Jo men teknikutvecklingen går ju skapligt mycket snabbare nu än på slutet av 90-talet. Vi lever i en ny era.
Postad 10 October 2008 - 16:22
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Jo men teknikutvecklingen går ju skapligt mycket snabbare nu än på slutet av 90-talet. Vi lever i en ny era.
Utvecklingen har alltid tagit stora steg. Det är bara att vi märker av det mer nu i internet åldern. Visst har det tagit större steg på senare år men... jaja vi får se hur det hela utvecklas  hehe Dä blir som dä blir
Postad 10 October 2008 - 16:24
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Förvisso sant, men om teknikutvecklingen går snabbt och inget stannar upp så kommer vi aldrig att få något nytt format helt enkelt för att den stora massan inte orkar med att sätta sig in i allt nytt, därför behövs det format som håller i minst 5-10 år. Man orkar helt enkelt inte med ett teknikskifte vartannat år tex, särskilt inte som varje nytt format initialt är mycket dyrt att skaffa. Även legal nedladdning/streaming kommer initialt att vara ganska dyrt, dels att få bandbredd, dels kommer leverantörer av medie att ha vett att ta betalt, dels kommer långt ifrån alla att vilja ha en dator i vardagsrummet och set-top-boxar kommer att kosta, var så säkra på det.
Postad 10 October 2008 - 16:49
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Filmbolagen får skylla sig själva för vikande intresse.
Postad 10 October 2008 - 17:56
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Förvisso sant, men om teknikutvecklingen går snabbt och inget stannar upp så kommer vi aldrig att få något nytt format helt enkelt för att den stora massan inte orkar med att sätta sig in i allt nytt, därför behövs det format som håller i minst 5-10 år. Man orkar helt enkelt inte med ett teknikskifte vartannat år tex, särskilt inte som varje nytt format initialt är mycket dyrt att skaffa. Även legal nedladdning/streaming kommer initialt att vara ganska dyrt, dels att få bandbredd, dels kommer leverantörer av medie att ha vett att ta betalt, dels kommer långt ifrån alla att vilja ha en dator i vardagsrummet och set-top-boxar kommer att kosta, var så säkra på det.
Absolut att de går framåt. Men inte behövs de en dator för ladda ner eller streama en film. Bara en litte box typ stor som en VHS kasset. Finns väl de TV som har inbyggd media spelare också om jag ej minns fel. sedan finns typ popcorn,tvix
Postad 10 October 2008 - 18:31
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Intresset för BD borde öka när HD DVD är ute ur bilden.
Postad 10 October 2008 - 18:35
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Intresset för BD borde öka när HD DVD är ute ur bilden.
Jo kolla bara Ironman som sålde över 500.000 ex första veckan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|